kin op de borst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rij je je paard wel eens met de kin op de borst?

nee, nooit
637 (81%)
ja, (heel) soms
107 (13%)
ja, regelmatig
25 (3%)
ja, bij zowat elke losrijtraning
14 (1%)

Totaal aantal stemmen: 783

Ayasha
Blogger

Re: kin op de borst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:49

Neen, ik zou het zeker niet bij elk paard doen. Ik rijd geregeld paarden van andere mensen bij. Daar zat een hengst tussen die van zichzelf heel graag met het hoofd tussen de benen dook. Die reed ik dus echt constant met zijn neus voor de loodlijn. Lachen Bij jongere dieren (dus paarden die zadelmak zijn en in de aanleuning komen) zou ik het ook zeker niet doen, laat die jonkies maar lekker zelf uitdokteren hoe ze met hun lichaam overweg kunnen.

Heb nog een pony'tje thuis staan die ik echt niet in LDR kan rijden. (mag rijden) want dat is gewoo niet de juiste methode voor hem. Lachen

Internationaal mag het bij mijn weten ook. Kan het eens navragen voor je als je wil? Lachen

Het gebrek aan concentratie en snel afgeleid zijn kan alleen maar omdat ze niet hard genoeg werkt, dus dan zet je het dier gewoon harder aan het werk. Bij Pretty werkt LDR (richting LDR. Als je mijn topics ziet, zie je ook dat ze er nog lang niet is) daar voor. Lachen

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:55

Yamcha schreef:
Roos_s schreef:
Door middel van spanning verpest je de bewegingen van je paard voor een groot deel! Kan er wel lekker spectaculair uitzien met lekker voorbeengezwaai, maar achterbeen gebruik is wel essentieel. Die gespannen paarden spannen juist de spieren aan, waardoorde bewegingen gedwongen worden en daardoor dus niet ht beste laten zien van zichzelf..

Is niet waar Roos.
Gewoon niet. Als je een paard nageeflijk rijdt, vraag je aanspanning van de buikspieren, en de dijspieren. Je vraagt dat het paard de bovenlijn loslaat, maar wat jij voortdurend vergeet, is dat als de strekker in bv. de dij losgelaten wordt, de buiger zich aanspant.
De ene spiergroep kán niet ontspannen, als de andere niet gespannen is.

Oh, wacht even, het kan wel, maar die toestand heet slapen. Waarbij hart (= spier) en de spieren in het middenif, en nog aan aantal nog altijd actief zijn, om te voorkomen dat de dood intreedt. Ik neem niet aan dat je een proefje dood of slapende wilt rijden, wel?

Wat je moet leren is de juiste spanning. Welke spiergroepen moeten aangespannen worden, welke losgelaten? Verzameling is alleen mogelijk met strak aangespannen buikspieren. Wat je ziet is een losse, ontspannen bovenlijn. Wat je ziet is een achterbeen dat er verder onder komt, wat je ziet is een paard dat hoger opgericht wordt. Maar ik denk werkelijk dat jij geen flauw idee hebt, van de enorme kracht die nodig is voor die oprichting. Kracht in de achterhand, maar ook in de rug, de nek, de buik.... Kracht en dus aangespannen spieren.
Je moet echt eens een studie maken van de anatomie van een pard, en dan met name van het bewegingsapparaat en de biomechanica (bewegingsleer) en de werking van het spierenstelsel.

Ben het met dit stuk helemaal mee eens. Maar als ik het over ontspanning in de proef heb heb ik het niet perse over ontspannen spieren. Uiteraard heb je altijd een bepaalde soort spierspanning nodig om goed en functioneel te bewegen! Het gaat mij er meer om dat het paard het er makkelijk uit laat zien, dat er rust in het koppie is en dat hij niet opgefokt wordt door weet ik wat allemaal.
Zal even een klein voorbeeldje geven. Ik had vandaag les, tegelijkertijd met mij was ereen ander meisje op een paard in de bak aan het rijden. Dat paard liep zo gemakkelijk en 'ontspannen' dat ik het heerlijk vond om naar te kijken. En toch, als ze een uitgestrekte draf vroeg dan kreeg ze hem ook, en hóe! En toch was het paard rustig en niet snel van de wijs te brengen, absoluut geen dode kikker hoor want het meisje heeft er vaak genoeg moeite mee. Maar ik bedoel met ontspanning dus meer de rust die de combi uitstraalt dan daadwerkelijk de toestand van de spieren Lachen

