Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:56

ps als ik iemand een paard op hoofd met zweep zie slaan, berg je dan maar .......

Verward

Wat heeft deze uitspraak voor zin?...Denk je dat iemand zomaar een paard tussen de oren mept? Misschien heeft hij of zij daar wel een heel gedegen reden voor. Misschien dat het paard wel zo ongecontroleerd rondstuitert dat het verstandig is je als bemoeial zelf te bergen... Knipoog

Ik verbaas me soms over de uitspraken hier, zal wel aan mij liggen. Clown
Jury, er zijn genoeg paarden die wel eens een lel hebben gehad voor het hoofd, ik heb het zien gebeuren met een jong diertje en dat was 10 minuten later hartstikke dood.
Paarden zijn niet alleen maar schattig en vredelievend. Wake up.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:22

supermandy schreef:
dus als jou paard op achteroverslaan staat vind jij geen situatie om hem/haar tussen de oren te slaan ????

Ik denk dat je er al voor moet zorgen dat je paard nooit zo ver komt, dat hij dit soort gedrag vertoont Lachen .
Mocht mijn paard nu ineens zo steigeren, weet ik heel zeker dat hij daar een hele goede reden voor heeft, want het is inderdaad niet zijn normale gedrag. Dus nee, ik zou MIJN paard nooit tussen zijn oren slaan. Tong uitsteken

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:56

Nadya schreef:
Mocht mijn paard nu ineens zo steigeren, weet ik heel zeker dat hij daar een hele goede reden voor heeft, want het is inderdaad niet zijn normale gedrag. Dus nee, ik zou MIJN paard nooit tussen zijn oren slaan. Tong uitsteken

Ik neem ook aan dat een paard er een goede reden voor heeft, als hij ineens recht overeind staat. En die wil ik graag uitzoeken zodra we weer op de grond staan met 4 benen. Maar als op dat kritieke moment de normale methoden (als flink vooruit drijven enz.) niet helpen, dan krijgt 'ie ene draai om z'n oren. Niets ernstigs, gewoon met de vlakke hand, houdt 'ie niets aan over. En zodra we weer veilig op de grond staan, kijk ik mijn paard van boven tot onder na en gaan we precies bekijken wat er aan de hand is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:16

Anoeska schreef:
Nadya schreef:

Ik neem ook aan dat een paard er een goede reden voor heeft, als hij ineens recht overeind staat. En die wil ik graag uitzoeken zodra we weer op de grond staan met 4 benen. Maar als op dat kritieke moment de normale methoden (als flink vooruit drijven enz.) niet helpen, dan krijgt 'ie ene draai om z'n oren. Niets ernstigs, gewoon met de vlakke hand, houdt 'ie niets aan over. En zodra we weer veilig op de grond staan, kijk ik mijn paard van boven tot onder na en gaan we precies bekijken wat er aan de hand is.

En ik pak zoiets heel anders aan en zal dus niet meteen slaan.

m_ajingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:18

Ik zou een paard nooit tussen de oren slaan. Wel een klap op zijn half of een tik op zijn neus maar nooit tussen zijn oren dan worden ze hoofd schuuw

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:55

Anoeska schreef:
Er is voor mij maar 1 reden om tussen de oren te slaan, en da's om 'mijn leven' te redden. Bij steigeren begin ik altijd eerst met flink voorwaarts drijven, en dat lost al veel op. Maar zo niet, dan kies ik voor een draai om de oren, voor ik achterover klap.

en dat zou iedereen moeten doen vind ik....
Ook in zo'n situatie is het niet eerlijk om tussen de oren te slaan, maar dan is het 'noodzakelijk'. Het blijft natuurlijk niet goed, maar het is beter dan achterover slaan idd.
Ik vind ook dat je alleen tussen de oren mag slaan als je echt in nood bent, en niet om een andere reden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:00

En denken jullie dan dat slaan voorkomt dat je achter over slaat? Lijkt mij niet per se te hoeven, hoor.... Knipoog

Heb vroeger regelmatig op het Arabiertje van een vriendin zo'n feest buiten gehad. Die steigerde ook graag en verloor haar evenwicht. Slaan was eigenlijk niet echt de oplossing (dat bleek ook wel). Het dier leren omgaan met dingen die buiten kunnen voorkomen (schriktraining) had betere resultaten gegeven, denk ik nu achteraf, jaaaaaaren later. Clown

