Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:00

eempje41 schreef:
lifaya schreef:
ik heb een BMI van 27, ook overgewicht :+ En ja, ik heb overgewicht, maar ben niet extreem zwaar ofzo, weeg gemiddeld 70 kilo en ben 1.61 cm

Zolang je niet extreem zwaar bent zou ik zeggen is er niks aan de hand :j

Precies!!

Wat vallen nog betreft, ik heb in een ver verleden Thaiquondo gedaan en kon vroeger heel goed vallen, de lesgever schrok natuurlijk maar vroeg wel meteen waar ik zo had leren vallen omdat ik zeg maar een koprol erachteraan deed haha, het zal echt stom uit hebben gezien! Gelukkig had ik dat reflex nog anders was het zeker erger geweest!
( Toen ik de 2e keer eraf vloog voelde ik ook al dat ik het niet zou redden en wou eraf springen maar dat ging niet meer, ik denk als ik slank/normaal was geweest dat ik dan wel in het zadel/nek had kunnen blijven hangen)

Vroeger heb ik zo vaak vliegles van paarden gehad ( en ook vaak polsen vingers gebroken) maar een dag later met gips er gewoon weer op kruipen haha wat een tijden, maar toen had je ook nog geen angst, en zag je het gevaar niet eens.....
Nu denk ik vantevoren al, ojee als ik nu val ( ook al is het op straat) dan ben ik een paar weken eruit.

Even offtopic, maar best humor,
Vorig jaar, winter, veel sneeuw op straat, koud!
Ik me helemaal ingepakt, zo dik dat ik me bijna niet meer kon bewegen ( ik kon bijna rollen) was echt michellin mannetje.
Ik moest naar de winkel, eten halen.
Eenmaal in de winkel zag ik 1 laatste pizza in de vriezer liggen, en die moest ik hebben!
Hmmm ligt wel erg ver.....naar voren hangen en grijpen...net niet...( ik ben maar 152 klein!)
Op de tenen en weer naar voren en omlaag...........WAK, ik glee uit en lag dus voorover met mn benen in de lucht in de vriezer!
Gelukkig kon ik er zelf weer uitkomen, maar de hele winkel mensen stonden te kijken en lachen natuurlijk...wat heb ik gejankt ( van het lachen!!!)
Helaas was ik verkeerd erin gegleden en heeft al die dikke kleren mijn rib niet beschermd, ik had wel fijn 4 weken last van een gekneusde rib!
Hihi achteraf natuurlijk een giller!
Maar nu pak ik niks meer waar ik niet bij kom, roep wel iemand en wacht ;-)

Maar ach mensen wat is te zwaar?
Ik vind als je 20 kilo optelt bij je lengte dat je best kan rijden, ( iemand van 160cm 80 kilo, iemand van 180cm 100 kilo)
Je moet je er zelf wel lekker bij voelen en niet op een tenger niet getraind paard willen zitten.

Gisteren was iets op TV met western, nou die mannen waren erg lang en ook zwaar maar die paarden gingen! ( nu vind ik dat draaien van een paard altijd zielig, maar ik ben dan ook een watje)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:45

mick75 schreef:
Waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat niet altijd alles maar kan wat je graag wil? Waarom is het zo moeilijk om "nee" te accepteren, en als je dan per ongeluk eens "nee" te horen krijgt het reden is om een vuil verhaal op internet te plempen? Niet alles kan, niet alles mag en niet alles is gezond, voor mens en/ of dier. Dat hebben mensen maar eens te accepteren in plaats van als een verwend nest te piepen hoe oneerlijk het wel niet is allemaal. Een beetje rekening houden met zowel jezelf als je paard word je echt geen slechter mens van.

Oja, paardrijden met ernstig overgewicht is helemaal niet zo gezond. Als je valt is de kans op ernstig letsel veel groter, omdat je een val gewoon minder goed kan breken als je over een deel van je lichaam geen controle hebt. Dat is eigenlijk wat Grote Vogel volgens mij ook o.a. zegt. En daarmee kaart zij meteen een belangrijk punt aan dat enorm van belang is, naast het welzijn van het paard. Het is gewoon niet veilig om met zwaar overgewicht, en aan alle kanten delen die gewoon maar meezwiepen achter de beweging, te gaan rijden. Zeker als je een onervaren ruiter bent en nog niet weet hoe een beetje paard grofweg beweegt. Maar ook een ervaren ruiter die echt te maken heeft met ernstig overgewicht heeft bij een val een veel grotere kans om letsel op te lopen dan iemand die over elke vezel in haar lichaam controle kan uitoefenen. En laten we even wel wezen, wie is er nou nog nooit gevallen?