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:58

pinuts schreef:
het is vast welleens onbewust gebeurd bij mij.. Of als hij er weer eens vandoor ging op een buitenrit, en ik alleen maar kon trekken.. Maar bewust, nee... echt niet

ik ga mee met jou reactie.
bewust doe ik het nooit, echt nooit
maar als ze er weer eens vandoorschiet buiten, of zich zo enorm druk/ groot maakt, neem ik de teugels wat korter om haar in bedwang te kunnen houden ( anders ben je haar kwijt en gaat ze aan de ren), en dat wil ze het heel soms wel eens doen, maar dan doe ik het onbewust

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:09

Deed het ook nooit bewust, maar pony lief wilde nog weleens opstandig doen, en als ik haar dan net even erbij wilde pakken was het meteen helemaal oprollen...
Deed ze in het begin veel vaker toen ze het nog heel erg moeilijk vond, dus liet ik haar daar soms bij, maar wel met een losse teugel zodat ze er weer uit kon...

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:05

Ik vind dat zelf erg zielig als je,je paard de kin op de borst laat lopen ..
Dat is volgens mij ook helemaal niet goed!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:36

vijdag ging ik naar mijn bijrijdpony toe, en ging ik met haar in de binnenbak rijden. Daar was nog iemand aan het rijden. Ze liet hem constant in een hele verzamelde draf draven. en steeds ging ze stilstaan en liet ze hem met zijn kin bijna op z'n borst staan, en ook zo diep lopen. Echt verschrikkelijk, die prutsers. Daarna ging ze stilstaan in de krul, en stapte ze zo af. Ze was klaar. geen uitstappen niks. En elke keer weer. Ik heb haar nog nooit op die pony met lange teugel zien rijden. De vorige keer heb ik haar zien opstijgen en afstijgen. Van losrijden geen sprake van. Meteen schouderbinnen/buitenwaarts. En maar tikken geven met die zweep.

Nee daar word ik verdrietig van

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:59

saskiakefie schreef:
vijdag ging ik naar mijn bijrijdpony toe, en ging ik met haar in de binnenbak rijden. Daar was nog iemand aan het rijden. Ze liet hem constant in een hele verzamelde draf draven. en steeds ging ze stilstaan en liet ze hem met zijn kin bijna op z'n borst staan, en ook zo diep lopen. Echt verschrikkelijk, die prutsers. Daarna ging ze stilstaan in de krul, en stapte ze zo af. Ze was klaar. geen uitstappen niks. En elke keer weer. Ik heb haar nog nooit op die pony met lange teugel zien rijden. De vorige keer heb ik haar zien opstijgen en afstijgen. Van losrijden geen sprake van. Meteen schouderbinnen/buitenwaarts. En maar tikken geven met die zweep.

Nee daar word ik verdrietig van

dat heeft dan gelukkig ook niets te maken met LDR Knipoog Da's gewoon een bitch die niets geeft om haar paard Clown

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:41

Yamcha schreef:

Volgens mij is dit niet bij elke spier zo simpel te zeggen welke de antagonist is.

Citaat:
Wat je moet leren is de juiste spanning. Welke spiergroepen moeten aangespannen worden, welke losgelaten? Verzameling is alleen mogelijk met strak aangespannen buikspieren. Wat je ziet is een losse, ontspannen bovenlijn.

Bedoel je hiermee te zeggen dat de rug ontspant door een constant aanspanning van de buikspieren?

