6 jarig paard die Z2 loopt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: 6 jarig paard die Z2 loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:43

Ze heten dan wel prof maar of ze allemaal zo professioneel zijn??? Clown

Hoeveel vriendjespolitiek bestaat er in de dressuur bij de jury? Klein wereldje? Wie heeftd e centjes voor getalenteerde paarden?... Knipoog

Vind het jammer dat mensen omdat het een hier om een feitje gaat (mensen die geld verdienen in de sport) dat dan maar voor zoete koek slikken, Kritisch blijven lijkt me ook belangrijk. Zit hier profruiter om de hoek in de springsport. Toffe vent, maar niet om mij les te geven, vind zijn omgang met paarden niet helemaal fair.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:46

Maar dat hou je denk ik altijd
Ik ken ook mensen, zowel prof als niet prof, waar ik gillend de les uit zou rennen Lachen

Ken mensen die meerdere paarden Z hebben gereden die niet op mijn paarden zouden komen.
Ken mensen die nooit gestart zijn, of idd eens tot de L, die graag dagelijs op mijn paarden zou zien Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:47

Vriendjespolitiek genoeg, heb het dit weekend weer eens mogen ervaren Huilen .
En niet allen de juryleden doen daar aan mee, maar de pers kan er ook wat van hoor Boos! .

En gelukkig zijn er ook mensen (misschien wel wat zeldzaam) die niet gaan voor het grote geld met een superbok, zodat goedwillende getalenteerde amateurs ook eens een liedje mee kunnen blazen Haha! .

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:49

jasmijn78 schreef:
Yvonnelind schreef:
Nu zullen de 6 jarige Z paarden in dit topic wel door iedereen makkelijk na te rijden zijn, maar ik heb het dan even over paarden die ik wel in mijn omgeving zie. Lopen op het zevende of achtste Z2 met tig winstpunten (vaak ruintjes), gaan dan naar iemand die bij de pony's al M/Z reed en dat meisje kan niks met het sterke paard dat alle kneepjes van het vak moet kennen, maar blijkbaar alleen de kneepjes laat zien om onder het werk uit te komen. Niet klikkende combinatie; paard verwijnt in de handel en die zien we nooit meer te-rug.... Zonde. Zou het beter gegaan zijn als er meer tijd was besteed aan de basis? Is dit een enkeling?

Je hebt gelijk; er moet ook meer tijd besteed worden aan de basis... VAN RUITERS!!! Als een paard met zijn vorige eigenaar tig wp in de Z2 heeft gelopen en zo'n ponymeisje krijgt het er niet uit, aan wie ligt dat dan? Aan het meisje!!!

Natuurlijk Haha!

Iedereen kijk zo op tegen Z, maar als je als ruiter de basis beheerst zijn het enkel maar figuurtjes. Ieder normaal gezond rijpaard moet een Z proef kunnen lopen, en die hoeven daar dan echt niet pas op hun 10e te komen.

Had ik ook al gezegd, maar dat quote je dan weer niet... typerend...
Yvonnelind schreef:
Gelukkig zie ik in de L (en de B en de M en de Z) ook genoeg mensen die wel netjes rijden en in het Z en hoger ook wel mensen die ik niet graag op mijn paarden zou zetten...

Altijd zo'n dooddoener dit soort opmerkingen; andersom geldt exact hetzelfde namelijk... Dus het zegt helemaal niks dat jij mensen in lagere klasse netjes ziet rijden en mensen in de Z niet op je paard zou willen laten. Het is ook maar net wat je wil zien. Bovendien; als die b, l, M ruiters zo handig waren, waren ze allang hoger geklasseerd.

