Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:44

Kaygee schreef:
Mijn vriendin ging erop en ze kreeg Eef net in stap maar verder ging het niet, hoe ze ook probeerde... Nou snap ik best dat het een fout in haar opvoeding is Tong uitsteken

Tja, mijn vriendin wil alleen met mij vrijen, wát vreemde mannen ook proberen. Ik denk dat het een fout in haar opvoeding is ROFL

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:46

Ik ben de enige die neit op mijn paard kan rijden..

Huertecilla, als het aan haar opvoeding ligt, zou je dan zo vriendelijk willen zijn even een foto van je te plaatsen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 01:32

detour schreef:
Huertecilla, als het aan haar opvoeding ligt, zou je dan zo vriendelijk willen zijn even een foto van je te plaatsen?

Daar hoef je bepááld niet creatief voor te zijn, maar omdat je het zo aardig vraagt;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LEWVI4VA.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7V8DIXSF.jpg

Maar, roepen vrouwen niet altijd dat uiterlijk niet telt?! M.a.w. dat de persoonlijke bánd de crux is Cool
De opmerking was namelijk sarcastisch Pling Míjn perceptie is nl. dat zowel mijn paarden als mijn vriendin zélf bepalen wie er op klimt en dit hun recht is Haha!
Hoe dieper de relatie hoe exclusiever de relatie Pling
Zoals Bandida terecht opmerkte kunnen ook mensen net als paarden maar een beperkt aantal echt betekenisvolle relaties aanknopen. Paarden door afstomping, onthouding of afdwingen 'goed opgevoed' iedereen toe te laten is mijns inziens dieronvriendelijk.

hc

I_040

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:52

Ik denk niet dat elke ruiter bij elk paard past, maar ik geloof ook niet dat er maar een ruiter op een bepaald paard kan rijden

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:47

Op mijn pony's kunnen meerdere mensen rijden (bijna iedereen eigenlijk), wel natuurlijk na de 'hoe ver kan ik bij jou gaan' periode Lachen

mijn paard daarentegen.. Buurman wou er eens op, zet voet in stijgbeugel, hijst zich erop, paard schiet weg, springt over mesthoop, bokt en rent naar de andere kant van de wei.
Sommige mensen vertrouwt ie niet. Tis echt zo een paardje dat vertrouwen nodig heeft. Hij zal je (meestal) wel op zijn rug toelaten, maar ontspannen Rolleyes

Maar 'ik ben de enige die op mijn paard kan rijden' vind ik penny klinken Lachen

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:52

Ik denk dat elk paard berijdbaar is door een goede ruiter/amazone

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 00:38

Huertecilla schreef:
Zoals Bandida terecht opmerkte kunnen ook mensen net als paarden maar een beperkt aantal echt betekenisvolle relaties aanknopen.

hc

Kan zijn maar als ik een kind had zou ik mijn kind ook leren met andere mensen om te gaan. Ook een kind wat van nature verlegen is of getraumatiseerd is zal toch weer moeten leren om mensen te vertrouwen, en niet alleen zijn of haar moeder/hulpverlener/whatever.

Mensen en paarden leven nou eenmaal in een mensenwereld waarin ze alleen "succesvol" kunnen zijn als ze redelijk sociaal zijn.

En in het geval van een paard beschouw ik het als succesvol als hij niet vroegtijdig de dood vindt bij de slacht omdat niemand er iets mee kan.

Tannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:34

detour schreef:

Haha! Haha! Haha! Dat is ook een leuke variant!
Ik durf op mijn paarden iedereen het bos in te sturen, maar als de puntjes op de i moeten worden gezet, denk ik dat ik het toch het beste kan.
Ik vind het wel prettig als ze ook betrouwbaar zijn met anderen op hun rug. Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat er paarden zijn die daar niet op zitten te wachten.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:16

