Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
loon_corr schreef:Maar je kan wel bij 2,5 inrijden als ze er klaar voor zijn,
En dan weer een halfjaar of jaartje de wei in gooien.
Zijn ze alwel ingereden en kunnen ze even weer lekker op 'adem' komen.
Kunnen mensen nou niet nog 1 jaartje wachten??? Blijkbaar niet, maar dat zegt mij dan meteen genoeg over dat soort eigenaren. 
Rocky_is_top schreef:Het ligt eraan wat voor een ras het is want bijvoorbeeld een ijslander mag pas ingereden worden als hij 5 is(geweest). Maar je ziet ook western en renpaarden die op hun 2de worden ingereden en het gebeurt zelfs wel eens dat er rennen gehouden worden met 1 jarige paarden... hier ben ik dan ook geen voorstander van...

, dus ik weet wel zeker dat te jong belaste paarden vroeg of laat last krijgen. En 17 jaar vind ik wel erg jong, hoor. Gelukkig staat 'ie nu lekker van zijn zeer vroege pensioen te genieten op het land. Maar het is natuurlijk niet leuk als het om je eigen paard gaat, lijkt me echt vreselijk. 

__Marloes schreef:ik vind 2.5 jaar een prima leeftijd om te beginnen met het wennen aan het zadel, hoofdstel, longeren enzo. Dan zou als hij/zij 3 is er al een beetje (af en toe) aan gaan hangen. Als hij/zij dat braaf doet mag je er na een paar weken hangen erop gaan zitten, rondstappen aan de hand. Wanneer jij en je pony aan de longeerlijn durven/kunnen stappen met een amazone erop zou ik dat ook proberen. Rustig stappen en draven. In het begin maar een kwartiertje ofzo. Als je pony dat heel braaf doet dan zou ik voor de eerste keren los gaan en dan zou ik het zo opbouwen.
... is feitelijk veel beter dan op je 4 de ingereden worden door een bonkende zwaargewicht ruiter die je volte, na volte, verruimen, verkorten, overgangen oefeningen laat doen, de tweede zal eerder versleten zijn.
Nadya schreef:__Marloes schreef:ik vind 2.5 jaar een prima leeftijd om te beginnen met het wennen aan het zadel, hoofdstel, longeren enzo. Dan zou als hij/zij 3 is er al een beetje (af en toe) aan gaan hangen. Als hij/zij dat braaf doet mag je er na een paar weken hangen erop gaan zitten, rondstappen aan de hand. Wanneer jij en je pony aan de longeerlijn durven/kunnen stappen met een amazone erop zou ik dat ook proberen. Rustig stappen en draven. In het begin maar een kwartiertje ofzo. Als je pony dat heel braaf doet dan zou ik voor de eerste keren los gaan en dan zou ik het zo opbouwen.
Blijkbaar doen sommigen paarden er een half jaar over om te wennen aan een zadel en hoofdstel???![]()
Goh, die van mij was na 2x helemaal gewend aan zijn zadel en toen was 'ie ruim 3 jaar. Hoofdstel heb ik geen ervaring mee, aangezien ik hem bitloos inrij, maar zijn bitloze hoofdstel vond 'ie meteen al prima. Ik snap best dat het ene paard het andere paard niet is, maar waarom al op 2,5 jarige leeftijd? Kan toch ook best ietsje later.....
met plezier en al.