Schuimen bij het rijden: Ontspanning of spanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annemeik

Re: Schuimen bij het rijden: Ontspanning of spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:09

De meest mensen zien toch graag een schuimend paard. Vaak wordt gedacht dat een paard het bit makkelijk aanneemt en los in de mond is. Ik weet echt niet of dat zo is, ik ben nou echt benieuwd aan het worden of er ooit wel eens zoiets getest is. Maar hoe zou je zoiets moeten testen?

SabineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:23

onspanning. het is een goed teken eigenlijk als jij ontspannen bent in je handen voelt hij dat en word je pony/paard dat ook.

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:01

die van mij begint al met schuimen als ze het bit net in heeft. Ik zit er al helemaal nog niet op. Alleen al het kauwen op het bit stimuleert dit. Ze schuimt trouwens tijdens het rijden ook.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:07

Licht schuimen is ontspanning door te kauwen op het bit, kwijlen (zols je vaak ziet op topniveau) is erover. Dat komt doordat het paard moeite krijgt met slikken door zo kort in de hals gereden te worden en het speeksel dus niet meer kan inslikken.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:46

Goed, als je dat zo stellig weet. Onderbouwing, hoe komt dat? Waar is dat wetenschappelijk onderzocht?

Daar hebben we het de hele tijd over, maar je hebt vast niet alle 14 pagina's doorgelezen...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:48

Misschien is ze zelf de onderzoeker? Clown

Ikzelf denk..zonder onderbouwing..nog steeds dat er verschillende 'manieren' van schuimen/kwijlen zijn..
schuimen kan volgens zowel met als zonder ontspanning en zowel met als zonder bit..(zoalng de speeksel/schuimklieren oid maar gestimuleerd/geactiveerd worden)
kwijlen lijkt mij idd wel iets met (niet) slikken te maken te hebben.. Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:18

Nee, ik heb geen 14 blz gelezen, daar heb ik nu geen tijd voor.
Ik heb dit gelezen in een artikel van dr. Cook die ik kreeg van mijn stagebedrijf en ook mijn dierenartsen op school denken erzo over Lachen Dit is mijn mening erover, en iedereen heeft daar recht op. Ik blijf erbij dat er een verschil is tussen ontspannen schuimen en overmatig kwijlen. Het heeft dan oa. te maken met het aanspannen van de tong en kaakspieren (vaak door strakke stang en neusriemen) waardoor slikken vermoeilijkt wordt.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:01

Absoluut ontspanning

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 19:12

AstraGirlie schreef:
Nee, ik heb geen 14 blz gelezen, daar heb ik nu geen tijd voor.
Ik heb dit gelezen in een artikel van dr. Cook die ik kreeg van mijn stagebedrijf en ook mijn dierenartsen op school denken erzo over Lachen Dit is mijn mening erover, en iedereen heeft daar recht op. Ik blijf erbij dat er een verschil is tussen ontspannen schuimen en overmatig kwijlen. Het heeft dan oa. te maken met het aanspannen van de tong en kaakspieren (vaak door strakke stang en neusriemen) waardoor slikken vermoeilijkt wordt.

Hoe is dan bewezen dat een paard niet goed kan slikken?
Bij LDR kan ik het me voor stellen maar bij aan de teugel helemaal niet.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 19:14

nicky_f schreef:
Absoluut ontspanning

Argumenten? Hoe weet je dan? Anders is dit topic onnozel.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 23:15

Ik heb mijn jonge paard nu een week of 6 onder het zadel. Eerst reed ik hem met een bustrensje. Daar deed ie niets mee, lag gewoon stil in de mond, geen schuim, geen kwijl, niets.
Nu is hij aan het wisselen en heb ik er vandaag een rubberen ongebroken trens ingelegd (vanwege een laaghangend rooster ivm wisselen) en wat denk je? Schuimen, schuimen en nog eens schuimen en toen zat ik er nog niet eens op Rolleyes Mijn conclusie? Het is maar net welk materiaal ze lekker vinden, bij die van mij kan het in ieder geval niet door de ontspanning komen ( alleen) tijdens het rijden. Dus misschien heeft iemand hier nog een andere verklaring? Op het ene bitje doen ze het wel en op het andere niet blijkbaar Sigaar

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:33

Niezzz, ik heb het niet over gewoon, normaal gereden paarden aan de teugel, wel paarden die echt in de krul getrokken worden en dus ook LDR waarschijnlijk.

Een normaal gereden paard, zal het bit aanvaarden, het aannemen, en erop kauwen, de kaakspieren en tong zijn soepel en los en hierdoor krijg je de lipstick mondjes.

Maar bij in de krul getrokken paarden, is er geen sprake van ontspanning. Door de extreme ronding van de hals wordt zowel de luchtpijp als de slokdarm in meer of mindere mate samengedrukt, waardoor speeksel gewoon uit de mond loopt in plaats van ingeslikt te worden.

Ik zoek even de link op

Love__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:14

Een paard bij ons op de manege, loopt altijd te kwijlen en te schuimen, zodra hij het bit inheeft. Als ik z'n halster afdoe, en z'n teugels in z'n hoofd, begint hij al naar het bit te happen.. Ik hoef ook nooit moeite te doen, om het bit in te krijgen, dat gaat meestal vanzelf. En zodra die hem inheeft, schuimen maar, nog voordat je erop zit.
'T is überhaupt wel een paard, dat alles in z'n mond neemt, en overal op kauwt. Op halsters van andere, stokken, halstertouwen, zweepjes, en zelfs m'n cap heeft 'ie al eens te pakken gehad.. Tong uitsteken

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:19

mijn pony schuimt als hij knabbelt op het bit en dat is ontspanning Knipoog

xx ankyy

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 14:04

AstraGirlie schreef:
Niezzz, ik heb het niet over gewoon, normaal gereden paarden aan de teugel, wel paarden die echt in de krul getrokken worden en dus ook LDR waarschijnlijk.

Een normaal gereden paard, zal het bit aanvaarden, het aannemen, en erop kauwen, de kaakspieren en tong zijn soepel en los en hierdoor krijg je de lipstick mondjes.

Maar bij in de krul getrokken paarden, is er geen sprake van ontspanning. Door de extreme ronding van de hals wordt zowel de luchtpijp als de slokdarm in meer of mindere mate samengedrukt, waardoor speeksel gewoon uit de mond loopt in plaats van ingeslikt te worden.

Ik zoek even de link op

Ben wel benieuwd naar link ja.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:23

De link staat op mijn pc thuis, maar hier heb ik ook een andere gedachtengang gevonden

Als een paard eet wordt het ademhaal gedeelte steeds afgesloten om te slikken, dit gebeurd ook als het paard het bit in heeft hierdoor wordt het ademhalen bemoeilijkt, terwijl dit heel belangrijk is tijdens arbeid. Als het paard te weinig zuurstof binnen krijgt zal het ook minder presteren. Wij mensen kunnen ook niet goed hardlopen met een bos sleutels in onze mond. Omdat het slikken vaak niet samen gaat met arbeid kwijlen/schuimen sommige paarden overmatig. Er wordt meestal gezegt dat het goed is dat het paard schuimt dan neemt hij het bit goed aan, dit is eigenlijk het gevolg van de refelx eten en heeft niets met de gevraagde arbeids of arbeidshouding te maken, of goede aanname van het bit.
(http://www.bitloosrijden.nl/vragen.htm)

Maar aangezien er toch enkele zijn dit ook bitloos een schuimend paard hebben, kan je daar ook vragen bij stellen...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:37

*zucht* dat bitloos..
sorry hoor Bloos

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 14:45

AstraGirlie schreef:
De link staat op mijn pc thuis, maar hier heb ik ook een andere gedachtengang gevonden

