FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:57

moniqueder schreef:
Wat ik te zeggen heb op het LDR trainen van paarden is dat het me tegen staat dat het zo'n onnatuurlijke houding is voor een paard. Een paard dat zich vrij beweegt en afbuigt met het hoofd (nageeflijk loopt) zal nooit met zijn neus achter de loodlijn komen. Dit omdat hij de juiste halslengte nodig heeft om van achter onder te kunnen blijven treden Kan hij van achter niet correct 50-50 werken met zijn achterbenen dan blijven de voorbenen ook te lang op de grond staan en dat geeft voor het paard het gevoel dat hij over de kop slaat.
Natuurlijk zullen er paarden zijn die zo'n geweldig sterke achterhand (bijv. een Salinero) hebben dat ze enigzins correct kunnen blijven ondertreden, maar het meerendeel van de paarden kan dit niet!

hier heb je helemaal gelijk, dit is voor het merendeel van de paarden absoluur niet weggelegd, ook na jaahaaren van correcte training niet Lachen De neus achter de loodlijn is het gevolg van een zeer krachtig achterbeen gecombineerd met een lichte bolling van de rug..... de rug kan echter pas zo bollen als de spieren dit toestaan, dus los en spanningloos (wel ingespannen natuurlijk Lachen )

Daarom ben ik compleet ANTI LDR......... door mijn buurmeisje die na jaren zwoegen eindelijk in het Z beland is

Citaat:
Doordat de voorbenen dan te lang op de grond blijven staan komt er veel te veel gewicht op de voorhand en raken pezen en spieren overstrekt/ overbelast, ze zijn daar niet voor gemaakt!
Het is ook niet geheel onlogisch dat er dan problemen ontstaan in de voorbenen!

Het merendeel van de problemen in de voorbenen komen van paarden die in de basissport meelopen, door verkeerd rijden..... in de krul getrokken, scheef...... de hele rambam erop en eraan

Citaat:
Sinds de opkomst van het LDR rijden (mede door de vele successen van Anky) zijn er meer dan ooit paarden met rugproblemen en problemen aan de voorbenen.

Maar wiens schuld is dat? komt dat door het systeem of omdat anky dat doet of omdat mensen hun eigen grenzen met betrekking tot het vermogen van het paard en zichzelf niet kennen........ Het systeem is niet slecht OOK voor het paard niet.......... maar wel als dit door mensen met vele malen minder talent wordt uitgevoerd, zoals ik Haha!

Citaat:
Anky is dan mischien erg vaardig met die matterie, dat is lang niet voor iedereen weggelegd! Maar een hoop mensen proberen het wel na te doen, ten koste van vele paarden!

Dabedoelik Lachen
Citaat:
Ik geloof heus wel dat er paarden zijn die er losser en evenwichtiger van worden, maar ik blijf het een zeer onnatuurlijke manier van trainen vinden. De hoofd- hals houding is onnatuurlijk en bovendien wordt het paard verstoord in zijn natuurlijke motoriek en balans. Tevens wordt het paard ernstig verstoord/ beperkt in zijn zicht. Iets wat me voor een vluchtdier nogal onprettig en stressvol lijkt Verdrietig

Doch blijkt er niks van die stress of onprettig gevoel tijdens het rijden Lachen Inspanning wel, inspanning zat Lachen ben het er wel mee eens dat LDR als BIJKOMENDE factor (ik zie het als de enige nadelige factor overigens) een meer controlerende werking heeft, het paard ziet inderdaad minder EN kan ook minder makkelijk een ruiter buitenspel zetten....... dat is absoluut waar. Maar aangezien een paard zich ook niet zomaar wat laat vertellen (ik heb ze gehad met de neus op mijn teen, die NOG wegkonden en die waren lang zo snel, scherp en krachtig niet als die van Anky) denk ik dat we dan erop moeten vertrouwen dat Anky haar paarden zoveel vertrouwen in Anky als ruiter hebben dat ze zelfs met dat beperkte zicht NOG blindelings volgen wat zij aangeeft Lachen

Citaat:
Het doel van dressuur is nog altijd 'de natuurlijke bewegingen ongedwongen onder de ruiter tonen en ontwikkelen'. In mijn ogen staat LDR rijden daar te ver vanaf!

LDR is ook een middel, geen doel

Citaat:
Het is al zo onnatuurlijk om op een paard te rijden. Laten we dan in ieder geval zoveel mogelijk rekening houden met het paard natuurlijke mogelikheden en beperkingen. Met de kin op de borst lopen is voor mij zo'n beperking!

