voor of tegen elastiek!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armani2002

Re: voor of tegen elastiek!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:39

IloveJaimy schreef:
Ik heb sinds enkele weken les met mijn pony!
Hij is totaal niet nageefelijk, vandaar dat mijn instructrise mij met elatiek laat rijden!
Ik vind het niet onvriendelijk voor het paard want hij hoeft niet in de krul te lopen want het zet niet vast!
Nou wou ik graag weten hoe jullie erover denken!!!!

Zoals vele al zeggen nageefijkheid moet je niet afdwingen maar een hulpteugel is niet niet voor niks ontstaan en kan je best gebruiken af en toe als je dat op de juiste manier doet.
Ik rij mijn paarden nooit met een hulp teugel omdat ze dat niet nodig hebben maar sommige mensen hebben er wat meer moeite mee om hun paardje lekker te laten ontspannen en dan vind ik een elastiek absoluut niet slecht.
Bijzet teugels gaan paard ophangen en blijven ze mee in 1 houding lopen, een slof moet je mee om kunnen gaan maar een elastiek vind ik zelf wel een redelijk. Ik longeer hier af en toe mee.
Een elastiek hangt niet op de mond van het paard en en het paard is niet in 1 houding getrokken.
Het nadeel van een elastiek is dat hij goed recht moet zitten en anders krijg je een ongelijke aanleuning beide kanten. Ik denk misschien ook dat je instructrice er misschien meer tijd voor moet nemen of er misschien zelf op moet gaan zitten om te kijken waar het probleem zit.

Succes ermee!!!

Armani2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:44

runningkawa schreef:
Maar de pony moet wel boeten voor haar onkunde.
Je kunt ook een stap ertussen nemen

Waarom onkunde? Er zijn paarden die Anky niet eenst tot een eerlijke ontspanning kan krijgen...
9 van de 10 keer ligt het aan de ruiter maar er zijn ook genoeg paarden die er alles aan doen om onder het werk uit te komen en dan kan een elastiek echt niet zoveel kwaad.
Ik rijd zelf nooit met hulpteugels ja een martingaal als ik naar buiten ga maar er wordt hier net gedaan alsof het om dierenmishadeling gaat. Als het zo een mishadeling is waarom rijd half nederland dan met die dingen.....

Ieder zijn eigen mening maar houd het wel netjes en zeg dingen op een eerlijke manier dit meisje vraagt gewoon iets aan jullie en ze wordt geliijk aangevallen een gewoon antwoord kan ook denk ik????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:53

Het eerste paard wat niet zonder dwang naar ontspanning en nageeflijkheid wil, moet ik nog zien.
En heb er honderden greden

ja, ook paarden die alleen maar met rommel gereden werden, want het was een rotpaard, reed je naar beneden zonder zooi.

Dus ja, anky krijgt ze allemaal naar de ontspanning en nog sterker, daar hoef je geen anky voor te zijn.

Dat dit niet altijd van de een op de andere dag is, is wat anders.

Half nederland rijd met rommel om hun eigen onkunde te verstoppen.
Geen goede les hebben omdat ze instructeur hebben die ook met die rommel aan komt zetten

en nee, dan leer je het nooit oplossen zonder rommel, terwijl dat wel kan

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:00

*schrijft zich uit voor dit topic*

Ik heb het wel gezien.. Knipoog Genoeg argumenten voor..en tegen..

Wat mij betreft weet ze wat ze wou weten Knipoog Vorm je mening zou ik zeggen.. Clown

Succes met je pony! Doei!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:01

Eerst: ik lees hier overal dat paarden gaan hangen van elastiek.
Ja, veel paarden doen dat. Maar hoog in het bloed staande paarden, die bang worden van ineens weerstand in de mond, die kunnen er heel erg mee geholpen zijn!
Ligt dus aan het paard.
De TS stelt dat haar pony niet gaat hangen op elastiek, dus dat zal dan in orde zijn.

Verder, ik zou ook niet zo snel een hulpteugel aanraden in de situatie die zij beschrijft. Het kweekt vaak 'luie ruiters', die niet leren om de pony van achter naar voor te rijden. Is de hulpteugel weg, de aanleuning dan ook.
Maar om nu te stellen dat iedere instructrice die hulpteugels gebruikt haar ontslag moet krijgen...

Ik gebruikte ze als de lesklant aan haar eigen zit moest werken, meestal aan de longe maar niet altijd. Dan liep het paard tenminste over de rug. (In duitsland is het normaal om jonge ruiters op bijgezette paarden te laten rijden, zelfs op wedstrijd.)
Of als het paard disciplineproblemen had. (zoals daar zijn, boren en kleine ruitertjes uit het zadel trekken, in volle galop naar de uitgang stormen, met het hoofd slaan zodat het bloed in die kleine handjes staat...) dan kon een passend hulpteugeltje veel rust in de tent brengen en de ruiter wat meer zelfvertrouwen geven.

