Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 10:38

joepiejee schreef:
Snoevie schreef:
ik heb het hele topic doorgelezen,pagina voor pagina.
en misschien hoef ik me niet aangesproken te voelen,ik doe het toch wel.
ik ben 1m65 en ik weeg 83 kg nu,behoorlijk zwaar ja.

........
maar door sommige opmerkingen ben ik bijna geneigd te stoppen met hetgene wat ik het liefste doe,en dat is toch niet de bedoeling.

Dit vind ik dus puur eigenbelang, zonder rekening te houden met je paard. Waarom wil je niet stoppen met rijden terwijl er een redelijke kans bestaat dat je de rug van het paard beschadigd? Omdat jij zelf dan je plezierige ritje op moet geven? Vaak geven paarden het niet aan als iets wel schadelijk voor ze is. Als een paard bijvoorbeeld niet mag springen vanwege zijn pezen en er nog wel gewoon lol in heeft ga je toch ook niet gewoon ermee door?
Mensen die paardrijden moeten zelf in de gaten houden wat gezond is voor het paard, en als je van je paard verlangt dat hij sportief is moet je dat zelf ook zijn.

eigen belang?
hoe durf je dat te zeggen?
ik vind dat jij wel veel lef hebt hoor!
denk jij dat ik op een paard ga zitten wat mij niet aankan?
zeker weten van niet.
als ik twijfel,dan roep ik hulp in van een buitenstaander die het mij eerlijk kan zeggen,ik reed op mijn vorige manege ook niet op alle paarden omdat ik daar simpelweg te zwaar voor ben.

ik ben niet uit op het verpesten van een rug,waarom zou ik dat doen,leg me dat eens uit als je het toch zo goed weet?

ja het kwetst me behoorlijk als mensen zeggen dat ik doelbewust bezig ben met het verkl*ten van een paardenrug

en je moet eens leren lezen,ik zou er bijna mee stoppen door mensen als jij die al conclusies gaan trekken voor ze er ook maar iets van afweten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 10:44

R_ChiChi schreef:
Doordat C. er zo'n 2 minuten heeft opgezeten, heeft mijn pony een blijvende blessure. Het is één van de twee redenen waarom ze deze blessure heeft; een peesklap, door overbelasting.

Hier word ik dus niet goed van. Even in je profiel gekeken (en de naam Penny maakt het niet geloofwaardiger Clown )
Camarguepony's kunnen met gemak een volwassen man dragen. Wat denk je wat die wegen?
En natuurlijk kan elk paard wel een persoon van 100 kg dragen, als het voor 2 minuten is, wel 200 misschien. Hoevaak zie je niet dat twee mensen even op een paard zitten?
(dan mag deze camargue-pony wel naar de slacht, de man alleen schat ik al goed voor zo'n 90 kg ...)
Afbeelding

Dus houd je fantasie-verhaaltjes maar voor je, daar doe je deze discussie geen goed mee.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 10:50

Dapper schreef:
superhaffies schreef:
@ dapper, en bedankt Lachen iedereen word altijd in hokjes geduwd zoals gothics, skaters enz..
ruiters worden op paarden geplaatst.. zoals wij: op trekpaarden en shire's

Op shires is echt niet verkeerd hoor, ze zijn alles behalve sloom of lomp maar kunnen toch beter het gewicht van de ruiter dragen.

daar gaat het helemaal niet om... het gaat me er om dat iedereen weer in hokjes word geplaatst. en dat er hier word gezegd dat we maar op shire's moeten gaan rijden ( kunnen best toffe paarden zijn ) maar dat wij niet meer mogen rond hobbelen op onze eigen paardjes

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 10:54

Het enige wat ik zou willen zeggen tegen ruiters die net als ik redelijk zwaar zijn, is: probeer dit op andere gebieden te compenseren.
Bijv. door goed aan je techniek te werken en altijd een opstapje gebruiken. (maar ja, geldt dat eigenlijk niet voor iedereen?)

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 11:01

Mmm dit is gevoelig zeg. Ik ben 1,64 en weeg 85kg. Mijn paardje is 1,68m en heb haar nu een half jaartje. Het rijden gaat echt super en ze heeft totaal geen last van mij op haar rug. Ondanks dat ze een rugblessure heeft gehad bij de vorige eigenaaresse (die ruim 25 kg minder al mij weegt) heeft ze helemaal nergens last van. Terwijl ze met haar blessure toch wel een half jaar stil heeft gestaan. Volgens mij gaat het er meer om dat jij en je paard een goed team vormen en niet hotsend en klotsend op een paardenrug moet zitten. Ongeacht of je nu 55, 90 of 100 kg weegt. Het enige wat ik niet doe is vanaf de grond opstappen, ik neem er altijd een krukje bij, zodat ze niet heel mijn gewicht bij het opstappen op haar donder krijgt.

