Artikel Amazone: Alexander Nevzorov.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: Artikel Amazone: Alexander Nevzorov.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:07

Karl66 schreef:
Da's waar ook, het zijn alleen maar de normal wedstrijdruiters die alles klakkeloos voor waar aannemen en als gevolg daarvan een paard in zijn mond zitten te rukken.

Dat zij ik niet, het enige wat ik zij is dat mensen de behoefte hebben om clubjes te vormen, en dat vaak clubjes worden met de zelfde gedachten/ideeën. En dat het dus geen algemeen beeld is hoeveel mensen anti Nevzorov zijn omdat misschien de pro Nevzorov mensen op een ander forum zitten.
dat heeft niks met natural of normal te maken...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:11

Hmm... en wat is dat natuurlijke dan precies? Natural ?

Als we de natuur, achter ons hekje, zijn gang laten gaan denk ik dat er veel leed zal zijn, en dat is wel natural. Niet ingrijpen, blote voeten, soms wel en soms geen eten, water etc. etc.
Touwhalsters met knopen waar de hengst met de grootste bek inderdaad mak als een lammetje aan meeloopt. Hoe natural?

Paarden die braaf hun dingetje doen, maar waar de allegria verdwenen is, ze zijn braaf en gewillig.

Ik ben me bewust van het cynisme. Maar laten we wel zijn, ook de sportmensen willen het beste voor hun paarden, en dat gezeur over natural, de natuur is hard en meedogenloos.

Godzijdank hoeven dieren in ons land niet onnodig te lijden en hebben wij mensen de verantwoordelijkheid voor deze dieren. Bloot met een paard het verkeer in, ik heb mijn twijfels of dat niet te zweverig is en hoe 'natural' ons huidige verkeer is.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:17

het is vrij simpel, de natuur heeft in het paard wat geniale dingen gemonteerd. Door het voeren van biks, het onderslaan van ijzers etc raakt dat in verwarring en moeten er andere oplossingen voor gevonden worden. Terwijl het vrij overbodig is, want een paard kan het prima zelf regelen als je gewoon de natuur zijn gang laat gaan. Dat betekend niet dat je daar geen onderhoud aan hebt, de leefomstandig heden zijn niet helemaal natuurlijk van onze paarden, dus moet er soms wel wat geholpen worden.
Maar het is in de meeste gevallen minder werk, en ook nog prettiger voor je paard, wat wil je nog meer? Vork

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:46

Visconti schreef:
Karl66 schreef:
Da's waar ook, het zijn alleen maar de normal wedstrijdruiters die alles klakkeloos voor waar aannemen en als gevolg daarvan een paard in zijn mond zitten te rukken.

Dat zij ik niet, het enige wat ik zij is dat mensen de behoefte hebben om clubjes te vormen, en dat vaak clubjes worden met de zelfde gedachten/ideeën. En dat het dus geen algemeen beeld is hoeveel mensen anti Nevzorov zijn omdat misschien de pro Nevzorov mensen op een ander forum zitten.
dat heeft niks met natural of normal te maken...

Mijn reactie was op Jovarna, niet op jou.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:49

oh, handig dus je hoeft er eigenlijk bijna niks aan te doen.
Ik maar denken dat als er een hekje omheen staat ik iets heb afgepakt van het paard, en er iets aan heb toegevoegd.
De verplichting om mij leuk en interessant te vinden en te dienen voor datgen waarvoor ik denk dat het paard geschikt is.
Zoals je natural omschrijft word ik er akelig van.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:50

oops Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:54

Karl66 schreef:
Mijn reactie was op Jovarna, niet op jou.

En ik ga er niet op in en ga niet mee in jouw hokjes-denken of het uitnodigen daartoe. Tong uitsteken

(ps: mijn engels dressuurzadel met boom bevalt ons trouwens nog steeds uitermate goed! Duivel ).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:04

Ik ben niet zo van het hokjesdenkerige Ik vind dat je moet doen waar jij en je paard je goed bij voelen. Om even on topic te blijven, met of zonder bit.

Ik reageerde gewoon op onderstaande quote, die voor mijn gevoel met een bepaalde insteek gemaakt werd, namelijk: "De meeste mensen in Nederland rijden met een bit omdat ze dat klakkeloos overnemen". Terwijl het er volgens mij niet om gaat of je met bit rijdt maar hoe je met bit rijdt.