Maar goed, ik rijd ook eigenlijk nauwelijks met hulpteugel, en dan ook nog alleen op paarden die gecorrigeerd moeten worden. Zeker nooit op mijn eigen jonge paarden. Knipoog

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:20

Armani2002 schreef:
runningkawa schreef:
Maar de pony moet wel boeten voor haar onkunde.
Je kunt ook een stap ertussen nemen

Waarom onkunde? Er zijn paarden die Anky niet eenst tot een eerlijke ontspanning kan krijgen...
9 van de 10 keer ligt het aan de ruiter maar er zijn ook genoeg paarden die er alles aan doen om onder het werk uit te komen en dan kan een elastiek echt niet zoveel kwaad.
Ik rijd zelf nooit met hulpteugels ja een martingaal als ik naar buiten ga maar er wordt hier net gedaan alsof het om dierenmishadeling gaat. Als het zo een mishadeling is waarom rijd half nederland dan met die dingen.....

Ieder zijn eigen mening maar houd het wel netjes en zeg dingen op een eerlijke manier dit meisje vraagt gewoon iets aan jullie en ze wordt geliijk aangevallen een gewoon antwoord kan ook denk ik????

Ik ben het helemaal met je eens Haha!

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:40

nikki160287 schreef:
Alsjeblieft lees eens verder dan je neus lang is. Ik zeg niet dat ze de pony moet verkopen, maar dat ze niet steeds kan zeggen dat de pony o zo moeilijk is en daardoor naar allerlei hulpmiddelen grijpt.
Ik heb gezegt dat ik het juist beter vind als ze doorgaat met de pony alleen wel op een eerlijke manier. Vind het geen excuus om er maar iets aan te hangen. Heb je een lastigere pony, accepteer dat je er veel tijd in moet steken.

Gaf ik niet mezelf als voorbeeld. Heb er jaren over gedaan om een normale b proef te kunnen rijden met dat heethoofd. En met veel moeite heb ik toen besloten te stoppen met wedstrijden rijden, om dat gewoon echt niet haar ding was. Maar heb er nooit hulpteugels aan gehad en tegenwoordig loopt ze al heel ontspannen en daar ben ik tevreden mee. Endurance is meer haar sport.
Ik heb haar toch ook niet verkocht, het is een schat alleen niet de makkelijkste. Maar had ik het niet kunnen accepteren en er toch mee verder willen gaan door er hulpteugels end aan te hangen was ze niet gelukkiger geworden en had ik haar wel verkocht. Gelukkig was dat niet aan de orde.

Maar mensen lees alsjeblieft en verdraai mijn woorden niet, beetje kinderachtig.

Ow en me naam hoef je niet te schreeuwen hoor, die ken ik al een tijdje Tong uitsteken

wie zegt dat ik hem schreeuw je hoort mijn stem amper Verward

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:50

Sterker nog je stem hoor ik helemaal niet. Haha!

Maar hoofdletters en/of uitroeptekens staat voor schreeuwen.

rocketlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:56

ik longeer mijn pony ook regelmatig met elastiek, en moet eerlijk zeggen dat ze het er erg goed op doet en helemaal niet hangereig en sterk van word.. de reden dat ik met elastiek longeer is omdat ze van een sterker hulpmiddel,bijv. slof schrikt van de druk wat als gevolg heeft dat ze haar hoofd in de lucht gooit en hard weg wil rennen wat dus pijn doet in haar mond door die slof..
maar als een paard het eigenlijk niet nodig heeft,zeker met rijden zou ik het er nooit aan hangen!

IloveJaimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 23:18

runningkawa schreef:
Als ik iets tegen je zeg en ik knipoog erbij?
Denk jij dan dat ik een grapje maak of niet?

Heel simpel, als je de werking van zo'n ding hier moet vragen ben je niet kundig en moet je eraf blijven.

Instructrice die zoiets als "oplossing" geeft is geen goede, want haar mogelijkheden qua lesgeven komen te kort, anders kon ze het op een andere manier.

