oosterhoff schreef:maar als je een paard hebt dat 8 jaar lang verkeerd gereden is dan is het allemaal zo simpel nog niet.
Jawel hoor
oosterhoff schreef:ja een paard wat eerlijk is en voorwaarts en gelijke druk..... en als dat niet zo is.......
Dan moet je eerst zorgen dat hij scherp voor je been wordt, hem goed voorwaarts rijden en gelijk contact op twee teugels nemen.
oosterhoff schreef:Mijn paard valt als ik niets doe gewoon naar binnen op de linker hand.
Dan is hij niet aan je (binnen) been. Als hij goed aan je been was dan zou je hem heel eenvoudig kunnen corrigeren met je binnenbeen. Je maakt hem iig niet recht en scherp voor je binnenbeen door zijn kop alle kanten op te trekken in allerlei stellingen.
oosterhoff schreef:En op de rechter hand gaat het in de wending onregelmatig.
Dan heb je te weinig impuls. Ook een kwestie van je paard scherper maken op je been en daarbij een goede aanleuning behouden.
oosterhoff schreef:Ik kan alleen naar ontspanning impuls tact en aanleuning rijden als mijn paard recht is.
Nee, je kan een paard pas rechtrichten als je je ontspanning, tact, impuls en aanleuning kunt blijven behouden. Deze aspecten zijn nu eenmaal onlosmakelijk met elkaar verbonden. Rechtrichten komt in het skala niet voor niets NA ontspanning, tact/impuls en aanleuning.
oosterhoff schreef:Zo kort dat ie op dat moment er geen misbruik van kan maken door die stugge kant weer vast te pakken.
Paarden hebben altijd een makkelijkere kant en een moeilijkere kant (en ruiters ook), maar de oorzaak van 'stug' zijn light 9 van de 10 keer bij de ruiter (tenzij een paard echt een afwijkend exterieur heeft). Dan is de ruiter gewoon te stug met zijn hand, of dan zit de ruiter scheef.
Lielle schreef:En dan zul je toch wat meer moeten doen, om die spieren los en sterk te maken. Je praat dus echt over corrigeren
Paarden corrigeer je nog altijd door CORRECT te rijden en niet door allerlei toeren uit te halen. En correct is nog altijd volgens het SKALA. Buigingen, oefeningen, zijgangen, stellingen etc mogen NOOIT ten koste gaan van de impuls, ontspanning, tact en aanleuning. Anders schiet je echt je doel voorbij.
vincenza schreef:op mijn foto's ben ik niet aan het netjes een proef rijden maar de hals van het beestje aan het oprekken
vincenza schreef:zij moest leren de teugels niet uit mijn handen te trekken en dat moest ik van adb zo doen.
Een paard dat goed aan het been is trekt de teugels niet uit je handen hoor, daarvoor hoef je een paard niet in zo'n achterlijke houding te rijden. Op deze wijze gymnasticeer je namelijk NIETS. Als Dhr. ADB dat zo bedoeld zoals jij het laat zien, dan denk ik dat ik nooit een lesje van de beste man hoef.
vincenza schreef:de focus ligt hier niet op hoe mooi ik zit maar op het oprekken van hals- en borstspieren.
Met alle respect; maar je hebt wel een goede correct inwerkende zit NODIG om je paard te kunnen gymnastyseren en CORRECT te kunnen rijden.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 15-12-06 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt