[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Debbels

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:06

Hoofd in de lucht gooien heb ik een beetje verkeerd geformuleerd denk ik, het is meer dat hij uit enthousiasme ''hoog gaat lopen''. Weet niet hoe ik het anders moet uitleggen haha. Zal eens kijken of ik een foto/filmpje kan vinden.
Hoe kan ik zijn aandacht er een beetje bij houden?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:06

Figuren rijden?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 13:40

Ik vraag me eigenlijk ook wel af wat 'de rest' nou van mijn filmpje vind (pag 128) heb van Marinke en dreamer veel reacties gehad, en van nog iemand (even kwijt wie) maar zou het heel fijn vinden om verder nog wat te horen van de gene die mijn eerste reacties in dit topic nog hebben gezien enzo.. Die weten ook mijn vooruitgang en heb daar gewoon heel veel aan!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:49

LoveUggs schreef:
Ik vraag me eigenlijk ook wel af wat 'de rest' nou van mijn filmpje vind (pag 128) heb van Marinke en dreamer veel reacties gehad, en van nog iemand (even kwijt wie) maar zou het heel fijn vinden om verder nog wat te horen van de gene die mijn eerste reacties in dit topic nog hebben gezien enzo.. Die weten ook mijn vooruitgang en heb daar gewoon heel veel aan!

Ik vind de pony al een stuk minder scheef dus je bent op de goede weg. Wel blijft jouw probleem de lengte van je teugels. Iedere keer als je pony een beetje wil nageven raak jij daardoor het contact kwijt. De teugels moeten minimaal 10 maar ik denk toch wel 20 cm korter aan beide kanten; probeer de ruimte te zoeken in je armen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 14:53

Bedankt! Ga ik zeker wat mee doen! Alleen ben ik bang dat er dan juist weet te veel spanning in komt..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:14

LoveUggs schreef:
Bedankt! Ga ik zeker wat mee doen! Alleen ben ik bang dat er dan juist weet te veel spanning in komt..

Daarom moet je ook leren de ruimte te zoeken in je armen (handen en polsen). Je kunt heel goed contact houden maar mee zijn in de beweging.
Ik vind op het filmpje je bovenlijf ook nog wat te strak. Probeer losser te laten, ook in je schouders

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:26

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, loslaten in je eigen lichaam, Want hoe doe je dat?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:44

Voor degene die ons nog kennen, It's been a while!

Intussen heb ik een paar lessen bij een nieuwe juf gereden.
Helaas daarom ook afscheid genomen van Sam, maar gelukkig was ze niet alleen mijn juf, maar (nog steeds) een vriendin.

We zijn nu nog duidelijker bezig met begrenzen, We pakken een pasje schouder voor en wijken mee, om hem meer op de buitenteugel te kunnen begrenzen(ook vooral een oefening voor mij)
En hem van de 3 sporen af te krijgen, zo scheef is meneertje. Dit lukt ook aardig, en op mijn film zie ik ook terug wat ik doe.

Wij zijn nu B+7 en ik hoop op de tinkerdagen in mei, mijn L1 debuut te kunnen maken.
Mijn werkpunten :
Rechtop, neus omhoog! Rug recht. handen rechtop, losse armen, losse bovenbenen,onderbenen terug. Moeilijk!

Paard, meer naar mijn hand, heb mijn teugels korter, hij mag niet onder de 'druk' uit komen, dus hij gaat hangen. Ik mag hem iets tillen. Hij moet nog actiever, en hij is al een stuk vooruit gegaan.
Werkdoel voor nu is gezakt vanuit de schoft, zodat het stukje voor de schoft omhoog komt.
En we rekken de bovenlijn op.

Natuurlijk zijn we d'r bij lange na niet, maar we zijn wel lekker op weg.
Doorzitten gaat nu ook aardig(moet ook wel voor het L1) en aangaloperen gaat nu 6 of 7 van de 10x zonder bokken.

Ik ben erg tevreden voor nu, maar ik realiseer me dat er zooooveel te werken valt.
Dacht altijd dat het goed ging als je B reed, maar je komt echt pas kijken.

