Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:35

Don_Marcello schreef:
liberty22 schreef:
ik heb geleerd: dat als het neusje op de loodlijn is of er ietsjes achter het paard vaak iets van zijn onderhals laat zien en dus niet meer mooi over de bovenlijn gaat wat als gevolg heeft dat de wervels een rare knik maken waardoor er niet zoveel ruimte voor de luchtpijp meer over is kan zo snel geen foto overvinden maar zal proberen uitteleggen de werfels maken dan een soort van s bocht maar als je paard goed over de bovenlijn is dan zijn de wervels een mooie boog langs de bovenkant met veel ruimte voor de luchtpijp en tevens zijn ze zo doorgelaten om alle kleine ophoudingen tot naar de achterbenen te laten veren.

QQQQ schreef:
De halswervels maken altijd een S en lopen nooit "langs de bovenkant". Ik vermoed hier een gevalletje klok - klepel...
Die "onderhals" die je soms kunt zien doordat de onderkant van de S van de halswervels deze naar voren duwt, die zie je bij extreme oprichting - bijv ook bij de spaanse rijschool bij de paarden in hun optredens (die worden dan in hoogste oprichting gepresenteerd). Dit is géén onderhals zoals die meestal wordt bedoeld.
Door een paard teveel te diep te laten lopen bijv., train je de onderhalsspieren en kweek je dus een onderhals (wat een gevolg is van spieropbouw op de verkeerde plek).

liberty22 schreef:
wat bedoel je daar mee???? weet niet wat het betekend

De klok wel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Dat wil zeggen iets gehoord hebben en proberen na te vertellen zonder dat je het snapt.

Over de S bocht in de ruggewervel:
kijk op dit plaatje:
Afbeelding
Daar zie je dat de ruggegraat (vertebrae) in de hals, dus net voor de schouderbladen, veel lager zit dan de meeste mensen zouden denken. Zo ook tussen de de schouders, bij de schoft en onder het zadel zit de ruggegraat diep in het paard. Wat je aan de buitenkant voelt zijn de uitsteksels op de ruggewervels.

Vanaf de zijkant gezien zit er dus altijd een S bocht in, tenzij het paard zijn hals voorwaarts-neerwaarts strekt.
AfbeeldingAfbeelding
het door jou aangehaalde idee "maar als je paard goed over de bovenlijn is dan zijn de wervels een mooie boog langs de bovenkant met veel ruimte voor de luchtpijp" klopt dus niet helemaal. Die "S"bocht blijft er gewoon in zitten en wordt zelfs erger als je je paard "LDR"rijdt of met een slof terugwerkt. Optisch krijgen ze "een mooie boog"en lijken ze "over de rug" maar zo wordt deze S bocht nog veel scherper en zakt de rug nog verder tussen de schouders.
Afbeelding

Een andere S bocht die ongewenst is kan je zien als je de ruggegraat van boven bekijkt. Als het paard in zijn heupen naar links gesteld is, maar in zijn hals naar rechts, onstaat ook een S bocht Als de stelling dan weer naar links is onstaat zelfs een dubbele S. Dit is niet gezond.

wat ik er gewoon mee probeerde te zeggen dat de ruimte beperkt is als die s bocht erg groot is , ik weet ook wel hoe het skelet van een paard eruit ziet. Ik vroeg mij af wat dat klepel klok verhaal betekende omdat ik zoiets wilde voorkomen wilde ik theorie aanhalen maar dat was niet wat @yasmijn bedoelde mijn eigen mening ook niet dan draai ik om de hete brei heen misschien wil je je vraagstelling iets verduidelijken voor mij???
En waarom ik eingelijk aan deze discussie mee doe is omdat ik vind dat de GP ruiter erg veel verantwoordelijkheid draagt omdat de gp de voorbeelden zijn van beginnend rijdend nederland de, jonge meisjes kijken er vaak tegen op en willen het doel ook behalen , als ik op de wedstrijden kom zie ik veel gefrustreerde meisjes katten op hun pony's paarden die erg hun best doen voor hun ruitertje die hun de kin op de borst vraagt en met hun rug weggedrukt lopen .De meisjes krijgen van frustratie ruzie met hun ouders enzo enzo. Dat vind ik erg verdrietig om steeds weer te zien.
nogmaals ik scheer iedereen niet over een kam en het geld niet voor iedereen.
Maar daarom vind ik dat de GP ruiter veel druk op zijn schouders heeft en daar bedoel ik mee de verantwoordelijkheid heeft om echt het goede voorbeeld te geven zodat zulke situatie's niet meer onstaan.
Hiermee zeg ik niet dat het de schuld is van de GP hoe de huidige situatie is maar door heel constant het goede voorbeeld te geven rijdend nederland hun wel volgt.
daarom pleit ik voor het klassiek niet alleen omdat het voor mij werkt maar omdat de druk van presteren veel minder is waardoor er minder frustratie is en de manier van opleiden anders en naar mijn mening rustiger opgebouwd is.(dat kan omdat ik dan geen goede begeleiding in het modern heb gehad dat mijn ervaring zo is).
Ik kan er denk ik rustig van uitgaan dat iedereen graag gezonde en gelukkige paarden in nederland wil hebben dus vandaar denk ik de harde kritiek die tegen GP word geuit omdat jullie nou eenmaal een grote voorbeeld functie hebben.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:46

liberty22 schreef:
@yasmijn bedoelde mijn eigen mening ook niet dan draai ik om de hete brei heen misschien wil je je vraagstelling iets verduidelijken voor mij???

Dat heb ik al eens gedaan, maar ik doe het nog een keer Vork

jasmijn78 schreef:
:
Als beide niveau's bij voorbaat al niet vergelijkbaar zijn waar hebben we het dan al 13 pagina's over? klassieke ruiters worden in deze discussie toch vergeleken met moderne GP ruiters?

En waarom horen we nu niemand meer over de 'open keelgang'?

Wat is het 'bewijs' dan? Ik ken namelijk ook vele 'moderne' GP paarden die in blakende gezondheid een hele acceptabele leeftijd hebben bereikt?

Welke gemiddelden? Hoe kom je aan die gemiddelden?

Staan de klassieke ruiters er niet om bekend dat ze ook paarden met beperkingen c.q. mankementen zo kunnen trainen dat ze er geen last meer van hebben? Dat is toch waar Bent om bekend staat? Dan hoort daar een uiting van verzet als een open mond tocht niet bij?

Nogmaals: als wij met een dergelijke 'verdediging' aankomen als het om een GP ruiter gaat waarvan het paard de mond een keer heeft opengedaan tijdens een proef dan worden wij keihard onderuit gehaald. Waarom zou volgens jou dan een dergelijke verklaring als het gaat om een klassieke ruiter dan afdoende moeten zijn in deze discussie?

Voor de context van de vragen zou ik je vragen de laatste twee pagina's nog eens goed door te lezen.

