Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:16

Arabesk schreef:
Ik vind Anky niet synoniem aan goed rijden en perfectie. Is dat een vooroordeel of een mening.

Dat mag je best vinden, net zoals dat ik vind dat natural niet gelijk staat aan paardvriendelijkheid. Alleen jij stelt dat jij denkt dat Anky haar paarden haar niet vertrouwen, dat topsport alleen maar om prijzen en geld gaat en dat het Anky daar meer om gaat dan de band met haar paarden en alles wat nog meer in Alicia2u haar post staat waarvan jij aangaf dat jij haar mening deelde. En dat zijn wel (domme) vooroordelen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:20

dit staat los van de discussie over wel of niet natural

Het is gewoon te gek voor woorden dat het kennelijk nodig is om je paard in zo'n rare houding te trainen. LDR
En dat een prijsuitreiking zo moeilijk is en dat haar paarden snel aan de kletter gaan vind ik ongezond.

Dat mensen dat goedpraten met 'in de dressuur heb je nou eenmaal hete paarden nodig' zegt meer iets over hoe triest het gesteld is met de moderne dressuur dan over de rechtvaardiging van haar prijsuitreikingsprobleem

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:04

Arabesk schreef:
dit staat los van de discussie over wel of niet natural

Dat lijkt mij niet wanneer jij je als natural-fundamentalist Haha! Knipoog gaat mengen in een discussie die gaat over de moderne dressuursport.

Arabesk schreef:
Het is gewoon te gek voor woorden dat het kennelijk nodig is om je paard in zo'n rare houding te trainen. LDR
En dat een prijsuitreiking zo moeilijk is en dat haar paarden snel aan de kletter gaan vind ik ongezond.

Wederom vooroordelen. Als jij je wat meer zou verdiepen in dressuur en dressuursport zou je wellicht je vooroordelen bijstellen. Maar kennelijk vind jij het leuk om elke gelegenheid, elk topic aan te grijpen om dressuursport af te kraken. Echt een natural tunnelvisie.

Ondanks dat 'natural' niet mijn ideaal is zie ik er genoeg goede dingen in. Het is niet mijn ideaal, maar ik sta in tegenstelling tot jou wel open voor de dingen die ik goed vind. Een open mind heet dat. Ik hoef het een niet af te kraken om te 'bewijzen' dat het ander beter is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:19

Ik kraak bepaalde vormen van moderne dressuur af ja, maar niet dressuur an sich. Zie mijn profiel.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:00

Ik vind ook niet dat natural gelijk staat aan paardvriendelijkheid, dat ligt geheel aan de persoon die het beoefend.

Dat Anky haar paarden niet verkoopt voor veel geld betekend nog niet dat het niet om geld draait. Denk maar aan de lessen die ze geeft, clinics, eigen kledinglijn etc. Als ze niet aan de top zou staan en blijven staan, waren die dingen niet zo winstgevend.

Arabesk schreef:
Ik kraak bepaalde vormen van moderne dressuur af ja, maar niet dressuur an sich. Zie mijn profiel.

Ik ben het hier met je eens. Dressuur is gewoon nodig om paard te rijden, daar is niets 'naturals'
aan. Toch kun je het paard tegemoed komen in zijn natuurlijk gedrag, behoeften en reflexen. Oók in de dressuursport en dat is iets waar het veel (top)ruiters aan ontbreekt en waar ik me tegen verzet. (En nee, ik doe het ook allemaal niet goed, maar van fouten leer je).

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:24

Die 2 prijsuitreikingen in 3 jaar (op de honderden/duizenden die ze in ruim 20 jaar topsport al zonder problemen heeft doorstaan) hebben toch wel erg veel indruk gemaakt. Dus Anky staat niet voor goed rijden en perfectie omdat ze met een vluchtdier omgaat?

Ik geloof niet dat de paarden van de naturals nooit vluchten.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:27

Paard=vluchtdier.

