3 jarig paard teveel beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Re: 3 jarig paard teveel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:43

runningkawa schreef:
Maar ze vind 5/6 keer in de week, 40 min lang nadenken en niet overvragen....

Ik hoop dus dat ze daar nog eens over na wil denken... Ja

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:48

mijn instructrice rijdt de jonge driejarige paarden om de dag, 20 min... je kan evt ook 1x 30 min lessen want anders leer je je paard misschien verkeerde dingen aan... als ze vier zijn mogen ze 30 minuten 4 x pw en of minder plus dan soms/af en toe een keer n uur in het bos. Vanaf hun 5e mogen ze elke dag aan het werk met een rustdag

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:49

En in welke wetenschappelijk onderbouwd boekje staat dat?

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:34

Dat vraag ik me ook af...

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:05

Kendra schreef:
Je kunt de vraag ook andersom stellen: waarom zou je zo'n jonkie wél 5 of 6 keer rijden? Het enige argument dat ik kan bedenken is dat de ruiter het leuk vindt om er zo vaak op te zitten. Andere argumenten zijn er namelijk niet - en dus is er eigenlijk géén argument ...

Omdat zusje haar paard heeft verkocht en nu niks meer te rijden heeft... Zo komt dit topic op mij over...

Ik zal verder maar niet meer ingaan op het hoeveel, hoe lang en wanneer inrijden, dat is hier al door meer ervaren mensen getypt!

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 23:31

ik vond dit op de site van j vd poel

Voordat je op je paard kunt gaan zitten, moet het paard al de juiste spieren ontwikkeld hebben om ons te kunnen dragen. Is dit niet zo dan zorg je voor slijtage wat later tot het gevolg heeft dat het paard lichamelijk problemen krijgt en zelf niet bereidbaar word. De leeftijd met inrijden heeft hier ook zeker mee te maken. Het paard is pas bij zijn 6e jaar volgroeit. Het beste is dan ook tot ongeveer die leeftijd te wachten met inrijden. Rij je je paard toch bij zijn 3e jaar in. Dan moet men heel bewust gaan werken aan de juiste bespiering en lichaamsgebruik. De hoofdzaak is dan ook het los werken en het werken aan de hand en op de cirkel. Op die manier maak je het paard sterk en lening en leer je hem juist gebruik van zijn lichaam. Daarbij krijgt men hiermee een sterke band tussen paard en ruiter als het goed gebeurt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 23:35

En toch zijn er zoveel mensen die niet los werken of werken aan de hand.... Omdat ze het niet kennen of 'het nut' er niet van inzien. Heel jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:26

loveseben schreef:
ik vond dit op de site van j vd poel

Voordat je op je paard kunt gaan zitten, moet het paard al de juiste spieren ontwikkeld hebben om ons te kunnen dragen. Is dit niet zo dan zorg je voor slijtage wat later tot het gevolg heeft dat het paard lichamelijk problemen krijgt en zelf niet bereidbaar word. De leeftijd met inrijden heeft hier ook zeker mee te maken. Het paard is pas bij zijn 6e jaar volgroeit. Het beste is dan ook tot ongeveer die leeftijd te wachten met inrijden. Rij je je paard toch bij zijn 3e jaar in. Dan moet men heel bewust gaan werken aan de juiste bespiering en lichaamsgebruik. De hoofdzaak is dan ook het los werken en het werken aan de hand en op de cirkel. Op die manier maak je het paard sterk en lening en leer je hem juist gebruik van zijn lichaam. Daarbij krijgt men hiermee een sterke band tussen paard en ruiter als het goed gebeurt.
Wat een mooi stuk!!!! Heel duidelijk.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:03

Grappig, ik heb een merrie van 6 jaar en ben net begonnen met grondwerk met als uiteindelijk doel zadelmak maken samen met josien.
Het grondwerk kan ik echt iedereen aanraden, het geeft een hele fijne band met je paard en ik denk dat daardoor straks het zadel maar bijzaak is evenals het opstappen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:27

jacqp schreef:
Grappig, ik heb een merrie van 6 jaar en ben net begonnen met grondwerk met als uiteindelijk doel zadelmak maken samen met josien.
Het grondwerk kan ik echt iedereen aanraden, het geeft een hele fijne band met je paard en ik denk dat daardoor straks het zadel maar bijzaak is evenals het opstappen.

en dat is het. toen mijn ruin de leeftijd had, was ik een keer met hem aan het grazen (hij graasde, ik keek) in een bermpje. hij stond zo mooi langs een hekje, ik kon het niet laten en ben erop gaan zitten. meneertje at gewoon door, niks geen stress of wat dan ook, heerlijk! kort daarop voor het eerst met zadel en hoofdstel, no problemo! misschien heb ik meer dan gemiddeld aan energie geïnvesteerd om het zo te laten verlopen, maar ik zou niet anders willen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:22

Ik heb dan niet officieel grond werk met hem gedaan, ik ben type boerenfluitjes omgang, wat imo niet ver van nu de benamingen grondwerk enzo afligt.

