heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

makol2

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:48

mijn instructrice is echt heel goed Lachen
(ze komen binnekort bij ons wonen)(een ander huis wij gaan namelijk in de 'schuur' wonen.)
ze is heel rustig en heeft altijd een idee als ze iets doet wat niet mag zonder te kloppen te slaan of eender wat.
sporen gebruik ik niet 'ik zou er al lang afliggen' en een zweep ook niet.
wat ik nog goed aan haar vind is dat ze niet kijkt naar jou (toch wel)
maar kijkt wat we samen kunnen leren
want ik vind dat de meeste instructeurs bijna alleen kijken naar jou
maar dat is mijn mening hierover Haha!
ik vind het leuk dat ik een leuk zadeldoek heb maar een gewoon zadel hoofdstel
en ik heb een bitlooshoofdstel meer heb je toch niet nodig..
ik heb wel bandages maar ik gebruik ze gewoon als oefening om iets aan hun benen te verdragen (als je moet borstelen enzo,...)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:11

Alane schreef:

@Rianneke: Aan een kopstuk zit geen sperriem.

Clown

die opmerking die ik maakte was meer zo bedoelt van :mensen weten toch niet waar het voor dient, dan kan je je hoofdstel ook ophangen aan je sperriemje als je em schoonmaakt Clown

Alane schreef:
twijfel aan hetgeen mij vroeger is geleerd over de slofteugel... peerd sloft is inaktief achter(= giga stofwolk), om te helpen achter aktief te worden is de slof 'uitgevonden' , het 'sloffen' achter kan ook tijdens het springen, en daarom gebruikt bij het springen...
Dressuurmatig kan een sloffende achterkant zeker opgelost worden, maar tijd is vaak geld en 'hulp' hetzij mechanisch is vaak welkom.... vooral bij hartnekkigen.

maaaarr ik kan het geheel mis hebben.... wie weet het beter?

mij hebben ze gewoon geleerd dat de slof voor de mooie krul was Haha! maar springen met een slof ja? heb je dat wel eens gezien? dat vind ik dus echt het *pieeepppppp* wat je een paard aan kan doen met een slof! Boos!

makol2 schreef:
een paard blijft een paard en moet je niet behandelen als een mens (setjes en de duurste dingen) een paard weet zelf niet ow nu heb ik bandages aan van ANKY aaaaaah nu val ik flauw

precies! maar goed ik denk altijd zo van heb liever goed voer en meer stro in de stallen of wat dan ook, dan dat ik dure overbodige merk-dingen ga kopen... maar goed zo ben ik...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 21:14

ja vind ik ook! Ik heb nu gelukkig ook les van iemand die jou als combinatie verbeterd. En in je houding weinig tenzij je daarmee je paard meer belast etc.. en je ziet idd (heb het zelf met iemand anders waar ik ook les van KREEG) zij gaat alleen uit van jou en je anky houding. ik reed op een 3 jarige die alleen zadelmak was en verder niks op links was ze wat moeilijk. ik ben van mening dat je een jong paard rechtuit op 4 benen moet laten lopen... en van daaruit moet werken (en zeker met dit paard is 1.69 3,5 jaar en nog niet helemaal uitgegroeid etc etc) maar zij vond juist dat ik zo'n jong paard op de volte moest rijden. en dan ook nog zo:
bv:
- linker volte (grote volte)
- 'trekken' aan de buitenteugel
- stelling naar binnen
- en binnenbeen eraan
Dit is in theorie wel hoe het moet je moet een paard op buitenteugel rijden... maar zo'n jong paard dat amper op haar benen kan rijden toch niet!!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:44