Gelukkig heb ik geen paard wat zomaar steigert en als hij het wel zal doen, zal ik iets aan de oorzaak moeten doen. Dus geen symptoombestrijding, dan ben je al te laat, denk ik. Ben ik toch al niet zo van, van symptoombestrijding.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:45

Anoeska schreef:
Nadya schreef:

Amen, Anoeska, Amen!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:12

Slaan, in het algemeen, is het ultieme teken van onmacht en stomheid. Een beetje slim en verantwoordelijk persoon voorkomt situaties en lost situaties op, ook nood situaties, zonder slaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:13

Lusitana schreef:
Slaan, in het algemeen, is het ultieme teken van onmacht en stomheid. Een beetje slim en verantwoordelijk persoon voorkomt situaties en lost situaties op, ook nood situaties, zonder slaan.

Afgod

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:00

Als een paard steigerd, trek ik hem hoogst eigen persoonlijk via de zijkant zelf om. Liever dan hem tussen de oren te meppen met grote kans dat die helemaal achteroverklapt. Vaak kan je gelukkig steigeren (en zeker zo hoog) voorkomen.

Dus antwoord slaan tussen de oren, NEE.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:06

ik weet niet hoor.. maar volgens mij hebben de meeste van jullie nog nooit te maken gehad met een gestoord paard.
Mijn pony steigert, en hóóg.. ze is al een paar keer achterover geklapt.. Ik heb alles geprobeert maar ze bleef het doen (puur uit protest) TÓT ik haar een tik tussen de oren gaf en daar een afkeurend geluid bij maakte, zo is het een keer of 4 gegaan en nu hoef ik eigenlijk alleen nog maar het geluid en dan weet ze het al.

Ik zeg níet dat je een paard maar altijd tussen de oren moet meppen (als je mept, doe het op zn kont) maar sommige gevallen zijn écht uitzonderingen.

EDIT; ik rijd nooit met zweep dus die tik is áltijd met de hand

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:18

Er zijn altijd uitzonderingen, maar daar moet je niet vanuit gaan in een discussie waar het zwart wit wordt gesteld.

Ten tweede, hoe weet je nu of als je alleen het afkeurende geluid had gemaakt om mee te beginnen, dat niet genoeg was geweest?

En een pony staat niet ineens recht omhoog. Daarvoor gaat hij eerst stilstaan. Dat is het moment om te reageren (op de kont!) en niet als het paard al omhoog staat. Dan is uit het evenwicht trekken (zijwaarts dus) de beste oplossing.

En waarom steigert je pony? Steigeren is feitelijk heel hard schreeuwen van je paard dat er iets vreselijk mis is, als lijkt het soms alleen alsof het kliert.
en toevallig heb ik met meerder paarden en ponies te maken gehad die anderen als gestoord bestempelden.

Het grootste bezwaar tegen slaan tussen de oren, is dat je daar in een gebied zit waar je hersenen, oren (evenwichtsoorgaan) en ogen kunt beschadigen en er een breekbaar botje zit. En het hoofdstel moet dan ook gewoon weer op die zere plek de volgende dag? En dan mag je pony natuurlijk niet protesteren....

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:21

Ten eerste, ik ben begonnen met het afkeurende geluid, daar reageerde ze niet op, nog wat andere dingen geprobeerd zoals water, eieren, tik op de kont, alleen het laatste hielp tijdelijk, maar daarna reageerde ze daar ook niet op.

ten 2e, mijn pony kan wel degelijk ineens recht omhoog komen. en dat doet ze ook zodra er iets gebeurt wat haar niet bevalt. Wat voor een ander paard bokken is, is bij de mijne steigeren.

en ten 3e, ik kan er ook niet tegen als iemand een zweep tussen de oren ragt, en dan snap ik best dat het ook best link is om haar daar te slaan met een zweep. Maar ten eerste rijd ik niet met zweep omdat ik die niet nodig heb en mijn paard daar alleen maar van gaat rennen. En ten 2e denk ik dat mijn afkeurende tik met de vingers die ze hooguit 1 keer in de 2 weken krijgt geen kwaad kan gezien de kracht die ik erop kan zetten zeer gering is.

