Kant en klare paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maysie

Re: Kant en klare paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:02

sjaantje schreef:
Maysie schreef:
Ik vind ook niet dat alle hoog opgeleide paarden makkelijk zijn. Tuurlijk de oefeningen zitten erin. Maar het is toch een samenwerking tussen paard en ruiter -> dat is paardrijden Pling !
Voor sommige mensen is het juist goed een hoog afgericht paard, want daar kan je nog VEEL van leren hoor Ja ! Maar ik ben het er mee eens dat het fantastisch is als iemand zijn paard van groen naar hoog opleid! OK dan!

( Het enige nadeel vaak bij hoog opgeleide paarden is dat ze vaak ook weer trucjes kennen om onder de oefeningen uit te komen haha Nagelbijten / Gniffelen )

Ach ja, jonge paarden leren die trucjes in de loop van de tijd ook snel genoeg hoor.

Daar heb je gelijk in Sjaantje Haha! . Maar het klinkt net of hoog opgeleide paarden nooit een stap verkeerd doen als je erop stapt. Tong uitsteken

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 14:04

wow 326 berichten Haha!

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:58

Precious20 schreef:
craz schreef:
Ik vind het verschrikkelijk hoeveel mensen jonge paarden kopen alsof je een jonge hond koopt.

Sorry, nu ik ga ik wel erg offtopic maar ik moest gewoon op deze uitspraak reageren... Bloos
Craz, ook als je een jonge hond koopt, moet je goed weten wat je doet. Je moet die pup immers gaan opvoeden tot een betrouwbaar dier. Dat is veel moeilijker dan er vaak gedacht wordt!

Hey kom hier niet vaak maar ik vind dat je 200procent gelijk hebt.
Ik bedoelde hiermee alleen dat mensen het logisch vinden een jong paard te kopen en dat vaak ook leuker vinden zoals de meeste mensen liever een puppy kopen dan een hond van bvb een jaar. Sommige mensen kijken raar op als je bvb een paard van pakweg 14jaar koopt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:57

Nah Jasmijn, Absynth was écht stug hoor. Hij heeft bijna een jaar bij ons op stal in training gestaan Knipoog Mijn trainer kreeg hem ook amper de bocht door *LOL*

Ik vind het in Nederland echt zo'n "mode" dat het per se beter is als je een jong paard opleidt. In het buitenland is het veel geaccepteerder dat je een ouder leerpaard koopt. Hier is dan meteen de tendens dat je het dan niet echt verdiend hebt en je prestaties "koopt". Terwijl je die proeven toch echt zelf aan elkaar moet rijden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:08

Maysie schreef:
. Maar het klinkt net of hoog opgeleide paarden nooit een stap verkeerd doen als je erop stapt. Tong uitsteken

was het maar zo dat ze geen stap verkeerd zetten Haha! had me een hoop pijn bespaard Clown de pony's die geen stap verkeerd zetten dat zijn die ouwe stokken van de manege in de beginnerslesjes, die allemaal lekker achter elkaar aan lopen te tuffen Haha!

craz schreef:
Sommige mensen kijken raar op als je bvb een paard van pakweg 14jaar koopt...

ik vind het juist verstandig! 1tje van 14 kan nog jaaaren mee, en die hebben tenminste al het nodige meegemaakt! als ik op een jong ding mijn eerste wedstrijdjes af had moeten leggen was er al helemaal niks van terecht gekomen denk ik Ach gut en zelf beetje zenuwachtig omdat je nog niet precies weet wat en hoe, en dan zou je ook nog een jong ding gerust moeten stellen die alles heel interesant vind behalve het gedeelte waarin jij moet rijden Clown

Zep schreef:
In het buitenland is het veel geaccepteerder dat je een ouder leerpaard koopt.

in het buitenland gaat het er zowiezo heel anders aan toe naar mijn idee Haha! tenminste als ik kijk naar bijvoorbeeld de handel met amerika en wat voor soort paarden hun zoeken... dat zijn allemaal fijn en licht gereden paardjes met een standaart maat waar hun goede bedragen voor neerleggen! en zulke paardjes belanden echt niet allemaal in de top, maar worden daar meestal in een soort van beginnersklasse gebruikt... er gaan ontzettend veel goede en leuke paardjes naar amerika toe! zonde hoor Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:29