Tja als je 130 kg of meer weegt kan ik me voorstellen dat een paardje daar wel wat moeite mee kan hebben, maar waarom zou zo iemand niet zo veel plezier mogen hebben van het paardrijden als "dunne" mensen??

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 11:06

superhaffies schreef:

daar gaat het helemaal niet om... het gaat me er om dat iedereen weer in hokjes word geplaatst. en dat er hier word gezegd dat we maar op shire's moeten gaan rijden ( kunnen best toffe paarden zijn ) maar dat wij niet meer mogen rond hobbelen op onze eigen paardjes

Tja of je trekt je niks aan wat andere mensen er van zeggen of je kiest een paard wat bij je past zodat mensen geen oordeel meer vellen.

Maar over combinatie ruiter en paard zoals ik even in je profiel heb gekeken daar is toch helemaal niks mis mee.
Waar ik op doel zijn dus mensen met echt overgewicht die dan op een penseelpootje gaan rijden.
Dus helemaal geen hokjes waar je in geplaats wordt, het is maar net hoe je erzelf mee omgaat.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 11:09

vaak ook alsje een paard hebt wat bij je past,vellen mensen een oordeel,dat gebeurd zowieso al snel als je niet voldoet aan het ideaalbeeld

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 11:11

Dapper schreef:
superhaffies schreef:

Tja of je trekt je niks aan wat andere mensen er van zeggen of je kiest een paard wat bij je past zodat mensen geen oordeel meer vellen.

Maar over combinatie ruiter en paard zoals ik even in je profiel heb gekeken daar is toch helemaal niks mis mee.
Waar ik op doel zijn dus mensen met echt overgewicht die dan op een penseelpootje gaan rijden.
Dus helemaal geen hokjes waar je in geplaats wordt, het is maar net hoe je erzelf mee omgaat.

oke Lachen

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 11:15

Ik heb de afgelopen paar pagina's doorgelezen en moet zeggen dat ik me toch wel een beetje stoor aan de doorgaande off-topic reacties over zakken chips en patat...
Ik zie niet in wat zulke posts voor meerwaarde hebben...

Daarnaast erger ik me ook aan mensen die aan de andere kant doorslaan en soms ronduit kwetsende dingen zeggen.

Ik ken geen van jullie en zie jullie niet wekelijks/dagelijks rijden. Ik kan er vanachter mijn computer niet over oordelen of jullie (in mijn ogen) wel of niet op jullie paarden passen...

De enige opmerking die ik hier nog wil plaatsen en daarna houd ik er ook mee op is: Dat sommige mensen hier zeggen enorm te zitten met hun overgewicht, maar ga er in dat geval wat aan doen! Ik heb het gedaan en al velen meer. Daar kun je best hulp bij zoeken wanneer je denkt dat je het niet alleen kunt. Geloof mij maar dat je je er een stuk beter en energieker door gaat voelen. Ja

En sommige mensen hier kunnen ondanks hun gewicht blijkbaar een stuk beter rijden dan de meeste dunne mensen, dus kun je nagaan wat diegene kunnen bereiken wanneer je nog beter in je vel zit...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 11:20

Ik zit helemaal niet met mijn gewicht, misschien dat anderen meer met mijn gewicht zitten. Maar ik ben me er bewust van dat een paard uberhaupt niet is gemaakt om gewicht te dragen, dus ik ben zuinig op mn paardje.

Helaas bezondigen veel (slanke) ruiters zich aan een soort antropomorfisme "hoe zou jij het vinden om zo'n zwaar iemand op je rug te hebben?"
Tja, ik word zelfs al niet vrolijk bij het idee een zadel op mn rug te hebben...
een weinig steekhoudend argument dus.

Dus kunnen we nu concluderen dat iedereen gewoon zelf bepaalt wat hij verantwoord vindt voor zijn eigen paard?
Lijkt me een goeie slotconclusie hier.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 11:27

hm dat ligt helemaal aan hoe zwaar diegene is en de bouw van de pony/paard. je hebt bv stevige haflingers en hele iele. ik heb dan geen overgewicht maar ben wel lang en ben gewoon breed gebouwd maar ik kijk wel naar wat een paard kan hebben. en tja hier een discussie over beginnen heeft ook geen nut denk ik, want de mensen die al kijken wat een paard kan dragen die weten het wel, en anderen die denken van alle paarden kunnen dat makelijk aan. daar dringt het toch niet bij door toch?
als iedereen gewoon denkt aan het welzijn van het paard is er helemaal niks aan de hand overgewicht of geen overgewicht.

ik heb idd genoeg dunne ruiters gezien dat ik dacht van ojee wat pijnlijk voor de rug dat gebonk. en dikkere die gewoon echt een team vormen met het paard, dat perfect gaat. en natuurlijk ook andersom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 11:30

R_ChiChi schreef:
Ik zal je eens vertellen, bij ons in de straat woont een meisje; C.
C. is 11 jaar oud en weegt zeker meer dan 100 kilo, ze heeft zelfs enkelbanden omdat haar enkels het gewicht niet meer kunnen dragen.

C. deed net als alle andere kinderen mee aan het jaarlijkse paardenevenement in Kootwijk en ook mijn pony liep daar. Mijn pony was het grootste en het sterkste paard van allemaal dus vonden de ouders hier en daar dat C. wel op mijn pony kon, wat ik écht niet wilde. Maar tegen een menigte van ik weet niet hoeveel ouders ga je je niet verzetten. Dus C. ging d.m.v. een trapje op mijn pony zitten.

Toen was het fout. Ze kon niet eens in mijn 17,5 inch. zadel zitten, mijn pony begon te trillen, toen ze een stukje moest lopen ging dat heel moeizaam. Ze begon zo te hijgen alsof ze 10 km. door de duinen had gegalopeerd, ik deed haar sperriem af om haar wat meer vrijheid om haar neus te geven en ze begon te trillen op haar benen.

We hebben C. er zo snel mogelijk afgetild. Doordat C. er zo'n 2 minuten heeft opgezeten, heeft mijn pony een blijvende blessure. Het is één van de twee redenen waarom ze deze blessure heeft; een peesklap, door overbelasting.

Ik vind het nog steeds vreselijk, dat het zover is gegaan. Anders had ik nu gewoon een pony voor het leven gehad... Huilen

Whahahahaha, waar slaat dit op????? Meisje denk een na voordat je iets schrijft, want dit gelooft toch wel niemand..

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 11:43

@ eowyn04:
als jij dat bent in je profiel ben jij echt niet dik! hoor voel je dus niet aangesproken. je ziet er goed uit

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 11:56

Ik heb niet alles gelezen maar wil wel even een opmerking maken over het gebruik van fjorden ijslanders en haflingers bij zwaardere personen.

Ik weet niet of iemand wel eens naar het fokbeleid van dit ras heeft gekeken maar ik zie tegenwoordig geen paardjes meer die in staat zouden zijn een persoon van 85kg + te dragen.

Zelf heb ik een tijdje een zwaarder persoon op mijn fjord gehad(geschat boven de 100kg bij een 1.65m)). Ik heb er echt hele grote twijfels bij gehad en heb paardje behoorlijk zien zwoegen.
Later ging het wel(paard getraind). Bijrijder is nu weg maar een 2e keer zal ik zo'n persoon niet nemen.

Nederland wordt zwaarder en we fokken steeds meer luxere paarden. Dat kan gewoon niet.
Het verbaasd me dus niks dat sommige roepen dat ze maar op shires moeten gaan rijden.

Verder vind ik het ook niet raar dat maneges een limiet stellen....dit zien we immers al heel lang bij reisorganisaties.

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:08

Te dikke mensen op te dunne paardjes is gewoon dierenmishandeling, serieus waar. Het is puur eigenbelang om toch op een paard te gaan zitten als je echt te dik bent.
Plus dat het ook nog eens gevaarlijk is, als een (veel) te dik persoon van een paard valt zal die zich minder makkelijk kunnen redden.
Een ruiter die in redelijke conditie is zal zich eerder kunnen laten doorrollen (Heeeele dikke mensen rollen trouwens ook makkelijk)
Het is van groot belang dat een ruiter lenig is.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:11

Onide schreef:
Te dikke mensen op te dunne paardjes is gewoon dierenmishandeling, serieus waar. Het is puur eigenbelang om toch op een paard te gaan zitten als je echt te dik bent.
Plus dat het ook nog eens gevaarlijk is, als een (veel) te dik persoon van een paard valt zal die zich minder makkelijk kunnen redden.
Een ruiter die in redelijke conditie is zal zich eerder kunnen laten doorrollen (Heeeele dikke mensen rollen trouwens ook makkelijk)
Het is van groot belang dat een ruiter lenig is.

