Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
KiWiKo schreef:gek voorbeeld over band.........
ik kreeg een spikkelding in training, dier zou gevaarlijk zijn onder het zadel, de eigenaar wilde er niet meer op, dus peerd moest verkoopklaar gemaakt worden, en tussen neus en lippen door nog even voor de keuring.....
heb het dier twee maanden op stal gehad,
Goed ze was sensibel, erg sensibel maar gruwelijk eerlijk.... fijner paard is er niet (nog 3 weken in de lappenmand gezeten door haar, steeg op... blijft mijn spoor vastzitten in haar staart..... terwijl ik dus met mijn been op haar kont probeer los te komen gaat ze toch van kiet![]()
Kim met dr kont in het zand)
Maargoed, lang verhaal kort gemaakt..... eigenaren kwamen regelmatig kijken..... uiteindelijk het dier op de keuring (waar ze een eerste premie haalde) verkocht aan iemand waar we mee afgesproken hadden die dag.
De eigenaren kwamen twee dagen na de keuring (toen was ze 6 weken op stal bij mij) kijken.... eigenaren staan bij de box, peerd is aan het eten en reageert verder niet... ik kom de gang inlopen, en de kop gaat omhoog, dier laat het eten los, en vind het helemaal geweldig dat ik de gang in kom lopen......
Eigenaren stonden erbij en keken ernaar.......
Waarom die merrie zo op mij reageerde was heel simpel.... ze wist waar ze aan toe was, ze wist wat ze kon verwachten... ze voelde zich lekker.
Ik was niet degene die haar voerde, ik was niet degene die haar op het land zette, ik was degene die haar corrigeerde........
Ze is goed verkocht, voor een hele goede prijs aan een hele goede nieuwe eigenaar....... die ook het paard in de waarde laat,. maar wel duidelijke grenzen aangeeft
WinBinChes schreef:Paarden hebben nu eenmaal niet de emoties zoals wij mensen dat hebben. Al willen sommige mensen dat maar wat graag geloven.
Ninx schreef:Tja, en zelfs dat weten we niet ECHT... Ik bedoel: uiteindelijk slaan we er met z'n allen maar een slag naar en weet niemand wat een paard werkelijk denkt/ voelt/ etc... Het zou wel makkelijk zijn wanneer er echt eens een pratende Mr. Ed zou zijn om ons uit te leggen hoe we het beste kunnen aanpakken
promptertje schreef:Tsja, ik zie paarden nou eenmaal niet als wezens die er de hele tijd op uit zijn om onder werk uit te komen of die constant gericht zijn op het grijpen van de macht. Misschien dat dat het verschil uitmaakt? Ik verwacht dat ze met me samen willen werken - gek genoeg voldoen ze aan dit verwachtingspatroon. Self fulfilling prophecy?
Ninx schreef:WinBinChes schreef:Paarden hebben nu eenmaal niet de emoties zoals wij mensen dat hebben. Al willen sommige mensen dat maar wat graag geloven.
Tja, en zelfs dat weten we niet ECHT... Ik bedoel: uiteindelijk slaan we er met z'n allen maar een slag naar en weet niemand wat een paard werkelijk denkt/ voelt/ etc... Het zou wel makkelijk zijn wanneer er echt eens een pratende Mr. Ed zou zijn om ons uit te leggen hoe we het beste kunnen aanpakken
aerdenhout1 schreef:Geluk dat je een goede nieuwe eigenaar hebt gevonden dan he!!
WinBinChes schreef:Paarden hebben een hersen pan zo groot als een walnoot. Dus dat kan je wel vergeten. Paarden zijn instinct dieren.
KiWiKo schreef:wanneer is het pijn, wanneer is het dominantie??? hoe los je de pijn op als het paard rijtechnisch dominant is.......
promptertje schreef:WinBinChes schreef:Paarden hebben een hersen pan zo groot als een walnoot. Dus dat kan je wel vergeten. Paarden zijn instinct dieren.
De hersenen van een paard wegen zo'n 700 gram, dat is wel even iets groter dan een walnoot. Naast instincten (die zeker sterk aanwezig zijn) is er ook een behoorlijk cognitief vermogen. Ik schat ze dus wel wat hoger in dan jij schetst.
KiWiKo schreef:als het paard bij een eigenaar vandaan komt waar het daarmee wegkomt en zijn kracht daarbij weet te gebruiken, dan helpt dat even met de voet aantikken niet echt...... ja bovenop de kaak
KiWiKo schreef:Een paard zal nooit dwars zijn om het dwars zijn (uitzonderingen daargelaten) komt altijd voort uit onbegrip, gemakzucht van de mens of pijn........