Er worden dit jaar 25.000???? veulens geboren, daarvan zijn er maar 2 of 3 welke in deze training geen beperkingen mist, met de rest ABSOLUUT niet doen, helemaal met je eens Lachen

Citaat:
Ik werk veel met probleem/ kreupele paarden en vaak zijn dit paarden die LDR getraind worden...
Natuurlijk zal goede begeleiding en het juiste paard een hoop schelen, maar niet iedereen heeft die middelen en dus betekend het helaas voor veel paarden een hoop ellende!

en wederom ligt dit niet aan het systeem, maar wel aan de onkunde van de ruiter om zn eigen beperkingen te kennen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:09

Ik heb zelf het afgelopen jaar les gehad volgens deze methode en mijn paard heeft nog nooit zo fijn en los gelopen en het is niet bepaald een soepele van zichzelf. Ik heb geen moment gedacht dat ik iets naars aan het doen was. Ik moest op een zeer ontspannen manier losrijden (verlichte zit in galop, wie zie je dat nou doen?), neus naar de grond, net zo lang tot ze helemaal losliet. Dan inderdaan diep en rond instellen en alles op een losse ontspannen manier. Bij weerstand weer terug naar de basis, paard weer uitleggen totdat ze wel goed losliet. Wanneer dat ook in het diepe en ronde goed ging weer oprichten.

moniqueder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 05:22

Ik denk dat er altijd voor en tegenstanders zullen blijven en dat is ook logisch. Wij mensen zijn allemaal verschillend en we hebben ook allemaal verschillende paarden. De een vind meer aansluiting bij LDR de ander bij een andere methode.
Het is ook maar net waar je voor kiest en waar je je als ruiter het beste in kunt vinden!
Ik ben van mening dat we niet moeten proberen elkaar te overtuigen, maar juist proberen van elkaar te leren. Ik ben altijd heel open minded en sta voor veel dingen open. Daarom heb ik me ook destijds behoorlijk verdiept in de LDR methode en zo tot de conclusie gekomen dat het niet mijn ding is en absoluut ook niet te combineren is met de methode waarin ik train. Ik heb daarvoor voor mijzelf een aantal argumenten die me daarvan overtuigd hebben. Als de LDR methode voor andere functioneel werkt en zij en hun paard er plezier aan beleven dan is dat toch goed!

Het valt me op dat heel veel mensen hier op het forum zich wel persoonlijk aangevallen lijken te voelen op het moment dat iemand iets beweerd over de methode waarop zij trainen. Het lijkt dan ook een soort af en weer te worden van argumenten en beweringen.
In mijn ogen schiet je daar niks mee op. Accepteer gewoon dat niet iedereen er hetzelfde over denkt als jij! Geef gewoon lekker je mening zoals jij dingen ziet en laat het daarbij. Je kunt nu eenmaal niet iedereen overtuigen van jouw mening hoe graag sommige dit ook zouden willen Knipoog
Naar elkaar luisteren en van elkaar leren is in mijn ogen veeeel leerzamer en leuker als het 'afzeiken' van de mening van een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 06:44

Kiwiko, helemaal met je post eens. Knipoog

Zagen meer mensen het maar zo.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:14

jasmijn78 schreef:
silfie35 schreef:
Op heel veel fimpjes.foto's zie je dat zij heel erg op de stang rijdt... Dat vind ik niet goed... de stang is bedoeld om iets scherper te maken en niet om volledig op te rijden... Ik vind dat zo'n manier van rijden als Anky op dat filmpje niet goed te praten is. Dit is nog effe een tikkie gekker dan Idool

Wederom een post/mening/stelling van jouw met dezefde strekking als je eerdere post waar ik op reageerde. Mijn vraag aan jou blijft dus nog steeds van kracht Lachen

Als jij bedoelt dat ze een paard ontspannen door de proef kan sturen...... Halthouden doen ze niet eens. Dus ik denk niet dat je het dan echt ontspannen kan noemen!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:42

Vraag aan Carole Klomp: hoeveel paarden train jij of geef jij les aan die Z of hoger zijn?