Maar wanneer ben je nou té dik? Wie gaat daar over?
Dikke mensen die van paarden vallen breken echt niet eerder wat dan dunne mensen. Ik ben erg vaak gevallen en het enige wat ik ooit gebroken heb is mijn kaak. Nou dat had niks te maken met wel of niet doorrollen als je valt. Verder heb ik alleen wat schaafplekjes en blauwe plekken gehad.
En niet alleen dikke mensen zijn niet lenig, er zijn ook zat stijve harken die slank/dun zijn. Ik ben best lenig en nou niet echt slank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:14

Daarom brak anky zeker wat, ze is te dik Ja

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:20

Tuurlijk niet, dat zeg ik ook niet runningkawa.
Er zijn altijd gevallen van domme pech! Iedereen kan wat breken door een val van een paard, maar de kans dat je naar valt word zeker vergroot als je niet in conditie/out of shape bent.
Ik vind dat de BMIndex wel een goed beeld geeft!
Een lange grote ruiter kan beter zijn balans houden dan een ruiter die kort maar dik is. De lange ruiter zal zijn paard minder snel uit balans halen. Maar ook hij/zij hoort niet op een iele arabier of pony thuis.
Rijd gewoon een paard dat bij je lichaamsbouw past, of rijd niet!
Ruiters zouden ook aan een warming up moeten doen! Stijve harken en dikke drilpuddingen horen gewoon niet op de rug van een dier! Dat is pure dierenmishandeling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:22

Moderatoropmerking:
Zou jij de manier van posten eens aan willen passen?
Er hoeft hier niet gescholden te worden!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:22

Onide schreef:
dikke drilpuddingen

Namens mijn mede flinke ruiters

AUW! Ziek

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:32

Mennnnnnn, wou dat mensen eens nadachten over wat ze schrijven, dat wat hierboven me staat over doorrollen, gaat echt helemaal nergens over.
Die bonestaken rollen makkelijker wou je zeggen. Ga toch lekker verder met dromen.
De meeste mensen weten nog steeds niet hoe iemand van 100 kg eruit ziet volgens mij. Iedereen gilt hier maar wat, de dikkere tegen de dunnere. Je hebt volgens mij net zo veel vollere mensen die kunnen rijden of juist niet als slanke dames.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:35

allen die hier reacties plaatsen van: "ik schat dik over de 100 kilo.." schatten, ja, dat kan iedereen, misschien word ik wel 115 geschat, omdat ik lang en dik ben, maar bij lange na ben ik dat niet! haal er maar 20 kilo af.
Dus schatten moet je maar achterwegen laten.
En op sommige reacties ga ik niet eens in, zoals die van Rchichi.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:36

naresha schreef:
(ik heb niet alles gelezen het zijn wel 11 pagina's Bloos )

mensen met een extreem overgewicht is zowel voor paard als ruiter niet echt gezond, een paard kan een heleboel dragen maar als je van je paard allerlei elastische dingen vraagt en je er zelf wat zwaarlijvig opzit dan vind ik dat niet helemaal terecht voor het paard. Je paard moet immers goed getraint zijn, maar waarom jij zelf dan niet?! ik vind dan wanneer jij wil dat je paard goed getraint, goed moet lopen dat je zelf ook goed getaint bent.. tuurlijk mag een wat mollig persoon op een paard gaan zitten en daarmee rijden, nix op tegen juist goed want zo krijg je lichaamsbeweging, maar zodra je wedstrijden gaat rijden vind ik persoonlijk dat je als ruiter ook wel getraint mag zijn en met aardig wat kilo's overgewicht kun je naar mijn mening niet heel goed getraint zijn. maar ik vind het heel goed als mensen met overgewicht op een paard gaan zitten! echt heel goed, stimuleren die hap maar zodra je over wedstrijden gaat praten vind ik dat je als ruiter ook enig sinds wat getraint moet zijn, hoe kun je een paard anders goed en lekker laten lopen als je zelf de boel uit balans haalt? maar goed ik vind het een best goede discussie!

Ben het hier mee eens. School (deurne) is nu ook bezig met dat als onze paarden goed getraind moeten zijn, wij dat ook moeten zijn.

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:39

sorry! ik heb (nog steeds) niet het idee dat dikke drilpudding aardiger is dan stijve hark.(Qimm)
Daarbij komt dat ik het over niemand specifiek had. Ik ken namelijk niemand van jullie..

Het schatten van gewicht heeft helemaal geen zin.
Er is hier niemand proffesioneel genoeg om dat in te kunnen schatten.
Net als dat veel mensen elke Kwpn-er op 600 kilo schatten.
ongeacht of deze nu 1.56 of 1.86 is.

Ik heb ook nooit geschreven dat mensen dun horen te zijn om te mogen paardrijden in mijn ogen.
Lenig was het woord dat ik gebruikte..

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:41

het ging zo goed