En wie is de dupe....juist het paard

Ik heb de werking van een elastiek hier nooit gevraagd. heb alleen naar jullie mening gevraagd. Jij kunt niet weten of mijn instructrise een goede is of niet je hebt nog nooit les van haar gehad en het is ook niet zo dat ze iedereen les geeft met een elastiek.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:34

runningkawa schreef:
en nee, dan leer je het nooit oplossen zonder rommel, terwijl dat wel kan

Hier ben ik het niet mee eens.
Door een hulpteugel kunnen sommige zich beter concentreren op een ander deel.
Als ze constant aan de voorkant zitten kl0ten,dan kan een hulpteugel er voor zorgen dat de ruiter zich kan concentreren om anders te gaan zitten en om de handen stil te houden, zonder dat het paard gelijk met z'n kop hoog in de lucht loopt. Afleren is moeilijker dan aanleren, dus vind ik een hulpmiddel dan echt niet slecht, mits deze goed wordt gebruikt en tijdelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 08:51

Als je zo zeker bent van dat de elastiek zo geweldig is, waarom vraag je er hier dan naar.
En sommige dingen weet je zonder te hoeven zien.
Als mijn instructrice met zo iets kwam, kon ze direct vertrekken

Superwomen, dat kun je zo ook afleren
En daarbij leren ze dan tenminste dat de kop niet het belangrijkste deel van het paard.
Dus kunnen ze er aan wennen dat het niet zo erg is dat die omhoog is Lachen
Die zakt vanzelf als ze beter leren rijden Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:23

Ik ben het er niet helemaal mee eens, Runningkawa.
Sommige ruiters zitten best te stuiteren, gevolg: paard gaat met de kop omhoog en drukt de rug weg.
En aangezien iedere ruiter toch moet leren zitten, Sterker: eerst móet leren zitten, voor er maar aan "aan de teugel rijden" moet worden gedacht, moet je dan wat.

Een paard bijzetten, zodat het rond blijft, kan de ruiter het veel makkelijker maken zich op de eigen zit en houding te concentreren.

Wat mij betreft zou in dit land veel meer aandacht aan zitten en meegaan met het paard mogen worden besteedt. Soms wordt er al aan die kop getrokken terwijl ruiters er nog af kukelen zonder beugels.
Das de wereld op zijn kop. Hang daar maar een elastiekje aan, zeg ik dan. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:25

Een paard dat rond gehouden word met een hulpteugel, kan net zo goed de rug weg drukken
Is namelijk nep rond Lachen

Je moet idd eerst leren zitten, maar hier word het omgedraaid, paard in de krul en dan gaan we verder kijken Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:32

randalinpony schreef:
Ik ben het er niet helemaal mee eens, Runningkawa.
Sommige ruiters zitten best te stuiteren, gevolg: paard gaat met de kop omhoog en drukt de rug weg.
En aangezien iedere ruiter toch moet leren zitten, Sterker: eerst móet leren zitten, voor er maar aan "aan de teugel rijden" moet worden gedacht, moet je dan wat.

Een paard bijzetten, zodat het rond blijft, kan de ruiter het veel makkelijker maken zich op de eigen zit en houding te concentreren.

Wat mij betreft zou in dit land veel meer aandacht aan zitten en meegaan met het paard mogen worden besteedt. Soms wordt er al aan die kop getrokken terwijl ruiters er nog af kukelen zonder beugels.
Das de wereld op zijn kop. Hang daar maar een elastiekje aan, zeg ik dan. Tong uitsteken

Ik vind wat jij zegt de wereld op zijn kop. Leer eerst eens goed rijden, voordat je je paard in een houding wilt 'dwingen'. Leer het desnoods eerst op een 'makkelijker' paard en dan het liefst nog zonder gebruik van teugels, zodat je niet aan zijn mond trekt. Nogmaals, als ik een instructrice tref die met zo'n 'oplossing' aan komt, zou ik dat weigeren. Gelukkig zijn de mijne niet voor dit soort zaken, die zijn zelfs voor zo min mogelijk gedoe bij het paard. Een paard wat echt goed loopt, loopt niet dwangmatig in de krul. Zoek de oorzaken van deze problemen eerst bij jezelf i.p.v. bij het paard (als er fysiek of mentaal niets met hem aan de hand is).

Ik snap nog steeds niet wat TS nou met dit topic wil, als je er niets over mag zeggen wat niet in haar straatje ligt. Onzintopic dus.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:45

runningkawa schreef:
Superwomen, dat kun je zo ook afleren
En daarbij leren ze dan tenminste dat de kop niet het belangrijkste deel van het paard.
Dus kunnen ze er aan wennen dat het niet zo erg is dat die omhoog is Lachen
Die zakt vanzelf als ze beter leren rijden Lachen

Toch maak je het dan een stuk moeilijker.
Het paard heeft er baat bij dat het snel wordt afgeleerd.

