Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:47

Afgod Afgod Afgod Afgod AMEN

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:54

Tsja, ik zie paarden nou eenmaal niet als wezens die er de hele tijd op uit zijn om onder werk uit te komen of die constant gericht zijn op het grijpen van de macht. Misschien dat dat het verschil uitmaakt? Ik verwacht dat ze met me samen willen werken - gek genoeg voldoen ze aan dit verwachtingspatroon. Self fulfilling prophecy Knipoog ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:55

gek voorbeeld over band.........

ik kreeg een spikkelding in training, dier zou gevaarlijk zijn onder het zadel, de eigenaar wilde er niet meer op, dus peerd moest verkoopklaar gemaakt worden, en tussen neus en lippen door nog even voor de keuring.....

heb het dier twee maanden op stal gehad,

Goed ze was sensibel, erg sensibel maar gruwelijk eerlijk.... fijner paard is er niet (nog 3 weken in de lappenmand gezeten door haar, steeg op... blijft mijn spoor vastzitten in haar staart..... terwijl ik dus met mijn been op haar kont probeer los te komen gaat ze toch van kiet Lachen Lachen Kim met dr kont in het zand)

Maargoed, lang verhaal kort gemaakt..... eigenaren kwamen regelmatig kijken..... uiteindelijk het dier op de keuring (waar ze een eerste premie haalde) verkocht aan iemand waar we mee afgesproken hadden die dag.

De eigenaren kwamen twee dagen na de keuring (toen was ze 6 weken op stal bij mij) kijken.... eigenaren staan bij de box, peerd is aan het eten en reageert verder niet... ik kom de gang inlopen, en de kop gaat omhoog, dier laat het eten los, en vind het helemaal geweldig dat ik de gang in kom lopen......

Eigenaren stonden erbij en keken ernaar.......

Waarom die merrie zo op mij reageerde was heel simpel.... ze wist waar ze aan toe was, ze wist wat ze kon verwachten... ze voelde zich lekker.

Ik was niet degene die haar voerde, ik was niet degene die haar op het land zette, ik was degene die haar corrigeerde........

Ze is goed verkocht, voor een hele goede prijs aan een hele goede nieuwe eigenaar....... die ook het paard in de waarde laat,. maar wel duidelijke grenzen aangeeft

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:56

Ik geef mijn paard wel op zijn sodemieter als het nodig is.

Het leuke is dat ik dat dus eigenlijk nooit doe. het is gewoon niet nodig...

Als ik dan sommige mensen zie ''hanessen'' met hun paard omdat het dier niet ''luisterd'' En maar van alles proberen. Ja dan gniefel ik wel stiekem in mijn knuistje.

Van duidelijkheid is nog geen 1 paard doodgegaan. Juist omdat ik duidelijk ben hoef ik niet te slaan oid. Maar mocht het nodig zijn, dan zal dat wel gebeuren.

Mijn eigen veiligheid gaat voor. Ik heb er niks aan als ik in een rolstoel zit, maar paardlief geen trauma heeft opgelopen omdat ik geen knal durf te verkopen. Dan maar een knal. Dat vetrouwen komt later wel weer.

Maar goed, het is bij mij bijna nooit voorgekomen. Wees duidelijk en dan is het ook niet nodig.

En dan even over de ''band''.
Vriendjes kan je niet zijn met je paard. Er is altijd een leider. Dat zit nu eenmaal in hun natuur en instinct. Je hebt de leider en ondergeschikte. Vriendjes zijn en leider zijn gaat niet samen. De enige die een band heeft zijn de mens. Als jij je paard verkopt krijgt hij een nieuwe leider. Hij zal je wel herkennen, maar niet meer zo begroeten als vroeger. Daar waar wij ''de mens'' dat wel zouden doen.

