wel of geen hengst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cloris

Re: wel of geen hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:55

Lielle schreef:
Maar ik vind het een zeldzaam vermoeiende discussie worden, waarin lezen bepaald slecht wordt gedaan en er om het hardst wordt geroepen dat een hengst een paard is als alle anderen. Prima toch, dan kun je het toch ook een ruin maken Extreme duivel

En door de "tegenstanders" net zo hard het tegenovergestelde teruggeroepen wordt, de pot verwijt de ketel in dezen Knipoog voor beiden is de eigen ervaring de waarheid. en dan zijn er ook nog een aantal deelnemers die alleen van horen zeggen ervaring hebben Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:56

absoluut, beide partijen lezen slecht. Mijn laatste opmerking was ook gewoon met een Knipoog bedoeld want ik vind nl ook dat een hengst een paard is als alle anderen, daar ben ik het helemaal mee eens.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:00

Ik ook. Alleen ik zie om me heen wel de gevaren van een hengst die niet onder controle is. (los loopt/breekt) En de mindere mogelijkheden om een hengst paard te laten zijn. De meesten staan nl gewoon de hele dag binnen, of alleen ergens achteraf. Dat zijn voor mij redenen om zo'n dier te laten helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:10

Interessant topic dit, wel Ja
Heb het helemaal doorgelezen, kostte me anderhalf uur, maar ik vond het de moeite waard.

Ik zie niet in waarom een hengst niet geschikt zou zijn als rijpaard, moet ik zeggen. Als je een paard consequent op kunt voeden, en een zero-tolerance beleid heb, is het geen probleem, denk ik.
Denk alleen dat er veel mensen bang zijn voor hengsten door de indianenverhalen die er de ronde doen... en met bange mensen krijg je gevaarlijke paarden.

Blijft natuurlijk staan dat het in landen als Spanje en Portugal het doodnormaal is om een hengst te hebben, en je ze daar dus een paardwaardig bestaan kunt geven Lachen
Daar heb je ook wat meer een macho-cultuur, hier is iedereen heel erg "in touch" met zijn vrouwelijke kanten (wel humor hoor, hier moeten mannen gevoelig zijn en meelevend, en daar zijn ze veel meer macho)... Knipoog en dus is castratie daar heel ongewoon.
Dan zie ik ook niet in waarom je het niet zou doen. Ik hou ook wel van een beetje macho-gedrag moet ik zeggen... heb weinig met merries (heb trouwens helemaal geen vrouwelijke dieren, alleen kerels Knipoog ).

Maar in Nederland kun je ze (op een aantal stallingen na) ook geen paardwaardig bestaan geven, om reden dat het hier niet normaal is om een hengst te hebben...
Dan denk ik dat het ook eerlijker is om voor een ruin te kiezen, of je hengst te laten ruinen.

Het lijkt me idd dat als je een hengst gewoon op het land kunt zetten, dat het dan ook niet zo'n overdreven brulboei oplevert... ik vind merries en ruinen ook hoogst vervelend worden als ze behandeld worden door iemand die een beetje angstig is en ze niet voldoende aanpakt... en ze steeds alleen op het land zet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:12

en bedankt voor deze samenvatting, waar ik me helemaal in kan vinden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:18

Graag gedaan Haha!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:20

Ik baseer mijn mening per paard (hengst) als een paard geen gevaar is voor zichzelf of voor anderen mag hij bij mij hengst blijven, ik snij gewoon niet graag in gezonde dieren omdat ik nav een onderzoek bij honden erachter ben gekomen dat het meer impact heeft (kan hebben) dan mensen vermoeden.
maar dat is een ander verhaal.
Ik ken hengsten waarvan ik de eigenaren heb geadviseerd om deze te laten castreren omdat de hengst zelf niet met zijn hormonen overweg kon, het was een binnenvetter en je kon er niet tegenaan voeren, nu is die helemaal tot rust gekomen.
Mijn hengst zou juist kapot gaan als ik die zou ruinen, gelukkig is dat ook nooit ter sprake gekomen.

