Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_K

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:32

ik vind 2,5 veel te vroeg een paard moet de kans krijgen om lekker jong te zijn en je kan best wel wat oefeningen doen aan de hand bijvoorbeeld dat die goed aan de hand meeloopt en dat die je niet om verloopt ofzo. ik vind zelf 3 eigelijk nog te jong niet elk paard is er geestelijk aan toe. ik ga nu met een paard beginnen van 4,5 jaar ze hebben al geprobeerd hem in te rijden maar blijkbaar was die er nog niet aan toe want hij is gaan bokken en dat meisje is eraf gevallen. maarja ieder zijn eigen mening hierover.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:47

Meestal gaan ze bokken. Tenminsite een gezond paard zal echt wel bokken. Niks mis mee. Zegt niks. Het is een probleem als het paard blijft bokken

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:48

Marije1984 schreef:
Meestal gaan ze bokken. Tenminsite een gezond paard zal echt wel bokken. Niks mis mee. Zegt niks. Het is een probleem als het paard blijft bokken

Mijn ervaring is dus meestal niet. Op het moment dat ik er op klim, weet ik bijna dat ze me er gewoon op zullen accepteren. ZONDER dat ik ze afgemat of moe heb gemaakt. Want longeren zie ik als een noodzakelijk kwaad voor jonge paarden en doe ik dus altijd maar kort. Gewoon wat commando's leren, stalmoed eraf, meer niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:49

Marije1984 schreef:

mijn ervaringen zijn ook dat ze meestal gewoon met 4 beentjes op de grond blijven pas na een week of 3 gaan ze eens wat stoute dingen bedenken

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:16

KiWiKo schreef:
mijn ervaringen zijn ook dat ze meestal gewoon met 4 beentjes op de grond blijven pas na een week of 3 gaan ze eens wat stoute dingen bedenken

Ja

Caprice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:22

ik vind dat de mensen van tegenwoordig gewoon niet kunnen wachten. laats zag ik iemand op bokt die haar haflinger op 1.5 jarige leeftijd in reed. of mensen die met een 5 jarig paard al in de M lopen. sorry hoor maar dat kan bij mij echt niet door de beugel. mijn vz pony's heb ik ook wel ingereden met 5 en met 7.
dan zijn ze tenminste uitgegroeid en hebben een mooie veulentijd achter de rug.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:56

Mireille1970 schreef:
Het HOEFT ook niet, maar rustig de tijd nemen is niet op hun 10e pas z zijn ofzo............ Rustig de tijd nemen: 2,5 jaar zadelmak maken en stuurproof aanrijden, dan lekker een zomerseizoen in de wei dag en nacht, dan ophalen en een winterseizoen alleen los en aan de molen of beetje longeren, dan met 3,5 aanrijden en verder door gaan rijden en werken aan de basis. Als je dan 3 of 4 dagen in de week rijdt en spelenderwijs er steeds een onderdeel bij pakt (op aangeven het liefst) heb je zo een 4,5 jarige die allang Z klaar is. Starten is een andere vraag... Maar vervolgens netjes doortrainen, en een LT 6jarige is ook al heel normaal. DAARNA volgen de puntjes op de i en het doorverzamelen... maar tot die tijd zoals boven - en dat is wat ik bedoel te zeggen - heel rustig aan!

Geen stress, geen moeten, geen tijdspanne, geen zweep, geen druk.

Wel plezier, aanleg, rust, regelmaat, vrije tijd en werk gecombineert.

Jij hebt duidelijk een ander idee van rustig aan doen dan mij.
Ik vind het nergens voor nodig om een paard met 2,5 jaar al 'stuurproof' aan te rijden bijvoorbeeld en ik heb er ook totaal geen problemen mee dat mijn paarden pas met 10 jaar Z zijn.
Al zijn ze het pas op hun 20e: geen probleem.
Het ene paard heeft nu eenmaal meer tijd nodig dan het andere en sommige hebben gewoon het talent ook niet en worden nooit Z.
Jammer dan.
Ik rijd voor mijn plezier èn voor het plezier van mijn (getalenteerde en minder getalenteerde) paarden.
Ik krijg tòch de indruk dat het met geld te maken heeft dat een paard 'rustig aan en zonder druk' tòch geacht wordt op vóór zijn 10e jaar Z te zijn... (maar ik kan het fout hebben natuurlijk... Haha! )

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:09

Mij maakt het ook niet uit, maar ik sta ook niet stil dus tja... ik vind dat wel rustig aan doen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:21

Zo zie je maar weer, ieder z'n ding! Knipoog

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:23

KiWiKo schreef:

mijn ervaring is vaak de 3e keer dat je er op gaat zitten/rijden.. Cool
dan zien we ze het vaakst vliegen (de ruiters) haha

