Vido schreef:Bij beschermers kan (net als bij bandages) oververhitting onstaan, zodra het paard niet meer in beweging is (de bloedsomloop zorgt ook nog wel voor wat afvoer van warmte) Dit is wel erg materiaal afhankelijk.
De bloedsomloop zorgt zeker voor wat afvoer van warmte. Helaas is peesweefsel arm doorbloed en kunnen de cellen slecht tegen hoge temperaturen.
Beschermers beschermen ook alleen tegen aantikken maar veel peesblessures onstaan m.i. door verkeerde training, verstappen/ rare bewegingen en dus ook door hitte verzwakt peesweefsel.
Volgens mij las ik achter in de Bit dat hun volgende maand een artikel hebben over hitte onder bandages.

omdat ik toen ook iedereen geloofde die zei dat pezen dan niet aansterken). En dan had ik nog het geluk dat hij weer goed werd...

En met zoiets als longeren, springen of een buitenrit vind ik het ook verstandig, maakt niet uit of het een jong dier is of niet. Ik heb peesbescherming bij de voorbenen voor mijn Haf, niet voor de sier maar omdat hij een zwak voorbeen heeft en hij vaak struikelt. Ik gebruik ze met rijden, losgooien, longeren, wandelen, alles.
Als het bij een paard niet nodig is en je doet er geen gekke dingen mee, vind ik het niet nodig. Ik zie ook heel vaak mensen op bokt e.d die hun paard bandageren voor de sier, terwijl ze vaak niet eens weten hoe ze moeten bandageren. Ik zit op het MBO Paardenhouderij en daar leer ik ook verschillende bandages aan te leggen, en dat is écht niet zo simpel als het lijkt !!
mijn paard loopt altijd met beenbescherming om, hij strijkt niet en tikt niet aan maar presteert het toch om gauw blessures te krijgen door schrikreactie's of enthousiasme haha.zelfs als hij los in de bak mag ,vrij bewegen (hij staat overdag in de wei hoor maar ik wil liever niet dat hij daar gaat spetteren en onderuit gaat e.d) gaat,heeft hij voor en achter 3-in-1 beenbeschermers en ook springschoenen aan,anders klapt hij z'n voor-ijzers eraf! ik heb vaak genoeg de dierenarts erbij gehad,zielig voor hem met hechtingen en verplicht rustig aan doen grr,en duur!!mijn paard is mooi recht op de benen,sterruin en beweegt zich makkelijk, maar heeft dus echt bescherming nodig.s'winters ook in de wei,anders gaat het mis.ik heb ook altijd met alle andere paarden die ik rijd bescherming om,niet voor de sier maar omdat ik er van overtuigd ben dat het echt nodig is.helemaal met longeren,en jonge minder in balans gaande paarden!en de schapevacht onder mijn zadel is puur comfort voor mijn paard,ik heb in de bit-test gelezen dat er haast niks beters is dus okee ,vind het zelfs lelijk en verder van mijn paard af zitten..maar mijn paard z'n rug gaat voor!!en dat ik alles wel mooi in de zelfde kleur heb,wil toch alleen maar zeggen dat ik het er netjes uit wil laten zien, niet dat ik een modepopje ben ofzo?groetjes deess