Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:52

Karl66 schreef:
Als stille meelezer wil ik nu toch even reageren. Volgens mij is het vooral de mening over de ruiter die bepaalt hoe er tegen een combinatie aangekeken wordt. "Oh, het is een moderne ruiter, dus wordt er van voor naar achteren gereden". "Oh, het is een klassieke ruiter, dus wordt er van achteren naar voor gereden". Dat wordt mooi geïllustreerd door twee reacties van Murphy:

Nadine rijdt modern, dus moet het een slechte van voor naar achteren gereden proef zijn:

murphy102 schreef:
Ik zie hier 2 modern gereden proeven.
Het feit dat Nadine Capellmann ooit klassiek heeft gereden, zegt helemaal niets.
Kijk maar naar Isabel Werth, Anky, Tineke en ook Adelinde (reed ze nog maar bij Johan Hamminga. Ik zie hem ook liever als coach dan die Wim Ernes).
Ooit reden deze dames allemaal klassiek, maar dat is verleden tijd. Ze rijden nu allemaal modern, hetgeen heel goed te zien is.
Vwb hun rijden en het oplossen van zaken zijn zij nog in het voordeel in vergelijking met de nieuwe generatie hier in Ned. die níet meer klassiek wordt opgeleid en helemaal geen basis meer mee krijgen.

In beide proeven zie je paarden hobbelen in Piaffe/Passage: ze trekken de achterbenen omhoog naar de croupe, als beren op een hete plaat.
Er is geen daling van de achterhand, er is geen gedragenheid dus. Er is alleen maar stuwkracht.
De gehele proef van beide dames oogt niet prettig, of het nu gaat om de takt, de losgelatenheid, de verzameling, Schwung enz.

Oh nee, Nadine rijdt niet modern en heeft dat nooit gedaan en het ziet er opeens veel prettiger uit dan de proef van Adelinde:

murphy102 schreef:
Sorry, ik maak een fout.
Ik heb Nadine Capellmann verward met Nicole Uphoff.
Ik heb het filmpje nu helemaal afgekeken en heb te snel geoordeeld en zag toen pas mijn fout.
Ik neem terug wat ik over Nadine Capellmann zei, alhoewel ik moet zeggen dat ik het absoluut geen fijn gereden proef vind, maar wel vele malen prettiger dan die van Adelinde.

De mening over de ruiter heeft blijkbaar dus toch een hele grote invloed op hoe je de proef beoordeelt. Zolang je geen jurylid bent, is het natuurlijk geen probleem dat je je niet bewust bent van dit halo-effect. Het is ook helemaal niet erg dat je een mening hebt over ruiters of over een rijstijl, alleen betekent het wel dat je voorzichtig moet zijn om je eigen mening als feit te presenteren. Want jou mening bepaalt hoe je het ziet.

Inderdaad, dit voorbeeld maakt al duidelijk dat ze het verschil dat ze zegt te kunnen zien, in werkelijkheid helemaal niet ziet maar het slechts afleidt van wat ze denkt dat de manier van trainen is.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 01:36

Typisch dat iets van een aantal pagina's terug hier nu ineens neergezet wordt.. had er dan toen op gereageerd. Daarbij neemt Murphy op dit moment ook helemaal niet deel aan de laatste pagina's. Of scheren jullie, Karl en Horseyfries, nu iedereen die meer affiniteit heeft met klassieke dressuur over 1 kam? Die laten zich blijkbaar leiden door namen?? En zijn dan volgens jullie niet meer in staat om objectief op te schrijven wat er gezien wordt? Karl, hoe kan iemand eerst een mening hebben zonder er een gevoel bij te hebben? Als dat zo is dan ben je een ordinaire meeloper, niet meer en niet minder. Gelukkig ben ik in staat om eerst een gevoel bij iets te krijgen, die tijd gun ik mezelf ook, en vervolgens ZELF een mening te vormen.
Ik geef op de vorige blz. een paar keer heel duidelijk aan wat ik zie (objectief) en wat ik voel (subjectief) en wat ik van voor naar achter gereden vind en dat ik dat t/m het hoogste niveau in proeven zie.. en daar kan niet inhoudelijk op gereageerd worden?? Moet ik dan concluderen dat jullie iets anders zien? Ook andere vragen blijven onbeantwoord.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 08:28