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:34

Jemig... ik had eigenlijk niet verwacht dat dit zo'n discussie zou worden Clown

Waarom? Omdat dit imo heel simpel is: kijk naar het paard!
Zat paarden hebben er baat bij om met 2,5 zadelmak gemaakt te worden, tijdje wegzetten en dan echt aan het werk. Andere paarden juist weer helemaal niet, bijvoorbeeld omdat ze met 2,5 nog ontzettend baby zijn. Sommigen zijn dat met 3,5 jaar ook nog Haha!
Ik heb echter nog nooit een paard meegemaakt dat er baat bij had om op echt latere leeftijd nog zadelmak gemaakt te worden... rampzalige krengen die niet willen werken, krijg je dan Bloos

Eerder in dit topic plaatste ik foto's van mijn 2,5 jarige, die staat nog lekker in het land. Niet omdat ik vind dat een 2,5 jarige niet mag werken, maar omdat ik vind dat hij nog vreselijk jeugdig is en wat meer tijd nodig heeft.
Maarrrr.... hij komt wel degelijk in de loop van deze winter op stal te staan.... overdag in de wei, 's avonds op stal en de mogelijkheid om met wat basis dingen te beginnen.

Verder denk ik dat er toch ook een verschil in belangen zit.... een ruiter die voor de hobby z'n ene paard heeft en graag een keer Z wil rijden, maakt niet uit wanneer... zal z'n paard anders opleiden dan een ruiter die Z de basis vindt van een paard om het dier vervolgens te verkopen als beloftevol sportpaard. Het ene paard heeft het echt niet slechter dan het andere.....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:37

Aimee schreef:
Jemig... ik had eigenlijk niet verwacht dat dit zo'n discussie zou worden Clown

Waarom? Omdat dit imo heel simpel is: kijk naar het paard!
Zat paarden hebben er baat bij om met 2,5 zadelmak gemaakt te worden, tijdje wegzetten en dan echt aan het werk. Andere paarden juist weer helemaal niet, bijvoorbeeld omdat ze met 2,5 nog ontzettend baby zijn. Sommigen zijn dat met 3,5 jaar ook nog Haha!
Ik heb echter nog nooit een paard meegemaakt dat er baat bij had om op echt latere leeftijd nog zadelmak gemaakt te worden... rampzalige krengen die niet willen werken, krijg je dan Bloos

Eerder in dit topic plaatste ik foto's van mijn 2,5 jarige, die staat nog lekker in het land. Niet omdat ik vind dat een 2,5 jarige niet mag werken, maar omdat ik vind dat hij nog vreselijk jeugdig is en wat meer tijd nodig heeft.
Maarrrr.... hij komt wel degelijk in de loop van deze winter op stal te staan.... overdag in de wei, 's avonds op stal en de mogelijkheid om met wat basis dingen te beginnen.

Verder denk ik dat er toch ook een verschil in belangen zit.... een ruiter die voor de hobby z'n ene paard heeft en graag een keer Z wil rijden, maakt niet uit wanneer... zal z'n paard anders opleiden dan een ruiter die Z de basis vindt van een paard om het dier vervolgens te verkopen als beloftevol sportpaard. Het ene paard heeft het echt niet slechter dan het andere.....

Mooi omschreven!

(en leuk onderschrift)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:59

Mireille1970 schreef:
Mooi omschreven!

(en leuk onderschrift)

Haha.... dankjewel!

Helaas is m'n onderschrift is heel erg waar Bloos Boos!

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 00:39

Sommige mensen denken: Ah, yes!
Mijn paard is vandaag jarig, en wordt 3 (let op de 3) DAARDOOR mag ik erop rijden..
Soms is dat paard er niet eens klaar voor..
Soms niet eens als ze 4 zijn, ligt altijd aan het paard..
4 is misschien overdreven als ik het eg maar het gaat toch echt om de complete bouwing en sterkte en spieren van het paard..
Laat hem tevens wennen aan iets op zn rug, maar nog geen mens..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 01:01

Ik ben het met jou eens...

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:48

Ik ben het compleet met Aimee eens. Het ligt aan het paard en de belangen van de eigenaar. Het enige probleem is dat er eigenaars zijn die niet naar de belangen van het paard kijken. Zij denken niet aan het paard maar zijn egoïstisch door te zeggen ik kan niet wachten. Dit komt meestal voor door gebrek aan ervaring, of gewoon koppig zijn en denken dat zij het zelf het beste weten.
En ik ben bang dat je deze groep mensen steeds vaker tegen komt, omdat paarden toch redelijk populair zijn. Voor mensen met en zonder verstand. Daardoor denk ik dat je ook regelmatig paarden (of pony's) tegenkomt die al voor hun 3e jaar zijn ingereden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:22

caesar schreef:
ik ga nu met een paard beginnen van 4,5 jaar ze hebben al geprobeerd hem in te rijden maar blijkbaar was die er nog niet aan toe want hij is gaan bokken en dat meisje is eraf gevallen. maarja ieder zijn eigen mening hierover.