Als er weer een jonge hengst op mijn pad komt bekijk ik ook op mijn gemak hoe die is en zal dan net zo makkelijk een hengst ruinen hoor Knipoog
Ik ben ook geen voorstander van een hengst in onervaren handen maar dat heb ik al menig maal aangegeven.
Ik vind het echter vaak zo een eenzijdig verhaal worden, het beeld dat veel mensen hebben van een hengst is vaak ook niet te veranderen en men is ook niet echt bereid om het eens van de andere kant te bekijken en dat geldt ook andersom hoor Knipoog
En ja dan krijg je vaak dit soort zoutloze discussies Haha! waarin men over 1 kam scheert en zich in 2 kampen verdeelt, voor- en tegenstanders.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:33

emilyloveyou schreef:
Maar dan moet het wel heel braaf zijn.
Denken jullie dat dit slim is?

Tsja; moeilijk te zeggen; als je goed kan rijden, wil dat nog niet zeggen dat je goed en consequent een hengst kan opvoeden.
Is toch een heeeeel ander verhaal.
Weet waar je aan begint; ze kunnen errug irri zijn... Knipoog
Ennuuu; je zegt "dan moet HET wel braaf zijn" ??? HET??? Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:58

Het is een ruin. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:00

HET is idd een ruin, ja Haha!

Maar die zijn ook niet altijd braaf hoor Lachen
Is ook gewoon paard en niet robot Haha!

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:17

Yamcha schreef:
HET is idd een ruin, ja Haha!

Maar die zijn ook niet altijd braaf hoor Lachen
Is ook gewoon paard en niet robot Haha!

Huh? dus een ruin word HET genoemd? wie heeft dat verzonnen? klinkt voor geen meter vind ik; nogal respectloos; alsof het een paardenbiefstukje is... Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:36

Heeft Needje verzonnen, en ik ging erop door, omdat ik de grap wel leuk vond Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:35

Teveel off topic posts. Het is hier geen huiskamer!
Overigens is het "HET dier" en "HET paard", dus kan "het" op zich gewoon gebruikt worden als de referentie naar een paard en dat heeeft niets met respect te maken, maar met grammatica.

Needje schreef:
Ik ken een hengst die 15 jaar! hengst was. En een echte. Eigenaren waren wat bang voor m dus echt heel fijn handelbaar was ie niet.
Ze wouden er vanaf en een handelaar heeft m meegenomen en laten castreren. 2 weken later kon je er echt alles mee! Wat een zoet dier was dat geworden. En dat na 15 jaar hengst zijn en niet makkelijk.

In goed Nederlands is het trouwens "ze wilden er van af" , er is geen werkwoord "wouden" . Dit terzijde, we begrijpen wat je bedoeld.
Je denkt dat het gedrag voorheen niets te maken had met het feit dat ze er bang voor waren en het gedrag erna niets te maken had met het feit dat er toen niemand meer bang voor was?

Ik ken honderden paarden die heel agressief, dominant en uitermate lastig zijn bij iemand die angstig is, die in handen van mensen, die beter met paarden om kunnen gaan, zo mak als een lammetje zijn. En dat gaat dan niet eens om hengsten.

Castratie zit bij veel mensen tussen de oren, dat klinkt misschien gek, maar zodra ze dénken dat hij dan wel lief is, en dus hun angst kwijt zijn, gaat een paard zich natuurlijk beter gedragen, omdat ze er dan gewoon anders (zonder angst) mee omgaan....

Wat niet wil zeggen dat er heus gevallen zijn waar castratie op zich helpt omdat de agressie factor dan weg wordt gehaald. Maar dat is dus wanneer de agressie het probleem is dat de boventoon voerde.
Het testeron verhaal is heus al eerder een aantal keer in de discussie naar boven gekomen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:41

Lusitana schreef:
Teveel off topic posts. Het is hier geen huiskamer!
Overigens is het "HET dier" en "HET paard", dus kan "het" op zich gewoon gebruikt worden als de referentie naar een paard en dat heeeft niets met respect te maken, maar met grammatica.

Citaat:
In goed Nederlands is het trouwens "ze wilden er van af" , er is geen werkwoord "wouden" . Dit terzijde, we begrijpen wat je bedoeld.

die is wel heel erg sterk, eerst met zo'n opmerking komen en dan meteen hopeloos off topic gaan Knipoog

Ik heb overigens helemaal geen moeite met het off topic gaan, wel met de juf opmerking ervoor Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:46

Ik vervolg met een on topic verhaal, en de rest niet, dat is het verschil.

