trainingstips aan de hand van exterieur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

duodenum

Re: trainingstips aan de hand van exterieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:39

ikenindi schreef:
dit valt mij wel op ja. je adviseert iedereen lang laag, maar elk paard is anders toch?

let maar op Knipoog ik ben niet de enige die dit adviseert Knipoog

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:41

Somokkele:
Kort paard, lijkt wat overbouwd, wat week in de rug, lendenen lijken correct, kruis is vrij kort wel hellend, schouder is schuin, halslengte lijkt goed, richting verticaal, achterbeen is correct, voorbeen erg kort iets onderstandig verder wel correct.
Doordat ie wat overbouwd is zal het paard moeite hebben om het gewicht naar de achterhand te verplaatsen, ook zal het moeilijk zijn om de achterhand onder de massa te plaatsen en de rol te bollen, verder denk ik dat ie erg snel achter de teugel kruipt en zich nog korter maakt als dat ie al is, er is een verschil tussen verzameld en zich kort maken en daar moet je denk ik bij hem op letten.
Ik zou met dit paard vooral werken aan de lengte, veel schakelen in tempo en veel op de zit zodat ie niet in kort in de hals wanneer je hem terug rijdt, verder veel over de rug rijden en het neusje liever wat voor de loodlijn als er achter.

Dancertjje:
Vrij kort paardje, wat strak in de rug en de lendenen, kruis heeft voldoende lengte en is wat plat, hals lijkt wat kort, richting normaal, hoofdhalsverbinding is wat zwaar, schouder is schuin, voor- en achterbeen zijn correct.
Ik denk dat dit een paardje is met heel veel front, dat makkelijk achter de teugel kruipt en de kaak vast zet en zo een valse knik geeft, verder denk ik dat ie ook makkelijk de rug vast houd en de achterhand makkelijk onder kan brengen wanneer ie dat niet doet.
Bij dit paardje zou ik het neusje er zoveel mogelijk uit rijden niet te diep en rond wat ie waarschijnlijk makkelijk doet maar vooral lang en laag over de rug waarbij de achterhand actief blijft.

Karev:
langgelijnd paard, wat strak in de rug, lendenen zijn correct, kruis heeft voldoende lengte en is hellend, hals is vrij kort, richting horizontaal, hoofdhals verbinding is zwaar, schouder is schuin, achterbeen is sabelbenig, voorbeen is correct.
Ik denk dat dit paardje moeite heeft met nageven, verder zie ik niet veel problemen en denk ik dat het makkelijk de achterhand onderzet. Probeer dus veel voorwaarts neerwaarts te rijden zonder te veel druk te zetten daar worden ze heel makkelijk hard van in de mond, verder zorgen dat ze goed aan het been is en dan komt ze vanzelf een keer. Ook kan je der een keer aan de longe pakken met een hulpteugel.

@wiseguy ik had me al verdedigd nadat ze jou 'aanvielen' Tong uitsteken

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:43

Romy18 schreef:
@wiseguy ik had me al verdedigd nadat ze jou 'aanvielen' Tong uitsteken

tja.. ik heb de mensen al een pb gestuurd met wat ik ervan vind Bloos, het is gewoon de enige manier. en ik denk dat als ik je vertel waarom dat je het helemaal met mij eens bent Ja Tong uitsteken

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:46

Jitske_ schreef:
wiseguy15 schreef:
Ja dat kan komen omdat hij in de rug nog week is, maar daar moet je wel mee doorgaan hoor Ja dat is goed voor hem Knipoog verder veel overgangen rijden (in het lang/laag, hoe moeilijk het ook is *LOL* hij moet nu eerst sterker worden in zijn rugspieren Knipoog daarna kun je aan de rest gaan denken Lachen

Misschien goed om wat specifieke trainingstips te noemen voor zo'n paard?
Hoe krijg je zo'n moeilijk nageeflijk en lang laag te rijden paard toch wat meer naar beneden en over de rug?

