duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperPaardje

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:33

Vonnie84 ~ interessant wat goed dat je dat allemaal weet! Ik volg ook even!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:43

Ik zet gewoon de link naar het topic neer Knipoog het is dus nu mijn nieuwe paard Lachen

Ik vind hem zelf in de galop iets te diep komen soms. Hij wil net iets te weinig druk nemen dan van voor. Maar voor hoe jong die is vind ik hem eigk al heel netjes.

Topic staat in onderschrift

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:03

moniquelucky schreef:
Wie weet goede boeken over dit onderwerp? (duidelijk en met plaatjes) alvast bedankt.

Volgens mij is "Biomechanical Riding & Dressage: A Rider's Atlas" een erg mooi boek.
http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBr ... Ride1.html
Staat trouwens ook best veel info op deze site.

Zelf heb ik o.a. het boek "Het paar in beweging" van Sara Wyche, ook leuk - maar voor mij gaat het net niet diep genoeg er op in.

Nog een mooi boek is "Horse gaits, balance en movements" van Susan E. Harris. Maar daarin wordt niet diep genoeg (ze gaat er nl. welop in) in gegaan hoe een ruiter een paard zijn spieren en vorm kan veranderen.

Verder werd eerder al in het topic "An Anatomy of Riding" van Heinrich and Volker Schusdziarra genoemd.

Op internet bijv.
http://www.equinestudies.org/knowledge_ ... ction.html

----
Reinandje: Vragen is nooit dom, maar het hele topic gaat toevallig over jou vraag Knipoog Wordt dus lekker lang lezen. Kort gezegd: Op de foto drukt het paard zijn rug weg en brengt zijn achterbenen niet onder de massa. Dit komt vooral doordat er bijv. getraind is op een spectaculair voorbeen. Hierdoor verdwijnt vaak ook de 2-tact van de draf, wat soms minder duidelijk is te zien - maar door 3 hoekjes tussen de benen te plaatsen en te kijken naar de fase van stand- en zweeffase kan je het beter zichtbaar maken. Verder is op het plaatje de 1e-2e wervel is het hoogste punt van de hals, ipv schedel-1e wervel overgang, paard loopt iets achter de loodlijn. (Blijft knap moeilijk om je paard zo te laten lopen hoor).
-----
Cardy: LV is verder in de zweeffase dan RA, dat zou betekenen dat LV eerder land en je paard toch nog wat op de voorhand loopt. Idd zoals je zelf al zegt - achter de loodlijn, maar ook daardoor zijn keelgang meer gesloten en er lijkt spanning te zijn in de bovenzijde van zijn hals.
Waarom rij je hem niet los door zijn hals (vanuit de schoft) meer te laten zakken met zijn neusje er iets meer uit? Vind zjin achterhand gebruik best goed.
----------
MyWishMax: super mooi paard om te zien! Hij is nog jong en dat is goed te zien (weinig in balans, vaak wat scheef lopend), maar je rijdt hem wel steeds achter de loodlijn naar mijn idee. Waarom kies je daarvoor? Controle? Het lijkt een heel soepel paard, maar hij plaatst zijn benen niet heel goed onder de massa, maar zet wel veel weg - idd. nog op de voorhand. Maar goed, je hebt hem net en hij is nog jong Knipoog

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:05

Lise81 schreef:
moniquelucky schreef:
Wie weet goede boeken over dit onderwerp? (duidelijk en met plaatjes) alvast bedankt.

MyWishMax: super mooi paard om te zien! Hij is nog jong en dat is goed te zien (weinig in balans, vaak wat scheef lopend), maar je rijdt hem wel steeds achter de loodlijn naar mijn idee. Waarom kies je daarvoor? Controle? Het lijkt een heel soepel paard, maar hij plaatst zijn benen niet heel goed onder de massa, maar zet wel veel weg - idd. nog op de voorhand. Maar goed, je hebt hem net en hij is nog jong Knipoog

Nee, was op advies van de verkoper toen. Tenminste die liet het me doen, we zijn nu juist bezig daarmee te stoppen en hem recht te maken Lachen

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:19

Haha! vond het al niet op je eerder getoonde rijstijl lijken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:12

Oh haha Bloos Positief bedoeld? Knipoog

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:32

ja, dat is positief bedoeld! Knipoog

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:31

Lise81 schreef:
Cardy: LV is verder in de zweeffase dan RA, dat zou betekenen dat LV eerder land en je paard toch nog wat op de voorhand loopt. Idd zoals je zelf al zegt - achter de loodlijn, maar ook daardoor zijn keelgang meer gesloten en er lijkt spanning te zijn in de bovenzijde van zijn hals.
Waarom rij je hem niet los door zijn hals (vanuit de schoft) meer te laten zakken met zijn neusje er iets meer uit? Vind zjin achterhand gebruik best goed.