Sluit ik mij helemaal bij aan. Ik werk in de gezondheidszorg en de statistieken wijzen uit dat het aantal mensen met (zwaar)overgewicht steeds meer zal toenemen, en daarmee ook het aantal mensen met chronische ziekten. Ik vind dat een ruiter met zwaar overgewicht nooit en te nimmer een geaccepteerd beeld mag worden. Het is niet goed voor het paard EN het hebben van zwaar overgewicht is dat ook niet voor de ruiter.

Alle discussies van ... kilo op een ... type paard met een schofthoogte van ... etc. zijn allemaal onzin. De basisvoorwaarden voor een ruiter om goed in balans te zitten is een fit lichaam zonder zwaar overgewicht en met voldoende conditie. Als die basisvoorwaarden in orde zijn, en een ruiter neemt een paard dat bij zijn lengte past dan zal die echt niet gauw te zwaar zijn. Alle argumenten van 'ja maar je hebt ook slanke ruiters die zitten als houten klazen' zijn dooddoeners. een slanke ruiter met een belabberde zit heeft ook de verantwoordelijkheid daar aan te werken. Iedere ruiter die te paard stapt heeft de verantwoordelijkheid om dit op een zo verantwoorde manier te doen voor het paard. Zij kunnen immers niet voor zichzelf spreken. Iemand die bewust met paarden bezig is, stapt NIET met zwaar overgewicht op zijn paard. En je spreekt van zwaar overgewicht wanneer je qua BMI in de categorie obesitas-morbide obesitas valt. Met een dergelijke BMI loop je ook nog eens meer risico op hart en vaatziekten, diabetes en een verhoogde bloeddruk (als je dan al niet hebt). Dus het is ook vooral in je eigen belang om goed op je gewicht te letten en laat daarbij het paard dan een goede motivatie zijn.

Iemand met zwaar overgewicht heeft gewoon GEEN goede conditie (dus ga je je paard bij inspanning sneller in de weg zitten) en daarnaast wordt goed rijden met zwaar overgewicht anatomisch gezien ook nog eens een stuk moeilijker. (ook al denken ze vaak dat ze wel een goede conditie hebben: ga een keer een conditietest doen, dan weet je het gauw genoeg) Dikke benen en een dik achterwerk zorgen dat je niet goed in het zadel kan zitten bijvoorbeeld. Of met dikke bovenbenen zul je je tenen naar buiten moeten draaien om nog met je kuit bij je paard te kunnen komen. Je kunt dan je knieen niet meer aanleggen, wat je balans kan verstoren.

En vaak als je een dergelijke post plaatst gaan meteen allerlei mensen reageren waarom het in hun geval nog wel kan, en dan zijn ze ineens allemaal de uitzondering op de regel. In mijn ogen zijn dat allemaal excuses om toch maar het eigen belang voor te laten gaan en toch te paard te klimmen.

Ook de argumenten dat ruiters weten dat ze te zwaar zijn en dan maar kiezen voor een zogenaamd lage belasting van hun paard door bv alleen maar stapritjes te doen. Het is de achterdeur uit... Of dat als ze niet meer zouden paardrijden ze nog zwaarder zouden worden. Een paard is geen fitnessapparaat!!! We zitten hier toch allemaal op een paardenforum? We zijn toch allemaal paardenliefhebbers? We willen toch allemaal het beste voor onze paarden? We menen toch allemaal bewust en verantwoord met onze paarden bezig te zijn? Een van de meest essentiele dingen is dat dan je NIET met zwaar overgewicht te paard stapt. Net zoals dat je ook niet met een slecht passend zadel gaat rijden of je paard alleen maar wit brood te eten geeft.