Jovarna schreef:
Dat er dingen klakkeloos overgenomen en voor waar aangenomen worden, is ook in Nederland zichtbaar. Knipoog

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:05

horseyfries schreef:
[

Hoe bedoel je?
Ik was er even niet 100% bij paard schrikt gaat er vliegensvlug vandoor en maakt een plotselinge stop ik vlieg eraf en beland op mijn slaap waarop bewusteloosheid volgt.
Daar kan ik dus niks aan doen toch?
[/quote]

Nee zonder bit niet nee..... Haha! Clown
[/quote]

Das nou een erg flauwe reactie zeg... Nors opkijken
Het bit zit tussen je oren.
Een groen paard zonder bit te beleren is net zo spannend als met omdat paarden geen bitten kennen (totdat ze er een in krijgen).
Nee dit vind ik maar al te flauw...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:09

Karl66, da's toch echt je eigen interpretatie van mijn quote. Knipoog

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:16

Dat kan, maar dan ben ik wel nieuwsgierig naar hoe jij het bedoelde.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:20

Niets is mooier dan een paard in de wei met een groep andere paarden.
De bodem trilt het stof gaat omhoog en de hele groep gallopeert samen langs je heen.
Die vrijheid, die kracht, die vreugde het is een magisch moment die je te pakken neemt.
En het leukste om te weten is dat als jij komt jou paard alles laat staan en liggen en uit vrije wil naar jou toekomt.
Het paard heeft de keus komt die naar jou toe of niet.
Daarbij laat het paard zien wat die van jou vindt 'leuk dat je er bent' of 'oh nee daar komt dat kreng weer'.
Het paard staat niet gedwongen en geisoleerd op stal waar die naar jou wel toe moet komen, omdat je het enigste levende wezen bent waar die mee kan communiceren of die je wat beweging kan geven en vooral omdat er 3 wanden hem de keuze nemen of die wel interesse heeft in jou of niet.
Denk daar maar eens over naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:57

Karl66 schreef:

Haha! Waarom vraag je dat dan niet meteen, en kom je eerst met een opsomming over ijzers, bitten, dekens, zadels, omgang, wedstrijdruiters, naturals en teugel- en bitgebruik en vervolgens met je eigen invulling van wat ik zou hebben bedoeld? Oh ja, Mars…. Knipoog , geintje!
Nog een keer:

Karl66 schreef:
Lijkt het je dan niet raar dat over een onderwerp wat buiten de paardesport geen enkele lading heeft, namelijk bitloos rijden, iedereen klakkeloos de staatsleer overneemt?

Jovarna schreef:

Dat er dingen klakkeloos overgenomen en voor waar aangenomen worden, is ook in Nederland zichtbaar. Knipoog

Wat ik hiermee bedoelde, is precies zoals het er staat, niets meer en niets minder. Feit is dat er veel klakkeloos wordt overgenomen en voor waar aangenomen wordt. Ik doelde niet specifiek op iets, dus ook niet op bitgebruik.
Nu je het zelf aangeeft, geldt dit idd ook voor bitgebruik. Bitloos komt het laatste jaar à 2 jaar wat meer in 'opmars' waardoor steeds meer mensen gaan nadenken, voelen, en beseffen dat het ook (en wellicht beter) zonder bit kan. Dat is een bewustwording. Vóór die bewustwording rijden mensen met bit, omdat dat 'normaal' en traditie is, het wordt klakkeloos overgenomen (destijds ook door mij) en voor waar aangenomen dat een bit nodig is.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:03

abo

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:04

Paardentango schreef:
Hmm... en wat is dat natuurlijke dan precies? Natural ?

Als we de natuur, achter ons hekje, zijn gang laten gaan denk ik dat er veel leed zal zijn, en dat is wel natural. Niet ingrijpen, blote voeten, soms wel en soms geen eten, water etc. etc.
Touwhalsters met knopen waar de hengst met de grootste bek inderdaad mak als een lammetje aan meeloopt. Hoe natural?

Nou ja zeg.

Jij hebt je duidelijk niet verdiept in het NH gebeuren

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:14

hns schreef:
horseyfries schreef:
[

Hoe bedoel je?
Ik was er even niet 100% bij paard schrikt gaat er vliegensvlug vandoor en maakt een plotselinge stop ik vlieg eraf en beland op mijn slaap waarop bewusteloosheid volgt.

[/quote]

Een groen paard zonder bit te beleren is net zo spannend als met omdat paarden geen bitten kennen (totdat ze er een in krijgen).
[/quote]

Flauw? Of is het tegen het zere been omdat er misschien meer waarheid in zit dan je wil toegeven?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:29

Hoe kun je dat nou zeggen? Was je er bij? Persoonlijk vind ik bitloos veiliger dan met bit...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:38

