Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 22:41

Ik heb een tijdje geleden eindelijk het verschil tussen de holle en bolle kant ontdekt Ik mis er altijd in

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 23:41

japke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 01:18

http://www.cherokeepaarden.nl/index2.htm
Voor een duidelijke uitleg hierboven. Ik les daar staat ook het paard waar ik mee rijd wel een oude foto helaas niet met mij.
Maar let wel hier voel ik me goed bij maar er zijn meerdere wegen die naar rome leiden, maar voor de nieuwsgierige onder ons die een bondig verhaaltje willen.
Laatst bijgewerkt door japke op 11-06-06 01:20, in het totaal 1 keer bewerkt

japke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 01:19

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:31

yulan schreef:
bonitobol schreef:
Daar wil ik nog even op reageren.
Jij werkt wel degelijk ook met je binnenteugel in, ook al zijn je handen hoger je werkt er echt mee in.
Het is een fout die veel ruiters maken, waaronder jij, en ook ik.

Je hebt echt gekeken é vandaag
Nouja, het grote verschil is dat ik inwerk met m'n binnenteugel (zónder contact op de buitenteugel te verliezen) om m'n paard soepeler door de rug te krijgen. Is het je toevallig niet opgevallen dat ik enkel op de rechterhand inwerkte met m'n binnenhand? Wat jij aanmerkt, is dat ik je heel vaak zie rijden met paarden die aan de teugel lopen dóor de binnenteugel aan te nemen.
Daarin ligt het verschil

Ik verlies ook niet het contact met de buitenteugel als ik evt met mijn binnenhand inwerk. Wanneer je ontspanning op je binnenteugel krijgt en het contact erop kan afbouwen komt het paard nog meer in aanleuning op je buitenteugel, dus positief. Ik gebruik mijn binnenteugel enkel om bv op de cirkel een klein beetje mee te "spelen", heel lichtjes natuurlijk, zodat hij niet door het contact op de buitenhand in buitenstelling zou gaan lopen wanneer het niet gevraagd wordt. Natuurlijk moet je dat ook met je benen en zit corrigeren. Maar als je goed kijkt, als ik bv cirkel rijdt of eender wat, dan zie je een goeie ontspanning op mijn binnenteugel en aanleuning op de buitenteugel. De instructeur vraagt geregeld om als controle de binnenteugel even los te gooien, zo ziet hij welke paarden ontspannen in aanleuning op de buitenteugel lopen en welke ruiters de binnenteugel als hulpmiddel gebruiken.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 08:57

Ik zal daar verder niet op in gaan, ik heb er zo m'n bedenkingen over

@ japke :is dat ook met parelli of zo?

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:59

@yulan, zeg maar via pm dan

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:12

yulan schreef:
Ik zal daar verder niet op in gaan, ik heb er zo m'n bedenkingen over

Ik zou die bedenkingen graag horen, dus doe toch maar.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:24

Nou, sommige foto's zien er inderdaad erg lekker uit, al hoewel ik me erger aan je strakke houding en strakke hand. Plus dat de foto dat je zogenaamd inwerkt echt niet lekker is voor het paard.. Dan komt het weer allemaal vanuitdie nek, ipv rug/schouder..

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 09:27

Nee, echt niet hoor. Zo lijkt het.
Blij dat je de foto's al wat beter vindt.
M'n houding,ik weet het, maar m'n rugpijn is aan het minderen, maar ik druk m'n rug weg om de pijn te ontdrukken. Op sommige foto's is het alweer beter.
En als ik inwerk met m'n hand, en m'n paard geeft erop na, dan laat ie z'n rug los. Daarbovenop werk ik licht in met m'n binnenbeen en die buitenteugel laat ik echt niet los. Ook verplaats ik mijn gewicht.
Deze foto kon ik er gisteren niet meer opzetten omdat ik problemen had met m'n bewerkingsprogramma, maar zo ziet het er dus uit als ie nageeft op die druk.
Je ziet dat dit zelf al een heel ander beeld geeft
Afbeelding

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:32

Kijkt die van jou nooit vrolijk tijdens het rijden?

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:33

En ik blijf erbij, die foto die jij van bonitobol plaatste, vind ik er qua handhouding etc vriendelijker uitzien, omdat ze gewoon meer met het paard mee beweegt. Dus die handhouding vat ik nog steeds niet..

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 09:37

Oj jawel
Maar niet als het zo warm is, dan moet ik 2 seconden niets doen of ie staat al weer stil.
Trouwens, als ik hem goed aan het werk zet, is dat met de bedoeling dat hij niet kijkerig wordt, maar op mij let, dan luistert ie constant naar wat ik zeg. ('k praat veel tegen hem onder het rijden)

En ik heb geen foto van bonitobol geplaatst, voor zover ik weet.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:39

Nou, tyrza dan, maar jij reageerde er nog al onder de maat op. Die foto is in mijn ogen echt een perfecte foto van ontspanning.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 09:41

Het is ook ontspanning, wrm zou het geen ontspanning zijn?
Immers,missblue was toen bij haar om een beetje uit te leggen.
Alleen denk je wel dat haar handhouding mee gaat, maar als het paard opgerichter loopt zit ze ook zo. (ik weet niet of het nu al verbeterd is maar goed)

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 09:43

Tulandro schreef:
Nou, tyrza dan, maar jij reageerde er nog al onder de maat op. Die foto is in mijn ogen echt een perfecte foto van ontspanning.

Hoe bedoel je?

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:46

Dat lijkt me logisch, ik denk niet dat het netjes is om iemand anders zo naar beneden te halen door haar manier van rijden te bekritiseren.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 09:53

Nouja, jullie doen hier ook niets anders hoor

Maar goed, bonitobol weet wat ik ervan vindt, ik heb het met haarzelf ook al besproken En ik heb haar manier van rijden niet bekritiseerd, enkel haar houding, m'n 'bedenkingen' heb ik via pm uitgewisseld.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:03

NEe, wij zijn aan het discussieren, jij ging iemand bekritiseren die niet eens in het topic bezig was.

Maar goed, daar genoeg over. Wij halen jou niet naar beneden, ik en nog anderen zijn het gewoon niet met die methode eens. Net zoals die stelling, het gaat toch om de rug te gymnastiseren, en niet die nek? Natuurlijk zijn er aan de ene kant kortere spieren, maar dan moet je toch heel het lichaam stretchen ipv alleen de nek?

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 10:11

De nek hangt vast aan de rug..
Of niet soms
Je kunt met stelling gerust werken aan het gymnastiseren van de rug.
We leren het paard de rugspieren los te laten en z'n buikspieren te gebruiken.
Daarbovenop kun je je paard ook rond je been plooien, en met je zithulpen doe je ook heel veel.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:14

Dit is echt een nutteloze discussie.. Op het moment dat jij stelling om je binnenbeen heen vraagt, kun je (voel zelf maar een keer) heel het lichaam om je been heen krijgen, op het moment dat jij het uit de nek doet, voel je veel minder.

Hierbij laat ik de discussie even voor wat het is, jij hebt te weinig kennis om dit goed te kunnen beantwoorden. En ik zit nog steeds met vragen. ER is vast wel iemand die hier op inhaakt.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 10:24

Gut wat zijn we weer vriendelijk.
Iemand heeft al duidelijk uitgelegd hoe dat precies zit, ik ga het niet nog es opzoeken en quoten, heb ik al gedaan.
Feit is dat het niet helemaal uit de nek komt.
Eerst rijd ik voorwaarts, en vanuit die voorwaartse drang laat ik hém tegen m'n bit lopen, dus ik trek niet, hij duwt, en dan lost hij daarop, op die druk die vanachter naar voor gaat. En dat kan ik gelijk welke stelling.
Het lijkt uit de nek te komen, maar het is een samenspel van meer, veel meer.
Maak een lijstje van je vragen, en ook anderen kunnen (proberen) erop (te) antwooden.
Zoals ik al eerder zei ben ik nog niet geheel vertrouwd met deze methode, maar dat is nog geen reden om me als klein kind te behandelen.

DiantaM

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:27

zie bladzijde 12, daar staan mijn vragen. Je hebt inderdaad geprobeerd om ze te beantwoorden, maar niet volledig genoeg. Ik behandel je niet als een klein kind, je geeft zelf aan dat je hier nog een beginner in bent. Jammer dat er niemand is die iets meer weet en ook reageert.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 10:30

Citaat:
Bijvoorbeeld over die hoge hand.. de lijn met je elleboog of volgens jullie dus met je schouder.. het oprichten.. de stelling die vanuit de nek komt ipv de schouder..

Zet het eff hier, is makkelijker.
Dat van die lijn met de schouder is verkeerd, dus ga ik er vanuit dat je je afvraagt vanwaar de handhouding.

En ik vind het normaal dat niet iedereen hier wil reageren, want de commentaren daarop zijn soms zo..tja..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:36

Yulan
jij opent hier zelf een topic over voor en tegens van AdB
Dan kun je dit soort vragen verwachten.

Niemand behandeld je als een klein kind, maar men wil duidelijkheid.
Jij kunt het niet geven en dat is jammer.
Dat hadden mensen denk ik wel gehoopt als je zulke titel ziet

En helaas heeft in het verleden niemand meer duidelijkheid kunnen gecen.
Daarom zei ik al eerder, het lijkt wel of iedereen op dit nivo blijft zitten.
En dat is niet jammer als je aleen recreatief rijd, maar wil je wat in de sport wel