Oh en wat betreft de vraag "als er geen verschil is, waarom dan geen ruin nemen" en dingen in die strekking:
Omdat een hengst een andere uitstraling heeft. Een factor die los staat van alles. Je zult er maar op vallen.

Je hebt toch het recht op keuze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:47

Lusitana schreef:
Je denkt dat het gedrag voorheen niets te maken had met het feit dat ze er bang voor waren en het gedrag erna niets te maken had met het feit dat er toen niemand meer bang voor was?

Ik ken honderden paarden die heel agressief, dominant en uitermate lastig zijn bij iemand die angstig is, die in handen van mensen, die beter met paarden om kunnen gaan, zo mak als een lammetje zijn. En dat gaat dan niet eens om hengsten.

Castratie zit bij veel mensen tussen de oren, dat klinkt misschien gek, maar zodra ze dénken dat hij dan wel lief is, en dus hun angst kwijt zijn, gaat een paard zich natuurlijk beter gedragen, omdat ze er dan gewoon anders (zonder angst) mee omgaan....

Dat is dus wat ik ook denk.
Je hoort idd ook bij reuen, dat ze zó veranderd zijn na castratie... ik heb de mijne op 6- jarige leeftijd laten castreren ivm prostaatproblemen. Ik heb nooit iets gemerkt... hij hoeft alleen niet meer zo nodig voortdurend met andere reuen te knokken, al is hij nog steeds niet vies van een goede vechtpartij Tong uitsteken
En hij houdt nog altijd van teefjes Haha!

Maar hij werd er niet gehoorzamer van, imo heeft gehoorzaamheid ook niks met hormonen te maken. Hij is nog net zo lief, hoor.

Ik geloof dat als dieren veranderen na castratie, dat dat idd door het veranderde gedrag van de mens komt... komt iig niet van die balletjes.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:54

Ja hoor Lusitana, wat jij wil Extreme duivel

Als een dekhengst als Hors La Loi die door diverse grote springruiters (Whitaker, Rodrigoa Pesso) is gereden, wordt gecastreerd om hem beter hanteerbaar te maken, zal er toch ook wel een fysiek aspect zijn aan de castratie. Het zit ook zeker tussen de oren bij de mensen maar ik vind het te gemakkelijk om het daar alleen op te gooien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:05

Daar heb je het weer, een DEKhengst!!!!

Ik heb verschilende keren genoemd dat jullie alleen die als voorbeeld nemen en zien.

Dekhengsten zijn met name de hengsten die op een eiwitrijk dieet (voor spermna kwaliteit) staan, dus sowieso op springen staan en hun libido wordt aangeslingerd omdat er sperma moet komen (veel dekhengsten hoeven tegenwoordig niet echt merries meer te dekken, maar een fantoom en sperma wordt dan ingevroren, daardoor worden ze minder uit hun sportritme gehaald.)

Daarbij staat zo´n hengst veel op stal en moet presteren, veel vrije tijd om zich uit te leven met ander paarden heeft hij denk ik niet.

Daarbij, en dat heb ik meerdere keren herhaald, maakt castratie inderdaad een werkelijk fysiek verschil als het testeron (agressie factor) het probleem was. Niet meer dan logisch.

Maar noem nu nog eens een miljoen hengsten die niet hanteerbaar zijn? Waarom een handjevol noemen?
Er bestaan ook merries en ruinen die afgemaakt moeten worden omdat ze niet hanteerbaar zijn, maar dat wordt dan niet als argument aangevoerd tegen ruinen of merries. Er is nooit iets tegen ruinen of merries in het algemeen, alleen tegen hengsten...., in het algmeen. Dát klopt niet.

Laura_Wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:07

ik denk dat het weinig uitmaakt, wij hebben namelijk ook een hengst op stal, waar tot nu toe geen problemen mee zijn. je kunt ook een merrie of ruin hebben die heel druk is of idioot doet!! jou eigen keuze!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:19

Lusitana schreef:
Daar heb je het weer, een DEKhengst!!!!

Ik heb verschilende keren genoemd dat jullie alleen die als voorbeeld nemen en zien.
Maar noem nu nog eens een miljoen hengsten die niet hanteerbaar zijn? Waarom een handjevol noemen?

een miljoen lijkt me wat sterk (zoveel paarden ken ik niet eens), maar de eerder aangehaalde hengst die ik in Ghana heb meegemaakt was geen dekhengst. Mijn eigen ervaringen zijn trouwens allemaal gebaseerd op paarden die dus geen dekhengst waren.