No offence, maarre ik ben zelf "traditioneel", maar dat wil niet zeggen dat mijn paard altijd tussen 3 muren staat, mijn paard staat het grootste gedeelte van de tijd op de wei, maar wanneer ik vind dat ze beter binnen kan staan, staat ze binnen, ik wil haar niet buiten hebben wanneer d'r een halve meter sneeuw ligt of wanneer de wei 1 grote plas bagger is. Wanneer ze oud genoeg is krijgt ze ijzers (nodig voor de sport), een bit in (als ik haar op wedstrijd uit ga brengen moet ze ook een bit in) en een deken op omdat een hele dikke vacht haar zeer wss in de weg zal zitten met trainingen. De paarden waar ik tot die tijd op les krijgen dezelfde behandeling en die communiceren ook gewoon met andere paarden, en laten het ook merken wanneer ze het fijn vinden om bij je te zijn en wanneer ze het niet fijn vinden. Niet iedereen die bewust geen natural is heeft een doodongelukkig paard dat de hele dag tussen 3 muren staat, alhoewel sommige 'naturals' daar heilig van overtuigd lijken te zijn, een paard dat traditioneel gehouden wordt hoeft geen ongelukkig paard te zijn.

In de westernsport mag je je jonge paard op een bosal uitbrengen (bitloos dus), maar wanneer je paard geen 'junior' paard meer is zal ik toch echt over moeten gaan op 't uitbrengen met een bit. Tuurlijk kan je een paard bitloos netjes rijden, maar wanneer je wedstrijdambities hebt wordt je in feite gedwongen met een bit te rijden, je kan ook met bit rijden zonder dat je 't bit door z'n mond heen ragt. Daarnaast ben ik er trouwens wel van overtuigd dat elk paard op een stalhalster rond te sturen is, ik ben er geen fan van wanneer mensen er een scherper bit in hangen omdat ze paardlief niet aan kunnen, maar ik ben ook zeker niet anti-bit.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:54

Niemand die dat hier beweert lijkt me?
Maar wat je zegt is net het grote verschil van een normal en een natural. Normals passen hun paard aan aan hun behoeftes, terwijl naturals zich aanpassen aan de behoeften van hun paard Knipoog

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:35

En toch zie ik heel veel naturals op hun paard rijden, dat verbaasd me dan altijd weer. Lijkt me niet dat 't paard er heel veel behoefte aan heeft om bereden te worden, die redt 't ook wel als hij 24/7 op de wei staat en wanneer je af en toe langs komt om te knuffelen. Er zijn maar een paar naturals die uit principe zeggen dat ze niet op hun paard rijden -zeg nou zelf, paarden zijn d'r niet bepaald voor gemaakt en je kan nooit zeggen dat paardrijden niet schadelijk is voor je paard- en voor die mensen die om die reden niet op hun paard rijden heb ik echt respect. Veel naturals vinden bitten, biks, dekens, ijzers etc. hartstikke overbodig, maar dan nemen ze hun paard wel mee op buitenritten die uren duren, terwijl vele van hun ook beweren dat ze hartstikke natural bezig zijn en dat ze zich aanpassen aan de behoeften van hun paard.

Tuurlijk vinden veel paarden het niet erg om bereden te worden, maar mijn paard vind 't ook absoluut niet erg om op stal te staan, de paarden waar ik op rij maakt het weinig uit of ze op bit of halster worden gereden. Ik heb een paard waar ik later op kan rijden, ik heb haar gekocht omdat ik wedstrijden met haar wil gaan rijden. Ik durf ook te zeggen dat ze gelukkig is en dat ze het fijn vind om bij mij te zijn. Dus ik vind niet dat ik verkeerd bezig ben, maar als ik bepaalde mensen moet geloven (en dan heb ik 't niet alleen over dit topic) zou mijn paard doodongelukkig zijn.

Maargoed, mijn punt is dus, mensen die anti-alles zijn omdat dat niet goed zou zijn voor het paard (bit, deken, biks, ijzers) maar toch veel met hun paard rijden zijn imo hypocriet. En daarnaast ook nog niet goed bezig ook, een paard kan imo best natuurlijk gehouden worden zonder al die poespas, maar dan lijkt het mij logisch dat je er dan ook niet op rijdt, paarden zijn nou eenmaal niet gemaakt om op te rijden, da's niet natuurlijk, wanneer er wel op gereden wordt hebben ze meestal iets extra's nodig, want het vergt veel energie van ze.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:36

Jovarna schreef:
Karl66 schreef:

Haha! Waarom vraag je dat dan niet meteen, en kom je eerst met een opsomming over ijzers, bitten, dekens, zadels, omgang, wedstrijdruiters, naturals en teugel- en bitgebruik en vervolgens met je eigen invulling van wat ik zou hebben bedoeld? Oh ja, Mars…. Knipoog , geintje!
Nog een keer:

Karl66 schreef:
Lijkt het je dan niet raar dat over een onderwerp wat buiten de paardesport geen enkele lading heeft, namelijk bitloos rijden, iedereen klakkeloos de staatsleer overneemt?