Afbeelding

Leuk plaatje is deze ook wel vind ik
Afbeelding

Duidelijk te zien dat ik meer moet gaan zitten.
Teugels gelijk en niet terug werken met mijn binnenhand. voeten naar achter.

En deze dan, leuk!
Afbeelding

Een leuk plaatje om naar te kijken, ik hoop dat deze momenten langer worden.
Mag actiever, maar hij rekt al een stuk meer dan eerst, dus ben dr heeeeel erg blij mee.
Hij mag voor nu, nog meer zijn halsje laten vallen, neusje dr iets meer uit, en geen poepies laten (staart omhoog)

Wat vinden jullie ervan? Vinden jullie het leuk mijn foto's te beoordelen? Mag, hoeft niet.
Ik vind het leuk om te laten zien dat we er hard aan werken, en ook duidelijk vooruitgang boeken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 01:16

Snackie schreef:
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, loslaten in je eigen lichaam, Want hoe doe je dat?

klinkt heel stom mss, maar door zitles aan de longe, teugels los en draaien met je armen (in alle gangen) _O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 01:17

ziet er goed uit snackie: ik zie een groot verschil met een tijdje terug. lekker bezig!!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 01:24

Dan zie ik er vast uit als een debieltje, ik heb gewoon mn gewicht tegen(working on that) waardoor het echt moeilijk is om goed te zitten en zo stil mogelijk.
En mss is het niet helemaal eerlijk om te roepen, want ik zag dunne mensen die niet op mijn paard hoeven te stappen.

Maar thanks! We groeien wel. Ik heb momenteel echt een vooruitgangs gecoel

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 01:26

Snackie schreef:

Ik ben al een eindje opweg! Maar moet nog veel meer. Miss ook handig voor jou mee te lezen als ik je eigen punten zo lees.
Ik ben begonnen met m'n bovenbenen ontspannen. Ik zat te kort met m'n beugels waardoor daar continu spanning op stond en ik dus ook de kans had mijn hakken zo extreem uit te drukken. Nu dus een gaatje langer. Bij Amira was ik ook gewoon continu aan het drijven. Ook als ik dit niet wou. M'n eerste lesje met haar kreeg ik ook continu te horen; onspan je benen, been stil, been af laten hangen, ontspannen. Mocht alleen mijn been gebruiken om haar wat te laten doen. Been = pasje voorwaarts, binnenbeen = aandacht bij mij halen/ opzij zetten (bijv niet door binnenbeen heen!), buitenbeen = opzij zetten / niet door mijn been heen!
Voor mijn doen heb ik mijn benen al een stuk stiller. Zou ongetwijfeld nog beter kunnen, maar merkte vandaag heel erg dat de spanning van mijn benen eraf is en ik toch mijn voet netjes in de beugel heb.

Ik weet verder heel goed waar ik nog meer moet loslaten. Oa mijn rug. Ik heb en holle rug van mezelf, waardoor ik met paardrijden al gouw voorover kieper. Maak ik mijn rug voor mijn gevoel bol zit ik met mijn rug netjes recht. Doordat ik daar eigenlijk te veel spanning heb, kan mijn paard daar ook niet goed loslaten. Bol ik mijn rug, kan m'n paard dat ook. Het vervelende is (zijn we vandaag achter gekomen) dat wanneer ik recht ga zitten en dus mijn rug bol maak, ik scheef ga zitten. Ik knik rechts in, en mijn rechter schouder staat dan dus naar beneden.. Daardoor komt mijn rechter hand ook lager, en ook mijn rechterbeen. Zit dan dus compleet scheef op m'n paard.. Moet dan dus letten op én mijn rug én mijn schouders.. Want maak ik die recht, dus mijn rechterschouder omhoog, zit ik pas recht, maar om op die 2 dingen te letten kost me zo veel moeite.. Het bol maken van mijn rug vind ik al enorm lastig, dat is 1 ding, maar tegelijk op mijn schouders en handen letten... Het lukt me niet tegelijk..! Dan word t rijden helemaal een potje als ik op beiden probeer te letten.. :( iemand tips daarvoor? Moet ik eens langs de fysio? Filmpjes, andere opties? Het is puur mijn eigen houding die me nu onwijs belemmerd in het rijden.. Ik kan dingen wel, maar ze lukken soms niet door mijn eigen houding..