Het lijkt wel of het tegenwoordig:
- alleen nog maar om setjes (bandages dekjes etc) draait...
Heb wel setjes maar alleen omdat ik het krijg of mooi vind, maar ga niet zoeken omdat die of die kleur daar perfect bij past maar ik heb wel veel dekjes maar gewoon omdat ik de kleur graag zie.
- mensen zolang er maar anky of pessoa op staat het kopen...
Heb ik niet eens, ben heel content met mijn HH's, merkloos of iets anders Clown
- ze er al mogelijk tuig aan hangen om hun paard beter te laten 'luisteren' terwijl ze vaak gewoon met een trensje en een simpel hoofdstel, consequent zijn, eerlijk tegen je paard een heel eind komt...
Ik gebruik voor het ogenblik een pessoabit omdat ik moet en het eventjes nodig is (liever geen commentaar op) maar zodra het weer kan schakel ik weer over op m'n trensje Ja . Ook probeer ik zo min mogelijk in z'n mond te zitten, zodra ik echt in z'n mond zit, krijg ik op m'n donder van m'n instructrice dus leer ik het wel Knipoog
- de 'slof' is helemaaal uit... je moet nu minstens met een thiedeman rijden...
Ik heb wel een elastiek maar die gebruik ik alleen maar om te longeren en dan gebruik ik hem nog zelden, longeer liever met gewoon halster.
- je paard kan toch handig een paar dagen alleen in zijn stal staan (dus gewoon 24 uur tussen die 4 muren)
M'n paardje staat alle dagen op het land, behalve als het echt slecht weer is of er storm voorspeld word.
- alles ligt aan je paard of aan de mede ruiter in de bak :S
Ik zoek alles eerst bij mij dan pas bij m'n paardje, als ik bv op de volte zit en naar links wilt en hij naar rechts loopt is het totaly my fould
- een paard ziet als ie al buiten zijn stal komt alleen nog maar de witte hekjes/bak dus...
We gaan nu 1 keer de baan op in de week (naar de binnenpiste, ong 10-15min. stappen) nog niet eerder omdat hij toen nog niet verkeersmak staat en niet langer omdat hij geen ijzers geeft (rij dan ook in het gras) en ik niemand vind om op wandeling te gaan.
- men durft vaak niet meer alleen/uberhaubt naar buiten laat staan een flink stuk galoperen...
Ik ga niet alleen naar buiten omdat hij te jong is, galoperen wil ik echter heel graag doen maar heb ik nog niet genoeg onder controle

Verder draag ik wel altijd m'n cap en men bodyprotector (ook op m'n eigen paardje) voor de veiligheid,
ik heb al een paar keer men ribben gekneust en wil graag verder rijden. Peesjes doe ik zowiezo altijd om omdat m'n paardje zich durft verstappen of zichzelf aantikt dus voor zijn veiligheid, bandages gebruik ik alleen eens voor op de foto. Ik rij met zweep om hem gewoon eens aan te tikken als ik hem echt niet vooruit krijg, gebruik hem ook zelden Clown . Ook probeer ik het beste voor men paard te hebben wat aardig lukt, leuke stal met een dikke pak stro en hooi, likstenen, een speelbal, overdag in de wei, eens lekker knuffelen en poetsen ipv rijden..
Maar ik snap wel wat je bedoelt, ik zie ook meer en meer dure merken en mensen die met zweep, sporen en hulpteugels rijd terwijl het niet nodig is. Ook zie ik meer en meer mensen die hun paard vanaf hun 2.5 inrijdt om als ze 3 zijn wedstrijden te gaan rijden (zowel dressuur of springen). Zonder dat ze ook maar 1 keer gewoon gaan wandelen, een beetje spelen met hun paard of gewoon eens een poetsen. Paardrijden is "in", ik denk dat de mensen daarom zo gepresteerd zijn om allerlei duur spul te hebben en hun paard opgesloten in de box houden zodat hij zich niet blesseerd en ze zo de Da niet moeten betalen en dan allerlei hulpmiddelen gebruiken omdat ze dan verbaast zijn dat hun paard zo zot is.

Oops beetje lang Bloos Clown

makol2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:52

haha dit word een echt kletstopic Haha!
ik gebreuk geen zweep omdat ze uber gevoelig is aan haar buik als ik dat zou gebreuken zou ze gaan lopen, bokken enzo dus ja,...
ik probeer zoveel mogelijk uit men zit te rijden dan met men handen in die mond te trekken
ik zou het ook niet graag hebben als ze dat bij mij deden.
dat vind ik niet goed aan maneges daar rijden ze alleen met hun handen.
en is het rondjes draaien en niets meer. Slapen

makol2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:53

colette_007 schreef:
ja vind ik ook! Ik heb nu gelukkig ook les van iemand die jou als combinatie verbeterd. En in je houding weinig tenzij je daarmee je paard meer belast etc..

