Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:18

Dank je wel Marlies! Ik ben het volledig met je eens!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:18

quadripes schreef:
ik wil even opmerken, dat de dingen die in dit topic zijn gepost in het kader van klassieke dressuur natuurlijk verkeerd kunnen worden uitgevoerd. we waren het er al eerder over eens, dat maar erg weinig mensen iets weten over klassieke dressuur in Nederland en dat er nog veel minder mensen op de hele wereld als 'meester' betiteld mogen worden. het is dus niet vreemd, dat er veel paarden op de verkeerde manier onder het mom van klassieke dressuur worden getraind. dit mag echter de klassieke rijkunst an sich niet worden aangerekend.

men kan hooguit proberen om zelf zo goed mogelijk onderricht te ontvangen van mensen die op het pad der klassieke rijkunst verder gevorderd zijn dan menzelf is en met de beste bedoelingen en een lerende geest dit pad afleggen. daarbij is het belangrijk dat deze kennis wordt doorgegeven en gekoesterd. men leert zelf door anderen te onderwijzen. daarom is instructie niet onfeilbaar en zolang de instructeur hiervoor open staat is dat ook niet erg. ik denk dat niemand hier pretendeert een meester te zijn.

de klassieke dressuur heeft zichzelf in de loop der millennia bewezen aan de hand van de grootmeesters. dat wij niet in de schaduw van deze mensen kunnen staan en hun diepe kennis en inzicht in het paard als wezen daarom niet altijd kunnen begrijpen en daarom niet altijd hun hulpmiddelen of aanwijzingen kunnen begrijpen, neemt niet weg dat wij hiertoe wel pogingen kunnen ondernemen.

Als men, die graag de klassieke kant op wil, zich nu eerst eens verdiept in het gegeven paard, diens natuurlijke beweging , zijn lichaam, kijken naar het paard los, of jonge paarden die spelen?
En een mens eerst eens zelf onderzoekt hoe men zelf beweegt, loopt, hardloopt, recht wordt?
dan worden de boeken lezen ook niet zo moeilijk.
Zo lang je "groot"meesters nog op een voetstuk zet? heb je hun essentie van de klassieke dressuur niet begrepen, en zal je hun geschreven boeken ook niet begrijpen.
Zij hebben lang niet alles onder woorden kunnen brengen hetgeen zij graag wilde.
Of het niet in taal kunnen overbrengen, simpelweg, omdat het omschrijven van een gevoel, naar denken ontzettend moeilijk is. En het maar net is, wie er aan de andere kant van het boek leest.
Deze "groot"meesters hebben hele mooie dingen gedaan, maar ze zijn mij niet meer waard dan jij en ik!
Ik adoreer ze niet, ik respecteer ze wel
maar dat kan ik ook met een beginnende ruiter.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:23

xmarliez schreef:
Ik denk dat u zelf al heeft mogen ervaren dat uw mening niet altijd op prijs gestelt wordt door de meeste. Mede door uw negatieve benadering dus ik denk dat ik inderdaad voor meerdere mensen kan spreken.
In plaats dat u uw ogen opent voor nieuwe mogelijkheden houdt u ze potdicht. Van alles kun je leren of je er nou achter staat of niet. Doordat u er zeker van bent dat wij het foute doen zal het ook nooit goed worden maar als u bepaalde posts inhoudelijk goed leest kunt u misschien nog wat bijleren. U komt mij over als iemand die de wijsheid in pacht denkt te hebben maar helaas... niemand heeft dat. Wij zijn allle ook nog lerende want je bent nooit en ten nimmer uit geleerd.
En dat is waar dit topic om gaat, elkaar dingen leren. En als er mensen zijn die niet in staat zijn mensen dingen te leren of niets willen leren zitten die hier simpelweg niet op de juiste plek.

ik snap niet, dat als ik een simpele vraag stel, als: Met welk been zet een paard een wending in?
dat ik daar geen antwoord op kán krijgen, en ik als negatief wordt neergezet.
is die vraag zo moeilijk?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:37

om nog eens in te gaan op de moeilijkheid van het paard in wendingen of zijgangen recht te houden: een rechtsgebogen paard zal in een linkerwending proberen om zijn rechterachterbeen (dat liever niet stuwt) te ontlasten en deze dus buiten de massa neer te zetten. in de schouderbinnenwaarts links komt dit ook voor enz. het is erg moeilijk om dat te controleren als je op de grond staat. het paard zal daarom in deze buigingen dan ook star en moeilijk aanvoelen. het zal op het linkervoorbeen willen vallen en proberen in zijn rechtsgebogenheid de volte of oefening te blijven volharden. trekt men dan aan de linkerteugel om dit probleem 'op te lossen', zoals men vaak doet, snapt men niet dat dit in feite het buitenachterbeen is wat het probleem veroorzaakt.

daarom is dit aan de hand niet of nauwelijks te corrigeren, behalve in samenwerking met een duidelijke begrenzing van de schouder en met de zweep of bakrand. maar dan nog is het erg lastig en daarom is het werk aan de hand wel geschikt om oefeningen aan te leren, maar moet het rijden het paard werkelijk gymnastiseren. men kan een paard niet rechtrichten vanaf de grond.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 02-03-11 12:49, in het totaal 2 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 12:38

Het gaat niet om de vraag nombrado maar om je houding. Je negatieviteit naar ons toe en het feit dat je het beter denkt te weten. Niemand hier weet het beter dan een ander maar we kunnen we van elkaar leren omdat bepaalde mensen meer kennis hebben over bepaalde zaken. Maar dat wil niet gelijk zeggen dat ze het ook beter weten.
Als je oprechte interesse toont zullen al je vragen beantwoord worden. Maar zolang je ieder antwoord afkraakt heeft het geen zin meer om op jouw posts te reageren omdat je het toch niet eens zal zijn met het antwoord en het antwoord zelf toch al denkt te weten. Als wij het idee krijgen dat jij verder niets wilt leren kunnen wij jou ook niets leren. Als je oprecht een positieve instelling zou tonen en oprecht dingen wil leren zijn er hier genoeg mensen die oprecht jouw vragen willen beantwoorden.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:44

murphy102 schreef:
meerhofh schreef:
oh, dan heb ik dat gemist. Gezocht en gevonden op blz 67

Wat ik daar lees is deze teugel geschikt voor verreden paarden. Misschien domme vraag hoor, maar wat voor effect heeft het dan als je 'm bij een goed gereden paard gebruikt? Heeft het dan geen toegevoegde waarde meer?

Nee, verder teruglezen.

waar bedoel je?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:48

quadripes schreef:
om nog eens in te gaan op de moeilijkheid van het paard in wendingen of zijgangen recht te houden: een rechtsgebogen paard zal in een linkerwending proberen om zijn rechterachterbeen (dat liever niet stuwt) te ontlasten en deze dus buiten de massa neer te zetten. in de schouderbinnenwaarts links komt dit ook voor enz. het is erg moeilijk om dat te controleren als je op de grond staat. het paard zal daarom in deze buigingen dan ook star en moeilijk aanvoelen. het zal op het linkervoorbeen willen vallen en proberen in zijn rechtsgebogenheid de volte of oefening te blijven volharden. trekt men dan aan de linkerteugel om dit probleem 'op te lossen', zoals men vaak doet, snapt men niet dat dit in feite het buitenachterbeen is wat het probleem veroorzaakt.

en wat nu, als je het paard eerst recht maakt, alvorens je de wending naar links maakt?

maar ik bedoelde de vraag eigenlijk simpeler
als een paard, los , een wending in gaat (dus zelf) met welk been stuurt hij dan de wending in?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:51

