Eigenlijk mag ik niks zeggen want ik wilde per se een paard dat voorwaarts was. Nou... dat is ie in elk geval

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:damian23 schreef:
Ik ben heel even gaan zitten en doorgelopen naar de clinic van annemarie van der toorn. Ik vond het erg tegenvallen en had er meer van verwacht. Het kan zijn dat alle paarden erg gespannen waren van de omgeving maar de drie paarden die onder het zadel getoond werden liepen allemaal achter de loodlijn en sommige momenten ook heel ver. Het is wel klassieke dressuur maar welke stroming dit is weet ik niet. Bastiaan is van het motto wat je er achter in stopt geef je aan de voorkant niet weg. Ik vind de paarden erg strak gereden. Ook hoe hij ze longeert met hele strakke bijzetters.
Kilo's in de hand....
Sizzle schreef:Het dragen van de hals vereist nou eenmaal andere spieren dan de hals af te laten hangen.
Een fegmatiek dier dat zich snel verveeld gaat niet beter werken als het steeds in die ontspanning mag lopen.
Een ijverig paard zal er wellicht meer van gaan swingen, een vluchter leert zich ontspannen maar dat hoeft dan geen uren te duren.
De een is ook van nature nou eenmaal leniger dan de ander.
Anne_Sproet schreef:Daar leek het wel op Simpelman.. maar die filmpjes die jij vanmiddag van BdR plaatste zagen er dan weer wel vriendelijk uit. Of vond jij juist van niet?
Inderdaad Damian, het viel mij ook op dat ze achter de loodlijn liepen, en dat ene paard aan de hand was ook zo bijgezet dat hij achter de loodlijn liep. Ze waren in ieder geval erg gespannen.
Sizzle schreef:Was hij dan niet gewoon heel stijf voorheen?
Dan vergaat natuurlijk ook de zin om te bewegen.
Fransje_70 schreef:Wat flauw om iemand af te serveren op een filmpje, terwijl diegene toch echt veel kennis heeft. Je hoeft het met de rijstijl niet eens te zijn natuurlijk, maar academisch of BB is Anja Beran absoluut niet zij heeft haar opleiding in Portugal genoten. En ook Anja Beran laat een (jong) paard halsstrekken aan de longe en ohz, alleen niet stofzuigen.
Je hebt trouwens het eerste YouTube filmpje gekopieerd wat je kon vinden van Anja Beran, maar als je even hier kijkt:
[ Video ]
zie je een stuk van revalidatiepaard Flamingo, en hoe wordt hij gereden bij het trainingscentrum van Anja Beran? Juist ja, met een vwnw vallende hals. Dus.
Het zoutzak filmpje van Manolo Mendez op zijn GP paard is toch ook niet een reden dat hij dan meteen af kan worden gedaan als iemand zonder kennis?
Overigens zie ik Manolo Mendez NOOIT zijn paard zó diep longeren of rijden als Will Faeber. Heb jij daar ooit iets van gezien of van gelezen bij Manolo Mendez Simpelman? Ik niet. Hij laat hals strekken maar niet stofzuigen. Ik wil hiermee niet zeggen dat dat per definitie fout is, maar ik blijf erbij dat het per paard verschilt. Een paard met een lage halsaanzet heeft bouwtechnisch een andere diepe positie dan een paard met een hogere halsaanzet zoals veel KWPN ers.
Het argument dat een barok paard of tinker kan grazen en daarom ook moet kunnen stofzuigen ohz of aan de longe is flauwekul. Op een volte aan de longe of onder de man is er sprake van beweging en balans, als ze grazen staan ze min of meer stil en het liefst op hun ene graasvoet. Mijn Lusitano merrie moet zelfs een behoorlijke split met haar voorbenen maken om goed bij de grond te kunnen, zij heeft een pracht van barokke hals met een diepe aanzet.
Daarbij, wat ze in de wei doen en kunnen heeft weinig betekenis voor de dressuurtraining, immers, mijn merrie kan supergoed met weggedrukte rug en hals erop door de wei rennen als ze opgewonden is, maar dat wil ik ook niet terugzien in de piste.
Evelijn schreef:Ik snap de 'angst' van sanne83 ook wel het gebeurt te makkelijk dat mensen maar klakkeloos dingen overnemen ipv zelf kritisch te blijven naar de instructeur en naar zichzelf. Er is nu in dit topic veel aandacht voor VWNW maar denk ook dat dat soort tegengewicht is tegen wat we allemaal veel zien om ons heen.
vur schreef:Dan ga je voorbij an menig reactie hier. Er zijn diverse mensen die het "erbij" gebruiken. Of bij een jong paard de eerste weken, maanden om het dier te leren loslaten, mentaal en fysiek, of later tijden het losrijden of tussendoor ter beloning of ontspanning. Dus zeker geen methode of misschien zelfs wel een leer, maar gewoon een middel.