Citaat:
Soms wordt er al aan die kop getrokken terwijl ruiters er nog af kukelen zonder beugels.
Das de wereld op zijn kop. Hang daar maar een elastiekje aan, zeg ik dan

Hier ben ik het dus mee eens. Voor de meeste is de kop toch héél erg belangrijk, dan moet je daar een oplossing voor zoeken waar het paard het meeste aan heeft. Veel ruiters krijg je het toch niet aan de kop dat ze de teugels een moeten "laten zitten" en hun handen stil houden etc. Misschien in het uurtje les, maar daarna gaan ze weer lekker verder.... Das niet goed voor het paard. Geef de ruiter wat rust om op de dingen te letten die belangrijker zijn.
Dan komt de rest vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:49

Het word er niet makkelijker op.
Men denkt dat het makkelijk wordt.
Maar met de kop naar beneden getrokken wordt het gevoel in de rug niet beter.
Dat blijft een plank.
Er is namelijk geen ontspanning, maar dwang Lachen

Men hoort te leren dat het niet erg is als er niet aan de teugel gereden wordt.
Nu is dat een soort van falen ofzo?

Lekker hoofd omhoog en een ruiter die gaat oefenen op zijn eigen kunsten.
ook dan gaat vanzelf een ker dat hoofdje omlaag.
Nee niet in een dag, een week of een maand.
maar dat is niet erg.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:55

Persoonlijk vind ik een elastiek geen oplossing.

Citaat:

Dit moet idd anders, ben ik met je eens.

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:02

Quote Waarom onkunde? Er zijn paarden die Anky niet eenst tot een eerlijke ontspanning kan krijgen...

Ik ben het helemaal met je eens Haha!
[/quote]

Volgen jullie lekker half Nederland!! Raar argument, als half Nederland zn paard elke dag in elkaar beukt ga jij dat toch ook niet doen omdat dat normaal schijnt te zijn?? Volg je eigen gevoel en behandel je paard met respect dan zal hij ook zn best doen voor jou!!

En waarom denk je dat sommige paarden er alles aan doen om onder het werk uit te komen???

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:34

imd schreef:
Persoonlijk vind ik een elastiek geen oplossing.

Citaat:

Dit moet idd anders, ben ik met je eens.

Een elastiek is ook geen oplossing maar een hulpje.
En dat laatste is, vind ik hét probleem. Men ziet het volgens mij als falen. De "in hun ogen" stap terug te groot, terwijl het paard helemaal niet nagevelijk is.
Dán zie ik liever een hulpteugel, dan dat gepluk en getrek in die mond, terwijl ze ook nog
voorover zitten, schouders naar voren, paard niet aan het been.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:41

Ik geloof ook dat de meeste paarden echt niet alles doen om onder het werk uit te komen. Dan ligt het probleem echt aan de ruiter of aan andere zaken (fysiek, mentaal e.d.). En als het toevallig een paard is, dat wel onder het werk uit wil komen, zoek dan de OORZAAK, in plaats van af te dwingen met hulpteugels.

En waarom dan wedstrijden gaan doen met dit paard? Daar heb ik nou zo'n hekel aan, mensen die hun paard dwingen dingen te doen, die ze niet willen. Zoek dan een paard die er wel plezier in heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:44

Ik zie het hulpje er in niet
Paard word toch in een houding gedwongen.
Hij gaat toch lopen hoe het voor hem dan het gemakkelijkste is en dat is blijkbaar niet met zijn hoofd omlaag.

Rukken en plukken om een paard naar beneden te krijgen hoort niet
een hulpteugel om een paard naar beneden te krijgen hoort niet.
En dát moet paardrijden Nederland in durven zien.
Dat het geen schande is als je paard niet naar beneden loopt.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:54

Tegen Haha! Paard gaat er vaak op hangen en vaak is het gewoon rijtechnisch op te lossen Knipoog

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:16

runningkawa schreef:
Ik zie het hulpje er in niet
Paard word toch in een houding gedwongen.
Hij gaat toch lopen hoe het voor hem dan het gemakkelijkste is en dat is blijkbaar niet met zijn hoofd omlaag.

Rukken en plukken om een paard naar beneden te krijgen hoort niet
een hulpteugel om een paard naar beneden te krijgen hoort niet.
En dát moet paardrijden Nederland in durven zien.
Dat het geen schande is als je paard niet naar beneden loopt.

Helemaal mee eens!!

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:50

ik vind het onzin dat je zegt dat een instructrice die elastiek aanbiedt meteen mag vertrekken je kan toch nee zeggen iedereen rijdt anders en iedereen heeft andere meningen GELUKKIG