Ansie, je hebt idd uitgelegd wat jij "van voor naar achteren rijden rijden" noemt. Maar daarbij heb je, sorry dat ik het zo stel, ook een hele rits opsommingen gegeven van termen die altijd wel in deze kwestie naar voren komen. Geen Durchlassigkeit, hard handgebruik, niet correct stanggebruik, geen harmonisch geheel. Ik moet zeggen dat ik die theoretische, algemene termen ook nog uit mijn mouw had kunnen schudden en ik ben absoluut nog geen kenner. Het is daarom niet fout, maar als je dan gaat beweren dat er GP ruiters zijn die dus helemaal niet correct rijden, dan wil ik daar graag beeld bij of ja, zelfs een naam. En dan heb ik het niet over bepaalde oefeningen die mislopen of net 1 overgang waar de hand wat harder wordt, maar dan heb ik het over een structureel verkeerd gereden paard (namelijk van voor naar achteren), een paard waar de basis zelfs niet in zit (ongeacht welke rijmethode er gehanteerd wordt). Waarom nu ineens geen namen noemen, terwijl het topic bulkt van de namen?

Er zijn uiteraard ook combinaties waar ik minder graag naar kijk of wiens rijmethode ik zeker niet wil overnemen, maar om dan meteen uit te gaan van slecht gereden paarden. Dat mag je zeggen, als het zo is dat (je) jouw paard beter voor elkaar is (zou rijden) dan een bepaald GP-paard, dan mag je dat zeggen, maar dan is het toch niet verwonderlijk dat mensen om bewijzen gaan vragen?

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 09:52

er zijn er toch al heel wat voorbij gekomen, dmv filmpjes die daaraan voldoen. incl uitleg erbij.
alleen wordt het dan weer meteen als negatief en in alles het slechte willen zien bestempeld door sommige op dit topic.
terwijl er weinig maar objectief kunnen kijken. feitelijk kijken, wat gebeurd er.
De WE ruiter (wel een andere discipline) is een zeer duidelijk voorbeeld van vanachternaar voor.
de kracht , die in de kont zit, de motor , wordt daar duidelijk gebruikt zoals het bedoeld is hoe een paard hoort te bewegen. Niets gemanipuleerd aan de voorkant, maar het hoofd gebruikt dit paard als evenwicht en dat wordt hem ook door de ruiter gegund.
ruiter geeft aan, en gaat mee, probeert het paard zo min mogelijk te storen in zijn balans.
dat is voor mij goed rijden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 09:59

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:06

Beste mensen, Murphy heeft duidelijk aangegeven een tijdje terug dat het niet zo goed met haar gaat, dat dat de reden is dat ze fouten maakt waardoor ze besloten heeft een aantal werkzaamheden en deelname aan BOKT neer te leggen iets dat ze ook geschreven heeft in dit topic. Dus niet fijntjes dat er mensen zijn die nu een van haar vergissingen op een wat negatieve manier neer schrijven om gelijk aan te tonen van henzelf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:17

Heeft ze aangegeven dat het niet goed met haar gaat dan? Heb ik helemaal niets van meegekregen. :oo

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:33

17-01-2013 schreef ze : "Het mag geen excuus zijn, maar ik denk dat er teveel uren in mijn dagen zitten momenteel, sorry . En: " (nou, ik ben lekker bezig. Ik geloof dat ik maar even een time-out neem en mijn hoofd leeg ga maken)". En een dag later schrijft ze: "Ik wens jullie verder veel discussieplezier. Ik ga mijn "snelheid" een tandje lager zetten".

