Lusitana schreef:Je denkt dat het gedrag voorheen niets te maken had met het feit dat ze er bang voor waren en het gedrag erna niets te maken had met het feit dat er toen niemand meer bang voor was?
Ik ken honderden paarden die heel agressief, dominant en uitermate lastig zijn bij iemand die angstig is, die in handen van mensen, die beter met paarden om kunnen gaan, zo mak als een lammetje zijn. En dat gaat dan niet eens om hengsten.
Castratie zit bij veel mensen tussen de oren, dat klinkt misschien gek, maar zodra ze dénken dat hij dan wel lief is, en dus hun angst kwijt zijn, gaat een paard zich natuurlijk beter gedragen, omdat ze er dan gewoon anders (zonder angst) mee omgaan....
Dat is dus wat ik ook denk.
Je hoort idd ook bij reuen, dat ze zó veranderd zijn na castratie... ik heb de mijne op 6- jarige leeftijd laten castreren ivm prostaatproblemen. Ik heb nooit iets gemerkt... hij hoeft alleen niet meer zo nodig voortdurend met andere reuen te knokken, al is hij nog steeds niet vies van een goede vechtpartij 
En hij houdt nog altijd van teefjes 
Maar hij werd er niet gehoorzamer van, imo heeft gehoorzaamheid ook niks met hormonen te maken. Hij is nog net zo lief, hoor.
Ik geloof dat als dieren veranderen na castratie, dat dat idd door het veranderde gedrag van de mens komt... komt iig niet van die balletjes.