Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 00:42

Helaas komt t nooit meer goed,ik zal jullie binnenkort even per pb info sturen, ga nu proberen wat te slapen want ik ben gesloopt. Dank voor jullie lieve berichtjes ( ook pbs)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:24

|(
Wat naar... nogmaals sterkte.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:54

Heel veel sterkte Knollentuin

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:42

Wat er ook gebeurt is, het klinkt niet best. Sterkte Knollentuin :(:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:59

Ik hoop niet dat t topic helemaal stilgevallen is omdat ik er even niet bijben? Ik check elke dag even maar t is hier wel errug stil...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:24

Allemaal aant genieten van de ontdooide bakken denk ik. :D

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:25

Idd erg stil!

Ik kreeg van m'n instructeur advies een schema te maken voor het trainen.
Hoe wordt dit door anderen opgezet? Ik rij hem 4x per week. Mijn vriend rijdt hem namelijk 2x.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:08

Een schema frustrustreerd mij enkel. Paard loopt immers niet iedere dag naar schema. Zeker als koud is of winderig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:50

Hier ook geen schema's. Als je met levende wezens bezig bent dan heb je IMO weinig aan schema's. :) Je moet toch per dag zien hoe het met ze gaat. Bovendien gaat het mij ook niet alle dagen even goed en als ik niet "fit" ben (nog minder fit dan anders) dan pas ik mijn training daarop ook aan want dan kan ik dat van hem ook niet verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:14

Geen schema voor mij, je bent zo afhankelijk van de vorm van de dag van zowel jezelf als je paard(en).. oh ja en weersomstandigheden niet te vergeten. Maak globaal doelen waar ik aan wil werken, maar dat zijn veelal dezelfde: lossigheid van (vooral!!) mezelf en mijn paard(en), gehoorzaam zijn, fijn aan het been en vwnw kijken hoever we komen die dag.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:25

Nou hier zet wel de dooi in maar de rijbak nog steeds niet rijdbaar! Hier een beetje chaotisch..mn oudje zit serieus in de lappenmand en moeders en kind uit elkaar gehaald wegens afspenen..

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:43

Mijn schema is in het algemeen: zo veel mogelijk ;) ik probeer steeds rond de 5 keer per week te zitten en dan de rustdagen tactisch inplannen. Bv als ik weet dat ik zaterdag niet ga kunnen rijden, werk ik hem donderdag en vrijdag iets zwaarder. Dat is natuurlijk wel te doen omdat ze buiten komen, anders zou dat moeilijk zijn.

Ben wel benieuwd hoe jouw schema er uitziet Suikermeisje!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:17

Geen schema wel een duidelijke lijn in de training. In deze periode rijd ik mede door het weer minder vaak en minder intensief. Meer de nadruk op basis zaken als takt, fysieke en mentale ontspanning, recht maken en aanleuning. Minder op actieve tempowisselingen, conditietraining, Schwung.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:20

Ik probeer om de dag intensief te rijden (dressuur/springen/cross/buitenrit/galoptraining) en om de dag rust (longeren/molen/paddock/stapritjes in het bos/stapwerk in de bak). Lijkt voor die grote slungel van mij het best te werken :j Wij waren gisteren indoorcrossen in Ermelo:

Afbeelding

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:55

Mijn paard boeit het niks of het koud is of warm of winderig...
en schema in de zin van niet elke dag bezig zijn met drafonderdelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:59

suikermeisje schreef:
Mijn paard boeit het niks of het koud is of warm of winderig...
en schema in de zin van niet elke dag bezig zijn met drafonderdelen.

Paard misschien niet, maar de bodem wellicht wel... ik zat afgelopen periode met de rottige vorst en kon thuis niet zoveel doen (op en neer naar de binnenbak dus, waar je dan ook weer afhankelijk bent van wie er wanneer traint en wanneer de baan dus vrij is). Dan kan ik schema's maken wat ik wil, maar heb me dan 'gewoon' aan te passen aan het weer en alle ellende van dien.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 15:31

Nat of droog maakt hier niet uit.
Regen of niet, ik ga wel rijden.
Met vorst kon ik weinig, maar in het grasland wel kunnen stappen af en toe.
Want ook ik heb geen binnenbak.

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:15

Mijn paard heeft in Januarie tot het dooien, Wintersport vakantie :-D
Lekker niets doen, ijzers er onderuit, lekker luieren in de wei, beetje likken aan de liksteen en zijn Hobby op pakken... (zoveel mogelijk snoepjes jatten uit vrouwtjes jas). Hopelijk gaat het nu eindelijk dooien en kunnen we weer aan de slag.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:23

Sterkte met je oudje Pol...en afspenen lijkt me zo'n hartverscheurend moment...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:02

oji schreef:
Sterkte met je oudje Pol...en afspenen lijkt me zo'n hartverscheurend moment...