zo is mijn instructrice ook en dat vind ik supper Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 01:38

ik heb al 4 instructuers versleten die alleen maar bezig waren ons af te breken Clown
*zucht* men heeft het over setjes, hulpteugels en bladiebla.. ik mis ergens toch ook de zeemaninstructie.... mag niet wat kosten maar we verwachten het beste...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 16:21

idd ik rijd gewoon met een dekje dat geen plekken veroorzaakt helemaal verkleurd maar doet er niet toe. Goede beenbeschermers (pees en strijklappen) simpel hoofdstel met enkel of dubbelgebroken trens vzh/springzadel... niks bijzonders... ik besteed dan ook mijn geld aan les te nemen van bv. P raymakers, A. voorn en J. bankers

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:25

Alane schreef:
ik heb al 4 instructuers versleten die alleen maar bezig waren ons af te breken
*zucht* men heeft het over setjes, hulpteugels en bladiebla.. ik mis ergens toch ook de zeemaninstructie.... mag niet wat kosten maar we verwachten het beste...

ik ben nu nog een goede instructeur aan het zoeken *zucht* mijn vorige die heeft geen tijd meer omdat ze nu 2 kindjes heeft dus ja...
maar ik vind veel instructeurs nog heel gericht naar het mooie plaatje kijken vind ik Bloos terwijl het bij mij juist om de ontspanning gaat en dat het goed aanvoelt! maar goed volgende zomer hoop ik weer iemand te hebben die mij en me paard snapt Clown

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:06

colette_007 schreef:
ik besteed dan ook mijn geld aan les te nemen van bv. P raymakers, A. voorn en J. bankers

Ik ben het met je eens dat dure spullen niet voor het welzijn van het paard gaan, maar ik denk dat P. Raymakers, A. Voorn (naar ik begrepen heb VOORAL A. Voorn) en J. Bankers het wel waarderen als je er een beetje goed verzorgd bijloopt met je paard! Ik vind het ook een mooi gezicht als mensen aandacht aan de verzorging van het geheel besteden. Het zegt ook iets over je. Als ik mensen hier uit de buurt met een eigen handels-/africhtingsstal rond zie rijden met een verkleurd dekje en een oud jasje en onverzorgd haar, dan heb ik meteen twijfels over de professionaliteit van die mensen hoor!

En er zijn toch ook mensen die EN het goede voer en stro etc. EN de ANKY sets kunnen betalen? Het een sluit het andere niet altijd uit! En dat moeten ze zelf weten.

Ik heb hiervoor meestal meerdere paarden tegelijk gereden, en veel verschillende. Dus ik had veel spullen (vaak merkloos) voor verschillende paarden. Nu rij ik er nog eentje en heb besloten om alleen nog maar een paar kwalitatief goede spullen over te houden. Het blijft echt veeel langer mooi en gaat langer mee. Mijn merkloze neusriemen, borsttuig en singels waren allemaal een beetje geroest of het leer was niet meer mooi. De merkspullen die ik heb blijven gewoon mooi. Dus ik heb nu alleen nog maar Stubben, BR, Ariat, Petri en omdat mijn HH of merkloze dekjes ofwel verkleuren of de sierrandjes gaan rafelen denk ik er zelfs over om ipv die lading dekjes die ik nog heb (voor al die andere paarden) in te wisselen voor een stuk of drie pads.

Dus. Maar overbodig gebruik van hulpteugels e.d. tja, daar heb ik dan ook wel weer een mening over.

makol2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:25

WowAmigo schreef:
colette_007 schreef:
ik besteed dan ook mijn geld aan les te nemen van bv. P raymakers, A. voorn en J. bankers

Ik ben het met je eens dat dure spullen niet voor het welzijn van het paard gaan, maar ik denk dat P. Raymakers, A. Voorn (naar ik begrepen heb VOORAL A. Voorn) en J. Bankers het wel waarderen als je er een beetje goed verzorgd bijloopt met je paard! Ik vind het ook een mooi gezicht als mensen aandacht aan de verzorging van het geheel besteden. Het zegt ook iets over je. Als ik mensen hier uit de buurt met een eigen handels-/africhtingsstal rond zie rijden met een verkleurd dekje en een oud jasje en onverzorgd haar, dan heb ik meteen twijfels over de professionaliteit van die mensen hoor!
En er zijn toch ook mensen die EN het goede voer en stro etc. EN de ANKY sets kunnen betalen? Het een sluit het andere niet altijd uit! En dat moeten ze zelf weten.

