DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:29

hns en HC, dit topic gaat niet over het al dan niet opstappen met behulp van een krukje, het gaat niet over bitloos rijden, het gaat niet over 24/7 buitenstalling etc.

Het gaat over de DVD van Ulhrike en LDR, jullie halen er op dit moment van alles en nogwat bij om jullie gelijk over ringdressuur te bewijzen maar gaan volledig off topic.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:33

Als je bedenkt dat het topic over propaganda gaat Karl, dan zijn zij volledig ontopic

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:39

Daar heb je natuurlijk wel weer een sterk punt mee SP

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:40

Huertecilla schreef:
kohtje schreef:
met een krukje opstappen is beter voor paard en ruiter.
niets mis mee in Engeland doen ze niet anders !

Kunnen jullie niet LEZEN????? Is dat waarom studeren not done is bij de hoofdstroom rijders soms?

Ik schrijf luid en duidelijk dat het fantastisch is als je het DOET maar een ramp als je niet anders KAN!

Het is tegenwoordig niet meer bespreekbaar maar het zou normaal moeten zijn als ruiters eerst in de sportschool aan hun lenigheid en fitheid zouden werken, eerst met een houten paard leerden afstappen en opstijgen, eerst leerden zitten.
Een fitte, lenige en vaardige ruiter stapt ook zonder bokje minder belastend af en op. Kan het dan alsnog wel gebruiken maar dat staat er LOS van.
Pas daarna met een paard vanaf de grond leren omgaan, dan voltigeren, dan dode man aan de longe en HEEL VEEL later pas met teugels in de hand aan een kaptoom.
De realiteit is tegenwoordig anders, maar daarom nog niet goed.
Hetzelfde lijkt met begrijpend lezen aan de hand.

Ik ben het helemaal met je eens.
Lichamelijke en ook geestelijke fitness is belangrijk en vandaag wordt er te weinig aandacht aan besteed.

Citaat:
@HNS, NH bestaat wel degelijk, dat is wat de US paardengoeroes en hun volgelingen doen. Niet meer en niet minder. De term is soms zelfs auteursrechtelijk beschermd! Dat is een marketing term. Dat jij (en ik) er de natural beweging een schijnbeweging vinden is wat anders.

HC

Ook weer waar, het gaat om de methode die er gebruikt wordt de naam opzich is dan niet meer zo belangrijk.
Maar bij NH heeft zich vandaag ook weer veel veranderd.
Echt NH vindt je nog maar zelden (zoals de paardengoeroes).
En Natural kan voor veel verwarring zorgen.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:42

Karl66 schreef:
hns en HC, dit topic gaat niet over het al dan niet opstappen met behulp van een krukje, het gaat niet over bitloos rijden, het gaat niet over 24/7 buitenstalling etc.

Het gaat over de DVD van Ulhrike en LDR, jullie halen er op dit moment van alles en nogwat bij om jullie gelijk over ringdressuur te bewijzen maar gaan volledig off topic.

Ach kan gebueren dat je steeds verderwegdunkelt van het ware thema.
Gebeurt toch ook regelmatig op school

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:46

En zoals het een goed leraar betaamt breng ik jullie weer even bij de les

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:02

Ik ben helemaal bij de les Karl, wellciht heeft de leraar de toepasselijkheid van de inhoud niet door
Mijns inziens leidt LDR en vooral het onkundige nabootsen ervan tot een groter wordende kloof tussen kunstjes in de ring en vaardigheden.
Bezinning over LDR hoort, ZOALS IK AL VERMELDE, bij een eventuele wedergeboorte van de rijproef als proeve van bekwaamheid voor paardrijden.
Het gebruik van hulpteugels op zich, los van hoe en door wie, ligt dicht bij de basis van deze bezinning.
Wat denk jij dat mevrouw Tiel wil bereiken? In mijn ogen is LDR alleen maar een handvat, omdat het de meest heldere uiting van het probleem is.

Het opstapkrukje is exact hetzelfde op een ander punt. Het gaat om de noodzaak van basisvaardigheden of niet...

HC

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:10

horseyfries schreef:
Weet je wat ik nu echt niet begrijp? Waarom er ondanks dat het zo langzamerhand wel duidelijk is dat LDR niet schadelijk is voor de paarden nog altijd mensen zijn die vinden dat omdat ZIJ zo niet willen rijden zij gelijk ook even voor de rest van de wereld denken te moeten gaan beslissen dat er zo niet gereden mag worden, inclusief de complete wereldtop....
Ben ik nou zo bescheiden of lijden deze mensen aan grootheidswaanzin?
Als ik kip niet lekker vind ga ik toch ook niet de rest van de wereld verbieden om kip te eten?
Als mensen zonder bit, zonder zadel of zelfs zonder paard willen rijden, prima! Maar daarom hoef je het iemand anders nog niet te verbieden toch?

