Slof en sporen bij jong paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Slof en sporen bij jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:00

zo doe ik het nog steeds Lachen Lachen

aan de lijn de stemcommando's geven dan ohz de stemcommando samen met de hulp......... en uiteindelijk blijft de stem weg........ Lachen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:04

op de schouder tikken vind ik zelf niet zo fijn logischer vind ik om bij het aanleren van een beenhulp net achter je kuit bij te tikken met het zweepje, dan leggen ze de link tussen been=reactie sneller dan wanneer je been geeft en op de schouder bijtikt
stenmphulp in het begin erbij doe ik ook, tot t zonder stem ook kan

en bij het ene paard valt t kwartje sneller dan bij het andere paard.
op t werk ben ik er eentje aan t inleren samen met een vriendin, die snapt alles erg snel
wis snapte alles ook erg snel behalve beenhulp, en van bijtikken met zweep werd ze nijdig, spoortje geprobeerd en sndsdien snapt ze het wel
maar zo zijn er vast ook paarden die juist helemaal niet zo op een spoortje reagerenen het of niet snappen of er erg heftig op reageren
dat is bij iedere paard anders en een kwestie van uitproberen wat er voor jouw paard t fijnste werkt Lachen

humprhy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:14

nikki160287 schreef:
mee eens, mensen moeten eens geduld leren hebben. Met geduld heb je al die hulpmiddelen echt niet nodig.

ja inderdaad daar ben ik het ook mee eens
hoe leer je dat jonge paard nou zijn hulpen voor hou je em helemaal in
en achter drijf je em aan en dan met sporen dan weet hij het toch ook niet meer

Caprice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:34

Ja helemaal mee eens

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:05

@hummphry: Wie zegt dat ie voor helemaal in gehouden wordt? Waarmee dan? Je bedoelt toch niet de slof? Die werd daar door TS niet voor gebruikt hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:41

De slofteugel is misschien júist iets voor een jong paard. Ik kan me voorstellen dat je, als je naar het bos gaat, hem er omhangt en erbij pakt als de rem even kwijt is.
(maar niet als dressuurmatige hulp)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:58

Daarvoor kan je beter een ervaren leerpaard meenemen dat het jonge paard ook kent. Het jonge paard zal misschien best een keer wegschieten, maar gaat echt niet weg van het leerpaard.
Daardoor krijgen ze meer vertrouwen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:18

Tikje op de schouder gebruik ik alleen bij paarden die ik te eng vind om achter mijn been aan te tikken. Als je wilt dat je paard voorwaarts gaat dan moet je hem ook van achteren aandrijven.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:43

Ik quote deze nog maar eens, vind ik het best omschrijven hoe ik tegen het gebruik van sporen kijk:

Citaat:
Sporen zijn bedoeld voor zijwaartse bewegingen (en eventueel "omhoog"). Maar dan nog: Wel eens gezien dat er een vlieg op de flank van het paard gaat zitten? Het paard reageert er gelijk op, dus hij kan duidelijk een vlieg voelen! Maar als een paard een vlieg kan voelen, waarvoor heb je dan sporen nodig om je bedoelingen over te brengen? Het is net zoiets als een buitenlander die geen Nederlands verstaat iets duidelijk proberen te maken: je kan harder gaan roepen, maar het probleem zit hem niet in het slechte gehoor van de buitenlander, maar in het feit dat hij jouw taal niet verstaat. Toch gaan de meeste mensen in een dergelijk geval harder praten, en zo doen we dat dus ook bij het paard. Als hij een beenhulp niet goed begrijpt gebruiken we sporen want daarmee kunnen we harder "roepen"... Maar een goede ruiter heeft geen sporen nodig, die verstaat de kunst om zijn paard te leren luisteren naar subtiele beenhulpen...'

Daarnaast, wat de slof betreft: ga zelf maar eens een half uur in de zelfde houding lopen, moet je 's kijken hoeveel pijn je in je nek krijgt. Hoe kun je nu van een (jong) dier verwachten dat hij het klakkeloos accepteert dat jij wilt dat hij meer dan een halfuur achtereen in dezelfde onnatuurlijke houding loopt! Ik snap het hopelijk tijdelijk gebruik met betrekking tot kopstoten maar niet om een paard wat amper onder zadel is 'er even door te rijden' omdat hij zijn hoofd niet stil houdt.

