Praten tegen je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Love__Anouk

Re: Praten tegen je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:00

Gister reed ik 's avonds op de manege, Precies op het onweer tijd, en de pony waar ik op reed, was de hele week nog niet echt gereden, alleen maar in de wei gestaan. En als je de meeste daken van manege kent, weetje dat die nogal gehorig zijn, qua regen. In het begin wassie vreselijk gespannen, maar naarmate ik meer tegen 'm praatte, werd hij ook rustig. Je zag 'm ook luisteren.. Ik vertelde ook wel hele verhalen die over niks gingen zoals.. 'Ja jochie, wat is dat nou he? Onweer. Is niet eng he? 'T maakt alleen een hoop lawaai, maar daar hoef je niet bang voor te zijn..' Huilen van het lachen
Hoe kinderachtig.. Maar goed, voor mij werkt het ook, om minder zenuwachtig te zijn, en kwaad kan het zeker niet.. Lachen

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:02

runningkawa schreef:
Ik praat juist wel tegen mijn paard, want ja hij begrijpt me wel.
Natuurlijk niet de woorden, maar wel de toon.

Maar ik ga niet zitten schreeuwen, dat is irritant, maar ik zit er ook niet muisstil op.
Ik vind het juist erg belangrijk dat het paard weet dat ik blij ben als hij iets doet en dat laat ik hem weten door hem te belonen met de hand, maar op momenten dat dat niet kan met de stem.

Maar als hij ergens op loopt te emmeren, een bakkabouter zeg ik ook van , hey pas op...

Ja idd, ik praat ook wel tegen paarden hoor Knipoog

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:19

Als mijn verzorgpony het goed doet zeg ik altijd wel zachtjes braaf enzo. Ik zeg wel is ; Doe nou is rustig ofzo als ze druk doet. Maar ik ga niet lopen (rijden) Schreeuwen.

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:42

Paarden verstaan je wel hoor! Haha! maar dan op hun eigen manier! hun luisteren naar de toon waarop je iets zecht,, mijn paard is namelijk snel gestresst maar als je praat kalmeert ze meteen ,, het hoeft niet eens tegen haar te zijn,, al praat ik met mijn vriendin ofso,, dan word ze meteen rustig...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:51

ookal zeg je rustig tegen je paard: ''rustig lieverd je gaat naar de slager'' op een lieve toon, dan zou ie rustiger worden dan als je schreeuwt BRAAF!! dus hij let op hoe je iets zegt, hij begrijpt de taal dus niet.

Marjolein84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:00

ik heb af en toe hele verhalen tegen die beesten van mij. Ik vind het altijd grappig om te zien hoe ze alleen al op je stem reageren. Tijdens het rijden beloon ik eigenlijk alleen met mn stem. Sommige mensen hebben ook tijdens het rijden hele verhalen tegen hun paard en als dat beest dan een keer een sprintje trekt gillen ze de hele boel bij elkaar. Sorry maar van dat soort mensen word ik gewoon dood zenuwachtig.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:02

idd ^^

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:10

Ik praat altijd tegen mijn paard en het leuke is dat hij vaak ook terug praat (hinniken). Hij zal wel niet alles begrijpen wat ik tegen hem zeg, maar dat maakt niet uit. Het is gewoon erg grappig om te horen als ik wat tegen hem zeg en hij dan terug hinnikt Haha! .
Als ik met hem buiten wandel, merk ik dat hij er rustig van wordt. Soms kan hij weleens erg zenuwachtig zijn en het wordt dan wel een stuk minder als ik rustig tegen hem blijf praten.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:38

Ik praat vaak tegen mijn paard, over dingen die de dag gebeurd zijn, leuk en minder leuke dingen. Het klinkt misschien best weleens stom als je tegen je paard aan het praten bent maar ach ik vind het wel fijn en heb toch het idee dat ze toch een soort van luistert, dat voel je.
Onder het rijden vind ik je stem heel belangrijk, om te straffen maar ook vooral om te belonen.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:04

ik praat best veel tegen mijn verzorgpaard, natuurlijk ze verstaat me niet maar ze begrijpt het prima. Echt schreeuwen doe ik niet, daar wordt ze alleen maar gestressed van maar als ze even loopt ze vervelen verhef ik me stem toch, ze weet dan meteen dat ze op moet passen.

edit: ik heb wel ens op een pony gereden die nog maar net onder het zadel was, tegen hem moest je heel de tijd praten dan was hij tenminste beetje afgeleid en voelde hij zich veel meer op zijn gemak Lachen

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:34

Ik praat altijd tegen paarden Vork het heeft inderdaad z'n voordelen, je wordt er zelf rustiger van, kan je paard kalmeren als hij je vertrouwd en hij/zij begrijpt soms echt wel wat je bedoeld met bijv. 'achteruit' enzo. Maar gewoon praten doe ik ook hoor Knipoog er komen alleen voordelen aan, het enige nadeel is dat mensen me soms een beetje stom aan kunnen kijken Koe , maar dat kan me nooit zoveel schlene Vork

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:37

Ik praat altijd tegen paarden. Is me geleerd, zodat ze ook weten wat ik doe enz. En waar ik ben.
Ik praat altijd als ze het goed doen en als ze iets verkeerds doen dan verhef ik me stem alleen en kijken ze wel geschrokken. Maar daarna doe ik weer gewoon normaal tegen ze praten.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:47

Ik denk dat mijn paardje me wél begrijpt.
Niet zozeer de woorden die ik zeg, maar de toon waarop.
Als ik mijn stem boos laat klinken, merk ik ook dat ik de volgende keer dat ik dezelfde oefening vraag, ze het goed uitvoerd.
Doet ze netjes wat ik vraag, dan zeg ik: Braaaaaaaf meisje, goedzoo! En laat ik mijn stem hoger klinken. Dan gaan haar oortjes naar voren.