Het temperament maakt alleen wel degelijk uit.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:42

nope, in haar eerdere dagen wel goed rijden. perfectie. nope. niemand is dat .
nu goed rijden ? nope, ben ik het niet mee eens

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:01

anneve schreef:
Die 2 prijsuitreikingen in 3 jaar (op de honderden/duizenden die ze in ruim 20 jaar topsport al zonder problemen heeft doorstaan) hebben toch wel erg veel indruk gemaakt. Dus Anky staat niet voor goed rijden en perfectie omdat ze met een vluchtdier omgaat?

Ach sommige mensen zoeken overal wat in om maar te kunnen zeggen: zie je wel, ze kan niet goed rijden, ze is niet perfect. Een beetje zielig is dat altijd.

Als ik iemand heel goed western zie rijden, kan ik daar ook van genieten ook al is dat niet mijn ideaal.

Alicia2u schreef:
Dat Anky haar paarden niet verkoopt voor veel geld betekend nog niet dat het niet om geld draait. Denk maar aan de lessen die ze geeft, clinics, eigen kledinglijn etc.

Sja, de schoorsteen moet blijven roken he? Dat lijk mij vrij logisch en daar is m.i. ook niet veel mis mee. Het een zal niet zonder het ander gaan. Gezien het feit dat ze om het prijzengeld de ring niet in hoeft te gaan, zullen er toch andere inkomsten gegenereerd worden. En dat haar succes het genereren van die inkomsten makkelijker maakt is toch alleen maar mooi meegenomen. Monty Robberts verdient toch ook een aardig centje bij met het verkopen van zijn boeken en halsters?

Als het haar alleen maar om het geld ging dan kon ze waarschijnlijk veel meer verdienen door haar toppers en potentiele toppers steeds weer te verkopen, en dan werden die kostbare stalletjes ook niet bemand door gepensioneerde toppers.

Maar goed; voor de anti-anky's en anit-dressuursporters: jullie zullen toch altijd wel wat negatiefs blijven vinden.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:16

jasmijn78 schreef:
Alicia2u schreef:
En ook; het is en blijft topsport en uiteindelijk gaat het maar om één ding; prijzen en geld.

Zoals ik al eerder zei, hoef je in de dressuursport echt de ring niet in voor het prijzengeld.

Arabesk schreef:
ik deel je mening en ik denk dat het gebrek aan wederzijdsvertrouwen ook de oorzaak is van de problemen bij prijsuitreikingen

Pfff... Dat is altijd weer zo makkelijk gezegd!!! Hoe vaak lopen dergelijke paarden in zulke entourages? En hoe vaak gebeurt er nou daadwerkelijk wat? Heel makkelijk om 1 zo'n incident er uit te lichten en dan te roepen: zie je wel! Paarden van topruiters hebben geen vertouwen in hun ruiter! Heel zielig....

Voor jullie informatie heb ik even wat citaten van Anky opgezocht om aan te geven dat ruiters al zij echt wel liefde voor hun paarden hebben en dat het hen echt niet te doen is om het prijzengeld. Sterker nog: ik denk dat heel wat topruiters heel wat uurtjes les moeten geven en/of paarden voor anderen moeten rijden om uberhaupt op wedstrijd te kunnen. Of er zoals Isabell Werth of Sven Rothenberger destijds er gewoon een baan naast hebben.

Anky:
Ik weet wel dat er voor mij vrijwel alleen maar positieve kanten aan zitten, dat ik altijd zelf in mijn sport heb geïnvesteerd. Niet alleen ging ik voor meerdere toppaarden, ik heb ook niet geschroomd zelf paarden te kopen. Zo is Salinero mijn eigendom. Daarmee heb ik mezelf in een situatie geplaatst waarin ik alle vrijheid heb. Ik bepaal zijn schema en welke concoursen we rijden. Ik hoef aan niemand verantwoording af te dragen. Dat klinkt egoïstisch, maar op deze manier heb ik de regie compleet in handen.

