Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:08

Ah dat is erg Sizzle :(

Eigenlijk mag ik niks zeggen want ik wilde per se een paard dat voorwaarts was. Nou... dat is ie in elk geval ;)

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:21

Hihi :D

Voorwaarts is uiteindelijk ook wel gewoon fijn hoor.
Zeker als je 20x60 door moet. Dan wil je ook niet bij X al zitten zweten.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:28

Simpelman schreef:
damian23 schreef:

Ik ben heel even gaan zitten en doorgelopen naar de clinic van annemarie van der toorn. Ik vond het erg tegenvallen en had er meer van verwacht. Het kan zijn dat alle paarden erg gespannen waren van de omgeving maar de drie paarden die onder het zadel getoond werden liepen allemaal achter de loodlijn en sommige momenten ook heel ver. Het is wel klassieke dressuur maar welke stroming dit is weet ik niet. Bastiaan is van het motto wat je er achter in stopt geef je aan de voorkant niet weg. Ik vind de paarden erg strak gereden. Ook hoe hij ze longeert met hele strakke bijzetters.

Kilo's in de hand....

Daar leek het wel op Simpelman.. maar die filmpjes die jij vanmiddag van BdR plaatste zagen er dan weer wel vriendelijk uit. Of vond jij juist van niet?
Inderdaad Damian, het viel mij ook op dat ze achter de loodlijn liepen, en dat ene paard aan de hand was ook zo bijgezet dat hij achter de loodlijn liep. Ze waren in ieder geval erg gespannen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:38

Volgens mij is BdR vooral sterk (in de zin van goed) in het werk aan de lange teugel als ik mij niet vergis.

Ik weet wel via een kennis die met hem samenwerkt dat hij veel naar o.a. Duitsland reist om ook zelf veel bij te leren.

Waarschijnlijk geldt ook daar, men doet niet altijd wat men predikt. Maar daarmee is zo iemand waarschijnlijk nog altijd vele male geschikter dan de gemiddelde Orun instructeur.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:40

Wellicht is het in zo'n entourage ook wat lastiger het paard te laten ontspannen?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:51

Sizzle schreef:
Het dragen van de hals vereist nou eenmaal andere spieren dan de hals af te laten hangen.

Een fegmatiek dier dat zich snel verveeld gaat niet beter werken als het steeds in die ontspanning mag lopen.
Een ijverig paard zal er wellicht meer van gaan swingen, een vluchter leert zich ontspannen maar dat hoeft dan geen uren te duren.

De een is ook van nature nou eenmaal leniger dan de ander.

Dit vroeg ik mij van de week inderdaad af. Als ik het hier zo lees, hebben jullie paarden die ontspanning kunnen gebruiken zeg maar :D Mijn paard is juist dus flegmatiek. Ontspanning hoef ik er op die manier dus niet in te rijden, dat heeft hij al in overvloede :+ . Voorheen probeerde ik er juist wat spanning in te rijden om hem aan het werk te krijgen. Maar dan hielt hij zich in zijn lijf te veel vast.

Nu heb ik een week of 6 in de "stretch" gelongeerd, wat in stap en draf erg goed gaat. Vorige week (na de osteopaat, hij zat vast in zijn lendenen) ben ik weer begonnen met rijden. Eerst was ik inderdaad bang dat hij in de stretch te ontspannen zou zijn en absoluut niet voorwaarts. In het begin is hij dat ook, hij draaft zonder zweefmoment, maar als hij echt los laat, zijn hals bijna tot de grond laat vallen en ik kan dan drijven, merk ik toch dat hij "vanzelf" voorwaarts gaat en gaat swingen. Hij kijkt dan ook een stuk vrolijker wat ik érg fijn vind....want dat miste ik tijdens het rijden in de bak.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:58

Was hij dan niet gewoon heel stijf voorheen?
Dan vergaat natuurlijk ook de zin om te bewegen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 21:01

Anne_Sproet schreef:
Daar leek het wel op Simpelman.. maar die filmpjes die jij vanmiddag van BdR plaatste zagen er dan weer wel vriendelijk uit. Of vond jij juist van niet?
Inderdaad Damian, het viel mij ook op dat ze achter de loodlijn liepen, en dat ene paard aan de hand was ook zo bijgezet dat hij achter de loodlijn liep. Ze waren in ieder geval erg gespannen.

