runningkawa schreef:Maar ze vind 5/6 keer in de week, 40 min lang nadenken en niet overvragen....
Ik hoop dus dat ze daar nog eens over na wil denken...
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
runningkawa schreef:Maar ze vind 5/6 keer in de week, 40 min lang nadenken en niet overvragen....
Kendra schreef:Je kunt de vraag ook andersom stellen: waarom zou je zo'n jonkie wél 5 of 6 keer rijden? Het enige argument dat ik kan bedenken is dat de ruiter het leuk vindt om er zo vaak op te zitten. Andere argumenten zijn er namelijk niet - en dus is er eigenlijk géén argument ...
loveseben schreef:Wat een mooi stuk!!!! Heel duidelijk.ik vond dit op de site van j vd poel
Voordat je op je paard kunt gaan zitten, moet het paard al de juiste spieren ontwikkeld hebben om ons te kunnen dragen. Is dit niet zo dan zorg je voor slijtage wat later tot het gevolg heeft dat het paard lichamelijk problemen krijgt en zelf niet bereidbaar word. De leeftijd met inrijden heeft hier ook zeker mee te maken. Het paard is pas bij zijn 6e jaar volgroeit. Het beste is dan ook tot ongeveer die leeftijd te wachten met inrijden. Rij je je paard toch bij zijn 3e jaar in. Dan moet men heel bewust gaan werken aan de juiste bespiering en lichaamsgebruik. De hoofdzaak is dan ook het los werken en het werken aan de hand en op de cirkel. Op die manier maak je het paard sterk en lening en leer je hem juist gebruik van zijn lichaam. Daarbij krijgt men hiermee een sterke band tussen paard en ruiter als het goed gebeurt.

jacqp schreef:Grappig, ik heb een merrie van 6 jaar en ben net begonnen met grondwerk met als uiteindelijk doel zadelmak maken samen met josien.
Het grondwerk kan ik echt iedereen aanraden, het geeft een hele fijne band met je paard en ik denk dat daardoor straks het zadel maar bijzaak is evenals het opstappen.
En dan een paardje bijna in je nek gekropen die dan stoer mee loopt 

WinBinChes schreef:Met mietje bedoel ik meer: Paard wil iets niet en wordt dan leifelijk toegesproken of hij het asjeblieft wil doen. Dus op en top verwennen
Nadya schreef:WinBinChes schreef:Met mietje bedoel ik meer: Paard wil iets niet en wordt dan leifelijk toegesproken of hij het asjeblieft wil doen. Dus op en top verwennen
Ik ken geen mens die zijn paard zo toespreekt en zo verwend. Ik ken wel het omgekeerde hiervan, helaas.

runningkawa schreef:Ik heb pas een demonstratie bij gewoond van grond werk
Vind dat echt leuk, maar echt heel nieuwe dingen zag ik niet, echt niet.
Heb ook zitten denken eens een paar lessen te doen om uit te proberen, maar tot nu toe zag ik bij wat zij voor les gaf niet direct de toegevoegde waarde.
Ik longeer dan misschien met een zweep ipv met een touw, maar de hulpen die ik geef zijn niet veel anders.
Zij liet ook het paard over enge dingen lopen.
Als je ziet in mijn onderschrift heb ik dat ook met de paarden gedaan.
Zanda durfde er eerst niet over, maar omdat ik op de mat ging staan, kwam hij bij mij staan en durfde, zonder halster, achter me aan te lopen over de mat.
Daarna ben ik pas foto's gaan maken.
En dan vraag ik me af, wat is het verschil?
WinBinChes schreef:Ik ken ze beide... Helaas... Ze brengen beide net zo veel schade aan. En dan voornamelijke physigische (wat rot woord)
schade. Paard is geen paard meer en is verrekte moeilijk om dat weer goed te krijgen. De een gaat vaak ook niet zonder de ander. Vaak zie je dat de mensen onder het zadel het paard helemaal afbeulen omdat het niet gaat en zodra ze op de grond staan het paard weer dood knuffelen. Ja ik zou dan ook niet meer weten wat dat maffe mens nu van me wil...