Gewoon de normale dingen kennen als overal aanraken enz
Dan eens een handdoek over de rug leggen, die ik er dan via zijn kont aftrok en gewoon van dat soort dingen. Langs enge dinge lopen en dan merk je al dat hij zoiets heeft..ooo, kun jij daar ook langs..mmm, dan moet ik dat ook kunnen Lachen En dan een paardje bijna in je nek gekropen die dan stoer mee loopt Lachen

En als ik dan kijk hoe braaf hij nou rondloopt met het zadel op zijn rug.
Dan heeft mijn boerenfluitjes zeker vruchten af geworpen. Lachen
En dat terwijl hij van karakter niet de nuchterste is.
En het is heerlijk zo rustig bezig te zijn, zonder er meteen op te moeten zitten.
En zonder de eerste jaren van zijn leven te veel te frutten, toen stond hij in het land met andere en werd niet gepoetst enzo

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:43

JA RK maar paarden zijn ook geen mietjes, en jij behandelt hem ook niet als een mietje. ALat je paard in zijn waarden en dan doet hij alles wel voor je. Bij mij gaat het net zo.Ik zie de nut idd niet van grondwerk, omdat ik nooit problemen gehad heb met mijn manier. Wat RK zegt op zijn boerenklootjes geen gezeur en vooral laat je paard in zijn waarde. Dan heb je voor de rest niks nodig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:51

Ieder zijn ding dus, want ik doe dus wel grondwerk en nog best fanatiek ook, omdat het ontzettend leuk is. Zowel voor mijn paard als voor mij. Daarbij heb ik hem dus wel voor zijn 3de jaar veel in de hand gehad, gewandeld, gepoetst en geknuffeld. Ik behandel hem dus al een 'mietje' (volgens iemand hier). Tong uitsteken Haha!
Mijn paardje is gewoon gek op aandacht en het is heerlijk om samen 'bezig' te zijn. Verder staat hij dag en nacht buiten en heeft tijd genoeg om zijn 'paardenleven' te leiden. Dit vind ik zelf heel erg belangrijk, veel belangrijker nog dan rijden.
Zadelmak was 'ie meteen al, maar ik heb er nog steeds niet op gezeten. Tijd zat, komt wel. Hij is nog zo jong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:54

Ik vind met hem bezig zijn ook leuk
Maar ik zie het verschil tussen grond werk en gewoon boerenfluitjes niet Lachen

Ik heb toen ik hem als veulen kreeg en hij niks kon, de basis dingen geleerd zoals voetjes geven, overal aanraken, halstertje aan en uit.
En daarna eb ik er idd bijna niets meer mee gedaan, daar sta ik gewoon niet achter.
Natuurlijk kreeg hij wel een knuffel als hij die kwam halen, maar eigenlijk ook niet meer dan dat.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:01

Ik zeg ook niet dat je met grondwerk een mietje van je paard maakt. Ik ben ook graag met mijn paard bezig. Alleen op een andere manier. Ik ben echter wel van mening dat ze van hun 1e tot 3e jaar in een kudde thuis horen. Daar leren ze het meest.

Met mietje bedoel ik meer: Paard wil iets niet en wordt dan leifelijk toegesproken of hij het asjeblieft wil doen. Dus op en top verwennen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:03

RK, vroeger deed ik ook het 'boerenfluitjeswerk', maar wat ik nu doe is toch iets heel anders. Ik heb er zelfs les in gehad, omdat ik het ook meteen goed wilde doen, dus niet alleen uit boekjes en van dvd's. Ik vind het leuk om zelf ook weer eens wat nieuws te leren en wat anderen zeggen is waar, de band met je paard wordt echt nog hechter, je wordt nog veel meer een team samen, wat straks met (in)rijden toch een voorsprong is.