Citaat:
Er bestaan ook merries en ruinen die afgemaakt moeten worden omdat ze niet hanteerbaar zijn, maar dat wordt dan niet als argument aangevoerd tegen ruinen of merries. Er is nooit iets tegen ruinen of merries in het algemeen, alleen tegen hengsten...., in het algmeen. Dát klopt niet.

Nog een keer dan, ik heb helemaal niets tegen hengsten in zijn algemeenheid. Heb er genoeg mee te maken gehad, in meerdere landen en omgevingen Knipoog , en op basis van die ervaring blijf ik erbij dat je het overgrote deel van de hengsten in het overgrote deel van de omstandigheden een groter plezier doet met castratie. Je kunt hier Tong uitsteken nu eenmaal lang niet altijd de omstandigheden creeren om een hengst op een paardvriendelijke manier te houden, en dan kun je twee dingen doen:
- omstandigheden aanpassen
- aanpassen aan de omstandigheden

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:26

Zucht, het gaat erom dat als je het wel kan, er gewoon geen bezwaren zijn tegen een hengst. Het heeft dan geen zin om te roepen "maar hengsten dit , en hengsten dat".
Dingen lopen totaal door elkaar.
Men moet alles per indivuduele situatie bekijken en niet maar roepen dat paarden vanzelf beter af zijn als ruin.

Daarbij heb ik ook gezegd dat het prima is dat jullie daar dieren jong casteren zodat er meer ruinen zijn en de keuze er is.
Maar als iemand nou toevallig kiest voor een hengst, waarom dan al die vooroordelen wat daar wel niet voor slechts van zou moeten komen?

Nogmaals, ik ben niet tegen castratie, ik begrijp alleen de hengsten haat/fobie niet.

Als je een paard niet paardvriendelijk kunt houden, moet je geen paard nemen. Of je schikt je er in (zo´n ramp is het vaak echt niet als een paard niet de godganse dag buiten kan lopen), maar dat doe je dan ook met een merrie of ruin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:32

Lusitana, jij praat van uit jouw achtertuin, is toch niet te vergelijken? Dan zijn Lusi's en anda's andere rastypen, die hengsten kun je niet vergelijken met bv de KWPN-ers. Dat bloed en gedrag is zo anders dan die paarden, dat kun je niet vergelijken. Er zijn heus heel makkelijke kwpn hengsten en die blijven vaak ook lang hengst als het zo uit komt. Ook kom je vaak Frieze hengsten tegen, maar als ze echt heel macho worden en ze zijn geen dekhengst gaan de gehaktballen ook in de koekenpan.

Het is geen hengstenhaat. En een paard niet diervriendelijk houden? Als ze als ruin een prachtleven hebben in een kudde tussen de merries en andere ruinen, waarom dan die gehaktballen er onder laten bengelen?? Hij heeft ze niet nodig, zitten hem alleen in de weg.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:36

Ook een dek hengst hoeft geen frustie te zijn!!!!!

Gezien in ieder geval die ene....(die ik echt goed ken!!!)
Die ik 3 jaar gereden en verzorgd heb..

en die arme ziel was niet alleen dekhengst...
ook nog eens schouwhengst....
als je het hebt over frustrerend!!!! Vork

alleen de opvoeding die hij genoten had, was meer dan voorbeeldig!!!
En het enigste wat wij hoefden te doen, was consequent die opvoeding hanteren...
Met andere woorden houdt het simpel..
1 x ja is altijd ja.. nee is altijd nee.. niet wissellen... Dat is verwarrend...
(Lijkt me trouwens voor veel merrie's en ruinen ook geen overbodige luxe Knipoog

1. van de regels was bijvoorbeeld...
dekken en schouwen nooit met hoofdstel.. altijd met halster..
Zodat als je ergens heen liep, al duidelijk was wat er ging gebeuren...
Met het hoofdstel in, kon ik gewoon langs merries lopen..
of langs het fantoom... mijpart met 10 merries in de buurt
(voor de leken.. fantoom = een nepmerrie...
waarop een hengst kan springen om sperma op te kunnen
vangen voor K.I.)

En als je onderling de afspraken goed nakomt..
(3 verzorgers!!!!/ ruiters!!!)
Kan je zelfs dan zeer consequent zijn en blijven!!

We waren misschien bijzonder mutserig in opvoeden/consequent zijn..
Maar het resultaat was dat hij altijd precies wist wat hij aan ons had.
En tot waar hij kon gaan.. en geen mm verder..

(en tegen over deze arabier hengst.. heb ik nu van mezelf..
jaren later.. niet lachen.. een fjorden merrie..... en ook zo'n
eigenwijs beest moet je lekker consequent opvoeden! Dus wat
voor dier het ook is.. houdt het simpel.......)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:53

ik denk dat hengsten altijd in het negatieve daglicht blijven staan doordat van mond op mond gaat dat ze gevaarlijk zijn en je er altijd onenigheid over krijgt.

Nee lekker die pismerrie's op stal hebben die je met de tijd niet fatsoenlijk kan rijden omdat ze overal over zeikstralen.

Liever 20 hengsten dan 10 merrie's voor mij

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:07

Interessante discussie dit.
Ik heb in de loop van de jaren mijn mening bijgesteld als het om hengsten gaat.
Ik zie en lees heel veel over hoe de meeste hengsten worden gehouden en opgevoed. En dat is waar het fout gaat en de vooroordelen ontstaan die ook in dit topic zo duidelijk naar voren komen.
Het probleem is niet de hengst of die nu dekt of niet, maar de fok, opfok en de omgang ermee. Hengst = isolatie, en daar gaat het meteen fout. Je creeërt een ernstig contact gestoord paard en daarmee voor de omgeving een gevaar. De hengst weet dan nl niet hoe hij met andere paarden moet omgaan, maakt fouten en wordt aangewezen als de schuldige.
Dat betekent nog niet dat een wel goed gefokte en opgegroeide hengst voor iedereen een optie is, sommige paarden zullen bij onervaren mensen altijd ontsporen, of ze nu merrie, ruin of hengst zijn.

Een dekhengst die zijn kop niet bij zijn werk kan houden is naar mijn menig als dekhengst waardeloos. Ik weet dat het in grote delen van Zuid-Amerika gebruikelijk is/was om alleen hengsten te gebruiken voor het rijden, incl. je vrouw die 8,5 maand zwanger is en naar de kliniek moet. Een hengst die zijn kop niet bij zijn werk kon houden werd afgeschoten. Zo selecteer je heel streng op een bruikbaar karakter en dat ontbreekt in West- Europa nogal eens. Hier worden hengsten nogal eens geexcuseerd voor hun gedrag als ze maar hoog springen of hard kunnen lopen. En dat werkt dan ook meteen weer het vooroordeel in de hand dat hengsten gevaarlijk, etc. zijn.

Ik vraag mij trouwens af in hoe verre het niet castreren in landen alsbv Spanje en Portugal ook het de gezondheidsrisico's samen hangt. Met veel meer en gevaarlijkere steekbeesten en vliegen zijn open wonden een fors groter risico dan in bv Nederland waar die minder en lang niet altijd aanwezig zijn. In dat geval is het veel veiliger om hengsten die niet voldoen te slachten (zijn ze toch nog nuttig) En de rest hengst te laten.

Niet mogen dekken is trouwens voor mij niet meteen een reden om te castreren. In het wild krijgen ook lang niet alle hengsten ooit de kans om op een merrie te mogen.
Als ik grof inschat : 100 hengsten, 100 merries. Sterfte onder hengsten is wat hoger, dus volwassen worden er zeg 90. Dan heeft een haremhengst gemiddeld 2 merries = 50 haremhengsten en hou ik dus 40 "pechvogels" over. Maar bij deze pechvogels ontbreekt vrijwel altijd de frustratie waar ik bij hengsten in gevangenschap over hoor/lees. En waarom? Omdat deze dieren en een goede socialisatie hebben gehad en vervolgens niet geisoleerd worden. Dat zijn dan de vrijgezellegroepen (denk dat bij mensen het equivalent een groep kerels is (biertje, voetbal kijken en sterke verhalen ophangen) Ook stereotiep vooroordeel ik weet het.

Met wat ik nu weet zou ik niet meteen een hengst castreren alleen om het hengst zijn. Als het karakter mij niet bevalt (maar dan waarschijnlijk ook ivm verkop) of hij zich fout ontwikkeld qua karakter wel, maar dus pas als daar aanleiding toe is.