Dat zijn promotiefilmpjes, alle mensen die iets te verkopen hebben maken die.
Het ziet er dan natuurlijk allemaal goed uit, anders plaats je het niet openbaar.
Als je goed kijkt dan zie je een aanzienlijke druk op de teugel.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:09

Sizzle schreef:
Was hij dan niet gewoon heel stijf voorheen?
Dan vergaat natuurlijk ook de zin om te bewegen.

Hij heeft (helaas) nog steeds geen zin om te bewegen. Behalve op die korte momentjes dat hij goed neerwaarts en voorwaarts loopt. Hopelijk worden die inderdaad langer. Maar flegmatiek zal hij wel blijven denk ik. Na het poetsen gaat hij ook meestal nog even liggen voordat ik met het zadel aan kom :')

Maar ik klaag niet hoor. Hij is daardoor wel een perfecte rustige pony voor mijn dochtertje. Die kan gewoon met een halstertje zonder zadel buiten rijden.

Ik ben wel héél benieuwd of hij door het "stretchen" zijn lendenen los kan houden, wat voorwaartser wordt en wat meer plezier in bewegen gaat krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:12

Haha, erbij gaan liggen is wel een erg duidelijke boodschap :D

Sommige worden nooit snel, maar als je het bewegen makkelijker maakt zal het ze wellicht minder tegenstaan.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:38

Dankjewel Horseware voor het filmpje van jouw veteraan. Hij doet het best goed vind ik. Ik zal kijken of ik binnenkort ook een filmpje van mijn veteraan kan plaatsen. Ze doet het prima. We rijden even wat minder vanwege idioot drukke weken, maar ze loopt daar niet minder door, ondanks haar leeftijd.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 23:44

Fransje_70 schreef:
Wat flauw om iemand af te serveren op een filmpje, terwijl diegene toch echt veel kennis heeft. Je hoeft het met de rijstijl niet eens te zijn natuurlijk, maar academisch of BB is Anja Beran absoluut niet zij heeft haar opleiding in Portugal genoten. En ook Anja Beran laat een (jong) paard halsstrekken aan de longe en ohz, alleen niet stofzuigen.
Je hebt trouwens het eerste YouTube filmpje gekopieerd wat je kon vinden van Anja Beran, maar als je even hier kijkt:
[ Video ]

zie je een stuk van revalidatiepaard Flamingo, en hoe wordt hij gereden bij het trainingscentrum van Anja Beran? Juist ja, met een vwnw vallende hals. Dus.

Het zoutzak filmpje van Manolo Mendez op zijn GP paard is toch ook niet een reden dat hij dan meteen af kan worden gedaan als iemand zonder kennis?
Overigens zie ik Manolo Mendez NOOIT zijn paard zó diep longeren of rijden als Will Faeber. Heb jij daar ooit iets van gezien of van gelezen bij Manolo Mendez Simpelman? Ik niet. Hij laat hals strekken maar niet stofzuigen. Ik wil hiermee niet zeggen dat dat per definitie fout is, maar ik blijf erbij dat het per paard verschilt. Een paard met een lage halsaanzet heeft bouwtechnisch een andere diepe positie dan een paard met een hogere halsaanzet zoals veel KWPN ers.

Het argument dat een barok paard of tinker kan grazen en daarom ook moet kunnen stofzuigen ohz of aan de longe is flauwekul. Op een volte aan de longe of onder de man is er sprake van beweging en balans, als ze grazen staan ze min of meer stil en het liefst op hun ene graasvoet. Mijn Lusitano merrie moet zelfs een behoorlijke split met haar voorbenen maken om goed bij de grond te kunnen, zij heeft een pracht van barokke hals met een diepe aanzet.
Daarbij, wat ze in de wei doen en kunnen heeft weinig betekenis voor de dressuurtraining, immers, mijn merrie kan supergoed met weggedrukte rug en hals erop door de wei rennen als ze opgewonden is, maar dat wil ik ook niet terugzien in de piste.