Daar wil ik graag even verder op in gaan, stel je buurman wil seks met kinderen, dan mag dat toch ook niet?

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:13

Ik vind dat geen vergelijking, sex met kinderen is wel schadelijk en van LDR is niet aangetoond dat het schadelijk is.

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:14

Bij een paard kun je moeilijk vragen wat hij er van vindt, ik ben van mening dat je hiermee ook psychische schade maakt.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:23

Ik ben het op dat punt niet met je eens, waarom geloof jij dat de paarden er psychische schade van ondervinden? Maw, waaruit leidt je dat af? Mijn reden om niet te geloven dat een paard psychische schade ervan ondervindt, is dat ik me niet voor kan stellen dat een paard wat niet goed in zijn vel zit een goede Grand Prix proef kan lopen, het is toch topsport. En als ik eens foto's zie van zo'n paard dat niet onder het zadel is, komen ze op mij niet ongelukkig over.
Ik geloof dat een paard dat psychische schade ondervindt, zich niet zo laat rijden, maar bijvoorbeeld in de staak zal gaan of niet meer zal willen werken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:28

Huertecilla schreef:
Ik ben helemaal bij de les Karl, wellciht heeft de leraar de toepasselijkheid van de inhoud niet door
Mijns inziens leidt LDR en vooral het onkundige nabootsen ervan tot een groter wordende kloof tussen kunstjes in de ring en vaardigheden.
Bezinning over LDR hoort, ZOALS IK AL VERMELDE, bij een eventuele wedergeboorte van de rijproef als proeve van bekwaamheid voor paardrijden.
Het gebruik van hulpteugels op zich, los van hoe en door wie, ligt dicht bij de basis van deze bezinning.
Wat denk jij dat mevrouw Tiel wil bereiken? In mijn ogen is LDR alleen maar een handvat, omdat het de meest heldere uiting van het probleem is.

Het opstapkrukje is exact hetzelfde op een ander punt. Het gaat om de noodzaak van basisvaardigheden of niet...

HC

HC, het gaat niet over het verkeerd nabootsen van LDR, iedereen is het er wel over eens dat slecht trainen en dus ook slecht LDR trainen niet goed is.

Ten tweede denk ik dat jij jouw ei beter in FA kwijt kan aangezien jij steeds paarden die al eeuwen lang puur op karakter gefokt worden vergelijkt met paarden waarbij karakter als prioriteit nummero 384 wordt beschouwd.

Ten derde heeft het gros van de topruiters door de jaren heen bewezen prima basisvaardigheden te bezitten, hebben ook jarenlang zonder LDR getraind en zien nu dat ze met LDR net dat beetje extra lossigheid krijgen waarmee je een GP proef wint in plaats van uitrijdt.

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:31

Ptries schreef:
Ik ben het op dat punt niet met je eens, waarom geloof jij dat de paarden er psychische schade van ondervinden? Maw, waaruit leidt je dat af? Mijn reden om niet te geloven dat een paard psychische schade ervan ondervindt, is dat ik me niet voor kan stellen dat een paard wat niet goed in zijn vel zit een goede Grand Prix proef kan lopen, het is toch topsport. En als ik eens foto's zie van zo'n paard dat niet onder het zadel is, komen ze op mij niet ongelukkig over.
Ik geloof dat een paard dat psychische schade ondervindt, zich niet zo laat rijden, maar bijvoorbeeld in de staak zal gaan of niet meer zal willen werken.

Omdat ik van mening ben dat alleen de psychisch sterke paarden weerstand bieden, hoeveel paarden zijn er niet gekraakt en accepteren het maar.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:32

Ptries, jij snapt er niks van

Er bestaan simpele huis, tuin en keukenpaarden die door simpele ruiters zoals ons gereden worden en die in de staak gaan en die precies het verschil weten tussen trainen met zweep en een proef waar ze kunnen laten merken wat ze van dat zweepgebruik vinden.

En er bestaan hoog in het bloed staande wedstrijdpaarden die met respect behandeld moeten worden maar het begrip staken niet kennen en die te dom zijn om te beseffen dat ze in de ring niet op hun plaats gezet kunnen worden.

P.S. voordat hier weer reacties op komen, huis, tuin en keukenpaarden is niet denigrerend of mechaniserend bedoeld.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:37

Citaat:
Karl66"]

Hopelijk snap ik het dan wel

Ik denk inderdaad dat deze paarden gewoon te dom te zijn en doen wat hun wordt opgelegd.

henkb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:56

Paarden zijn over het algemeen dom, maar zijn in ieder geval slim genoeg om te weten of een ruiter hun niet de baas is

kohtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:47

Huertecilla schreef:
kohtje schreef:
met een krukje opstappen is beter voor paard en ruiter.
niets mis mee in Engeland doen ze niet anders !

Kunnen jullie niet LEZEN????? Is dat waarom studeren not done is bij de hoofdstroom rijders soms?