Ik probeer een beetje begrip voor ze te hebben dat ze er niet altijd zin in hebben of je niet gelijk begrijpen of jij hen, het zijn toch ook maar dieren? Dat los ik niet op door er een slof of sporen bij te halen. De laatste keer dat ik startte met een groen paard in een B-proefje was ik de enige zonder sporen????? In mijn lestijd mocht je niet zomaar met sporen rijden, laat staan met een slof. Mijn instructrice noemde dat 'een baby een scheermes geven'. Ik sta er echt van te kijken hoe makkelijk men naar dit soort dingen grijpt. Vind ik erg jammer en ook wel een beetje respectloos....dat is mijn mening.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:47

Erretje schreef:
Daarnaast, wat de slof betreft: ga zelf maar eens een half uur in de zelfde houding lopen, moet je 's kijken hoeveel pijn je in je nek krijgt.

Deze opmerking getuigt niet van erg veel verstand van zaken wat betreft het gebruik van een slofteugel.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:49

Erretje schreef:

Daarnaast, wat de slof betreft: ga zelf maar eens een half uur in de zelfde houding lopen, moet je 's kijken hoeveel pijn je in je nek krijgt. Hoe kun je nu van een (jong) dier verwachten dat hij het klakkeloos accepteert dat jij wilt dat hij meer dan een halfuur achtereen in dezelfde onnatuurlijke houding loopt! Ik snap het hopelijk tijdelijk gebruik met betrekking tot kopstoten maar niet om een paard wat amper onder zadel is 'er even door te rijden' omdat hij zijn hoofd niet stil houdt.

ik rij geen enkel paard een halfuur achter elkaar in dezelfde houding, of ie nou 3 of 13 is ik wissel veel af. sowieso heft da niets met de slof te maken..
en bij eentje van 13 verwacht ik uiteraard veel meer dan van een jong groen dier, maar ik verwacht wel reactie op been(vandaar spoortje zoals uitgelegd moest ik met been flink eraan zitten+bijtikken met zweepje wat niet fijn werkte, spoortje om en sindsdien snapt ze kuit ook) en ik verwacht ook dat ze mn hand opzoekt en wil volgen, perfecte nageeflijkheid verwacht ik nog niet, dat kan ook niet zo snel.

de slof bij mn jonkie is er trouwens allang weer af, sterker nog die was er al af voordat dit topic begon Knipoog

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:36

Katja schreef:
Erretje schreef:
Daarnaast, wat de slof betreft: ga zelf maar eens een half uur in de zelfde houding lopen, moet je 's kijken hoeveel pijn je in je nek krijgt.

Deze opmerking getuigt niet van erg veel verstand van zaken wat betreft het gebruik van een slofteugel.

Dat klopt en dat is nou net vaak het probleem. Ik heb het over paarden met compleet versleten peeskappen aan het hoofd door het het verkeerd gebruik van een slofteugel.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:41

En daarom mogen mensen met verstand van zaken niet meer met een slof rijden??

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:44

Renske_ schreef:
Erretje schreef:

ik rij geen enkel paard een halfuur achter elkaar in dezelfde houding, of ie nou 3 of 13 is ik wissel veel af. sowieso heft da niets met de slof te maken..
en bij eentje van 13 verwacht ik uiteraard veel meer dan van een jong groen dier, maar ik verwacht wel reactie op been(vandaar spoortje zoals uitgelegd moest ik met been flink eraan zitten+bijtikken met zweepje wat niet fijn werkte, spoortje om en sindsdien snapt ze kuit ook) en ik verwacht ook dat ze mn hand opzoekt en wil volgen, perfecte nageeflijkheid verwacht ik nog niet, dat kan ook niet zo snel.

de slof bij mn jonkie is er trouwens allang weer af, sterker nog die was er al af voordat dit topic begon Knipoog