Je leert veel beter paardrijden op een goed afgericht paard ( kant en klaar) dan dat je zelf met die jonge dieren gaat modderen. Erg jammer dat de mentaliteit in nederland zo is. In Duitsland is het heel normaal dat je eerst meerdere leerpaarden rijd en daarmee start, voor je aan de opleiding van jonge paarden begint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:32

jasmijn78 schreef:
[

De kans is groot dat wanneer een beginner/niet gevorderde ruiter een leerpaard koopt het paard binnen korte tijd voor geen meter meer loopt. Om de simpele reden dat hij voor geen meter gereden wordt. Hoe je het ook draait of keert; zelfs het beste leerpaard loopt niet uit zichzelf en zal nog altijd gereden moeten worden. Het voordeel van zo'n leerpaard is echter dat wanneer de ruiter beter leert rijden, het paard het ook beter gaat doen.

Als een paard in zo'n korte tijd niet meer fijn loopt, dan kun je toch je vraagtekens zetten bij degene die het paard heeft afgericht. Een goed gereden paard blijft vrij lange tijd goed te rijden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 08:55

Zep schreef:
Nah Jasmijn, Absynth was écht stug hoor.

Oh, maar ik geloof je hoor, als je dat zegt. Maar misschien wist die ene ruiter het paard net zo te prikkelen dat hij niet stug was... En uiteindelijk praat je over een gevoel, en dat is soms toch heel moeilijk objectief te beschrijven. Wat de een als stug/moeilijk ervaart, kan een ander wel als licht of makkelijk ervaren.

Maysie schreef:
Voor sommige mensen is het juist goed een hoog afgericht paard, want daar kan je nog VEEL van leren hoor

Het is in principe voor iedere ruiter gewoon beter om eerst op een leerpaard ervaring op te doen. Dan weet je hoe iets aan moet voelen en kun je het later makkelijker overbrengen op een jong paard.

Maysie schreef:
Maar ik ben het er mee eens dat het fantastisch is als iemand zijn paard van groen naar hoog opleid!

Maar dat is ook een hele prestatie. Alleen moet je rekenen dat de doorsnee ruiter die geen ervaring heeft opgedaan op een leerpaard niet meteen het eerste beste jonge paard netjes opleidt naar hoog niveau (en dan bedoel ik Z2 en hoger). Je moet rekenen dat die ruiter dan eerst minimaal 1 jong paard op zijn zachtst gezegd niet zo netjes opleidt. En daarbij neem ik mijzelf als voorbeeld Bloos En dat kan ook haast niet anders, het is gewoon echt geen ideale situatie als je samen met je paard moet leren.

Kijk, uiteindelijk is het ook veel knapper als een ruiter steeds weer op het hoogste niveau terug weet te komen en goed weet te presteren met een zelf opgeleid paard. Kijk bijvoorbeeld naar Tineke Bartels; zij is echt het voorbeeld van een ruiter die dat presteert. En uiteindelijk is dat veel knapper als de ruiters die op GP niveau sturen met een op dat niveau gekocht paard... Maar niet iedere ruiter heeft het gewoon in zich om jonge paarden op te leiden. Naast goed kunnen rijden is dat gewoon een vak apart. En als je er al het talent voor hebt, dan lukt het je gewoon sneller als je eerst ervaring op hebt kunnen doen op een leerpaard.

Zep schreef:
Ik vind het in Nederland echt zo'n "mode" dat het per se beter is als je een jong paard opleidt. In het buitenland is het veel geaccepteerder dat je een ouder leerpaard koopt. Hier is dan meteen de tendens dat je het dan niet echt verdiend hebt en je prestaties "koopt". Terwijl je die proeven toch echt zelf aan elkaar moet rijden.

Helemaal mee eens. Maar naast dat het mode is denk ik dat het geld ook een grote rol speelt. Een jong paard is vaal veel goedkoper dan een goed opgeleid leerpaard.

Rianneke schreef:
als ik op een jong ding mijn eerste wedstrijdjes af had moeten leggen was er al helemaal niks van terecht gekomen denk ik en zelf beetje zenuwachtig omdat je nog niet precies weet wat en hoe, en dan zou je ook nog een jong ding gerust moeten stellen die alles heel interesant vind behalve het gedeelte waarin jij moet rijden

Dat zijn ook vaak de problemen die zich voordoen als onervaren mensen aan een jong paard beginnen.

Pipo schreef:
Als een paard in zo'n korte tijd niet meer fijn loopt, dan kun je toch je vraagtekens zetten bij degene die het paard heeft afgericht. Een goed gereden paard blijft vrij lange tijd goed te rijden.

Nou als ik naar mijn eigen paard kijk; die is wel goed maar niet gek hoor. En hij is op Z-niveau helemaal bevestigd. Maar als hij wordt gereden als een natte krant, dan loopt hij gewoon als een natte krant. Hij past zich gewoon aan aan de ruiter die er op zit. En dan is hij heus zijn oefeningetjes niet vergeten. Maar hij gaat ze pas weer herrinderen als er op de juiste knoppen wordt gedrukt.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:50

jasmijn78 schreef:
Zep schreef:

Helemaal mee eens. Maar naast dat het mode is denk ik dat het geld ook een grote rol speelt. Een jong paard is vaal veel goedkoper dan een goed opgeleid leerpaard.

Goede paarden op niveau zijn wel te vinden voor een leuk bedrag, je moet alleen even goed zoeken. Ik vindt juist vaak dat er onevenredig hoge bedragen worden gevraagd en betaald voor jonge paarden. Paarden die 13 jaar zijn geweest kelderen al snel in prijs. Als je een bepaald budget hebt, heb je naar mijn mening meer waar voor je geld als je een ouder paard op niveau koopt dan een jong paard met mindere kwaliteiten. Maargoed misschien is dat persoonlijk.

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:52

mylittlejoy schreef:
Op een "kant-en-klaar" paard moet je nog steeds de juiste/herkenbare hulpen geven om het gewenste resultaat te krijgen. Als jij de verkeerde hulpen geeft, kom je juist met zo'n paard geen steek vooruit omdat hij je niet begrijpt. Als je daarentegen de hulpen wel goed geeft, zal het idd makkelijker rijden zijn. Maar ja, dan moet je toch weer een enigzins goede ruiter zijn. Tong uitsteken

Daar ben ik het helemaal mee eens, ik had ook zo'n pony die het wel kon, maar als je niet de goede hulpen gaf, dan deed ie het ook niet.. Sommige mensen zeiden wel eens dat ik het makkelijk had enzo, maar ze deed het echt niet als je verkeerde hulpen gaf Clown

__xMariek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:04

Ik rij nu al jaren op een pony die vroeger M of Z heeft gesprongen. Maar als we nu gaan springen is dat niet makkelijker dan op andere pony's! We springen niet hoog en ook geen hele parcoursen omdat ze al 21 is. Maar bij een simpel sprongetje moet je echt je kop erbij houden hoor Tong uitsteken

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:04

Pipo schreef:

een paard kan heel snel heel belabbert gaan lopen hoor als de ruiter er niet goed mee kan rijden...
maar ik ben wel van mening dat het niet altijd helemaal aan de ruiter hoeft te liggen... soms heb je gewoon van die rotbokken die er alles aan doen om maar niks te hoeven doen enzo

marquez1 schreef:
Goede paarden op niveau zijn wel te vinden voor een leuk bedrag, je moet alleen even goed zoeken. Ik vindt juist vaak dat er onevenredig hoge bedragen worden gevraagd en betaald voor jonge paarden. Paarden die 13 jaar zijn geweest kelderen al snel in prijs. Als je een bepaald budget hebt, heb je naar mijn mening meer waar voor je geld als je een ouder paard op niveau koopt dan een jong paard met mindere kwaliteiten. Maargoed misschien is dat persoonlijk.

jonge paarden met veel potentie daar word vaak veel voor betaald dat vind ik zelf ook... maar goed als zoon beest het echt in zich heeft om het hogere werk te kunnen is die het ook waard naar mijn idee... kijk maar naar jonge paarden in de lichte tour ofzo wat daar al voor word betaald Ach gut

de oudere paarden zijn vaak wel velen malen goedkoper, maar wat denken de meeste dan? als het beestje dan net goed begint te presteren met jou erop is ie al te oud Ach gut

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:50

@Rianneke; De echt kracks daargelaten natuurlijk, maar ik zie regelmatig "gewoon een leuk paard" dus niet iets bijzonders voorbijkomen waar toch zeker 4000 euro voor wordt gevraagd. Nou dan investeer ik liever in mijzelf en leer nog een paar jaar van een paard. Daarna kun je dan altijd nog een jong paard kopen. Maar die ervaring neem niemand je meer af. Zo kijk ik er tegen aan. Ik kan me voorstellen dat als je al verschillende paarden op niveau hebt gereden je graag zelf een jong paard wil opleiden. Nou prima toch? Het is gewoon van de situatie afhankelijk of je kiest voor een onervaren of ervaren paard. Je krijgt alleen vaak van die flauwe reacties als ze horen dat je paard al eerder wat heeft gepresteerd.

