fout bij de ruiter of bij het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: fout bij de ruiter of bij het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:56

het ligt eigenlijk altijd aan de ruiter....
maar het hoeft niet aan de ruiter te liggen die er nu op rijd Haha! -> als een paard voorheen verpest is kan die daar nog heel lang last van houden Ach gut
en dan ben ik ook nog van mening dat paarden ook goede zin kunnen hebben en geen zin Clown (maar goed iedereen heeft wel eens een mindere dag denk ik dan maar Knipoog )

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:12

Evelienepien schreef:
Leer mij de eerste ruiter kennen die röntgen-ogen o.i.d. bezit en die al meteen inziet dat zijn paard iets niet kan doordat hij bijv. een beperking / ziekte heeft? Dat is toch niet reëel gedacht?

Een beetje getraind oog ziet aan het paard (de bewegingen, en tekenen van verzet) of het ergens last van heeft. Niets geen rontgen nodig, gelukkig.
tamorka schreef:
KiWiKo schreef:
absoluut een fout karakter, en zo een paard moet onnoemelijk veel compenserende kwaliteiten hebben wil het blijven leven. want voor je plezier hou je zo een paard niet.

maar dan alsnog is het aan de mens om hier goed mee om te gaan Lachen

Hier ga je de boot in. WAnt wat is het percentage mensen dat ermee om kan gaan? HOeveel van alle ruiters rijdt er aan de top? Als we uit gaan van het gemiddelde, heb je echt brave paarden nodig, met niet te veel bloed. Omwille van de mensen, en omwille van de paarden. Paarden die ervan afwijken door slecht karakter zijn fout. Paarden die afwijken door hun enorme vermogen maar toch gecompliceerd zijn, zijn dik en vet de l.l.

Ik geloof dat Kiwiko nog met beide benen op de grond staat hoor, en niet in een boot. Want of een mens met een paard om kan gaan, is niet het probleem van het paard. En dus ook niet de fout van 't paard. Om dezelfde reden als dat de ruiter zijn karakter wel aan kan passen, maar niet die van het paard. Het gaat bij veranderen van karakter om eigen keus: waarom zou een paard kiezen z'n karakter aan te passen? Het paard heeft niet om de samenwerking gevraagd?
En fout in jouw ogen is dus duidelijk niet fout in ieders ogen.
Evelienepien schreef:
@ Welshcobfan + tamorka: ik snap jullie en jullie halen de woorden uit mijn mond!

Mijn jong paard maakt soms ook een foutje, soms doordat hij fris is, soms doordat hij het niet snapt omdat het nog niet aangeleerd is, soms doordat hij schrikt van iets van buitenaf; hij doet het allemaal Haha! . Het is aan mij om dat in goede banen te leiden, dat klopt maar ja, het is nu eenmaal een levend wezen en ik kan geen gedachtenlezen zodat ik van te voren weet als hij bijv. schrikt!

Het zou toch wel heel gemakkelijk (maar in mijn ogen niet reëel) zijn als mijn paard wat ik een halfjaar geleden heb ingereden nooit geen fouten zou maken???? Hij moet het toch ook leren ???? En waar geleerd wordt, worden misstapjes gemaakt zowel door paard als ruiter Bloos (en ook daar leer je beide weer van)!

Zo, dat is ongeveer wat ik erover te zeggen heb Knipoog !

Kan het paard er dan wat aan doen dat ie 't nog niet helemaal weet? Ik vind 't nog steeds niet de fout van het paard, omdat er geen "fout" is in een leerproces. Zo is ook een beginnende ruiter niet fout, totdat de ruiter het paard de schuld geeft van een niet goede oefening.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:59

Hester schreef:
Evelienepien schreef:
Leer mij de eerste ruiter kennen die röntgen-ogen o.i.d. bezit en die al meteen inziet dat zijn paard iets niet kan doordat hij bijv. een beperking / ziekte heeft? Dat is toch niet reëel gedacht?