Wat is aan te raden om te doen?

persoonlijk zou ik aanraden om eerst een weekje aan het halster te longeren Ja, net zolang tot dat het paard met zijn neus naar de grond wil gaan lopen Ja, wil dit absoluut niet lukken, zou ik éerst een langs de fysio gaan en dán bv. met pessoa een week longeren Ja. Na die week longeren gaat het onder het zadel vaak ook al veel makkelijker!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:51

Waarom alleen via pb en niet hier vertellen waarom jij overtuigd bent van de lang en laag methode? wordt iedereen er wijzer van!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:53

Romy18 schreef:
Waarom alleen via pb en niet hier vertellen waarom jij overtuigd bent van de lang en laag methode? wordt iedereen er wijzer van!

nou vooruit,, maar dan moet niet iedereen boos op mij worden Bloos.
Wat ik hier in dit topic zie, zijn allemaal strakke, gespannen paard met een verzonken of onbespierde rug, dat is de reden waarom ik IEDEREEN hier lang-laag rijden adviseer!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:59

Oké hier komt mijn merrie dan:

Afbeelding

(Foto van 2 jaar geleden toen ze werd voorgereden bij de aankoop).

Afbeelding

(Foto van de 1e dag bij ons)

Afbeelding

(Foto van ca. 1 jaar geleden).

Ben reuze benieuwd wat eruit gaat komen! Alvast bedankt Romy!!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:00

Romy18 schreef:
Sisco4life:
Langgelijnd paard, wat week in de rug en behoorlijk strak in de lendenen, kruis is armbespierd wel voldoende van lengte en hellend, hals heeft voldoende lengte, halsrichting lijkt verticaal, schouder schuin, hoofdhals verbinding is goed, achterbeen en voorbeen correct gebouwd.
In de training denk ik dat je exterieurmatig vrij weinig te klagen zal hebben, doordat de rug wat week is en de hals er wat verticaal opstaat zal ze de rug misschien makkelijk weg drukken en je een valse knik in de hals geven (aan de teugel lopen zonder het lichaam te gebruiken) daar kan je goed op letten door haar regelmatig wat lager en ronder in te stellen.

Geweldig! Klopt helemaal, wat heb je er kijk op zeg! Nog even een vraag, wat houd een verticale hals in, en wat zijn de varianten en voordelen/nadelen van een hals die verticaal of horizontaal(mocht dat bestaan ) enz is ?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:07

Vergelijk het paardje van gaucho maar eens met het paardje van sammy op pagina 6 daar zie je heel goed het verschil tussen verticaal en horzontaal.
het voordeel aan een verticale hals (die zie je bij de meeste dressuurpaarden en daar wordt ook naar gefokt) is dat deze paarden zich heel makkelijk opgericht laten lopen. dit is ook gelijk het nadeel want deze paarden houden zich vaak wat meer vast in de rug, ze drukken de rug weg en de achterhand blijft achter terwijl ze van voor een heel mooi plaatje geven. Snappie?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:08

Abrahams:
Langgelijnd paard, correcte rug, lijkt wat strak in de lendenen, kruis is lang en lijkt hellend, halslengte is goed, richting verticaal, hoofdhals verbinding lijkt wat zwaar schouder is normaal, achterbeen is behoorlijk sabelbenig, voorbeen is correct.
Ik denk dat dit paard best fijn te rijden is met een sterk ondertredend achterbeen, de hoofdhals verbinding lijkt wat zwaar daardoor heeft het paard misschien wat moeite met nageven. Ik zou daarom ook veel schakelen in de hoofdhals houding, regelmatig laag en lang dan weer oppakken en weer laag en lang, niet te vaak zodat je aanleuning wel constant blijft, bij dit paard zou het volgens mij ook niet verkeerd zijn om hem af en toe wat dieper en ronder te rijden.

Marquez1:
Langgelijnd paard, wat strak in de rug en in de lendenen, kruis is voldoende van lengte en wat plat, halslengte is goed, richting wat horizontaal, hoofdhals verbinding is wat zwaar, schouder en achterbeen zijn correct, voorbeen is correct wel wat onderstandig.
Eerste wat in me op komt is springgefokt, daarna denk ik dat dit paard moeite heeft met het onder brengen van de achterhand vanwege het platte kruis en de strakke rug, ook het nageven zal voor dit paard niet heel makkelijk zijn vanwege die zware hoofdhals verbinding. Ook hier weer veel voorwaarts neerwaarts rijden en daarbij de rug laten ontspannen en het achterbeen geactiveerd houden.