Nombrado, ik denk met buitenachter. Maar dat is een gok, ik heb geen idee. Wat is uw visie hierop?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:55

xmarliez schreef:
Het gaat niet om de vraag nombrado maar om je houding. Je negatieviteit naar ons toe en het feit dat je het beter denkt te weten. Niemand hier weet het beter dan een ander maar we kunnen we van elkaar leren omdat bepaalde mensen meer kennis hebben over bepaalde zaken. Maar dat wil niet gelijk zeggen dat ze het ook beter weten.
Als je oprechte interesse toont zullen al je vragen beantwoord worden. Maar zolang je ieder antwoord afkraakt heeft het geen zin meer om op jouw posts te reageren omdat je het toch niet eens zal zijn met het antwoord en het antwoord zelf toch al denkt te weten. Als wij het idee krijgen dat jij verder niets wilt leren kunnen wij jou ook niets leren. Als je oprecht een positieve instelling zou tonen en oprecht dingen wil leren zijn er hier genoeg mensen die oprecht jouw vragen willen beantwoorden.

mijn houding?
ik heb geen bijzet nodig om in een mooie houding te kunnen bewegen :+ ;) :D (grapjuh)
Het merendeel van de boeken die hier voorbij komen heb ik gelezen, alleen vermoedelijk anders dan jullie.
ik probeer dit uit te leggen en wordt als "negatief" gezien.
De mooiste copieen texten zie ik hier voorbijflitsen, maar op simpele vragen kan er geen antwoord gegeven worden.
Waarom is dat? Is men bang om voor minder aangezien te worden, als men zegt dat men het niet weet?
Of bang is het verkeerde antwoord te geven?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:56

@nombrado : ik heb het antwoord allang gegeven in mijn post, als je dat niet begrijpt, heb ik werkelijk niets meer te zeggen. ik ga vanaf nu helemaal geen moeite meer doen.

en fijn dat je denkt dat ik dingen kopieer. ik schrijf nou eenmaal academisch Nederlands, dat is mijn opleidingsgraad. dat dat lijkt alsof het uit een boek afkomstig is, so be it.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:57

spokie79 schreef:
Nombrado, ik denk met buitenachter. Maar dat is een gok, ik heb geen idee. Wat is uw visie hierop?

Super!!!!!!!!!!!!! *\o/* *\o/* *\o/*
eindelijk antwoord
Ik denk er precies zo over.
Waarom deze vraag?
waarom zou je je paard aan de voorkant willen vastzetten (bijzetten) om een paard niet scheef te laten worden, terwijl een wending met het buitenachterbeen wordt ingezet?
(deze vraag is algemeen hoor spokie)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 13:03

Dat is het verschil tussen evenwicht en balans. Een paard loopt de wending in en is in evenwicht (hij valt niet om) maar niet in balans, valt op zijn binnenschouder etc. Door dát te voorkomen (door de controle die je over het paard hebt dmv die aanleuning (beenstand, schouders, hals)) blijft het paard in balans en zal het paard de wending correct inzetten en zal het binnenachterbeen daarbij een grote rol spelen.
Dit is in iedergeval mijn visie maar ik ben nog heeel erg hard lerende dus correct me if i'm wrong :D

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:04

xmarliez schreef:
En al wij nou niet zitten te wachten op uw visie? Wat ik al zei misschien een idee om zelf een topic te starten en daar verder te discussieren over uw 'Klassieke Rijkunst'. U wil uw mening opdringen aan iedereen en dat doet u op een hele negatieve manier.