Dit is echter mijn mening, en als mijn paard over een jaartje doodgaat aan zware hersenbeschadigingen (wat mij wel heeeeeeel sterk lijkt) dan zien we dat dan wel. Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:48

En het antwoord op waarom je paard steigert? Wat haar niet bevalt kan wel heel terecht zijn.
En doet zij dat bij iedereen? Met andere woorden, wel eens in je opgekomen dat het kan zijn dat je het uitlokt met iets wat je zelf al of niet bewust doet?

Ik ken iemand die zeer verbaasd was dat een merrie die hij strafte voor iets anders door een rukje in de mond te geven, omhoog kwam.... Terwijl die toch alleen maar even liet merken dat ze van zoiets niet gediend was, en terecht!

Een filmpje van jezelf kan voor jezelf misschien iets prijsgeven over waar hij specifiek op reageert. Soms hebben we geen idee van onze foutjes. Een te vaste hand of scheef zitten kan al enorme problemen geven bv.

Ik begrijp heus dat je een serieus probleem hebt, ik val je niet aan, maar er zijn over het algemeen echt wel oorzaken.

En dingen als eieren en water, alsjeblieft, dan ben je wel erg met het steigeren bezig en niet met rijden en maak je het dus een groter probleem.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 08:36

Lusitana schreef:
En een pony staat niet ineens recht omhoog. Daarvoor gaat hij eerst stilstaan.

Dan heb je toch nog een ervaring gemist.
Ik heb nl. op een paard gezeten dat zich vanuit een volle draf in een soort halve salto achterover afschoot. Die merrie had gewoon al zo deksels veel handigheid opgebouwd met steigeren en omslaan dat ze ineens van de grond sprong en haar voorlichaam achterover bracht ofzo. Het gevolg was iig een paard dat vanuit een fikse middendraf omging. Daar kreeg ik overigens niet eens de kans om tegen haar hoofd te slaan, was te druk bezig met zelf blijven zitten in de hoop dat ze vanuit haar sprong op haar achterbenen zou landen ipv op haar kont... Was geen leuke dame om te rijden en mij een maatje te groot Knipoog

EDIT: de keren dat ze stilstond (begon al gelijk na het opstijgen te donderjagen) kreeg je die trouwens ook echt niet meer naar voren.... niet met de zweep, niet met iemand met een longeerzweep en al helemaal niet op je been....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 08:47

Lusitana schreef:
Er zijn altijd uitzonderingen, maar daar moet je niet vanuit gaan in een discussie waar het zwart wit wordt gesteld.

Ten tweede, hoe weet je nu of als je alleen het afkeurende geluid had gemaakt om mee te beginnen, dat niet genoeg was geweest?

En een pony staat niet ineens recht omhoog. Daarvoor gaat hij eerst stilstaan. Dat is het moment om te reageren (op de kont!) en niet als het paard al omhoog staat. Dan is uit het evenwicht trekken (zijwaarts dus) de beste oplossing.
En waarom steigert je pony? Steigeren is feitelijk heel hard schreeuwen van je paard dat er iets vreselijk mis is, als lijkt het soms alleen alsof het kliert.
en toevallig heb ik met meerder paarden en ponies te maken gehad die anderen als gestoord bestempelden.

Het grootste bezwaar tegen slaan tussen de oren, is dat je daar in een gebied zit waar je hersenen, oren (evenwichtsoorgaan) en ogen kunt beschadigen en er een breekbaar botje zit. En het hoofdstel moet dan ook gewoon weer op die zere plek de volgende dag? En dan mag je pony natuurlijk niet protesteren....

je mag hier wel eens komen kijken als noob zijn bui niet heeft hoor! die kan vanuit galop in ene recht overeind.... en ja, dan krijgt hij een ram tussen zijn oren, want met zo'n snelheid helpt er niets anders dan dat als ik geen brokken wil krijgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:23

Ik denk dat degenen met een steigerend paard de boodschap een beetje mislopen. Ja
Ik zou persoonlijk iets aan dat gedrag doen, voordat zo'n dier dat uberhaupt al vertoond. I.p.v. aan symptoombestrijding te doen en te wachten tot het moment weer daar is (en dan te gaan slaan). Hoe je het ook went of keert, het beestje heeft er blijkbaar een (goede) reden voor.
Want het is toch echt geen normaal, gezond gedrag als je je paard goed opgevoed hebt. Knipoog
Lijkt mij toch duidelijk een zaak van daar iets aan doen om het te verbeteren/voorkomen/veranderen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:30

Citaat:
Paarden zijn niet alleen maar schattig en vredelievend. Wake up

Hmmm.. maar ik denk dat je gerust kunt stellen dat ze toch nét iets schattiger en vredelievender zijn dan MENSEN.