Paarden hebben nu eenmaal niet de emoties zoals wij mensen dat hebben. Al willen sommige mensen dat maar wat graag geloven.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:56

KiWiKo schreef:
gek voorbeeld over band.........

ik kreeg een spikkelding in training, dier zou gevaarlijk zijn onder het zadel, de eigenaar wilde er niet meer op, dus peerd moest verkoopklaar gemaakt worden, en tussen neus en lippen door nog even voor de keuring.....

heb het dier twee maanden op stal gehad,

Goed ze was sensibel, erg sensibel maar gruwelijk eerlijk.... fijner paard is er niet (nog 3 weken in de lappenmand gezeten door haar, steeg op... blijft mijn spoor vastzitten in haar staart..... terwijl ik dus met mijn been op haar kont probeer los te komen gaat ze toch van kiet Lachen Lachen Kim met dr kont in het zand)

Maargoed, lang verhaal kort gemaakt..... eigenaren kwamen regelmatig kijken..... uiteindelijk het dier op de keuring (waar ze een eerste premie haalde) verkocht aan iemand waar we mee afgesproken hadden die dag.

De eigenaren kwamen twee dagen na de keuring (toen was ze 6 weken op stal bij mij) kijken.... eigenaren staan bij de box, peerd is aan het eten en reageert verder niet... ik kom de gang inlopen, en de kop gaat omhoog, dier laat het eten los, en vind het helemaal geweldig dat ik de gang in kom lopen......

Eigenaren stonden erbij en keken ernaar.......

Waarom die merrie zo op mij reageerde was heel simpel.... ze wist waar ze aan toe was, ze wist wat ze kon verwachten... ze voelde zich lekker.

Ik was niet degene die haar voerde, ik was niet degene die haar op het land zette, ik was degene die haar corrigeerde........

Ze is goed verkocht, voor een hele goede prijs aan een hele goede nieuwe eigenaar....... die ook het paard in de waarde laat,. maar wel duidelijke grenzen aangeeft

Mooi voorbeeld over een goed leiderschap!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:58

Tja...in dit geval dus geluk!! Meestal gaat het dan na een paar weken weer mis met zo'n paard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:59

Geluk dat je een goede nieuwe eigenaar hebt gevonden dan he!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:00

WinBinChes schreef:
Paarden hebben nu eenmaal niet de emoties zoals wij mensen dat hebben. Al willen sommige mensen dat maar wat graag geloven.

Tja, en zelfs dat weten we niet ECHT... Ik bedoel: uiteindelijk slaan we er met z'n allen maar een slag naar en weet niemand wat een paard werkelijk denkt/ voelt/ etc... Het zou wel makkelijk zijn wanneer er echt eens een pratende Mr. Ed zou zijn om ons uit te leggen hoe we het beste kunnen aanpakken Haha!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:04

Ik heb als kind mijn moeder 1x gebeten... 1x en mijn moeder beet ontzettend hard terug. Nou, dat geintje had ik snel door, ik heb nooit meer gebeten! Zelfde gold voor mijn neefje, die beet mij ooit. Dus mijn tante gaf mij een ijsje om erop te houden (en dan op te eten) en hem een draai om zijn oren. En die heeft ook nooit meer gebeten. Ik snap niet waarom je iets 3x moet tolereren van een kind als je het met 1x opgelost kan hebben. Dat gedrag kan niet, klaar.

En ik kan toch moeilijk, als m'n paard over me heen loopt haar kin pakken, zorgen dat ze me aankijkt en heel duidelijk uitleggen dat ik toch echt wil dat ze wacht. Die krijgt een 'ho' en als dat niet voldoende is een tik tegen haar borst, tegelijk met 'ho' en dat helpt afdoende om het nooit meer te doen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:05

Ninx schreef:
Tja, en zelfs dat weten we niet ECHT... Ik bedoel: uiteindelijk slaan we er met z'n allen maar een slag naar en weet niemand wat een paard werkelijk denkt/ voelt/ etc... Het zou wel makkelijk zijn wanneer er echt eens een pratende Mr. Ed zou zijn om ons uit te leggen hoe we het beste kunnen aanpakken Haha!