Er staat z'on paard bij ons op stal, alleen haar eigenaar kan er mee rijden... Ze smijt iedereen ervan ook een gevorderde ruiter, maar ze is niet alleen zo met rijden. Ook in omgang is er maar 1 die alles met haar kan doen, ze is enorm dominant tegen zowel paard als mens en als je niet oppast slaat ze. Als haar eigenaar er bij is is het echt een schat van een paard en kun je haar aaien maar anders moet je er niet aan komen. Zelfs de staleigenaar die haar binnen en buiten zet heeft soms nog moeite, als ik help binnenzetten zet ik haar weidegenootje binnen maar aan haar ga ik dus nooit niet komen. Iedereen blijft dan ook uit haar buurt, gelukkig staat ze wel in een aparte schuur met haar weidegenootje.

detour schreef:

Dat gevoel heb ik soms ook met mijn paard Nagelbijten / Gniffelen

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:06

SandraCara schreef:
Ik ben niet de enige die op mijn paard kan!

Maar dat het niet bestaat dat er niemand anders op een paard kan dan een bepaald persoon geloof ik echt, uit ervaring.

Een jaar terug stond ik nog met mijn paard op een handelsstal. Daar reed en beleerde ik ook vele paarden. Op een dag kwamen een paar nieuwe hengsten van het land, nog nooit in mensen handen geweest na de geboorte. Een van die hengsten was wat mager, dus die moest bijgevoert worden en had extra verzorging nodig. Ik nam die taak op me, want ik zag er wel wat in, ik dacht dit paard kan het gaan maken later. Het was een heel schuw paard dus ik moest heel geduldig zijn, na een week vertouwde die me en mocht ik em poetsen en alles. Toen kwam de dierenarts voor alle hengsten om die te castreren. Dat lukte ook bij deze omdat ik ze stal in ging en de verdoving toediende (heb een tijdje gewerkt bij de dierenarts, dus die wist dat dat wel goed zat). Na de castratie ben ik em gewoon weer verder gaan verzorgen. Toen ie op goed gewicht was, wouden ze hem gaan inrijden. Degene die dat meestal doet bij de lastige paarden zou dat gaan doen. Na 3 maanden was het nog neit gelukt (we deden het meestal met gemak ik 1 maand). Toen besloot de eigenaar dat ie dan maar verkocht moest worden. Maar ik vondt het zo zonde, want zag een goede toekomst in hem, dus vroeg of ik het anders mocht proberen. Na veel gelach, kreeg ik toestemming, een 15-jarig meisje zou het wel ff beter kunnen dan een topruiter die deurne gedaan had en al zeker honderden paarden had ingereden. Maar wat bleek, het lukte me ook nog, met zoveel vertrouwen dat ie in me had, in een week zat ik erop, met een maand kon ik als ik het zou willen al een L proef met em. De eigenaar dacht, nou, nu is ie klaar voor de verkoop. Maar dat liep nogal fout, zodra er ook maar iemand iemand anders dan mij opstapte, ging er een knopte ik hem om, hij knapte. Nu na al een jaar dat ik hem niet meer doe, om ervoor te gaan zorgen dat ie uiteindelijk andere gaat accepteren lukt het nog steeds niet. En ook al doe ik hem al een jaar niet meer, en zie ik hem amper meer, hij herkend mij nog steeds, me loop, me geur, zodra ik de stalgang in kom wordt ie gek, begint te hinniken, rondje te draaien, alles, alleen maar om mijn aandacht te krijgen. Echt doodzonde dat er neimand anders op kan, het is een toppaard! Maar toch een voorbeeld van een echt eenkennig paard.

Denk er nu trouwens over om hem misschien maar te kopen om hem uit al deze elende met alles maar proberen en niks doen te verlossen. Maar of dat nou zo slim is..

Oh, haha daarom loopt ie nu in de manegelessen.. Haha!

