rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:37

Lielle schreef:
rechtsom is hij geneigd zijn achterhand naar binnen te zetten en zich recht te maken.
[...]
ook wat meer richting travers werken op de rechtervolte en schoudervoor links
Waarom doe je rechtsom travers, als ie al de neiging heeft om rechtsom de achterhand naar binnen te zetten?? Ik zou schouderbuitenwaarts rechtsom logischer vinden, voor die aanleuning rechts.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:38

Jasmijn: Ik zeg ook niet dat je het op mijn foto's kunt zien,en over ervaring hoef ik niet te schermen.Dat is wel duidelijk bij mij dacht ik zo.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:43

Lielle schreef:
lichte contrastelling is in feite je paard recht voor zich laten kijken op de volte. Je kunt op die manier de lichte buitenteugel wat in contact krijgen, en wachten tot hij de zware kant los laat.

ik vroeg dit omdat je aangeeft dat je lichte contra vraagt op de linker kant en je druk houd op die stugge kant tot hij los laat. Ik snap dan niet hoe je precies die buitenteugel in dat verhaal wil betrekken en hem recht krijgt.
Contra stelling is in mijn ogen dus meer dan recht en echt de andere kant op vandaar denk ik mijn misvatting. Ik kan mij niet visualiseren hoe jij hem in contra stelling houd maar toch linger stelling blijft behouden op de linker hand.
Je zegt dat je aanleuning krijgt op rechts en dan de stelling overneemt naar links. Maar zoals ik in jou tekst lees is ie al links in stelling.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:45

QQQQ schreef:
Lielle schreef:
rechtsom is hij geneigd zijn achterhand naar binnen te zetten en zich recht te maken.
[...]
ook wat meer richting travers werken op de rechtervolte en schoudervoor links
Waarom doe je rechtsom travers, als ie al de neiging heeft om rechtsom de achterhand naar binnen te zetten?? Ik zou schouderbuitenwaarts rechtsom logischer vinden, voor die aanleuning rechts.

omdat ik een maand verder ben (zie de opmerking ervoor) en die achterhand niet meer zo naar binnen komt Pling Door wat travers te rijden kan ik de buiging rechts verder uitwerken. Overigens gebruik ik niet zozeer schouderbuitenwaarts rechts, wel contrastelling.

@oosterhoff
ik vraag contrastelling op beide handen. Als ik het op de linkervolte doe is dat om de aanleuning rechts te versterken en te wachten tot hij links los wordt. Op de rechtervolte gebruik ik het ook maar dan korter en flitsender, dus even doorstellen, loslaten en aanleuning rechts onderhouden.

Verduidelijkt dat het?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:56

Lielle schreef:
omdat ik een maand verder ben (zie de opmerking ervoor) en die achterhand niet meer zo naar binnen komt Pling Door wat travers te rijden kan ik de buiging rechts verder uitwerken. Overigens gebruik ik niet zozeer schouderbuitenwaarts rechts, wel contrastelling.

@oosterhoff
ik vraag contrastelling op beide handen. Als ik het op de linkervolte doe is dat om de aanleuning rechts te versterken en te wachten tot hij links los wordt. Op de rechtervolte gebruik ik het ook maar dan korter en flitsender, dus even doorstellen, loslaten en aanleuning rechts onderhouden.

Verduidelijkt dat het?

Ik snap je bedoeling wel maar ik kan mij niet goed indenken hoe je contrastelling op de linkerhand rijd met een linker stelling? Of is dat dan een foutje in je tekst?? wat doe je nou precies met je teugels zegmaar wat druk betreft.