Mijn paard heeft M dressuur gelopen bij haar vorige eigenaresse. Ik heb na lang wikken en wegen toch een startkaart aan gevraagd. Een van de argumenten waarom ik het niet zou doen is omdat ik geen zin had in flauwe opmerkingen. Ik heb daarvoor onderlingen concoursjes gestart. Als ik dan eens een keer in de prijzen zat, dan zijn de opmerkingen niet gering. O ja zo kan ik het ook.... Nou zo makkelijk zit dat niet in elkaar.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:11

Rianneke schreef:
Pipo schreef:

een paard kan heel snel heel belabbert gaan lopen hoor als de ruiter er niet goed mee kan rijden...
maar ik ben wel van mening dat het niet altijd helemaal aan de ruiter hoeft te liggen... soms heb je gewoon van die rotbokken die er alles aan doen om maar niks te hoeven doen enzo

Ik ben het er helemaal mee eens dat een paard écht niet slecht afgericht hoeft te zijn als hij niet makkelijk na te rijden is. Toch, de 'rotbokken' waar Rianneke het over heeft, zijn zo'n beetje de overgrote meerderheid van de paarden in de topsport. Je vindt maar weinig paarden die áltijd willen werken en nooit zullen proberen om onder het werk uit te komen. Er zijn opvállend veel paarden die allerlei trucjes (ja die trucjes waar we het al eerder over hadden) hebben om maar niet te hoeven werken.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:57

ik heb een z2 dressuurpaard gereden heb er veel van geleerd, maar naar een paar maand was ik er zat van. vondt er niks aan.
rijd nu een exmanege paard die was toen l1 dressuur en b springen dat vindt ik een veel leukere uitdaging en rijd dat paard nu alweer 2,5 jaar en nog steeds met veel plezier.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:05

Zelf je paardje opleiden is natuurlijk het leukst Ja
Ik heb mijn haflinger 4 jaar geleden als een echte boerenknol gekocht, ze kon echt niks, maar dan ook helemaal niks en ze was een dik propje Tong uitsteken
Nu is ze L2 met winst Lachen Dus ben wel trots dat we dat samen bereikt hebben, en niet dat ze zo al ingeprogammeert was zegmaar.
Bij mij op de manege rijdt ook een meisje die een Z1 paard gekocht heeft (zelf is ze 13) en daarmee tussen de paarden start in de B. Natuurlijk zit zij regelmatig in de prijzen, omdat dat paard alles al kan... Daar vind ik niet veel kunst aan eigenlijk Clown Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:09

Ik heb nog niet alles gelezen, maar even iets om over na te denken:

Als iemand een paard koopt dat al een bepaald niveau heeft (want iedereen heeft een eigen invulling/mening over het "kant en klaar" zijn van een paard), zal hij toch aardig moeten rijden om dat niveau vast te kunnen houden. Een verkeerd gereden "kant en klaar" paard is snel dat niveau kwijt.

Dus op het moment dat je dat niveau vast kunt houden is het snel: " ja maar het was ook een kant en klaar paard"
En als je het niet kunt: " tja, een kant en klaar paard kopen is niet alles, je moet hem ook kunnen rijden " .
Dus hoe je het doet, je zult altijd commentaar krijgen.

Een jong paard naar een bepaald niveau rijden is niet iedereen gegeven, en niet iedereen wil dat. Iedereen beleefd plezier aan zijn paard op een andere manier. Door het rijden van een " kant en klaar paard" of het idd naar een niveau toerijden, door rijden van wedstrijden, door buitenritten te maken, door hard te trainen zonder de ambitie om je te meten met anderen, of desnoods door er alleen maar naar te kijken terwijl ze op een weiland staan. Op het moment dat je er geen plezier meer in beleeft, moet je stoppen. Er zijn genoeg dingen in het leven die "moeten" en die niet leuk zijn, dan moet je jezelf net gaan plagen met dingen die je wel kunt veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:12

Een kant en klaar paard is idd dat nivo snel kwijt.
Maar is daarmee niet direct verpest
Dus ik vind het eigenlijk wel aan te raden voor een ruiter die nog niet zoveel verschillende en jongere paarden heeft gereden.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:34

Ik snap best dan mensen een kant en klaar paard willen, omdat een paard zelf opleiden erg veel werk kost, en sommige mensen hebben daar zowiezo de kwaliteiten niet voor, of durven het niet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:45