Jovarna schreef:

Wat ik hiermee bedoelde, is precies zoals het er staat, niets meer en niets minder. Feit is dat er veel klakkeloos wordt overgenomen en voor waar aangenomen wordt. Ik doelde niet specifiek op iets, dus ook niet op bitgebruik.
Nu je het zelf aangeeft, geldt dit idd ook voor bitgebruik. Bitloos komt het laatste jaar à 2 jaar wat meer in 'opmars' waardoor steeds meer mensen gaan nadenken, voelen, en beseffen dat het ook (en wellicht beter) zonder bit kan. Dat is een bewustwording. Vóór die bewustwording rijden mensen met bit, omdat dat 'normaal' en traditie is, het wordt klakkeloos overgenomen (destijds ook door mij) en voor waar aangenomen dat een bit nodig is.

En dat geldt dus voor alles, of je het nu wel of juist niet gebruikt of toepast. Natural of normal, het is altijd beter iets te doen of te laten omdat je er over nagedacht hebt en besloten wat de beste keus voor jouw en je paard is in plaats van mensen te volgen en verder niet meer na te denken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:43

Visconti schreef:
Niemand die dat hier beweert lijkt me?
Maar wat je zegt is net het grote verschil van een normal en een natural. Normals passen hun paard aan aan hun behoeftes, terwijl naturals zich aanpassen aan de behoeften van hun paard Knipoog

En dat is dus weer zo heerlijk zwart wit. Door een goede verzorging (in de breedste zin van het woord) zorg je voor de behoeftes van je paard, door iets met je paard te gaan doen, voldoet het paard aan jou behoeftes. De kunst lijkt mij om daar een goede balans in te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:44

Karl66 schreef:
En dat geldt dus voor alles, of je het nu wel of juist niet gebruikt of toepast. Natural of normal, het is altijd beter iets te doen of te laten omdat je er over nagedacht hebt en besloten wat de beste keus voor jouw en je paard is in plaats van mensen te volgen en verder niet meer na te denken.

Mee eens Karl! Knipoog

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:48

horseyfries schreef:
hns schreef:
Hoe bedoel je?

horseyfries schreef:
hns schreef:

Flauw? Of is het tegen het zere been omdat er misschien meer waarheid in zit dan je wil toegeven?
Dus toen Anky d'r been brak had ze gewoon te weinig staal aan het paard hangen? Rolleyes

Bloos oops, dit was dus weer eens QQQQ Boos!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:22

De naturals... erg realistisch in een postzegeltje met wat gras, kunstmest, modder en lange haren waaronder de vacht niet altijd goed zichtbaar is en oude wonden rare dingen kunnen gaan doen. Hoeven die pijnlijk zijn, platvoeten op het asfalt, hoefslijtage over de klinkers, zandbakken waar we in rondcrossen. Lekker natuurlijk.
Wiens principe hou je aan, die van jezelf of die van je paard, en wie vraagt het paard of ie aan een touwtje slaafs rondjes blijft hibbeken terwijl jij met iemand staat te praten en het paard als kermisattractie net zo lang blijft lopen tot de baas zegt.. stop.

Mensen die hun paard aan het lot (de natuur) overlaten en inderdaad van het ene op het andere moment een trektocht met gelijkgestemden gaan maken. Beest vol bepakking, cowboyhoed en blindegeleidestok mee.
Lekker makkelijk. Onthoudt je van iedere verantwoordelijkheid, want de natuur regelt het wel allemaal.

Oarbleu hoor, is dat realistisch en eerlijk t.o.v. je paard? Gedomesticeerd is alle natuur afgenomen, met methodes waarbij het beestje goed leert te luisteren naar de baas. Iedereen als kuddeleider.

Sorry, maar ik zie er een heel ander doel in, al ben ik jaloers op degene die kinderkunstjes heeft geschreven en er knap rijk van is geworden. Wie werd er beter van? Het paard?

Wel eens gied gekeken naar de KWPN-er die met een Quarter horse saddle, alles moet in het Amerikaans, rondloopt en na een tijdje tikje last van zijn ruggetje krijgt?
Baasje wil natural.
Bosal, erg vriendelijk middeltje, heel lekker losjes op de neus en uiterst vriendelijk en zacht. Zo lanh het beestje zijn kopje niet te veel beweegt, want als ie klem komt te zitten, maar dat ligt dan aan het paard, was geen natuurlijk paard.

Sorry, ik ben al enige jaen geleden afgestapt van het vele leed wat ik heb gezien, mensen die niet in deze tijd leven en de paarden meer mishandelen dan de sportmensen die hun paarden de verzorging geven die het pard verdient. Er staat een hekje met tralies voor, en het gras is geen toendra of steppe.
Een ding heeft het paard nooit verleerd, paard zijn.