Karl66 schreef:Dat kan, maar dan ben ik wel nieuwsgierig naar hoe jij het bedoelde.

Waarom vraag je dat dan niet meteen, en kom je eerst met een opsomming over ijzers, bitten, dekens, zadels, omgang, wedstrijdruiters, naturals en teugel- en bitgebruik en vervolgens met je eigen invulling van wat ik zou hebben bedoeld? Oh ja, Mars….

, geintje!
Nog een keer:
Karl66 schreef:Lijkt het je dan niet raar dat over een onderwerp wat buiten de paardesport geen enkele lading heeft, namelijk bitloos rijden, iedereen klakkeloos de staatsleer overneemt?
Jovarna schreef: Dat er dingen klakkeloos overgenomen en voor waar aangenomen worden, is ook in Nederland zichtbaar.
Wat ik hiermee bedoelde, is precies zoals het er staat, niets meer en niets minder. Feit is dat er veel klakkeloos wordt overgenomen en voor waar aangenomen wordt. Ik doelde niet specifiek op iets, dus ook niet op bitgebruik.
Nu je het zelf aangeeft, geldt dit idd ook voor bitgebruik. Bitloos komt het laatste jaar à 2 jaar wat meer in 'opmars' waardoor steeds meer mensen gaan nadenken, voelen, en beseffen dat het ook (en wellicht beter) zonder bit kan. Dat is een bewustwording. Vóór die bewustwording rijden mensen met bit, omdat dat 'normaal' en traditie is, het wordt klakkeloos overgenomen (destijds ook door mij) en voor waar aangenomen dat een bit nodig is.