Silfie, ik was vandaag op het NK in Eindhoven en heb daar ik denk één persoon werkelijk mooi vierkant halt zien houden zoals het hoort en ik denk niet dat alle zeventien deelnemers LDR trainen dus kan ik me voorstellen dat het eerder te maken heeft met het feit dat veel Grand Prix paarden iets heter zijn dan gemiddelde paarden en die dieren op vreemd terrein onder druk van de wedstrijd sneller zullen staan dribbelen dan de gemiddelde huis tuin en keukenknol in een B proef op een open veldje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:29

Maar die paarden zijn toch juist heel ervaren? Worden alle dag getraint, komen overal.

Ik heb ook een hete knol, hij durfde helemaal niets, daar heb ik veel tijd in gestoken en er is maar weinig wat hem nog boeit.

Niet willen stilstaan dat ken ik wel, maar met training en overwicht zal hij dat zeker wel gaan doen.

Ik vind het nl maar apart dat ze daar geen 1 voor krijgen, in de simpele B met de huistuinenkeuken knollen zal je "niet getoont" krijgen als ze gaan staan dribbelen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:36

horseyfries schreef:
Vraag aan Carole Klomp: hoeveel paarden train jij of geef jij les aan die Z of hoger zijn?

Silfie, ik was vandaag op het NK in Eindhoven en heb daar ik denk één persoon werkelijk mooi vierkant halt zien houden zoals het hoort en ik denk niet dat alle zeventien deelnemers LDR trainen dus kan ik me voorstellen dat het eerder te maken heeft met het feit dat veel Grand Prix paarden iets heter zijn dan gemiddelde paarden en die dieren op vreemd terrein onder druk van de wedstrijd sneller zullen staan dribbelen dan de gemiddelde huis tuin en keukenknol in een B proef op een open veldje.

Dat ze dan wat heter zijn, prima, maar dat is geen excuus voor het stilstaan.... En bovendien lijkt me dat als je een paard ontspannen hebt lopen dat hij gewoon lekker licht in de mond en aan de hulpen... Hoeveel combinatie's zie je wel niet (met name Anky) die ontzettend op de stang rijden! Ik ben nog altijd van mening dat die er is om een iets scherpere inwerking te hebben maar niet om volledig te gebruiken!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:10

horseyfries schreef:

Nagelbijten / Gniffelen ik krijg toch steeds meer het gevoel dat het not-done is om deze vraag te stellen aan bokkers. Het moge duidelijk zijn dat ik dergelijke vragen altijd erg relevant vindt.... Knipoog

horseyfries schreef:

Precies. Ik denk echt dat het rijden van dergelijke onderdelen, met dergelijke paarden in dergelijke omgevingen door mensen die daar zelf geen ervaring mee hebben zwaar onderschat wordt. Ik heb er ook geen ervaring mee, maar ik vindt mooi vierkant halthouden wel een van de moeilijkste dingen. Het rijden van bijvoorbeeld een appuyement vindt ik eenvoudiger. (zal misschien ook te maken hebben met het feit dat mijn paard erg lang in zijn lijf is, elke gelegenheid aangrijpt om zichzelf lang te maken. De overgang naar het halthouden is voor hem altijd een goede gelegenheid om het te proberen... En hij gaat graag in 'plashouding' staan als hij stilstaat; wel vierkant, maar compleet uit elkaar Bloos)

russel schreef:
Ik heb ook een hete knol, hij durfde helemaal niets, daar heb ik veel tijd in gestoken en er is maar weinig wat hem nog boeit.

Loopt hij ook GP in bomvolle stadions dan?

russel schreef:
Ik vind het nl maar apart dat ze daar geen 1 voor krijgen, in de simpele B met de huistuinenkeuken knollen zal je "niet getoont" krijgen als ze gaan staan dribbelen.

Hoe weet jij dat ze daar geen 1 voor krijgen dan? Heb je wel eens coupons gezien dan?Die 1 of 2 krijgen GP ruiters ook gewoon hoor. Verschillende keren gelezen in artikelen over/van Anky dat ze een 1 of 2 kreeg voor het hh omdat Salinero niet stilstond. Alleen zoals in Anky haar geval; zij kan het zich permitteren omdat zij op andere onderdelen ontzettend hoog scoort.