Het is jammer dat jullie elkaar nu weer dood gaan gooien met theorie over de 'open keelgang' Ik wil alleen weten; waarom wordt deze 'fout' niet geaccepteerd bij GP ruiters en wel bij klassieke ruiters?

QQQQ schreef:
Die "onderhals" die je soms kunt zien doordat de onderkant van de S van de halswervels deze naar voren duwt, die zie je bij extreme oprichting - bijv ook bij de spaanse rijschool bij de paarden in hun optredens (die worden dan in hoogste oprichting gepresenteerd).Dit is géén onderhals zoals die meestal wordt bedoeld.

Dus als het om de spaanse rijschool gaat is een 'gesloten keelgang' bij een extreme oprichting geen onderhals, maar als het om een 'moderne' ruiter gaat wel?

liberty22 schreef:
En waarom ik eingelijk aan deze discussie mee doe is omdat ik vind dat de GP ruiter erg veel verantwoordelijkheid draagt omdat de gp de voorbeelden zijn van beginnend rijdend nederland de, jonge meisjes kijken er vaak tegen op en willen het doel ook behalen , als ik op de wedstrijden kom zie ik veel gefrustreerde meisjes katten op hun pony's paarden die erg hun best doen voor hun ruitertje die hun de kin op de borst vraagt en met hun rug weggedrukt lopen .De meisjes krijgen van frustratie ruzie met hun ouders enzo enzo.

Dus meisjes krijgen ruzie met hun ouders omdat Anky de wereldbeker wint? Sorry maar deze redenatie kan ik echt niet bij!!!! Jij houdt de moderne ruiters verantwoordelijk voor al het paardenleed in Nederland. Dat vind ik kortzichtig en niet eerlijk. Gaan we straks alle formule 1 coureurs ook verantwoordelijk houden voor hardrijders die ongelukken veroorzaken? Een beetje omgekeerde wereld, vindt je niet? Van zulke kortzichtigheid wordt ik verdrietig...

liberty22 schreef:
Ik kan er denk ik rustig van uitgaan dat iedereen graag gezonde en gelukkige paarden in nederland wil hebben dus vandaar denk ik de harde kritiek die tegen GP word geuit omdat jullie nou eenmaal een grote voorbeeld functie hebben.

Prima, wanneer je harde kritiek wil leveren, maar onderbouw het dan!!!! Ik heb jou een aantal keer gevraagd je kritiek en je argumenten veder te onderbouwen. Jij komt niet verder dan verdedigen en bagetaliseren van fouten van klassieke ruiters en het geven van vage algemeenheden. WORDT EENS CONCREET!!! Je hebt mij op nog geen enkel punt kunnen overtuigen waarom klassiek beter is dan modern

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:59

jasmijn78 schreef:
liberty22 schreef:
@yasmijn bedoelde mijn eigen mening ook niet dan draai ik om de hete brei heen misschien wil je je vraagstelling iets verduidelijken voor mij???

Dat heb ik al eens gedaan, maar ik doe het nog een keer Vork

jasmijn78 schreef:
:
Als beide niveau's bij voorbaat al niet vergelijkbaar zijn waar hebben we het dan al 13 pagina's over? klassieke ruiters worden in deze discussie toch vergeleken met moderne GP ruiters?

*zoals ik al eerder geantwoord heb ging het in eerste instantie vooral over hoe de opleiding van het paard eruit ziet modern versus klassiek , en ik vind de klassieke manier beter omdat ik VIND dat hij logischer is opgebouwd en minder onder de druk presteren staat.Maar ook daar zit een moeilijkheid want als je niet presteerd in modern kom je ook niet in GP en alles draait om geld en om hoe de jury wilt dat je presteert dus ik snap dat modern ook moeilijk een andere weg zal kunnen inslaan maar ik vind wel dat het ten koste van de kwaliteit van de oefeningen gaat zie, zie stukje piaff als voorbeeld.

En waarom horen we nu niemand meer over de 'open keelgang'?
*nou daar heb ik op geantwoord en toen is er even lekker met modder gegooit

Wat is het 'bewijs' dan? Ik ken namelijk ook vele 'moderne' GP paarden die in blakende gezondheid een hele acceptabele leeftijd hebben bereikt?

*ik zeg ook gemiddelden , omdat het paard langer over zijn opleiding kan doen terwijl veel heel jonge paarden al worden in gezet in GP maar dat is hier al eerder voorbij gekomen in dit topic.
Welke gemiddelden? Hoe kom je aan die gemiddelden?

Staan de klassieke ruiters er niet om bekend dat ze ook paarden met beperkingen c.q. mankementen zo kunnen trainen dat ze er geen last meer van hebben? Dat is toch waar Bent om bekend staat? Dan hoort daar een uiting van verzet als een open mond tocht niet bij?

*heb ik ook al beantwoord, maar goed een uiting van verzet als een open mond hoort hier zeker niet bij , maar ik voerde als verdediging aan dat het paard ostheoropose heeft een paard in de moderne dressuur dat hetzelfde heeft zullen ze niet naar het niveau GP rijden +dat de mond vaak dichtgesnoerd is met riempjes dus dan kan het GP paard zijn mond niet open doen.In het klassiek proberen we alle mankementen van het paard door training naar de achtergrond te verschuiven daarom: dressuur is er voor het paard en het paard niet voor dressuur ,maar ik denk dat ze even als voorbeeld, heel erg ver de ostheoropose naar de achtergrond heeft geschoven maar het lijkt mij dat je echt moet kunnen toveren om zo een pijn geheel bij een paard weg te nemen.

Nogmaals: als wij met een dergelijke 'verdediging' aankomen als het om een GP ruiter gaat waarvan het paard de mond een keer heeft opengedaan tijdens een proef dan worden wij keihard onderuit gehaald. Waarom zou volgens jou dan een dergelijke verklaring als het gaat om een klassieke ruiter dan afdoende moeten zijn in deze discussie?
zie bovenstaande antw.

Voor de context van de vragen zou ik je vragen de laatste twee pagina's nog eens goed door te lezen.

Het is jammer dat jullie elkaar nu weer dood gaan gooien met theorie over de 'open keelgang' Ik wil alleen weten; waarom wordt deze 'fout' niet geaccepteerd bij GP ruiters en wel bij klassieke ruiters?

*voor zover ik weet en ik heb lang nog niet alle of genoeg kennis in huis moet ik erbij zeggen maar mij word geleerd om het paard als het opgericht absoluut niet met zijn neus achter de loodlijn te komen.en dat het punt achter de oren echt het hoogste moet zijn omdat anders de werfels niet meer netjes opelkaar staan. en ik denk dat mensen bedoelen dat in het modern nogal een rond en diep word gereden en dat is in het klassiek een doodzonde.
QQQQ schreef:
Die "onderhals" die je soms kunt zien doordat de onderkant van de S van de halswervels deze naar voren duwt, die zie je bij extreme oprichting - bijv ook bij de spaanse rijschool bij de paarden in hun optredens (die worden dan in hoogste oprichting gepresenteerd).Dit is géén onderhals zoals die meestal wordt bedoeld.

Dus als het om de spaanse rijschool gaat is een 'gesloten keelgang' bij een extreme oprichting geen onderhals, maar als het om een 'moderne' ruiter gaat wel?
*moet je gewoon even goed lezen wat er staat.

liberty22 schreef:
En waarom ik eingelijk aan deze discussie mee doe is omdat ik vind dat de GP ruiter erg veel verantwoordelijkheid draagt omdat de gp de voorbeelden zijn van beginnend rijdend nederland de, jonge meisjes kijken er vaak tegen op en willen het doel ook behalen , als ik op de wedstrijden kom zie ik veel gefrustreerde meisjes katten op hun pony's paarden die erg hun best doen voor hun ruitertje die hun de kin op de borst vraagt en met hun rug weggedrukt lopen .De meisjes krijgen van frustratie ruzie met hun ouders enzo enzo.

Dus meisjes krijgen ruzie met hun ouders omdat Anky de wereldbeker wint? Sorry maar deze redenatie kan ik echt niet bij!!!! Jij houdt de moderne ruiters verantwoordelijk voor al het paardenleed in Nederland. Dat vind ik kortzichtig en niet eerlijk. Gaan we straks alle formule 1 coureurs ook verantwoordelijk houden voor hardrijders die ongelukken veroorzaken? Een beetje omgekeerde wereld, vindt je niet? Van zulke kortzichtigheid wordt ik verdrietig...

*nou dat vind ik niet leuk dat je dat zo stelt want ik zeg erbij dat ik niet de GP verantwoordelijk houd voor de huidige situatie maar omdat er tegen hun op word gekeken ze een onberispelijk voorbeeld moeten geven(lijkt mij ook een beetje compliment)en misschien meer uit moeten wijdden over het hoe ze het paard op zo een punt hebben gekregen dat ie eerst kracht met name van achteren moet krijgen voordat je zoiets aan de voorkant kan vragen(ik twijfel echt niet aan de kundigeid van de GP ruiters (ben ook erg fan van adelinde met parcival en heb ook heus dvd,tjes van anky enzo enzo)maar omdat(ongevraagd misschien) ze zo een voorbeeld functie hebben beredeneer ik dat zo.

liberty22 schreef:

Prima, wanneer je harde kritiek wil leveren, maar onderbouw het dan!!!! Ik heb jou een aantal keer gevraagd je kritiek en je argumenten veder te onderbouwen. Jij komt niet verder dan verdedigen en bagetaliseren van fouten van klassieke ruiters en het geven van vage algemeenheden. WORDT EENS CONCREET!!! Je hebt mij op nog geen enkel punt kunnen overtuigen waarom klassiek beter is dan modern

*ik maak de huidige GP niet zwart als zoals eerder gezegd ik twijfel niet aan de kundigheid van de ruiters wel vind ik het erg jammer laten we als voorbeeld de piaff even gebruiken die bijv. liever iets horizontaal gereden moet worden omdat dat de overgangen vergemakkelijkt terwijl de piaff er echt voor is bedoelt om het paard echt op de achterhand te laten zitten daarom vind ik dat de gymnastiserende bedoeling van de oefening naar achteren word geschoven en het gewoon een kunstje word .En zo vind ik het pers. met meerdere oefeningen gaan maar ik zeg erbij dat het moeilijk voor de GP ruiter is om het anders te doen want om te moeten scoren zullen ze moeten laten zien wat de jury wil.

nou hoop dat hier genoeg aan hebt anders weet ik het echt niet meer.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:23

http://nl.youtube.com/watch?v=V9SBX3L-bZgnog over paarden met lichamelijke belemeringen dit is een blinde hengst opgeleid door bent(zet hem toch maar neer met het gevaar dat het weer afgezeken word)ik persoonlijk vind het een mooi plaatje

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:56

liberty22 schreef:
zoals ik al eerder geantwoord heb ging het in eerste instantie vooral over hoe de opleiding van het paard eruit ziet modern versus klassiek , en ik vind de klassieke manier beter omdat ik VIND dat hij logischer is opgebouwd en minder onder de druk presteren staat.

Op welke punten vindt jij dat de training dan heel concreet verschilt? Volgens mij houden beide gewoon in grote lijnen het skala aan met hier en daar nuanceverschillen. En is het niet vooral de ruiter die verantwoordelijk is voor de druk m.b.t. presteren? Kan het feit dat een rijschool shows moet geven om de kop boven water te houden ook geen extra druk met zich meebrengen?

liberty22 schreef:
Maar ook daar zit een moeilijkheid want als je niet presteerd in modern kom je ook niet in GP en alles draait om geld en om hoe de jury wilt dat je presteert dus ik snap dat modern ook moeilijk een andere weg zal kunnen inslaan maar ik vind wel dat het ten koste van de kwaliteit van de oefeningen gaat zie,

Kun je mij uitleggen waar dan de wezenlijke verschillen zitten:
Een rijschool die shows moet geven zodat het instituut financieel het hoofd boven water kan houden EN een GP ruiter zie het volgens jou alleen maar voor het geld doet???

(Verder: voordat je dergelijke beweringen of uitspraken in deze doet doet, zoek dan even uit hoeveel het prijzengeld is op internationale dressuurwedstrijden en zet dit dan even af tegen de kosten die gepaard gaan met de opleiding, het vervoer en de verzorging van een goed GP paard van veulen tm topsportpaard)

liberty22 schreef:
ik zeg ook gemiddelden , omdat het paard langer over zijn opleiding kan doen terwijl veel heel jonge paarden al worden in gezet in GP maar dat is hier al eerder voorbij gekomen in dit topic.

Nogmaals: hoe kom je aan die gemiddelden??? Hoe oud zijn volgens jou de paarden op het moment dat ze voor het eerst in de GP worden uitgebracht?

liberty22 schreef:
maar ik voerde als verdediging aan dat het paard ostheoropose heeft een paard in de moderne dressuur dat hetzelfde heeft zullen ze niet naar het niveau GP rijden +dat de mond vaak dichtgesnoerd is met riempjes dus dan kan het GP paard zijn mond niet open doen.

Maar wat doet die verdediging ertoe? Kennelijk is de wijze waarop de klassieke training wordt toegepast door Forien dan niet goed genoeg, want anders deed het paard de mond toch niet open? En heb jij het gemiddelde topsportpaard wel eens op de foto gezien? Velen zouden niet eens door een aankoopkeuring heenkomen. En heb jij bij alle GP paarden in Nederland kunnen voelen hoe strak de neusriem zit? Of heb je dat van horen zeggen? Hoe kom je tot die conclusie dat bij bijna alle GP paarden de neusriem zo strak zit dat ze de mond niet open kunnen doen?

liberty22 schreef:
voor zover ik weet en ik heb lang nog niet alle of genoeg kennis in huis moet ik erbij zeggen maar mij word geleerd om het paard als het opgericht absoluut niet met zijn neus achter de loodlijn te komen.en dat het punt achter de oren echt het hoogste moet zijn omdat anders de werfels niet meer netjes opelkaar staan. en ik denk dat mensen bedoelen dat in het modern nogal een rond en diep word gereden en dat is in het klassiek een doodzonde.

Heb jij zelf al eens uitgeprobeerd om je paard eens wat ronder en dieper in te stellen? Als je die ervaring nog niet hebt, hoe kun je er dan wat over zeggen? Jij staart je zo blind op 1 richting, 1 goeroe. ik zeg niet dat dat per definitie fout is, maar het maakt je wel star. Paardrijden is uiteindelijk toch zelf ervaren en zelf gevoel ontwikkelen (en daarbij hoort ook zelf fouten maken). Daarbij kun je heel veel leren van anderen, ongeacht welke richting ze aanhangen, of zelfs welke discipline ze beoefenen. Door je zo te focussen op alles wat strak onder klassiek valt, zul je jezelf beperken en je jezelf misschien een hoop nuttige kennis, tips en ervaringen onthouden. Dat is zo zonde!

liberty22 schreef:
ik maak de huidige GP niet zwart

Ik krijg toch echt een andere indruk. Nogmaals wanneer jij in deze discussie ophemelt wat zo goed is aan klassiek, wordt dat opgevat als 'in tegenstelling tot' modern, tenzij je specifiek anders benadrukt.

Je kan niet zeggen: in de moderne dresuur draait alles om geld en voorbeelden maken kleine meisjes aan het huilen omdat ze ze nadoen en dat kunnen ze niet... Maar ik maar GP ruiters niet zwart hoor!!! Dat is toch tegenstrijdig?? Begrijp je wat ik bedoel?

liberty22 schreef:
wel vind ik het erg jammer laten we als voorbeeld de piaff even gebruiken die bijv. liever iets horizontaal gereden moet worden omdat dat de overgangen vergemakkelijkt terwijl de piaff er echt voor is bedoelt om het paard echt op de achterhand te laten zitten daarom vind ik dat de gymnastiserende bedoeling van de oefening naar achteren word geschoven en het gewoon een kunstje word

Hoeveel ervaring heb jij zelf met het rijden van piaffes en de overgangen van en naar de piaffe om een uitspraak te doen over de wijze waarop dit gedaan zou moeten worden en de voor en nadelen daarvan? (even los van het feit of het nu wel of niet zo is) Met alle respect; maar jij wekt zo sterk de indruk dat je maar wat naklest wat je ooit ergens gehoord hebt?

liberty22 schreef:
En zo vind ik het pers. met meerdere oefeningen gaan maar ik zeg erbij dat het moeilijk voor de GP ruiter is om het anders te doen want om te moeten scoren zullen ze moeten laten zien wat de jury wil.

Hoe weet jij zou goed wat een GP jury nu daadwerkelijk wil zien en wat nu daadwerkelijk moeilijk is voor de GP ruiter? Heb je proeven en protocollen van GP ruiters gezien? GP ruiter Vido stelde hier nog voor om eens een paar protocollen te laten zien om aan te tonen dat bepaalde zaken in de GP ook echt niet beloond worden. Bij deze opmerking wek je ook weer sterk de indruk dat je maar wat roept, sorry.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:09

en over het ronder en dieper instellen heb ik zeker gedaan ik heb alltwee de wegen bewandeld en deze bevalt mij gewoon beter.maar goed ik ben nog niet zo oud dus zal allicht niet zo heel veel ervaring hebben als ik mijn eigen mening geef zeg ik maar wat en als ik het theoretisch wil onderbouwen dan is het ook niet goed dus deze discussie bloed dood zo ik heb het gevoel dat je alleen maar dat eruit pikt wat in je eigen straatje past.En als jij zo open staat voor alles vanwaar al deze actie's dan ik heb geprobeert zo te antwoorden als jij wilt maar het is je dus nooit goed genoeg en roept dan van je zegt maar wat je bent zelf ook erg tegenstrijdig maar goed ik geef het op want ik maak me er veel te druk om zo.
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 01-02-08 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:12

http://nl.youtube.com/watch?v=V9SBX3L-bZgnog over paarden met lichamelijke belemeringen dit is een blinde hengst opgeleid door bent(zet hem toch maar neer met het gevaar dat het weer afgezeken word)ik persoonlijk vind het een mooi plaatje
[/quote]

Leuk filmpje. Ik heb ook even een filmpje voor je opgezocht. Dit is een moderne GP ruiter. Deze amazone scoorde 86,55% in deze proef. In welke positieve opzichten moet jouw filmpje zich onderscheiden van mijn filmpje. Dus m.a.w.: op welke punten is de amazone in jouw filmpje beter dan de amazone in mijn filmpje? (let vooral even op de pirouettes!)

http://nl.youtube.com/watch?v=utaCDmJ2WMQ

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:18

liberty22 schreef:
nou ik geef het op als ik er theorie bij haal om mij te onderbouwen is het niet goed als ik mijn mening geef is het niet goed

Ik vraag alleen je mening eens wat te onderbouwen. Je doet best boute uitspraken (waarschijnlijk zonder dat je daar zelf erg in hebt), dan is het toch logsch dat er om verdere verklaringen wordt gevragd?

liberty22 schreef:
jij wilt alleen maar horen wat je zelf graag wilt en pikt ales zo op als in je eigen boekje voor komt.ik heb mijn best gedaan

Ik heb geen eigen boekje hoor! Ik vind alles wat in harmonie is en goed rijdt knap en bewonderingswaardig, ongeacht richting of discipline. Ik vind alles wat met dressuur te maken heeft reuze interessant. Ik vind juist dat het allemaal niet zwart-wit is. Door jou vragen te stellen probeer ik je dat in te laten zien. Of je in ieder geval na te laten denken.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:47

Natuurlijk, ook bij de aanhangers van de klassieke of academische dressuur zal je veel fouten tegen komen. Ik denk zelf nog veel meer dan bij professionele dressuursportbeoefenaars. De meeste aanhangers van de klassieke/academische rijkunst zijn geen professional en over het algemeen hebben we niet de beste paarden.

Wat het verschil maakt is het doel waarmee we rijden en de weg die we willen bewandelen. We nemen de anatomie serieus en proberen de fouten die we tegenkomen ook te snappen en op te lossen. We discussiëren over wat goed en wat fout (gewenst of ongewenst) is en proberen er wat aan te doen, voor onze paarden en voor onszelf.

Voor dressuursportbeoefenaars is dat niet persé nodig. Daar kom je rustig verder als je je "fout" voor de jury goed kunt verbloemen. Wat wij vanuit de academische rijkunst ongewenst vinden is in de sport vaak volstrekt legitiem. Hetzelfde geldt voor mensen die shows rijden. Ook daar gaat het om het effect.

Je zal als topdressuursporter wel gek zijn een piaffe te laten zien zoals wij die zouden willen. Het risico is heel groot dat je net iets teveel verzameld en je krijgt een Levade resultaat (0 punten, oefening niet getoond of "verzet") Veel verstandiger is het om je paard op de schouders te parkeren en in een drafritme te laten huppelen. Dan blijft hij mooi "op de plaats" en komt achter flink van de grond (makkelijk als je daar geen gewicht opneemt) daar scoor je mee en dat is je doel geworden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:03

Don_Marcello schreef:
Wat het verschil maakt is het doel waarmee we rijden en de weg die we willen bewandelen. We nemen de anatomie serieus en proberen de fouten die we tegenkomen ook te snappen en op te lossen. We discussiëren over wat goed en wat fout (gewenst of ongewenst) is en proberen er wat aan te doen, voor onze paarden en voor onszelf.

Nogmaals, iets dat ik totaal niet gezien heb in Jerez.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:07

Don_Marcello schreef:
De meeste aanhangers van de klassieke/academische rijkunst zijn geen professional en over het algemeen hebben we niet de beste paarden.

De meestte 'moderne' dressuurliefhebbers ook niet hoor!

Don_Marcello schreef:

Denk je dat? Let wel: met deze opmerking insinueer jij dus dat moderne dressuurliefhebbers dat NIET doen... Denk je dat moderne dressuurliefhebbers de anatomie NIET serieus nemen? Daar NIET over nadenken? NIET discussieren over goed/fout en gewenst/ongewenst? Geen actie ondernemen op hun fouten? En hun paard NIET hoog in het vaandel hebben staan?

Want dan heb ik nieuws voor je hoor Vork

Don_Marcello schreef:
Daar kom je rustig verder als je je "fout" voor de jury goed kunt verbloemen.

Waar uit maak jij dat op? Hoe verbloemen zij dat dan?

Don_Marcello schreef:
Wat wij vanuit de academische rijkunst ongewenst vinden is in de sport vaak volstrekt legitiem.

Zoals? En laten wij ons dan richten op de uitvoering en niet op de training. Want een paard tussen twee palen binden en/of op de kont slaan zodat hij beide achterbenen uitslaat is in 'modern' weer not-done...

Don_Marcello schreef:
Hetzelfde geldt voor mensen die shows rijden. Ook daar gaat het om het effect.

Hoe bedoel je dat?

Don_Marcello schreef:
Je zal als topdressuursporter wel gek zijn een piaffe te laten zien zoals wij die zouden willen. Het risico is heel groot dat je net iets teveel verzameld en je krijgt een Levade resultaat (0 punten, oefening niet getoond of "verzet")

Ik zie wel GP ruiters die dergelijke risico's nemen hoor.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:16

Don_Marcello schreef:
De meeste aanhangers van de klassieke/academische rijkunst zijn geen professional en over het algemeen hebben we niet de beste paarden.

jasmijn78 schreef:
De meestte 'moderne' dressuurliefhebbers ook niet hoor!

Ik vergeleek ze met top-dressursportbeoefenaars niet met "De meestte 'moderne' dressuurliefhebbers"

Don_Marcello schreef:

jasmijn78 schreef:
Denk je dat? Let wel: met deze opmerking insinueer jij dus dat moderne dressuurliefhebbers dat NIET doen... Denk je dat moderne dressuurliefhebbers de anatomie NIET serieus nemen? Daar NIET over nadenken? NIET discussieren over goed/fout en gewenst/ongewenst? Geen actie ondernemen op hun fouten? En hun paard NIET hoog in het vaandel hebben staan?
Want dan heb ik nieuws voor je hoor Vork

Jawel maar het doel en dus het gewenste resultaat is ander. Zij Sjef niet dat Anky de passage meer voorwaarts moest rijden omdat een van de juries dat liever wilde zien? Hij zij dat niet niet omdat het paard dan ergens beter van zou worden.

Don_Marcello schreef:
Daar kom je rustig verder als je je "fout" voor de jury goed kunt verbloemen.

jasmijn78 schreef:
Waar uit maak jij dat op? Hoe verbloemen zij dat dan?

Zou jij wel weten hè
Bijvoorbeeld door in een middendraf half in de beugels te gaan staan omdat het paard niet meer is uit te zitten.
Bijvoorbeeld door de stang te misbruiken om je paard krachtiger voor tegen te houden
Bijvoorbeeld door een slof eraan te knopen om je paard te onderwerpen.
Bijvoorbeeld door in galop tussen renvers en schouderbinnenwaarts te wisselen, zonder een galopwissel te maken, of in conta galop te rijden met stelling en buiging naar de binnenkant van de rijbaan. Hierdoor wordt een paard zogenaamd lenig en soepel maar maak je hem in werkelijkheid ongevoelliger voor de natuurlijke refex om om te springen naar de juiste buiging (maar ja, hij blijft dan zo goed in contragalop met een onnatuurlijke buiging, mooi recht in contra zegt de jury dan)
Bijvoorbeeld door in schouderbuitenwaarts op de volte of door de wending te rijden. De nageefelijkheid zou dan verbeterten, maar je laat het paard stuwen met het binnenbeen dat juist moet gaan dragen.
Bijvoorbeeld door het wijken voor het been te blijven oefen als je paard al gehoorzaam voor het been is. Maar ja dat wordt nou eenmaal gevraagd in de L2. Wel eens bedacht wat voor zijdelingse krachten er op de schraniergewrichten in de benen zo onstaan?
Bijvoorbeeld door het appuyeren te onwikkelen vanuit het zijwaarts wijken voor het been (dan blijft hij makkelijker parrallel aan de lange zijde) in plaats van eerst op de de diagonaal te stellen en dan zoveel travers vragen dat hij parralel aan de lange zijde komt.
Bijvorbeeld door bij een stug paard je hand in je knieholte vast te zetten om hem meer in te buigen.
Bijvoorbeeld door je paard onder je weg te duwen in plaats van onder je mee te nemen.
Verder alle wedstrijdtruukjes die hepen het optisch mooier te maken dan het is.

Don_Marcello schreef:
Wat wij vanuit de academische rijkunst ongewenst vinden is in de sport vaak volstrekt legitiem.

jasmijn78 schreef:
Zoals?

Zoals een paard op de voorhand laten piaferen.
Zoals je paard te diep rijden

jasmijn78 schreef:
En laten wij ons dan richten op de uitvoering en niet op de training. Want een paard tussen twee palen binden en/of op de kont slaan zodat hij beide achterbenen uitslaat is in 'modern' weer not-done...

Dat doen de meeste klassiekers ook niet op die manier.

Don_Marcello schreef:
Hetzelfde geldt voor mensen die shows rijden. Ook daar gaat het om het effect.

jasmijn78 schreef:
Hoe bedoel je dat?

Voor mensen die shows rijden geld hetzelfde als voor de dresuursport. Doel is imponeren van het publiek of de jury. Daar is niks mis mee maar het is gewoon een ander doel. Zolang dat met respect voor je paard en de anatomie van het paard gebeurt is het prima. Bijvoorbeeld de Spaanse pas, en Spaanse draf zijn heel leuk om te zien en het paard en de ruiter kunnen er enorm plezier aan beleven. Het is echter géén ofening in de academische rijkunst en het heeft geen gymnastische waarde. Mits goed uitgevoerd heeft je paard er geen last van, maar hij wordt er ook niet beter van.

Don_Marcello schreef:
Je zal als topdressuursporter wel gek zijn een piaffe te laten zien zoals wij die zouden willen. Het risico is heel groot dat je net iets teveel verzameld en je krijgt een Levade resultaat (0 punten, oefening niet getoond of "verzet")

jasmijn78 schreef:
Ik zie wel GP ruiters die dergelijke risico's nemen hoor.

Ik zie ze ook maar als een paard in een GP wedstrijd een levade toont denk ik mooi verzameld en niet ohhh zonde, verzet. Ik kan je verzekeren dat de sportruiter NIET blij is als je paard dit doet, ik zou wel blij zijn.
Zo ook met terre-a tere . Als mijn Llano in een galoppiroutte wat teveel verzameld en een paar pasjes terre-a terre doet zal ik hem belonen en dat proberen te benutten en verder te ontwikkelen. Als ik het winnen van een wedstrijd als doel zou hebben zou ik heel anders reageren.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:05

Don_Marcello schreef:
Ik vergeleek ze met top-dressursportbeoefenaars niet met "De meestte 'moderne' dressuurliefhebbers"

Ik ken toch wel GP ruiters die heel ver zijn gekomen met vrij eenvoudige paarden. En ook met paarden waar een steekje bij los zat (neem hubertus smidt en klaus balkenhol) Neem Coby van Baalen die al twee springpaarden omgeschoold heeft naar GP dressuur (Ferro met zijn ponydraf werd toch een heel mooi dressuurpaard)

En laten we dan ook meteen maar even vaststellen dat veel klassieke ruiters op barokke paarden rondrijden en dat er daarvan ook een heleboel met veel kwaliteit rondhobbelen.

Dus de kwaliteit van de paarden vind en minder belangrijk argument, en zeker niet HET argument wat het verschil aan zou moeten geven.

Don_Marcello schreef:
Jawel maar het doel en dus het gewenste resultaat is ander. Zij Sjef niet dat Anky de passage meer voorwaarts moest rijden omdat een van de juries dat liever wilde zien? Hij zij dat niet niet omdat het paard dan ergens beter van zou worden.

ten eerste IS het paard al goed. Ten tweede zeg je zelf:
Don_Marcello schreef:
Voor mensen die shows rijden geld hetzelfde als voor de dresuursport. Doel is imponeren van het publiek of de jury. Daar is niks mis mee maar het is gewoon een ander doel. Zolang dat met respect voor je paard en de anatomie van het paard gebeurt is het prima.

En wie zegt dat Anky en Sjef geen respect hebben voor het paard en de anatomie omdat ze de jury willen imponeren? En waarom is dat in hun geval dan wel kwalijk en als het om een (kassieke)show gaat is het prima? Dit is weet een typisch voorbeeld van meten met twee maten!

Don_Marcello schreef:
Bijvoorbeeld door in een middendraf half in de beugels te gaan staan omdat het paard niet meer is uit te zitten.
***********jedajedajedajeda************
Bijvoorbeeld door je paard onder je weg te duwen in plaats van onder je mee te nemen.
Verder alle wedstrijdtruukjes die hepen het optisch mooier te maken dan het is.

En een klassiek georeinteerde ruiter doet dit, of dit soort dingen natuurlijk nooit! Zij doen nooit iets wat een paard kan schaden, zij maken nooit fouten in hun training, hun uitvoering is altijd smetteloos, zij willen nooit eens het beste beentje voorzetten in een show, zij hebben nooit last van onwetendheid en zij krijgen altijd alleen maar perfecte voorbeelden voorgeschoteld etc.etc.???? Als je met 1 vinger naar een ander wijst, wijzen er nog altijd 4 naar jezelf... Ook dit is een weer heel goed voorbeeld van generaliseren en alles over 1 kam scheren.

Als ik jou was zou ik de filmpjes zie die hier geplaatst zijn als voorbeelden voor klassiek nog eens even goed bekijken.... Misschien wil je er dan nog eens op terug komen?

Don_Marcello schreef:
Zoals een paard op de voorhand laten piaferen.
Zoals je paard te diep rijden

Misschien kan Vido hier even verkondigen of dit scoort in de GP?? Naar mijn weten wordt te diep gaan flink afgestraft in de GP evenals op de voorhand piafferen...

Don_Marcello schreef:
Dat doen de meeste klassiekers ook niet op die manier.

Oh, dus omdat de meeste dat niet doen is het oke? Deze traningsmethode hoort toch bij klassiek? Net als LDR bij modern? En het gros van de normale wedstrijdruiters rijdt toch ook niet LDR? Als we alles over 1 kam scheren moeten we dat natuurlijk wel consequent doen! Vork

De vraag was waar uiteindelijk de verschillen zitten in de gewenste uitvoering? Dat er meerdere wegen naar Rome lijden moge duidelijk zijn.

Don_Marcello schreef:
Ik zie ze ook maar als een paard in een GP wedstrijd een levade toont denk ik mooi verzameld en niet ohhh zonde, verzet. Ik kan je verzekeren dat de sportruiter NIET blij is als je paard dit doet, ik zou wel blij zijn.

Maar wat is nu je punt? Paarden van klassieke ruiters doen toch ook wel eens iets wat (op dat moment) niet gewenst is?

Don_Marcello schreef:
Als mijn Llano in een galoppiroutte wat teveel verzameld en een paar pasjes terre-a terre doet zal ik hem belonen en dat proberen te benutten en verder te ontwikkelen. Als ik het winnen van een wedstrijd als doel zou hebben zou ik heel anders reageren.

Als mijn 5 jarige een wissel springt straf ik dat ook niet af en probeer ik dat verder uit te bouwen. Ook als hij per ongeluk een wissel in de proef springt straf ik hem daar niet voor. Want voor mij is dat ook waar ik straks naar toe moet. En met mij vele anderen. Dus ook hier: wat is nu je punt?

Maar goed; misschien is het maar goed ook dat jij dan geen wedstrijdruiter bent. Want als het bij jou om wedstrijden zou gaan zou dat bij jou kennelijk dus veel negatieve invloed hebben op je zelfbeheersing, je training en je relativering.... Gelukkig is dat bij vele ruiters anders. Ongeacht richting of discipline. Vork

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:20

jasmijn78 schreef:
En een klassiek georeinteerde ruiter doet dit, of dit soort dingen natuurlijk nooit! Zij doen nooit iets wat een paard kan schaden, zij maken nooit fouten in hun training, hun uitvoering is altijd smetteloos, zij willen nooit eens het beste beentje voorzetten in een show, zij hebben nooit last van onwetendheid en zij krijgen altijd alleen maar perfecte voorbeelden voorgeschoteld etc.etc.???? Als je met 1 vinger naar een ander wijst, wijzen er nog altijd 4 naar jezelf... Ook dit is een weer heel goed voorbeeld van generaliseren en alles over 1 kam scheren.

Je vroeg om uitleg en dat heb ik gegeven, het topic is wat is het verschil tussen Klassiek/academisch en grand prix (dus top-dresuursport). Dat verschil probeer ik voor je te de verduidelijken. Ik ga niet meedoen in een wedstrijdje afzijken. Als je echt geïntereseerd bent in wat academische rijkunst inhoud wil je best antwoorden of kom anders eens naar een clinic van Bent. Ik wil ook met alle plezier uitleggen wat bijvoorbeeld op de site van Marijke de Jong (www.paardenbegrijpen.nl) staat uitgelegd.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 19:52

jasmijn78; waarom pak je precies dát filmpje van anky?
Ik ben geen fan van haar, maar heb zeker betere proeven gezien dan deze.
Als je goed gaat kijken, is ze bij ong. minuut 5 niet zo vriendelijk met haar handen, om hem van de uitgestrekte galop naar een pirouette te krijgen.
Ook zitten er wat taktfouten in, en die eerste pirouette vind ik vrij slordig (achterhand maakt het rondje groot)
Ik heb nog wel meer dingen gezien, maar goed, jij was er toch 1, waarbij je niks mocht bekritiseren voordat je het zelf hebt gedaan.
Ik zal zelf wss nooit zo kunnen rijden (is mijn doel ook niet) maar ik kan zeker wel fouten contanteren Lachen
*En ik heb respect voor iedereen, die zijn paarden goed behandeld, en ik denk niet dat Anky dat niet doet*

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:51

Don_Marcello schreef:
Je vroeg om uitleg en dat heb ik gegeven, het topic is wat is het verschil tussen Klassiek/academisch en grand prix (dus top-dresuursport).

God, zeg! Hoe makkelijk... Ik heb weinig uitleg van je gekregen. Hoe jij de topsportdressuur omschrijft is niet zoals deze bedoelt wordt. Jij licht de excessen er tussen uit om daarmee de aandacht af te leiden van je eigen stokpaardje en deze positiever te doen voorkomen.

Veel van je argumenten 'tegen' raken kant noch wal en als ik om verduidelijking vraag of deze argumenten ontkracht met andere onderbouwde argumenten dan loop ik de boel af te zeiken?

Don_Marcello schreef:
Als je echt geïntereseerd bent in wat academische rijkunst inhoud wil je best antwoorden of kom anders eens naar een clinic van Bent.

Joh, ik volg alles wat met dressuur te maken heeft. Mijn kast staat ook vol boeken. van boeken over de spaanse rijschool, tot het gymnasium das pferdes tot boeken van Tineke bartels en Anky. Nogmaals; het maakt mij niet uit welk etiketje er op wordt geplakt. Als het goed wordt uitgevoerd vind ik het allemaal mooi. Ik wordt alleen een beetje flauw van de verheerlijking van het een, en het zwartmaken van de ander.

Het is mij nog steeds niet duidelijk waar nu het doorslaggevende verschil in ligt. Naar mijn mening gaat het om nuanceverschillen. Niet meer niet minder. Een mooie piaffe is een mooie piaffe. Of deze nou een fractie naar Levade neigt of een fractie voorwaarts is. Zolang verzameling aanleuning takt impuls en ontspanning bewaard blijven vind ik het allebei mooi.

MissEvil schreef:
jasmijn78; waarom pak je precies dát filmpje van anky?

Gewoon de eerste gepakt die ik tegen kwam. Het is een mooie proef. En dan zitten en een paar onvolkomenheden in? Dus? Ik beweer toch ook niet dat dit een perfecte proef is? Het ging mij om de vergelijking met het klassieke voorbeeld.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:12

Ik heb even de foto's bekeken van de clinic van Bent. Ik zag daar toch een aantal zaken die in strijd zijn met eerdere beweringen van voorgangers. Ik ben op de hoogte van wat de academische rijkunst inhoud. Ik zie goed paardrijden als een kunst!! Even een aantal fotootjes als voorbeeld. Foto's zijn te zien via paardenbegrijpen.nl. 080125 bent01004 Paard loopt te diep en op de voorhand. 080125 bent 0100013 paard niet rechtgesteld laterale scheefheid. 080125 bent010014 +010015 mond open paard. 080125 bent010023 welke takt en niet rechtgesteld
De voordelen van de verzameling en de zienswijze van de klassieke dressuur versus verzamelen staat niet ter discussie vreemd echter dat ook bij een aantal foto's bv 080125 bent 010027 er echt geen sprake is van een ondertredende achterhand dus...

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:49

liberty22 schreef:
wel vind ik het erg jammer laten we als voorbeeld de piaff even gebruiken die bijv. liever iets horizontaal gereden moet worden omdat dat de overgangen vergemakkelijkt terwijl de piaff er echt voor is bedoelt om het paard echt op de achterhand te laten zitten daarom vind ik dat de gymnastiserende bedoeling van de oefening naar achteren word geschoven en het gewoon een kunstje word

Hoeveel ervaring heb jij zelf met het rijden van piaffes en de overgangen van en naar de piaffe om een uitspraak te doen over de wijze waarop dit gedaan zou moeten worden en de voor en nadelen daarvan? (even los van het feit of het nu wel of niet zo is) Met alle respect; maar jij wekt zo sterk de indruk dat je maar wat naklest wat je ooit ergens gehoord hebt?
Citaat:

Jij hoeft geen ervaring te hebben met piaffe ; het kijken en vergelijken is genoeg.
Zoals jij zelf niet hoeft te moeten kunnen dansen om van een balet te mogen genieten.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:56

pol schreef:
Ik heb even de foto's bekeken van de clinic van Bent. Ik zag daar toch een aantal zaken die in strijd zijn met eerdere beweringen van voorgangers. Ik ben op de hoogte van wat de academische rijkunst inhoud. Ik zie goed paardrijden als een kunst!! Even een aantal fotootjes als voorbeeld. Foto's zijn te zien via paardenbegrijpen.nl. 080125 bent01004 Paard loopt te diep en op de voorhand. 080125 bent 0100013 paard niet rechtgesteld laterale scheefheid. 080125 bent010014 +010015 mond open paard. 080125 bent010023 welke takt en niet rechtgesteld
De voordelen van de verzameling en de zienswijze van de klassieke dressuur versus verzamelen staat niet ter discussie vreemd echter dat ook bij een aantal foto's bv 080125 bent 010027 er echt geen sprake is van een ondertredende achterhand dus...

Citaat:

Ik denk dat hier gaat het om de leerlingen in de les van Bent.
Bij de leerlingen kun je niet verwachten dat ze dat wat ze nastreven al hebben bereikt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:03

pol schreef:
De voordelen van de verzameling en de zienswijze van de klassieke dressuur versus verzamelen staat niet ter discussie
+

Mijn idee! Laten we dit nu eens als uitgangspunt nemen voor de rest van de discussie...

jirina schreef:
Jij hoeft geen ervaring te hebben met piaffe ; het kijken en vergelijken is genoeg.

