moniqueder schreef:Wat ik te zeggen heb op het LDR trainen van paarden is dat het me tegen staat dat het zo'n onnatuurlijke houding is voor een paard. Een paard dat zich vrij beweegt en afbuigt met het hoofd (nageeflijk loopt) zal nooit met zijn neus achter de loodlijn komen. Dit omdat hij de juiste halslengte nodig heeft om van achter onder te kunnen blijven treden Kan hij van achter niet correct 50-50 werken met zijn achterbenen dan blijven de voorbenen ook te lang op de grond staan en dat geeft voor het paard het gevoel dat hij over de kop slaat.
Natuurlijk zullen er paarden zijn die zo'n geweldig sterke achterhand (bijv. een Salinero) hebben dat ze enigzins correct kunnen blijven ondertreden, maar het meerendeel van de paarden kan dit niet!
hier heb je helemaal gelijk, dit is voor het merendeel van de paarden absoluur niet weggelegd, ook na jaahaaren van correcte training niet

Daarom ben ik compleet ANTI LDR......... door mijn buurmeisje die na jaren zwoegen eindelijk in het Z beland is
Citaat:Doordat de voorbenen dan te lang op de grond blijven staan komt er veel te veel gewicht op de voorhand en raken pezen en spieren overstrekt/ overbelast, ze zijn daar niet voor gemaakt!
Het is ook niet geheel onlogisch dat er dan problemen ontstaan in de voorbenen!
Het merendeel van de problemen in de voorbenen komen van paarden die in de basissport meelopen, door verkeerd rijden..... in de krul getrokken, scheef...... de hele rambam erop en eraan
Citaat:Sinds de opkomst van het LDR rijden (mede door de vele successen van Anky) zijn er meer dan ooit paarden met rugproblemen en problemen aan de voorbenen.
Maar wiens schuld is dat? komt dat door het systeem of omdat anky dat doet of omdat mensen hun eigen grenzen met betrekking tot het vermogen van het paard en zichzelf niet kennen........ Het systeem is niet slecht OOK voor het paard niet.......... maar wel als dit door mensen met vele malen minder talent wordt uitgevoerd, zoals ik

Citaat:Anky is dan mischien erg vaardig met die matterie, dat is lang niet voor iedereen weggelegd! Maar een hoop mensen proberen het wel na te doen, ten koste van vele paarden!
Dabedoelik

Citaat:Ik geloof heus wel dat er paarden zijn die er losser en evenwichtiger van worden, maar ik blijf het een zeer onnatuurlijke manier van trainen vinden. De hoofd- hals houding is onnatuurlijk en bovendien wordt het paard verstoord in zijn natuurlijke motoriek en balans. Tevens wordt het paard ernstig verstoord/ beperkt in zijn zicht. Iets wat me voor een vluchtdier nogal onprettig en stressvol lijkt
Doch blijkt er niks van die stress of onprettig gevoel tijdens het rijden

Citaat:Het doel van dressuur is nog altijd 'de natuurlijke bewegingen ongedwongen onder de ruiter tonen en ontwikkelen'. In mijn ogen staat LDR rijden daar te ver vanaf!
LDR is ook een middel, geen doel
Citaat:Het is al zo onnatuurlijk om op een paard te rijden. Laten we dan in ieder geval zoveel mogelijk rekening houden met het paard natuurlijke mogelikheden en beperkingen. Met de kin op de borst lopen is voor mij zo'n beperking!
Er worden dit jaar 25.000???? veulens geboren, daarvan zijn er maar 2 of 3 welke in deze training geen beperkingen mist, met de rest ABSOLUUT niet doen, helemaal met je eens

Citaat:Ik werk veel met probleem/ kreupele paarden en vaak zijn dit paarden die LDR getraind worden...
Natuurlijk zal goede begeleiding en het juiste paard een hoop schelen, maar niet iedereen heeft die middelen en dus betekend het helaas voor veel paarden een hoop ellende!
en wederom ligt dit niet aan het systeem, maar wel aan de onkunde van de ruiter om zn eigen beperkingen te kennen