Je hebt helemaal gelijk, maar spaar je energie, het heeft geen zin!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:10

xmarliez schreef:
Dat is het verschil tussen evenwicht en balans. Een paard loopt de wending in en is in evenwicht (hij valt niet om) maar niet in balans, valt op zijn binnenschouder etc. Door dát te voorkomen (door de controle die je over het paard hebt dmv die aanleuning (beenstand, schouders, hals)) blijft het paard in balans en zal het paard de wending correct inzetten en zal het binnenachterbeen daarbij een grote rol spelen.
Dit is in iedergeval mijn visie maar ik ben nog heeel erg hard lerende dus correct me if i'm wrong :D

ben ik het niet mee eens.
het inzetten zal altijd met buitenachterbeen gebeuren moeten, daarmee vallen ze niet op het binnenvoorbeen, maar gaan ze een buiging in, met het bekken op de juiste manier voor de wending.
daarbij is (als je het juist met ruitergevoel , houding en zit aangeeft) de stelling, geheel juist voor de wending . Hij gaat dan als het ware over 4 benen door de wending recht sporend achter/voor.
dat is recht richten , niets meer en niets minder.
schouderbinnen kan dus nooit rechtrichten zijn, omdat dan de verdeling op 4 benen al anders is.

Daarom ben ik ook extreem tegen binnenhand gebruik (wat je nu zo veel ziet met de aan de hand rechtrichtclubjes) omdat je daarmee het paard achter uit balans haalt
het paard beweegt vanachter naar voor
staat in alle klassieke boeken

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:12

nombrado schreef:
spokie79 schreef:

eindelijk antwoord
Waarom deze vraag?
waarom zou je je paard aan de voorkant willen vastzetten (bijzetten) om een paard niet scheef te laten worden, terwijl een wending met het buitenachterbeen wordt ingezet?

Valt ook weer eens binnen...

Maar als ruiter ben je toch diegene die bepaald wanneer de wending wordt ingezet?
En onder welke voorwaarden?
Dus kan je je wending inzetten met binnenachterbeen eerst.
Dat is nou juist waarom je er op moet zitten.

(kruipt weer onder haar steen.)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:16

nombrado schreef:
xmarliez schreef:
En al wij nou niet zitten te wachten op uw visie? Wat ik al zei misschien een idee om zelf een topic te starten en daar verder te discussieren over uw 'Klassieke Rijkunst'. U wil uw mening opdringen aan iedereen en dat doet u op een hele negatieve manier.

leuk, dat je voor iedereen die hier leest kan antwoorden. :+

ik probeer op een hele simpele manier een antwoord te krijgen op een bewering van iemand.
(bv, met wel been zet een paard een wending in?) Antwoord wordt er niet gegeven , alleen persoonlijke aanvallen. Is dat discussie?

een aanval? dat is het geheel niet het is een persoonlijke mededeling naar jou toe, een anval is geheel anders, echter dat u niet in deze discussie kan aarden is duidelijk genoeg, en dat men niet zit te wachten op uw visie is ook meer dan duidelijk, en dat uw bijdrage in deze discussie geen meer waarde heeft is ook duidelijk, alles wat u aandraagt is reeds besproken, en denk niet dat het de bedoeling is dat we het weer gaan bespreken omdat u in uw rijwijze niet verder komt dan dat geen wat u hier uitdraagt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:34

Sjolvir schreef:
nombrado schreef:

eindelijk antwoord
Waarom deze vraag?

Valt ook weer eens binnen...

Maar als ruiter ben je toch diegene die bepaald wanneer de wending wordt ingezet?
En onder welke voorwaarden?
Dus kan je je wending inzetten met binnenachterbeen eerst.
Dat is nou juist waarom je er op moet zitten.

(kruipt weer onder haar steen.)

jep, maar zou het dan niet handiger zijn, om als ruiter het buitenachterbeen te stimuleren een wending in te gaan? (rijden met zit)
Het is nl heel simpel dit met je lichaam, als ruiter, aan te geven.

simpel gezegd behoud je dan het natuurlijk evenwicht van het paard, ipv dat je het paard omgekeerd zou leren dan wat ie vanuit zijn natuurlijke balans doet.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:51

@ Nombrado ik vraag mij af als jij bij een wending het buitenachterbeen stimuleert hoe jij dan een paard vanuit een wending schouderbinnenwaarts bijvoorbeeld wil wegrijden?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:08

orienta schreef:
@ Nombrado ik vraag mij af als jij bij een wending het buitenachterbeen stimuleert hoe jij dan een paard vanuit een wending schouderbinnenwaarts bijvoorbeeld wil wegrijden?

