Bodyprotector verplichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Bodyprotector verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:09

Sheran schreef:
Je borstkas is wel een heel ander verhaal dan je benen. Daar kan alles wel aan kapot gaan zonder rampzalige gevolgen.

Ben ik niet met je eens, als je een slagaderlijke bloeding in je been hebt, kun je daar echt wel aan dood gaan, vrij snel zelfs. En definieer "rampzalige gevolgen" eens: Als je een verbrijzeld been hebt, is er toch echt een risico dat je niet meer kunt lopen en dat je een hoop problemen op je weg gaat vinden.

Persoonlijk vind ik het ongewenst dat dit soort zaken bij wet worden verplicht. Dat een manege, verhuurbedrijf of lesgeefmens het verplicht stelt, is een ander verhaal, zij zouden aansprakelijk kunnen worden gesteld voor schade aan jou. Maar als jij met je eigen paard op je eigen verantwoordelijkheid aan het rijden bent, moet je zelf kunnen inschatten wat verstandige maatregelen zijn. Zorg dat je je paard kent en dat je weet wat je eigen kennis en kunde is en trek daar je conclusies uit over wat verstandig is. Dat kan bij het ene paard betekenen dat je met bp, helm en toezicht rijdt en bij een ander paard dat je bij wijze van spreken in je bikini erop springt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:15

Waratje schreef:
Sheran schreef:
Je borstkas is wel een heel ander verhaal dan je benen. Daar kan alles wel aan kapot gaan zonder rampzalige gevolgen.

Ben ik niet met je eens, als je een slagaderlijke bloeding in je been hebt, kun je daar echt wel aan dood gaan, vrij snel zelfs. En definieer "rampzalige gevolgen" eens: Als je een verbrijzeld been hebt, is er toch echt een risico dat je niet meer kunt lopen en dat je een hoop problemen op je weg gaat vinden.

Persoonlijk vind ik het ongewenst dat dit soort zaken bij wet worden verplicht. Dat een manege, verhuurbedrijf of lesgeefmens het verplicht stelt, is een ander verhaal, zij zouden aansprakelijk kunnen worden gesteld voor schade aan jou. Maar als jij met je eigen paard op je eigen verantwoordelijkheid aan het rijden bent, moet je zelf kunnen inschatten wat verstandige maatregelen zijn. Zorg dat je je paard kent en dat je weet wat je eigen kennis en kunde is en trek daar je conclusies uit over wat verstandig is. Dat kan bij het ene paard betekenen dat je met bp, helm en toezicht rijdt en bij een ander paard dat je bij wijze van spreken in je bikini erop springt.

Je hebt gelijk bij die bloedingen. Rampzalige gevolgen vind ik dingen als verlamd raken en dat soort dingen... en okee, bij de benen is er nog wel kans op, maar ontzettend veel minder kans dan bij je torso.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:53

Sheran schreef:
...en okee, bij de benen is er nog wel kans op, maar ontzettend veel minder kans dan bij je torso.

Een dijbot-breuk heeft een vervelende kans op een slagaderlijke bloeding. De kans op overlijden is dan heel groot.
Je enige kans is het zelf snel kunnen aanleggen van een knevel en als je buiten de bewoonde wereld bent dat je paard help je daar asap heen te krijgen.
Ook met afgekneveld been en mobiel ergens in een bos (slecht bereik, slecht te vinden) heb je maar een kleine kans omdat shock je nekt.
Ervaren ruigwandelaars die solo op pad gaan nemen daarom ook middelen tegen shock mee.

Een dijbotbreuk is echter zeer onwaarschijnlijk omdat dit een érg sterk stuk bot is.
Een (smalle) leren (topkwaliteit leer) riem welke als knevel kan dienen is slim en een niet weglopend paard een randvoorwaarde.

Moet een mobiel ook maar verplicht worden?