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:45

Nee, never nooit Misselijk Ik walg letterlijk van mensen die de neus van hun paard zowat tussen hun benen rijden,
Bah! verschrikkelijk met hoofdletters! zij moesten zich schamen

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:49

p0ny schreef:
Ja en ik ben me hier dan ook zeer bewust van. Kin op de borst is bij mij een vaste oefening, net als een gebroken lijn of volte. Ik functioneer ook regelmatig als instructrice en wrijf dit mijn leerlingen dan ook in de eerste les in. Dit gegeven hoeven ze dan ook niet met een korreltje zout te nemen, teugels eraan en heen en weer zigzaggen maar! Ik doe dit om mijn edele rijdier leniger te maken, vergelijk het eens met een menselijke spagaat. Super oefening, hier blijft men jong en fit van. Daarom verkies ik dan ook de fries boven alle andere paarden, deze buitengewoon extravagante ros heeft het geluk dit superieure talent al van nature te bezitten! Wat wil men nog meer?

jij bent echt gestoord weet je dat! Boos!
instructrice? hahaha laat me niet lachen, bij ons zou je niet lang blijven!
een paard hoeft helemaal niet met zn kin op de borst te lopen en zagen is hartstikke fout!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:13

Fem_daf schreef:
@ Yamcha: LDR, is dit puur voor oprekken van de bovenlijn/ rug? Of heeft het enigszins invloed op het beengebruik? (voor en/of achter) Als dit niet het geval is, begrijp ik niet waar het voor dient. Voor oprekken heb je zoveel andere oefeningen, deze zijn toch "natuurlijker" dan LDR?

LDR is idd, zoals Phara ook eerder al aangeeft, een krachttraining.

Maar het is ook een goede manier om de spieren op te rekken Lachen

Yamcha schreef:
Roos_s schreef:
Door middel van spanning verpest je de bewegingen van je paard voor een groot deel! Kan er wel lekker spectaculair uitzien met lekker voorbeengezwaai, maar achterbeen gebruik is wel essentieel. Die gespannen paarden spannen juist de spieren aan, waardoorde bewegingen gedwongen worden en daardoor dus niet ht beste laten zien van zichzelf..

Is niet waar Roos.
Gewoon niet. Als je een paard nageeflijk rijdt, vraag je aanspanning van de buikspieren, en de dijspieren. Je vraagt dat het paard de bovenlijn loslaat, maar wat jij voortdurend vergeet, is dat als de strekker in bv. de dij losgelaten wordt, de buiger zich aanspant.

Oh, wacht even, het kan wel, maar die toestand heet slapen. Waarbij hart (= spier) en de spieren in het middenif, en nog aan aantal nog altijd actief zijn, om te voorkomen dat de dood intreedt. Ik neem niet aan dat je een proefje dood of slapende wilt rijden, wel?

Wat je moet leren is de juiste spanning. Welke spiergroepen moeten aangespannen worden, welke losgelaten? Verzameling is alleen mogelijk met strak aangespannen buikspieren. Wat je ziet is een losse, ontspannen bovenlijn. Wat je ziet is een achterbeen dat er verder onder komt, wat je ziet is een paard dat hoger opgericht wordt. Maar ik denk werkelijk dat jij geen flauw idee hebt, van de enorme kracht die nodig is voor die oprichting. Kracht in de achterhand, maar ook in de rug, de nek, de buik.... Kracht en dus aangespannen spieren.
Je moet echt eens een studie maken van de anatomie van een pard, en dan met name van het bewegingsapparaat en de biomechanica (bewegingsleer) en de werking van het spierenstelsel.

lorvxy schreef:
Ben het met dit stuk helemaal mee eens. Maar als ik het over ontspanning in de proef heb heb ik het niet perse over ontspannen spieren. Uiteraard heb je altijd een bepaalde soort spierspanning nodig om goed en functioneel te bewegen! Het gaat mij er meer om dat het paard het er makkelijk uit laat zien, dat er rust in het koppie is en dat hij niet opgefokt wordt door weet ik wat allemaal.
Zal even een klein voorbeeldje geven. Ik had vandaag les, tegelijkertijd met mij was ereen ander meisje op een paard in de bak aan het rijden. Dat paard liep zo gemakkelijk en 'ontspannen' dat ik het heerlijk vond om naar te kijken. En toch, als ze een uitgestrekte draf vroeg dan kreeg ze hem ook, en hóe! En toch was het paard rustig en niet snel van de wijs te brengen, absoluut geen dode kikker hoor want het meisje heeft er vaak genoeg moeite mee. Maar ik bedoel met ontspanning dus meer de rust die de combi uitstraalt dan daadwerkelijk de toestand van de spieren Lachen

Ik begrijp jou helemaal, en díe ontspanning wil ik ook in een proef. Ik rijd het liefst zó dat het eruit ziet of het paard het allemaal zo uit zijn mouw schudt.... alsof het het allemaal zo makkelijk vindt.... alsof hij ook zó, moeiteloos een piaffe of een passage zou kunnen uitvoeren......
Die harmonie, die jij zag, is het mooiste wat er is, en is het ultieme doel van het rijden.