Hoe hoger je komt, hoe scherper je paard aan de hulpen staat, hoe meer verzameling er wordt gevraagd, des te moeilijker worden 'simpele' onderdelen als halthouden en correct stappen (verzamelde stap en uitgestrekte stap). Als een paard uit een zware verzameling komt is het namelijk moeilijk om direct zuiver ontspannen te gaan stappen. Op de dvd van Laurens van Lieren wordt daar ook wat over gezegd.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:23

Ik was vandaag op het NK in Eindhoven en heb daar ik denk één persoon werkelijk mooi vierkant halt zien houden zoals het hoort en ik denk niet dat alle zeventien deelnemers LDR trainen dus kan ik me voorstellen dat het eerder te maken heeft met het feit dat veel Grand Prix paarden iets heter zijn dan gemiddelde paarden en die dieren op vreemd terrein onder druk van de wedstrijd sneller zullen staan dribbelen dan de gemiddelde huis tuin en keukenknol in een B proef op een open veldje.

Stilstaan, halthouden is een van de meest belangrijke onderdelen in de africhting van elk rijpaard. Dat leer je een paard vanaf dag één dat je ermee omgaat. Een paard leer je geen halthouden of stilstaan met kracht of een bijscholingscursus, een paard staat stil vanuit een mentale toestand, n.l. ontspanning en de bereidheid om te doen wat er gevraagd wordt. Voor een paard "heet" of "koud", is dat de meest normale zaak van de wereld, als het paard goed geschoold is. Halthouden en absoluut stilstaan is om reden van veiligheid al heel belangrijk.

Een paard dat niet vierkant kan staan, is verkeerd getraind en gereden. Een paard hoef je niet te leren om vierkant te staan, het enige wat je moet doen is duidelijk maken dat het paard halthoudt. De ruiter bepaalt met de hulpen hoe het paard halthoudt. Een goed gereden paard wil bij halthouden in de meeste gevallen praktisch vierkant halthouden .... onder een ruiter die goed zit.

Als de hulpen van een ruiter niet correct zijn of als een paard nooit geleerd heeft om halt te houden en absoluut stil te staan, dan kan je een paard ook met verkeerde hulpen leren om stil en vierkant te staan. Dit gaat alleen volledig tegen de aard van het paard in, dus hierop vertrouwen lukt niet altijd.
Als het een keer lukt zijn ruiters blij.... wat op zich heel vreemd is.

Een paard dat halthoudt laat heel veel zien over de manier waarop een paard is afgericht, getraind, geschoold en hoe het wordt gereden.

Ga je terug naar de sport, dan kan je aan de hand van de score formulieren heel eenvoudig bepalen als je snel met een paard de ring in wilt, wat je een paard "even" moet leren en waarmee je scoort. De rest komt dan later wel ....

Als op een NL kampioenschap paarden niet vierkant kunnen halthouden, dan is dat toch een signaal over de manier waarop over dressuur gedacht wordt en ermee wordt omgegaan. Het is een gat in de opleiding van een paard, dus een gatenkaas en/of een bewuste keuze om onderdelen die meer opleveren in de sport, er eerst in te brengen en gewoon basis zaken over te slaan.
Dit heeft niets met LDR te maken, wel met africhting, scholing, training en rijden.....

Vervolgens hebben trainingsmethoden wel invloed of paarden bepaalde zaken gemakkelijker of minder gemakkelijk aanleren, als eerst vanuit een andere invalshoek de volgorde van het scholen anders is gekozen.

Ik vind dat de statements die gebruikt worden, om zaken die fout zijn, recht te praten met nonsens geen goed doen aan dressuur en aan de sport. Een banaan is krom, die moet je niet recht praten, dat is zeer ongeloofwaardig.

Het topic gaat trouwens over een ander onderwerp. Pling

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:39

Goofy44 schreef:
Als op een NL kampioenschap paarden niet vierkant kunnen halthouden, dan is dat toch een signaal over de manier waarop over dressuur gedacht wordt en ermee wordt omgegaan. Het is een gat in de opleiding van een paard, dus een gatenkaas en/of een bewuste keuze om onderdelen die meer opleveren in de sport, er eerst in te brengen en gewoon basis zaken over te slaan.

Sorry, maar je kan mij niet vertellen dat de ruiters in de GP en op het NK de basis hebben overgeslagen en er bewust voor hebben gekozen om het paard niet te leren halthouden.

Als je een 1 of 2 scoort voor het halthouden kan het je wel een plaatsing of zelfs het kampioenschap kosten. Dus ik geloof echt wel dat daar flink aandacht aan wordt besteed.

Goofy44 schreef:
Een paard dat halthoudt laat heel veel zien over de manier waarop een paard is afgericht, getraind, geschoold en hoe het wordt gereden.