Wie bewust met paardensport bezig is, is ook bewust mijn zijn eigen lijf/conditie en gezondheid bezig. Dat ben je dan aan jezelf en je paard verplicht. Heel jammer voor degene die meer moeite moeten doen om op een gezond gewicht te blijven. Maar bij iemand die geen geld heeft en wel graag een paard wil vindt ook iedereen het logisch dat die geen paard kan houden. Je moet een paard op een verantwoorde manier kunnen houden en kunnen rijden. En anders moet je er niet aan beginnen.

Shirley__

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:28

Eens met hierboven :j Ik moet ook niet nog meer aankomen, want dan stop ik er ook mee.. althans ik ben er zelf bij als ik aankom, en ik blijf nu redelijk op hetzelfde gewicht! :j ik ben zelf afgelopen maanden wél afgevallen! *vanmorgen gewogen* Opzich zou ik er blij mee moeten zijn... maar ik heb mijn aangemeten laarzen nog niet dus word het afwachten... Ik vind dat iedereen recht heeft op paardrijden, MITS je niet té zwaar bent, en het paard niet in de weg zit met je gewicht...

Citaat:
Ik vind als je 20 kilo optelt bij je lengte dat je best kan rijden, ( iemand van 160cm 80 kilo, iemand van 180cm 100 kilo)
Je moet je er zelf wel lekker bij voelen en niet op een tenger niet getraind paard willen zitten.

Mee eens!!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:55

Shirley_... Mijn post staat lijnrecht tegenover het citaat wat je hebt gequote? Dus waar ben je het nu mee eens?

Om het voorbeeld uit het citaat aan te halen: Iemand met een lengte van 1.60, die 80 kg weegt heeft een BMI van 31! Idem voor iemand met een lengte van 180m en 100kg (check even een website waarop je BMI kunt berekenen). Die heeft ook een BMI van 31. Dan ben je dus veel te zwaar voor je lengte. Je zit dan in de categorie van ernstig overgewicht/obesitas. Er zijn 2 soorten overgewicht: matig overgewicht (BMI tussen 25 en 30) en ernstig overgewicht of obesitas (BMI boven de 30). Mensen met overgewicht en obesitas hebben meer kans op ernstige ziekten zoals suikerziekte, hoge bloeddruk, galstenen, hart- en vaatziekten, rug- en gewrichtsklachten en bepaalde soorten kanker. Geen goede uitgangssituatie dus om te gaan paardrijden.

Er worden aannames gedaan op wat gevoelsmatig misschien nog wel zou kunnen qua gewicht op een paard... Maar iemand met een BMI van 31 is ongezond en beschikt dus niet over een lijf wat voldoende fit en in shape is om een paard niet in de weg te zitten.

De discussie moet niet gaan over welk gewicht een paard misschien nog zou moeten kunnen dragen. Het moet gaan over waar een ruiterlichaam aan moet voldoen om goed met het paard mee te kunnen bewegen en hem niet in de weg te zitten. Voor dat laatste zullen ruiters echt bij zichzelf te raden moeten gaan. Lijkt mij geen probleem voor wie echt intrensiek gemotiveerd is om goed en verantwoord, ook voor het paard, te rijden.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:04

Jasmijn78 Zoals je in mijn post kon lezen ben ik dus afgevallen en weet de BMI op DIT moment dus niet. maar ik was het eens met je laatste zin.
Als ik echt te zwaar was, was ik echt niet geaccepteerd op de manege :n Maargoed het is niet alleen lengte + gewicht waar je na moet kijken, je kan mij niet vergelijken met een kind van 15 die even lang en even zwaar is...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:56

Shirley__ schreef:
Jasmijn78 Zoals je in mijn post kon lezen ben ik dus afgevallen en weet de BMI op DIT moment dus niet. maar ik was het eens met je laatste zin.

Het gaat mij niet om jouw persoonlijke situatie. Maar je haalt in je post ook een citaat aan, waar je zegt het mee eens te zijn.

Dit citaat:
Shirley__ schreef:
Citaat:

Daar heb ik op gereageerd.

(oh en als je je BMI wilt weten, dan kun je dat zo opzoeken via onderstaande link. Gewoon even je lengte, leeftijd en gewicht invullen en je weet het :) )

http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-g ... wicht.aspx

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:01

geinig volgens hun mag ik 105 kilo wegen :')
en dan ben ik nog net geen obees
alsjeblieft ik zou me doodschamen als ik zo zwaar zou zijn :')

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:12

ponylies schreef:
geinig volgens hun mag ik 105 kilo wegen
en dan ben ik nog net geen obees
alsjeblieft ik zou me doodschamen als ik zo zwaar zou zijn

Ehh? ben jij 2.20 lang of zo? Dan ben je haast wel de langste vrouw van nederland of niet?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:24

nee 1,85 :)
dan is mijn bmi volgens hu 31 en dat is net obees :')

dus volgens hun mag ik bijna 105 kilo wegen test maar uit,

18 jaar ,
105 kilo
vrouw kijk maar eens zou ik zeggen ;)

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:26

@ Jasmijn,

Mooi geschreven en zeker de waarheid!
Ik ben het echter niet mee eens dat je alleen kan paardrijden met een gezond BMI.
In mijn sportschool lopen mensen rond met een bmi van rond de 30.
Deze mensen zijn wat zwaarder ja, maar niet vet, hebben veel spieren en trainen zich 4x per week gek.
Hebben hun gewicht verdeeld over het lichaam zitten, je zou nooit zeggen dat ze een bmi van 30 hebben!
Als je hun op een paard zou zien zou niemand iets te zeggen hebben?

Voor mijn gezondheid moet ik 20 kilo afvallen, dan zit ik op euh 72 kilo.
DAN heb ik nog een bmi van 31, dus niet rijden maar? Sorry, maar ik ga wel weer rijden als ik dat gewicht heb ( Mits ik fit genoeg ben)
Volgens de statistieken zou ik 42 kilo moeten afvallen, dan heb ik een gezond BMI, maar.............iemand van 14 kan dat misschien wegen, niet als volwassenen met kinderen en zware bouw, OOIT heb ik zo weinig gewogen en kon niet veel meer dan nu, zo verslapt was ik, ik denk dat ik niet eens op zou kunnen stijgen als ik zo weinig weeg.

Mijn chirurg houd aan dat een GOED gewicht is lengte plus 10 kilo, minder mag maar nooit minder dan Lengte MIN 10 kilo.
Lengte plus 20 kilo is te zwaar ja, maar niet zodanig dat er grote risico's aan vast zitten.
Dit is dan wel een richtlijn volgens hem, er zijn altijd mensen die van nature een veel lager gewicht hebben, kijk maar eens naar de 180cm mensen die 65 kilo wegen?
Als deze mensen altijd zo een gewicht hebben prima, maar als je van 120 kilo komt naar 65 en je bent 180cm dan zegt hij dat je ook verslapt.
Mijn tante is 150 klein en weegt 45 kilo en is een vrak! Toch zou dat een gezond gewicht moeten zijn.
BMI en gewichten zeggen uiteindelijk niks, het gaat om het totaal, en het aller belangrijkste FITHEID.

De mensen die roepen aaa ik ben fit genoeg, kan een 3 uurs rit uitzitten moeten zeker eens een fitheids test doen, die zullen soms nog op hun neus kijken.
Sowiso voor iedereen aan te raden, ook heb je een normaal gezond gewicht, je moet gewoon fit blijven de rest van je leven, Ik ken oudere mensen van 60, sommige met overgewicht en sommige met normaal gewicht. Die met over gewicht zijn een stuk fitter, hebben meer weerstand, en bewegen ook meer dan de oudjes met normaal/onder gewicht!
Je kunt dan beter iets aan reserve gewicht hebben als je ziek word of what ever.
( Maar daar gaat het hier even niet om)

Ik vind nog steeds dat als je echt obese bent ( bmi van 40) dat je dan zeker niet meer erop moet stappen.
( Of er niet aan beginnen)
De risico's voor jezelf zijn gewoon te groot, ook de rug van het paard moet je lief zijn, en daarbij ziet het echt niet uit.

Heb je een BMI van 30, dan lekker rustig rijden, sporten! en blijven afvallen, meer kan ik er niet op zeggen.
Maar ja dat is mijn menig he ;-)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:28

maar grote vogel,
dan ben ik dus 20 kilo te licht volgens jouw dietist?

edit 25 kilo te licht :oo
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 20-10-11 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:29

Mijn BMI is 31 *\o/* scheelt toch weer met wat het was... en ik ga door met afvallen!!! Niet teveel in 1x maar geleidelijk afvallen is ook beter :j

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:30

shirley hoe lang ben jij dan ?

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:32

1,74 en ik ben 93,(nog wat) maar rond het af naar 94 kilo en ik ben 21. en vrouw :j niet zwanger en ik geef ook geen borstvoeding :n

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:33

@ Ponylies,

Ben blij dat je geen 105 weegt dan ;-)
Nu zeg ik misschien iets stoms, stel je hebt over een jaar of 10 kids gekregen en bent daardoor 30 kilo bijgekomen.
Je paard staat in de wei, want daar ga je uiteraard niet meer op rijden.
Dan komt de dag dat je 105 weegt...jippie, al zoveel eraf!
Dan mag je dus niet rijden?
Kom op, je hebt maanden gesport, bloed zweet en tranen gezwommen met als doel weer paardrijden.

Ik weet zeker dat je er dan wel op gaat ( mits je een getraind en geschikt paard hebt, geen pony o.d.
Want...paardrijden is topsport en als je dat naast je sporten doet val je stukje bij beetje meer af.
Jij kunt nu roepen nee dat doe ik echt niet, maar je zit niet in die situatie ( gelukkig) om dat te kunnen oordelen.
Jij gaat ook niet nog een jaar wachten met rijden in de hoop dat er nog een kilo of 5 af gaat ondanks dat je lijnt en veel sport.
Lijkt me erg sterk, maar gelukkig zit je niet in zo een positie en ik hoop voor jou ( en iedereen) dat dat ook nooit komt ;-)

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:42

@ ponylies, als jij 185 cm bent en je weegt minder dan 65 kilo dan zou je volgens mijn chirurg te weinig wegen ( Ervan uitgaand dat je niet altijd licht bent geweest)
( Maar nu is dit wel een chirurg die overgewicht behandelt hoor) En nee hij houd persoonlijk niet van modellen mager ( maat 36 of minder)

@ Shirley, stel je voor je zou maar 54 kilo wegen?
Je bent nu in verhouding 10 kilo te zwaar, maar puur voor je gezondheid.
Mag je dan niet meer rijden tot je die 10 kilo er eindelijk af hebt? Dat gaat wel erg lang duren, zeker als je al afgevallen bent, dan is het nog moeilijker want je lichaam gaat in de spaarstand.
Zolang je fit genoeg bent, het paard niet in de weg zit zeg IK, lekker blijven rijden en niet snoepen en zeker als het mogelijk is nog een sport ernaast gaan doen.
Je bent nog erg jong, nu is het makkelijker dan als je 20 jaar ouder bent!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:46

GroteVogel schreef:
@ Ponylies,

Ben blij dat je geen 105 weegt dan ;-)
Nu zeg ik misschien iets stoms, stel je hebt over een jaar of 10 kids gekregen en bent daardoor 30 kilo bijgekomen.
Kom op, je hebt maanden gesport, bloed zweet en tranen gezwommen met als doel weer paardrijden.

Ik weet zeker dat je er dan wel op gaat ( mits je een getraind en geschikt paard hebt, geen pony o.d.
Want...paardrijden is topsport en als je dat naast je sporten doet val je stukje bij beetje meer af.
Jij kunt nu roepen nee dat doe ik echt niet, maar je zit niet in die situatie ( gelukkig) om dat te kunnen oordelen.
Jij gaat ook niet nog een jaar wachten met rijden in de hoop dat er nog een kilo of 5 af gaat ondanks dat je lijnt en veel sport.
Lijkt me erg sterk, maar gelukkig zit je niet in zo een positie en ik hoop voor jou ( en iedereen) dat dat ook nooit komt ;-)

nee das logisch,
als je rustig aan doet ;)
het scheelt denk ik al wel een heleboel dat ik absoluut geen kinderen wel :)
maar ik heb echt zoveel respect voor jou grote vogel,
als ik een boktmeeting zou doen zou dat met jou worden,
je bent zo eerlijk en oprecht !!
ik gun het je echt dat je lekker aan het afvallen bent !! :o

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:49

54 kilo vind ik wel weinig, zo zal ik me zelf ook weer niet willen zien :n .. Ik zit geen paard in de weg, maar ik wou afvallen puur voor mezelf... Het afvallen gaat ook moeizamer, vooral omdat ik helemaal niet snoep, maar het ook in de genen zit. Ik kan niet nog minder gaan eten, want je moet je wel aan de 6 maaltijden per dag houden (volgens de dietiste).. voor de rest eet ik ook geen aardappelen meer, men zegt dat je door de zetmeel ook giga kan aankomen :j Dus het zal nu voornamelijk aan het sporten gaan liggen, zo fiets ik veel en blijf gewoon paardrijden...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:25

ponylies schreef:
18 jaar ,
105 kilo
vrouw kijk maar eens zou ik zeggen
nee 1,85 :)
dan is mijn bmi volgens hu 31 en dat is net obees :')

dus volgens hun mag ik bijna 105 kilo wegen test maar uit,

Of je nu wel of niet net aan obees bent; je hebt dan zowiezo zwaar overgewicht. Dat lijkt mij dan wel een indicatie dat jij met jouw gewicht in de gevarenzone zit. Ik zou mij als ruiter dan achter de oren gaan krabben...

GroteVogel schreef:
Ik ben het echter niet mee eens dat je alleen kan paardrijden met een gezond BMI.
In mijn sportschool lopen mensen rond met een bmi van rond de 30.
Deze mensen zijn wat zwaarder ja, maar niet vet, hebben veel spieren en trainen zich 4x per week gek.
Hebben hun gewicht verdeeld over het lichaam zitten, je zou nooit zeggen dat ze een bmi van 30 hebben!
Als je hun op een paard zou zien zou niemand iets te zeggen hebben?

Ja, wat is dit nou weer voor vergelijking? Iemand met zwaar overgewicht/obesitas kun je qua gezondheid en fitheid toch niet vergelijken met een bodybuilder? Iemand die dagelijks aan de gewichten hangt? En doorgaans hebben dat soort sporters paardrijden ook niet als hobby. Daar hebben ze geen tijd voor, want ze moeten spierbundels kweken. (en een bodybuilder heeft ook geen goed spotuur voor paardrijden EN door de mega ontwikkelde grote spieren ook nog eens geen fijne motoriek voor paardrijden, maar dat verder ter zijde)

GroteVogel schreef:
BMI en gewichten zeggen uiteindelijk niks, het gaat om het totaal, en het aller belangrijkste FITHEID.

Maar je bent gewoon niet fit met zwaar overgewicht/obesitas. En je bent ook niet automatisch fit met een goed gewicht. Maar met zwaar overgewicht ben je het zeker niet. Dus BMI en gewicht geeft een hele goede indicatie over of je verantwoord bezig bent met je paard.

GroteVogel schreef:

degene die hun paard als een middel en een ding zien doen dat ja. Ik vind het echt zo stuitend dat mensen allerlei emotionele excuses en uitvluchten zoeken om maar te rechtvaardigen om met overgewicht te paard te stappen. Echt triest.

GroteVogel schreef:

Ik zie mijn paarden als sport-partner/maatje, en niet als fitnessapparaat. Ik vind het echt erg dat er dus kennelijk mensen zijn die dat anders zien...

GroteVogel schreef:

Dat weet jij niet. Ik ben nu voor de 2e keer zwanger en na mijn eerste zwangerschap heb ik hard moeten trainen om weer fit genoeg te worden om fijn te rijden. En dat heb ik naast mijn paard gedaan. Mijn gewicht was niet zo'n probleem, maar wel mijn conditie en coordinatie. Ik heb gestept, hardgelopen, yoga en 2 keer een sportprogramma speciaal voor ruiters in de sportschool gevolgd. Maar goed, ik neem mijn paardensport EN mijn eigen gezondheid dan ook bloedserieus. Ik laat bijvoorbeeld niet alleen mijn paarden 2 keer per jaar checken door een osteo (preventief) maar ook mijzelf. Temeer omdat ik te kampen heb gehad met rug en nekklachten... Ik let niet alleen op wat mijn paarden eten, maar ook wat ik zelf eet. Ik heb goede kwaliteitszadels aangeschaft die goed passen. Kost veel moeite en een flinke duit... Maar ja, ik vind mijn paarden dat wel waard. en mijzelf ook.

Als ik door rug/nekklachten niet meer goed kan meebewegen met mijn paard dan moet ik ook gewoon even wachten tot het weer over is voordat ik er op kruip. Dat dat frustrerend en vervelend is, is een andere discussie.