Een beetje getraind oog ziet aan het paard (de bewegingen, en tekenen van verzet) of het ergens last van heeft. Niets geen rontgen nodig, gelukkig.

Even off-topic: Goh, ik denk dat als jij (zoals je hierboven zegt) geen rontgen / mri's / scans of wat dan ook nodig hebt voor botbeperkingen of ziektes (bijv. kanker) te ontdekken, dat je goud geld kan verdienen!
Dan zijn alle dierenartsen, osteopaten etc. + apparatuur overbodig! Is een mooi talent; ik heb die gave niet Bloos .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:25

99% van de fout ligt bij de ruiter als je het mij vraagt. Ziektes, beperkingen achterwege gelaten Lachen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:56

Hester schreef:
Ik geloof dat Kiwiko nog met beide benen op de grond staat hoor, en niet in een boot. Want of een mens met een paard om kan gaan, is niet het probleem van het paard. En dus ook niet de fout van 't paard. Om dezelfde reden als dat de ruiter zijn karakter wel aan kan passen, maar niet die van het paard. Het gaat bij veranderen van karakter om eigen keus: waarom zou een paard kiezen z'n karakter aan te passen? Het paard heeft niet om de samenwerking gevraagd?
En fout in jouw ogen is dus duidelijk niet fout in ieders ogen.

Het paard kiest inderdaad nergens voor. MAar is uiteindelijk wel de dupe als het niet goed gaat, heel simpel. Het is niet het probleem van het paard, zeg jij. MAar dat wordt het wel, als hij de handel in gaat en van adres naar adres verhuist!

Volare

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:12

Het is altijd de ruiter die het verkeerd doet! Wat er ook gebeurd, wat je paard ook doet het is een reactie op jou.
Ik ben ervan overtuigd dat een paard echt niet weigert iets te doen om je te pesten o.i.d. het heeft altijd een reden en aan jou als ruiter de taak om die reden te vinden.
een paard met slecht karakter bestaat niet, elk paard heeft een andere benadering nodig (die natuurlijk altijd vriendelijk moet zijn). Te vaak word een paard bestempeld als onhandelbaar, ik denk niet dat dit kan. door een verkeerde benadering van de ruiter is het paard zo geworden, iemand die wel begrijpt hoe hij met paarden om moet gaan kan het paard weer vertrouwen geven in mensen en er een hele hoop mee bereiken.

hoe klein het ook zou kunnen zijn ALTIJD is het de schuld van de ruiter, het paard mag hiervoor niet gestrafd worden

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:12

Evelienepien schreef:
Even off-topic: Goh, ik denk dat als jij (zoals je hierboven zegt) geen rontgen / mri's / scans of wat dan ook nodig hebt voor botbeperkingen of ziektes (bijv. kanker) te ontdekken, dat je goud geld kan verdienen!
Dan zijn alle dierenartsen, osteopaten etc. + apparatuur overbodig! Is een mooi talent; ik heb die gave niet Bloos .

Gelukkig heb ik 't over pijnuitingen die iedereen zou moeten kunnen zien (maar helaas kunnen de meeste mensen dit niet). Pijnuitingen geven aan dat er pijn is, niet wat er pijn doet. Dus ook met mijn oplettende oog is de medische wetenschap nog best nuttig hoor Ach gut

Wat beperkingen betreft, maakt 't niet uit wat de beperking is, de ruiter dient er rekening mee te houden. Sommige beperkingen zijn niet te verhelpen, de meeste gelukkig wel, en als het paard een beperking aangeeft, moet de ruiter op zoek (laten) gaan naar de oorzaak. Niet zeggen dat 't paard een fout maakt, en niet het "dwarse" paard even aanpakken.