Dit schreef ik dus ook al, zie dikgedrukt.... Niet elke L ruiter moet per se Z worden trouwens. Sommige mensen hebben niet genoeg tijd, of geld om regelmatig op wedstrijd te gaan of ze hebben fysieke problemen waardoor ze niet genoeg regelmaat in de trainingen kunnen houden of de paarden worden weer verkocht als ze L of M zijn en moeten ze weer opnieuw beginnen... Tsjah, dat zullen de talenten onder ons zich wel niet voor kunnen stellen, maar dit is voor sommige mensen de situatie (en voor sommigen onder ons blijkbaar een reden om op ze neer te kijken). [/quote]

Nog even een reactie op Jasmijn haar reactie... Knipoog

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:50

Jammer dat gelijk alle amateurs weer over één kam geschoren worden. Ik reed zelf M2 met een best moeilijk paard, zelf opgeleid, door alle klasse's heengevlogen. Hoe ik dit bereikt heb? Door veel te trainen, niet alleen op de oefeningen, maar de hele basis. Dus het schakelen, het meenemen van de zijgangen etc. Ik zou niet eens in het Z willen rijden als ik de basis niet voor elkaar heb. Het paard van mijn moeder bijvoorbeeld loopt M2 maar is totaal niet voor elkaar. Denk je nou echt dat ik die ga starten omdat ik zo snel mogelijk naar het Z wil? Nee, ik zet mezelf er compleet mee voor schut, het paard lijdt eronder en ik kom er geen stap mee verder.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:54

Ik denk dat de meesten hier amateurs zijn hoor Mosh, dus ik weet niet wie een amateur hier over één kam scheert eigenlijk. Lachen Er zijn goede en slechte amateurs en goede en slechte profs.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:02

detour schreef:
Biertabje schreef:
tja de basis is heel erg belangrijk!! ik loop er ook tegenaan, en dan heb ik toch wel wat beestjes naar het Z gereden. maar ik ben ok geen prof en hoef een paard dus ook niet verkopen zodat iemand anders er mee verder kan.

Basis basis basis.... Pling

Kan een paard uberhaupt scoren op Z nivo als de basis niet voldoende aanwezig is?..
Wel interessante vb geef je, zeg! Knipoog

ja dat kan Haha!

ik ben het levend voorbeeld Tong uitsteken
alleen vind ik dat er niet zo dramatische reacties op hoeven te komen Bloos
wat ik me dan afvraag waar bestaat de basis uit (volgens jullie)!

ik heb bv mijn schimmel zelf naar het ZZ gereden en ik weet dat er gewoon meer inzit als ze nog losser in het lijft wordt... dat is dus een stukje basis...

bij die van mij begin ik het nu pas te merken, terwijl ik bij een andere waarmee ik L ben het nu al merk dat er eerst wat bijgeschaafd moet worden. en heb er nog een die Z loopt die het een en ander heeft meegemaakt, maar daar hoef je geen poging bij te doen om die iets fatsoenlijks bij te schaven Haha!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:02

Ik zit net even de vorige pagina overnieuw te lezen. Beetje in de verkeerde context gelezen denk ik Bloos

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:04

Mentaliteit is zoooow belangrijk... Al is je papa meneer Jansen en je mama Anky.. je zult het zelf moeten doen met je paard! Knipoog

Het is alleen wel makkelijker als je in de juiste kringen verkeert mbt het verkrijgen van de toppers.

Verder ga ik met je mee, Yvonne; je hebt goede amateurs en slechte profs. Ik denk dat men zich daar wel eens op verkijkt. Knipoog

Alles hangt af van wat iemand rijdt kennelijk. Een van mijn expensionklanten rijdt Z2 met haar Gribaldi (is nu al tijdje geblesseerd), jureert, werkt bij de KNHS; werkte bij Anky; juist door haar ervaring en door haar kennis, mensen die ze in de hoge takken vd sport kent is ze heel nuchter en kijkt echt naar een combi, ongeacht de bloedlijn, ruiter (qua bloedlijn Clown hihi)..

Heerlijk dat er zulke mensen zijn die met hun pootjes op de grond staan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:10

Biertabje, ontspannen door het lijf lopen zou imo best zwaar mogen wegen hoor, mbt het beoordelen!

Maarja, het blijven dieren dus kan me voorstellen dat dat stukje niet altijd haalbaar is...

Krijg je in je beoordeling wel eens iets te lezen mbt die basis? Of doen ze dat niet als je in het Z rijdt? Geen idee, hoor, ik rijd nl geen Z.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:30

tja ik niet Lachen ik spring!! dus krijg ik geen commentaar op een blaadje Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:33

Ideaal!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:38

detour schreef:
Krijg je in je beoordeling wel eens iets te lezen mbt die basis? Of doen ze dat niet als je in het Z rijdt?