Kan meevallen, hier leken moeder en dochter blij dat ze van elkaar af waren :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:04

Leuke foto FCSA, mooie bak ook om in te rijden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:04

Ik heb het schijnbaar in zulke kleine stapjes gedaan dat t geen enkele moeite kosten. Wel zeer ongelukkig dat oudje zo slecht is op t moment dat was de verkering van mn veulen! Veulen nu bij mams zetten is ook geen optie..moet eerst t uier weer volledig droog zijn..gaat gelukkig wel de goeie kant op met t uier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:29

suikermeisje schreef:

Je zal dan net een galoptraining op het programma/schema hebben staan :+
Ik kan met een natte bak ook 'gewoon' rijden trouwens; heb een fatsoenlijke bodem, maar met die vorst kon ik er niks op... Het ging van nat meteen over in vorst en daar was helaas niet tegen te slepen... Volgende keer doe ik bergen zout erdoor...

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:58

Picasso schreef:
suikermeisje schreef:

Je zal dan net een galoptraining op het programma/schema hebben staan :+
Ik kan met een natte bak ook 'gewoon' rijden trouwens; heb een fatsoenlijke bodem, maar met die vorst kon ik er niks op... Het ging van nat meteen over in vorst en daar was helaas niet tegen te slepen... Volgende keer doe ik bergen zout erdoor...

Dat wordt lastig inderdaad en was hier ook het geval. Maar dat zijn 2 weken van de 52. Dus als ik me 46 weken van het hele jaar aan m'n (tijdelijke) schema kan houden is het mij al goed. We hebben namelijk niet een half jaar vorst gelukkig.

Daarnaast heb ik ook nog weleens springles. Dus toen de bak hard was sprong ik 1x per week nog op les. Dit zorgde er wel voor dat hij zijn conditie behield. Ik plan nooit echt galoptraining. Conditie heeft ie voldoende dus hoef ik niet op te trainen.

Waar ik op moet trainen is:
-overgangen in alle gangen (vooral het leren sluiten). Hier heb ik de laatste tijd vrij veel op geoefend en daarom zei mijn instructeur dat ik een schema moet gaan opzetten om ervoor te zorgen dat dit niet te vaak gebeurd. Hij kan nu in draf super lopen, allemaal 7-ens de laatste x. Maar zoals keertwendingen dan een 4 en 5 :+
-stap onderdelen zoals keertwending, uitgestrekte stap, verzamelde stap
-galop, vertrekken en dan goed door kunnen sluiten, vliegende wissels en daarop moet hij op mij wachten en niet zelf invullen wat hem goed uitkomt.
-buiging, en dan tijden SB of appuyeren grote passen leren maken zonder hard te gaan lopen.

Ik denk dat het globaal er zo uit gaat zien:
Maandag: springles of galoponderdelen (sluiten , wissels) oefenen. Daarnaast de buiging meenemen.
Woensdag: staponderdelen oefenen, contragalop en op mij laten wachten, overgangen in draf oefenen.
Vrijdag: buiging en in alle gangen de overgangen. Vliegende wissels meenemen in galop.
Zaterdag of zondag: wedstrijd of les.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:44

Ik had grote plannen met een schema voor dit jaar, maar daar heeft zowel de vorst als mijn ischias al roet in gegooid, dus ik leg het schema maar weer aan de kant en ga er wel voor om sowieso 5 keer per week actief aan het werk te gaan. Ik was afgelopen jaar een beetje makkelijk en druk met van alles waardoor ik blij mocht zijn dat ik aan drie keer per week trainen toe kwam. Tijd moet je maken en als je wat wilt dan moet er ook getraind worden, dus zodra ik weer fit ben en de bak is dooi, dan gaan we tenminste 5 keer per week aan het werk en ook sowieso 1 keer per week vanaf de grond in plaats van in het zadel. Ik kreeg vanavond wat oude foto's van mijn moeder, die had ik zelf niet op mijn pc. Dit was van een van mijn vorige paarden en het laat goed zien dat ik ook niet zo heilig was vwb de loodlijn eerder. Dit paard was een kasteel van 1.76, een halve tuiger, kon geweldig sjouwen maar was o zo moeilijk uit te zitten, maar toch, zo'n goeie krijg ik nooit meer. De foto's zijn minstens 13 jaar oud en ik mis hem nog elke dag.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding