Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:58

quadripes schreef:
aanvulling: de bijzetteugel zorgt ervoor dat je het buitenachterbeen niet verliest in de zijgangen aan de hand, trouwens.

Uit deze opmerking blijkt, dat je geen idee hebt, vanwaaruit een paard scheef wordt.

met welk been zet een paard de bocht/wending in?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:58

nombrado schreef:
quadripes schreef:
@liberty: de bijzet kan ook bij het werk aan de hand gebruikt worden. volgens de iberischklassieke methode kun je een paard ook aan de hand de zijgangen leren. dan houdt de bijzet het paard recht tussen de hulpen. dus dan kan het paard minder gemakkelijk over de schouder wegvallen enz.

in de spaanse rijschool en duitsklassieke methode werkt men paarden niet aan de hand, behalve voor het aanleren en verfijnen van piaffe en passage en de schoolsprongen.

omdat een bijzet dient om het paard recht te houden en in de aanleuning te houden/te laten nageven, kun je dus niet alleen de buitenteugel gebruiken. dan zou je namelijk je paard scheef trekken. net zoals dat je niet op alleen de buitenteugel (of binnenteugel) mag rijden.

je kan prima aan de hand werken en een paard de zijgangen laten doen (paarden zijgangen leren gaat niet op, want die kunnen dat al ;) ) zonder bijzet.
je houd een paard niet recht dmv bijzet aan de voorkant!

als je dat doet, wordt ie vanachter nog schever.

voor ieder die hier vraag tekens bij heeft, niet naar vragen, dat een paard al zijgangen hooge school sprongen enz enz kan klopt echter is er geen correct lichaams gebruik, dit ziet men als een jonge hengst in het lang inponerend gedrag vertoont en draven gaat showen, dit is zonder rug gebruik.
de bijzet zoals al eerder in dit topic, is bedoelt al zijnde de weerstand biedende hand de energie die word opgewekt in een verzamelde gang dus ook met werke aan de hand moet kunnen terug vloeien naar het achterbeen en weer uit het lichaam, een paard dat dus niet begrenst word kan niet afvloeien qua energie, en een paard word niet schever als men werkt met bijzet teugels, hij word schever van mensen die de scholing van het paard niet begrijpen en deze dus niet correct uitvoeren en geen of goeie begeleiding hebben.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:59

nombrado schreef:
quadripes schreef:
aanvulling: de bijzetteugel zorgt ervoor dat je het buitenachterbeen niet verliest in de zijgangen aan de hand, trouwens.

Uit deze opmerking blijkt, dat je geen idee hebt, vanwaaruit een paard scheef wordt.

met deze opmerking kunnen wij vast stellen dat u gen notie heeft van het rechtrichten van een paard

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:06

Moll schreef:
nombrado schreef:

met deze opmerking kunnen wij vast stellen dat u gen notie heeft van het rechtrichten van een paard

Een antwoord op de vraag had wel leuk geweest :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:08

Moll schreef:
voor ieder die hier vraag tekens bij heeft, niet naar vragen, dat een paard al zijgangen hooge school sprongen enz enz kan klopt echter is er geen correct lichaams gebruik, dit ziet men als een jonge hengst in het lang inponerend gedrag vertoont en draven gaat showen, dit is zonder rug gebruik.
de bijzet zoals al eerder in dit topic, is bedoelt al zijnde de weerstand biedende hand de energie die word opgewekt in een verzamelde gang dus ook met werke aan de hand moet kunnen terug vloeien naar het achterbeen en weer uit het lichaam, een paard dat dus niet begrenst word kan niet afvloeien qua energie, en een paard word niet schever als men werkt met bijzet teugels, hij word schever van mensen die de scholing van het paard niet begrijpen en deze dus niet correct uitvoeren en geen of goeie begeleiding hebben.

zonder ruggebruik? ;(

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:13

nombrado schreef:
Moll schreef:
[met deze opmerking kunnen wij vast stellen dat u gen notie heeft van het rechtrichten van een paard

Een antwoord op de vraag had wel leuk geweest :D

1 gek kan meer vragen dat 10 wijzen weten, is de gezegde, echter kunt u vragen tot u een ons weegt, het geen wat u verkondigt en uit draagt nodigt niet uit om inhoudelijk nog langer op door te discuseren omdat er aan u zijde niks inhoudelijks is, u vraagt naar de bekende weg, en verkondigt onzinnige dingen heb dit al meerdere malen tegen u gezegt, echter ben ik er bijna van overtuigt dat u de berlijnse muur voor uw hoofd heeft geplaatst gekregen, was het in houdelijk nou nog eens iets waar men met u een gesprek mee aan kon gaan dan had het intresant geweest, echter kan men zien dat het eenige waar u over praat is het zelfde visuele cirkeltje waar u in beland bent door de denkwijze die u er opna houd, zeer spijtig, want helaas komen we met die instelling niet verder dan als dik trom rond hobbelen op een scheef p[aard wat door de ruiter in stand gehouden word door met de zit alles te toen behalve dat geen wat er moet gebeuren met de correcte hulpen van hand, zit en been.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:32

Amen, Moll...! Ik doe nog een laatste poging, hoewel ik het eigenlijk al opgegeven had.
Een paard LOOPT van nature in een in natuurlijk evenwicht, Nombrado, maar wij willen een rijkunstig evenwicht bereiken, omdat wij de keuze hebben gemaakt als mens om op die rug van dat paard te gaan zitten en als er dan niet op een correcte manier wordt rechtgericht, is dat schadelijk voor de gezondheid van een paard met alle blessures van dien.
Alle oefeningen die we terug zien in de K.R. tot aan de Hoge Schoolsprongen toe, kan een paard uitvoeren vanuit zijn natuurlijk evenwicht. Dat weet iedereen, anders zou dat niet gedaan worden. De KUNST is om het in rijkunstig evenwicht uitgevoerd te krijgen en daardoor dus met alle medewerking van het paard. Dan hebben we een Happy Athlete...!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:44

ik zal even mijn aanvulling verduidelijken: paarden kunnen in zijgangen een buitenachterbeen buiten de massa plaatsen om aan de gevraagde buiging te ontkomen (vanwege hun natuurlijke scheefheid). de bijzetteugel werkt hierin begrenzend en maakt het makkelijker voor de ruiter om het buitenachterbeen te controleren. je doet dit ook met de zweep langs de buitenzijde van het paard (bijv appuyement). toch blijft het bijzonder lastig om dit aan de hand te doen en vereist een hoop ervaring en kunde om dit goed te doen. en daarbij is de natuurlijke begrenzing van de bakrand altijd belangrijk.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:49

quadripes schreef:
omdat een bijzet dient om het paard recht te houden en in de aanleuning te houden/te laten nageven, kun je dus niet alleen de buitenteugel gebruiken. dan zou je namelijk je paard scheef trekken. net zoals dat je niet op alleen de buitenteugel (of binnenteugel) mag rijden.

Ik heb hier érgens een dvd liggen van iemand die laat zien dat wanneer een paard de buitenteugel accepteert/aanneemt een paard zich wel degelijk laat longeren die alleen aan de buitenzijde is bijgezet, zonder dat ie scheef trekt.
Kan me zo even niet herinneren hoe hij heet, ik zal eens gaan zoeken welke dvd dat was :)

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:03

Kent iemand de gymnastiekteugel van Horst Becker? Ik kan me voorstellen dat een paard zich bij longeren dan niet vast kan zetten op de teugel en dat het subtieler inwerkt dan een bijzet (meer vergelijkbaar met de hand), maar dat je hem wel het nageven kan leren. Maar ik kan het mis hebben. Iemand ervaring hiermee?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:17

quadripes schreef:
ik zal even mijn aanvulling verduidelijken: paarden kunnen in zijgangen een buitenachterbeen buiten de massa plaatsen om aan de gevraagde buiging te ontkomen (vanwege hun natuurlijke scheefheid). de bijzetteugel werkt hierin begrenzend en maakt het makkelijker voor de ruiter om het buitenachterbeen te controleren. je doet dit ook met de zweep langs de buitenzijde van het paard (bijv appuyement). toch blijft het bijzonder lastig om dit aan de hand te doen en vereist een hoop ervaring en kunde om dit goed te doen. en daarbij is de natuurlijke begrenzing van de bakrand altijd belangrijk.

dus door hem aan de voorkant te begrenzen (bijzetteugel)? gaat ie aan de achterkant met 1 been niet buiten de massa?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:19

murphy102 schreef:
Amen, Moll...! Ik doe nog een laatste poging, hoewel ik het eigenlijk al opgegeven had.
Een paard LOOPT van nature in een in natuurlijk evenwicht, Nombrado, maar wij willen een rijkunstig evenwicht bereiken, omdat wij de keuze hebben gemaakt als mens om op die rug van dat paard te gaan zitten en als er dan niet op een correcte manier wordt rechtgericht, is dat schadelijk voor de gezondheid van een paard met alle blessures van dien.
Alle oefeningen die we terug zien in de K.R. tot aan de Hoge Schoolsprongen toe, kan een paard uitvoeren vanuit zijn natuurlijk evenwicht. Dat weet iedereen, anders zou dat niet gedaan worden. De KUNST is om het in rijkunstig evenwicht uitgevoerd te krijgen en daardoor dus met alle medewerking van het paard. Dan hebben we een Happy Athlete...!