Precies, niemand weet wat een dier echt voelt qua emoties en dergelijke. Alles wat hierover geroepen wordt zijn slechts meningen, geen feiten. Vooralsnog geef ik ze maar het voordeel van de twijfel Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:05

promptertje schreef:
Tsja, ik zie paarden nou eenmaal niet als wezens die er de hele tijd op uit zijn om onder werk uit te komen of die constant gericht zijn op het grijpen van de macht. Misschien dat dat het verschil uitmaakt? Ik verwacht dat ze met me samen willen werken - gek genoeg voldoen ze aan dit verwachtingspatroon. Self fulfilling prophecy Knipoog ?

Er is geen dienstbaarder dier dan een paard........... absoluut..

Daarom kan ik ook echt een hekel hebben aan mensen Lachen het is niet gaaf om een paard te moeten corrigeren omdat een eigenaar gewoon niks van het wezen paard begrepen heeft...

Een paard zal nooit dwars zijn om het dwars zijn (uitzonderingen daargelaten) komt altijd voort uit onbegrip, gemakzucht van de mens of pijn........

Zo heb ik ooit een merrie in de les gehad, die was verwend en dominant........... maar had ook pijn in haar lijf...

ga dat maar eens oplossen, wanneer is het pijn, wanneer is het dominantie??? hoe los je de pijn op als het paard rijtechnisch dominant is.......

Prom kent het dier wel, tis een lastige lange weg geweest....... en het is redelijk goedgekomen, maar nog niet voor 20% voor mijn gevoel.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:10

Ik durf ook, en doe het ook indien nodig. Wel voel ik me daarna ontzettend schuldig terwijl ik weet dat mijn paard het verdiend heeft...
Maar elk paard heeft een andere correctie nodig. Mijn hengst heeft een duidelijke correctie nodig dan mijn merrie. Mijn merrie is al onder de indruk als ik schreeuw tegen haar Nagelbijten / Gniffelen
Sterker nog, die moet ik gerust stellen als ik mijn hengst op zijn falie heb gegeven Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:17

Ninx schreef:
WinBinChes schreef:

Paarden hebben een hersen pan zo groot als een walnoot. Dus dat kan je wel vergeten. Paarden zijn instinct dieren. En ook gewoonte dieren. Als jij elke dag om 11 uur voert wordt het een gewoonte en gaan rond de klok van 11 slaan tegen de boxdeur/ hinniken. Heeft niks met intellegentie te maken.

90% van de problemen zijn dan ook makkelijk op te lossen door naar de natuur van het paard te kijken en de huisvesting.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:17

aerdenhout1 schreef:
Geluk dat je een goede nieuwe eigenaar hebt gevonden dan he!!

die merrie had ik op marktplaats gezet met foto's van de vlietcross Lachen en nou was dat beessie 6, had bij mij dr eerste sprongetje gemaakt Lachen

Mijn vriendin zou starten met haar paard, maar die stond met een dik been op stal die ochtend, ze belt me en verteld..... even stil, ik zeg..... Nah dan laad je die spikkel toch op Lachen Lachen

Zo out of the bleu, slechts eenmaal onder de man gesprongen, 3 weken in training na een dik jaar stilstaan de cross in........

Dier vond het helemaal geweldig, echt helemaal geweldig....... op niks stoppen, nog een keer onderuit gegleden omdat het glad was en ze geen ijzers had........ maar gewoon bij Joyce blijven en hoppaa doorgaan......

Kregen alleen van de va de opmerking dat ze niet echt in conditie was......... dat kan kloppen, ze was pas weer 3 weken onder het zadel Lachen

Geweldige merrie Lachen

Meiske wat haar nu heeft is ook echt heel blij met haar, tis een dier met een groot hart...... maar heel sensibel en als je zelf doet alsof je neus bloed.......... dan is er niks, nada, ziltz, zero an het handje..... De huidige eigenaar crost ook met haar, en ze doet het erg goed Lachen

En ook dit paard heeft wel eens een skup onder haar kont gehad hoor, uit irritatie haalde ze een keer uit naar me (was haar toen aan het opfrutten voor de keuring, en daar had madammeke geen geduld voor)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:21

WinBinChes schreef:
Paarden hebben een hersen pan zo groot als een walnoot. Dus dat kan je wel vergeten. Paarden zijn instinct dieren.

De hersenen van een paard wegen zo'n 700 gram, dat is wel even iets groter dan een walnoot. Naast instincten (die zeker sterk aanwezig zijn) is er ook een behoorlijk cognitief vermogen. Ik schat ze dus wel wat hoger in dan jij schetst Lachen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:25

KiWiKo schreef:
wanneer is het pijn, wanneer is het dominantie??? hoe los je de pijn op als het paard rijtechnisch dominant is.......

Hier leg je de vinger op de zere plek! Wanneer is het "onwil", wanneer is het "wel willen maar niet kunnen"?

Veel mensen kunnen hun paard niet inschatten, kunnen aan zijn lichaamstaal niet zien in welke gemoedstoestand hij is. "Nee hoor, hij is niet bang voor de trailer, hij verrot het gewoon om er in te gaan". Hoe vaak hoor je dat niet? Ik zie dan een doodsbang paard staan, de eigenaar ziet een onwillige rotzak. Wanneer moet je aaien, wanneer moet je streng zijn? Daar gaat het vaak mis. Ik leer het steeds beter goed inschatten, ook al ga ik soms ook nog wel eens de fout in. Maar in 99% van de gevallen is "onwil" pijn of onzekerheid, en tóch komt die mep die eigenlijk alleen maar voor die ene procent geschikt was Scheve mond

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:27

Precies!!!

kijk wordt ik meegetrokken naar een polletje gras, dan ben ik echt heel onaangenaam......... maar ohz ben ik een heel, heel stuk voorzichtiger....... dan ga ik eerst een keer linksom,rechtsom en andersom... voordat ik een aanpak kies, die dan ook nog bijgedraaid kan worden..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:54

Vaak is aandacht eraf leiden al voldoende. Naar graspol trekken. Even met mijn voet aantikken op zijn been. ''huh wat was dat?'' en dan wandelen we vrolijk verder. Komt geen gemep en getrek bij kijken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:57

promptertje schreef:
WinBinChes schreef:
Paarden hebben een hersen pan zo groot als een walnoot. Dus dat kan je wel vergeten. Paarden zijn instinct dieren.

De hersenen van een paard wegen zo'n 700 gram, dat is wel even iets groter dan een walnoot. Naast instincten (die zeker sterk aanwezig zijn) is er ook een behoorlijk cognitief vermogen. Ik schat ze dus wel wat hoger in dan jij schetst Lachen.

Ja tuurlijk, maar kan me soms wel ergeren aan het onterecht toekennen van bepaalde aspecten. Een paard ''denkt'' niet. En dat wil er bij sommige gewoon niet in.

en daar bedoel ik jouw overigens niet mee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:57

als het paard bij een eigenaar vandaan komt waar het daarmee wegkomt en zijn kracht daarbij weet te gebruiken, dan helpt dat even met de voet aantikken niet echt...... ja bovenop de kaak

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:00

KiWiKo schreef:
als het paard bij een eigenaar vandaan komt waar het daarmee wegkomt en zijn kracht daarbij weet te gebruiken, dan helpt dat even met de voet aantikken niet echt...... ja bovenop de kaak

hahaha nee absoluut niet, maar gelukkig heb ik zulke paarden nooit gehad. Ik heb ze tot nu toe allemaal zelf mogen opvoeden. Bij zo'n jong dier is dat vaak meer als voldoende.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:03

absoluut Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:23

KiWiKo schreef:
Een paard zal nooit dwars zijn om het dwars zijn (uitzonderingen daargelaten) komt altijd voort uit onbegrip, gemakzucht van de mens of pijn........

En in sommige gevallen interesseert me dat echt geen kont maar wordt bepaald gedrag gewoon niet toegelaten.

Voorbeeldje: Mijn paard is een rare met 'vreemde' mensen. Ik ben vrijwel de enige die hem echt mag komen knuffelen, sommige mensen mogen erlangs lopen en andere mensen hoeven niet eens in de buurt te komen want dan klimt hij echt tegen de stalmuur omhoog, en hoog! In de stalgang vliegt hij dus op zijn kont want hij staat vast. Het gekke is dat er ook mensen zijn die de ene keer erlangs mogen en de andere keer weer niet. Ik denk zelf dat het iets met geur te maken heeft omdat de keer dat ik de trailer had ontsmet hij ook heel argwanend reageerde. Een van de mensen die hij niet moet is de hoefsmid. Zodra het busje aankomt rijden staat hij al achterin een hoekje van zijn box, helemaal opgepompt, 30 centimeter groter, en not a chance dat mijn hoefsmid hem kan pakken uit stal. Vrij lastig aangezien de hoefsmid er dichtbij in de buurt moet zijn.

Wij dachten dat het angst was en mijn hoefsmid is echt een hele lieve geduldige vent dus die probeert eerst mijn paard op zijn gemak te stellen voor hij aan de voetjes begint. En eigenlijk was hij heel braaf zodra de hoefsmid het voetje eenmaal had, pas als er weer gewisseld moest worden raakte mijn paard weer van zijn melk.

Op een dag staat de smid met het voetje in zijn handen en mijn paard trekt vanuit het niets die voet terug en komt omhoog boven de smid. Dus we geven een brul en een ruk aan het halstertouw en hij zakt weer op vier voeten. Smid pakt het andere voetje en hij trekt na een tijdje weer zijn voet terug en maait toch steigerend rakelings langs het hoofd van de smid! Ik heb de smid verzocht hem een goede knal onder zijn appel te geven, op mijn risico. Mocht hij niet meer te beslaan zijn dan mocht van mij de praam erop of verdoving of whatever. Maar de smid haalt een keer goed uit en mijn paard laat dat opgepompte gedoe varen en laat die overige 2,5 voet gewoon ontspannen en braaf doen. Niks geen angst te zien.

Nu draait hij de achterhand nog wel eens weg als de smid ernaast komt maar steigeren en slaan heb ik toch echt niet meer gezien.

En weet je, in dat geval interesseert het me helemaal niks of mijn paard een trauma heeft omdat de smid hem onder zijn sodeju heeft gegeven. Liever mijn paard een trauma dan dat ik de familie van de smid moet gaan condoleren omdat mijn paard er het leven uit heeft geslagen. En het boeit me ook echt niet of dat uit angst is, of uit dominantie, of uit welk instinct dan ook. Dit gedrag tolereer ik gewoon echt niet!

(en nou klinkt het alsof mijn paard een draak van een beest is maar hij is echt heel erg braaf verder Haha! )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:18

is ook zo, gevaarlijk gedrag is zowizo not done waar dit dan ook vandaan mag komen Lachen

Jouw paard is gewoon een rare kwiebelkwabel Lachen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:48

Heb geen 14 pagina's bijgelezen Clown
Ik heb een 18 jarige ruin, tuigpaard. Dominante flikker, die je er echt onder moet houden, anders gaat hij met je aan de loop.
Die krijgt echt wel eens een knal of een schop, maar dan weet hij ook precies waarom hij hem krijgt.
En met rijden, heb ik echt af en toe even flink de zweep nodig als meneer zn eigen plan gaat trekken.
Naar mij idee is er dus niks mis met flink aanpakken en grenzen stellen, als het dier maar weet waarom je iets doet.
En iedereen die aan de kant staat van ach wat zielig, nodig ik uit om er eens zelf op te stappen.....
Dat heeft nog nooit iemand gedaan Clown