Iemand die zo precies is met inhoudelijk discussiëren die deze dingen opschrijft dan is het wel duidelijk hoe laat het is. By the way, de rust doet haar goed dus komt allemaal wel weer goed hoor.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:42

jury schreef:
Ik vind het filmpje geen fijn beeld geven. Krabbelt (en dan heb ik het niet over het ontbreken van een spectaculair voorbeen), stelling en buiging zeker niet optimaal, pirouette niet taktmatig, zag er zelfs 1 om de middenhand, is balans kwijt bij overgang galop-piaffe, laat niet los in de nek, passage ongelijke paslengte etc etc..

Dan zie ik toch liever dit
[ Video ]

Ik vind dit ook super om naar te kijken.
Zelf niet zo dergelijk veel verstand van het hele rijtechnische maar voor het oog vind ik dit prettig eruit zien! :Y)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:01

Gini, het topic staat VOL met filmpjes en namen, ik ga niet in herhaling vallen, maar op dit heikele punt blijven we blijkbaar steken, dus vandaar dat ik het nog een keer aanhaalde n.a.v. het filmpje van Torres. En omdat er voor de zoveelste keer begonnen werd over zwartkijken. Daarom heb ik eerst uitgelegd dat ik foutjes niet zo spannend vindt, het gaat om het totaalbeeld. Het gaat mij om verschil in rijden, waarom het totaalbeeld verschilt. Waarbij ik dus nogmaals kort samenvat wat ik zie bij andere combinaties en omdat door iemand de vraag werd gesteld; 'ligt er aan wat je van voor naar achter vindt'. Dus dan zeg ik wat IK vind. Daarbij zeg ik nergens dat het slecht gereden paarden zijn, ik zeg van voor naar achter en dat ik de harmonie niet kan ontdekken.
Zie het als; bij sommige combinaties zie je mooi samenspel, ruiter en paard als 1 geheel. Bij andere combinaties zie je een commandant (toch wel dwingend) zorgen voor de uitvoering waarbij alle zeilen worden bijgezet om de controle te houden. Ik mis dan de harmonie. En dan nogmaals de vraag, is harmonie wel in punten uit te drukken. Blijkbaar ziet iedereen iets anders.
Ik probeer zo objectief mogelijk te kijken, dat heb ik uitgelegd, namen interesseren me niet, en ik wil niet meelopen met de grote hoop die zonder ECHT te kijken alles prachtig vindt. Maar zodra je dat doet dan heb je tegen het zere been geschopt van heel veel bokkers en komen ze als vliegen op stront op je af om je even de les te lezen dat je het toch echt fout ziet maar de vragen blijven onbeantwoord..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:19

Ik snap je mening wel en ik kraak die ook niet af. Dit topic staat vol filmpjes en namen, maar nooit letterlijk gezegd 'dit paard wordt van voor naar achteren gereden'. Hoe moet ik die er dan kunnen uithalen?
Ik loop met niemand mee, ik ben hier om te leren. Dat heb ik al tienduizend keer in dit topic gezegd. Dat ik daarbij dan ook kritische vragen stel is niet om je aan te vallen, maar om te zien hoe onderbouwd jouw mening is en hoeveel waarde ik als nitwit dus aan die mening kan toekennen.

Pfff, het is echt moeilijk om in dit topic bij te leren. Alles wordt precies als een aanval beschouwd en iedereen staat op de toppen van de tenen. Ik weet echt niet hoe dikwijls ik nog moet aangeven dat ik dit topic puur zie om bij te LEREN en niet om mijn frustraties even lekker bot te vieren op een anonieme bokker. Ben er eigenlijk beetje klaar mee.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:31