Maar goed, ik wil niet overkomen alsof ik jou wil bekeren, hoor. Je moet doen wat bij je past en als het werkt, prima.
Het is wel jammer dat mensen net doen alsof grondwerk voor mietjes is ofzo. Dan zit je er goed naast, als je zo denkt.
Het is gewoon erg leuk om te doen, je wordt je nog veel bewuster van jezelf en je omgang met je paard. Je leert ook je paard enorm goed kennen en samen bouw je aan een communicatievorm, die juist die band geeft.

Ik vind juist dat jonge paarden wel degelijk voorbereid moeten worden op het leven wat ze gaan leiden als ze ingereden worden. Spelenderwijs natuurlijk en niet te lang vanwege hun concentratie. Jonge paarden horen vooral te genieten van kuddegenootjes en weidegang. Dat is het allerbelangrijkste.

Edit: Oudere paarden horen naar mijn idee trouwens ook dagelijks te genieten van weidegang en kuddegenoten!
Maar goed, het is hier op bokt wel aardig bekend dat ik niet zo voor opstallen ben, dacht ik. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 18-06-07 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:04

WinBinChes schreef:
Met mietje bedoel ik meer: Paard wil iets niet en wordt dan leifelijk toegesproken of hij het asjeblieft wil doen. Dus op en top verwennen

Ik ken geen mens die zijn paard zo toespreekt en zo verwend. Ik ken wel het omgekeerde hiervan, helaas. Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:07

Ik heb pas een demonstratie bij gewoond van grond werk
Vind dat echt leuk, maar echt heel nieuwe dingen zag ik niet, echt niet.
Heb ook zitten denken eens een paar lessen te doen om uit te proberen, maar tot nu toe zag ik bij wat zij voor les gaf niet direct de toegevoegde waarde.

Ik longeer dan misschien met een zweep ipv met een touw, maar de hulpen die ik geef zijn niet veel anders.
Zij liet ook het paard over enge dingen lopen.
Als je ziet in mijn onderschrift heb ik dat ook met de paarden gedaan.
Zanda durfde er eerst niet over, maar omdat ik op de mat ging staan, kwam hij bij mij staan en durfde, zonder halster, achter me aan te lopen over de mat.
Daarna ben ik pas foto's gaan maken.
En dan vraag ik me af, wat is het verschil?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:10

Nadya schreef:
WinBinChes schreef:

Ik ken geen mens die zijn paard zo toespreekt en zo verwend. Ik ken wel het omgekeerde hiervan, helaas. Verdrietig

Ik ken ze beide... Helaas... Ze brengen beide net zo veel schade aan. En dan voornamelijke physigische (wat rot woord)
schade. Paard is geen paard meer en is verrekte moeilijk om dat weer goed te krijgen. De een gaat vaak ook niet zonder de ander. Vaak zie je dat de mensen onder het zadel het paard helemaal afbeulen omdat het niet gaat en zodra ze op de grond staan het paard weer dood knuffelen. Ja ik zou dan ook niet meer weten wat dat maffe mens nu van me wil...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:15

Als je logisch na denkt en als een paard nadenkt komt het een heel eind in de buurt. De een is er alleen wat actiever mee bezig. Ik ben niet los met mijn paard aan het ''werk'' Maar werk wel met hem als ik hem aan het halster weg breng en als ik aan het poetsen ben. Nu heeft dit paard ook een vreselijk koel karakter, dus de lol van enge dingen is er gauw af. Meneer vindt ze toch niet eng en als meneer ze wel eng vindt dan is meneer snel overgehaald. Ik denk dat je er wel een paard naar moet hebben. Om het leuk voor jezelf te houden en voor je paard

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:17

Even een vraagje aan de kenners; is 13 jaar te oud om met grondwerk te beginnen?
Is hier best begeleiding bij nodig (moest dit bestaan) of kan je het uit een boek halen? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:19

Een paard - èn de eigenaar - is nooit te oud om met grondwerk te beginnen. Knipoog
Er zijn wel goede boeken die je goed op weg helpen; deze vind je wel op het subforum VNA, dus neem daar eens een kijkje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:53

runningkawa schreef:
Ik heb pas een demonstratie bij gewoond van grond werk
Vind dat echt leuk, maar echt heel nieuwe dingen zag ik niet, echt niet.
Heb ook zitten denken eens een paar lessen te doen om uit te proberen, maar tot nu toe zag ik bij wat zij voor les gaf niet direct de toegevoegde waarde.