Ik heb hiervoor meestal meerdere paarden tegelijk gereden, en veel verschillende. Dus ik had veel spullen (vaak merkloos) voor verschillende paarden. Nu rij ik er nog eentje en heb besloten om alleen nog maar een paar kwalitatief goede spullen over te houden. Het blijft echt veeel langer mooi en gaat langer mee. Mijn merkloze neusriemen, borsttuig en singels waren allemaal een beetje geroest of het leer was niet meer mooi. De merkspullen die ik heb blijven gewoon mooi. Dus ik heb nu alleen nog maar Stubben, BR, Ariat, Petri en omdat mijn HH of merkloze dekjes ofwel verkleuren of de sierrandjes gaan rafelen denk ik er zelfs over om ipv die lading dekjes die ik nog heb (voor al die andere paarden) in te wisselen voor een stuk of drie pads.

Dus. Maar overbodig gebruik van hulpteugels e.d. tja, daar heb ik dan ook wel weer een mening over.

ja Lachen

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:35

Rianneke schreef:
ik ben nu nog een goede instructeur aan het zoeken *zucht* mijn vorige die heeft geen tijd meer omdat ze nu 2 kindjes heeft dus ja...
maar ik vind veel instructeurs nog heel gericht naar het mooie plaatje kijken vind ik Bloos terwijl het bij mij juist om de ontspanning gaat en dat het goed aanvoelt! maar goed volgende zomer hoop ik weer iemand te hebben die mij en me paard snapt Clown

Maar mijn instructeur vindt juist het ontspannen plaatje een mooi plaatje. En hij verafschuwt een zogenaamd mooi maar afgedwongen plaatje. Dus het is maar net hoe de instructeur is. Op marktplaats kan je ook kijken voor instructeurs, of informeer eens in de buurt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:08

spokie79 schreef:
Maar mijn instructeur vindt juist het ontspannen plaatje een mooi plaatje. En hij verafschuwt een zogenaamd mooi maar afgedwongen plaatje. Dus het is maar net hoe de instructeur is. Op marktplaats kan je ook kijken voor instructeurs, of informeer eens in de buurt.

het is idd maar net hoe de instructeur is en er zijn er hier in de buurt maar weinig die aan mijn eisen voldoen om het zo maar te zeggen Bloos ben best moeilijk Tong uitsteken

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 19:26

Ik wist eigenlijk niet eens dat er zulke instructeurs waren, totdat ik hem tegenkwam. Nu wil ik echt niet meer anders. Ik wist wel dat ik het niet wilde op de manier waarop ik les kreeg. Almaar die druk opbouwen, voel ik me helemaal niet fijn bij.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 19:41

Ja idd natuurlijk wil ik er verzorgt uit zien... maar k heb gewoon een pees en stijk set.. en geen bandages met anky dekje en bijpassende rijbroek, jas etc etc etc...
en ja ben heel blij met mijn instructie Haha!

makol2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:01

colette_007 schreef:
leuk Haha!
en ja ben heel blij met mijn instructie Haha!

haha wat l

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:05

WowAmigo schreef:
colette_007 schreef:

Ja, en toch... ik begrijp de aversie tegen Anky dekjes (persoonlijk vind ik de pads van HH ook uiststekend voldoen) maar wat nou als een Anky-zadel het beste op je paard past? En voor jou het beste zit? Ik ben dan wel weer iemand die best een hoop geld aan een goed zadel wil besteden, ik denk namelijk ook dat ik nogal lang met een zadel doe. En om dan een goedkoop zadel te kopen... een versleten of slechtpassend zadel is gewoon slecht voor de rug van het paard.
En ik heb liever een duur hoofdstel dan een goedkoop hoofdstel en dat heeft dan voornamelijk met de kwaliteit van het leer te maken. Ik heb genoeg hoofdstellen gezien met scherpe randjes aan het leer, leer wat hard en stug was... dat lijkt mij niet fijn voor dat gevoelige neusje.
Punt is: ik zeg niet zo gauw dat iets wel of niet kan, maar het gaat erom of het goed is voor je paard. Ik denk dat ik met hulpteugels mn paard geen lol doe. Maar ik geloof wel dat bandages een goed plan zijn, ook omdat mijn instructrice (die helemaal niet van de setjes en toeters en bellen is) dat je met een dressuurtraining altijd moet bandageren. Zij heeft mij ook geleerd hoe. En als ik dan toch bandageer, doe me ze dan maar in de kleur van de pad, ziet er wel zo leuk uit. Maar het gaat mij niet om het setje.
Een goedpassend zadel is essentieel voor het behoud van de rug van je paard, en als dat een duur merkzadel is, dan maar een duur merkzadel. Zelfde geldt voor hoofdstellen, maar geldt ook voor voer, stro, dat geldt voor de stalling, of hij naar buiten kan, of hij iets heeft om naar te kijken (no way dat mijn paard 24u per dag naar een muur staat te kijken, hij moet gewoon overdag naar buiten kunnen en andere paarden kunnen zien vanuit de box).
En dat dat geld kost... het zij zo. Een abonnement bij de dierenarts is duurder. Stresstherapie is nog duurder. Volgens mij gaat het om prioriteiten stellen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 21:13