Mijn paard is dus links gebogen ze pakt dan ook de linkerkant niet in aanleuning en wil graag gepakt worden op rechts. Ik probeer te aller tijden juist die druk op de linker kant wel aan te nemen. Dat resulteerd in:
Rechterhand: Contrastelling tot wordt nagegeven op die zachte kant met af en toe een inbuiging naar binnen als het echt veel te lang duurt voor ze nageeft.
Linkerhand: stelling naar binnen met, zoals jij aangeeft, een flitscontra (nieuwe dressuurterm?? Knipoog ) tussendoor die ervoor moet zorgen dat mijn paard recht wordt.
De houding van het hoofd is voor mij niet zo belangrijk als ze maar niet gaat knikken of duiken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:59

Lielle schreef:
In draf op linkerhand vooral licht contrastelling rijden en wel buiging links vasthouden tot ik wat aanleuning rechts krijg en dan stelling overnemen naar links.

dat staat er toch niet?
Op de linkerhand rijden met linkerbuiging. Dan contrastelling (dus naar rechts), maar wel gewoon buiging links, wachten op de aanleuning rechts en dan buiging overnemen.

Verder doe je het precies hetzelfde als ik.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:06

Je bedeolt dan dus dat je hem naar buiten laat kijken hoewel je hem in de rest van het lijf naar binnen laat buigen?

(het is puur dat ik het begrijp hoor niet dat ik vind dat jij het niet goed doet maar een andere kijk doet soms wonderen in de practijk en daarom wil ik het echt even begrijpen)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:09

klopt. Soort S bocht dus. In de praktijk lukt dat niet altijd Knipoog maar ik wil iig niet een volledige contrabuiging op de volte, echt alleen in de hals wat omgesteld.

Ik voel het overigens ook niet als aanval hoor, vind dit wel leuk discussieren.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:10

Ik wil dit topic volgen, maar moet nog 'even' de voorgaande pagina's lezen Haha!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:19

Lielle schreef:
klopt. Soort S bocht dus. In de praktijk lukt dat niet altijd Knipoog maar ik wil iig niet een volledige contrabuiging op de volte, echt alleen in de hals wat omgesteld.

Ik voel het overigens ook niet als aanval hoor, vind dit wel leuk discussieren.

tja nu heb ik denk ik in ieder geval het juiste beeld. Vooral dat zinnetje: In de praktijk lukt het niet altijd doet het hier goed. Ik denk inderdaat dat ik dat ook doe maar niet zo bewust. Ik zal eens proberen of ik dat bewuster kan doen om te kijken of dat een ander effect heeft.
Het blijft gewoon een erg lange weg!!! Ik heb zo jaren lang mijn paard verkeerd gereden dus ik kan niemand anders dan ikzelf de schuld er van geven.
wat ik overigens ook doe is extra stelling vragen aan de stugge kant als ze met haar neus heel laag zit/ onder de knie. Ik heb ondervonden dat dat de plek is waar ik haar het beste op die kant kan laten nageven zonder dat ze dan gaat "trekken".

Daarnaast zit mijn paard ook nog niet volledig goed in elkaar. De kop staat er nog wat scheef op. Daarvoor ga ik 8 januari naar Steffi van der Laarse en ik hoop dat zij dat weer voor elkaar gaat krijgen. Ben ook erg benieuwd of ze daarna makkelijker met gelijke druk zal lopen. Maar ik heb zo'n vermoeden dat het een lange weg blijft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:23

zo diep krijg ik deze nog niet ingesteld, maar die zal ik zeker onthouden.

Ik ga trouwens binnenkort eens een masseur vragen om naar deze te kijken, hij is in veel opzichten enorm veranderd, maar die hals krijg ik gewoon niet losser.

Xsara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:27

Ik heb geen keus (niet dat ik het anders niet zou doen, vind het erg belangrijk).
Als ik mijn paard niet rechtricht, is mijn paard kreupel dezelfde of de volgende dag nog.

Ik ben dus gedwongen er elke x als ik rijd er mee bezig te zijn Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:35

Elisa2 schreef:
Jasmijn: Ik zeg ook niet dat je het op mijn foto's kunt zien,en over ervaring hoef ik niet te schermen.Dat is wel duidelijk bij mij dacht ik zo.

Ik doelde ook niet op jou foto's, maar op die van Vincenza Vork

Ik vind wel dat jullie erg ingewikkelde toeren uit moeten halen om jullie paard recht te richten (flitscontra? nog nooit van gehoord!) en ik vraag me af hoe het daarbij is gesteld met de overige aspecten (ontspanning, aanleuning, tact en impuls).

Een paard dat eerlijk voorwaarts met gelijke druk op twee teugels wordt gereden is praktisch al recht. Een paard dat goed aan het been is en met een vriendelijke hand gereden wordt (en dus een fijne constante aanleuning heeft) en toch het buitenbeen in de wendingen nog iets buiten de massa zet is heel eenvoudig te corrigeren door even te begrenzen met je been en/of hand. Daar hoef je geen ingewikkelde toeren voor uit te halen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:41

jasmijn78 schreef:
Elisa2 schreef:

Ik doelde ook niet op jou foto's, maar op die van Vincenza Vork

Ik vind wel dat jullie erg ingewikkelde toeren uit moeten halen om jullie paard recht te richten (flitscontra? nog nooit van gehoord!) en ik vraag me af hoe het daarbij is gesteld met de overige aspecten (ontspanning, aanleuning, tact en impuls).

Een paard dat eerlijk voorwaarts met gelijke druk op twee teugels wordt gereden is praktisch al recht. Een paard dat goed aan het been is en met een vriendelijke hand gereden wordt (en dus een fijne constante aanleuning heeft) en toch het buitenbeen in de wendingen nog iets buiten de massa zet is heel eenvoudig te corrigeren door even te begrenzen met je been en/of hand. Daar hoef je geen ingewikkelde toeren voor uit te halen.

jaja het is allemaal heel eenvouding..... maar als je een paard hebt dat 8 jaar lang verkeerd gereden is dan is het allemaal zo simpel nog niet. ja een paard wat eerlijk is en voorwaarts en gelijke druk..... en als dat niet zo is.......
Zo ingewikkeld is onze manier niet en onze paarden zijn niet zover als jij hier boven probeert te suggereren.
Even ter verduidelijking. Mijn paard valt als ik niets doe gewoon naar binnen op de linker hand. En op de rechter hand gaat het in de wending onregelmatig. Ik kan alleen naar ontspanning impuls tact en aanleuning rijden als mijn paard recht is.
Zelf heb ik ook nooit van een flitscontra gehoord maar het is wel precies dat wat ik doe. ik vraag heel kort stelling naar buiten. Zo kort dat ie op dat moment er geen misbruik van kan maken door die stugge kant weer vast te pakken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:44

Jasmijn, helemaal mee eens. En als mijn paarden gewoon lekker aan de gang zijn werkt het ook zeker zo, maar ik heb het hiervoor over een paard dat dus bij gelijke druk op twee teugels met zijn neus op mijn rechterknie loopt Pling En dan zul je toch wat meer moeten doen, om die spieren los en sterk te maken. Je praat dus echt over corrigeren.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:45

jasmijn: het gaat om gymnastiseren van je paard.
kijk, ook al heb ik in jullie nietgenoeg rij-ervaring ondanks 2 jaar rij-opleiding en daarin lesgeven maar goed, en dat mag ook hoor,
op mijn foto's ben ik niet aan het netjes een proef rijden maar de hals van het beestje aan het oprekken en ruimte creëren plus dat zij moest leren de teugels niet uit mijn handen te trekken en dat moest ik van adb zo doen.
de focus ligt hier niet op hoe mooi ik zit maar op het oprekken van hals- en borstspieren.
de pony die jij ziet, was zo onwijs slecht en zo krom als een banaan, en ook ik maak vorderingen. samen met haar, en ik ben nog lang niet uitgeleerd.
het is al zoveel meer dan helemaal niks rechtrichten en alleen maar een beetje zitten. ik doe in ieder geval wel mijn uiterste best om dit op deze manier onder de knie te krijgen.

ga nu eens verder met wat de anderen je vertellen en focus niet op die foto's.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 12:01

