Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dit is mijn mening erover, en iedereen heeft daar recht op. Ik blijf erbij dat er een verschil is tussen ontspannen schuimen en overmatig kwijlen. Het heeft dan oa. te maken met het aanspannen van de tong en kaakspieren (vaak door strakke stang en neusriemen) waardoor slikken vermoeilijkt wordt. AstraGirlie schreef:Nee, ik heb geen 14 blz gelezen, daar heb ik nu geen tijd voor.
Ik heb dit gelezen in een artikel van dr. Cook die ik kreeg van mijn stagebedrijf en ook mijn dierenartsen op school denken erzo overDit is mijn mening erover, en iedereen heeft daar recht op. Ik blijf erbij dat er een verschil is tussen ontspannen schuimen en overmatig kwijlen. Het heeft dan oa. te maken met het aanspannen van de tong en kaakspieren (vaak door strakke stang en neusriemen) waardoor slikken vermoeilijkt wordt.
nicky_f schreef:Absoluut ontspanning
Mijn conclusie? Het is maar net welk materiaal ze lekker vinden, bij die van mij kan het in ieder geval niet door de ontspanning komen ( alleen) tijdens het rijden. Dus misschien heeft iemand hier nog een andere verklaring? Op het ene bitje doen ze het wel en op het andere niet blijkbaar
AstraGirlie schreef:Niezzz, ik heb het niet over gewoon, normaal gereden paarden aan de teugel, wel paarden die echt in de krul getrokken worden en dus ook LDR waarschijnlijk.
Een normaal gereden paard, zal het bit aanvaarden, het aannemen, en erop kauwen, de kaakspieren en tong zijn soepel en los en hierdoor krijg je de lipstick mondjes.
Maar bij in de krul getrokken paarden, is er geen sprake van ontspanning. Door de extreme ronding van de hals wordt zowel de luchtpijp als de slokdarm in meer of mindere mate samengedrukt, waardoor speeksel gewoon uit de mond loopt in plaats van ingeslikt te worden.
Ik zoek even de link op
AstraGirlie schreef:De link staat op mijn pc thuis, maar hier heb ik ook een andere gedachtengang gevonden
Als een paard eet wordt het ademhaal gedeelte steeds afgesloten om te slikken, dit gebeurd ook als het paard het bit in heeft hierdoor wordt het ademhalen bemoeilijkt, terwijl dit heel belangrijk is tijdens arbeid. Als het paard te weinig zuurstof binnen krijgt zal het ook minder presteren. Wij mensen kunnen ook niet goed hardlopen met een bos sleutels in onze mond. Omdat het slikken vaak niet samen gaat met arbeid kwijlen/schuimen sommige paarden overmatig. Er wordt meestal gezegt dat het goed is dat het paard schuimt dan neemt hij het bit goed aan, dit is eigenlijk het gevolg van de refelx eten en heeft niets met de gevraagde arbeids of arbeidshouding te maken, of goede aanname van het bit.
(http://www.bitloosrijden.nl/vragen.htm)
Maar aangezien er toch enkele zijn dit ook bitloos een schuimend paard hebben, kan je daar ook vragen bij stellen...
AstraGirlie schreef:Misschien dat meer bedoeld worden dat eten onnatuurlijk is voor een paard tijdens de arbeid zelf (dus geen worteltje of suikertje na het rijden toestoppen). En dus het bit ook, omdat deze die speekselreflex uitlokt. Dat punt denk ik, willen ze daarmee maken...
Eigenlijk zou je eens een test moeten doen hiervoor, een etend paard in beweging, een paard bitloos en met bit, dezelfde oefeningen laten doen, en dit bekijken...
. JoviBan schreef:Je ziet het juist bij paarden die tijdens een buitenrit met strakke teugels gereden worden. Hebben het hoofd ook vaak wat hoog. En de ruiter is dan toch vaak wat (hetzij onbewust) gespannen.
Paarden die lekker met losse teugels door het bos gaan, het hoofd lekker laag hebben en wiens ruiter volledig ontspannen en vertrouwend is, zie je niet schuimen.