Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Huertecilla schreef:kohtje schreef:met een krukje opstappen is beter voor paard en ruiter.
niets mis mee in Engeland doen ze niet anders !
Kunnen jullie niet LEZEN????? Is dat waarom studeren not done is bij de hoofdstroom rijders soms?
Ik schrijf luid en duidelijk dat het fantastisch is als je het DOET maar een ramp als je niet anders KAN!
Het is tegenwoordig niet meer bespreekbaar maar het zou normaal moeten zijn als ruiters eerst in de sportschool aan hun lenigheid en fitheid zouden werken, eerst met een houten paard leerden afstappen en opstijgen, eerst leerden zitten.
Een fitte, lenige en vaardige ruiter stapt ook zonder bokje minder belastend af en op. Kan het dan alsnog wel gebruiken maar dat staat er LOS van.
Pas daarna met een paard vanaf de grond leren omgaan, dan voltigeren, dan dode man aan de longe en HEEL VEEL later pas met teugels in de hand aan een kaptoom.
De realiteit is tegenwoordig anders, maar daarom nog niet goed.
Hetzelfde lijkt met begrijpend lezen aan de hand.
Citaat:@HNS, NH bestaat wel degelijk, dat is wat de US paardengoeroes en hun volgelingen doen. Niet meer en niet minder. De term is soms zelfs auteursrechtelijk beschermd! Dat is een marketing term. Dat jij (en ik) er de natural beweging een schijnbeweging vinden is wat anders.
HC
Karl66 schreef:hns en HC, dit topic gaat niet over het al dan niet opstappen met behulp van een krukje, het gaat niet over bitloos rijden, het gaat niet over 24/7 buitenstalling etc.
Het gaat over de DVD van Ulhrike en LDR, jullie halen er op dit moment van alles en nogwat bij om jullie gelijk over ringdressuur te bewijzen maar gaan volledig off topic.
horseyfries schreef:Weet je wat ik nu echt niet begrijp? Waarom er ondanks dat het zo langzamerhand wel duidelijk is dat LDR niet schadelijk is voor de paarden nog altijd mensen zijn die vinden dat omdat ZIJ zo niet willen rijden zij gelijk ook even voor de rest van de wereld denken te moeten gaan beslissen dat er zo niet gereden mag worden, inclusief de complete wereldtop....
Ben ik nou zo bescheiden of lijden deze mensen aan grootheidswaanzin?
Als ik kip niet lekker vind ga ik toch ook niet de rest van de wereld verbieden om kip te eten?
Als mensen zonder bit, zonder zadel of zelfs zonder paard willen rijden, prima! Maar daarom hoef je het iemand anders nog niet te verbieden toch?
Huertecilla schreef:Ik ben helemaal bij de les Karl, wellciht heeft de leraar de toepasselijkheid van de inhoud niet door![]()
Mijns inziens leidt LDR en vooral het onkundige nabootsen ervan tot een groter wordende kloof tussen kunstjes in de ring en vaardigheden.
Bezinning over LDR hoort, ZOALS IK AL VERMELDE, bij een eventuele wedergeboorte van de rijproef als proeve van bekwaamheid voor paardrijden.
Het gebruik van hulpteugels op zich, los van hoe en door wie, ligt dicht bij de basis van deze bezinning.
Wat denk jij dat mevrouw Tiel wil bereiken? In mijn ogen is LDR alleen maar een handvat, omdat het de meest heldere uiting van het probleem is.
Het opstapkrukje is exact hetzelfde op een ander punt. Het gaat om de noodzaak van basisvaardigheden of niet...
HC
Ptries schreef:Ik ben het op dat punt niet met je eens, waarom geloof jij dat de paarden er psychische schade van ondervinden? Maw, waaruit leidt je dat af? Mijn reden om niet te geloven dat een paard psychische schade ervan ondervindt, is dat ik me niet voor kan stellen dat een paard wat niet goed in zijn vel zit een goede Grand Prix proef kan lopen, het is toch topsport. En als ik eens foto's zie van zo'n paard dat niet onder het zadel is, komen ze op mij niet ongelukkig over.
Ik geloof dat een paard dat psychische schade ondervindt, zich niet zo laat rijden, maar bijvoorbeeld in de staak zal gaan of niet meer zal willen werken.
Citaat:Karl66"]
Ptries, jij snapt er niks van![]()
Huertecilla schreef:kohtje schreef:met een krukje opstappen is beter voor paard en ruiter.
niets mis mee in Engeland doen ze niet anders !
avanoort schreef:Citaat:Karl66"]
Ptries, jij snapt er niks van![]()
Hopelijk snap ik het dan wel![]()
Ik denk inderdaad dat deze paarden gewoon te dom te zijn en doen wat hun wordt opgelegd.
henkb schreef:Paarden zijn over het algemeen dom, maar zijn in ieder geval slim genoeg om te weten of een ruiter hun niet de baas is
Horsedances schreef:Interessant, misschien zouden we een poll moeten maken om te kijken hoe de situatie op bokt is...uitgewezen dat de kritiek in 92% van de gevallen komt uit de hoek van de B (traininglevel) ruiters.
SuperPepeijn schreef:Horsedances schreef:Interessant, misschien zouden we een poll moeten maken om te kijken hoe de situatie op bokt is...uitgewezen dat de kritiek in 92% van de gevallen komt uit de hoek van de B (traininglevel) ruiters.
kohtje schreef:[Bij ons zeggen ze over mensen zoals jij VEEL GEBLAAT EN WEINIG WOL.
je gebruikt graag moeilijke woorden maar verteld steeds het zelfd of eigenlijk niets. Dressuur wat wij doen (LDR) heeft niets met jouw manier van rijden te maken. Dat noem ik africhten.
[/quote]