Een beoordeling is niet bedoeld als een papieren instructie. Dus nee, er staat niet expliciet een analyse van de stand van je basis. Wel staan er op je coupon (in alle klasses trouwens) onderdelen als impuls, verzameling, rechtgerichtheid, houding en zit etc. Als jij je als ruiter een beetje verdiept hebt in dressuur, dan zou je aan de scores van die onderdelen (en andere onderdelen) natuurlijk kunnen afleiden hoe het gesteld is met je basis.

Overigens heeft iedereen het over basis dit basis dat, maar mijn ervaring is dat je pas kunt ervaren of je basis er goed inzit als je Z2 of verder komt. Vanaf die klasses komen basis fouten/gebreken pas echt (steeds meer) aan het licht. Je komt zo'n proef gewoon niet door als je paard bv niet 100% aan je been is.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:44

dat ben ik deels wel met je eens jasmijn! daarom zei ik ook dat ik met mijn ZZ paard er nu pas echt achterkom wat er bijgeschaafd moet worden! Ja

maar heb ook een 7 jarige die L loopt waarbij het nu al moet, omdat die waarschijnlijk niet de 'prefectie' heeft om even naar het Z gereden te worden. die heeft blijkbaar een goede basis nodig om zover te komen. dat is het zelfde dat sommige paarden Z dressuur lopen en alleen een wp/bovenaan kunnen lopen als er niks fouts gaat, ze kunnen zich niks veroorloven omdat het paard gewoon niet meer heeft.
dat is natuurlijk helemaal niet erg! maar kan me voorstellen dat zulke mensen wel meer met perfectie bezig zijn dan iemand die een spetterend paard heeft die foutjes kan veroorloven (uitzonderingen daar gelaten)
maar die van mij moet het ook niet hebben van de techniek, wel van haar karakter en ik denk dat ik daarom ook te weinig aan de basis (of onderdelen, klinkt wat beter) heb gewerkt!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:07

jasmijn78 schreef:
detour schreef:
Krijg je in je beoordeling wel eens iets te lezen mbt die basis? Of doen ze dat niet als je in het Z rijdt?

Een beoordeling is niet bedoeld als een papieren instructie. Dus nee, er staat niet expliciet een analyse van de stand van je basis. Wel staan er op je coupon (in alle klasses trouwens) onderdelen als impuls, verzameling, rechtgerichtheid, houding en zit etc. Als jij je als ruiter een beetje verdiept hebt in dressuur, dan zou je aan de scores van die onderdelen (en andere onderdelen) natuurlijk kunnen afleiden hoe het gesteld is met je basis tijdens de proef, want het is een momentopname. Je kunt soms wel 2 of drie punten verschil hebben als je twee peroeven achter elkaar rijdt in bv. het rechtgericht zijn.

Overigens heeft iedereen het over basis dit basis dat, maar mijn ervaring is dat je pas kunt ervaren of je basis er goed inzit als je Z2 of verder komt. Vanaf die klasses komen basis fouten/gebreken pas echt (steeds meer) aan het licht. Je komt zo'n proef gewoon niet door als je paard bv niet 100% aan je been is.
[i]

Ik zie anders nog wel Z2 ruiters die met veel drijven en best veel stanggebruik punten halen, dus... Ik ben het met je eens dat in deze klasse een minder goeie basis ervoor zou moeten zorgen dat je in deze klasse geen punten haalt, maar helaas gaat dit niet altijd op. LachenNet zoals het ook niet altijd opgaat dat je eerst een proef op Z2 nivo gereden moet hebben met winst om te kunnen beoordelen of de basis goed is of niet. Bij jou was dat misschien zo, maar er zijn ook mensen die dat gevoel in de lagere klassen al hebben ontwikkeld, omdat ze goede begeleiding hebben, veel ruitergevoel en ervaring hebben. Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:43

Yvonnelind schreef:
Ik zie anders nog wel Z2 ruiters die met veel drijven en best veel stanggebruik punten halen, dus...