Wake up?
Dat lijkt me een goed plan: vooral als je je daarna realiseert dat een paard meestal niet voor de lol steigert.Voorkomen dat je paard zult gedrag gaat vertonen, of reden heeft om in protest gaat, betekent meestal dat je iets van een paard en zijn gedrag begint te snappen. Wake up, inderdaad. Vork

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:40

Nadya schreef:
Ik denk dat degenen met een steigerend paard de boodschap een beetje mislopen. Ja
Ik zou persoonlijk iets aan dat gedrag doen, voordat zo'n dier dat uberhaupt al vertoond. I.p.v. aan symptoombestrijding te doen en te wachten tot het moment weer daar is (en dan te gaan slaan). Hoe je het ook went of keert, het beestje heeft er blijkbaar een (goede) reden voor.
Want het is toch echt geen normaal, gezond gedrag als je je paard goed opgevoed hebt. Knipoog
Lijkt mij toch duidelijk een zaak van daar iets aan doen om het te verbeteren/voorkomen/veranderen.

symptoombestrijding gaat lastig soms; bakkabouters laten zich erg moeilijk vangen Clown

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:15

Nadya schreef:

Tuurlijk! Heb je ook 100% gelijk in. Altijd eerst alle andere mogelijkheden gebruiken. Ik zorg ook 1000x liever dat een paard niet omhoog komt. Rij flink voorwaarts, zorg dat een paard voldoende vertrouwen in mij heeft dat het bijna niet kan voorkomen. Wanneer hij/zij wel omhoog komt probeer ik eerst alle andere middelen, drijven, omtrekken, misschien zelfs geruststellen zodat het paard uit zichzelf weer 4 voeten op de grond zet. Maar in echte noodsituaties heb ik niets tegen een draai om de oren. En slaan vind ik daar al een groot woord voor. Het is meer de schrik voor het paard, dan dat ik een zweep of andere hulpmiddelen zou gebruiken.

Ik rij nu ongeveer 25 jaar paard, daarin ben ik 1x achterover geklapt met een paard dat schrok van een juryhokje. Dat had ik liever voorkomen door een draai om de oren. Was voor mij en paard veiliger geweest. De rest van de tijd heb ik altijd alles op kunnen lossen met normale, rijtechnische oplossingen. En dat heeft natuurlijk ook altijd mijn voorkeur.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:16

benangelique schreef:
Nadya schreef:

symptoombestrijding gaat lastig soms; bakkabouters laten zich erg moeilijk vangen Clown

Je moet goed lezen. Ik hou helemaal niet van symptoombestrijding. Je moet iets aan de oorzaak doen, dus verder kijken dan je neus lang is.

Jij moet er als eigenaar voor zorgen dat je paard niet bang meer is voor bakkabouters.
Want je zegt dus eigenlijk dat je je paard slaat vanwege zijn angsten. Tja, het is maar hoe je met je paard omgaat, he. Clown
De band tussen mij en mijn paard zit heel anders in elkaar in elk geval. Ja

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:27

Nadya schreef:
Je moet goed lezen. Ik hou helemaal niet van symptoombestrijding. Je moet iets aan de oorzaak doen, dus verder kijken dan je neus lang is.

Jij moet er als eigenaar voor zorgen dat je paard niet bang meer is voor bakkabouters.

Makkelijker gezegd dan gedaan dunkt me....Niet elk paard is hetelfde...

Nadya schreef:
Want je zegt dus eigenlijk dat je je paard slaat vanwege zijn angsten. Tja, het is maar hoe je met je paard omgaat, he. Clown

Ik denk dat in dit geval wordt gesproken van een tik als laatste middel om achterover te klappen. Misschien wel naar dat hij om zijn angsten "bestraft"wordt, maar als dat voorkomt dat hij achterover klapt met alle gevolgen van dien...