Stephanie456

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:55

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt en dat er inderdaad te makkelijk over paardrijden gedacht wordt en het paard de schuld geven.
We straffen heus wel eens een keer het paard onterecht, maar als je het blijft doen kom je er vlug genoeg achter. Je moet een paard rijden zodat het een ''happy athlete'' is, en dit is zeker makkelijker gezegt dan gedaan, maar dan pas heb je een paard wat alles voor je doet!!
De meeste fouten, 99% ligt bij de ruiter!! En dit wordt te weinig gerealiseerd, en ik zeg ook niet dat ik perfect kan rijden en ik maak ook onnodige fouten. Ik heb ook lange tijd problemen gehad met rijden dat het allemaal niet goed ging, maar door goede begeleiding, kalm te blijven en positief blijven kom je er wel!
Een goede instructeur is ook echt zeker van belang!! Knipoog
Greetzz, Steeff Pling

Proda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:55

Ik vind dat de fouten idd 98% bij de ruiter ligt. T kan zijn dat t paard echt een keer zo dwars zit, maar eigenlijk is het dan nog de fout van de ruiter, want die hoort ervoor te zorgen dat t paard toch luistert.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:35

Evelienepien schreef:
Hester schreef:

Hester heeft wel gelijk....... ik kan vrij nauwkeurig zien of het verzet vanuit karakter is of verzet vanuit een lichamelijke tekortkomen..... vanaf de grond heb ik het eigenlijk heel, heel zelden mis. Je wil ook niet weten hoeveel nieuwe lesklanten ik pas 3, 4 maanden na de eerste les weer leg ga geven omdat ik zeg "bel jij die of die maar even, want jouw paard heeft pijn daar en daar"

Komt waarschijnlijk omdat ik heel veel op klinieken rondhing, en daar heel goed keek en luisterde

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:02

Hester schreef:
Gelukkig heb ik 't over pijnuitingen die iedereen zou moeten kunnen zien (maar helaas kunnen de meeste mensen dit niet). Pijnuitingen geven aan dat er pijn is, niet wat er pijn doet. Dus ook met mijn oplettende oog is de medische wetenschap nog best nuttig hoor Ach gut .

Ik heb dus in mijn paardenverleden regelmatig te maken gehad met pijnuitingen / ziektes en beperkingen bij paarden die zelfs door DA's, osteopaten, hoefsmeden, fysio's (die toch jaren ervoor geleerd hebben en een oplettend oog bezitten) etc. NIET werden opgemerkt doordat zij nu eenmaal geen röntgen-ogen etc. hebben en over die paarden heb ik het.

Ik snap jouw reactie wel (en die van KiWiKo hierboven) maar mij zegt het niets want ik blijf erbij: er zijn nu eenmaal ook paarden die iets mankeren dat NIET door het (getrainde) blote oog te zien valt; dat alleen naar boven komt door de apparatuur.

Als je als ruiter zo'n paard rijdt en er gaat op den duur iets mis en na verloop van tijd laat je je paard onderzoeken en hij zit bijv. vol met kanker, dan vind ik niet dat de ruiter schuld heeft, sorry Bloos .....

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:22

DAt is bij zo´n ruiter net zo goed onmacht als bij het paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:54

tamorka schreef:
DAt is bij zo´n ruiter net zo goed onmacht als bij het paard.

hoe bedoel je dat in dit topic?
Want IMO blijft het de taak van de ruiter om te zorgen dat het paard goed nagekeken is en zeker een verandering bij je paard moet aanleiding geven tot verder kijken.....
In elk geval is het NOOIT de fout van het paard. Rolleyes
Wil niet zeggen dat wanneer de artsen (eerst) niks kunnen vinden het de fout is van de ruiter, maar het is NOOIT de fout van het paard.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:58

volgens mij bedoelde ze dat n.a.v. deze zin ;
Evelienepien schreef:
Als je als ruiter zo'n paard rijdt en er gaat op den duur iets mis en na verloop van tijd laat je je paard onderzoeken en hij zit bijv. vol met kanker, dan vind ik niet dat de ruiter schuld heeft, sorry

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:18

Evelienepien schreef:
Hester schreef:
Gelukkig heb ik 't over pijnuitingen die iedereen zou moeten kunnen zien (maar helaas kunnen de meeste mensen dit niet). Pijnuitingen geven aan dat er pijn is, niet wat er pijn doet. Dus ook met mijn oplettende oog is de medische wetenschap nog best nuttig hoor Ach gut .