Sorry jasmijn maar als het zo simpel was dat iedereen zijn paard uberhaupt al met dezelfde druk op 2 teugels kan rijden dan was er geen enkel paard krom. Maar het feit is dat mensen lang niet altijd netjes leren om op 2 teugels te rijden en dat mensen vaak intuitief juist terug gaan trekken aan de teugel die het zwaarst door het paard wordt aangenomen. In plaats van dat men zich concentreert op de teugel met het lichtste contact om het evenwicht te herstellen. En hoeveel mensen zitten er niet scheef op hun ook al scheve paarden en gaan precies met hun gewicht zitten waar hun paard hun heen manoevreert?
Ik zelf heb les van iemand die erg bezig is met rechtrichten maar niet op basis van Antoine. Ikzelf heb wel een cd van Antoine aangevraagd en bekeken en verblijdt geconstateerd dat mijn instructeur dit altijd al meeneemt en dat ik dit intuitief zelf ook al doe. Juist even contra stelling vragen als een paard zwaar wordt om hem even lichter te maken of te stretchen.
Er zijn gigantisch veel paarden met rug, been en nekproblemen omdat mensen nu eenmaal wel met ongelijke druk werken en terug gaan trekken aan de foute teugel (de zware kant) van hun paard en scheef op hun paard zitten omdat hun paard hun daartoe uitnodigt of omdat ze zelf scheef zijn. In de ideale wereld waar iedereen opgroeit met paarden en goede lessen heeft zoals jouw dochter wellicht wel heeft, hoeft niemand een paard bij te stellen. Maar helaas zijn paarden van nature scheef en mensen ook en versterken ze dit vaak bij elkaar. En dus is rechtrichten wel nodig.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 12:51

oosterhoff schreef:
maar als je een paard hebt dat 8 jaar lang verkeerd gereden is dan is het allemaal zo simpel nog niet.

Jawel hoor Haha!

oosterhoff schreef:
ja een paard wat eerlijk is en voorwaarts en gelijke druk..... en als dat niet zo is.......

Dan moet je eerst zorgen dat hij scherp voor je been wordt, hem goed voorwaarts rijden en gelijk contact op twee teugels nemen.

oosterhoff schreef:
Mijn paard valt als ik niets doe gewoon naar binnen op de linker hand.

Dan is hij niet aan je (binnen) been. Als hij goed aan je been was dan zou je hem heel eenvoudig kunnen corrigeren met je binnenbeen. Je maakt hem iig niet recht en scherp voor je binnenbeen door zijn kop alle kanten op te trekken in allerlei stellingen.

oosterhoff schreef:
En op de rechter hand gaat het in de wending onregelmatig.

Dan heb je te weinig impuls. Ook een kwestie van je paard scherper maken op je been en daarbij een goede aanleuning behouden.

oosterhoff schreef:
Ik kan alleen naar ontspanning impuls tact en aanleuning rijden als mijn paard recht is.

Nee, je kan een paard pas rechtrichten als je je ontspanning, tact, impuls en aanleuning kunt blijven behouden. Deze aspecten zijn nu eenmaal onlosmakelijk met elkaar verbonden. Rechtrichten komt in het skala niet voor niets NA ontspanning, tact/impuls en aanleuning.

oosterhoff schreef:
Zo kort dat ie op dat moment er geen misbruik van kan maken door die stugge kant weer vast te pakken.

Paarden hebben altijd een makkelijkere kant en een moeilijkere kant (en ruiters ook), maar de oorzaak van 'stug' zijn light 9 van de 10 keer bij de ruiter (tenzij een paard echt een afwijkend exterieur heeft). Dan is de ruiter gewoon te stug met zijn hand, of dan zit de ruiter scheef.

Lielle schreef:
En dan zul je toch wat meer moeten doen, om die spieren los en sterk te maken. Je praat dus echt over corrigeren

Paarden corrigeer je nog altijd door CORRECT te rijden en niet door allerlei toeren uit te halen. En correct is nog altijd volgens het SKALA. Buigingen, oefeningen, zijgangen, stellingen etc mogen NOOIT ten koste gaan van de impuls, ontspanning, tact en aanleuning. Anders schiet je echt je doel voorbij.

vincenza schreef:
op mijn foto's ben ik niet aan het netjes een proef rijden maar de hals van het beestje aan het oprekken

Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

vincenza schreef:
zij moest leren de teugels niet uit mijn handen te trekken en dat moest ik van adb zo doen.

Een paard dat goed aan het been is trekt de teugels niet uit je handen hoor, daarvoor hoef je een paard niet in zo'n achterlijke houding te rijden. Op deze wijze gymnasticeer je namelijk NIETS. Als Dhr. ADB dat zo bedoeld zoals jij het laat zien, dan denk ik dat ik nooit een lesje van de beste man hoef. Clown

vincenza schreef:
de focus ligt hier niet op hoe mooi ik zit maar op het oprekken van hals- en borstspieren.

Met alle respect; maar je hebt wel een goede correct inwerkende zit NODIG om je paard te kunnen gymnastyseren en CORRECT te kunnen rijden.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 15-12-06 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 12:54

fargo schreef:
Sorry jasmijn maar als het zo simpel was dat iedereen zijn paard uberhaupt al met dezelfde druk op 2 teugels kan rijden dan was er geen enkel paard krom.

Ik heb nooit gezegd dat het simpel is om een paard goed voor elkaar te krijgen. Het principe is alleen simpel. Zoals ik al eerder zei: als er zoveel ruiters in staat waren een paard een goede basisafrichting te geven dan reed het gros van de ruiters niet op B/L niveau.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 12:58

jasmijn78 schreef:
Lielle schreef:
En dan zul je toch wat meer moeten doen, om die spieren los en sterk te maken. Je praat dus echt over corrigeren

Paarden corrigeer je nog altijd door CORRECT te rijden en niet door allerlei toeren uit te halen. En correct is nog altijd volgens het SKALA. Buigingen, oefeningen, zijgangen, stellingen etc mogen NOOIT ten koste gaan van de impuls, ontspanning, tact en aanleuning. Anders schiet je echt je doel voorbij.

Prima, maar de vraag is anders. Op het moment dat een paard geen gelijke aanleuning heeft, zul je die eerst moeten creeren. Dit paard waar ik het over heb heeft bij gelijke aanleuning een bocht in zijn hals waar je letterlijk U tegen zegt. Dan zul je dus aan de gang moeten om hem weer recht voor je te krijgen, en dat zijn de dingen die ik hierboven heb omschreven. Ik begrijp overigens niet zo goed waarom contrastelling, extra stelling, wijken e.d. als toeren worden omschreven. IMO zijn het oefeningen om de doelstellingen van het SKALA te bereiken Pling

Maar als jij er anders over denkt, hoe zou jij een paard zoals ik dat hierboven heb omschreven dan rijden om hem recht en soepel te maken? Sta altijd open voor ideeen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 13:06

Lielle schreef:
Ik begrijp overigens niet zo goed waarom contrastelling, extra stelling, wijken e.d. als toeren worden omschreven. IMO zijn het oefeningen om de doelstellingen van het SKALA te bereiken Pling

Helamaal mee eens. Mijn vraag aan jasmijn is dan ook: Geef jij nooit een eenzijdige teugelhulp door bijvoorbeeld een ophouding te maken?
Ik ben ook erg benieuwd naar je ideeen om een paard zoals ik aangaf en zoals Lielle benoemd recht te kijgen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 13:07

Lielle schreef:
Op het moment dat een paard geen gelijke aanleuning heeft, zul je die eerst moeten creeren. Dit paard waar ik het over heb heeft bij gelijke aanleuning een bocht in zijn hals waar je letterlijk U tegen zegt.

Dan moet je er als ruiter voor eerst voor zorgen dat hij scherp aan je been is en je niet laten verleiden door te trekken. Binnenhand los, buitenhand iets begrensen, lekker eerlijk voorwaarts rijden en voila! recht is je paard.

