aan de lijn de stemcommando's geven dan ohz de stemcommando samen met de hulp......... en uiteindelijk blijft de stem weg........
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

nikki160287 schreef:mee eens, mensen moeten eens geduld leren hebben. Met geduld heb je al die hulpmiddelen echt niet nodig.
helemaal mee eens Citaat:Sporen zijn bedoeld voor zijwaartse bewegingen (en eventueel "omhoog"). Maar dan nog: Wel eens gezien dat er een vlieg op de flank van het paard gaat zitten? Het paard reageert er gelijk op, dus hij kan duidelijk een vlieg voelen! Maar als een paard een vlieg kan voelen, waarvoor heb je dan sporen nodig om je bedoelingen over te brengen? Het is net zoiets als een buitenlander die geen Nederlands verstaat iets duidelijk proberen te maken: je kan harder gaan roepen, maar het probleem zit hem niet in het slechte gehoor van de buitenlander, maar in het feit dat hij jouw taal niet verstaat. Toch gaan de meeste mensen in een dergelijk geval harder praten, en zo doen we dat dus ook bij het paard. Als hij een beenhulp niet goed begrijpt gebruiken we sporen want daarmee kunnen we harder "roepen"... Maar een goede ruiter heeft geen sporen nodig, die verstaat de kunst om zijn paard te leren luisteren naar subtiele beenhulpen...'
Erretje schreef:Daarnaast, wat de slof betreft: ga zelf maar eens een half uur in de zelfde houding lopen, moet je 's kijken hoeveel pijn je in je nek krijgt.
Erretje schreef:
Daarnaast, wat de slof betreft: ga zelf maar eens een half uur in de zelfde houding lopen, moet je 's kijken hoeveel pijn je in je nek krijgt. Hoe kun je nu van een (jong) dier verwachten dat hij het klakkeloos accepteert dat jij wilt dat hij meer dan een halfuur achtereen in dezelfde onnatuurlijke houding loopt! Ik snap het hopelijk tijdelijk gebruik met betrekking tot kopstoten maar niet om een paard wat amper onder zadel is 'er even door te rijden' omdat hij zijn hoofd niet stil houdt.
Katja schreef:Erretje schreef:Daarnaast, wat de slof betreft: ga zelf maar eens een half uur in de zelfde houding lopen, moet je 's kijken hoeveel pijn je in je nek krijgt.
Deze opmerking getuigt niet van erg veel verstand van zaken wat betreft het gebruik van een slofteugel.
Renske_ schreef:Erretje schreef:
Daarnaast, wat de slof betreft: ga zelf maar eens een half uur in de zelfde houding lopen, moet je 's kijken hoeveel pijn je in je nek krijgt. Hoe kun je nu van een (jong) dier verwachten dat hij het klakkeloos accepteert dat jij wilt dat hij meer dan een halfuur achtereen in dezelfde onnatuurlijke houding loopt! Ik snap het hopelijk tijdelijk gebruik met betrekking tot kopstoten maar niet om een paard wat amper onder zadel is 'er even door te rijden' omdat hij zijn hoofd niet stil houdt.
ik rij geen enkel paard een halfuur achter elkaar in dezelfde houding, of ie nou 3 of 13 is ik wissel veel af. sowieso heft da niets met de slof te maken..
en bij eentje van 13 verwacht ik uiteraard veel meer dan van een jong groen dier, maar ik verwacht wel reactie op been(vandaar spoortje zoals uitgelegd moest ik met been flink eraan zitten+bijtikken met zweepje wat niet fijn werkte, spoortje om en sindsdien snapt ze kuit ook) en ik verwacht ook dat ze mn hand opzoekt en wil volgen, perfecte nageeflijkheid verwacht ik nog niet, dat kan ook niet zo snel.
de slof bij mn jonkie is er trouwens allang weer af, sterker nog die was er al af voordat dit topic begon
Katja schreef:En daarom mogen mensen met verstand van zaken niet meer met een slof rijden??
equimassage schreef:Erretje: Ok misschien een beetje off topic maar wat bedoel je met versleten peeskappen aan het hoofd???
Erretje schreef:Dat klopt en dat is nou net vaak het probleem. Ik heb het over paarden met compleet versleten peeskappen aan het hoofd door het het verkeerd gebruik van een slofteugel.