Nogmaals, de kern is het verplíchten, of jij deze beslissing zelf kan nemen of niet.

hc

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:59

Ik ben ook niet voor verplichten, hoor Lachen. Ik wilde alleen aangeven dat ik meer zie in de verplichting van een bodyprotector dan in de verplichting van een opgevulde rijbroek (al zou dat me lekker dik doen lijken Haha!)

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:50

Ik denk dat als je een cap niet verplicht je dan binnen een jaar tijd het aantal zware ongelukken omhoog ziet gaan. Hetzelfde als dat je een bodyprotector niet meer gaat verplichten.

Voetballers voetballen toch ook niet zonder scheenbeschermers? Ja ze kunnen die keuze zelf maken, maar is het niet aan de overkoepelende organisaties om de sport zo veilig mogelijk te maken?

xmiepje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:16

Ik vind het wel heel erg belangerijk een bodyprotector !!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:02

sologirl schreef:
Ik denk dat als je een cap niet verplicht je dan binnen een jaar tijd het aantal zware ongelukken omhoog ziet gaan. Hetzelfde als dat je een bodyprotector niet meer gaat verplichten.

Voetballers voetballen toch ook niet zonder scheenbeschermers? Ja ze kunnen die keuze zelf maken, maar is het niet aan de overkoepelende organisaties om de sport zo veilig mogelijk te maken?

De scheenbeschermers van Jaap Stam weleens bekeken? Die voetbalde met de allerkleinste omdat hij het gewoon niet lekker vond zitten. Mark Overmars had tijdens zijn wedstrijd met Ajax wel "normale" scheenbeschermers in zijn eigen maat aan maar toch was het krak en een dubbele beenbreuk.

Capverplichting geldt niet als je op je eigen paard zelf aan het rijden bent zonder les of manege die voor de schade eventueel aansprakelijk gesteld kan worden.

Ik ben het helemaal met HC eens; je moet zelf de keus mogen maken. Op mijn jonge paard zal ik de eerste tijd ook een cap opzetten. Misschien na verloop van tijd niet altijd meer. Dat is een keuze die ik gelukkig zelf mag maken waarbij ikzelf de risicocalculatie mag maken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:02

xmiepje_xx schreef:

Dan trek jij hem toch aan? Daar ben je vrij in. Maar verplicht niet een ander om dat ook te doen.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:25

Anne_GTI schreef:
sologirl schreef:

De scheenbeschermers van Jaap Stam weleens bekeken? Die voetbalde met de allerkleinste omdat hij het gewoon niet lekker vond zitten. Mark Overmars had tijdens zijn wedstrijd met Ajax wel "normale" scheenbeschermers in zijn eigen maat aan maar toch was het krak en een dubbele beenbreuk.

Capverplichting geldt niet als je op je eigen paard zelf aan het rijden bent zonder les of manege die voor de schade eventueel aansprakelijk gesteld kan worden.

Ik ben het helemaal met HC eens; je moet zelf de keus mogen maken. Op mijn jonge paard zal ik de eerste tijd ook een cap opzetten. Misschien na verloop van tijd niet altijd meer. Dat is een keuze die ik gelukkig zelf mag maken waarbij ikzelf de risicocalculatie mag maken.

Vriendin van me, met springen body om, krak rug gebroken. Meisje, had cap op! Klapt tegen de grond, 1 week in coma, resultaat verlamd. Gelukkig bleek het een tijdelijke verlamming te zijn.

Zo heeft elk voordeel z'n nadeel. En je moet zoiets niet op die manier bekijken maar over het grote geheel Knipoog

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:25

Anne_GTI schreef:
xmiepje_xx schreef:

Dan trek jij hem toch aan? Daar ben je vrij in. Maar verplicht niet een ander om dat ook te doen.

Ik vind dat je erg anvallend reageert. Nergens voor nodig toch Lachen

ShetGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:37

Ik vind het echt vreselijk zitten! Ik hoop het echt niet...

