Don_Marcello schreef:liberty22 schreef:ik heb geleerd: dat als het neusje op de loodlijn is of er ietsjes achter het paard vaak iets van zijn onderhals laat zien en dus niet meer mooi over de bovenlijn gaat wat als gevolg heeft dat de wervels een rare knik maken waardoor er niet zoveel ruimte voor de luchtpijp meer over is kan zo snel geen foto overvinden maar zal proberen uitteleggen de werfels maken dan een soort van s bocht maar als je paard goed over de bovenlijn is dan zijn de wervels een mooie boog langs de bovenkant met veel ruimte voor de luchtpijp en tevens zijn ze zo doorgelaten om alle kleine ophoudingen tot naar de achterbenen te laten veren.QQQQ schreef:De halswervels maken altijd een S en lopen nooit "langs de bovenkant". Ik vermoed hier een gevalletje klok - klepel...
Die "onderhals" die je soms kunt zien doordat de onderkant van de S van de halswervels deze naar voren duwt, die zie je bij extreme oprichting - bijv ook bij de spaanse rijschool bij de paarden in hun optredens (die worden dan in hoogste oprichting gepresenteerd). Dit is géén onderhals zoals die meestal wordt bedoeld.
Door een paard teveel te diep te laten lopen bijv., train je de onderhalsspieren en kweek je dus een onderhals (wat een gevolg is van spieropbouw op de verkeerde plek).liberty22 schreef:wat bedoel je daar mee???? weet niet wat het betekend
De klok wel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Dat wil zeggen iets gehoord hebben en proberen na te vertellen zonder dat je het snapt.
Over de S bocht in de ruggewervel:
kijk op dit plaatje:
Daar zie je dat de ruggegraat (vertebrae) in de hals, dus net voor de schouderbladen, veel lager zit dan de meeste mensen zouden denken. Zo ook tussen de de schouders, bij de schoft en onder het zadel zit de ruggegraat diep in het paard. Wat je aan de buitenkant voelt zijn de uitsteksels op de ruggewervels.
Vanaf de zijkant gezien zit er dus altijd een S bocht in, tenzij het paard zijn hals voorwaarts-neerwaarts strekt.
het door jou aangehaalde idee "maar als je paard goed over de bovenlijn is dan zijn de wervels een mooie boog langs de bovenkant met veel ruimte voor de luchtpijp" klopt dus niet helemaal. Die "S"bocht blijft er gewoon in zitten en wordt zelfs erger als je je paard "LDR"rijdt of met een slof terugwerkt. Optisch krijgen ze "een mooie boog"en lijken ze "over de rug" maar zo wordt deze S bocht nog veel scherper en zakt de rug nog verder tussen de schouders.
Een andere S bocht die ongewenst is kan je zien als je de ruggegraat van boven bekijkt. Als het paard in zijn heupen naar links gesteld is, maar in zijn hals naar rechts, onstaat ook een S bocht Als de stelling dan weer naar links is onstaat zelfs een dubbele S. Dit is niet gezond.
wat ik er gewoon mee probeerde te zeggen dat de ruimte beperkt is als die s bocht erg groot is , ik weet ook wel hoe het skelet van een paard eruit ziet. Ik vroeg mij af wat dat klepel klok verhaal betekende omdat ik zoiets wilde voorkomen wilde ik theorie aanhalen maar dat was niet wat @yasmijn bedoelde mijn eigen mening ook niet dan draai ik om de hete brei heen misschien wil je je vraagstelling iets verduidelijken voor mij???
En waarom ik eingelijk aan deze discussie mee doe is omdat ik vind dat de GP ruiter erg veel verantwoordelijkheid draagt omdat de gp de voorbeelden zijn van beginnend rijdend nederland de, jonge meisjes kijken er vaak tegen op en willen het doel ook behalen , als ik op de wedstrijden kom zie ik veel gefrustreerde meisjes katten op hun pony's paarden die erg hun best doen voor hun ruitertje die hun de kin op de borst vraagt en met hun rug weggedrukt lopen .De meisjes krijgen van frustratie ruzie met hun ouders enzo enzo. Dat vind ik erg verdrietig om steeds weer te zien.
nogmaals ik scheer iedereen niet over een kam en het geld niet voor iedereen.
Maar daarom vind ik dat de GP ruiter veel druk op zijn schouders heeft en daar bedoel ik mee de verantwoordelijkheid heeft om echt het goede voorbeeld te geven zodat zulke situatie's niet meer onstaan.
Hiermee zeg ik niet dat het de schuld is van de GP hoe de huidige situatie is maar door heel constant het goede voorbeeld te geven rijdend nederland hun wel volgt.
daarom pleit ik voor het klassiek niet alleen omdat het voor mij werkt maar omdat de druk van presteren veel minder is waardoor er minder frustratie is en de manier van opleiden anders en naar mijn mening rustiger opgebouwd is.(dat kan omdat ik dan geen goede begeleiding in het modern heb gehad dat mijn ervaring zo is).
Ik kan er denk ik rustig van uitgaan dat iedereen graag gezonde en gelukkige paarden in nederland wil hebben dus vandaar denk ik de harde kritiek die tegen GP word geuit omdat jullie nou eenmaal een grote voorbeeld functie hebben.