Lisetje83:
Vrij kort paard, rug en lendenen zijn correct, kruis lijkt wat kort en plat,halslengte is goed, richting verticaal, hoofdhals verbinding niet te beoordelen, schouder is schuin, voor en achterbeen lijken correct.
Ik denk dat deze pony het moeilijk zal vinden om met het hoofd te zakken en de rug te ontspannen, probeer daarom veel voorwaarts neerwaarts te rijden waarbij de ontspannenheid behouden blijft, het ziet er ook echt een drukte maker uit dus probeer hem in de training aan het werk maar wel rustig te houden zodat hij de rug gaat ontspannen dan zal ie vanzelf voor omlaag komen en de achterhand beter gaan gebruiken. Vind het trouwens wel een heel aansprekende pony.

Grobegni: Trekpaard ach ja das weer een wat anders, ik kan alvast 1 ding zeggen ik denk dat jou paardje wat moeite heeft met lichtvoetigheid Tong uitsteken geintje moet kunnen toch?!
En nu serieus verder:
Kort paard, wat strak in de rug, lendenen zijn wel correct, kruis is voldoende van lengte en hellend, halslengte is wat kort, richting horizontaal, hoofdhals verbinding is zwaar, schouder is schuin, voor en achterbeen lijken correct.
Ik denk dat deze paarden vooral moeite hebben met buiging, zowel zijwaartse buiging als ook het nageven, ik denk ook niet dat dat met training bij deze paarden ooit optimaal zal worden daar zijn ook helemaal niet voor gefokt wat natuurlijk niet wilt zeggen dat je er geen B proefje mee rond gestuurd krijgt maar veel verder als de M moet je volgens mij niet hopen, dat gezegd vind ik ze wel heel cool voor het boscrossen Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Romy18 op 04-01-08 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:09

en awt is dan het voordeel van een horizontale hals als ik vragen mag?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:30

Selket:
langgelijnd paard, wat overbouwd, week in de rug en lendenen, kruis is wat kort en hellend, hals lengte is normaal, richting verticaal, hoofdhals verbinding ook normaal, schouder is schuin, achterbeen lijkt sabelbenig, voorbeen is correct.
Dit paard is voornamelijk op de voorhand gebouwd en zal dan ook veel moeite hebben om het gewicht op de achterhand te zetten wat niet wil zeggen dat ie de achterhand niet gebruikt maar hij zal niet makkelijk gaan zitten, de hals mag wat meer bespiering hebben, verder zie ik zo niet veel problemen.
Om dit paard meer op de achterhand te krijgen zou ik veel oefeningen doen als stap galop, veel galop werk en daarin veel schakelen zowel terug als vooruit, verder in stap en draf werk lekker laag en lang in stellen ook in de galop in het begin, maar met het schakel werk en de stap galop overgang, maak je het het paard makkelijker wanneer je hem hoger in stelt. Gaat dit in de galop goed kan je hem ook in het draf en stap werk ook wat hoger in zetten. Maar los werken en afwerken doe je altijd laag en rond. (maar dat vind ik voor elk paard, eerst die rug en de rest van het lijf los en dan pas werken.)
Maar voor dit paard zal het altijd moeilijk blijven om echt op de achterhand te gaan zitten.

NesyD:
Langgelijnd paard, wat overbouwd, week in de rug, strak in de lendenen, kruis is van voldoende lengte wel wat plat, halslengte is voldoende, richting verticaal, hoofdhals verbinding is normaal, schouder is schuin, voor en achterbeen lijken correct.
Ik denk dat je met dit paard het zelfde probleem hebt als met die van Selket al is deze wel minder op de voorhand gebouwd doordat deze ook wat overbouwd is is het voor dit paard moeilijk om achter te gaan zitten en dragen. Verder is de rug ook wat week en moet je erop letten dat ie de rug goed gebruikt tijdens het rijden. Opzich is ie verder goed gebouwd. Ik zou met dit paard ook veel oefeningen doen als stap galop, veel galop werk en daarin veel schakelen zowel terug als vooruit, verder in stap en draf werk lekker laag en lang in stellen ook in de galop in het begin, maar met het schakel werk en de stap galop overgang, maak je het het paard makkelijker wanneer je hem hoger in stelt. Gaat dit in de galop goed kan je hem ook in het draf en stap werk ook wat hoger in zetten. Maar los werken en afwerken doe je altijd laag en rond. (maar dat vind ik voor elk paard, eerst die rug en de rest van het lijf los en dan pas werken.)