Ik ben het helemaal met je eens.
Het is allemaal niet zo zwart-wit en naar mijn idee is goed paardrijden ook het toepassen van de juiste techniek, bij het juiste paard, op het juiste moment.

Ik snap de redenering om zo de nadruk te leggen op het "stretchen". Ontspanning is nr. 1 qua belangrijkheid (op fysiek, mentaal, welzijn gebied) en halsstrekken is een belangrijk puzzelstukje daarin. Ontspanning ontbreekt echt heel vaak bij rijpaarden en als je dat stukje kan vinden bij Will Faeber of waar dan ook +:)+ +:)+

Naar mijn idee is er niets mis met langdurig halsstrekken, dieper strekken of langer wachten met naar de werkhouding gaan. Prima als dat goed werkt en fijn is voor jou paard.

Wat ik wel jammer vind is dat dit weer een "methode" lijkt te worden, waar alles op precies dezelfde manier lijkt opgelost te moeten worden. Dan ga je naar mijn idee voorbij aan een stukje inzicht.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:35

Dan ga je voorbij an menig reactie hier. Er zijn diverse mensen die het "erbij" gebruiken. Of bij een jong paard de eerste weken, maanden om het dier te leren loslaten, mentaal en fysiek, of later tijden het losrijden of tussendoor ter beloning of ontspanning. Dus zeker geen methode of misschien zelfs wel een leer, maar gewoon een middel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 08:31

Een waardevol gereedschap dat iedereen moet leren kennen om het toe te kunnen passen waar nodig.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:00

Ik snap de 'angst' van sanne83 ook wel het gebeurt te makkelijk dat mensen maar klakkeloos dingen overnemen ipv zelf kritisch te blijven naar de instructeur en naar zichzelf. Er is nu in dit topic veel aandacht voor VWNW maar denk ook dat dat soort tegengewicht is tegen wat we allemaal veel zien om ons heen.

Ik heb zelfs instructrice gehad die halsstrekken afdeed als een trucje en dat moest ik maar in mijn eigen tijd doen (dat is dus een uur les met een paard dat nog geen B proefje kon lopen zonder hem hals te laten strekken) of een instructeur die op een onvoldoende op halsstrekken in de proef aangeeft, ach het is maar 1 onderdeel en als je verder komt is het niet meer nodig. Dit zijn nog steeds gewaardeerde instructeurs hier die echt niet alleen maar ORUN 1 papiertje hebben... maar wel voorbeeld hoe weinig waardering en aandacht er is voor het halsstrekken en netjes VWNW rijden. En misschien heb ik ook gewoon pech gehad zit ook niet in beste paardrijdende deel van Nederland ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:14

Spijker op zijn kop Evelijn.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:18

Inderdaad evelijn.. De meeste paarden die ik op wedstrijd zie 'hals strekken' gaan meer richting LDR.
Vur, inderdaad Ik gebruik het hals strekken als losrijden, cooling down en tussendoor, maar ik laat hem niet constant de hals strekken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:23

Het is wel een beetje mens eigen om snel een nieuwe 'waarheid' te adopteren en dan daarin door te slaan. Denk maar aan ex-rokers.
Dus ik snap de opmerking van Sanne ook heel goed.

Zo gaf een stalgenoot van mij kritiek op balkjes lopen omdat paarden daar alleen maar heet van zouden worden.
Terwijl ik ze juist gebruik omdat mijn jonge merrie daar rust in vind, dan moet ze zich concentreren.
Maar daar stond de stalgenoot niet voor open want zij had er geen positieve resultaten mee.
Dan kan ik niet veel anders dan mijn schouders oohalen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:34

Voor haar paard werkt het niet, dus staat ze er met haar paard niet voor open. Het is jammer als ze niet inziet dat het bij anderen wel werkt, maar dat gebeurd wel vaker. Met alle stromingen en methodes. Oogkleppen worden vaak opgezet en niet meer open gestaan voor andere dingen... terwijl elk paard wel weer anders is.
Mijn paard wordt ook heet van balkjes (gisteren letterlijk een paard dat maar met 4 benen in de lucht bleef springen omdat ik een balkje had neergelegd.... helemaal hyper), wilt niet zeggen dat ik het een waardevolle training vind en het toch probeer, want ze heeft momenten dat ze wel gewoon netjes haar balk oefeningen doet zonder horensdol te worden :+ en dan is het juist heel fijn als afwisseling en aanvulling.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:42

Hihi, jouw merrie kan ook nogal doorslaan in haar ideen he :P

Wij hebben een heel eng hutje naast de bak waar allemaal gekleurde zooi in ligt dat elke keer weer anders is en wappert als het waait.
Frietje wil daar dan liever niet langs.
Leg ik dan 3 balkjes voor het hutje dan kijkt ze enkel nog naar de balkjes en is ze het hutje vergeten.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:51

Evelijn schreef:
Ik snap de 'angst' van sanne83 ook wel het gebeurt te makkelijk dat mensen maar klakkeloos dingen overnemen ipv zelf kritisch te blijven naar de instructeur en naar zichzelf. Er is nu in dit topic veel aandacht voor VWNW maar denk ook dat dat soort tegengewicht is tegen wat we allemaal veel zien om ons heen.

Ja dit is eigenlijk wat ik ook wil zeggen.
Maar ikzelf heb eigenlijk niet anders geleerd eerst ontspanning en hals te strekken bij aanvang van training, dus dan denk ik ook weer aan de stap daarna.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 13:02

Evelijn schreef:
Er is nu in dit topic veel aandacht voor VWNW maar denk ook dat dat soort tegengewicht is tegen wat we allemaal veel zien om ons heen.

De kruistocht van Simpelman, vwnw aanleren en respect. :)
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 14-09-15 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:05

vur schreef:
Dan ga je voorbij an menig reactie hier. Er zijn diverse mensen die het "erbij" gebruiken. Of bij een jong paard de eerste weken, maanden om het dier te leren loslaten, mentaal en fysiek, of later tijden het losrijden of tussendoor ter beloning of ontspanning. Dus zeker geen methode of misschien zelfs wel een leer, maar gewoon een middel.

Het is niet bedoeld als aanval :) Ik bedoel precies wat jij schrijft (en anderen schrijven), vwnw is een middel, een super belangrijk gereedschap, dat inderdaad iedereen zou moeten kennen en toepassen.

Maar voor mij is het ook niet meer dan dat. Bij sommige paarden besteed ik een jaar aan echte ontspanning verkrijgen (daarbij gebruik makend van oa. halsstrekken) en bij sommige paarden niet of nauwelijks. Genoeg paarden die helemaal niet zo hoeven te zakken om te ontspannen of paarden die juist het liefst met hun neus over de grond lopen (en daarbij hun schoft naar beneden drukken).

Het enige waar ik voor waarschuw is dat je niet één puzzelstukje heilig moet maken, juist al die puzzelstukjes samen brengen maakt het interessant (naar mijn idee). En dat bedoel ik niet specifiek naar halsstrekken of de Will Faeber-stroming, maar je ziet het in elke stroming.

Ik zie centered riding mensen die bij elk probleem een oplossing in de zit zoeken, Philippe Karl-aanhangers, die alleen nog maar met hun handen en de mond bezig zijn en academische aanhangers die twee jaar lang alleen maar in stap zijgangen zitten te oefenen en duitse dressuurruiters waar "naar voren rijden" letterlijk de oplossing voor elk probleem is.

Volgens mij is het bij elke stroming belangrijk om niet te vervallen in tunnelvisie.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 13:11

Hals strekken en voorwaarts gaan is meer dan ontspannen.
Het is het net zo het evenwicht onder de ruiter hervinden in losgelatenheid.
Om het evenwicht in losgelatenheid te handhaven moeten er bepaalde spiergroepen ontwikkeld worden, bij het ene paard intensief, bij het ander nauwelijks.
Dat maakt dan het verschil uit in duur.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:44

Dat ervaar ik ook. Mijn paard zweette bijna nooit (IJslander die zelfs niet geschoren hoefde te worden). Maar nu ik neerwaarts voorwaarts rij, gaat hij wel zweten en is na een half uurtje echt moe. Dan gaat hij taktfouten maken en stopt met "stretchen". Dus ondanks dat ik alleen nog maar in de stretch rij, is hij wel degelijk flink aan het werk (en vrijwillig zonder dwang, heeeerlijk) :-)