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:18

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Platina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:31

Ik zou het wel goed vinden al ze ze zouden verplichten bij beginners maar niet bij gevorderden... Maartja hoe kun je dat controleren? En wie bepaald wie beginner is en wie gevorderd....
het blijven je eigen keuzes en daarbij ook de consequenties.....

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:32

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

justsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:21

jeetje zoiets verplichten...

nog even en je bent zo zwaar beladen met al die onzin dat je paard niet eens meer van de grond komt tijdens het springen of tijdens je proef...

hoe zit dat met protectorbroeken? zijn die nog niet uitgevonden voor het geval je op je kont valt... tjonge jonge

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:19

Ik vind dat het tijdens spring, cross en eventing wedstrijden wel verplicht moet worden.

Wat je in je vrije tijd met je eigen paard doet is je eigen keuze.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:00

AngelsDitch schreef:
Ik vind dat het tijdens spring, cross en eventing wedstrijden wel verplicht moet worden.

Waarom vind je dat?

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:02

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:11

justsannie schreef:
jeetje zoiets verplichten...

nog even en je bent zo zwaar beladen met al die onzin dat je paard niet eens meer van de grond komt tijdens het springen of tijdens je proef...

hoe zit dat met protectorbroeken? zijn die nog niet uitgevonden voor het geval je op je kont valt... tjonge jonge

Je romp zitten natuurlijk wel belangrijke organen onder die niet in je kont zitten Vork

maaikee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:13

ik vindt niet dat het verplicht moet worden.
ik snap best dat het bij zulke wedstrijden een verplichting is omdat het gewoon heel gevaarlijk is.
er zijn mensen die zich zonder bp niet veilig voelen en voor hun is het dan ook een uitkomst.
maar met springen lijkt het me niet echt fijn zitten.
plus dat deze dingen ook nog eens vreselijk duur zijn.
zonde van het geld.
en ook met deze dingen kun je nog raar terecht komen en iets breken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:38

Koekie87 schreef:
van mij mag het, better safe than sorry!

Als je op die manier gaat denken, dan kun je paardensport maar beter helemaal afschaffen. Gewoon helemaal geen omgang meer met paarden, want ze kunnen ook schrikken als je aan het poetsen bent en je tegen de stalmuur pletten. Better safe than sorry, toch? Schijnheilig

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:03

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:39

Waratje schreef:
Koekie87 schreef:
van mij mag het, better safe than sorry!

Als je op die manier gaat denken, dan kun je paardensport maar beter helemaal afschaffen. Gewoon helemaal geen omgang meer met paarden, want ze kunnen ook schrikken als je aan het poetsen bent en je tegen de stalmuur pletten. Better safe than sorry, toch? Schijnheilig

Nou je kunt natuurlijk dingen wel uitsluiten waarom extra risico's nemen als ook voor meer veiligheid kunt kiezen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:10

MISTRAL94 schreef:
Nou je kunt natuurlijk dingen wel uitsluiten waarom extra risico's nemen als ook voor meer veiligheid kunt kiezen?

Dat is nu net het punt: ik wil er voor kunnen KIEZEN, niet het door deze of gene opgelegd krijgen. In veel gevallen zie ik een bodyprotector als onnodige ballast, dus kies ik ervoor om hem niet te gebruiken. Als ik een keer in mijn hoofd haal om een crossles te nemen, zal ik er echter niet moeilijk over doen, zelfs niet op mijn eigen paard dat ik door en door ken en dat graag en goed springt. Dan doe ik gerust een bodyprotector aan. Maar in het normale leven? Echt niet!

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:52

ik vind dat ze een bodyprotector niet moeten verplichten iedereen moet het toch zelf weten of ze zo'n ding aanwillen.
ten eerste het zit onhandig en ten 2de het helpt ook nog niet eens fatsoenlijk.
mij krijg je zo'n ding niet aan!!