Ja, maar nogmaals; dit zijn altijd zulke dooddoeners. We zien in alle klasses goede en minder goede combi's. Ook zien we in alle klasses goede en minder goede jury's. (iemand zei het net al heel treffend; veel jury's zijn ook gewoon amateurruiters)

Ik vind het altijd zo flauw te stellen dat je ergens iets ziet wat volgens jou niet goed is en wel veel punten haalt. DUS? Wat wil je er nu mee zeggen?

Dressuursport is zoals het is. Met goede/minder goede ruiters, goede/minder goede jury's. Ook die minder goede jury's zitten in hun vrije tijd voor een flauwe onkostenvergoeding te jureren zodat wij allemaal de gelegenheid hebben iedere week te kunnen starten. En velen starten ook gewoon iedere week, sprokkelen punten en glijen naar verloop van tijd door naar hogere klasses. De KNHS doet al haar best om dit te voorkomen; heeft de proeven veranderd, de mogelijkheid gecreeerd door te rijden tot 30 wp ipv 20 wp, de minimale leeftijd voor Z verhoogd van 5 naar 6. Bijscholingen juryleden, jonge paardenproeven etc.

Aan de andere kant moet de KNHS ook haar best doen om de lat niet te hoog te leggen, want als de mensen geen puntjes meer rijden vinden ze het niet meer leuk, is de sport niet meer stimulerend.

Maar wat zij ook doen; het ligt altijd aan de jury, de reglementen, collega'ruiters, de organisatie etc. Als jij de perfecte oplossing hebt voor deze moeilijkheden in de wedstrijdsport zou ik zeggen; meldt je aan bij de KNHS!

En al deze 'valkuilen' van de wedstrijdsport staan imo nog steeds los van fet feit dat een Z proef voor een jong paard absoluut niet schadelijk hoeft te zijn.

De verantwoordelijkheid ligt gewoon bij de ruiter. De verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat hij alles doet om zoveel mogelijk kennis en ervaring op te doen, goede begeleiding te nemen, af te gaan op zijn eigen gevoel zodat hij/zij goede beslissingen kan nemen in de opleiding van zijn/haar rijpaard.

Yvonnelind schreef:
Bij jou was dat misschien zo, maar er zijn ook mensen die dat gevoel in de lagere klassen al hebben ontwikkeld, omdat ze goede begeleiding hebben, veel ruitergevoel en ervaring hebben.

Het kan best zo zijn dat die mensen dat inderdaad deels hebben ontwikkeld. Maar de basis is van B tm Z. Dus als jij L rijdt heb je een deel van de basis onder de knie, nooit de volledige. Bovendien kan het zo zijn dat een paard op L niveau redelijk recht loopt, maar zodra je aan wissels gaat beginnen er toch blijkt dat er nog wel wat aan die rechtgerichtheid schort. Hoe moeilijker het wordt, hoe sneller fouten aan het licht komen. Maar ook dat moet je eerst ervaren. Bovendien blijven basisaspecten altijd aandacht nodig hebben. Op lagere niveau's kan het lijken dat iemand de basis er goed in heeft, maar als de oefeningen moeilijker worden, de overgangen, de verzameling etc. dan vallen velen door de mand.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:59

ik vind overigens dat vele ruiters altijd maar voor wp rijden Bloos
zelfs als ze al Z zijn Bloos(of zelfs als het sportpredikaat al binnen hebben Bloos! ) ik snap dat niet.... klinkt allemaal wel leuk! je ziet het ook bij het springen!! zijn de paarden in de stop, wordt er snel afgegroet anders krijgen ze min punten... maar als het dan 1x weer goed gaat en ze halen toevallig weer een punt, kunnen ze alsnog een klasse hoger starten Bloos

ik heb altijd zoiets van...je punten komen! gaat het goed dan komen de punten vanzelf. gaat het niet goed, dan krijg je ze niet of moet je ze misschien inleveren... en misschien wel terecht, want mensen kunnen veel te snel naast hun schoenen gaan lopen Bloos

en voor de meeste geldt nog altijd: het is maar een hobby Haha!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:18