En die harmonie, krijg je imo door met een hoop gevoel te rijden. Daarom zei ik ook al eerder, dat LDR juist niet met trekken moet gebeuren, maar juist met veel gevoel. Voel hoever het paard meegeeft, en voel je dat de druk ook maar een fractie meer wordt, dan geef je onmiddellijk weer mee, je geeft ruimte.
Maar volgens sommigen is harmonie het ontbreken van spanning, en dat geloof ik niet. Ik geloof dat er echte harmonie ontstaat, als paard en ruiter hebben geleerd dat ze elkaar volkomen kunnen vertrouwen, wat er ook gebeurt om het heen....
Als harmonie het ontbreken van spanning zou zijn, dan zouden we nooit de küren zien die we nu op de OS (en op de andere grote toernooien) zien. Dan zie je geen Imke, die met haar Sunrise de sterren van je hemel rijdt..... Of een Isabell, die een geweldige amazone is (persoonlijk zie ik haar liever dan onze Ank) en die het met Satchmo en Warum nicht toch maar weer elke keer doet.... want vergeet niet, dat ondanks haar laatste kür op muziek, Isabell en Satchmo een geweldige combinatie zijn. Net als Anky heeft ook zij gewonnen wat er maar te winnen is.... dat vergeten wij Nederlanders weleens.
Als ik zou moeten kiezen tussen de 3, gaat mijn voorkeur uit naar Imke, ik vind dat zij met haar Sunrise iedere keer een prachtig, harmonieus plaatje neerzet. Terwijl Hunter Douglas Sunrise niet bepaald koelbloedig is.

Mijn punt is, dat de stelling dat harmonie het ontbreken van spanning is, niet opgaat. Ik geloof zelfs dat er een zekere spanning (in het lijf, en in het koppie) nodig is om dit soort extreme prestaties neer te zetten.... maar die spanning heeft niets te maken met LDR, een goede, gerichte training waarin LDR wordt opgenomen, zou moeten resulteren in meer ontspanning en losheid.
De spanning heeft imo vooral te maken met de drukte, de prestatiedruk, de concurrentie, een waanzinnig publiek, de omgeving.... Ik geloof niet dat je dat moet koppelen aan LDR.
sanne83 schreef:
Yamcha schreef:

Volgens mij is dit niet bij elke spier zo simpel te zeggen welke de antagonist is.

Nope, klopt. Het zijn ook vrij simpele voorbeelden, door een goed boek over anatomie erbij te pakken kun je dat zien. Je zou er dan voor kunnen kiezen dit ook te gebruiken in je training
sanne83 schreef:
Yamcha schreef:
Wat je moet leren is de juiste spanning. Welke spiergroepen moeten aangespannen worden, welke losgelaten? Verzameling is alleen mogelijk met strak aangespannen buikspieren. Wat je ziet is een losse, ontspannen bovenlijn.

Bedoel je hiermee te zeggen dat de rug ontspant door een constant aanspanning van de buikspieren?

Constante spanning is nooit goed. Maar je vraagt idd het paard de buikspieren aan te spannen en de achterhand onder te brengen. Je krijgt dan idd een dragend achterbeen, en een ontspannen bovenlijn.

Ik gebruikte dit trouwens om aan Roos duidelijk te maken, dat spanning an sich niet verkeerd is, maar dat het wel uitmaakt welke spieren er aangespannen worden.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:29

Ik snap helemaal wat je bedoelt Lachen Bepaalde spanning kan ook heel goed helpen om een topprestatie neer te zetten. Maar toch vindt ik dat sommige paarden, ook op de OS, wel erg srak van de spanning stonden. En toevallig werden die wél LDR gereden.... Misschien trek ik nu wel een hele makkelijke conclusie, maar dit is wel wat me is opgevallen. (trouwens, vindt Isabell eigenlijk ook een leukere amazone om naar te kijken dan Anky Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:05

Het is altijd zo lastig om in dit soort discussies genuanceerd te zijn. Met LDR is dat ook: je bent óf pro óf contra. Het lijkt moeilijk om een tussenweg te vinden.