Verder gaat dit topic met regelmaat weer over in een huiskamer-topic over afvallen. Maar dit is een rijtechnisch topic. Het gaat er hier niet om, hoe moeilijk, emotioneel ect. afvallen en te dik zijn is. Mij gaat het er in deze discussie om wat verantwoord is voor het paard. En wat gezond, verantwoord en bewust paardrijden is. En in mijn optiek hoort een ruiter met zwaar overgewicht/obesitas NIET op een paard.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 20-10-11 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:30

Citaat:
jasmijn schreef
Of je nu wel of niet net aan obees bent; je hebt dan zowiezo zwaar overgewicht. Dat lijkt mij dan wel een indicatie dat jij met jouw gewicht in de gevarenzone zit. Ik zou mij als ruiter dan achter de oren gaan krabben...

ik ben geen 105 kilo ;)
ik ben 70 kilo ;)
het was even voor de beeldvorming hoeveel ik zou mogen wegen volgens mijn BMI voordat ik obees ben en daar schrok ik van dat dat zoveel was :)
was een beetje oftopic sorry.....
edit je kan in mijn profiel even spieken ;)

als ik ooit zoveel ga wegen stap ik never nooit niet te paard :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:34

ponylies schreef:
ik ben geen 105 kilo
ik ben 70 kilo
het was even voor de beeldvorming hoeveel ik zou mogen wegen volgens mijn BMI voordat ik obees ben en daar schrok ik van dat dat zoveel was
was een beetje oftopic sorry.....

Ohh, dan heb ik je verkeerd begrepen :o Dan heb je een BMI van 20 :D En dat is in ieder geval goed. Als je daarnaast ook nog een beetje conditie hebt, een beetje soepel bent en geen andere fysieke belemmerende kwalen, dan staat niets je in de weg om goed paard te rijden. Behalve dat je dan de techniek onder de knie moet krijgen/houden/verbeteren. Maar dat zal een stuk beter en sneller gaan met een fit lijf ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:37

schat kijk effe in mijn profiel ;)

ik rij al 12 jaar nu :P

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:58

ponylies schreef:
schat kijk effe in mijn profiel

ik rij al 12 jaar nu

Ik kijk zelden in profielen... Foto's zeggen mij verder ook niet zo veel. Of iemand echt verantwoord met paardensport bezig is kun je niet afleiden van een fototje.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:00

ja dat is zeker waar,
heb iig les en zorg ervoor dat ik alleen erop stap als ik ook gezond ben en normaal kan rijden zonder het paard tegen te zitten :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:29

Maar ponylies, je bent dan wel niet te zwaar, maar op alle foto's in je profiel (op 1 na) zit je op pony's waar je veel te groot voor bent. Dan mag je maar 70 kilo wegen, maar dat is toch net zo onverantwoord als met zwaar overgewicht op je paard gaan zitten?

Citaat:
Maar je bent gewoon niet fit met zwaar overgewicht/obesitas. En je bent ook niet automatisch fit met een goed gewicht. Maar met zwaar overgewicht ben je het zeker niet. Dus BMI en gewicht geeft een hele goede indicatie over of je verantwoord bezig bent met je paard.

Het verschil tussen licht overgewicht en zwaar overgewicht is welgeteld 100 gram, waar trek je dan de grens? Ik zit nu net op 29,9 maar een paar maanden geleden zat ik nog op 31,7, maar met 31,7 was ik ook nog aan het rijden. Twee jaar geleden zat ik op 34,7, toen zat het me ook in de weg en toen reed ik ook nagenoeg niet (heel soms ging ik er wel eens opzitten, maar niet echt intensief rijden), iemand met een gezond gewicht van 95 kilo, kan nog steeds niet op elk paard stappen, het is dus niet slechts een kwestie van BMI, maar ook van lengte en bouw. Het blijft een gevalletje, klopt de verhouding wel of niet.

Iemand die 1.60 is en 100 kilo weegt, heeft inderdaad zodanig last van het overgewicht dat ze niet meer fatsoenlijk kunnen paardrijden en het paard hinderen, dat kan haast niet anders. Maar iemand die 20 kilo te zwaar is hoeft niet per definitie last te hebben van dat gewicht en kan evengoed nog goed fit zijn. Echt waar.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 20-10-11 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt