Ruiters met sporen zijn slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ruiters met sporen zijn slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:18

@ KiWiKo
Hoe reageert hij op een zweepje?
En ben je er al vanaf de eerste keer met spoor opgestapt, dat ie nu niet meer gewoon op je been reageert?
Ik vind dat je een paard moet leren op je been te reageren, niet naar de sporen grijpen en er vervolgens niet zonder kunnen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:25

@Kiwiko:
ik heb een prachtig getrained western-paard, natuurlijk rijd ik met GIGA sporen...echt heel vals...zoals de leek zou denken...
Maar ik rijd er ook jongfe dieren mee in, zonder probleem

Met mijn oude crack heb ik hetzelfde probleem Slapenonder sporen loopt hij dus echt niet!! Als hij ze maar hoort rinkelen dan heb ik ze niet meer nodig als ik erop zit maar als ik ze niet om heb..oef !!!
Als ik lesgeef op hem willen ze graag zonder sporen, dat durven ze niet...maar na twee rondjes puffen en ik de slappe lach toch maar omdoen en hij loopt als een tiet!
Met de andere paarden heb ik daar dus geen last van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:36

aukje91 schreef:
@ KiWiKo
En ben je er al vanaf de eerste keer met spoor opgestapt, dat ie nu niet meer gewoon op je been reageert?
Ik vind dat je een paard moet leren op je been te reageren, niet naar de sporen grijpen en er vervolgens niet zonder kunnen.

ik zou zeggen, doe het mij maar eens voor dan Haha! Haha!

nicole_wijh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:58

Vroeger reed ik mijn paarden altijd met sporen, deze liepen ieder weekend zowat een wedstrijd, en inderdaad zoals het hier omschreven werd, liever met een spoor, dan onnodig en (zoals men hier ook al zei) liggen te porren met je voeten, omdat hij niet reageert op je hulpen....

Tegenwoordig rij ik mijn paarden zonder sporen, heb het geluk dat ze heel goed voor het been zijn, en is een spoor een overbodige luxe.
Als ik in de toekomst weer een paard krijg, waar ik 'uren' tegenaan moet lopen porren, doe ik toch weer een spoor om...

En een spoor is net zoals een slofteugel, of een martingaal een hulpmiddel, wat jou het rijden makkelijker moet maken.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:20

"Een spoor is onnatuurlijk"

Dan is een zadel, deken, halster enz enz dat toch ook?

Maar goed....
Ik heb nooit met sporen gereden. Tot voor kort. Ik rijdt wel eens een pony die zeer goed voor het been is en erg braaf. Maar nu wilde/durfde ze ineens de brug waar we altijd over gaan, niet meer over. Er was niets gebeurd waardoor ze ineens zo bang was, dus heel vreemd. Ze liep door tot net voor de brug en liep dan als een gek achteruit. Aan beide kant zijn stijle hellingen, dus het werd gewoon gevaarlijk. Ik had vanalles geprobeerd, maar niets hielp. De keer daarop heb ik hele kleine knopspoortjes om gedaan. Weer deed ze lastig, maar uiteindelijk na wat vechten kreeg ik haar er wel over. Ze doet nu nog steeds lastig, maar als dat over is doe ik de sporen weer af.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:54

Sporen gebruik je om de puntjes op de "I" te zetten. Als je een paard op kuit en kruis niet ergens langs krijgt of niet vooruit krijgt, zou je geen sporen moeten gebruiken maar je manier van rijden eens onder de loupe moeten nemen.... Ruiters met sporen zijn niet altijd slecht. Je ziet alleen weinig goede ruiters en als ze dan nog sporen dragen dan is er iets mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:59

KiWiKo schreef:
aukje91 schreef:
@ KiWiKo

ik zou zeggen, doe het mij maar eens voor dan Haha! Haha!

Oke, ik heb zelf geen ervaring met inrijden. En ook niet met rijden met sporen. Maar ik lees en vraag veel en heb daaruit mijn eigen conclusies getrokken over wat ik juist paardrijden vind.
Wil je mn vragen nog beantwoorden? Knipoog

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:56

Ruiters met sporen zijn nog niet slecht, als je ze gewoon echt goed gebruikt voor hulpen, als je paard het anders niet doet.
Je moet ook niet alleen maar met je sporen in hun buik prikken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:25

Paard is door iemand anders ingereden, toen gekocht door Tyrza.... daarna gereden en gekocht door mij. Je kan er subsusievelijk van uit gaan dat het paard correct zadelmak gemaakt is en correct beleerd

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:35

sporen zijn niet slecht .. een goed opgeleid paard heeft 'knoppen' en dat geld ZEKER ook voor een springpaard. wil de ruiter zijn afstand bepalen zal ie toch terug moeten kunnen nemen of door moeten laten lopen. natuurlijk moeten ze (net als bij dresuur) wel goed gebruikt worden. je siet vooral bij de amateurs dat er veel tot bloedens toe word gereden dat is natuurlijk niet de bedoeling. Sporen zijn voor de fijnere hulpen en NIET om je paard vooruit te schoppen!!!

gr colette

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:35

vooral bij amateurs?
moet je eens bij de topruiters kijken,die kunnen er ook wat van!

feit blijft dat niet iedereen er mee om kan gaan.

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:26

Ik rijd weleens met wieltjes.. dat heb ik echt nodig..! ... Het licht er maar net aan wat voor n paard/pony je hebt..!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:38

Jeanne_13
Ik rijd weleens met wieltjes.. dat heb ik echt nodig..! ... Het licht er maar net aan wat voor n paard/pony je hebt..!

Daar ben ik het dus niet mee eens! Het ligt eraan wat voor ruiter jij bent hoe je paard of pony is! Natuurlijk zijn ze van karakter soms wat langzamer of juist wat meer voorwaarts maar je moet als ruiter kunnen bepalen of je ze nodig hebt.
Als je een paard hebt dat niet zo voorwaarts is kun je daar beter aan gaan werken door bijvoorbeeld veel overgangen te rijden en hem zo actief voor het been te krijgen. Is ie bij die overgangen niet alert genoeg kun je beter een klein spoortje gebruiken voor meer reactie maar je moet m ook weer af kunnen doen( of natuurlijk gewoon niet meer gebruiken ) als dat probleem is opgelost. Ik vind sporen prima zolang je ze maar als hulpmiddel gebruikt.
Je ziet zo vaak dat ruiters als ze sporen om hebben vergeten dat ze met hun kuiten moeten drijven en vervolgens alleen maar de sporen gebruiken met als gevolg dat ze steeds scherpere sporen nodig hebben om effect te krijgen. Ik laat mn sporen ook vaak een x af als ik ga rijden, gewoon om te zien of t zonder ook nog steeds goed gaat en vaak is ie dan net zo voorwaarts en heb ik alleen t nadeel dat als ie niet helemaal lekker reageert ik m niet zo alert kan maken als met een spoor zou kunnen. En zelfs dat komt niet vaak voor want dan ga ik net zo lief een overgang rijden.
Ik heb ze dus alleen om voor de momenten dat ik iets meer en sneller/pittiger reactie van mn paard verwacht of natuurlijk wanneer hij bijv. net doet of ie niet kan wijken gewoon omdat ie lui is. Dan krijgt ie uiteraard ff de sporen want ik weet dat ie t prima kan en dat ie gewoon geen zin heeft.

LuckY___Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:35

Ik ben het helemaal met MissVicky eens!!
ik heb er niet echt iets aan toe tevoegen Knipoog Tong uitsteken

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:40

ik reed op mijn vorige pony ook met sporen, omdat het makkelijker was want ze wilde niet altijd aan het been zijn. maar reed klasse M springen. en rijd een pony voor iemand anders (springjury, heeft ze gevraagd) ik wil helemaal NIET opscheppen, maar toch noem ik mezelf geen slechte ruiter ondanks ik wel spoortjes heb gedragen!

LuckY___Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:44

is niet opscheppe hoor Knipoog hihi vind ik dan ;;

wand er mee rijden is niet slecht Lachen:P
ik ree er namelijk ook mee ;; ik heb je nu neit meer om omdat het eigelijk niet nodig is ;; alleen als ik echt zeker weer dat ik ga dresuuren ; voor het wijken schouderbinnewaards en zo Lachen

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:51

Er meerijden is niet slecht, alleen bij jonge ruiters/ amazones vind ik het nog niet echt nodig.
Maar in de M klasse zijn sporen toch verplicht, die zijn toch niet slecht

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:06

[quote="LuckY___Girl"]
is niet opscheppe hoor Knipoog hihi vind ik dan ;;

quote] gelukkig Bloos Haha!

nicole_wijh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:27

In de klassen B, L1 en L2 is het gebruik van sporen en karwats of dressuurzweep toegestaan. In de klassen M1 en hoger zijn sporen verplicht en is het gebruik van een karwats of dressuurzweep niet toegestaan. Een reserve-karwats of dressuurzweep mag niet worden gedragen.

Dit geldt toch alleen voor dressuur? En niet voor het springen (wat iemand hier zegt?)
Anders ben ik al die jaren illegaal gestart Lachen

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:49

voor mij zijn sporen enkel een verlenging van men been. dit is niet helemaal juist gezegd maar mijn benen komen onderuit men pony, daarmee doe ik sporen aan

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:22

Laatst las ik ergens hier op bokt (geen idee meer waar) over een stel kids die met sporen rijden om hun rijlaarzen te beschermen!?! Huilen Are you kidding!?! Boos! Boos! Boos! Dat gaat dus echt nergens over.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:27

cavaljolit schreef:
sommige gaan wieldjes gebruiken dat vind ik echt zielig....

Wielsporen zijn helemaal niet zielig. Een wiel rolt, met een andere spoor kan je alleen maar 'prikken'.

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:47

Ik vind dat alleen ruiters die weten hoe ze ermee om moeten gaan en die het nodig hebben in de dressuur sporen moeten dragen. Het is om je hulpen te verfijnen en dus niet om je paard sneller te maken ofzo. Haha!

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:55

rijden met sporen is niet slecht, het is een extra hulpmiddel.
het is enkel slecht wanneer je ze verkeerd gebruikt...

trippertjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:50

met sporen rijden is helemaal niet slecht.. is gewoon meer een hulp stuk voor als je paard net niet goed reageerd..