Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 23:28

He gaan we weer verder Haha!

Vido schreef:
Bij beschermers kan (net als bij bandages) oververhitting onstaan, zodra het paard niet meer in beweging is (de bloedsomloop zorgt ook nog wel voor wat afvoer van warmte) Dit is wel erg materiaal afhankelijk.

De bloedsomloop zorgt zeker voor wat afvoer van warmte. Helaas is peesweefsel arm doorbloed en kunnen de cellen slecht tegen hoge temperaturen.

Beschermers beschermen ook alleen tegen aantikken maar veel peesblessures onstaan m.i. door verkeerde training, verstappen/ rare bewegingen en dus ook door hitte verzwakt peesweefsel.

Volgens mij las ik achter in de Bit dat hun volgende maand een artikel hebben over hitte onder bandages.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:38

Ik reed mijn 5 jarige merrie nooit met peesbeschermers of bandages. alleen peesjes bij springen of buitenrit. maar nadat ze een ongeluk in de trailer heeft gehad en onder haar kogel zichzelf verwond heeft (hechtingen e.d) rij ik haar sinds kort met bandages. Alleen voor dan. Dit is op dierenarts voorschrift... dusja dan vraag ik me af of het dan echt wel zo slecht is. haar andere been bandageer ik dan ook omdat één bandage zo raar er uitziet en als het gewicht van haar benen niet gelijk is gaat ze snel onregelmatig lopen. Ik kan dan ook bv niet met één ijzer rijden mocht er een ijzer afgetrapt zijn....

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:31

mijn jonge paard krijgt de komende 3 jaar geen beschermers om! worden ze alleen maar sterker van, misschien wel als k foto's ga maken of om te oefenen maar voor de rest niet hoor! worden ze pezen alleen maar zwaker van Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:46

ArGieVai schreef:
mijn jonge paard krijgt de komende 3 jaar geen beschermers om! worden ze alleen maar sterker van, misschien wel als k foto's ga maken of om te oefenen maar voor de rest niet hoor! worden ze pezen alleen maar zwaker van Lachen

Nagelbijten / Gniffelen

Gewaagde uitspraak!

Als het jonge paard dat ik voor een eigenaar rijd eerder met beschermers in de paddock had gestaan, had ze nu geen dubbele peesblessure.

Ennuh.... Na die drie jaar worden de pezen er niet meer zwakker van?

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:04

Helemaal mee eens Aimee, waarom moet iedereen dit toch op de harde manier leren he? Mijn eerste paard kreeg ook een peesblessure (of het mét beschermers ook was gebeurd, weet ik niet, maar ik heb het niet geprobeerd te verhelpen Bloos omdat ik toen ook iedereen geloofde die zei dat pezen dan niet aansterken). En dan had ik nog het geluk dat hij weer goed werd...

Zwakkere pezen van beschermers?? Dan heb je wel heeele slechte dingen gekocht. Of je ze altijd (bijv. in de wei) met beschermers moet zetten, daar twijfel ik ook aan, die van mij krijgt daar dikke voeten van (door die oververhitting misschien). Maar in het werk neem ik het risico niet en is blijkbaar de bloedcirculatie genoeg voor de koeling. Hij doet het nog steeds...

Wil je sterke pezen? Lekker op het harde stappen. Ik doe het 10 min voor en 10 na de training (haha, moet toch over de weg naar het terrein).

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:49

Afharden van pezen schijnt idd na het 3de levensjaar niet of nauwelijks meer te lukken.
Maar goed, is ook weer iets waar de meningen over verdeelt zijn.
Maar lekker uitstappen of rustig draven over de straat kan geen kwaad. Al is het om de hoeven ook nog een beetje te trainen.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:07

ik heb het dan voornamelijk over bandages Lachen peesbeschermers kun je ook met andere reden omdoen dan het mooi, en ik denk dat als je paard hoger in opleiding is dat dit het zelfde is met bandages maar op jonge leeftijd zeker niet Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 00:31