Dat gezeur over dat halthouden vindt ik echt weer een beetje overdreven. Dergelijke ruiters laten superproeven zien, maar sjonge; het paard staat niet goed stil. Dus dat doet de ruiter per definitie alles fout??? Dat vindt ik echt onzin. En er wordt niks goedgepraat over niet goed hatlhouden. Ook in de GP hoort een paard stil te staan, en niet stilstaan wordt ook op dat niveau afgestraft. Maar goed: geef mij maar een Salinero die een superproef laat zien met als enige opmerking dat hij niet helemaal stilstaat, dan een huis tuin en keukenknol in de B op een open veldje die keurig vierkant stilstaat. Ik weet wel wat ik leuker vindt om naar te kijken hoor. En ik weet dan ook waar de kennis en kunde zit.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:47

Het verhaal, wat je er in je reactie van maakt, is overdreven en een verkeerde voorstelling van zaken. De discussie is helemaal niet wie of wat, of het wel of niet mooi is wat we zien en dat iemand in totaliteit beoordeeld zou worden op halthouden.... We hebben het ook niet over bepaalde ruiters en/of paarden....

Dit topic gaat trouwens over een statement wat de FEI ingenomen zou hebben. Daar wordt op tal van websites en ook in magazines melding van gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:55

Jasmijn, dat vind ik nu zo een onzinnige kul hè! Loopt hij ook GP in een bomvol stadium?. Is hij GP geboren dan??

Hoeveel jaar van training is daar aan vooraf gegaan? Hoeveel plekken heeft dat dier al gezien? Vast alleen maar bomvolle stadiums schat ik dan maar. Al het andere op straat en wat dan ook, zal hij vast nog nooit gezien hebben. Zijn hele leven staat in het kader van bomvolle stadiums.

Deze dieren concentreren zich op het werk, zijn werkwillig en willen de baas blij maken, hun africhting en gehoorzaamheid maken het dat ze deze oefeningen kunnen doen, tezamen met een goede atletische bouw en spiertraining.

Het zijn nog steeds paarden zoals paarden gewoon zijn.., niks bijzonders, ze hebben iets meer meegekregen, een beter lijf dat het paard op de hoek. Laten we wel zijn dat KWPN-ers allemaal fokprodukten zijn, de meesten ook allemaal papieren hebben, allemaal een sporthengst in hun bloedlijn hebben, wellicht wel 2, wellicht wel meer, ook mijn boerenknol. Hij is nooit sportknol geworden...,maar paarden zijn vluchtdieren en halthouden is gewoon basis, is gehoorzaamheid, is training en een uitgebalanceerde, ontspannen geest met een dijk van een altetische opleiding kan ook netjes rustig stilstaan, ook als er een bomvol stadium is waar men over het algemeen heel stil is. Juist bij de dressuur is men heel stil in het publiek..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:59

russel schreef:
Maar die paarden zijn toch juist heel ervaren? Worden alle dag getraint, komen overal.

Niet willen stilstaan dat ken ik wel, maar met training en overwicht zal hij dat zeker wel gaan doen.

Toch schrijf je zelf "met training en overwicht zal hij dat zeker wel gaan doen", dus hij doet het nu nog niet ondanks alle tijd die je in hem gestoken hebt.
Ik heb de ervaring dat halthouden thuis in een trainingssituatie vaak iets totaal anders is dan halthouden in een omgeving zoals in Eindhoven. En nee, het was niet stil op de tribunes en er flitsten ook nog voortdurend fotocamera's, en het lijkt me dat elke paardenkenner dan begrijpt dat een paard wat zo in topvorm is en startklaar staat om weer in een mooie draf te vertrekken, reageert op dit soort dingen.

Ik ben het wel met Goofy eens dat er misschien ook een stukje "ruiterkunst" aan te pas komt. Je moet immers wel complete en ultieme zelfbeheersing hebben om ondanks de spanning van een eerste proef voor een NK dat geheel open ligt met veel kanshebbers toch de rust op te brengen om goed halt te houden, terwijl je eigenlijk al gefocust bent op het voorwaartse van de rest van de proef.
Misschien hoort het niet helemaal bij deze discussie maar het ging om het feit dat LDR werd genoemd als oorzaak van het niet stil willen staan. Met de constatering dat bijna niemand goed stilstond, ook de paarden die niet LDR werden gereden, wil ik maar zeggen dat dat dus een foute gevolgtrekking is.