Ik geloof dat ik er min of meer tussenin zit. Ik weet nu meer dan een paar jaar geleden, ik weet hoe nuttig LDR kan zijn, hoe het echt iets kan toevoegen. Ik weet echter óók hoe moeilijk het is, het goed in te passen, en hoe moeilijk het is, het paard op een goede manier, zonder weerstand, op een heel zachte manier LDR te vragen.
Ik had (mede door de contra-filmpjes op YouTube) altijd het idee dat de ruiters coninu zo reden, en nee, ik geloof niet dat dat goed kan zijn. Aan de andere kant: wie zijn wij, HTK-ruitertjes, om mensen als Anky en Isabell, maar ook Nicole Uphoff te bekritiseren? Als ik nu wist hoe ik een piaffe moet rijden, of een passage, of een appuyement, of een pirouette.... maar laat ik eerlijk zijn, ik kan al die dingen allemaal niet. Momenteel ben ik alleen nog maar handig in paarden wat sterker en soepeler te maken, en het gaat allemaal nog niet vlekkeloos. Haha!

Ik kan me herinneren dat op de WEG in Aken Blue Hors Matine met Andreas Helgstrand alom bejubeld werd, maar dat paard bleek het jaar daarop een heftige rugblessure te hebben, en dat deed me dan toch twijfelen aan de deskundigheid van het hooggeëerd publiek..... volgens het publiek was dat namelijk toch wel dé manier om te rijden, onbegrijpelijk dat hij niet hoger kwam, en verschrikkelijk dat Anky en Isabell (en het hele Duitse team, voor de zoveelste keer inmiddels) er wederom met de plakken vandoor gingen..... terwijl ze LDR reden.
Vermoed dus dat de jury toch wel wist waar ze het over hadden (oeh, ik begeef me op gevaarlijk terrein nu, ik krijg heel Bokt over me heen, maar dat zie ik dan wel weer *LOL* ) aangezien Satchmo, Warum Nicht, en Salinero nog altijd blessurevrij topprestaties leveren..... zou het dan toch???

Dat soort dingen zetten mij dan wel aan het denken.
Ik denk wel, lorvxy, dat de conclusie die jij nu trekt, vrij kort door de bocht is.... maar kan hem me wel voorstellen. De andere kant is wel, dat het vaak juist de heethoofden zijn, die LDR worden gereden, omdat het hen wat ontspant....
Van Sali weten we, dat het een ongelooflijke stresskip is (al heeft Anky daarin al heel wat bereikt met hem OK dan! ) en bom-proof zal hij wel nooit worden, zelfde geldt voor Satchmo. Strak van de spanning stonden ze zeker, maar wat de oorzaak was? Begrijp je me, je kunt ook de andere kant op redeneren. Beide kanten op is het niks anders dan speculeren, en tenzij we het aan Anky en Isabell vragen, zullen we er wel nooit achter komen Haha!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:48

bedankt voor je reactie Yamcha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 01:02

Yamcha schreef:
Ik geloof dat ik er min of meer tussenin zit. Ik weet nu meer dan een paar jaar geleden, ik weet hoe nuttig LDR kan zijn, hoe het echt iets kan toevoegen. Ik weet echter óók hoe moeilijk het is, het goed in te passen, en hoe moeilijk het is, het paard op een goede manier, zonder weerstand, op een heel zachte manier LDR te vragen.
Ik had (mede door de contra-filmpjes op YouTube) altijd het idee dat de ruiters coninu zo reden, en nee, ik geloof niet dat dat goed kan zijn.

Ik vind het erg grappig dat je dit zegt, want dit is juist wat mij zo tegenstaat. Ik heb ondertussen een aantal clinics gezien en bij allemaal werd er continu zo gereden. Het neusje kwam er eerlijk gezegd geen moment uit. Er werd niet afgewisseld in hoofdhouding, terwijl dit wel constant verteld werd. De uitleg kwam zo ontzettend niet overeen met wat er werd laten zien. Het heeft verder niets te maken met vriendelijkheid van vragen. Je kan alles vriendelijk met lichte druk van een paard vragen, dat maakt het nog niet goed.