Om aan te geven wat makkelijker is en wat een meer gymnasticerend effect heeft is kijken en vergelijken alleen niet genoeg... Toen ik nog nooit een wissel geprongen had wist ik ook niet op welk moment ik de hulpen het beste kon geven, hoe ik aan kon voelen wanneer het juiste moment was, hoe de galop aan moest voelen om een goede wissel te kunnen springen etc. Ik wist wel hoe een goede galopwissel er uit moest zien. Maar daar heb je niet genoeg aan op het moment dat je er zelf op zit en het zelf uit moet voeren. En nu kan ik het aanvoelen op mijn eigen paard, maar een ander paard kan wel weer heel anders zijn.

jirina schreef:
Zoals jij zelf niet hoeft te moeten kunnen dansen om van een balet te mogen genieten.

Dat is waar. Maar als ik geniet, laat ik het bekritiseren achter wege, anders kan ik niet genieten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:05

jirina schreef:
Bij de leerlingen kun je niet verwachten dat ze dat wat ze nastreven al hebben bereikt.

Maar geldt dat niet voor iedereen dan?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:06

Vido schreef:
Wat jij hier even makkelijkjes GROTE fouten in de BASIS noemt, zijn misschien dus wel inherent aan het niveau en dus de 'lastige puntjes'. Rij 1x een GP proef en je snapt waarom het GP of Zware Tour wordt genoemd.

Voorbeeldje?: in een werkpirouette kan ik takt en ritme, stelling, buiging en aanleuning houden. In een hele of dubbele pirouette vanaf de werkpirouette ook. Nu moet ik na de diagonaal met 15 eners bij A afwenden en bij L een pirouette springen, gevolgd door een wissel en nog een pirouette. Laat ik nou wel problemen krijgen met ...uh... alles... We leren het en het wordt steeds mooier, maar ga mij nou niet zeggen dat ik dan fouten in de basis maak. Dan begrijp je een klein stukje niet: het is GP, het is dus MOEILIJK! Welk stukje in de proef? Vooral van het binnenkomen tot het afgroeten.
Tuurlijk is het moeilijk, daar twijfelt volgens mij niemand aan. Waar het klassiek vs GP verschil in ligt is dat een minder spectaculaire uitgestrekte draf die wel perfect is qua balans, rust en takt in klassiek hoger wordt gewaardeerd dan een super spectaculaire uitgestrekte draf waar men in de ankers moet hangen, het paard op de voorhand valt en de takt foetsie is, terwijl dat in de Sport (incl GP) meestal toch andersom is.

In de sport schijnt men te redeneren:"Ja, maar da's héél moeilijk wat die laat zien, dus dat zien we dan maar even door de vingers", terwijl bij een echte klassieker het alleen maar Rolleyes oplevert, want als die basis niet klopt, dan is die oefening verder helemaal NIETS waard - hoe spectaculair ook die uitgestrekte draf of hoe klein ook die pirouette.
jasmijn78 schreef:
QQQQ schreef:
Mij hoor je alleen zeggen dat een (deels) gesloten keelgang niet zo heel veel effect zal hebben op dressuurprestaties. Of die keelgangsluiting überhaupt plaatsvind weet ik niet, dus daar hoor je mij niet over .

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:56

Ik vind de 'moderne dressuur' en 'klassieke dressuur' mooi om te zien en kan van beide genieten. Als vergelijken vind ik het echter een beetje appels en peren vergelijken. Het huidige, moderne sportpaard is exterieurmatig nauwelijks te vergelijken met de barokke rassen die over het algemeen in de klassieke dressuur gebruikt worden en ook de beoordelingen zijn niet te vergelijken. Klassieke ruiters moeten het niet hebben van FEI jurering, maar van het 'oog van de meester' (trainer in samenwerking met de ruiter) en zoals bij de spaanse rijschool van het publiek.

In beide takken zijn fouten te ondekken, maar of het zin heeft hier allemaal op te rakelen, dat betwijfel ik.

Zelf heb ik een tijdje klassiek gereden, wat erg goed beviel en rijd ik nu volgens het duitse systeem. Ik kan één en ander zelfs hier en daar combineren. Klassiek rijden spreekt mij aan, maar daar is erg weinig begeleiding in hier in de buurt. Het Duitse systeem werkt ook voor mij. Ik kan van beide genieten, maar in je eigen rijden zul je hier en daar keuzes moeten maken; elk voordeel heeft zijn nadeel. Het is maar net welke prioriteiten je stelt aan je rijden... Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:11

Yvonnelind schreef:
Ik vind de 'moderne dressuur' en 'klassieke dressuur' mooi om te zien en kan van beide genieten. Als vergelijken vind ik het echter een beetje appels en peren vergelijken. Het huidige, moderne sportpaard is exterieurmatig nauwelijks te vergelijken met de barokke rassen die over het algemeen in de klassieke dressuur gebruikt worden en ook de beoordelingen zijn niet te vergelijken. Klassieke ruiters moeten het niet hebben van FEI jurering, maar van het 'oog van de meester' (trainer in samenwerking met de ruiter) en zoals bij de spaanse rijschool van het publiek.
Een groot verschil wellicht, dat je hier indirect aanhaalt: Klassieke dressuur is namelijk niet van de barokke rassen afhankelijk - het showoptreden van typische klassieke dressuur gebeurt vaak met barokke rassen, maar zoals eerder gezegd ligt dit nou juist dichter bij de sport. Voor de sport moet je met een "modern" paard komen - barokke paarden maken alleen kans als ze op een "moderne" manier gebouwd zijn en bewegen.

Eerder werd gezegd, dat de sport meer voorwaarts werkt, klassiek meer de vaart eruit haalt. Dat verschil komt dan waarschijnlijk door het belang dat de sport aan spectakel en uitgestrekte gangen hecht, terwijl in klassiek de verzameling véél belangrijker is (hèt doel is).

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:19

Ik heb zelf een tijdje klassiek gereden met een Kimberley X Jazz, en 'modern' met een fries dus ik weet dat je gelijk hebt, alleen de associatie klassiek-barok is meer voor de hand liggend. Er zijn ook mensen met barokke paarden die 'modern' rijden. Barokke paarden zijn ook meer gebouwd voor de verameling en de moderne sportpaarden voor de dressuur zoals deze tegenwoordig beoordeeld wordt op KNHS wedstrijden (heb ik uit eigen ervaring gemerkt). In de basis hoort de uitvoering van de oefeningen in beide takken overeen te komen, maar (ik denk) door de verschillen in exterieur is het toch wat uit elkaar gegroeid. Dat uit elkaar groeien is eigenlijk jammer (vind ik). De vraag is, waarom is het dressuurpaard veranderd? Vroeger waren de barokke paarden de dressuurpaarden bij uitstek, nu ben je een uitzondering als je met een barok paard in de ring verschijnt. Lachen