ArGieVai schreef:
ik heb het dan voornamelijk over bandages Lachen peesbeschermers kun je ook met andere reden omdoen dan het mooi, en ik denk dat als je paard hoger in opleiding is dat dit het zelfde is met bandages maar op jonge leeftijd zeker niet Lachen

Wat is het verschil tussen bandages op jonge leeftijd en oudere leeftijd Verward

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 00:40

ArGieVai schreef:

en bandages doe je alleen om voor het mooi?

ik rijd met bandages, mn merrie kan slecht tegen peeskappen, ja ook als deze vrij los zitten.
ze krijgt er wondjes van, dus bandageer ik op een goede manier.
met een goede onderlap.

ik bandageer voor het functionele niet voor het mooi.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:48

ja dat snap ik maar ik denk dat op jonge leeftijd steun bieden aan de pezen geen optie is omdat de pezen deze steun dan niet meer uit zich zelf bieden, geeft meer kans op peesblesures etc. (heb je ook bij mensenvoeten met van die schoenen met zo'n steuntje in je voet zegmaar dat je voet recht blijft staan, de voet zelf hoeft het werk niet meer te doen en je krijgt platvoeten, heb ik ook Lachen )

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:53

Misschien handig om je eerst eens in bandages en het paardenbeen te verdiepen. Bandages bieden namelijk helemaal geen steun.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:17

Tsja, hier kan je eeuwig over door discusseren ..
Zelf ben ik heb misschien wel een beetje met je eens,
bij jonge paarden dan!

Ik rij zelf eigenlijk altijd met peesbeschermers, omdat dat moet van de eigenaresse van mn vzpony.
Ik heb er geen problemen mee, alleen op wedstrijd of voor een bepaald iets doe ik ze af.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:22

Bandage's bieden wel degelijk steun, als jij iets gekneusd hebt bv je enkel en je taped hem in heb je toch ook steun, dit werkt voor een paarden been hetzelfde.

Verder staat die van mij is een 5 jarige op de wei altijd met peesbeschermers, mits ze nog niet gereden heeft, ivm frisheid en gek doen en vervolgens aan tikken. Na het rijden als ze nog even na buiten gaat wel vaak zonder.

Met rijden rij ik bijna altijd met bandage's voor, tijdje terug pees licht aangetikt, helemaal weer goed maar ben toch erg voorzichtig. Met springen heb ik ene keer bandage's om en andere keer peesbeschermers...

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:22

met springen trouwens wel vierkant in de bescherming, bij dressuur alleen voor

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:45

luxket schreef:
Bandage's bieden wel degelijk steun, als jij iets gekneusd hebt bv je enkel en je taped hem in heb je toch ook steun, dit werkt voor een paarden been hetzelfde.

Nee, dat werkt bij paarden niet hetzelfde

Bandages geven alleen steun als je een gewricht of een spier inbandageert. Wel eens naar het pijpbeen van een paard gekeken?

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:44

Ok ik weet even niet meer waar het naar toe gaat Tong uitsteken
De meesten mensen zeggen hier nu dat peeskappen beter niet om kan doen bij een jong paard of juist wel ?
Ik rij en longeer namelijk altijd met peesbeschermers enz.
Maar omdat het soms te warm vind is dat dn wel goed doe meestal coolinggel erop Knipoog

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:53

Ik rijdt ook altijd met bescherming. Meestal 3 in 1 bescherming, anders peesjes en soms bandages. Ik heb al enkele keren meegemaakt dat een van mijn paarden struikelde of iets dergelijks waarna ze zo hard tegen de pees aantikten dat ik enorm blij was met mijn bescherming. Het is denk ik niet voor niets dat de beschermers er na een tijdje behoorlijk afgetrapt en afgekrast uitzien

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:59

Katja schreef:
Beschermers ondersteunen niet maar beschermen zoals het woord al zegt. Veel jonge paarden zijn nog niet geweldig goed in hun coordinatie en daarom kan bescherming een duidelijke toegevoegde waarde hebben.