En daarbij kun je kiezen voor sport of geld. Ik kan mijn paard ook verkopen. Maar met een geweldig paard als Salinero denk ik daar niet aan. Na de successen met Bonfire zat ik ook even zonder toppaard, omdat mijn andere topper Joker geblesseerd raakte. Salinero bracht mij vervolgens terug naar de koppositie. Dat schept een band. Ik voel veel te veel mooie emoties bij dat paard. Die gaat echt nooit weg.

Ik weet uit ervaring dat ik dat kan zeggen. Mijn eerste paard Prisco heeft tot gisteren bij ons op stal gestaan. Ik heb alles met hem voor de eerste keer meegemaakt: Nederlands kampioen, grand-prixniveau, de Olympische Spelen. Hij heeft ontzettend veel voor me betekend. Maar op 33-jarige (!!!)leeftijd was hij op. De dierenarts kon het niet geloven. Een paard van die leeftijd komt bijna nooit voor. Dat is overigens de enige troost die ik heb. De beslissing om hem in te laten slapen was afschuwelijk. Ik zal hem verschrikkelijk missen.

De dressuursport kent wel twee extra moeilijkheden: het opleiden en behouden van goede paarden en de politiek. Over het eerste kan ik kort zijn: het is lastig, maar je moet opleiden om aan de top te blijven. Dat velen niet in zo’n situatie zitten, heeft verschillende oorzaken. Ik licht er een uit: het (prijzen)geld. In de dressuursport is het niet eenvoudig je broek op te houden. De meeste amazones en ruiters moeten geld meebrengen naar concoursen. Dat is in de springsport toch anders. Neem Albert Zoer. Die heeft in slechts een paar weken tijd zeker een ton bij elkaar gesprongen. Dat krijg ik nooit voor elkaar. En dan zit ik nog in de positie dat ik vaak win.

Neem Jumping Maastricht, waar over twee weken een wedstrijd gepland staat voor de internationale top tien. Prijzengeld: 50.000 euro. Toch is deze wedstrijd gecanceld. Vier of vijf ruiters wilden niet komen, want het prijzengeld voor de nummers drie tot en met vijf was alweer zo laag, dat het niet meer rendabel was. Tegelijkertijd wordt er ook nog een wereldbekerwedstrijd georganiseerd in Denemarken. Daar kunnen de ruiters dan ieder geval nog punten bij elkaar rijden voor het wereldbekerklassement.

Als laatste graag nog een opmerking over het welzijn van het paard. Daar is de laatste tijd veel om te doen. De behandeling van paarden – of het nu om hun huisvesting, medicijngebruik of trainingsmethode gaat – ligt momenteel onder een vergrootglas. Ook de Nederlandse regering, met name het ministerie van Landbouw, buigt zich hier steeds vaker over. Ik vind dit een prima initiatief. Er zijn nog veel te veel plekken waar paarden niet goed worden behandeld. Wij moeten hier met z’n allen zeer alert op blijven.

Dit zijn Anky haar woorden. Klinkt i.m.o. niet als iemand die alleen maar voor het geld gaat en geen liefde voor haar paarden heeft. In tegendeel zelfs.

Uit dit stukje blijkt meer dat ze liefde heeft voor wat de paarden voor haar betekent hebben: Salinero bracht haar terug aan de top, nadat ze een tijdje zonder toppaard zat, en met Prisco maakte ze al haar successen voor het eerst mee. Komt op mij over alsof ze meer geeft om het aan de top staan en succesvol zijn, dan wérkelijke liefde voor de paarden zélf.

"Salinero bracht mij vervolgens terug naar de koppositie. Dat schept een band" - Dat schept een band voor haar naar dat paard toe ja, een band, gebaseerd op topprestaties, waar Salinero niets aan en mee heeft.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:19

Faux schreef:
Komt op mij over alsof ze meer geeft om het aan de top staan en succesvol zijn, dan wérkelijke liefde voor de paarden zélf.

Jij zit op zeuren zeker? Clown Het zal waarschijnlijk voor sommige mensen nooit goed zijn: als ze haar paarden verkoopt dan doet ze dat voor het geld, en als ze ze houdt dan doet ze dat alleen maar omdat ze aan de top wil staan??? Ik denk echt dat jij het helemaal door hebt! Koe Misschien een cursusje logisch redeneren?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:21

jasmijn78 schreef:
Faux schreef:
Komt op mij over alsof ze meer geeft om het aan de top staan en succesvol zijn, dan wérkelijke liefde voor de paarden zélf.

Jij zit op zeuren zeker? Clown Het zal waarschijnlijk voor sommige mensen nooit goed zijn: als ze haar paarden verkoopt dan doet ze dat voor het geld, en als ze ze houdt dan doet ze dat alleen maar omdat ze aan de top wil staan??? Ik denk echt dat jij het helemaal door hebt! Koe Misschien een cursusje logisch redeneren?

Misschien handig om tijdens een discussie als deze niet elkaar persoonlijk aan te gaan vallen ? Zolang dat gebeurd ga ik nergens op in wat diegene zegt. Op die manier heb ik geen zin om te discussiëren ergens over. Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:32

Faux schreef:
Op die manier heb ik geen zin om te discussiëren ergens over.

Het heeft ook weinig zin te discussieren als jij met zulke insinuaties komt. Jij hebt duidelijk je oordeel al klaar. Je argument is nergens op gebaseerd en komt nogal suf over. Waarom zou zij haar gepensioneerde paarden nog houden? De successen zijn dan toch al geleverd? En de volgende topper staat al klaar. Waarom zou ze in godsnaam Prisco vanaf zijn 17e tot zijn 33ste aanhouden? En Prisco heeft nog geeneens wereldprestaties geleverd (vergeleken met Bonfire en Salinero). Evenals Gere en Joker.

Gezien je profiel ben je duidelijk anti moderne dressuursport. Prima. Dat is het dus duidelijk dat Anky voor jou geen voorbeeld is. Maar waarom vind je het dan nodig om haar zo af te zeiken?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:33

Dat is idd niet aardig en niet nodig om op de persoon te spelen. Laat ik de vraag dan anders stellen, zodat je wel erop in kan gaan: als ze haar paarden verkoopt dan doet ze dat voor het geld, en als ze ze houdt dan doet ze dat alleen maar omdat ze aan de top wil staan?
Maw, ze doet het nooit goed.

Wat Salinero er aan heeft, dat is een vraag die alleen Salinero kan beantwoorden, maar tot op heden schijnt hij te weigeren om te praten.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:43

Salinero, en elk paard, praat wel. Alleen niet met menselijke woorden. We zóuden erover kunnen denken om ons te verdiepen in HOE hij praat. Maargoed, daar ging deze discussie niet over.

Als Anky al haar paarden steeds zou kopen-verkopen enz. zou ik inderdaad zeggen: jeetje, het is haar echt om het geld te doen. Oké, dit is niet zo, ze houdt haar paarden.. Maar met wat voor rede houdt ze ze ? Prisco nú niet meer voor de prestaties nee, maar misschien omdat hij ( hij leeft inmiddels trouwens niet meer toch ? ) al heel oud was toen ze met hem stopte en hij dan niet meer te verkopen is ? En omdat ze natuurlijk heus wel van dat dier houdt, ik zeg toch ook niet dat dat niet zo is ? Zeg alleen dat de rede die het artikel ademt niet een rede is waar ik nou blij van word.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:45

Oh, en de reden dat ik Anky zo ´afzeik´ ( of anders gezegd; mijn mening en kritiek geef, die nu eenmaal niet is: oooh en aaah en Amen to Anky! ) is dat ik het niet eens ben met een aantal dingen die zij doet, en al helemaal niet met het feit dat zíj paardrijdend Nederland vertegenwoordigt.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:47

Maar Mariët, jij hoeft ook niet overal bovenop te zitten en dat jij van zoiets niet blij wordt, jah, het wordt je tenslotte ook niet gevraagd om er blij van te worden hoe een ander met zijn dieren omgaat. Ik snap niet dat je je zo verrekte druk kunt maken om hoe Anky met haar paarden omgaat. Kijk eens verder dan je neus lang is, er zijn dieren die zwaar mishandeld worden, kijk dáár dan eens naar ipv dat je deze compleet zinloze discussie aangaat, waarin jij je mening al klaar hebt. Die mening zul je ook niet veranderen en daarmee is het weer een 'welles/nietes' praatje waar je uiteindelijk weer eens niks mee opschiet. Knipoog Laat mensen in hun waarde, je kunt moeilijk iemand bekritiseren waarvan jij helemaal geen weet hebt hoe het er aan toe gaat daar.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:48

Prisco is al zeker 15 jaar uit de topsport maar is een paar jaar na zijn pensioen nog door Anky's schoonzus uitgebracht in het Z2 en NKB kampioen geworden. Die was toen echt nog goed te verkopen geweest Knipoog Ik vind dit echt zo ontzettend flauw, dit is zoeken naar achterliggende redenen waarom ze het niet voor het geld kon doen, ipv te willen overwegen dat ze misschien echt gek is met haar paarden Knipoog

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:48

Nou, Faux dat zei je hierboven anders wel letterlijk dat ze niet van haar paarden houdt.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:53

Muzefee schreef:
Maar Mariët, jij hoeft ook niet overal bovenop te zitten en dat jij van zoiets niet blij wordt, jah, het wordt je tenslotte ook niet gevraagd om er blij van te worden hoe een ander met zijn dieren omgaat. Ik snap niet dat je je zo verrekte druk kunt maken om hoe Anky met haar paarden omgaat. Kijk eens verder dan je neus lang is, er zijn dieren die zwaar mishandeld worden, kijk dáár dan eens naar ipv dat je deze compleet zinloze discussie aangaat, waarin jij je mening al klaar hebt. Die mening zul je ook niet veranderen en daarmee is het weer een 'welles/nietes' praatje waar je uiteindelijk weer eens niks mee opschiet. Knipoog Laat mensen in hun waarde, je kunt moeilijk iemand bekritiseren waarvan jij helemaal geen weet hebt hoe het er aan toe gaat daar.

Wie zegt dat ik er geen weet van heb ? Ben genoeg in de buurt van Anky geweest om dingen te zien waar ik niet blij van werd. Evenals Coby van Baalen. En begin er niet over dat ik geen oog heb voor dieren die zwáár mishandeld worden.. Want dat is iets waar jij weer geen weet van hebt. Lachen Ik maak me helemaal niet zo druk om Anky, dit topic werd geopend, in de eerste instantie met een héél ander onderwerp dan waar de discussie inmiddels over gaat, ik geef er mijn mening, de discussie veranderd van onderwerp en ik praat nog steeds af en toe mee. Ik maak me in die zin heus niet zo druk over Anky, ik geef hier alleen aan dat ik het nogal jammer vind, en het er ook niet mee eens ben, dat zij ons paardrijdend Nederland vertegenwoordigt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:53

Faux schreef:
Prisco nú niet meer voor de prestaties nee, maar misschien omdat hij ( hij leeft inmiddels trouwens niet meer toch ? ) al heel oud was toen ze met hem stopte en hij dan niet meer te verkopen is ?

Een paard van 17 wat GP heeft gelopen kun je altijd nog ergens slijten. Dat is altijd goedkoper dan hem nog 16 jaar aanhouden.

Faux schreef:
Zeg alleen dat de rede die het artikel ademt niet een rede is waar ik nou blij van word.