Ik longeer dan misschien met een zweep ipv met een touw, maar de hulpen die ik geef zijn niet veel anders.
Zij liet ook het paard over enge dingen lopen.
Als je ziet in mijn onderschrift heb ik dat ook met de paarden gedaan.
Zanda durfde er eerst niet over, maar omdat ik op de mat ging staan, kwam hij bij mij staan en durfde, zonder halster, achter me aan te lopen over de mat.
Daarna ben ik pas foto's gaan maken.
En dan vraag ik me af, wat is het verschil?

Ik doe ook veel oefeningen aan de hand (met touwhalster en leadrope), zodat Sam beter gaat reageren wat ik van hem vraag. Dat kun je zo ingewikkeld maken, als je wilt, je kunt steeds verder gaan (wijken voor druk, achterwaarts en nog veel meer oefeningen). Daarbij vind ik dat los werken (zonder longeerlijn) een 'vrijere' communicatie geeft dan met longe en zweep. Sam reageert steeds beter op mijn lichaamstaal en de lichtste druk en ik heb mijn lichaam vrij om aan te geven wat ik van hem vraag.

Maar goed, anderen werken weer liever aan de longe met een zweep als hulpmiddel en stemcommando's. Verder werk ik met de lange lijnen (in menpositie) om de stuurhulpen alvast bekend te maken, zonder dat ik er al op zit.
Als je in de buurt had gewoond, had je mijn dvd's eens kunnen lenen om een indruk te krijgen wat er allemaal kan. Lachen

Jij vindt het misschien allemaal een beetje 'hetzelfde', maar de mensen bij mij op de stalling snappen er niets van wat ik allemaal doe op de grond met mijn paard. Die snappen niet waarom ik er niet gewoon op ga zitten. Clown Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:57

WinBinChes schreef:
Ik ken ze beide... Helaas... Ze brengen beide net zo veel schade aan. En dan voornamelijke physigische (wat rot woord)
schade. Paard is geen paard meer en is verrekte moeilijk om dat weer goed te krijgen. De een gaat vaak ook niet zonder de ander. Vaak zie je dat de mensen onder het zadel het paard helemaal afbeulen omdat het niet gaat en zodra ze op de grond staan het paard weer dood knuffelen. Ja ik zou dan ook niet meer weten wat dat maffe mens nu van me wil...

Ik snap heel goed dat beide kanten niet goed zijn, hoor. Daarvoor heb ik me al te veel in het wezen paard verdiept. Ik ken zelf persoonlijk geen mensen die 'alsjeblieft' zeggen als ze hun paard iets vragen. Wel mensen die schoppen, trekken, beuken en schreeuwen en het gek vinden dat hun paard ze niet begrijpt, helemaal in de war raakt of zich hevig verzet.
En ik kan je vertellen dat je daar goed ziek van wordt, als je dat dag in dag uit aan mag kijken, omdat je ze niet aan het verstand kan brengen dat een andere manier van omgang een stuk beter zal zijn, zowel voor het paard als voor de ruiter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:19

ik heb ook het gevoel dat "grondwerk" gewoon een nieuw jasje is van de boerenfluitjes-manier.
Onze paarden begrijpen/vertrouwen ons net zo, alleen met andere hulpmiddelen.

Helaas heb ik ook iemand bezig gezien die het gevoel en begrip van de paardentaal niet had en bezig was met lessen grondwerk.
Zij vond het ook geweldig, maar ik zag er echt geen toegevoegde waarde van in. Ik vond haar nog steeds onhandig en geen leider. Alsof ze moest leren fietsen en alvast een race-fiets met versnellingen had gekocht Koe

Iedereen moet doen wat het beste werkt voor zichzelf en op elke manier zijn er mensen die het goed doen en mensen die het niet goed doen.

Ik ben blij dat het wel bestaat, want sommige staan echt erg ver van de paardentaal af Knipoog
vb:
Als ik nu op een manege/sommige pensionstallen kijk weet meer dan de helft niet hoe je een paard in de bak kan "opjagen"
Ze gaan erachteraan rennen en zetten 'm vast in de hoek, zonder een uitweg, zodat de kans op een blessure groot is.
ipv het paard begeleiden, een duidelijk ruimte vrij laten, zodat het paard weet waar hij naar toe kan rennen en ook op jou instucties let. (versnellen en langzamer tempo op jou commando)