Ik denk dat je daarin wel gelijk hebt Tabitha! Ik baalde er altijd van als ik een winstpunt reed terwijl mijn gevoel erbij bagger was. Wat heb je in godsnaam aan die punten als je er geen plezier aan beleefd hebt? Ik krijg ook een beetje het idee dat mensen het omkeren. Winstpunt= goed gevoel. Goed gevoel, geen winstpunt = Óf het paard afzeiken, of de jury (en voor de mensen die eerlijk tegenover zichzelf kunnen zijn zichzelf). Al kan ik me wel voorstellen dat je ontzettend baalt als je steeds 'niets' rijd terwijl je er wel veel tijd in stopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:46

Biertabje schreef:
ik vind overigens dat vele ruiters altijd maar voor wp rijden Bloos
zelfs als ze al Z zijn Bloos(of zelfs als het sportpredikaat al binnen hebben Bloos! ) ik snap dat niet.... klinkt allemaal wel leuk! je ziet het ook bij het springen!! zijn de paarden in de stop, wordt er snel afgegroet anders krijgen ze min punten... maar als het dan 1x weer goed gaat en ze halen toevallig weer een punt, kunnen ze alsnog een klasse hoger starten Bloos

ik heb altijd zoiets van...je punten komen! gaat het goed dan komen de punten vanzelf. gaat het niet goed, dan krijg je ze niet of moet je ze misschien inleveren... en misschien wel terecht, want mensen kunnen veel te snel naast hun schoenen gaan lopen Bloos

en voor de meeste geldt nog altijd: het is maar een hobby Haha!

Ik heb geruime tijd in Zweden gewoond en daar ook gestart, en daar heeft men een heel ander systeem waarbij promotie niet van winstpunten afhangt. Daar is men dus helemaal niet gefixeerd op die magische 60% grens, maar kijken mensen naar waar ze staan tov het deelnemersveld. Je kunt er landelijk t/m PsG vrij inschrijven, je bepaalt dus zelf welke klasse je start. In de praktijk werkt dat prima. Niemand vind het leuk om 51% te scoren en onderaan te eindigen, dus iedereen start wel ongeveer wat ie waard is. Er zit wel een rem op: als je geplaceerd wordt verzamel je "plaatsingspunten" en bij een te hoog aantal mag je niet meer in de lagere klassen starten als combinatie. Zo wordt dus wel voorkomen dat mensen blijven hangen om prijzen te scoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:49

Dat klinkt idd niet als een verkeerd systeem Ja

Maar goed ook daar, wie gaat er nu van huis om laatste te worden? Niemand in geen 1 systeem.

Zelf wilde ik altijd voor de helft eindigen.
En dat is me meestal ook ruim gelukt. Wat inhoud dat er dan ook vaak een wp aan vastzit.
De norm perse eerste te willen worden is voor mij te hoog.
Zulke ster ruiter ben ik niet. En genoeg mensen met betere paarden Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:51

Een goed opgeleid Z paard van 6 jaar heeft daar alleen maar profijt van, meer dan een 6 jarig B paard dat met schoppen en trekken de baan rond gaat. Dan zie ik liever een correct opgeleid 6 jarig z paard dat tenminste weet wat ie van zn ruiter kan verwachten..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:59

jasmijn78 schreef:
Ik vind het altijd zo flauw te stellen dat je ergens iets ziet wat volgens jou niet goed is en wel veel punten haalt. DUS? Wat wil je er nu mee zeggen?

jasmijn78 schreef:
Een beoordeling is niet bedoeld als een papieren instructie. Dus nee, er staat niet expliciet een analyse van de stand van je basis. Wel staan er op je coupon (in alle klasses trouwens) onderdelen als impuls, verzameling, rechtgerichtheid, houding en zit etc. Als jij je als ruiter een beetje verdiept hebt in dressuur, dan zou je aan de scores van die onderdelen (en andere onderdelen) natuurlijk kunnen afleiden hoe het gesteld is met je basis.