Ja tuurlijk ik heb ook lemetex hoofdstellen (en zadel) en voor de rest alleen maar stubben zadels. Maar dat is gewoon voor behoud van je paard! een goed passend zadel is veel beter dan een mooi maar kwalitatief slecht zadel met een 'hip bontje of dekje'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:15

Jij snapt mij! (en volgens mij begrijp ik jou ook) Met jou kan ik praten!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 21:26

Haha! idd Knipoog maar ja tegenwoordig heb je daar niet veel mensen meer van....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:33

Als je een zadel koopt vanwege het merk.... ?????
Ik koop een passend zadel, passend voor ruiter en paard, zal me aan m'n kont roesten welk merk dat heeft...
idem voor hoofdstellen.... moet perfect passen zonder knipwerk... als passier of stubben niet past dan zoek je verder.... wil het nog niet lukken dan laat ik er 1 verbouwen/aanpassen.
Ieder peerd zijn/haar eigen dekje, wordt 1 dekje per dag gebruikt, 3 paarden = 18 tot 21 dekjes in de week...
beschermers worden na gebruik gereinigd... en dan heb je aan 1 set niet voldoende.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 21:37

Ik gebruik mijn dekjes 1 week en dan worden ze gewassen... met 15 paarden word het al snel te veel elke dag nieuwe dekjes :S
en ja ik koop qua hoofdstel en zadel merk omdat kwaliteit (uit eigen ervaring) garant is bij stubben en lemetex. Stubben heeft een onverwoestbare boom. Men zegt dat het net lijkt alsof je op een beton plaat zit... maar dat vind ik gewoon gezeur. het gaat hier om het behoud van je paard. En een teugel/beugelriem of wat dan ook tijdens een parcours breken kan ik er niet bij hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:42

Ik koop geen zadel vanwege het merk. Maar als ik op zoek ben naar een zadel, en toevallig ben ik zeer tevreden over een merkzadel, omdat dat het beste past, dan wordt het een merkzadel. Zou een merkloos zadel aan al mijn eisen voldoen, wordt het een merkloos zadel. Het maakt mij idd niet uit welk merk een zadel heeft, als de kwaliteit en pasvorm maar uitstekend zijn. En dan kom ik op de een of andere manier wel altijd uit bij merkzadels. En dat heeft te maken met een bepaalde kwaliteit die ik zoek, die vind ik niet bij een wintec of een divoza zadel. Plus dat goedkoop bij zadels over het algemeen duurkoop blijkt te zijn, dan liever een keer een hoop geld uitgeven, dat 200 keer een beetje.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:54

Ik ga voor meer dan "het beste" past.... het moet perfect passen, anders help je je paard maar ook jezelf naar de mallemoeren.
Er zijn meer merken die kwaliteit leveren, Lemetex heeft standaardmaten, past het je paard is het prima past het niet heb je een probleem.
Harry's Horse is ook een merk Pling Zadelmarkt heeft ook merken...
bepaalde kwaliteit zoek je niet alleen in een merk maar ook in de pasvorm, service enz. enz.
Ik vind de pads van HH slecht, ik heb pads van Passier, Anky en Rambo, dekjes van eskadron enz.

Het gebrek aan tijd, zin of wasmachine mag geen excuse zijn om de dekjes slecht te onderhouden.... je maakt er tijd voor vrij of je zorgt ervoor dat je er tijd voor krijgt... netzoals je je zadel en hoofdstel onderhoud, je trailer, auto, huis, enz....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:01

Dat is exact hoe ik het bedoel...