Lielle schreef:
Ik begrijp overigens niet zo goed waarom contrastelling, extra stelling, wijken e.d. als toeren worden omschreven. IMO zijn het oefeningen om de doelstellingen van het SKALA te bereiken

Met stelling en zijgangen kun je je paard iid heel goed gymnastyseren en sterker maken, maar het mag NOOIT ten koste gaan van de onstpanning, aanleuning en tact/impuls zoals ik al eerder zei. Je KAN namelijk helemaal niets verbeteren/gymnastyseren als die aspecten niet behouden blijven. Als je paard impuls verliest als je gaat wijken, dan gaat namelijk het gehele effect van de oefening verloren. Het paard beweegt dan niet meer door het lijf, verkrampt en trekt scheef. Dan gaat het nergens meer over.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 13:09

oosterhoff schreef:
Mijn vraag aan jasmijn is dan ook: Geef jij nooit een eenzijdige teugelhulp door bijvoorbeeld een ophouding te maken?

Natuurlijk begrens ik mijn paard wel eens door een korte ophouding met mijn buitenhand te maken. Maar wel op een moment dat ik voldoende impuls heb, anders heeft het namelijk geen effect.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 13:12

jasmijn78 schreef:
Lielle schreef:
Op het moment dat een paard geen gelijke aanleuning heeft, zul je die eerst moeten creeren. Dit paard waar ik het over heb heeft bij gelijke aanleuning een bocht in zijn hals waar je letterlijk U tegen zegt.

Dan moet je er als ruiter voor eerst voor zorgen dat hij scherp aan je been is en je niet laten verleiden door te trekken. Binnenhand los, buitenhand iets begrensen, lekker eerlijk voorwaarts rijden en voila! recht is je paard.

- hij is redelijk aan het been, niet megascherp mnaar absoluut voldoende.
- op de linkerhand betekent binnenhand los en buitenhand begrenzen die U bocht
- voorwaarts rijden geen enkel probleem
- voila, je hebt een U bocht.

Ik snap wel wat jij zegt maar ik heb dus over een paard dat aan de linkerkant een enorme bult verkleefde spieren heeft die gewoon niet los kunnen, en rechts spieren die niet willen rekken. Aan de hand naar links laten kijken betekent een wegdraaiende achterhand en een kantelend hoofd.

Lielle schreef:
Met stelling en zijgangen kun je je paard iid heel goed gymnastyseren en sterker maken, maar het mag NOOIT ten koste gaan van de onstpanning, aanleuning en tact/impuls zoals ik al eerder zei. Je KAN namelijk helemaal niets verbeteren/gymnastyseren als die aspecten niet behouden blijven. Als je paard impuls verliest als je gaat wijken, dan gaat namelijk het gehele effect van de oefening verloren. Het paard beweegt dan niet meer door het lijf, verkrampt en trekt scheef. Dan gaat het nergens meer over.

helemaal mee eens. Op dat moment rijd ik er ook meteen uit en herstel ik de basisvoorwaarden. Zodra die weer terug zijn, beginnen we opnieuw.

Overigens ben ik het er volkomen mee eens dat je dit pas kunt gaan gebruiken als je iig impuls en een redelijke tact hebt. Redelijk, omdat in moeilijke oefeningen (voor dat paard, kan gewoon wat extra stelling zijn hoor) die echt wel eens even wat minder kan worden. Dan moet je dus even een pasje terug, de oefening minder zwaar maken en weer verder gaan.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 13:13

Ik ben het helemaal met Jasmijn eens.

1 van de problemen is dat ruiters willen dat het probleem binnen (bij wijze van spreken) een week is opgelost. Op het moment dat je alleen maar bezig bent met correct zitten, ontspanning, constante aanleuning, gelijke druk dan heeft een paard geen andere keus dan rechtgericht de baan door te gaan. Het kost veel geduld, consequentie voor jezelf en je hebt iemand nodig die je vaak op je fouten wijst. Wij zijn geen Anky's, Edward's, Imke's etc. dus is het voor velen van ons heel moeilijk.

Een tip die ik je wil meegeven: ga naar buiten, zoek mooie rechte paden op, focus je op de horizon en ga rijden. Verder, rij zoveel mogelijk op de binnen hoefslag en zo weinig mogelijk hetzelfde.