Sorry Gini, ik ben soms misschien iets te hard, de hele post was niet in aanval op jou bedoelt en ik had ook begrepen dat jij zoekende bent. Ik ben bang dat er, zodra er namen genoemd worden, we weer meteen discussie krijgen over de naam en niet over het 'beeld'. Vandaar dat ik me daar voor wil behoeden. Bij namen voelen mensen zich aangesproken, als je over een beeld spreekt is dat minder.
Maar kijk anders even terug in dit topic en dan het stukje over Apache. Daar wordt toch wel uitleg gegeven door meerdere mensen over wat zij zien, zowel negatief als positief. Als je bijv. eerst het filmpje bekijkt en daarbij zo goed en objectief mogelijk opschrijft/in je hoofd bedenkt wat je ziet, en vervolgens in het topic leest wat er over gezegd wordt dan weet je een beetje op welke 'weg' dat je zit, of misschien kom je wel tot een hele andere conclusie, dat kan natuurlijk ook!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:49

@Ansie
Karl slaat inderdaad de spijker op de kop, zo is het precies. Sorry Ansie maar jij gaf eerder zelf aan dat je eerst even Murphy moest raadplegen om te weten wat je nou precies zag en voelde dus dat bevestigd in mijn ogen alleen maar wat Karl ook zegt. Je moest eerst even weten door welke bril je het moest bekijken. Ik had zelf het idee dat julllie negatieve reactie op die overigens zeer Duits rijdende jonge amazone waarvan ik het filmpje plaatste vooral negatief was omdat ze Isabel Werth een "tolle reiterin" noemde. Dat was al genoeg om er een "vleugje modern" in te zien. Wist jij trouwens dat ook Carl Hester Isabel Werth zijn "hero" noemt. Dan zul je dus voortaan ook met een andere bril op naar hem en Charlotte moeten kijken. ;)
Zie: http://www.london2012.com/athlete/hester-carl-1116256/
(onder Hero)

Ik zou hier bijvoorbeeld een slechte Grand Prix proef van Pedro Torres (55%) kunnen plaatsen waarin het hele stapgedeelte volledig de mist in ging (hij staat op die Spaanse site topiberian.com). Als de stap zo slecht zou gaan bij een leerling van bijvoorbeeld Tineke Bartels dan zouden we zeker te horen krijgen van bijvoorbeeld Ansie of Murphy of onze Boktprofessor dat dat het resultaat was van het van voren naar achteren rijden of anderszins foute training. En hoe goed de rest van de proef ook zou zijn, dat punt zou dan worden uitvergroot om te bewijzen hoe fout de training is. Dus ik snap jouw reactie wel Horseyfries op dat filmpje van Pedro Torres. Ik vermoed zelfs dat als jij die proef van hem bekijkt van 55% dat je stilletjes denkt die van mij was lekker beter. ;)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:16

Nee hoor, ik keek dat filmpje door mijn eigen bril maar ik kon het niet goed plaatsen. Ik kreeg er geen fijn gevoel bij ondanks dat sommigen hier in het topic zeiden dat dit een mooi beeld gaf.. Ik zag een amazone die reed met een aantal elementen zoals ik op de vorige blz omschreven heb, maar een paard dat wel beter door de baan ging dan de paarden van ruiters die ik altijd zo zie rijden. Vandaar dat ik het niet goed kon plaatsen. Shoot me, ik ben nog net zo goed lerende. Maar mijn gevoel laat me niet in de steek.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 15:20

Maar het doet er toch niet toe door wie ze wel of niet getraind worden?
je kijkt toch naar een proef of een ruiter (watvoornaamdiedanookheeft) en kijkt op dat moment?
dan ga ik me echt niet verdiepen van wie die les heeft.
voor mij is het moment , dat ik kijk, belangrijk of het paard daadwerkelijk vanachter naar voor gereden wordt. en tuurlijk zitten er dan altijd nog verbeterpunten in. Perfectie bestaat niet
maar wel een in balans gaand paard met ruiter.
en dat is niet van voor naar achter

