Opstappen met krukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Opstapen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:13

@remember: zo is het precies Ja

Ik kan zelfs met ziekte van Lyme en gewrichts- en spierklachten nog op mijn paard van 1.80 komen zonder krukje. Daar gaat het niet om. Je belast de rug van je paard onnodig en éénzijdig. Hou daar toch mee op. Het is geen wedstrijd lenigheid onderling. Hang dan een rekstok in de bak, als je zo graag wilt laten zien hoe lenig je bent. Wordt kampioen turnen of zo. Maar hou je paard heel.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 01:10

Ik gebruik (bijna) altijd een opstapje, omdat het 10x beter voor de rug is. Maar ik vind het toch een fijn gevoel om te weten dat ik er ook zonder prima op kan komen. Het is nu al een paar keer voorgekomen met buitenrijden dat ik afgestegen ben om bij andere mensen de peesjes weer opnieuw vast te maken, omdat ze niet zeker weten of ze er zonder opstapje weer op zouden kunnen komen. Clown

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 01:20

Ik stap eigenlijk altijd met krukje op, zeker met mijn nieuwe laarzen die nog een beetje knellen. Maar ook al rekken de laarzen dadelijk genoeg mee, dan zal ik nog een krukje gebruiken, ik vind het gewoon beter voor de rug van mijn paard.

Overigens (laarzen buiten beschouwing gelaten) kom ik er zonder opstapje ook nog wel op hoor Knipoog

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:36

ik gebruik ook een krukje, het is bij mij begonnen omdat ik een vreselijke stijve hark ben Bloos
ook heb ik een beetje angst voor opstijgen op de een of andere manier zie ik altijd voor me hoe mijn voet in de beugel zou blijven hangen als het paard weg zou rennen. En met een krukje heb ik nergens last van.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:43

ik gebruik altijd een krukje! Eigenlijk pas na dat ik een clinic van Gisella Bartels had bijgewoond.Nooit geweten dat je zadel en paard zoveel schade kunnen oplopen door zonder krukje op te stappen. Was een beetje geschrokken van die informatie en sindsdien altijd met krukje! (en natuurlijk ook omdat ik mezelf binnen een aantal jaar niet alwéér een nieuw zadel kan veroorloven! Tong uitsteken )

Pinot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:55

Ook ik stap altijd op met een krukje, het is beter voor mijn paard en beter voor mij.
Ik heb last van mijn rug dus als ik zonder krukje opstap hoef ik al niet meer te rijden, omdat ik mijn rug te erg belast.
Natuurlijk wil ik dan ook voorkomen dat mijn paard rugklachten krijgt, anders zijn we verder van huis. Ik snap niet als mensen het raar vinden dat ik met een krukje opstap.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 12:34

Op mijn vorige stal vonden ze het wel raar. Maar uiteindelijk deed meer dan de helft het. Opstappen met krukje.
Op mijn huidige stal doen veel meer mensen het.
Soms zitten we elkaar dan gewoon te pesten en roepen naar elkaar He luilak.
Maar dat is gewoon geinen.
Staleigenaar heeft zelf kruk gekocht zodat die bij de binnenbak kan blijven staan. Hoeft niet iedereen zijn eigen krukje mee te slepen.

anouk_daris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:38

een krukje ?
het is beter voor de rug van je paard,
Dat klopt.
Maar als je een krukje nodi hebt voor een veel te groot paard.. Waarom neem je dan geen kleiner paard wwaar je wél op kan stappen ?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:47

Een shetlander bv? Er zijn mensen die graag een groter paard willen, ik ook, en dan bedoel ik vanaf 1.65m

kimmie1018

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 15:27

en wat ik ook aan zat te denken, in de natuur wordt er ook neit aan hun gehangendus, ze "kennen"het ook niet !

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 15:44

anouk_daris schreef:
een krukje ?
het is beter voor de rug van je paard,
Dat klopt.
Maar als je een krukje nodi hebt voor een veel te groot paard.. Waarom neem je dan geen kleiner paard wwaar je wél op kan stappen ?

Poeh zeg. het ei van columbus. Omdat het ook slecht is op een paard van 1.60 zonder krukje te stappen. Omdat de meeste mensen er wel op kunnen komen, maar dat ook slecht is voor de rug van je paard. Omdat veulens soms groter groeien dan ze zo verwacht. Omdat.. de hemel blauw is... Clown Duivel

otjepedro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:02

Wij hebben een paard op de manege waar je bij moet opstappen met een krukje. Dit komt waarschijnlijk door een traumatische ervaring! Met het krukje stap je een stuk rustiger op en heeft hij er geen last van

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:37

Nee.
Maar als ik zonder zadel ga is het wel handig,alleen wij hebben geen krukjes,gewoon op het hek staan of op een poetskoffer Lachen .

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 08:28

ik stap weleens met krukje op
omdat dat beter voor de rug is
vooral bij wat grotere paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 08:29

Hoe hoog zijn jullie opstapjes eigenlijk?
Ik heb nu wel een mooie gevonden, maar die is 36 cm, niet erg hoog, of wel?

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 08:31

ik heb thuis altijd een heel groot blik (die is best wel hoog ik weet niet precies de maat maar ik zal hem eens opmeten)

en voor als ik nit thuis ben heb ik een lager opstapje (zo'n huishoud krukje de hoge uitvoering)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 08:32

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 08:34

zoveel heb ik er niet voorover Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 08:35

Heb er al goedkoper gezien Lachen
En wellicht ook op marktplaats 2e hands te vinden Lachen
En gaat denk ik jaren mee, schuift niet uit met natte laarzen en valt niet snel om.
Mij lijkt het wel wat Ja

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 08:35

Osteopaat o.i.d is duurder, net als een zadel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 08:37

Dat is zeker Ja

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 08:40

VeerenAshley schreef:

ja maar ik heb nu ook goede goedkope opstapjes (vooral het blik is erg stabiel) het huishoudkrukje is ook goed maar omdat die op pootjes staat iets minder

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 09:11

Perla schreef:
VeerenAshley schreef:

ja maar ik heb nu ook goede goedkope opstapjes (vooral het blik is erg stabiel) het huishoudkrukje is ook goed maar omdat die op pootjes staat iets minder

Nee natuurlijk, ik vind ook niet dat je per sé een duur opstapje moet kopen, zeker niet als iets goedkoops voldoet! Ik doe ook zo goedkoop mogelijk, en gebruik gewoon alles wat even voorhanden is: van landbouwwerktuig tot zo'n oude stenen drinkbak voor het vee (wel gevuld met aarde, anders kun je lelijk vallen). En in het bos natuurlijk een stronk van een omgezaagde boom, of een heuveltje naast het pad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 09:12

Blik heb ik geen Lachen
Huishoud trapje dat ik heb vind ik niks Lachen
Heb er hier in de buurt nu 1 zien staan voor 20 euro...vind dat toch niet duur. Lijkt me ook jaren mee gaan Lachen

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 09:17

Afbeelding
het rode blik wat bij mijn paard staat Lachen