weer iemand die na denkt +:)+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:10

orienta schreef:

daar gebruik ik mijn bekken/heup en binnenbeen (en als het nog nodig is buitenhand )voor.
Schouderbinnen wordt door het paard net zo goed vanuit de achterhand ingezet.
alleen is zijn bekken/heup hoek anders dan met de wending
als je weet bij een paard, hoe die zijn bekken houd bij schouderbinnen, weet je als ruiter hoe je daar met je bekken op in moet spelen.
eerst maar eens zorgen dat het paard recht is :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:15

nombrado u heeft zeker uw heftruck rijbewijs

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:16

@ Nombrado je geeft geen antwoord op mijn vraag.
Ieder mens weet dat bij een schouderbinnenwaarts het binnenachterbeen gestimuleerd dient te worden aangezien die onder de massa moet treden.
dus wat jij zegt kan niet ;)

Ik ben zeer benieuwd naar een filmpje waarin jij een schouderbinnenwaarts rijd dan :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:20

orienta schreef:
Ieder mens weet dat bij een schouderbinnenwaarts het binnenachterbeen gestimuleerd dient te worden aangezien die onder de massa moet treden.

Ik begrijp niet wat je hiermee wil zeggen.
en wat doe je met je zit en binnenbeen? als je schouderbinnen inzet?
wat doet het bekken/heup van een paard als ie schouder binnenzet?
wat doe je zelf als je pootje over zet? met je heup?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:27

nombrado schreef:
orienta schreef:

Ik begrijp niet wat je hiermee wil zeggen.
en wat doe je met je zit en binnenbeen? als je schouderbinnen inzet?
wat doet het bekken/heup van een paard als ie schouder binnenzet?
wat doe je zelf als je pootje over zet? met je heup?

Dit doe je iedere keer als iemand wat zegt.
Ik denk dat ik duidelijk ben in mijn antwoord erop en dat iedereen voor de rest begrijpt waarop ik doel maar jij reageert dan altijd net zoals voorafgaande posten en doet dan alsof je gek bent wat behoorlijk irritant is.
Als iemand dan geen antwoord op jouw vraagt geeft hebben wij nul verstand ervan maar uit jouw onzinnige post waarbij jij zegt het buitenbeen te stimuleren bij een wending en zo blijkbaar ook een schouderbinnenwaarts wegrijd is het weer eens zo duidelijk dat jij er duidelijk geen kaas van gegeten hebt en maar wat onzin praat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:34

orienta schreef:
Dit doe je iedere keer als iemand wat zegt.
Ik denk dat ik duidelijk ben in mijn antwoord erop en dat iedereen voor de rest begrijpt waarop ik doel maar jij reageert dan altijd net zoals voorafgaande posten en doet dan alsof je gek bent wat behoorlijk irritant is.
Als iemand dan geen antwoord op jouw vraagt geeft hebben wij nul verstand ervan maar uit jouw onzinnige post waarbij jij zegt het buitenbeen te stimuleren bij een wending en zo blijkbaar ook een schouderbinnenwaarts wegrijd is het weer eens zo duidelijk dat jij er duidelijk geen kaas van gegeten hebt en maar wat onzin praat steeds.

Als je vanuit een wending, waarin je heup hetzelfde gedraaid is, als die van het paard , (stel je draait links een wending en je wilt uit deze wending een schouder binnen inzetten, maak je je buitenbeen lang, en draait je linkerheupbeen ietsje naar voren, samen met het aanleggen van binnenbeen/kuit, naar je lichte aanleuning buitenhand.
ik hoef het paard echt niet te stimuleren het been goed onder de massa te zetten, hij weet prima zelf waar hij deze moet zetten om zijn balans te behouden.
begrijp je nu , wat ik bedoel?
(kzat trouwens net aan een broodje jam, geen kaas :+ )