Helemaal mee eens !! Ja En met zoiets als longeren, springen of een buitenrit vind ik het ook verstandig, maakt niet uit of het een jong dier is of niet. Ik heb peesbescherming bij de voorbenen voor mijn Haf, niet voor de sier maar omdat hij een zwak voorbeen heeft en hij vaak struikelt. Ik gebruik ze met rijden, losgooien, longeren, wandelen, alles. Lachen Gewoon voor de zekerheid. Dat een paard eraan gaat wennen en daardoor minder goede benen zou krijgen, is volgens mij echt een fabeltje. Gestoord Als het bij een paard niet nodig is en je doet er geen gekke dingen mee, vind ik het niet nodig. Ik zie ook heel vaak mensen op bokt e.d die hun paard bandageren voor de sier, terwijl ze vaak niet eens weten hoe ze moeten bandageren. Ik zit op het MBO Paardenhouderij en daar leer ik ook verschillende bandages aan te leggen, en dat is écht niet zo simpel als het lijkt !! Nagelbijten / Gniffelen De juiste stevigheid, niet te strak of te los, goed verdeeld, op de juiste plaats aantrekken, niet te hoog of te laag enz. Is echt iets wat je goed moet kunnen voor je ze gaat gebruiken. Knipoog

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:32

Ok ben idd met je eens Maxielover Knipoog
Moest weer even op de hoogte komen van dit topic Tong uitsteken

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:49

luxket schreef:

moet je toch een opletten in de lessen bon (moet ik zeggen)..
bandages biedden geen steun, een bot kan je geen steun geven, evenals de pezen op een recht stuk.
bandages je eigen kuit maar eens.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:53

xx_Irisje schreef:
luxket schreef:

moet je toch een opletten in de lessen bon (moet ik zeggen)..
bandages biedden geen steun, een bot kan je geen steun geven, evenals de pezen op een recht stuk.
bandageer je eigen kuit maar eens.

hoewel de kuit eigenlijk een slecht voorbeeld is, aangezien hier ook viel spieren zitten en in het paardenbeen niet.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:56

als ik een bandage om mijn kuit doe heb ik ook steun... Tong uitsteken

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:01

daarom was het een slecht voorbeeld Tong uitsteken
spieren kun je nog meer steunen als pezen namelijk

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:15

Ach gut mijn paard loopt altijd met beenbescherming om, hij strijkt niet en tikt niet aan maar presteert het toch om gauw blessures te krijgen door schrikreactie's of enthousiasme haha.zelfs als hij los in de bak mag ,vrij bewegen (hij staat overdag in de wei hoor maar ik wil liever niet dat hij daar gaat spetteren en onderuit gaat e.d) gaat,heeft hij voor en achter 3-in-1 beenbeschermers en ook springschoenen aan,anders klapt hij z'n voor-ijzers eraf! ik heb vaak genoeg de dierenarts erbij gehad,zielig voor hem met hechtingen en verplicht rustig aan doen grr,en duur!!mijn paard is mooi recht op de benen,sterruin en beweegt zich makkelijk, maar heeft dus echt bescherming nodig.s'winters ook in de wei,anders gaat het mis.ik heb ook altijd met alle andere paarden die ik rijd bescherming om,niet voor de sier maar omdat ik er van overtuigd ben dat het echt nodig is.helemaal met longeren,en jonge minder in balans gaande paarden!en de schapevacht onder mijn zadel is puur comfort voor mijn paard,ik heb in de bit-test gelezen dat er haast niks beters is dus okee ,vind het zelfs lelijk en verder van mijn paard af zitten..maar mijn paard z'n rug gaat voor!!en dat ik alles wel mooi in de zelfde kleur heb,wil toch alleen maar zeggen dat ik het er netjes uit wil laten zien, niet dat ik een modepopje ben ofzo?groetjes deess Blond

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:00

Pees beschermers beschermen inderdaad, had laatst ook een discussie met iemand over ditzelfde onderwerp. Peesbeschermers kunnen niet kapot maken of verzwakken. Bandages wel, die verstevigen de pezen waardoor ze zelf minder hoeven te doen, dat klopt, maar peesjes is misschien alleen voor 't leuk, maar ieder paard die peesjes omheeft zal ook de enige krassen tegenkomen erop. het heeft dus wél nut!