Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

Re: Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:40

Als ik school heb, dan heeft ie vaak 2 of soms zelfs 3 dagen vrij. Maar in vakanties dan doe ik er eigenlijk wel elke dag wat mee. Niet altijd rijden hoor. Grotendeels wel, maar ook eens een dagje longeren of losgooien.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:14

paarden zijn van nature beesten die constant in beweging zijn. Want in het wild zijn ze altijd de hele dag bezig met het zoeken naar eten of naar beschutting. Dus als een paard op de wei staat (dagelijks) of een loop stal/paddock als stal heeft is dagelijkse beweging geen probleem, want dat geeft die dan zich zelf wek. Maar als je nou je paard 24 uur per dag op stal staat, in een stalletje van 3x3 dan heeft je paard het zeker nodig om iedere dag zeker gereden te worden en het best is dan nog om hem niet 23 uur per dag op stal te laten staan ipv 24 uur. Maar gewoon zorgen dat je paard dan minstens 3 uur de tijd heeft om z'n benen te strekken. Natuurlijk kan dat tegen woordig niet meer, maar het zou natuurlijk wel het beste zijn voor je paard en stalontdeugden zullen een stuk minder worden. Want er is dan minder tijd om te gaan vervelen Knipoog

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:18

Vrij vind ik wel een groot woord. Als ik mijn paard een dag stil zet dan is ze daar echt niet blij mee. Dus dan betekend gewoon een rondje stappen aan de lange teugel of een bosritje maken..

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:19

Ik hou ook van zo nu en dan een rustdag ertussen!! Niet op stal uiteraard, maar lekker los in de paddock of binnenbak even lekker paard zijn en dan kan hij er wel weer 2 dagen tegen aan Knipoog Zo doen wij dat meestal!

Biir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:52

Wij hebben er 6 staan, deze worden gemiddeld zo'n 4 dagen gereden en 1 dag gelongeerd, de andere 2 dagen zijn ze "vrij".
Dit verschilt natuurlijk per paard, soms worden ze wat meer gereden en andere weken wat minder. Als ze niet gereden worden komen ze bij goed weer op de wei, want om ze de hele dag in hun stal te laten staan is ook niks Knipoog
Ik ben van mening dat het erg belangrijk is om een paard een dag vrij te geven. Na verloop van tijd rijd je je paard anders helemaal op en heeft hij geen zin meer om te werken, en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling!

Noortje_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:30

Geef mijn paard altijd 2 dagen per week vrij, en dat gaat prima zo. Lekker de hele dag in de wei aan het genieten, en zelf vind ik het ook wel fijn!

Walliska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:10

Ik rijd 3x in de week (Maandag,donderdag,Zaterdag)
Op dinsdag, woensdag, zondag
gaan ik er gewoon heen op te poetsen en knuffelen lopen, af en toe even zonder zadel stappen
mijn paarden staan gewoon in de wei en savonds gaan ze op stal

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:04

Ik denk niet dat een paard echt een vrije dag nodig heeft. Ik denk echter wel dat een dagje wat anders doen goed is voor je paard. Een beetje afwisseling que werk houdt ze fris in het hoofd. Dus bv. eens een dagje longeren, springen of buiten rijden. 7 dagen per week dressuren staat mijn merrie wel een beetje tegen. Ik probeer dus regelmatig iets anders met haar te doen.

Overigens heeft ze 1 dag per week vrij (wel weidegang!) die dag is denk ik echter meer voor mij als voor haar Clown

Maritime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:29

Ik rij ongeveer een uur per dag, maar rij erg afwisselend. Ik rij zowel pirouettes en schakels als cavaletti. Op maandag hebben mijn paarden een rustdag omdat ik meestal op zondag wedstrijd heb.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:47

Ik geef mijn paarden veel vrij. Dan houden ze er zin in! Het geeft ze de tijd om af te komen van kleine (spier)pijntjes die onstaan in de training en het maakt hun hoofd even leeg. Vooral jonge paarden, maar eigenlijk ook oude paarden die veel leren hebben in mijn beleving even een rust punt nodig om alles weer even een plaatsje te geven. In mijn ervaring werkt het ook echt! Het houdt ze fris!