Ik heb dus in mijn paardenverleden regelmatig te maken gehad met pijnuitingen / ziektes en beperkingen bij paarden die zelfs door DA's, osteopaten, hoefsmeden, fysio's (die toch jaren ervoor geleerd hebben en een oplettend oog bezitten) etc. NIET werden opgemerkt doordat zij nu eenmaal geen röntgen-ogen etc. hebben en over die paarden heb ik het.

Ik snap jouw reactie wel (en die van KiWiKo hierboven) maar mij zegt het niets want ik blijf erbij: er zijn nu eenmaal ook paarden die iets mankeren dat NIET door het (getrainde) blote oog te zien valt; dat alleen naar boven komt door de apparatuur.

Als je als ruiter zo'n paard rijdt en er gaat op den duur iets mis en na verloop van tijd laat je je paard onderzoeken en hij zit bijv. vol met kanker, dan vind ik niet dat de ruiter schuld heeft, sorry Bloos .....

dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen..............

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:58

Citaat:
Als je als ruiter zo'n paard rijdt en er gaat op den duur iets mis en na verloop van tijd laat je je paard onderzoeken en hij zit bijv. vol met kanker, dan vind ik niet dat de ruiter schuld heeft, sorry .....

Nee, maar ook dan heeft het paard geen schuld.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:06

superwoman schreef:
Wil niet zeggen dat wanneer de artsen (eerst) niks kunnen vinden het de fout is van de ruiter, maar het is NOOIT de fout van het paard.

Dus het is mijn fout dat de dierenartsen niets kunenn vinden dat het hoesten bij mijn paard veroorzaakt? Lijkt me stug! Ik weet wel wat dierenartsen heel goed kunnen: rekeningen sturen naar mij. MAar niet mijn dieren genezen, nog niet eens kunnen vinden wat ze mankeert. Is dat mijn schuld?

Rianneke schreef:
volgens mij bedoelde ze dat n.a.v. deze zin ;
Evelienepien schreef:
Als je als ruiter zo'n paard rijdt en er gaat op den duur iets mis en na verloop van tijd laat je je paard onderzoeken en hij zit bijv. vol met kanker, dan vind ik niet dat de ruiter schuld heeft, sorry

Klopt.
Sorry dat ik zo heftig reageerde, maar ik ben stikchagrijnig. Mijn paard is WEER begonnen met hoesten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:58

tamorka schreef:
superwoman schreef:
Wil NIET zeggen dat wanneer de artsen (eerst) niks kunnen vinden het de fout is van de ruiter, maar het is NOOIT de fout van het paard.

Dus het is mijn fout dat de dierenartsen niets kunenn vinden dat het hoesten bij mijn paard veroorzaakt? Lijkt me stug! Ik weet wel wat dierenartsen heel goed kunnen: rekeningen sturen naar mij. MAar niet mijn dieren genezen, nog niet eens kunnen vinden wat ze mankeert. Is dat mijn schuld?

Lees eens goed!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:06

De fout ligt altijd bij de ruiter. Alleen vind ik 'fout' zo'n naar woord. Dat soort fouten worden namelijk(meestal toch) niet expres gemaakt Lachen
Ook de combinatie is belangerijk. Je kan een goede ruiter op een goed paard zetten, waarbij het gewoon niet klikt.
+ het ene paard is het andere niet. Ze zijn niet allen even makkelijk of werkwillig.
Maar ik ben me er zeker van bewust dat de fout altijd bij mij ligt. En of het nu een 'moeilijker' of 'makkelijk' paard is, sommige paarden voel ik gewoon beter aan dan andere paarden. En dus maak ik bij het ene paard meer fouten dan bij het andere Lachen

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:30

Fouten liggen altijd bij de ruiter, mist het paard lichaamlijk iets heeft bv KS.