Mijn vraag aan Carole is nog niet beantwoord. Als ik dan aanneem dat haar paarden en de paarden die ze getraind heeft niet op Z niveau lopen dan doet dat vermoeden dat de paarden die volgens haar door LDR verpest waren niet die trainingsopbouw hebben gekregen die daarvoor nodig is. Dan zouden die paarden namelijk hoger dan Z zijn geweest voor ze uberhaupt zo rond en diep ingesteld werden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 09:07

O nee, mijn paard staat keurig halt als ik in de bak rijdt is hij juist heel gehoorzaam. Maar ik bedoel te zeggen dat ik ook een heet paard heb en geen suffe boerenknol, of huistuinenkeukenknol zoals er dan meteen maar wordt geroepen.

Maak een buitenrit met hem en hij is vrij snel heet te maken, als hij zin heeft om eens flink te rauzen door de bossen en de vlaktes heb je een paard dat springt, hopt en steigert en met moeite bij je te houden is, ga je dan stilstaan dan heb je dat niet meteen. Oefen ik ook niet, is paardje pesten, maar als ik daar mee bezig ben, gaat dat lukken.

Ik heb in mijn post duidelijk willen maken, dat mijn paard ook niet alles meteen deed, daar heb ik aan moeten werken.

Het is een springer, heeft veel gesprongen toen ik hem kocht, als ik in de bak ging rijden en er stond verder op een hindernis, kon ik hem bijna niet bij mij houden. Eens best gevaarlijk geworden toen daar priveles werd gegeven aan een klein meisje met een pony.

Alles valt te leren, als je een eigenwijze knol hebt, dan dus niet, maar dat zijn geen sportpaarden, die moeten elementen in hun karakter hebben anders zijn ze niet goed genoeg.

Mijn paard is dus TE heet en eigenwijs, geen fijne sportknol, de reden ook dat hij geen sportknol is geworden. Maar wel een zeer goede, springer.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:14

Ja en Salinero is dus ook gewoon een beetje heet en eigenwijs en verder wél een hele fijne "sportknol", ik begrijp niet goed waarom er dan zo gezeurd moet worden over een keer niet stilstaan.
Ze kregen daar in Eindhoven ook een twee of een drie voor als het niet correct gebeurde, dus het is ook niet zo dat het niet bestraft werd. Alleen was de rest van de proef van zo'n hoog niveau dat het uiteindelijk toch nog een hoge score opleverde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:35

Zo kan je het ook zien, maar het is niet een keer hoor. Anders zou het ook niet zo vaak als kritiek genoemd worden. De basissport krijgt er wel een vette onvoldoende voor en het beïnvloed wel of je 1e wordt of niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:44

Mijn hele hete "crossknol" Haha! kan prima stil staan in alle situaties, maar alleen niet voor de start van de cross. Zolang mijn teugels los hangen, niets aan de hand maar op het moment dat ik alles oppak en richting startbox ga, is het een brok dynamiet die alle kanten op vliegt. Ze weet maar al te goed wat er gaat gebeuren en dat moet ze ook kwijt. Ik kan me dus maar al te goed voorstellen dat 'gewoon' halthouden niet in alle omstandigheden zo eenvoudig is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:45

pcies Lachen

volgens mij houd Salinero aan het einde van de proef keurig halt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:50

Lielle schreef:
Mijn hele hete "crossknol" Haha! kan prima stil staan in alle situaties, maar alleen niet voor de start van de cross. Zolang mijn teugels los hangen, niets aan de hand maar op het moment dat ik alles oppak en richting startbox ga, is het een brok dynamiet die alle kanten op vliegt. Ze weet maar al te goed wat er gaat gebeuren en dat moet ze ook kwijt. Ik kan me dus maar al te goed voorstellen dat 'gewoon' halthouden niet in alle omstandigheden zo eenvoudig is.

Maar daar krijg jij geen punten voor, toch?? Dressuur is beheersing van het lijf. Crossen is foutloos zo snel mogelijk het eind halen, hoe, zal iedereen een worst zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:54

Daar krijg ik geen punten voor en je laatste opmerking is - hoewel erg kort door de bocht - in hoofdlijnen wel correct, maar dat betekent nog niet dat ik geen dressuurwerk doe. Wat ik bedoel te zeggen is dat mijn paard goed getraind is op halthouden (we doen ook nog aan reguliere dressuur), en wachten (een paard dat niet wacht op zijn ruiter in de cross is levensgevaarlijk) maar dat die nog steeds niet altijd perfect kan stil staan in situaties dat ze weet dat er heel snel daarna een prestatie gevraagd gaat worden. Ongehoorzaam, ja in principe wel. Maar wel begrijpelijk, ze wil ook 'presteren'.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:00

Moet eerst even bijlezen.