Dat bokken heeft niks te maken met er nog niet aan toe zijn. Als je daarvan uit gaat is ie er met 15 jaar nog niet aan toe want dan blijft ie bokken. Hij is gewoon stout. Haha!
Meestal bokken ze met 2,5 juist niet en als ze zelfverzekerder en sterker zijn, bijv. met 3,5 of 4, dan halen ze vaak wel gore geintjes uit met zadelmak maken.

Jonge paarden zijn nog wat onzekerder en staan meer open voor dingen leren dan paarden die al sterker zijn, lichamelijk maar ook qua karakter.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:36

Ik vind dat Aimee het goed omschreven heeft en ik denk dat sommige mensen hun belangen te veel vergelijken met die van anderen, terwijl die juist heel erg verschillen.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 12:38

Susanne, ik denk dat je daarin wel gelijk hebt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:01

caesar schreef:
ik vind 2,5 veel te vroeg een paard moet de kans krijgen om lekker jong te zijn en je kan best wel wat oefeningen doen aan de hand bijvoorbeeld dat die goed aan de hand meeloopt en dat die je niet om verloopt ofzo. ik vind zelf 3 eigelijk nog te jong niet elk paard is er geestelijk aan toe. ik ga nu met een paard beginnen van 4,5 jaar ze hebben al geprobeerd hem in te rijden maar blijkbaar was die er nog niet aan toe want hij is gaan bokken en dat meisje is eraf gevallen. maarja ieder zijn eigen mening hierover.

Laat me horen wanneer je nek gebroken is.!! Verdrietig

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:15

Kalieflover schreef:
Sommige mensen denken: Ah, yes!
Mijn paard is vandaag jarig, en wordt 3 (let op de 3) DAARDOOR mag ik erop rijden..
Soms is dat paard er niet eens klaar voor..
Soms niet eens als ze 4 zijn, ligt altijd aan het paard..
4 is misschien overdreven als ik het eg maar het gaat toch echt om de complete bouwing en sterkte en spieren van het paard..
Laat hem tevens wennen aan iets op zn rug, maar nog geen mens..

voor zn 3e beginnen met grondwerk prima... niet te vaak en niet te veel, maar als je dat half jaar wacht met rijden en dat er aan t eind in jaren bij kan plakken, waarom dan overhaasten.
en tuurlijk is t ook wel afhankelijk van t paard, de een kan jong meer aan dan de ander maar geef paarden de kans om een jeugd te hebben, zo gaat t langzaam steeds iets eerder en binnen know time worden ze met amper 2 ingereden.

die van mij (ingereden met 3,5) heeft met het inrijden nooit gebokt, (dat kwam erna pas uit joligheid), als je t rustig aan doet, niet teveel en te vaak dan heb je nauwelijks bokpartijen (goed sommige paarden zullen echt wel een x gemeen zijn, maar daar blijft t dan bij) ik ben wel van mening dat agressie en verkeerd gedrag bij paarden komt door een knik in of de opvoeding (vaak bij jonge paarden nog niet zo heel erg van toepassing) of de manier van omgaan en de snelheid van inrijden enz.

en als je met 3 begint kun je je paard voor zn 6e nog steeds z-klaar hebben, zeker met ervaren ruiter en snellerend paard.

LindY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:26

ik vind het geen goed idee om dan al te beginnen. hoogstens met wandelen en laten wennen aan geluiden die je zoal op een buitenrit tegenkomt zoals een tractor.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:43

Dat je een paard op 2,5 jarige leeftijd inrijdt en het rustig aan doet maakt het paard toch niet lichamelijk eerder volgroeid dan een paard wat je nog een jaar laat staan?? Koe
Wees dan een bikkel en zeg: als ik ze later inrijd dan durf ik niet of dan ben ik bang dat ie gevaarlijke geintjes uithaalt, maar ik weet wel dat het lichamelijk beter is voor ze... Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:50

Kinke schreef:
Dat je een paard op 2,5 jarige leeftijd inrijdt en het rustig aan doet maakt het paard toch niet lichamelijk eerder volgroeid dan een paard wat je nog een jaar laat staan?? Koe
Wees dan een bikkel en zeg: als ik ze later inrijd dan durf ik niet of dan ben ik bang dat ie gevaarlijke geintjes uithaalt, maar ik weet wel dat het lichamelijk beter is voor ze... Bloos

Ja, daar ben ik het helemaal mee eens!!!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:30

KiWiKo schreef:
Marije1984 schreef:

Ja maar dan bokt hij dus wel!! Ik heb 1 keer een brutale aap gehad die de 1e keer al begon met bokken. De anderen idd na een paar weken pas