Heel erg bedankt, vind zelf het achterhand gebruik nog lang niet goed genoeg. Maar ze doet heel goed haar best, en begint nu echt lekker van achteren te lopen.

Paard en ik waren iets wat gespannen, o.a. doordat paard druk was en de fotograaf foto's ging maken Tong uitsteken.

Over de halshouding: Ik wissel vaak qua halshouding, op het moment dat de foto was gemaakt was ik al wat verder in het losrijden. Dan stel ik haar wat dieper in.

Bedankt voor jou "annalyse", heb er echt iets aan Lachen

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:06

Handige uitleggen staan hier, alleen jammer dat ik het nooit voor elkaar krijg =P

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:11

Zeg nooit nooit. Dit zijn ook niet dingen die je even in één weekje gedaan krijgt. Hier moet je echt voor trainen je paard en jezelf.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:14

Lise81 schreef:
ja, dat is positief bedoeld! Knipoog

Dankje! Bloos

Op de foto's in het topic in onderschrift is het al meer 'mijn' manier Knipoog

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:58

Marchador schreef:
Even een stomme vraag van mij uit een heel andere hoek.
Ik zit dit topic door te nemen en mee te lezen, heel interessant... Maar het komt niet helemaal tot me door.

Zijn er ook lezingen/ cursussen/ informatiedagen over dit onderwerp. (Hoe je kunt zien of er een goed ruggebruik is, goed gebruik van de achterhand, stand van benen in een bepaalde gang etc).
Bloos

Qimm schreef:
MyWishMax schreef:
Ik heb een filmpje van mijn *hopelijk* toekomstige paard. Deze ga ik niet zomaar in het topic gooien, maar zijn er mensen die er via PB naar zouden willen kijken?

oh je bent op zoek naat een nieuw paardje, dat is leuk/spannend! Ik wil het filmpje best zien, maar ik ben toch bang dat ik er onvoldoende verstand van heb om er écht wat zinnigs over te zeggen.

Is het misschien een idee om meer filmpjes in dit topic te plaatsen. Misschien geeft dat een nog beter beeld, aangezien je het paard tijdens het rijden niet even op pauze kan zetten om te zien hoe hij loopt Haha! Het commentaar op die filmpjes lijkt mij erg leerzaam.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:37

Bij deze dan wat filmpjes.. Niet ideaal,veel spanning en show..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:49

Lise81 schreef:
Volgens mij is "Biomechanical Riding & Dressage: A Rider's Atlas" een erg mooi boek.
http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBr ... Ride1.html

Ik heb ruim 5 jaar meegewerkt aan de research en het schrijven van dit boek. De uitvoering ervan is wat veranderd tov de oorspronkelijke opzet. Er staat erg veel informatie gecomprimeerd op elke pagina. Het boek is ook betaalbaar gebleven. Het is geen penny boek over paardrijden, er komt ook heel wat kijken voor de lezer. Je gaat dus mee in het diepe en je moet soms bijna werken om het te doorgronden. Pling

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:45

Wat gaaf zeg! Dat lijkt me nou tof werk! Ook knap staaltje studeerwerk... Krijg 'm binnenkort voor verjaardag, ben errug benieuwd Lachen

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 04:13

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:33

Mijn paard is best wel lang, en laatste tijd rijd ik hem beter over rug dus doorzitten gaat ook erg goed Ja Alleen toch heb ik soms het gevoel dat ik zn achterhand er niet super onder heb. Bij Jury nog geen commentaar op gehad, maar laatst zei iemand dat het wel meer kon. Vind dat hij over algemeen goed achterbeen gebruik heeft, hoe kan ik zorgen dat achterbeen er nóg meer bij komt?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:24

ik heb er hier nog twee, weliswaar niet onder het zadel maar het gaat om het over de rug gaan toch? persoonlijk was ik aardig tevreden met dit beeld, dit was onze eerste les.

Afbeelding

Afbeelding

overigens zijn meningen over deze houding op zich ook welkom, mag ook via PM.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:28

Oud topic maar ik vind het stiekem wel leuk dat het weer geactiveerd is :)
Jammer dat de meeste foto's het niet meer doen maar ik leerde er veel van :)

Merrieveulen, ik vind je pony heel netjes lopen. Ik heb niet zoveel verstand van aangespannen rijden, maar de houding van je pony is netjes en ontspannen. De tweede foto is wel beter dan de eerste. Het lijkt wel alsof er iets activiteit mist, ik mis een beetje de voorwaarste drang voor zover je dat op een foto kunt zien.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:54