HIer alvast het ISBN nummer voor de geinteressseerden:

ISBN 3-88542-375-8
Titel: Insertionsdesmopathien beim Pferd
(wissenschaftliche publikation 24)
Auteur:Dr. med. vet Horst Weiler

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:12

horseyfries schreef:
russel schreef:

Toch schrijf je zelf "met training en overwicht zal hij dat zeker wel gaan doen", dus hij doet het nu nog niet ondanks alle tijd die je in hem gestoken hebt.
Ik heb de ervaring dat halthouden thuis in een trainingssituatie vaak iets totaal anders is dan halthouden in een omgeving zoals in Eindhoven. En nee, het was niet stil op de tribunes en er flitsten ook nog voortdurend fotocamera's, en het lijkt me dat elke paardenkenner dan begrijpt dat een paard wat zo in topvorm is en startklaar staat om weer in een mooie draf te vertrekken, reageert op dit soort dingen.

Ik ben het wel met Goofy eens dat er misschien ook een stukje "ruiterkunst" aan te pas komt. Je moet immers wel complete en ultieme zelfbeheersing hebben om ondanks de spanning van een eerste proef voor een NK dat geheel open ligt met veel kanshebbers toch de rust op te brengen om goed halt te houden, terwijl je eigenlijk al gefocust bent op het voorwaartse van de rest van de proef.
Misschien hoort het niet helemaal bij deze discussie maar het ging om het feit dat LDR werd genoemd als oorzaak van het niet stil willen staan. Met de constatering dat bijna niemand goed stilstond, ook de paarden die niet LDR werden gereden, wil ik maar zeggen dat dat dus een foute gevolgtrekking is.

Mijn vraag aan Carole is nog niet beantwoord. Als ik dan aanneem dat haar paarden en de paarden die ze getraind heeft niet op Z niveau lopen dan doet dat vermoeden dat de paarden die volgens haar door LDR verpest waren niet die trainingsopbouw hebben gekregen die daarvoor nodig is. Dan zouden die paarden namelijk hoger dan Z zijn geweest voor ze uberhaupt zo rond en diep ingesteld werden.

Ik denk dat het niet zo belangrijk is, een paard loopt in balans of loopt niet in balans....het niveau doet er eigenlijk niet toe. Sterker nog zelf verwacht ik meer balans is een paard naarmate het paard hogerkomt. Als voorbeeld: ik verwacht dat een paard op top niveua in balans is en zijn benen met gelijke regelmaat, tact en impuls bewegen. Het valt mij eerlijk gezegd heel zwaar dat ik dat bij een aantal topper zeker niet zie.

Ik heb veel verschillende rassen getraind en lesgegeven en ook op verschillende niveau's (dus in het Z en ook een GP) en diciplines. Ik ben het niet met jouw bewering eens. Mijn ervaring is dat e paarden die LDR getraind zijn laten allemaal het zelfde (in mijn ogen)'" gebrek" zien waar verbetering mogelijk is.
Paarden die in balans zijn, zijn volledig los en hebben geen oprekking van spieren nodig.. Het middel LDR voegt bij een paard wat in balans is dus niets meer toe in mijn ogen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:19

Carole............. je kan veel zeggen maar jij hebt nooit op GP niveau gereden. Ook niet in het Z en ik betwijfel zelfs L......

mocht ik het verkeerd hebben dan graag de combinatienummers

In onze achtertuin rijden we immers allemaal GP

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:37

@jasmijn78

CaroleKlomp schreef:
Over krachtverlies zijn we het dus eens. Maar wat is volgens jou de oorzaak? Ik zie namelijk bij veel LDR paarden dit probleem. En ik heb ook zeker de indruk dat de sporen bij velen niet gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn zoals je ook al schetst.

????? Is het echt de bedoeling dat iemand jou er op gaat attenderen dat Kiwiko dat cynisch bedoelde?

Nee. Ik zie krachtverlies en ik ben benieuwd hoe juist iemand met een andere visie daar tegen aan kijkt.
CaroleKlomp schreef:
Het is natuurlijk in mijn ogen erg dom om gas te geven en vervolgens te remmen. Heb jijenig idee waar dat wegkomt? Zou het met de zit van een ruiter te maken kunnen hebben?