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:22

ja Nombrado, ben het volledig eens met je, dat probeer ik ook al 100 x uit te leggen maar het wil hier bij sommigen niet over komen blijkbaar. Namen interesseren me niet, pas als ik een combinatie mooi vind dan wil ik er meer over weten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:46

Hermelientje schreef:
@Ansie
Karl slaat inderdaad de spijker op de kop, zo is het precies. Sorry Ansie maar jij gaf eerder zelf aan dat je eerst even Murphy moest raadplegen om te weten wat je nou precies zag en voelde dus dat bevestigd in mijn ogen alleen maar wat Karl ook zegt. Je moest eerst even weten door welke bril je het moest bekijken. Ik had zelf het idee dat julllie negatieve reactie op die overigens zeer Duits rijdende jonge amazone waarvan ik het filmpje plaatste vooral negatief was omdat ze Isabel Werth een "tolle reiterin" noemde. Dat was al genoeg om er een "vleugje modern" in te zien. Wist jij trouwens dat ook Carl Hester Isabel Werth zijn "hero" noemt. Dan zul je dus voortaan ook met een andere bril op naar hem en Charlotte moeten kijken. ;)
Zie: http://www.london2012.com/athlete/hester-carl-1116256/
(onder Hero)

Ik zou hier bijvoorbeeld een slechte Grand Prix proef van Pedro Torres (55%) kunnen plaatsen waarin het hele stapgedeelte volledig de mist in ging (hij staat op die Spaanse site topiberian.com). Als de stap zo slecht zou gaan bij een leerling van bijvoorbeeld Tineke Bartels dan zouden we zeker te horen krijgen van bijvoorbeeld Ansie of Murphy of onze Boktprofessor dat dat het resultaat was van het van voren naar achteren rijden of anderszins foute training. En hoe goed de rest van de proef ook zou zijn, dat punt zou dan worden uitvergroot om te bewijzen hoe fout de training is. Dus ik snap jouw reactie wel Horseyfries op dat filmpje van Pedro Torres. Ik vermoed zelfs dat als jij die proef van hem bekijkt van 55% dat je stilletjes denkt die van mij was lekker beter. ;)

Je verwoordt voor een groot gedeelte mijn gedachtes Hermelientje, het gaat ook helemaal niet om één bepaalde reactie, maar om de tendens in het algemeen. Je krijgt idd de indruk dat een aantal mensen eerst gaat nazoeken bij wie iemand traint of hoe iemand traint, om er vervolgens pas een oordeel aan te hangen.
We zouden eigenlijk een heel aantal filmpjes van absolute "nobody's" moeten plaatsen waarvan men niet weet bij wie ze trainen. Dan ben ik er van overtuigd dat het verkeerde "stempeltje" op de verkeerde persoon wordt gedrukt.

Alleen je laatste opmerking klopt niet, zo zit ik namelijk helemaal niet in elkaar. Ik zie wel wat er nog beter kan, maar dat zie ik bij mezelf nog veel meer. Dus ik mag in percentage wel hoger scoren, de kritiek die ik heb op mezelf heb ik niet op iemand anders, daar vind ik het al snel toch heel knap wat iemand bereikt heeft, juist en vooral omdat ik weet wat je er allemaal voor moet doen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:18

Ja tuurlijk wals maar gewoon nog een keer over mijn reactie heen .. +:)+
Het heeft blijkbaar geen nut om iets uit te leggen hier want het wordt toch niet geloofd. Jammer hoor!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:20