Maar vrije dagen of zelfs vakanties houdt bij mij alleen in dat ze dus niet getraind worden. (rijden, longeren of werken aan de lange lijnen, etc.) Wel zie en verzorg ik ze dagelijks en ze gaan bij mij altijd met elkaar naar buiten, waar ze zelf zorgen voor voldoende beweging en plezierige afleiding met elkaar.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:58

Vrijwel altijd 2 dagen in de week vrij.
Veel afwisseling in het werk. om de 2 weken een springles, en we proberen iedere week een bosrit te maken.
Verder iedere dag buiten ( tijd dat het licht is )Merk dat de mijne erg sjagrijnig wordt op stal, en ook als ze niet wat vrij heeft in de week

majo8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:18

rossebol schreef:
Ik vind dat een paard wel een rustdag nodig heeft.
Als je kijkt naar mensen die aan fitniss doen moeten ook soms even een dag rust om hun spieren te laten rusten.
Ik ben van mening dat een paard dit ook nodig heeft.
Plus dat het ook wel eens lekker voor een dier is om even een dag helemaal niks te moeten.

Die van mij heeft ook vaker een dagje vrij mits ie dan zeker in de wei komt

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:57

Ik geef mijn paard ook 1 of 2 dagen vrij per week, maar eigenlijk heb ikzelf dat denk ik meer nodig Clown vind het ook wel eens fijn om een dagje niet te hoeven rijden! Mijn paard zet ik dan de gehele dag buiten. Anders is dit gewoon een dagdeel als ik rijd.

septer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:05

ik ga sowieso wel elke dag naar me paard toe maar op woensdag en zondag doe ik niks met ze alleen voeren en bij ze zijn.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:10

Ik vind zeker dat een paard een dagje vrij nodig heeft.
Ik gaf mijn paard altijd 2 dagen vrij en soms 3 (ze was ook al wat ouder)
Wij zouden zelf ook niet graag 7 dagen in de week willen werken hihi (moet er niet aan denken) Ik ben er wel elke dag, of gewoon een poetsbeurt en lekker knuffelen, of ik gooi hem lekker ff los. Hebben hun ook nodig vind ik.

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:12

Vrij? hangt ervanaf wat er meebedoeld wordt.
Voor de een is dat gewoon ff lekker los. voor de ander is dat gewoon aan het lijntje dollen.
hoe vaak en zwaar is je werk wat je anders met je paard doet.
vindt wel dat bij vrij zijn zeker beweging hoort en geen dag box..
het zijn tenslotte bewegingsdieren.
afwisseling van het werk. dressuur/springen/buitenrit doen ook wonderen.
zelf ken je je paard het beste en weet je waar je hem of haar blij mee maakt.
zelf vindt ik het fijn als mijn paard 2x eruit komt. 1 maal arbeid en 1 maal stapmolen of vrij aan de lijn.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:17

Ik geef mijn paard een dag per week vrij. Op die dag komt hij ook op de wei. Hij kan het goed aan om de overige 6 dagen te werken. Soms krijgt hij een extra dag vrij, als dat beter uitkomt ivm school oid. Hij komt dan wel naar buiten. Verder zorg ik voor veel afwisseling.

Ik vind dus dat paarden wel een dagje (of 2) vrij moeten hebben per week. Lachen

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:24

mntj, klopt ik bedoel ook met vrij wel even los, of dollen aan de lijn. Niet de hele dag op stal

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:14

bij ons gaan ze 6 dagen in de week naar buiten, behalve op zondag.
verder longeer ik hem 1x voor het rijden. en daarnaast rij ik ook gewoon 6 dagen in de week.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:09

Ze staat 24/7 op een grote wei komt niets tekort en ik geef haar ongeveer twee dagen per week vrij. Dan kom ik wel voeren en alles chekken maar dat zijn de enige dagen dat ik weinig tijd heb. (uurtje pauze van mn werk).
Imo is 'vrij' dat ze niet echt beweging krijgt. Of gewoon een poetsbeurtje ofzo

Als die alleen vrij is en 'even los mag' vind ik niet zo kunnen Bloos

maatlaje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:21

IMO hebben ze geen dagje vrij nodig, maar wel genoeg afwisseling!

Hidalgo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:25

Die van mij heeft doordeweeks veel dagen vrij.

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:33

mijn pony heeft s'winters meer vrij dan somers.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:45

het hangt van het werk af maar merk dat sommige een dagje niet rijden erg fijn vinden, maar dan zijn ze wel berreid gepoetst te worden en vrijheidsdressuur vinden ze dan ook wel erg leuk.

probo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:51

mijn paard heeft 1 a 2 keer per week vrij , dan gaat hij lekker los of ga ik wandelen