Verder snackie: ben het helemaal met Babootje eens! :j super! Je punten noem je zelf al op, neusje mag er idd meer uit, loopt op alle 3 de foto's achter de LL maar verder... Toppie!
Edit; denk trouwens niet dat jij langer moet gaan zitten met je beugels hoor := bij mij was dat m.. Spanning was er meteen uit, en t was even wennen, even flink wiebelbenen, maar heb het nu door en denk dat ze nu toch een stuk stiller hangen.. Miss voor jezelf eens op letten dat je in je benen echt ontspant. (Herhalen tegen jezelf, been aflaten hangen, ontspannen, alleen gebruiken wanneer het nodig is)

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 01:40

Ondanks dat de kwaliteit niet heel goed is laat dit wel duidelijk zien hoe wij momenteel bezig zijn.

Julia is een 4,5 jarige NRPS merrie.
Ik moet rechterop zitten ondanks dat ik haar moet uitnodigen te zakken. Ik moet ervoor zorgen dat ik haar actiever houd, maar desondanks ben ik hier wel blij mee. Op dit zadel (springzadel) zit ik sowieso al verder naar voren. Ik zal deze week even nieuwe foto's laten maken maar dan met dressuurzadel.

Afbeelding
Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 06:43

@lu: grappig, ik loop tegen precies hetzelfde aan! Zitles heeft mij geholpen, even alleen maar voelen, voelen en voelen. Ik moest juist mn bekken kantelen om niet hol te zitten, dat voelde gelijk zo mega anders dat ik me op dat gevoel in mn eigen training ging focussen. Als mn paard niet aan mn been is, ga ik ook inknikken om te compenseren. Als hij goed reageert zit ik kaarsrecht. Op de volte moest ik echt volledig naar buiten kijken, om recht op mn paard te zitten en niet in te knikken. Dat gevoel ging ik daarna weer opzoeken met mn hoofd naar voren om recht te blijven.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:32

Bedankt LU, Ik ga het daar eens over hebben met de juf, wat ze daarvan vindt. We werken daar wel aan hoor.

Achter de ll klopt, ik moet hem daar rijden om de bovenlijn op te rekken. Alleen niet constant. Wisselende hoofdhoudingen

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:21

Vandaag heeft toch een kindje de galop kunnen filmen! :)
Ze was wel wat heviger vandaag, maar ik vind echt dat je ziet dat ze zelfs in galop begint te ontspannen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 19:11

_Michelleee schreef:
Ze was wel wat heviger vandaag, maar ik vind echt dat je ziet dat ze zelfs in galop begint te ontspannen.

[ Video ]

Ik vind het er niet verkeerd uitzien hoor. Ze is wat vlug, maar denk dat als jij meer op je kont gaat zitten dat ze daar net dat ene beetje op terug komt waardoor jij een ontspannen galopje hebt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 19:20

Fennee schreef:
Ondanks dat de kwaliteit niet heel goed is laat dit wel duidelijk zien hoe wij momenteel bezig zijn.

Ik moet rechterop zitten ondanks dat ik haar moet uitnodigen te zakken. Ik moet ervoor zorgen dat ik haar actiever houd, maar desondanks ben ik hier wel blij mee. Op dit zadel (springzadel) zit ik sowieso al verder naar voren. Ik zal deze week even nieuwe foto's laten maken maar dan met dressuurzadel.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik zie een paard dat enorm uit elkaar valt, en een ruiter dat enorm voorover valt. Een springzadel vind ik daar geen excuus voor want ook daarop hoor je recht te kunnen zitten. Voor jou dus eerst heel belangrijk achterover te gaan zitten en je paard eens op te pakken. Aan het werk zetten. Ze loopt op de voorhand, dus eerst eens dat achterbeen vlugger maken. Dat kan je hier in het topic genoeg terug vinden.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:32

Dankjewel! Ik zou er morgen even mee aan de slag gaan, springzadel is inderdaad geen excuus maar beïnvloed wel ietsjes.
Ik zou volgende week weer even wat foto's laten maken, vandaag was ze al veel actiever mede omdat ik haar vooruit wou hebben en van die voorhand af want dat is inderdaad ons aandachtspuntje!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:51

Ik ben wat minder fanatiek vanwege al mijn zadelissues, maar ik lees af en toe nog wel mee..