ik denk niet, dat een paard zon happy athlete wordt, als hij met zijn hoofd wordt vastgezet en daardoor in spiergroepen moet compenseren omdat ie zijn balans kwijt is.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:19

meerhofh schreef:
Kent iemand de gymnastiekteugel van Horst Becker? Ik kan me voorstellen dat een paard zich bij longeren dan niet vast kan zetten op de teugel en dat het subtieler inwerkt dan een bijzet (meer vergelijkbaar met de hand), maar dat je hem wel het nageven kan leren. Maar ik kan het mis hebben. Iemand ervaring hiermee?

Even teruglezen.
De gymnastiekteugel wordt voor een heel ander doel gebruikt dan de bijzetteugel.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:21

oh, dan heb ik dat gemist. Gezocht en gevonden op blz 67

Wat ik daar lees is deze teugel geschikt voor verreden paarden. Misschien domme vraag hoor, maar wat voor effect heeft het dan als je 'm bij een goed gereden paard gebruikt? Heeft het dan geen toegevoegde waarde meer?
Laatst bijgewerkt door meerhofh op 02-03-11 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:32

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:37

meerhofh schreef:

Wat ik daar lees is deze teugel geschikt voor verreden paarden. Misschien domme vraag hoor, maar wat voor effect heeft het dan als je 'm bij een goed gereden paard gebruikt? Heeft het dan geen toegevoegde waarde meer?

kvind het zowiezo geen optie
voor geen 1 paard
paard moet je voor niet vastzetten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 11:42

nombrado, ik snap niet dat je nog steeds niet in de gaten hebt dat je niet in dit topic past wat betreft jouw gedachtengang. Ik zou zeggen open een topic hier op bokt met jouw visie en gaan daar kletsen en discussieren met mensen die daar hetzelfde over denken. Zodat je over jouw 'methode' meer kunt leren. Wij willen hier graag meer weten over de Klassieke rijkunst en jij kan je daar duidelijk niet in vinden. Dat is absoluut niet erg maar wees dan zo sportief om dit topic niet voor de rest van de mensen die wel oprecht geinteresseerd zijn in de Klassieke rijkunst en wél willen leren te verzieken.
Door jouw mening (waar we overgens niet op zitten te wachten) worden de pagina's gevult met in mijn ogen onnozele en onnodige klets die niets bijdraagd aan deze ontzettend leerzame discussie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:56

xmarliez schreef:
nombrado, ik snap niet dat je nog steeds niet in de gaten hebt dat je niet in dit topic past wat betreft jouw gedachtengang. Ik zou zeggen open een topic hier op bokt met jouw visie en gaan daar kletsen en discussieren met mensen die daar hetzelfde over denken. Zodat je over jouw 'methode' meer kunt leren. Wij willen hier graag meer weten over de Klassieke rijkunst en jij kan je daar duidelijk niet in vinden. Dat is absoluut niet erg maar wees dan zo sportief om dit topic niet voor de rest van de mensen die wel oprecht geinteresseerd zijn in de Klassieke rijkunst en wél willen leren te verzieken.
Door jouw mening (waar we overgens niet op zitten te wachten) worden de pagina's gevult met in mijn ogen onnozele en onnodige klets die niets bijdraagd aan deze ontzettend leerzame discussie.

zolang er hier beweerd wordt dat klassiek met bijzet wordt uitgevoerd, zal ik hierop blijven ingaan.
voor de doodeenvoudige reden om meelezers zich bewust te maken wat ze doen.
Misschien eens herinneren wat Nuno Oliveira op het einde van zijn leven zei.....................
daar heeft hij een levenlang over gedaan, om tot dat besef te komen.
Mooi gegeven voor de ruiters na zijn leven.
Ik denk dat hij zich omdraait in zijn graf, als hij dit topic zou zien en lezen over bijzet, ophoudingen, nageeflijk bladiebla.
Het is absoluut geen leerzaam topic als het gaat om een paard aan de bijzet, of ophoudingen mooi te kunnen laten lopen.
Mogen de kapotte paarden dan weer bij mij komen? Omdat ze zo scheef geworden zijn aan de lange lijnen, door achterlijke buigingen aan het hoofd aan de binnenzijde dat ze niet eens meer weten wat recht is? Schouderblessures, problemen bij de lendenen/ bekken, problemen bij de atlas?
Het is niet zo moeilijk hoor, om een paard voor mooi in een krulletje te laten lopen.
gewoon een bit erin en beetje frutsen met je handen. ;(
Dus zolang ik hier texten voorbij zie komen, die absoluut niet bijdragen tot het welzijn van het paard, zal ik hierop mijn visie neerzetten.
ik ga daarin alleen inhoudelijk in op hetgeen jullie posten......wat betrekking heeft op de africhting van paarden of het rijden ervan.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:59

xmarliez schreef:

Amen!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 12:06

En al wij nou niet zitten te wachten op uw visie? Wat ik al zei misschien een idee om zelf een topic te starten en daar verder te discussieren over uw 'Klassieke Rijkunst'. U wil uw mening opdringen aan iedereen en dat doet u op een hele negatieve manier.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:08

xmarliez schreef:
En al wij nou niet zitten te wachten op uw visie? Wat ik al zei misschien een idee om zelf een topic te starten en daar verder te discussieren over uw 'Klassieke Rijkunst'. U wil uw mening opdringen aan iedereen en dat doet u op een hele negatieve manier.

leuk, dat je voor iedereen die hier leest kan antwoorden. :+

ik probeer op een hele simpele manier een antwoord te krijgen op een bewering van iemand.
(bv, met wel been zet een paard een wending in?) Antwoord wordt er niet gegeven , alleen persoonlijke aanvallen. Is dat discussie?
Laatst bijgewerkt door nombrado op 02-03-11 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:09

meerhofh schreef:

Nee, verder teruglezen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:11

ik wil even opmerken, dat de dingen die in dit topic zijn gepost in het kader van klassieke dressuur natuurlijk verkeerd kunnen worden uitgevoerd. we waren het er al eerder over eens, dat maar erg weinig mensen iets weten over klassieke dressuur in Nederland en dat er nog veel minder mensen op de hele wereld als 'meester' betiteld mogen worden. het is dus niet vreemd, dat er veel paarden op de verkeerde manier onder het mom van klassieke dressuur worden getraind. dit mag echter de klassieke rijkunst an sich niet worden aangerekend.

men kan hooguit proberen om zelf onderricht te ontvangen van mensen die op het pad der klassieke rijkunst verder gevorderd zijn dan men zelf is en met de beste bedoelingen en een lerende geest dit pad afleggen. daarbij is het belangrijk dat deze kennis wordt doorgegeven en gekoesterd. men leert door anderen te onderwijzen (qui docet, discit). daarom is instructie niet onfeilbaar en zolang de instructeur hiervoor open staat en zelf blijft studeren in de boeken van de meesters, is dat ook niet erg. ik denk dat niemand hier pretendeert een meester te zijn.

de klassieke dressuur heeft zichzelf in de loop der millennia bewezen aan de hand van de grootmeesters. dat wij niet in de schaduw van deze mensen kunnen staan en hun diepe kennis en inzicht in het paard als wezen daarom niet altijd kunnen begrijpen en daarom niet altijd hun hulpmiddelen of aanwijzingen kunnen begrijpen, neemt niet weg dat wij hiertoe wel pogingen kunnen ondernemen.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 02-03-11 12:17, in het totaal 4 keer bewerkt

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:14

Hai Nombrado,hartelijk dank voor je posts,ze maken dit topic voor deze meelezer zeer vermakelijk.Maaaaarrrr
RSVP verdiep je een beetje,Het gaat NIET over het vastzetten van een paard,lees op zn minst....

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 12:17

Ik denk dat u zelf al heeft mogen ervaren dat uw mening niet altijd op prijs gestelt wordt door de meeste. Mede door uw negatieve benadering dus ik denk dat ik inderdaad voor meerdere mensen kan spreken.
In plaats dat u uw ogen opent voor nieuwe mogelijkheden houdt u ze potdicht. Van alles kun je leren of je er nou achter staat of niet. Doordat u er zeker van bent dat wij het foute doen zal het ook nooit goed worden maar als u bepaalde posts inhoudelijk goed leest kunt u misschien nog wat bijleren. U komt mij over als iemand die de wijsheid in pacht denkt te hebben maar helaas... niemand heeft dat. Wij zijn allle ook nog lerende want je bent nooit en ten nimmer uit geleerd.
En dat is waar dit topic om gaat, elkaar dingen leren. En als er mensen zijn die niet in staat zijn mensen dingen te leren of niets willen leren zitten die hier simpelweg niet op de juiste plek.