Beide paarden lijken erg veel op elkaar en zou ik het zelfde trainen vandaar ook ff kopy paste toegepast Tong uitsteken

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:33

Romy18 schreef:
Selket:
langgelijnd paard, wat overbouwd, week in de rug en lendenen, kruis is wat kort en hellend, hals lengte is normaal, richting verticaal, hoofdhals verbinding ook normaal, schouder is schuin, achterbeen lijkt sabelbenig, voorbeen is correct.
Dit paard is voornamelijk op de voorhand gebouwd en zal dan ook veel moeite hebben om het gewicht op de achterhand te zetten wat niet wil zeggen dat ie de achterhand niet gebruikt maar hij zal niet makkelijk gaan zitten, de hals mag wat meer bespiering hebben, verder zie ik zo niet veel problemen.
Om dit paard meer op de achterhand te krijgen zou ik veel oefeningen doen als stap galop, veel galop werk en daarin veel schakelen zowel terug als vooruit, verder in stap en draf werk lekker laag en lang in stellen ook in de galop in het begin, maar met het schakel werk en de stap galop overgang, maak je het het paard makkelijker wanneer je hem hoger in stelt. Gaat dit in de galop goed kan je hem ook in het draf en stap werk ook wat hoger in zetten. Maar los werken en afwerken doe je altijd laag en rond. (maar dat vind ik voor elk paard, eerst die rug en de rest van het lijf los en dan pas werken.)
Maar voor dit paard zal het altijd moeilijk blijven om echt op de achterhand te gaan zitten.

NesyD:
Langgelijnd paard, wat overbouwd, week in de rug, strak in de lendenen, kruis is van voldoende lengte wel wat plat, halslengte is voldoende, richting verticaal, hoofdhals verbinding is normaal, schouder is schuin, voor en achterbeen lijken correct.
Ik denk dat je met dit paard het zelfde probleem hebt als met die van Selket al is deze wel minder op de voorhand gebouwd doordat deze ook wat overbouwd is is het voor dit paard moeilijk om achter te gaan zitten en dragen. Verder is de rug ook wat week en moet je erop letten dat ie de rug goed gebruikt tijdens het rijden. Opzich is ie verder goed gebouwd. Ik zou met dit paard ook veel oefeningen doen als stap galop, veel galop werk en daarin veel schakelen zowel terug als vooruit, verder in stap en draf werk lekker laag en lang in stellen ook in de galop in het begin, maar met het schakel werk en de stap galop overgang, maak je het het paard makkelijker wanneer je hem hoger in stelt. Gaat dit in de galop goed kan je hem ook in het draf en stap werk ook wat hoger in zetten. Maar los werken en afwerken doe je altijd laag en rond. (maar dat vind ik voor elk paard, eerst die rug en de rest van het lijf los en dan pas werken.)

Beide paarden lijken erg veel op elkaar en zou ik het zelfde trainen vandaar ook ff kopy paste toegepast Tong uitsteken

ja Ja dat ben ik ook met je eens Knipoog (had geen zin meer om een heel verhaal te gaan typen, dus heb even gewacht op jou Knipoog)

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:37

he he ik ben rond alle foto's die beoordeelbaar zijn heb ik gedaan en die van mij is nog maar 1 keer gedaan kom op mensen zeg gewoon wat je er van denk daar leer je het meeste van, zeggen en lezen wat een ander over het zelfde paard denk.