Je zegt hier anders zelf dat je aan de punten gegeven op het protocol kunt afleiden hoe het met je basis gesteld is en over dooddoeners gesproken; wie heeft het hier nu telkens over die butsers die nooit de L uitkomen..?

jasmijn78 schreef:
Dressuursport is zoals het is. Met goede/minder goede ruiters, goede/minder goede jury's. Ook die minder goede jury's zitten in hun vrije tijd voor een flauwe onkostenvergoeding te jureren zodat wij allemaal de gelegenheid hebben iedere week te kunnen starten. En velen starten ook gewoon iedere week, sprokkelen punten en glijen naar verloop van tijd door naar hogere klasses. De KNHS doet al haar best om dit te voorkomen; heeft de proeven veranderd, de mogelijkheid gecreeerd door te rijden tot 30 wp ipv 20 wp, de minimale leeftijd voor Z verhoogd van 5 naar 6. Bijscholingen juryleden, jonge paardenproeven etc.

Dit heb ik een aantal pagina's geleden ook al benoemd, toen werd er niet op gereageerd en nu kom je er opeens zelf mee... Tsjah.

jasmijn78 schreef:
Aan de andere kant moet de KNHS ook haar best doen om de lat niet te hoog te leggen, want als de mensen geen puntjes meer rijden vinden ze het niet meer leuk, is de sport niet meer stimulerend.

Maar wat zij ook doen; het ligt altijd aan de jury, de reglementen, collega'ruiters, de organisatie etc. Als jij de perfecte oplossing hebt voor deze moeilijkheden in de wedstrijdsport zou ik zeggen; meldt je aan bij de KNHS!

Ik zeur niet over 'slechte jury's' maar over mensen in het Z die denken dat ze wel 10 treden hoger op de ladder staan dan elke ruiter in een lagere klasse en dat die ruiters in lagere klassen geen enkel verstand hebben van de oefeningen zoals gevraagd in het Z. Ik ben met je eens dat het flauw is om te zeuren over jury's; mensen dienen zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen rijden. Knipoog

jasmijn78 schreef:
En al deze 'valkuilen' van de wedstrijdsport staan imo nog steeds los van fet feit dat een Z proef voor een jong paard absoluut niet schadelijk hoeft te zijn.

Maar het kan dus wel schadelijk zijn. Zijn we het daar over eens.

jasmijn78 schreef:
De verantwoordelijkheid ligt gewoon bij de ruiter. De verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat hij alles doet om zoveel mogelijk kennis en ervaring op te doen, goede begeleiding te nemen, af te gaan op zijn eigen gevoel zodat hij/zij goede beslissingen kan nemen in de opleiding van zijn/haar rijpaard.

Mee eens, daarom kies ik een andere manier.

Yvonnelind schreef:
Bij jou was dat misschien zo, maar er zijn ook mensen die dat gevoel in de lagere klassen al hebben ontwikkeld, omdat ze goede begeleiding hebben, veel ruitergevoel en ervaring hebben.

jasmijn78 schreef:
Het kan best zo zijn dat die mensen dat inderdaad deels hebben ontwikkeld. Maar de basis is van B tm Z. Dus als jij L rijdt heb je een deel van de basis onder de knie, nooit de volledige. Bovendien kan het zo zijn dat een paard op L niveau redelijk recht loopt, maar zodra je aan wissels gaat beginnen er toch blijkt dat er nog wel wat aan die rechtgerichtheid schort. Hoe moeilijker het wordt, hoe sneller fouten aan het licht komen. Maar ook dat moet je eerst ervaren. Bovendien blijven basisaspecten altijd aandacht nodig hebben. Op lagere niveau's kan het lijken dat iemand de basis er goed in heeft, maar als de oefeningen moeilijker worden, de overgangen, de verzameling etc. dan vallen velen door de mand.

Er zijn mensen in de lagere klassen die het genoegen hebben gehad om een Z paard te trainen voor een langere periode met goeie begeleiding zonder wedstrijden te rijden met dit paard. Die hebben misschien op dit leerpaard hun ruitergevoel ontwikkeld. Een Z2 proefje van nog geen 10 minuten rijden vind ik geen graadmeter. Het gaat om ruitergevoel. In zo'n proefje van een paar minuten kan je een jury om de tuin leiden, dat is niet de fout van de jury, maar van de ruiter. Als ruiter ben je verantwoordelijk voor je rijden inderdaad. Maar ik verzet me tegen het beeld dat elke willekeurige amazone of ruiter die een 6 jarig paard in het Z2 uitbrengt echt een top talent is en altijd weet waar ze mee bezig is. Iedereen denkt wel eens achteraf; "dat had toch anders gemoeten" of "dat ik dat niet eerder bedacht had". Ik neem liever het zekere voor het onzekere en neem iets meer tijd. Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:00