Ik kan mij ook niet aan de indruk ontrekken dat bij sommige namen, er bij bepaalde mensen al een negatief stempel op gedrukt wordt. Maar goed, over dat van voor naar achter rijden, kennelijk worden daar ook andere dingen onder verstaan, want ik kan mij niet zo in de uitleg van ansie vinden eigenlijk. De punten die ansie opnoemt kunnen ook prima voorkomen bij paarden die wel van achter naar voren worden gereden. Voor mij is van achter naar voren rijden, eerst de motor aan, actief achterbeen en als het paard met een actieve achterhand en in balans loopt, dit van voren begrenzen, zodat er een fijne verbinding ontstaat. Van voren naar achteren rijden is voor mij dus precies andersom, eerst aan de voorkant proberen nageeflijkheid af te dwingen en dan als het paard in de krul loopt, pas de achterhand activeren. Van deze stelling uitgaande lijkt het mij dus inderdaad onmogelijk dat een van voren naar achteren gereden paard ooit in de grand prix terecht komt, omdat daar in de basis al teveel misgaat. Maar ook als je keurig van achter naar voren rijdt, kan het toch echt wel per paard verschillen hoeveel Go zo'n dier heeft als die motor eenmaal aanstaat. Niet elk paard laat zich even makkelijk met dat actieve achterbeen ook echt verzamelen en op dat achterbeen zetten. Bij de ene zal je dat inderdaad alleen op zit kunnen, bij de andere zal daar echt wat meer hand bij aan te pas moeten komen. Ik kan mij zo voorstellen dat zo'n spaans paard met een zeer natuurlijke aanleg tot verzameling, zich makkelijker fijngevoelig op zit op het achterbeen laat zitten. Daarentegen kan ik me ook voorstellen dat zo'n lange darm met een overdadige lading aan energie, zoals die van Adelinde, zich wat moeilijker laat begrenzen. Maar een paard met zo'n actief achterbeen wordt in mijn beleving echt wel van achter naar voren gereden, anders was ie kort en vlak geworden. Maar het totaalplaatje ziet er dan idd wat minder harmonieus uit. Maar ik denk ook als Peter torres op een Parzival zou gaan zitten, dat het er anders uitziet als dat hij op de paarden zit uit zijn filmpjes, dat ook Peter Torres wat meer naar achteren zou gaan zitten en iets meer gewicht in zijn handen zou hebben. Verder ga ik wel mee in dat ik altijd vooral afga op wat voor gevoel ik krijg bij het zien van een proef, wordt ik er blij van of niet...en dan let ik minder op de perfecte uitvoering. Als ik veel harmonie zie en lossigheid, wordt ik blij. Maar ik ben geen jury, en een jury heeft beide tegen elkaar af te wegen, het prettig ogende van een proef, maar ook de mate van perfectie, precisie en afdruk waarmee een oefening wordt uitgevoerd.

Overigens vind ik het filmpje van Peter Torres op de bruine wel een veel fijner beeld geven als de dressuurproef met de schimmel in het eerdere filmpje. Als je dit filmpje als eerste had getoond, had je mij niet over circusdressuur gehoord. Dit ziet er wel heel fijn uit.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:32

Oji, wat mij betreft ga je een jurycursus volgen, want ik zou blij zijn met een jury zoals jij.
Wat je zegt klopt, als je een paard echt compleet van voor naar achteren zou rijden is het onmogelijk dat je daarmee de Grand prix bereikt. Je kunt op die manier niet een basis leggen om naar dat niveau toe te werken, zeker met de verzamelende oefeningen kom je dan ernstig in de problemen.
Daarom vroeg ik om één voorbeeld te geven van een paard wat in de Grand Prix loopt en letterlijk van voren naar achteren is gereden, en blijkbaar is dat voorbeeld niet te geven.
Ansie, er zit een verschil tussen jouw reactie geloven en een andere mening hebben. Het is niet omdat jij iets als "de waarheid" ziet dat wij dat ook zo zien. Over jouw reactie heenwalsen doet niemand voor zover ik kan zien, wel komen er argumenten van mensen die het anders zien. Dat recht hebben we hier allemaal toch?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:50