Als een paard eet wordt het ademhaal gedeelte steeds afgesloten om te slikken, dit gebeurd ook als het paard het bit in heeft hierdoor wordt het ademhalen bemoeilijkt, terwijl dit heel belangrijk is tijdens arbeid. Als het paard te weinig zuurstof binnen krijgt zal het ook minder presteren. Wij mensen kunnen ook niet goed hardlopen met een bos sleutels in onze mond. Omdat het slikken vaak niet samen gaat met arbeid kwijlen/schuimen sommige paarden overmatig. Er wordt meestal gezegt dat het goed is dat het paard schuimt dan neemt hij het bit goed aan, dit is eigenlijk het gevolg van de refelx eten en heeft niets met de gevraagde arbeids of arbeidshouding te maken, of goede aanname van het bit.
(http://www.bitloosrijden.nl/vragen.htm)

Maar aangezien er toch enkele zijn dit ook bitloos een schuimend paard hebben, kan je daar ook vragen bij stellen...

Ja daarom.
Maar waarom kan een paard dan wel gewoon eten met bit in?
Laatst bijgewerkt door ZzzeiN op 06-06-07 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:53

Misschien dat meer bedoeld worden dat eten onnatuurlijk is voor een paard tijdens de arbeid zelf (dus geen worteltje of suikertje na het rijden toestoppen). En dus het bit ook, omdat deze die speekselreflex uitlokt. Dat punt denk ik, willen ze daarmee maken...

Eigenlijk zou je eens een test moeten doen hiervoor, een etend paard in beweging, een paard bitloos en met bit, dezelfde oefeningen laten doen, en dit bekijken...

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 15:18

AstraGirlie schreef:
Misschien dat meer bedoeld worden dat eten onnatuurlijk is voor een paard tijdens de arbeid zelf (dus geen worteltje of suikertje na het rijden toestoppen). En dus het bit ook, omdat deze die speekselreflex uitlokt. Dat punt denk ik, willen ze daarmee maken...

Eigenlijk zou je eens een test moeten doen hiervoor, een etend paard in beweging, een paard bitloos en met bit, dezelfde oefeningen laten doen, en dit bekijken...

Waarom dat?
We hebben het over stilstaand eten.
En lopend schuimen.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:23

Denk eerder dat het ontspanning is dan spanning..

Dr staan hier paarden die soms ook schuimen na het buitenrijden, dat lijkt me dus eerder ontspanning dan spanning Knipoog.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:57

@_Lisanne : nauwjuist met een buitenrit denk ik eerder aan spanning. Paarden worden vaak dressuurmatig op dat moment niet correct gereden en paardendie niet gewend zijn om veel buiten te rijden kunnen veel spanning krijgen door de nieuwe omgeving en de enge dingen die ze onderweg tegenkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:47

Je ziet het juist bij paarden die tijdens een buitenrit met strakke teugels gereden worden. Hebben het hoofd ook vaak wat hoog. En de ruiter is dan toch vaak wat (hetzij onbewust) gespannen.
Paarden die lekker met losse teugels door het bos gaan, het hoofd lekker laag hebben en wiens ruiter volledig ontspannen en vertrouwend is, zie je niet schuimen.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 21:57

JoviBan schreef:
Je ziet het juist bij paarden die tijdens een buitenrit met strakke teugels gereden worden. Hebben het hoofd ook vaak wat hoog. En de ruiter is dan toch vaak wat (hetzij onbewust) gespannen.
Paarden die lekker met losse teugels door het bos gaan, het hoofd lekker laag hebben en wiens ruiter volledig ontspannen en vertrouwend is, zie je niet schuimen.

De mijne wel hoor Ja

shadow27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:04

Per paard/pony zal het dus heel verschillend zijn. En ik lees hier heel veel verschillende meningen. Zo zie je maar ieder dier en mens is verschillend en ik denk dat het hier ook van toepassing is.