Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 13:09

runningkawa schreef:
heidi..je spreekt jezelf nogal tegen imo...
eerst is het oke, dan krijg je commentaar en is het ineens jou keus niet...
Je oordeelt over andere, doen andere dat over jou hond komen er smoesjes.

Je staat ergens voor of niet....
Ga je emmeren over de zielige mishandeling van bitten...emmer dan ook over het egoitische gedoe van een prikband...
Dit staat zo haaks op elkaar...zeker de verandering in het waarom gebruiken...
Dat het gewoon lachwekkend bedroevend is...althans dat vind ik Lachen

Maak hier dan een ander topic over, een prikband is heel iets anders dan een bit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:09

Heiditjj................ (heel stuk getypt, maar toch maar weer weggehaald)

maar ik wacht wel nog steeds op foto's van jou en je paard die Z oefeningen doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:10

En ik heb honderden paarden gereden, waar er ook onopgevoede verwende zaten
ja ik reed ze met bit...(verschrikkelijk Duivel ), maar geen met hefboom werkingen oid.
Ook geen slof of andere zooi... dus dat is geen reden om een prikband te rechtvaardigen
Dat is ook met een gewoon slipbandje op te lossen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:11

Karl66 schreef:
Joviban en daar zit het gevaar van bitloos, dat het verkocht wordt als de quickfix van een probleem. Er valt nog genoeg aan mijn rijden te verbeteren, maar dat los ik niet op met een bitloos hoofdstel.

Nee, daar schuilt geen gevaar van bitloos. Het wordt ook niet verkocht als quickfix voor een rijtechnisch probleem! Zo wordt het weleens opgevat, maar is dus nièt zo.

Het komt idd voor dat mensen die een rijtechnisch probleem hebben, of het paard heeft een lichamelijk probleem, het denken te kunnen oplossen zonder bit. Die zullen dan, na een paar keer bitloos proberen, gaan zeggen dat bitloos voor hun paard niet werkt.

Het zou trouwens heel goed kunnen dat jij bitloos veel beter uit de voeten kunt, dat weet ik niet. Als je nog geen goede zit en nog geen stille en zachte handen hebt, zou het iig voor het paard wel een stuk prettiger zijn zonder bit.

Karl66

Volgens mij gaat dit topic niet over Heiditjj of over haar hond. Ik denk dat het ook prima mogelijk is om je eigen mening te onderbouwen zonder persoonlijk op haar in te gaan.

Twiggy2008

KiWiKo schreef:
@ Nadya, bitloos zou voor mij DE oplossing zijn op mijn explosieve bok, heb hem dan echt in een pas weer in het gareel Lachen

maar hij zou zo gaan knokken tegen de druk die er dan op komt, dat hij echt zou gaan flippen.

Ik ben er ook van overtuigd dat bitloze dressuur echt wel aan de orde gaat komen, en ik vind dat ook een goede zaak, absoluut

Ligt het dan niet aan het soort bitloze optoming wat je dan gebruikt, KiWiKo? Natuurlijk is het ene paard het andere niet, dat ben ik met je eens, hoor. Ik heb een lange zoektocht gehad door de bitloze optomingen en heb ook een hoop kritiek op vele optomingen. Het is echt heel moeilijk en van mij mogen ze nog wel meer uitvinden op dit gebied......... Werkt het voor jouw paard niet, dan houdt het op.

Ik vind het erg jammer dat bitloos nog niet geaccepteerd is in de dressuur. Maar ja, ben overtuigd dat het ooit gaat gebeuren. Of ik dat nog mee ga maken, geen idee. Maakt mij ook niet uit persoonlijk, omdat ik toch geen wedstrijden wil rijden op dat gebied. Maar ik gun het degenen die het wel zouden willen, wel. Ik vind dat die keuzemogelijkheid er gewoon zou moeten zijn en prima dat er dan regeltjes zijn voor de optoming e.d. Daar heb ik helemaal geen problemen mee. Maar zoals het nu gesteld wordt, tja...... Maar goed, de tijd zal het leren. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:13

karl...het staat mij tegen dat ze andere voor egoist uitmaakt, maar haar eigen hond met zo'n ding rond zeult
Als je het dan over pijn prikkels gaat hebben...
Kom op zeg...dan heb je imo geen recht van spreken meer.
Kijk dan eerst naar jezelf en ga dan eens over een ander miepen.

ook ik wacht nog op de foto's
Wie een grote mond heeft moet het ook maar laten ien...anders iets minder grote mond opzetten Lachen
Heel simpel vind ik Lachen

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:14

heiditjj zie dat die hond pas 2,5 is, her op voeden is ook een optie.. ga anders naar honde training ofzo..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:15

heiditjj schreef:
Wij hebben de hond niet opgevoed, maar overgenomen van mensen die hem als hun eigen kind behandelde, hij was aggresief.
Nu ga ik weer, ik ga buiten rijden, tot ziens Lachen

Honden kun je toch alsnog opvoeden op latere leeftijd? Of heb ik dat mis?
Paarden kun je ook nog van alles (af)leren op latere leeftijd. Is wel lastiger, maar het is te doen........

Karl, ik vind dat ik hierop best mag reageren. Ben helemaal niet persoonlijk geweest.

En ik ga ook lekker rijden, het is veel te mooi weer om binnen te zitten, dus.... Doei!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:15

Karl66 schreef:
Volgens mij gaat dit topic niet over Heiditjj of over haar hond. Ik denk dat het ook prima mogelijk is om je eigen mening te onderbouwen zonder persoonlijk op haar in te gaan.

kan best Karl, maar voorlopig maakt ze ons uit voor dierenbeul want met bit rijden is toch echt heel slecht! En daar kan ik niet zo heel goed tegen Haha! Haha!

Eerst in je eigen keuken de boel op orde voordat je gaat schreeuwen dat het bij je buurman slecht is!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:17

Nadya schreef:
KiWiKo schreef:
@ Nadya, bitloos zou voor mij DE oplossing zijn op mijn explosieve bok, heb hem dan echt in een pas weer in het gareel Lachen

maar hij zou zo gaan knokken tegen de druk die er dan op komt, dat hij echt zou gaan flippen.

Ik ben er ook van overtuigd dat bitloze dressuur echt wel aan de orde gaat komen, en ik vind dat ook een goede zaak, absoluut

Ligt het dan niet aan het soort bitloze optoming wat je dan gebruikt, KiWiKo? Natuurlijk is het ene paard het andere niet, dat ben ik met je eens, hoor. Ik heb een lange zoektocht gehad door de bitloze optomingen en heb ook een hoop kritiek op vele optomingen. Het is echt heel moeilijk en van mij mogen ze nog wel meer uitvinden op dit gebied......... Werkt het voor jouw paard niet, dan houdt het op.

Ik vind het erg jammer dat bitloos nog niet geaccepteerd is in de dressuur. Maar ja, ben overtuigd dat het ooit gaat gebeuren. Of ik dat nog mee ga maken, geen idee. Maakt mij ook niet uit persoonlijk, omdat ik toch geen wedstrijden wil rijden op dat gebied. Maar ik gun het degenen die het wel zouden willen, wel. Ik vind dat die keuzemogelijkheid er gewoon zou moeten zijn en prima dat er dan regeltjes zijn voor de optoming e.d. Daar heb ik helemaal geen problemen mee. Maar zoals het nu gesteld wordt, tja...... Maar goed, de tijd zal het leren. Knipoog

een halster zou bij hem wel werken Lachen maar daarvoor is hij nog niet goed genoeg afgericht Lachen Lachen komt wel

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:21

Snap niet dat ze niet in kan zien dat mensen die met bit willen rijden dat niet gaan veranderen omdat ze daarom aandringen dat dat wel moet! want oeh dat is heel slecht met bit hoor Clown

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:23

Alleen gaat dit topic niet over honden, maar over bitloos paardrijden en over het algemeen wordt een topic er niet leuker op als er op de persoon gespeeld wordt.