Ik schrijf luid en duidelijk dat het fantastisch is als je het DOET maar een ramp als je niet anders KAN!

Het is tegenwoordig niet meer bespreekbaar maar het zou normaal moeten zijn als ruiters eerst in de sportschool aan hun lenigheid en fitheid zouden werken, eerst met een houten paard leerden afstappen en opstijgen, eerst leerden zitten.
Een fitte, lenige en vaardige ruiter stapt ook zonder bokje minder belastend af en op. Kan het dan alsnog wel gebruiken maar dat staat er LOS van.
Pas daarna met een paard vanaf de grond leren omgaan, dan voltigeren, dan dode man aan de longe en HEEL VEEL later pas met teugels in de hand aan een kaptoom.
De realiteit is tegenwoordig anders, maar daarom nog niet goed.
Hetzelfde lijkt met begrijpend lezen aan de hand.
ik ben natuurlijk niet zo gestudeerd als jij HC en in jouw ogen zijn we allemaal dom ! Graag zou ik dat lennige , fitte lichaam hebben maar hellaas ...niet voor mij weggelegd ! Dat wil nog niet zeggen dat iemand niet zou mogen paardrijden. Al zeg ik het zelf ik kom lekker mee in de sport en heb een happy paard .
Bij ons zeggen ze over mensen zoals jij VEEL GEBLAAT EN WEINIG WOL.
je gebruikt graag moeilijke woorden maar verteld steeds het zelfd of eigenlijk niets. Dressuur wat wij doen (LDR) heeft niets met jouw manier van rijden te maken. Dat noem ik africhten.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:51

avanoort schreef:
Citaat:
Karl66"]

Hopelijk snap ik het dan wel

Ik denk inderdaad dat deze paarden gewoon te dom te zijn en doen wat hun wordt opgelegd.

Volgens mij was Karl's bericht ironisch bedoeld. Of misschien snap ik het dan verkeerd

In ieder geval waaruit concludeer jij dat de paarden geestelijk gebroken zijn c.q. psychische problemen hebben.

Ik heb onderbouwd waarom ik dat niet vind en benieuwd waaruit jij af kan leiden dat het wel zo is.

Wie weet stel ik mijn mening dan wel bij.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:04

henkb schreef:
Paarden zijn over het algemeen dom, maar zijn in ieder geval slim genoeg om te weten of een ruiter hun niet de baas is

Wat is dat voor een domme conclusie?
Komt het omdat je domme conclusie op domme verhalen basseerd of omdat je denkt dat je slimmer bent?
Sorry misschien een beetje te gecompliceerd.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 16:16

Het vreemde is dat het land (Amerika) die de grootste hetze voert tegen het LDR-systeem, thans nog slechts 9 GP-paarden heeft die de kwalificaties voor de WEG kunnen rijden. De rest is geblesseerd, of presteerd ver onder hun kunnen.

Tevens heeft een onderzoek in datzelfde land uitgewezen dat de kritiek in 92% van de gevallen komt uit de hoek van de B (traininglevel) ruiters. Kortom hoe hoger de betreffende ruiter rijdt hoe meer begrip voor dit LDR-systeem.

Food for thoughts !

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:30

Ptries, je hebt mij door

henkb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:39

Ach hns, het is misschien geen conclusie die perse in dit forumonderwerp thuis hoort. Wellicht moest het er even uit door een specifieke opmerking die ik las .

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:36

Horsedances schreef:
...uitgewezen dat de kritiek in 92% van de gevallen komt uit de hoek van de B (traininglevel) ruiters.
Interessant, misschien zouden we een poll moeten maken om te kijken hoe de situatie op bokt is

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 17:46

SuperPepeijn schreef:
Horsedances schreef:
...uitgewezen dat de kritiek in 92% van de gevallen komt uit de hoek van de B (traininglevel) ruiters.
Interessant, misschien zouden we een poll moeten maken om te kijken hoe de situatie op bokt is

Lijkt mij een heel goed idee, maar ik ben me ook bewust dat op vrijwel alle forums in de wereld de ZZGP/FEI-rijders niet echt aanwezig zijn,
want die berijden nu éénmaal liever hun paarden dan hun toetsenbord.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:00

kohtje schreef:
[Bij ons zeggen ze over mensen zoals jij VEEL GEBLAAT EN WEINIG WOL.
je gebruikt graag moeilijke woorden maar verteld steeds het zelfd of eigenlijk niets. Dressuur wat wij doen (LDR) heeft niets met jouw manier van rijden te maken. Dat noem ik africhten.
[/quote]

Je hebt recht op jouw eigen mening.
Ik begrijp niet wat je wil noch wat je bedoelt. WAT is africhten?
Alle dressuur is dresseren toch?! Ringdressuur, vrijheidsdressuur, westerndresuur, noem maar op.
Wat ik voorsta en op mijn site onderbouw is een strategie die lijnrecht staat op waar LDR voor staat.

HC