Ik weet persoonlijk hoe diep rijden je het gevoel van controle kan geven. Ik weet hoe het je paard mentaal beinvloed. Ik weet ook uit ervaring dat je paard er helemaal niets van leert en dat de explosies erger worden, zodra het hoofd weer omhoog komt.
Daarom vraag ik me nog steeds af hoe groot het lichamelijk aandeel is.

Citaat:
Ik kan me herinneren dat op de WEG in Aken Blue Hors Matine met Andreas Helgstrand alom bejubeld werd, maar dat paard bleek het jaar daarop een heftige rugblessure te hebben, en dat deed me dan toch twijfelen aan de deskundigheid van het hooggeëerd publiek.....

Je kan op veel verschillende manieren je paard in de kreukels rijden. Als voorbeeld: in het boek van gerd heusschman wordt naast het LDR ook een heel groot deel gewijd aan de gevaren van met absolute elevatie rijden.
Daarnaast kan het ook totaal niet gerelateerd zijn aan het rijden. Zo kan je wel veel argumenten uit de kast trekken. Anky heeft twee paarden die zomaar dood neer vielen. Rijmethode? of is het gewoon toeval? Imke's paard heeft een blessure: rijmethode? toeval?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:13

sanne83 schreef:
Yamcha schreef:
Ik had (mede door de contra-filmpjes op YouTube) altijd het idee dat de ruiters coninu zo reden, en nee, ik geloof niet dat dat goed kan zijn.

Ik vind het erg grappig dat je dit zegt, want dit is juist wat mij zo tegenstaat. Ik heb ondertussen een aantal clinics gezien en bij allemaal werd er continu zo gereden. Het neusje kwam er eerlijk gezegd geen moment uit. Er werd niet afgewisseld in hoofdhouding, terwijl dit wel constant verteld werd. De uitleg kwam zo ontzettend niet overeen met wat er werd laten zien. Het heeft verder niets te maken met vriendelijkheid van vragen. Je kan alles vriendelijk met lichte druk van een paard vragen, dat maakt het nog niet goed.

Ik weet persoonlijk hoe diep rijden je het gevoel van controle kan geven. Ik weet hoe het je paard mentaal beinvloed. Ik weet ook uit ervaring dat je paard er helemaal niets van leert en dat de explosies erger worden, zodra het hoofd weer omhoog komt.
Daarom vraag ik me nog steeds af hoe groot het lichamelijk aandeel is.

Moet zeggen dat ik dat wel heel bijzonder vindt, dat er dan continu zo wordt gereden.
Hoe dan ook, vind ik het erg moeilijk, daarover een oordeel te geven, ik weet het hoe en waarom tenslotte niet. Dat betekent niet dat ik het verdedig, dat er voortdurend zo wordt gereden, maar ik wil (en kan) daarover geen oordeel vellen. Ik ben geen topruiter, ik ben maar een huis-tuin- en keukenruitertje Lachen
Wie ben ik dan om een oordeel te geven over mensen waar ik ongelooflijk veel van zou kunnen leren?

Het is idd wel zo dat dat niet de manier is die ik geleerd heb.... de theorie is idd dat je het paard éven diep vraagt, en vervolgens het neusje er weer uitrijdt. Ik ben dus wel heel benieuwd waarom zij het zelf dan anders doen Lachen
Mij is geleerd dat bij een vaste hoofdhouding je eerder het paard vastrijdt, dan dat je het losrijdt. Als je een paard voortdurend in de oprichting zou rijden, zonder gelegenheid te geven even de hals te strekken, zonder het paard even wat lager en dieper (of juist het neusje eruit natuurlijk *LOL* ) te vragen, kun je volgens mij niks anders krijgen dan een hoop blessures en een vastzittend paard....