Nadya schreef:

Dus nog nooit een paard geslaan of wat? Hoe bedoel je dan: onze band zit anders in elkaar? Hoe weet je wat voor band Benangelique met haar paard heeft dan? Omdat ze haar paard ooit een keer een tik tussen de oren gegeven heeft om haar eigen hachje te redden heeft ze een hele andere band met haar....Laat me niet lachen...! Bovendien vind ik dit zinnetje ook overkomen alsof JIJ wel de goede aanpak hebt, terwijl ik niet weet of je al wel eens op een echte "rotzak" hebt gezeten of niet...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:32

benangelique schreef:
Nadya schreef:

soms lukt het niet om zo te reageren als je liever hebben wilt. noob krijgt van mij nooit en te nimmer een klap, behalve als hij om 'niets' zo stijl overeind komt dat ik mijn leven aan mij voorbij zie flitsen.
goede band met het paard of niet, door mijn hobby en sport hoef ik niet dood.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:47

Adil18, nee, natuurlijk is niet elk paard is hetzelfde. Ieder paard heeft een andere manier van omgang nodig. Heb je een angsthaas (bakkabouters), is het handig om het dier moediger te maken, lijkt mij. Daar gaat veel tijd en geduld inzitten, maar het lijkt me wel iets waard. Jou niet?

Overigens, hebben we het hier over paarden met een angst voor iets, en jij hebt het over rotzakken. Ik zie dat als twee verschillende dingen, waarbij ieder probleem een andere aanpak vereist.

De angsthaas moet je leren met dingen om te gaan (daar zijn heel wat trainingen/manieren voor, hoor) en de rotzakken (voor zover die al bestaan Knipoog ) moet je leren samen te werken met de mens (op een normale manier natuurlijk). Dat kan trouwens ook betekenen dat een paard wat zich zo verzet (''de rotzak'') weer vertrouwen moet krijgen in de mens.
Snap je de nuance?

Ik ga meer dan 30 jaar met paarden om, bestudeer ze graag en probeer op een zo'n fijn mogelijke manier een samenwerkingsverband te creeren. Een dominant paard zet ik echt wel op zijn plaats, hoor, als dat nodig is, maar dat kan ook zonder geweld (slaan tussen de oren). Ja, echt waar, dat kan zonder te slaan. Haha!

Mijn eigen paard heb ik vanaf zijn tweede en is een oersterk beestje met een kop er op. Toch sla ik hem nooit, want zoals ik zei zijn er andere manieren om je paard te corrigeren en op een fijne manier te leren samen werken met je. Ik heb inderdaad geen idee hoe de band tussen die bokker en haar paard is, maar gezien het feit dat haar paard zoveel steigert, is het dan zo gek om te denken....... Clown

Mijn paard steigerde ook veel op 2-jarige leeftijd aan de hand, toen ik hem net had. Heb hem er nooit voor geslagen. Nee, ik heb hem leren omgaan met de dingen die hem angst aanjoegen: Hem zich leren richten op mij, veel schrik- en obstakeltraining gedaan, veel wandelen buiten, grondwerk doen. Nu met (in)rijden laat ik hem rustig kijken naar dingen, die hij eventueel spannend vindt. Zo bouw je zelfvertrouwen op. Hij heeft geleerd zich meer en meer op mij te richten en daarnaast weet hij dat de tractoren, wapperende zeiltjes e.d. hem echt niet opeten.

En, ja, ik heb vooral vroeger paarden wel eens geslagen. Achteraf durf ik wel te zeggen, omdat ik niet beter wist en omdat ik het zo geleerd had. Maar ik ben dan ook zo eerlijk om te zeggen dat het niet goed voelde. Tegenwoordig merk ik dat met meer paardgerichte manier (bv. door de juiste lichaamstaal te gebruiken) ook een aardig eind kom. Knipoog

Jij mag vinden dat mijn aanpak niet juist is; de paarden waar ik mee bezig ben, steigeren niet en mijn eigen jonkie ook niet. Ja, hij kan wel eens enorm schrikken van iets, het is een paard en ook nog eens een jong onervaren paard. Hij is niet perfect, ik ook niet. Maar ik kijk wel altijd naar het hele plaatje op de momenten dat ik mijn paard moet corrigeren. En dan vind ik de ''fout'' niet altijd per definitie bij het paard liggen. Jij, als eigenaar van een paard, moet er voor zorgen dat je paard voorbereid is op het leven buiten of op een wedstrijd of waar dan ook.