Yvonnelind schreef:
Ik zeur niet over 'slechte jury's' maar over mensen in het Z die denken dat ze wel 10 treden hoger op de ladder staan dan elke ruiter in een lagere klasse en dat die ruiters in lagere klassen geen enkel verstand hebben van de oefeningen zoals gevraagd in het Z.

Ik denk dat dat echt je eigen beleving is. Ik rijd zelf Z2 en ik kijk niet neer op ruiters die in lagere klasses rijden, zeker niet. Ik realiseer mij alleen wel dat ik ook dacht toen ik L reed dat ik al een heel eind was, en toen ik verder kwam, dat dat bar tegenviel. En nog steeds; hoe verder ik kom, des te meer ik mij realiseer hoe moeilijk het eigenlijk wel niet is. Ik snap nu dat dingen die er bij andere zo eenvoudig uitzien, helemaal niet zo eenvoudig zijn.

Vorig jaar was ik trouwens ook nog L ruiter met mijn andere paard, en toen realiseerde ik mij ook dat het met elk paard toch weer anders is, en de weg gewoon weer opnieuw afgelegd moet worden. Maar met mijn jonge paard kan ik nu wel beter inschatten wanneer hij ergens klaar voor is. Dat is mijn ervaring en mijn voordeel ten opzichte van ruiters die dat traject nog niet hebben afgelegd. Ik realiseerde mij dat je niet kun weten wat voor weg je nog te gaan hebt, als je nog maar halverwege bent. Niks ten nadele van lager geklasseerde ruiters, maar dat is gewoon mijn ervaring. En als ik dat zo stel en jij, Yvonne, vat dat zo op alsof ik 10 treden hoger sta dan jij, dan is dat toch echt jou probleem Vork

Bovendien vind ik dat je wel trots mag zijn op behaalde plaatsingen en klasseringen, ongeacht welke klasse. Dat schijnt heel vreemd te zijn hier op bokt, maar toch vind ik dat. Knipoog

Yvonnelind schreef:
Ik ben met je eens dat het flauw is om te zeuren over jury's; mensen dienen zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen rijden.

Gelukkig Knipoog

Yvonnelind schreef:
Maar het kan dus wel schadelijk zijn. Zijn we het daar over eens.

Een slechte ruiter die de grenzen van zijn paard niet kan aanvoelen is altijd schadelijk voor een paard, maar nogmaals; dat is niet klassegebonden.

Yvonnelind schreef:
Er zijn mensen in de lagere klassen die het genoegen hebben gehad om een Z paard te trainen voor een langere periode met goeie begeleiding zonder wedstrijden te rijden met dit paard. Die hebben misschien op dit leerpaard hun ruitergevoel ontwikkeld.

Dat is toch prima? En als ze zo'n goed ruitergevoel hebben ontwikkelt moeten B, L en M proefjes dan toch geen problemen meer opleveren als ze wel wedstrijden gaan rijden? Dan vliegen ze er zo doorheen. Ik ben het met je eens dat je niet perse wedstrijdruiter hoeft te zijn om goed te kunnen rijden, maar gezien het gegeven dat we thuis allemaal Anky zijn geven behaalde plaatsingen en klasseringen m.i. toch een iets betere INDICATIE van iemands kunnen, dan alleen wat diegene er zelf over te zeggen heeft. (lees iets betere, en nee; ik zeg daarmee niet dat ALLE hoog geklasseerde ruiters toppers zijn)

Yvonnelind schreef:
Een Z2 proefje van nog geen 10 minuten rijden vind ik geen graadmeter. Het gaat om ruitergevoel. In zo'n proefje van een paar minuten kan je een jury om de tuin leiden, dat is niet de fout van de jury, maar van de ruiter.