Daarnaast maakt elk mensen fouten in de omgang met honden in de omgang met paarden. Zolang iemand er van leert is het prima, maar met aanvallen bereik je meestal alleen maar dat mensen in de verdediging schieten ipv ervan te willen leren.

En Kiwiko, ik kan mij er nooit zo druk over maken dat iemand mij voor dierenmishandelaar uitmaakt, of ze hebben gelijk en ik moet mijn manier van rijden aanpassen of ik weet voor mezelf dat ze ongelijk hebben en leg het naast mij neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:28

sorry karl...maar ik heb wel moeite met mensen die ff zeggen hoe het moet...maar er zelf weinig van bakken...

En of het dan over honden of paarden gaat...als je tegen pijn bent, waaronder dan zogenaamd een bit valt...ben dan consequent en trek dat door...maak er dan geen smoesjes over en leg de fout bij de vader.
Ben dan gewoon eerlijk en een grote meid als je ook een grote mond hebt over andere Lachen
Dat is het nadeel van een discussie buiten YRT...
En imo mag daar gerust op gewezen worden. We zijn toch niet grof ofzo? Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:29

en zo is het Karl.............. Ik vind het overigens niet rakend dat ze mij als dierenbeul uitmaakt hoor, zal me een worst wezen wat ze van me vind........... ik kan alleen wat mijn wenkbrauwen optrekken als blijkt dat er kennelijk voor honden andere normen gelden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:35

Karl66 schreef:
Alleen gaat dit topic niet over honden, maar over bitloos paardrijden en over het algemeen wordt een topic er niet leuker op als er op de persoon gespeeld wordt.

Maar de *techniek* van hoe je een hond leert na te geven op druk is exact hetzelfde als nageven op druk bij paarden. En als je díe techniek van "nageven op druk" niet beheerst mag dat zowel bij paard als hond nooit een reden zijn, om dan maar naar scherpere equipment te grijpen... Grz Els

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:38

Ik denk dat het punt ondertussen wel duidelijk gemaakt is en dat we prima ontopic verder kunnen gaan over bitloos rijden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:10

Geweldig! Het lijkt hier een beetje bij elkaar te komen (op een prikband na dan).

Kawa ik rij wel met een bit met hefboomwerking, weliswaar met korte gebogen shanks maar wel op shanks.

Ik moet erbij zeggen dat ik op één hand alleen mag optillen (recht maken) en iets naar links of rechts mag sturen. Stoppen moet zonder druk aan de voorkant, anders stoppen ze op de voorhand i.p.v. dat voor door kan lopen. Spinnen moet met losse teugel anders wil het niet eens.

Ook bij dit bit heb ik niet het idee dat Lan er welk probleem dan ook mee heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:11

Jij rijd western, dat heb ik nooit gereden, dus kan daar gewoon weinig over zeggen Lachen

Kan wel zeggen wat ik heb gedaan Lachen
En de enigste hefboom was de S&T bij Kawa
En ik wilde dat perse bij Kawa, omdat me die zeker weten zou laten zandhappen zou ik teveel doen.
Ideale leermeester dus.
Maar heb het zand niet van dichtbij hoeven te bestuderen Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:14

Dan heb je het vast netjes gedaan!
Stang en trens hoort weer niet bij western trouwens. Het is alleen een bit op shanks. En Lan loopt al jaren op een gewoon basis grazerbitje. De bedoeling is dat je optilt zonder druk, het bit beweegt dan iets in de mond en dat werkt al (juist door de shanks).