Maar als ik boos ben vergeet ik dit ook wel eens Bloos
Als ik dan klaar ben met rijden, denk ik vaak jeee wat ben je vandaag weer een trut geweest.
Wat heb je er mee bereikt? NIETS, of eigenlijk wel mijn paard heeft zich waarschijnlijk de hele tijd afgevraagd, wat doe ik nu weer fout (weet niet of paarden zo kunnen denken) maar voor het vertrouwen was het zeker weer niet goed zoals ik vandaag heb gereden Boos!

Veronique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:20

meestal ligt de fout bij de ruiter
ookal denken ze vaak zelf van niet

Anita87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 17:33

hallo... was het topic begonnen, maar ondertussen uit het oog verloren.. veel reactie's opgeleverd, interressant.
Denk persoonlijk dat het wel wat wisselend kan zijn, er word hier veel richting medisch gedacht, ik had het meer over het rijtechnische. Maar overal kan over gediscuseerd worden natuurlijk.

ik blijf me altijd ergeren aan mensen die zeggen: Mijn paard wil niet zus of zo lopen (krul,wijken,traver,etc)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:42

tamorka schreef:

Evelienepien schreef:

Klopt.
Sorry dat ik zo heftig reageerde, maar ik ben stikchagrijnig. Mijn paard is WEER begonnen met hoesten.[/quote]

Ik snap je reactie niet helemaal TamorkaL Lachen JIJ kan er niks aan doen dat jouw paard ziek is, daarom besluit JJIJ als ruiter dat JIJ niet op dit paard gaat rijden, misschien ook wel maar dan aangepast aan zijn conditie....... dus dan blijft het (ook al is het paard ziek) altijd nog de verantwoordelijkheid van de ruiter. Kijk jij kent het probleem, een andere ruiter zou het misschien niet onderkennen en doordouwen waardoor zo een paard kapot gaat...... en dan is het altijd de schuld van de ruiter Lachen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:50

VERantwoordelijkheid is altijd van de ruiter. De schuld niet altijd. Het is wel zo dat als je een dier hebt, dat je het aan het dier verplicht bent om ALLES er over uit te pluizen.
HOe is de aard, wat zijn de fysieke en mentale behoeftes, wat heeft het nodig, hoe hou ik het optimaal gezond, hoe hou ik het dier gelukkig. Ik vind het heel normaal om al die aspecten van een dier te weten. Dingen NIET weten is SCHULD in mijn ogen. Je moet gewoon op de hoogte zijn, klaar uit. Ik kan er ook met mijn pet niet bij dat er nog paardenhouders zijn die niet op de hoogte zijn van wat st Jacobs kruiskruid met een paard kan doen. Die lezen kennelijk niets over hun viervoeters, dan zal het ze ook wel niet boeien.

Maar van bepaalde fysieke gebreken kan iemand niet altijd op de hoogte zijn. Als je denkt dat er iets mis is, kun je hopen dat je de juiste persoon treft die jou kan helpen het gebrek op te sporen. Veeartsen kunnen dit heel vaak niet en alternatieve ook niet. DAn ga je twijfelen of het dan wel een fysiek gebrek is en ga je verder met rijden, misschien komt er iets duidelijkers uit voort. Is dat ook schuld?

In het geval van paardrijden komt er nog bij:
HOe zit een paard fysiek in elkaar,
hoe kan ik dingen van hem vragen
KAN ik wel bepaalde dingen van hem vragen (rollkur bijv.)
Zit ik op de goede weg?

Inderdaad, omdat paarden kapot gereden worden.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:42

Evelienepien schreef:

Zien of een paard pijn heeft, is heel wat anders dan zien waaraan een paard pijn heeft. Een ruiter moet zien of, niet waaraan. En als een paard dan pijn aangeeft, niet of niet te zwaar belasten.