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:11

Oh sorry voor de plotselinge reactie, maar ik ken haar en het paad waar ze het over heeft. Maar die loopt heerlijk te koetelen in de manegelessen.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:13

Het lijkt mij juist een compliment als iedereen er op weg kan. Dat betekent dat ik toch iets goed heb gedaan in de africhting Clown
Ik ben inderdaad ook nog nooit een paard tegen gekomen waar maar 1persoon op kan. Zoals al gezegd; het ene paard reageert gevoeliger of is brutaler dan de ander, maar met een beetje "ruitergevoel" kom je al een eind lijkt mij zo.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:34

mijn instructie is Gp. Ik ben m2 met mijn paardje..
mijn instructie rijd elke "ezel" met gemak naar het Z2.
maar op die van mij kan ze helemaal niks.

gewoon een uitzondering die de regel bevestigd he.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:19

Wie is je instructrice dan? Gewoon nieuwsgierig Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:03

Ik ben echt niet de enige die op mijn pony kan rijden,maar zeker niet iedereen rijdt zo met haar weg.
Logisch toch?zij heeft ook haar eigen karakter.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:00

Eyck schreef:
Het lijkt mij juist een compliment als iedereen er op weg kan. Dat betekent dat ik toch iets goed heb gedaan in de africhting Clown

Wellicht.
Het is beslist mogelijk dat je een exclusief diepe betekenisvolle relatie hebt met jouw paard en deze tóch anderen gedoogd. Dat is dan heel goed opgevoed.
Of jouw paard dit dan ook léuk vindt en of het van jou niet aardiger zou zijn om jouw paard dat niet te vragen is een ander punt.
Ik kan mijn paarden in mijn aanwezigheid ook héél veel vragen. Maar..., waarom zou je het aan jouw paard wíllen vragen, dat gedogen?
Ik doe dit alleen als er een voor het paard (en dus mij) een zwaarder wegend leerdoel aan gekoppeld kan worden. Soms is een passagier in het zadel een heel zinvolle leerfase doch léuk?? Nee. De enige uitzondering is een beleerwandeling met mijn hengst en mijn lief als passagier in het zadel. Dat vindt hij merkbaar fijn.
Verder heb ik één paard in de haremgroep waarbij de prijs hoger is dan welk leerdoel ook. Zij zal het (mits ik er pal naast blijf lopen) toestaan doch echt vol-le-dig van streek zijn. Waarom zou ik haar dit dan willen vragen?

hc

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:02

hihi de gene die er van overtuigd is mag een keer op mijn pony stappen.. Ik heb er al verschillde mensen opgehad.. waaronder mijn instructrice, goede vriendin, meisje waarvan ik vind dat ze erg netjes en rustig rijd, maar niemand, en dan ook echt niemand, krijgt haar ontspannen.. Zodra ze erop stappen is het een bonk stress.. Helaas.. Zou fijn zijn als iemand mee kon helpen...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:07

ik vind het wel fijn als er af en toe iemand anders op mijn paard rijd. mijn buurmeisje springt af en toe met hem en dat doet hem goed!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:28

die van mij heeft zo zijn eigen ideeen wie hem rijd en wie hij duld of niet..!
Een ruiter met veel gevoel, beleid en die het paard respecteerd. No problemo!
Ruiters zonder beleid belanden in het hekwerk, ook een ruiter die erop gaat met
het idee die zal ik eens doorpakken zal het bezuren Haha! en terecht..
mensen die bang zijn overruled hij, door "link" te doen, en zo heeft hij voor
iedereen een eigen gemaakte test. Ik heb hem nu 6 jaar en alle testen door
staan..En het is nu het heerlijkste paard ever gaat voor me door het vuur,
en hij mag hier bij mij blijven tot hij er niet meer is Lachen.

Moet er nog wel even bijzeggen dat ik de eerste echt ruiter van hem ben,
en daarvoor flink wat paarden voor de handel gereden heb en dus wel
het een en ander gewend was. Maar ik heb echt moeten afzien met hem,
maar met zelfevaluatie kom je een heel eind en nu zijn we dikke vrienden.

Een paard zal dus best ook door andere mensen gereden kunnen worden,
maar of je hem een plezier ermee doet..is de vraag Knipoog

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:33

Huertecilla schreef:
Kaygee schreef:
Mijn vriendin ging erop en ze kreeg Eef net in stap maar verder ging het niet, hoe ze ook probeerde... Nou snap ik best dat het een fout in haar opvoeding is Tong uitsteken

Tja, mijn vriendin wil alleen met mij vrijen, wát vreemde mannen ook proberen. Ik denk dat het een fout in haar opvoeding is ROFL

hc

Oja dat is natuurlijk te vergelijken Nors opkijken

Tja en ik denk nog steeds wat ik eerst ook zei. Ze heeft vroeger te veel haar zin gekregen, wil je niet lopen, dan niet...

