Zep schreef:Nah Jasmijn, Absynth was écht stug hoor.
Oh, maar ik geloof je hoor, als je dat zegt. Maar misschien wist die ene ruiter het paard net zo te prikkelen dat hij niet stug was... En uiteindelijk praat je over een gevoel, en dat is soms toch heel moeilijk objectief te beschrijven. Wat de een als stug/moeilijk ervaart, kan een ander wel als licht of makkelijk ervaren.
Maysie schreef:Voor sommige mensen is het juist goed een hoog afgericht paard, want daar kan je nog VEEL van leren hoor
Het is in principe voor iedere ruiter gewoon beter om eerst op een leerpaard ervaring op te doen. Dan weet je hoe iets aan moet voelen en kun je het later makkelijker overbrengen op een jong paard.
Maysie schreef:Maar ik ben het er mee eens dat het fantastisch is als iemand zijn paard van groen naar hoog opleid!
Maar dat is ook een hele prestatie. Alleen moet je rekenen dat de doorsnee ruiter die geen ervaring heeft opgedaan op een leerpaard niet meteen het eerste beste jonge paard netjes opleidt naar hoog niveau (en dan bedoel ik Z2 en hoger). Je moet rekenen dat die ruiter dan eerst minimaal 1 jong paard op zijn zachtst gezegd niet zo netjes opleidt. En daarbij neem ik mijzelf als voorbeeld
En dat kan ook haast niet anders, het is gewoon echt geen ideale situatie als je samen met je paard moet leren.
Kijk, uiteindelijk is het ook veel knapper als een ruiter steeds weer op het hoogste niveau terug weet te komen en goed weet te presteren met een zelf opgeleid paard. Kijk bijvoorbeeld naar Tineke Bartels; zij is echt het voorbeeld van een ruiter die dat presteert. En uiteindelijk is dat veel knapper als de ruiters die op GP niveau sturen met een op dat niveau gekocht paard... Maar niet iedere ruiter heeft het gewoon in zich om jonge paarden op te leiden. Naast goed kunnen rijden is dat gewoon een vak apart. En als je er al het talent voor hebt, dan lukt het je gewoon sneller als je eerst ervaring op hebt kunnen doen op een leerpaard.
Zep schreef:Ik vind het in Nederland echt zo'n "mode" dat het per se beter is als je een jong paard opleidt. In het buitenland is het veel geaccepteerder dat je een ouder leerpaard koopt. Hier is dan meteen de tendens dat je het dan niet echt verdiend hebt en je prestaties "koopt". Terwijl je die proeven toch echt zelf aan elkaar moet rijden.
Helemaal mee eens. Maar naast dat het mode is denk ik dat het geld ook een grote rol speelt. Een jong paard is vaal veel goedkoper dan een goed opgeleid leerpaard.
Rianneke schreef:als ik op een jong ding mijn eerste wedstrijdjes af had moeten leggen was er al helemaal niks van terecht gekomen denk ik en zelf beetje zenuwachtig omdat je nog niet precies weet wat en hoe, en dan zou je ook nog een jong ding gerust moeten stellen die alles heel interesant vind behalve het gedeelte waarin jij moet rijden
Dat zijn ook vaak de problemen die zich voordoen als onervaren mensen aan een jong paard beginnen.
Pipo schreef:Als een paard in zo'n korte tijd niet meer fijn loopt, dan kun je toch je vraagtekens zetten bij degene die het paard heeft afgericht. Een goed gereden paard blijft vrij lange tijd goed te rijden.
Nou als ik naar mijn eigen paard kijk; die is wel goed maar niet gek hoor. En hij is op Z-niveau helemaal bevestigd. Maar als hij wordt gereden als een natte krant, dan loopt hij gewoon als een natte krant. Hij past zich gewoon aan aan de ruiter die er op zit. En dan is hij heus zijn oefeningetjes niet vergeten. Maar hij gaat ze pas weer herrinderen als er op de juiste knoppen wordt gedrukt.