Nou, ik kan je vertellen dat het vanaf Z2 niet eenvoudig meer is om de jury om de tuin te leiden hoor... Maar goed, degene die B rijden en denken hun ruitergevoel al volledig ontwikkelt hebben mogen mijn paard wel een keer komen lenen voor een Z2 proef hoor! Alles zit er in, en hij heeft al veel en dikke punten behaald in het Z2, maar de jury om de tuin leiden met zaken die ik in de training nog niet volledig voor elkaar hebt, gaat mij in de Z2 verdomd lastig af... Dan staan er gewoon dikke onvoldoendes op het protocol. Ik weet niet hoe andere Z2 ruiters dat ervaren?

Yvonnelind schreef:
Maar ik verzet me tegen het beeld dat elke willekeurige amazone of ruiter die een 6 jarig paard in het Z2 uitbrengt echt een top talent is en altijd weet waar ze mee bezig is.

Maar dat wordt ook niet gezegd. Er wordt gezegd dat iemand die weet waar hij mee bezig is en er enigzins gevoel voor heeft gerust een paard verantwoord met 6 jaar in de Z2 uit KAN brengen. Jij gaat de boel direct verdraaien.

Yvonnelind schreef:
Iedereen denkt wel eens achteraf; "dat had toch anders gemoeten" of "dat ik dat niet eerder bedacht had".

Inderdaad, en daar leer je alleen maar van. Ik kan bij mijn eerste Z paard ook terugkijken op zaken waarvan ik nu zeg; dat had ik beter anders kunnen doen. Met de paarden die daarna kwamen heb ik het inderdaad anders gedaan, maar liep ik weer tegen andere dingen aan. Maar feit blijft dan als je nooit probeerd of gedaan hebt, je het ook niet weet en het dus ook niet leert. Daarom is het zelf ervaren zo belangrijk. En met alle respect voor een B (niveau) ruiter, hoe netjes die ook rijdt, die kan nooit weten wat het inhoudt een goede Z proef af te leggen. Dat en de weg ernaartoe zal dat duidelijk maken.

Yvonnelind schreef:
Ik neem liever het zekere voor het onzekere en neem iets meer tijd.

En dat is je goed recht. Maar fouten maken mag hoor, sterker nog; al neem je nog zoveel tijd, daar kom je niet onder uit.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:12

Ben het in grote lijnen wel met je eens jasmijn! fouten maken doe je op elk niveau en met ieder paard weer. dit merk je vaak op als je met een ander paard weer opnieuw begint en tegen dingen weer aanloopt. en ik denk niet dat je manier van rijden afhangt of je nou prof bent of niet. Ken hier in de buurt wel aantal mensen die eigen stal hebben, maar naar mijn idee weinig ruitergevoel hebben. ook mensen die een ORUN diploma op zak hebben, maar dit zegt erg weinig naar mijn idee als je alleen eerste fase op zak hebt. Zelfs ik kan dat Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:26

Mosh schreef:
Ik denk dat je daarin wel gelijk hebt Tabitha! Ik baalde er altijd van als ik een winstpunt reed terwijl mijn gevoel erbij bagger was. Wat heb je in godsnaam aan die punten als je er geen plezier aan beleefd hebt? Ik krijg ook een beetje het idee dat mensen het omkeren. Winstpunt= goed gevoel. Goed gevoel, geen winstpunt = Óf het paard afzeiken, of de jury (en voor de mensen die eerlijk tegenover zichzelf kunnen zijn zichzelf). Al kan ik me wel voorstellen dat je ontzettend baalt als je steeds 'niets' rijd terwijl je er wel veel tijd in stopt.

Dus dan ben je bezig met het gevoel dat het rijden je heeft gegeven! En daar gaat het toch ook om? Dat zou zwaarder moeten wegen dan wat de jury vindt van zo'n momentopname. En van het leerproces groei je en zul je wat ervarener op een ander paard stappen. Knipoog

Mijn Arabier kan erg lekker lopen maar is het niet het type waar de gemiddelde jury op zit te wachten. Toch is het an een kwestie van geloven in je eigen dier en tevreden zijn met hoe het voor jezelf en je dier is gegaan. Dan is een winstpunt een mooi gegeven! Haha!

Jasmijn en Roos- ff offtopic; kennen jullie elkaar?