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:45

Iedereen kan op mn paard zitten, of ik iedereen op haar wil zien rijden is een andere vraag Haha! Het lijkt me knap lastig als je een paard hebt waar van je denkt dat niemand anders op kan/durft te rijden dan jijzelf. Ik geloof wel dat niet elke ruiter voor elk paard geschikt is. Maar dat vergt ook een beetje zelfkennis van een ruiter (helaas ontbreekt het daar nogal eens aan)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:22

Musjes schreef:
Het lijkt me knap lastig als je een paard hebt waar van je denkt dat niemand anders op kan/durft te rijden dan jijzelf.

Waarom?

Wij hebben onze groep samengesteld met de opzet dat deze stabiel zou zijn en ook is het de opzet dat ze hier oud kunnen worden. Ik zie dus geen probleem. Van ons mógen ze ieder ander in hun privé-ruimte als ongewenste intimiteit zien.
Aangezien ze 24/7 op het land staan vinden we het ook een wel zo rustig idee dat ze niet door een vreemde benaderd willen worden en pielemans zich daar met daad tegen zal verzetten.
Ik weet dat dit een niet modale benadering van de individualiteit van het paard is, doch ik vind dit wel de meest páárdgerichte.

hc

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:36

In theorie ben ik het helemaal met je eens HC. In de praktijk leven paarden in de meeste landen niet zo en zullen ze in een leven meerdere eigenaren hebben. Ter bescherming van het paard is het dan beter dat hij wel met meerdere mensen om kan gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:06

lautje76 schreef:
In theorie ben ik het helemaal met je eens HC. In de praktijk leven paarden in de meeste landen niet zo en zullen ze in een leven meerdere eigenaren hebben. Ter bescherming van het paard is het dan beter dat hij wel met meerdere mensen om kan gaan.

Ik begrijp die opmerking helemaal; het is in de praktijk ´beter´ voor het paard geen speciale exclusieve relatie met één ruiter aan te gaan.
Wat is niet begrijp is dat zo weinig zichzelf paardenlíefbebber noemenden begrijpen hoe intens triest deze situatie is. Dat het voor het welzijn van een paard ´beter´ is zich niet te hechten...

hc

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:49

Ik heb zo'n miep waar je een kind mee de polder in kan sturen en dat gegarandeerd veilig terugkomt, maar als het op werken aankomt is het maar net of ze je mag of niet. Mag ze je niet, kom je er al amper op, grijpt ze het bit meteen vast en begint met heel hard rennen en bokken tot je eraf gaat en hoe harder de ruiter dan gaat inwerken met zweep/ sporen/ teugels, hoe harder haar verzet wordt want opgeven komt niet in haar woordenboek voor. Mag ze je wel is ze zo mak als een lammetje en kan een ruiter die in principe B rijdt plotseling een perfect appuyement uitvoeren. En of ze je mag heeft niets met je ervaring of kennis te maken. Gelukkig zijn er niet zo heel veel mensen die ze echt niet mag, waardoor het in de praktijk eigenlijk geen noemenswaardige problemen oplevert.

Natuurlijk heb je nog de tussengroep, die van "ik vind je eigenlijk niet super maar oke, ik gedoog je dan maar zolang je normaal doet", die hebben met rijden en verzorgen wel een forse kluif aan haar maar echt gemeen zal ze naar die groep niet worden. Al zal ze het je niet makkelijk maken.

Gelukkig is ze over het algemeen dol op aandacht en eten en met een wortel of appel kan je haar als je in de laatste groep valt (die gedoogd wordt) wel heel makkelijk omkopen.

Ik zeg altijd maar: Het is en blijft een Fjord, die hebben een eigen mening en dat maakt haar nou net zo leuk.