Snackie schreef:

Wat ik voor het loslaten van schouders bij mijn klanten een goede oefening vind, is om in de galop dit te oefenen: Elke galopsprong beweegt normaliter je schouders naar voren en naar achteren, probeer dan iedere keer het moment dat je schouders naar achteren gaan, je handen naar voren te doen en op het moment dat je schouders naar voren gaan, je hand naar je toe (dus schouders en handen precies tegenovergestelde: je rekt je arme elke keer uit vanuit je elleboog en je maakt je dan juist weer korter door de hoek in je elleboog te verkleinen). Dit elke galopsprong weer, terwijl je met je lichaam gewoon de beweging blijft maken, zoals je doet als je de hele galopsprong lang met je billen in het zadel blijft zitten, zonder de knieën aan te knijpen.
Verder helpen bepaalde ademhalingsoefeningen ook, maar dat kan je instructrice het beste beoordelen (o.a. omdat instructeur dan kan zien hoe jij op bepaalde oefeningen reageert).

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:57

Ik zal dat eens voorleggen, thanks!

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:00

_Michelleee schreef:

[ Video ]

Licht het aan mij of kantel je je handen heel erg?
Probeer ze meer rechtop te houden.
Verder ziet het er netjes uit!

Ben met martinggaal gaan rijden en wow ik zag al bij de eerste 2 minuten verschil.
Het gaat allemaal veel soepeler nu en hij gooit ze hoofd minder snel omhoog.
Nu de komende weken met martinggaal rijden en daarna afbouwen.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:06

xRiiannex schreef:
_Michelleee schreef:

[ Video ]

Licht het aan mij of kantel je je handen heel erg?
Probeer ze meer rechtop te houden.
Verder ziet het er netjes uit!

Ben met martinggaal gaan rijden en wow ik zag al bij de eerste 2 minuten verschil.
Het gaat allemaal veel soepeler nu en hij gooit ze hoofd minder snel omhoog.
Nu de komende weken met martinggaal rijden en daarna afbouwen.

Nee je hebt gelijk :) had het ook al gezien. Is wss omdat ik haar hals laat rekken en dus zo toch nog controle wil...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:12

LoveUggs schreef:
Fennee schreef:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik zie een paard dat enorm uit elkaar valt, en een ruiter dat enorm voorover valt. Een springzadel vind ik daar geen excuus voor want ook daarop hoor je recht te kunnen zitten. Voor jou dus eerst heel belangrijk achterover te gaan zitten en je paard eens op te pakken. Aan het werk zetten. Ze loopt op de voorhand, dus eerst eens dat achterbeen vlugger maken. Dat kan je hier in het topic genoeg terug vinden.

Ja, misschien is een springzadel voor jou niet zo'n goed idee. Maar LU heeft wel gelijk het is geen excuus om zo naar voren te vallen. Probeer rechtop te blijven zitten. Ik heb ook zo de indruk dat je pony aan jouw handen hangt. Probeer haar op eigen benen te laten lopen. Als je rechtop zit helpt dat al een heleboel.
(ik heb overigens wel eens foto's gezien die ik beter vond eigenlijk.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:16

_Michelleee schreef:

[ Video ]

Zij wel (meer ontspannen) maar jij niet :D. Je knijpt volgens mij een beetje met je knieen en klapt iedere keer een beetje (achter) in het zadel. Je moet dus meer je bekken kantelen zodat je meer mee bent in de beweging van achteren naar voren. Knieen los, benen los, kantelen in je bekken en zitten op je billen (ipv je m*ts :+ )