Dank je voor het compliment, heb er ook wel eens over nagedacht, maar ik zou echt niet weten waar ik de tijd nog vandaan zou moeten halen. Full time baan, anderhalf uur per dag woon/werk verkeer, 1 a 2 paarden per dag, een huishouden en ook nog proberen een sociaal leven erop na te houden ;-) Ik doe niet graag dingen half, dus om het goed te doen zul je ook heel regelmatig moeten jureren.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:23

Horseyfries het ging mij er om dat ik al een paar keer had geschreven dat namen mij niet interesseren, dat ik puur naar ruiter en paard kijk en luister naar mijn gevoel en toch wordt dan vervolgens steeds aangehaald dat ik een gekleurde mening heb door namen en wiens trainer zij hebben, dat noem ik dan ergens overheen walsen, blijkbaar wordt mijn post dan niet geloofd. Dat we allemaal een andere mening hebben lijkt me prima, daar ging het mij niet om vwb overheen walsen. Het enige waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe het kan dat ik dingen zie die anderen niet zien, of dat anderen dingen zien die ik niet zie.. Bijv. geen fijn totaalbeeld of het ontbreken aan harmonie. Misschien ben ik wel te streng, laat mijn gevoel me in de steek, ben ik niet zo goed in het bedenken van verzachtende omstandigheden? Het kan allemaal.

Oji is nu de eerste die in gaat op het van voor naar achter verhaal. De eerste die aangeeft dat er verschil is in wat we allemaal zien. Het actieve achterbeen van Parzival zie ik als een behoorlijk stuwend achterbeen, dan moet je wel aan de voorkant begrenzen zoals de amazone doet. Het geheel wordt aan de voorkant tegengehouden, ik noem dat niet meer aan de voorkant opvangen/begrenzen, ik zie dat als tegen een muur aanlopen. Heeft dat paard die muur aan armkracht nodig? Dat is wat ik zie. Misschien trek ik te snel de conclusie van voor naar achter, maar hoe moet ik het anders noemen. Dit is het beeld wat ik over de hele proef zie en ik krijg er een zeer onrustig gevoel van, geen harmonie voor mij.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:38

Dat is niet van voor naar achteren rijden, het begint immers volgens jezelf met het bijzonder actieve achterbeen van Parzival?
Verder vind ik het van belang dat mensen begrijpen dat je in een proef soms spanning opbouwt waar je zelf ook niet blij mee bent, maar waar je wel mee verder moet. Dat zie je bij Adelinde heel duidelijk, en je ziet haar momenteel ook heel hard werken om dat stuk steeds beter te krijgen. Ik weet zeker dat als je haar thuis in een training ziet, het er al een stuk harmonieuzer uitziet omdat ze dan niet gebonden is aan een proef of aan een omgeving die spanning oproept.
Ik mis dat eerlijk gezegd in jouw posts, dat inzicht dat een ruiter zelf ook niet bewust kiest voor meer spanning of meer druk, maar dat dat iets is wat ontstaat in bepaalde situaties en dat je dan alleen maar kan roeien met de riemen die je hebt en zorgen dat je de proef zo goed mogelijk verderzet. Dit vergelijk jij dan blijkbaar met van voor naar achteren rijden, wat een totaal ander iets is, omdat je er dan bewust voor kiest en ook thuis zo traint.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:47

Die spanning daar ben ik me zeker bewust van, ook van het feit dat je daar niet altijd wat aan kan doen en als de proef eenmaal begonnen is dan moet je er het beste van maken. Daar kan ik doorheen kijken en dat stop ik ook zeker niet onder de noemer van 'voor naar achter'. Ik word overigens ook niet altijd blij van trainingsfilmpjes, ook daar zie ik geen harmonie.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:49

Ik heb Adelinde in Mechelen zien rijden en moet zeggen dat ik onder de indruk was van de progressie die ze daar in die toch moeilijke baan indoor met het publiek dicht op de baan liet zien, toen was het beeld al heel anders (de "waterski positie" was helemaal weg ;) ). Maar het blijkt wel een zoektocht want dan vind de jury het weer niet expressief genoeg....