Wat maakt de reden nou uit waarom je houdt van je paard? Je houdt van je paard of je houdt niet van hem. En als je van hem houdt wil je het beste voor hem. Wij houden toch ook allemaal om onze eigen (egoistische) redenen van ons paard? Wij houden van ons paard omdat hij ons plezier geeft, omdat hij ons leven leuker maakt, omdat hij een leuk kunstje kan, omdat we voor hem kunnen beslissen dat we er geen ijzers onder doen, dat we naar hem kunnen kijken al hij in de wei loopt, omdat we er een leuk buitenritje mee kunnen maken, een parcours kunnen springen etc. etc. Als een paard ons niet iets zou brengen waardoor wij van hem gaan houden, dan hadden wij geen paard. Als een paard alleen maar zou trappen en bijten, onberijdbaar en onbenaderbaar zou zijn, dan zouden we er niet van houden. Dat is ook de reden waarom mensen paarden houden en geen zebra's, of nijlpaarden.

Wij houden een paard omdat wij ons daardoor prettiger gaan voelen. Niet meer en niet minder.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:55

Lielle schreef:
Prisco is al zeker 15 jaar uit de topsport maar is een paar jaar na zijn pensioen nog door Anky's schoonzus uitgebracht in het Z2 en NKB kampioen geworden. Die was toen echt nog goed te verkopen geweest Knipoog Ik vind dit echt zo ontzettend flauw, dit is zoeken naar achterliggende redenen waarom ze het niet voor het geld kon doen, ipv te willen overwegen dat ze misschien echt gek is met haar paarden Knipoog

Zoals ik al zei, ze zal heus van haar paarden houden, dat geloof ik ook wel. Maar waarom ? Maargoed, ik mag me blijkbaar niet druk maken over de vraag waarom Anky van haar paarden houdt, en waarom ze ze dan zó behandelt, terwijl ze toch van ze zegt te houden. En dus denk ik dat ik het hierbij laat. Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:57

Je maakt je er maar druk over, it's a free world. Maar de achterdocht overal, die stoort mij Knipoog Ik vind het gewoon laf om zo insinuerend te reageren (o, hij zal wel niets meer hebben opgebracht). Maar misschien kan ik me wel inleven in haar situatie, ik heb van het voorjaar ook een paard laten inslapen van bijna 30, en ik weet maar al te goed hoe dat voelt.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:57

Faux schreef:
Wie zegt dat ik er geen weet van heb ? Ben genoeg in de buurt van Anky geweest om dingen te zien waar ik niet blij van werd. Evenals Coby van Baalen. En begin er niet over dat ik geen oog heb voor dieren die zwáár mishandeld worden.. Want dat is iets waar jij weer geen weet van hebt. Lachen

Waar haal jij die onzin vandaan? "En begin er niet over dat ik geen oog heb voor dieren die zwáár mishandeld worden.. Want dat is iets waar jij weer geen weet van hebt." Ik zeg niet dat je er geen oog voor hebt, maar zeg dat je je eens ergens anders druk over moet maken dan dit. En te pretenderen dat ik daar geen weet van heb moet je helemaal niet doen, dan bega je je op verkeerd terrein bij mij. Jij hebt geen flauw benul waar ik weet van heb.

Ik ben wel benieuwd dan wat je met deze discussie bereiken wil, ofwel Vue, die hetzelfde standpunt als jou aanneemt en het IMO ook slecht onderbouwen kan. Als je wilt bereiken dat Anky niet alleen rijdt om aan de top te komen en als jij wilt dat Anky gaat grondwerken, moet je bij HÁÁR wezen en niet hier zo onnodig discussieren met een mening die je al klaar hebt en die je toch niet verandert.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:59

Faux schreef:
Lielle schreef:

Zoals ik al zei, ze zal heus van haar paarden houden, dat geloof ik ook wel. Maar waarom ? Maargoed, ik mag me blijkbaar niet druk maken over de vraag waarom Anky van haar paarden houdt, en waarom ze ze dan zó behandelt, terwijl ze toch van ze zegt te houden. En dus denk ik dat ik het hierbij laat. Lachen

Had ik tenslotte ook gedaan, het erbij laten als het je allemaal teveel wordt. Zie nou in dat je gewoon geen goede argumenten had om hier te discussieren.