Ik heb het ook niet over jou persoonlijk hoor, als jij de slof echt alleen gebruikt om te voorkomen dat jij een een kopstoot krijgt kan ik daar nog enigzins begrip voor opbrengen, of mensen die een slof moeten gebruiken als noodrem om gevaarloijke situaties te voorkomen. Maar en slof bij een jong paard gebruiken 'om hem er even lekker doorheen te rijden' of 'dat hij zijn hoofd stil en op een bepaalde plaats moet houden' vind ik pure mishandeling. Dat kan je niet verwachten van een jong dier dat in een onnatuurlijke houding moet lopen, overigens van een volwassen paard ook niet. De foto die ik zag zonder slof zag er prima uit, dus dat overtuigt mij ervan dat je prima zonder kan en dus die slof niet gebruikt om het paard in de houding te dwingen. Nou ja, en een spoortje, ik gebruik ze niet bij jonge onervaren paarden, maar het is jouw goed recht.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:48

Katja schreef:
En daarom mogen mensen met verstand van zaken niet meer met een slof rijden??

Iedereen mag van mij met een slof rijden, als je maar weet wat je doet. Het blijft een gevaar dat de slof wordt gebruikt om een paard in een bepaalde houding te dwingen omdat je dat zonder niet voor elkaar kunt krijgen. Het moet een HULPmiddel zijn, niet een dwangbuis. En ik vind niet dat je van een jong paard kunt verwachten dat hij met een stil hoofd moet lopen als hij moet wennen aan het ruitergewicht e.d.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:37

Ik snap echt niet wat al die mensen hier roepen hoor over de slof. Dwangmiddel, zielig, in een houding moeten lopen.

Volgens mij zijn bijna alle tegenhangers van de slof mensen die dus duidelijk niet weten hoe je hem gebruikt. Dan kan je naar mijn mening er ook niet over oordelen

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:58

zoals vele zegge"n "als je het maar goed gebruikt". Probleem is 90% van de mensen weet niet hoe deze middelen te gebruiken, maar denkt het wel te weten. zelfde met Thieleman en alle andere hulpmiddelen. waarom zijn er anders zoveel paarden met zoveel blessures en is het gem. leeftijd van de rijpaarden in nederland zo dramatische laag.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:08

Ja maar dat is toch geen reden om zo negatief te doen over een hulpteugel. Er zijn ook mensen die misbruik maken van een zweep door om elk wissewasje te meppen, dat word toch ook neit ineens iedereen tegen een zweep.

Alles meot je goed gebruiken, anders kan het schade toebrengen, door verkeerd te rijden kanje ook een paard scheef maken of wat dan ook.

Kimitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:14

Ik heb niet echt veel verstand van hulpteugels ofzo, maar is het niet zo dat je best een slof kunt gebruiken als je daarbij het paard helpt om in een goede houding te lopen? Je kunt het paard met een slof leren om bijv zijn rug goed te gebruiken. Het wordt alleen verkeerd gebruikt als je het paard niet goed kunt rijden zonder slof. Als hulpmiddel af en toe kan het volgens mij niet zo veel kwaad.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:30

Het word idd een nieuwe trend.. Slapen
Meteen al bij zo'n jong beestje sporen.. Helemaal niet nodig. Zowel? Dan is er iets mis met de basis.. Ja

Sushii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:02

Erretje: Ok misschien een beetje off topic maar wat bedoel je met versleten peeskappen aan het hoofd??? Knipoog

ikuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:10

ik gebruik een slof omdat mijn paard anders de lucht in vliegt is nog een jong paard daarom vindt ik het niet zo erg maar sporen is niet zo handig wat hoe doe je dat als je in de zz rijdt?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 09:05

VivaLaVida @ Dat ben ik met je eens. Als je een slof goed gebruikt is er niets mis mee. Ja

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:21

equimassage schreef:
Erretje: Ok misschien een beetje off topic maar wat bedoel je met versleten peeskappen aan het hoofd??? Knipoog

Aansluiting van hals (wervelkolom naar) het hoofd. Geconstateerd door een dierenarts door teveel en/of verkeerd slofgebruik. Was wel een extreem geval hoor!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:22

Erretje schreef:
Dat klopt en dat is nou net vaak het probleem. Ik heb het over paarden met compleet versleten peeskappen aan het hoofd door het het verkeerd gebruik van een slofteugel.

Klinkt heel anders dan 1 extreem geval.