Hoe dan ook, dat zijn mijn gedachten erover. Om het te weten, zou je Sjef Janssen eens moeten mailen.... Clown Ik durf daar geen aannames over te doen, of oordelen te vellen Bloos

sanne83 schreef:
Yamcha schreef:
Ik kan me herinneren dat op de WEG in Aken Blue Hors Matine met Andreas Helgstrand alom bejubeld werd, maar dat paard bleek het jaar daarop een heftige rugblessure te hebben, en dat deed me dan toch twijfelen aan de deskundigheid van het hooggeëerd publiek.....

Je kan op veel verschillende manieren je paard in de kreukels rijden. Als voorbeeld: in het boek van gerd heusschman wordt naast het LDR ook een heel groot deel gewijd aan de gevaren van met absolute elevatie rijden.
Daarnaast kan het ook totaal niet gerelateerd zijn aan het rijden. Zo kan je wel veel argumenten uit de kast trekken. Anky heeft twee paarden die zomaar dood neer vielen. Rijmethode? of is het gewoon toeval? Imke's paard heeft een blessure: rijmethode? toeval?

Dat bedoel ik dus: je weet het gewoon niet. Het blijft speculeren. Maar wij HTK-ruiters staan wel vrolijk klaar met onze meningen en oordelen, terwijl we het hele verhaal gewoon niet kennen.
Denk dat er idd net zoveel gevaren kleven aan absolute elevatie als aan LDR. Met beide kun je een paard behoorlijk in de kreukels rijden. Vind het dan ook vreemd dat daar niet net zoveel over te doen is..... Waarom dan wél iedereen een mening over LDR heeft (zonder te weten waar men over praat) en niet over absolute oprichting, is mij een raadsel.

LDR kán heel slecht zijn (verkeerd gereden) oprichting kán heel slecht zijn (verkeerd gereden), een slof kán heel slecht zijn, en datzelfde geldt voor sporen, zwepen, bitten, you name it. Goed gebruikt zijn het instrumenten die veel goed kunnen doen en absoluut wat kunnen toevoegen....
saskiakefie schreef:
bedankt voor je reactie Yamcha!
Graag gedaan meis! Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-08 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:16

Ik heb gekozen voor nooit. Soms lopen jonge paarden wel eens met hun kin op de borst. Maar dit probeer ik er altijd zo snel mogelijk uit te trainen. Paard moet voorwaarts neerwaarts gereden worden. Als het paard met de kin op de borst loopt heb je amper controle over het paard, op een gegeven moment kunnen ze het tegen je gaan gebruiken en dan ben je nergens meer.
Ik stel ze soms wel eens diep in maar niet met kin op de borst. en rij vervolgens het paard er weer snel uit. als je hem eruit kan rijden is het niet zo'n heel groot probleem, maar echt helemaal kin op de borst: nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:21

Als jij geen controle meer hebt, dan loopt het paard niet meer aan de teugel maar erachter, en dan doe je iets grandioos verkeerd Lachen
Dan onttrekt het paard zich aan het bit, en zou je eens moeten kijken of jouw hand wel zo lief is als je denkt.... (zoals ik ooit een linkerhandje heb gehad, wat wat streng was, ik was me er niet van bewust, tot het tegen me gezegd werd). Maar denk dat je dan eerder daar de oorzaak moet zoeken Lachen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:24

Lukker schreef:
Om het ook eens positief te bekijken:

'Kin op borst' zorgt dat de buikspieren onder spanning staan, daardoor worden ze getraind. Doordat de buikspieren meer ontwikkeld zijn kan het paard beter strekken.
Veel 'top'ruiters rijden zo in de training maar hun paard loopt wel mooi op de loodlijn tijdens de proef..

Ikzelf rijd ook niet zo maar dit is wat ik er eens erover gehoord heb.

De buikspieren kun je alleen maar trainen in galop. En daar heb je absoluut geen kin op de borst voor nodig. Beter strekken kunnen ze alleen van actiever achterhandgebruik, vandaar dat je de 'top'ziet strekken met alleen maar voorbeen en bijna geen achterbeengebruik. Net als in de overgangen etc.

Edit9ondertussen ook even gestemd) Nee ik rijdt mijn paarden nooit met de kin op de borst. Omdat het het achterhandgebruik totaal vergald en het paard zich absoluut niet lekker voelt in zo'n houding.

