jasmijn78 schreef:Ik vind het altijd zo flauw te stellen dat je ergens iets ziet wat volgens jou niet goed is en wel veel punten haalt. DUS? Wat wil je er nu mee zeggen?
jasmijn78 schreef:Een beoordeling is niet bedoeld als een papieren instructie. Dus nee, er staat niet expliciet een analyse van de stand van je basis. Wel staan er op je coupon (in alle klasses trouwens) onderdelen als impuls, verzameling, rechtgerichtheid, houding en zit etc. Als jij je als ruiter een beetje verdiept hebt in dressuur, dan zou je aan de scores van die onderdelen (en andere onderdelen) natuurlijk kunnen afleiden hoe het gesteld is met je basis.
Je zegt hier anders zelf dat je aan de punten gegeven op het protocol kunt afleiden hoe het met je basis gesteld is en over dooddoeners gesproken; wie heeft het hier nu telkens over die butsers die nooit de L uitkomen..?
jasmijn78 schreef:Dressuursport is zoals het is. Met goede/minder goede ruiters, goede/minder goede jury's. Ook die minder goede jury's zitten in hun vrije tijd voor een flauwe onkostenvergoeding te jureren zodat wij allemaal de gelegenheid hebben iedere week te kunnen starten. En velen starten ook gewoon iedere week, sprokkelen punten en glijen naar verloop van tijd door naar hogere klasses. De KNHS doet al haar best om dit te voorkomen; heeft de proeven veranderd, de mogelijkheid gecreeerd door te rijden tot 30 wp ipv 20 wp, de minimale leeftijd voor Z verhoogd van 5 naar 6. Bijscholingen juryleden, jonge paardenproeven etc.
Dit heb ik een aantal pagina's geleden ook al benoemd, toen werd er niet op gereageerd en nu kom je er opeens zelf mee... Tsjah.
jasmijn78 schreef:Aan de andere kant moet de KNHS ook haar best doen om de lat niet te hoog te leggen, want als de mensen geen puntjes meer rijden vinden ze het niet meer leuk, is de sport niet meer stimulerend.
Maar wat zij ook doen; het ligt altijd aan de jury, de reglementen, collega'ruiters, de organisatie etc. Als jij de perfecte oplossing hebt voor deze moeilijkheden in de wedstrijdsport zou ik zeggen; meldt je aan bij de KNHS!
Ik zeur niet over 'slechte jury's' maar over mensen in het Z die denken dat ze wel 10 treden hoger op de ladder staan dan elke ruiter in een lagere klasse en dat die ruiters in lagere klassen geen enkel verstand hebben van de oefeningen zoals gevraagd in het Z. Ik ben met je eens dat het flauw is om te zeuren over jury's; mensen dienen zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen rijden. 
jasmijn78 schreef:En al deze 'valkuilen' van de wedstrijdsport staan imo nog steeds los van fet feit dat een Z proef voor een jong paard absoluut niet schadelijk hoeft te zijn.
Maar het kan dus wel schadelijk zijn. Zijn we het daar over eens.
jasmijn78 schreef:De verantwoordelijkheid ligt gewoon bij de ruiter. De verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat hij alles doet om zoveel mogelijk kennis en ervaring op te doen, goede begeleiding te nemen, af te gaan op zijn eigen gevoel zodat hij/zij goede beslissingen kan nemen in de opleiding van zijn/haar rijpaard.
Mee eens, daarom kies ik een andere manier.
Yvonnelind schreef:Bij jou was dat misschien zo, maar er zijn ook mensen die dat gevoel in de lagere klassen al hebben ontwikkeld, omdat ze goede begeleiding hebben, veel ruitergevoel en ervaring hebben.
jasmijn78 schreef:Het kan best zo zijn dat die mensen dat inderdaad deels hebben ontwikkeld. Maar de basis is van B tm Z. Dus als jij L rijdt heb je een deel van de basis onder de knie, nooit de volledige. Bovendien kan het zo zijn dat een paard op L niveau redelijk recht loopt, maar zodra je aan wissels gaat beginnen er toch blijkt dat er nog wel wat aan die rechtgerichtheid schort. Hoe moeilijker het wordt, hoe sneller fouten aan het licht komen. Maar ook dat moet je eerst ervaren. Bovendien blijven basisaspecten altijd aandacht nodig hebben. Op lagere niveau's kan het lijken dat iemand de basis er goed in heeft, maar als de oefeningen moeilijker worden, de overgangen, de verzameling etc. dan vallen velen door de mand.
Er zijn mensen in de lagere klassen die het genoegen hebben gehad om een Z paard te trainen voor een langere periode met goeie begeleiding zonder wedstrijden te rijden met dit paard. Die hebben misschien op dit leerpaard hun ruitergevoel ontwikkeld. Een Z2 proefje van nog geen 10 minuten rijden vind ik geen graadmeter. Het gaat om ruitergevoel. In zo'n proefje van een paar minuten kan je een jury om de tuin leiden, dat is niet de fout van de jury, maar van de ruiter. Als ruiter ben je verantwoordelijk voor je rijden inderdaad. Maar ik verzet me tegen het beeld dat elke willekeurige amazone of ruiter die een 6 jarig paard in het Z2 uitbrengt echt een top talent is en altijd weet waar ze mee bezig is. Iedereen denkt wel eens achteraf; "dat had toch anders gemoeten" of "dat ik dat niet eerder bedacht had". Ik neem liever het zekere voor het onzekere en neem iets meer tijd.