Als je echt antwoord wil op dergelijke vragen, waarom ga je dan niet eens een clinic bijwonen van betreffende toppers? Dan heb je info uit de eerste hand.

Ik hoop hier de antwoorden te vinden maar misschien is dat een optie als het hier niet lukt.

CaroleKlomp schreef:
Ik zie bij LDR paarden geen rechtheid en zeker geen balans.

*kuch* Salinero in Brabant, Totilas in Amsterdam*

Misschien is het ook slechts wat je WIL zien?

Nee, ik ben er voor 100% van overtuigd dat daar geen sprake van is.

CaroleKlomp schreef:
Ik moet je ook bekennen dat er soms vreselijke foto's langskomen.

Hoezo moet je dat bekennen? Je bent continu al negatief over LDR.

Ik heb een negatieve mening over LDR, maar niet op basis van foto's. Ik ben zeker niet iemand die alle negativiteit over LDR opzoekt. Dus als er dan weer eens zo'n foto opduikt (waarbij het moment van opname niet slechter gekozen kan zijn), vind ik het zeker onplezierig om naar te kijken. En ik heb wel foto's gezien (die iedereen wel kent) waarbij het mij door merg en been gaat.

Carole Klomp schreef: Ik ben dus iemand die objectieve informatie wil om te komen tot een weloverwogen oordeel.

Bekijk dan eens het resultaat van LDR. Anky met Salinero in Brabant. Bekijk die proef eens. Denk jij nou echt dat een paard zo mooi los en expressief een proef kan lopen als hij pijn, angst of spanning heeft?

Ja, daar ben ik van overtuigd.

CaroleKlomp schreef:
Mijn mening over LDR is dus gevormd naar kijken bij de top (bij anderen ga ik niet eens kijken), ervaring (paarden die problemen hebben en LDR getraind zijn.

Heb jij de ex-paarden van anky gereden dan? Van wie waren die paarden dan die LDR getraint waren en problemen hadden?

Nee, ik heb die paarden niet gereden. Maar zoals ik al gezegd heb, zie ik in essentie dezelfde problemen bij paarden die LDR getraind zijn. Ik vind het niet gepast om namen te noemen.

CaroleKlomp schreef:
Ik heb het al ervaren en ik vind het effect van LDR slecht.

Dan is verdere discussie zinloos

Voor mij zeer zeker niet. Ik ben er juist van overtuigd dat ik veel kan leren van mensen met een andere menning of van mensen en hun ervaringen, positief of negatief.

CaroleKlomp schreef:
Grappig wat ik denk juist dat je met LDR die aansluiting gedeeltelijk mist.

Klopt, wanneer je LDR niet correct toepast ja

We verschillen hier dus duielijk van mening. IK vind dat LDR niet correct kan worden toegepast.

CaroleKlomp schreef:
Ik heb namelijk de ervaring en het idee dat paarden nog veel losser kunnen als ze niet LDR getraind worden.

Leg eens uit?

Paarden met balans bewegen alle benen gelijk. Hierdoor ontstaat optimale belasting van het lichaam. Nergens vindt overbelasting plaats, dus paarden zijn optimaal los.

CaroleKlomp schreef:
Turnsters gebruiken geen trainingsmethode waarbij overbelasting/ beschadiging van de nekpees ontstaat

Hoe kom jij er dan bij dat overbelasting het doel is van LDR?

Ik denk overbelasting het gevolg is van LDR.

CaroleKlomp schreef:
Bovendien kunnen zijn zelf dingen bepalen omdat ze zich kunnen uiten. Ook kunnen ze hun eigen balans blijven bepalen. Dat is allemaal met paarden en LDR niet aan de orde.

Daarom heb je als ruiter ook verschrikkelijk veel ervaring en gevoel nodig. Om de minime signalen van het paard op te kunnen vangen. Paarden uiten zich namelijk wel degelijk, alleen heel subtiel.

Ben jij ervan overtuigd dat een ruiter dus het evenwichtsmechanisme van het paard kan overnemen?

CaroleKlomp schreef:
Met andere woorden denk ik dat er heel veel onbewust fout gaat of beter kan.

Niet in de top. Die zijn inmiddels bewust bekwaam. En anders hang er wel een (bonds)coach in hun nek die vertelt wat er fout gaat

Ik geloof dat niet.