Het is ook onnodig, verzameling en lossigheid ontstaan vanzelf als je netjes traint en de tijd neemt.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:36

En hier kan ik het niet anders dan helemaal mee eens zijn Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:25

Mindfields schreef:
Lukker schreef:
Om het ook eens positief te bekijken:

'Kin op borst' zorgt dat de buikspieren onder spanning staan, daardoor worden ze getraind. Doordat de buikspieren meer ontwikkeld zijn kan het paard beter strekken.
Veel 'top'ruiters rijden zo in de training maar hun paard loopt wel mooi op de loodlijn tijdens de proef..

Ikzelf rijd ook niet zo maar dit is wat ik er eens erover gehoord heb.

De buikspieren kun je alleen maar trainen in galop. En daar heb je absoluut geen kin op de borst voor nodig. Beter strekken kunnen ze alleen van actiever achterhandgebruik, vandaar dat je de 'top'ziet strekken met alleen maar voorbeen en bijna geen achterbeengebruik. Net als in de overgangen etc.

Edit9ondertussen ook even gestemd) Nee ik rijdt mijn paarden nooit met de kin op de borst. Omdat het het achterhandgebruik totaal vergald en het paard zich absoluut niet lekker voelt in zo'n houding.

Het is ook onnodig, verzameling en lossigheid ontstaan vanzelf als je netjes traint en de tijd neemt.

Toch vreemd dat ik in de topics van de merrie die ik op die manier rijd vrijwel altijd iemand bij is die zo lovend is over haar achterhand/been gebruik. Dat veel dressuurpaarden daar nog een puntje aan kunnen zuigen...Hoe verklaar je dat dan?

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:37

Alles wat er over de kin op de borst training geschreven wordt is relatief. Volgens mij doen veel topruiters daaraan en gezien de resultaten kun je niet altijd roepen dat het slecht is. (Salinero ging niet in de staak...) Ik denk wel dat het er bij deze wijze van rijden bepaalde paarden horen en zeker bepaalde kennis en aan beide ontbreekt het nogal eens als deze wijze van rijden toegepast wordt. Dan ben ik wel eens bang dat je daar meer mee beschadigd dan met wat hoger of langer en lager ingesteld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:40

Dacodaco schreef:
Alles wat er over de kin op de borst training geschreven wordt is relatief. Volgens mij doen veel topruiters daaraan en gezien de resultaten kun je niet altijd roepen dat het slecht is. (Salinero ging niet in de staak...) Ik denk wel dat het er bij deze wijze van rijden bepaalde paarden horen en zeker bepaalde kennis en aan beide ontbreekt het nogal eens als deze wijze van rijden toegepast wordt. Dan ben ik wel eens bang dat je daar meer mee beschadigd dan met wat hoger of langer en lager ingesteld.

Isabelle Werth rijd ook LDR Knipoog In de staak gaan op zo'n momenten heeft IMO niets te maken met LDR want dan word het niet gevraagd. Knipoog

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:46

@pharagirlkr: nee, dat klopt, dat wordt dan niet gevraagd, opgebouwde spanning komt er alleen vroeg of laat een keer uit denk ik. Verkeerd voorbeeld dan van Isabelle. Wat ik aan wil geven is dat volgens mij ieder paard om een eigen benadering vraagt, net als mensen, zo maar "na doen" geeft volgens mij met LRD of LDR meer problemen indien het zonder verdere kennis gedaan wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:49

Je moet de spanning ook kunnen laten afvloeien. Merrie beest zag een monster in de buurvrouw, nam haar dus diep en rond en reed haar er langs door, gaf geen kick, pakte haar telkens terug iets meer op en liet op die manier de spanning op een veilige manier van haar afvloeien. En op het einde liep ze met het neusje op de loodlijn zonder spanning langs de enge buurvrouw. Knipoog In een paar voltetjes tijd. Terwijl ze normaal 180° draait en er als een gek vandoor sprint zonder te kijken waar ze naar toe gaat en of ze daar wel door kan. Knipoog Ik weet wel wat ik kies dan. Doe het op wedstrijd ook zo. Liever een peerd 5 min met de kin op de borst, dan een peerd dat als een halve gare door de piste stormt omdat het te veel energie heeft gecombineerd met iets zien wat ze niet kent. Laat de spanning dan liever zo afvloeien.