@winx het voordeel van een horizontale hals is dat deze paarden makkelijker over de rug gereden kunnen worden, deze brengen de hals van nature al omlaag waardoor de rugspieren gerekt worden en de buikspieren worden aan gespannen, deze paarden zijn dan vaak ook sterker als het gaat om draag kracht. Nadeel is dat je een paard met een horizontale hals bijna niet hoger ingesteld krijgt vandaar dat de meeste dressuur ruiters dan ook liever een verticale hals zien, een verticale hals krijg je makkelijker over de rug als dat je een horizontale hals opgericht krijgt. Ook geeft een verticale hals meer front en kukelt een paard met een horizontale hals makkelijker op de voorhand. Als jij recht loopt loop je ook makkelijker op je achterbenen als wanneer je voorover loopt Tong uitsteken

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:38

Romy18 schreef:
NesyD:

Klinkt allemaal heel bekend en aannemelijk, echter wil mijn merrie niets liever dan laag-rond-over de rug lopen, haar grootse "probleem" is dat ze achter wel krachtig en actief is maar daarbij wat moeite heeft om haar achterbenen verder onder de massa te plaatsen (het zogenoemde gaan zitten en nog meer kunnen dragen op de achterhand). En inderdaad het los- en afwerken doen wij ook netjes laag en rond Lachen.

Bedankt voor je heldere en zeer correcte uitleg, SUPER!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:39

ja zo kan ik het ook wiseguy, heb ook niet eerst jou berichten gelezen en die dan over genomen Tong uitsteken wel fijn dat ik gelijk krijg oh zo goed voor m'n ego hahaha maar vind toch dat je zelf moet beoordelen iedereen kijkt anders naar een paard en ik ben ook zeker niet heilig wat betreft exterieur beoordelen..

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:39

ik heb er ook al zoveel gedaan dat ik even een rustpauze neem Ja, het is bij ons thuis ook erg druk nu, dus neem sowieso even een bokt-rustpauze Lachen

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:40

Romy18 schreef:
ja zo kan ik het ook wiseguy, heb ook niet eerst jou berichten gelezen en die dan over genomen Tong uitsteken wel fijn dat ik gelijk krijg oh zo goed voor m'n ego hahaha maar vind toch dat je zelf moet beoordelen iedereen kijkt anders naar een paard en ik ben ook zeker niet heilig wat betreft exterieur beoordelen..

nee dat snap ik Ja, maar ben het gewoon helemaal met je eens Tong uitsteken kan ik ook niets aan doen Tong uitsteken

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:42

Graag gedaan NesyD M2 + 12 is dat deze merrie?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:45

@wiseguy dat snap ik ook was de laatste 10 ook eigenlijk behoorlijk beu om de te doen maar goed is ook niet fair tegen over die laatste 10 om de rest wel allemaal te doen dus dan bijten we even op de tanden en dan doen we die ook nog en dan is iedereen weer happy. als ik maar niet morgen wakker wordt en zie dat er weer toch pagina 20 foto's staan dan ga ik huilen, maar ik vind het wel leuk ik mag binnenkort nog een hoop meer gaan doen maar die worden dan officieel gescoord voor mijn afstudeer project dus dit is een mooie oefening..

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:45

Ik had al eerder gereageerd, en dat klopte toch wel, daarom ben ik ook wel nieuwschierig naar het andere paard

Afbeelding

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:49

Romy18 schreef:
Graag gedaan NesyD M2 + 12 is dat deze merrie?

Klopt, nu even uit de roulatie geweest en inmiddels M2+17 en bijna klaar voor de sprong naar het Z. Moet eerlijk bekennen dat ik op dit moment geen recentere rijfoto's heb maar kan me erg vinden in jouw uitleg alhoewel ze nu wel beter voor elkaar is dan 2 jaar geleden Lachen.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:50

Romy ik ga nu je foto even terugzoeken en kijken wat ik ervan kan brouwen (kan even duren hoor, hihi, lol).

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:58

Nou ik ben ook wel nieuwsgierig wat er van mijn merrie gezegd word.
Tips zijn altijd welkom toch?? Haha!
Deze foto is van begin 2007 (april/mei geloof ik)

Afbeelding

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:58

Is goed ben benieuwd Tong uitsteken ik gaat er weer vandoor en kijk morgen wel wat je er van gebrouwd hebt nieuwe foto's zijn ook voor morgen sorry bontlover en paxine heb er voor vandaag even genoeg gezien Bloos
Fijne avond iedereen!

Greetz