Ik denk dus wel degelijk dat paarden 'mensentaal' kunnen begrijpen Lachen

Edit: ik praat ook wel eens gewoon tegen mijn pony (bvb als we aan het wandelen zijn), maar alleen als ik zeker weet dat er niemand in de buurt is die mijn verhalen kan horen Nagelbijten / Gniffelen

SabineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:31

ik praat wel is hoor. want als je boos of niet tevreden bent kan je dat laten merken aan je stem maar ook als je bijv. braaf of goedzo zegt. dat begrijpt je paard.

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:35

Ik praat ook wel tegen paarden en dit moet ook kunnen vind ik. Met je stem kan je heel wat duidelijk maken. Ookal horen ze het natuurlijk niet letterlijk, maar de toon maakt een hoop duidelijk. Je kan met je stem een soort afstraffing geven maar ook een beloning.

_miracle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:58

Als myn paard onder het rijden iets doet wat ik niet okee vind dan geef ik hem de hulpen tt daartoe
maar ik ga niet praten..
maar na het rijden, of tijdens het rijden als ie iets goed doet en ik geef m een aai/klopje zeg ik er automatisch, goedzo lieverd of iets dergelijks bij

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:34

ik praat vaak tegen myn paard.
meer om te belonen. en af en toe als hy niet luisteren wil van: luister nou toch is!
ik vindt belonen met je stem wel goed, en toch praat je dan Lachen

knapperd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:17

ik praat altijd kan er niets aan doen,
volgens een vriendin klets ik nog eens de oren van z'n kop.
ach,als dat zo was liep mijn hele beestenboel zonder oren denk ik.
ze vinden het wel best denk ik.
als ik ga zingen zijn ze minder blij(hoe zou dat nou komen?) Haha!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:32

Wat ik meestal tegen Warina zeg met rijden zijn de woorden:
Braaf en Nee Clown Verder wat klakken met mijn tong... maar zo hard dat zij het hoort, en dat andere er geen tot weinig last van hebben Lachen
Bij mij in de les zit er ook een vrouw die loopt te bleren tegen haar paard als hij iets 'fout' doet (wat in 99,9% van de gevallen haar schuld is Clown )
Wanneer zij gaat gillen raakt Warina altijd helemaal over de zeik, heb er al vaak wat over gezegd... maar het heeft geen zin meer Tong uitsteken

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:37

Ik praat altijd tegen mijn paarden.
Ik weet wel dat een paard niet letterlijk begrijpt wat ik zeg, maar ik geloof er heilig in dat je paard wel hoort aan je stem of hij het goed doet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:39

op stal banketstaaf ik trouwens wel continu tegen haar... als ik buiten rij ook Haha!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:42

Ik praat eigenlijk heel veel tegen mn paard, en denk ook dat hij mij begrijpt. In ieder geval de toon waarop ik iets zeg. Als ik hem beloon zeg ik meestal: super schat, of braaaaaf, of neeeeetjes lieverd, of dat is goed van je. En dat dan gewoon op een lieve toon. Als ik boos op hem ben zeg ik meestal: flikker op debiel! of pas d'r op! of een simpel eh! doet t ook goed Haha!

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:46

Ik hou hele gesprekken tegen mn paardje.
En ik vind het helemaal niet erg dat mensen praten tegen paarden.. De meeste paarden worden er juist rustig van.
Alleen dat schreeuwen, nee.
Daar heb ik een verschrikkelijke hekel aan..

Maar in onrustige situaties oid, Praat ik altijd of ik leg dingen uit..
En echt waar, mijn paardje word er rustiger van. Lachen

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:45

Als het paardje waar ik op rij iets goed doet onder het rijden zeg ik weleens: Goedzo en braaf enzo. Maar ik ga niet lopen schreeuwen tegen hem. Vork

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:16

Ook praat altijd tegen mijn paardje hoor. Begint al als ik haar uit de wei haal: Ga je mee Cin...
Tijdens het poetsen, maar vooral tijdens het rijden ook.

Soms op buitenrit als ze iets eng vinden, kun je wel je been eraan blijven houden of blijven knijpen met je kuiten, maar dat is soms in mijn geval niet genoeg. Als ik haar dan laat weten met mijn stem dat ik het ook niet eng vind, gewoon in de trant van: Kom op, ga door, is niet eng, ga doorrrr... Loopt ze 9 van de 10 keer wel door!

Trouwens, vind het zelf zo onpersoonlijk als je niet tegen je paard praat... het is geen gebruiksvoorwerp als en sofzuiger ofzo! Boos!