Ik denk dat veel mensen vooral het geduld er niet voor hebben. Je moet wel een paar jaar uitrekken wil je je jonge paard op een eerlijke manier op nivo wilt rijden. Daar bedoel ik ook het Z mee, want met alle respect een 5 of 6 jarig paard hoort niet in het Z2 thuis. De mijne wordt volgend jaar 5 en dit jaar zal ik een handje vol wedstrijden rijden en dan kunnen we volgend jaar aan de bak. Met een beetje geluk is hij dan L1 startgerechtigd en misschien zelfs nog wel B. In mijn beleving hoort een 3/4 jarig paard niet actief op het wedstrijd terrein. Lekker voor de ervaring en wat sfeer proeven en dan kan je het jaar erop knallen. Er zit heel wat jaren werk in een jong paard en ik denk dat de meeste zich daarop verkijken. Je moet niet alleen het lichamelijke aspect trainen, maar ook mentaal moet hij er klaar voor zijn en het kunnen doen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 17:56

mooi stukje marije1984...ben het er helemaal mee eens! waren er maar meer die er zo over denken, want ik zie steeds meer pony's en paarden op de 4 echt actief wedstrijden rijden... en dan heb je ook nog uitzonderingen die met hun 3-jarige al op het wedstrijdterrein te vinden zijn Ach gut maar dan vraag ik me altijd af waarom? hoe netter een beestje af is gericht hoe eerder je door de klasses heen gaat... wat maakt het uit als je beestje thuis al bijvoorbeeld M klaar is, en je net in de B gaat starten? het scheelt je waarschijnlijk een hoop tijd en geld, want hoe netter je beestje is afgericht hoe beter die loopt en hoe beter die loopt des te sneller ben je door de klasses heen Clown ff een ratelzin maar goed ik denk wel dat jullie het begrijpen...

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:46

moet eerlijk zeggen dat ik erg blij ben met mijn nieuwe ruin die L2 dressur heeft gereden, ik leer gewoon van hem, zo'n goede ruiter ben ik niet

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:54

Ik leer op op 'kant-en-klaar' paard andere dingen als op een groen paard.
Mijn paard is groen en ik wil het zelf bereiken, om in de juiste richting te blijven les ik op ervaren paarden.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 23:26

Mijn eerste pony had Z gesprongen voordat ik haar kreeg, en die hoefde ik alleen nog maar richting hindernis te sturen en een beetje tempo te regelen en ze sprong wel. Ik weet niet of ik daar wel zo veel van heb geleerd, maar ze heeft me wel het gevoel gegeven van waar een paard moet afzetten enz.
Wegens omstandigheden heb ik haar 2,5 jaar lang nauwelijks kunnen rijden en uiteindelijk verkocht. Toen ben ik het paard van iemand anders gaan rijden waar al wel wat knoppen op zaten. En ook van hem heb ik veel geleerd, hij liep gemakkelijk nageeflijk en wijken en achterwaards waren geen probleem. Niet dat dat nou hoge oefeningen zijn maar ik hoefde er nauwelijks iets voor te doen of hij deed het.
Nadat ik hem een half jaartje heb gereden heb ik een 3 jarige gekocht omdat we geen geld hadden voor een echt leerpaard. Van haar heb ik echt véél meer geleerd dan van die 2 anderen. Het eerste half jaar kreeg ik er weinig mee gedaan, maar uiteindelijk heb ik op haar wel echt het gevoel gekregen en we leren gewoon samen. Toch denk ik dat het op een leerpaard veel sneller en gemakkelijker zou zijn gegaan, met minder dipjes en miscommunicaties. En vooral voor mezelf zou het ontzettend leerzaam zijn geweest om echt verder te komen op een paard die jou ook 'beloond' als je de goede hulpen geeft.
Ik denk dat je van groene en ervaren paarden allebei kan leren, maar ik weet zeker dat ik op een ervaren (goed gereden!) z-paard veel gemakkelijker en sneller hoger zou komen dan met mijn groene pony. Tuurlijk moet je het uiteindelijk zelf doen, maar met een goed doorgereden paard en goede les ben je echt al een heel eind!

Macho_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:34

ik heb nu ook een jong paard gekocht om zelf naar de Z toe te rijden een kant en klaar paard is altijd wel eens leuk om een keertje op te rijden maar zo is het ook niet leuk meer Als je altijd maar wint enzo tuurlijk is het soms wel is leuk maar niet altijd . Knipoog