Op wedstrijden mag je ook geen neusriem. Een paard dat zijn mond opendoet om de druk van het bit te ontwijken is niet gewenst en levert je strafpunten of een disqualificatie op in het ergste geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:15

Dat zou van mij met dressuur wedstrijden ook best mogen
verpicht zonder neusriem Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:20

runningkawa schreef:
Dat zou van mij met dressuur wedstrijden ook best mogen
verpicht zonder neusriem Ja

Dát zou ik wel een goed idee vinden!
http://pic20.picturetrail.com/VOL1200/6 ... 854388.jpg
Dit is een foto zoals het hoort om te rijden met mijn soort bit, sturen doe je bijvoorbeeld op de cirkel niet. Je zet je paard op de cirkel eenmalig. Ik stuur pas weer door van de cirkel te gaan door recht op te tillen. Op de nette manier western gereden (en niet iedereen rijdt netjes, en je kunt van mij ook vast wel een foto vinden waar ik wel druk opneem) is dit het uitgangspunt. Net zoals je bij engels rijden dan ook de teugels aan de vinger hebt 'bungelen' zo licht.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:27

haa leuke discussie weer Knipoog
ergens in het begin van het topic had iemand geschreven dat een bit áltijd schaadt zelfs zonder druk erop enzo, dat vindk echt wel raar, ik geef toe dat er vast een paar bitten zijn die dat een beetje hebben (bv een te dik bit waardoor de mond niet meer kan sluiten of eentje met een serieus notenkrakerseffect in de mond van een paard met een laag gehemelte) maar tegenwoordig komen toch steeds meer anatomisch gevormde bitten op de markt?!

Er werd ook bij aangehaalt dat het slijmen/schuimen van een werkend paard te wijten is aan het bit... nou euhm mijn paarden schuimen aan het touwhalster en kaptoom, zelfs zonder dat ze hard moeten werken!

Ik ben géén anti-bitloos en ook géén anti-bit, zoals de meesten al hebben aangehaald, je moet kijken naar de combinatie en naar het materiaal dat je gebruikt. Er zijn slechte bitten. Er zijn ook slechte bitloze optomingen.
Het is volgens mij inderdaad belangerijk om je gewoon zo veel mogelijk te informeren en proberen zélf je conclusies te trekken door zélf naar de anatomie van je paard en naar zijn reacties te kijken...

On-topic: een goede bitloze ruiter is een even goede bit-ruiter volgens mij, en rijdt zo min mogelijk met zn handen.

Verder vind ik dat er zeker nog véél onderzoek mag volgen over bitloos/bit, waarom geen gecombineerd hoofdstel uitwerken ofzo? (ik weet niet of het al bestaat) waarbij de druk verdeeld wordt over de mond én neus ofzo, of een systeem waar je niet té veel druk op kan zetten...

Ook bitten met een hefboomwerking zijn volgens mij niet altijd zo erg als ze lijken, als ze er correct in zitten verdelen ze ook de druk naar het hoofd, dat is volgens mij zo slecht niet (alles kan natuurlijk misbruikt worden...)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:29

western is in mijn ogen een hele harde maar zeer rechtvaardige manier van rijden......... kijk, kom je in met zo een bit, dan kom je ook echt in he Lachen maar in de regel is dat niet nodig........

alles is een kwestie van africhten........... links, rechts en door de midden.........

hoe en wat je rijd maakt niet uit, als je het maar gewoon correct doet

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:31

Je kunt hele nare dingen doen met een hefboombit. Zeker als het kinriempje niet netjes tegenhoudt en je er iets gruwelijks als een 'correctional' in hangt. Er zijn nu eenmaal ook gruwelijke bitten te koop helaas.

Kim een nette westernruiter begint gewoon op een snaffle (dus een gewoon bitje).
Mijn Wiz is vijf en loopt gewoon op een gebroken trensje Ja
Pas als een paard goed aan de hulpen staat mag je over naar één hand en een shankbit.
Tegen dat je niet meer zo in hoeft te komen.
(daar houdt niet iedereen zich aan helaas, maar goed...)