Laag Diep Rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:35

Nou waarom dan, ben ik wel benieuwd naar!

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:08

@ QQQQ: zoo jij bent even goed bezig! ( je banketstaaf in eens iedereen uit hieroo ) nee, ik bedoel daar jou zéker niet mee, ik ben van mening dat jij heel goed weet waar je over praat. Waar ik het echter wél over heb zijn reacties zoals die hélemaal bovenaan pag. 12 worden gemaakt. (ik zal geen namen noemen (alsof dat nog nodig zou zijn ))

Adil

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:14

Citaat:
Niemand die het gebruikt blijkt het goed uit te kunnen leggen. Zal er dan wel iemand zijn die LDR toepast én zich volledig bewust is van hoe het werkt

The big question......

Ik heb het er trouwens ook buiten Bokt om over gehad....'beste' verklaring die ik tot nu toe heb gekregen: 'Ja, maar Anky doet het ook!'

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:16

whahahahaha dás een goeie adil! met wat voor mensen praat jij daarover.. allemaal penny's cker! sommige mensen ook hea.. zoals het onderschrift van iemand hier.. weet even zoo snel de naam niet.. iets van: monkey see, monkey do

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:17

Saskiaatje schreef:
Waarom denk je dat er zoiets als de 'loodlijn' bestaat?

Waarom denk je zelf??
Ik heb nog nooit een paard in de vrije natuur constant aan de loodlijn zien lopen, het lijkt me dus een stuk natuurlijker om een paard in verschillende houdingen te rijden dan hem de hele tijd op de door mensen bedachte loodlijn te willen houden...
Wat er in de proeven gevraagd wordt, het neusje voor de loodlijn, daar tornt immers niemand aan? Anky kan haar paarden net zo goed of zelfs beter in die houding rijden dan mensen die klassiek trainen. Dus blijkbaar is het LDR trainen absoluut geen belemmering om een paard ook op andere hoogtes in te kunnen stellen, integendeel zelfs, de controle over de houding wordt alleen maar groter!

SaskiaKur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:19

Wat op de plaatjes zijn afgebeeld vind ik TE extreem. Diep rijden vind okee, maar niet zo erg dat het paard zijn borst kan kussen.

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:21

@ (de quote ) nee, zo'n mensen zijn er niet, of je moet met het nl. A- kader gaan praten. kijk, de mensen die wéten wat LDR doet, passen het niet toe, die zijn óf tegen, óf ze zeggen : we laten het aan de prof's over. alle mensen die het wél toepassen geven reacties zoals die van adil : ja, maar anky doet het ook! en weten níet waar ze het over hebben.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:27

DresslOver schreef:
whahahahaha dás een goeie adil! met wat voor mensen praat jij daarover.. allemaal penny's cker! sommige mensen ook hea.. zoals het onderschrift van iemand hier.. weet even zoo snel de naam niet.. iets van: monkey see, monkey do

Wij noemen ze hier 'dressuurprikkers'
Ze prikken de techniekjes die er 'mooi' uitzien en het liefst worden gebruikt door ruiters als Anky van Grunsven of Coby van Baalen of een andere bekende naam. Die techniek gebruiken ze dan en als je dan vraagt waarom trekken ze zo'n snoetje van: 'Hoe moet ik dat nu weten?'. Maar voor de duidelijkheid, zo zijn ze natuurlijk lang niet allemaal (voordat ik half Bokt over me heen krijg ) !!!!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:32

Adil18 schreef:
Citaat:
Niemand die het gebruikt blijkt het goed uit te kunnen leggen. Zal er dan wel iemand zijn die LDR toepast én zich volledig bewust is van hoe het werkt

The big question......

Ik heb het er trouwens ook buiten Bokt om over gehad....'beste' verklaring die ik tot nu toe heb gekregen: 'Ja, maar Anky doet het ook!'

Het is zo moeilijk uit te leggen omdat het heel veel met gevoel te maken heeft en dat is moeilijk onder woorden te brengen.
Ik zal een poging doen om naast de uitgebreide beschrijving van Tyrza te vertellen hoe ik LDR en de toegevoegde waarde ervan ervaar.

Ik heb eerst "klassiek getraind" en op een dressuurstal gewerkt waar dat werd toegepast. De paarden werden eerst met een lange hals losgereden maar vervolgens een uur lang gewerkt (en als het niet goed ging soms nog véél langer...) in dezelfde opgerichte houding en vervolgens uitgestapt aan een lange teugel.

Daarna ben ik gaan trainen bij verschillende mensen en uiteindelijk terechtgekomen op een stal waar steeds meer LDR werd gereden.
Toen kwam ik erachter dat mijn paard helemaal niet zo nageeflijk was als ik dacht. Hij liep mooi op de loodlijn maar zodra mij werd gevraagd om hem wat dieper in te stellen bleek dat hij zo vast zat als een huis en daar helemaal niet op reageerde. Hij liep dus in een "aangeleerde houding". Doordat een paard niet helemaal los is aan de voorkant wordt het achterbeen afgeremd. Als je nu dus je paard leert zo nageeflijk te zijn dat je hem in alle mogelijke houdingen KAN rijden (dus niet constant MOET rijden!) heb je niet alleen een paard wat mooi los is aan de voorkant, maar heb je ook veel meer invloed op de buiging en beenzetting van het achterbeen doordat dat niet afgeremd wordt aan de voorkant.
Dat is in mijn beleving de toegevoegde waarde van LDR trainen: zeker weten dat je paard absoluut nageeflijk is en zichzelf nergens blokkeert, alle hulpen door laat komen en zo een maximaal gebruik van zijn lichaam geeft waardoor je hem weer beter kunt trainen om nog beter te worden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:40

@ Horseyfries: Ik ben benieuwd....wat vind jij klassiek trainen dan??? En ik welk opzicht (behalve het verschil dat jij zelf hebt ondervonden met je eigen paard) verschilt de klassieke manier van LDR (vooral qua doel)?

En even over jouw eigen ervaring....ik kan me niet voorstellen dat een paardje dat 'keurig' op de loodlijn wordt gereden stijf wordt. Ik denk dat het ook zo verklaard kan worden:
-een slechte warm-up/cooling-down
-te weining afwisseling, heb jij je paard toen jij hem nog 'klassiek' trainde ook voldoende gelegenheid gegeven tot bijvoorbeeld halsstrekken tussen de oefeningen door?

Om maar even aan te geven, jouw verklaring van waarom je LDR moet gebruiken vind ik niet volstaan, omdat je het probleem dat jij noemt anders kan oplossen dan m.b.v. LDR en bovendien kan het een hele andere oorzaak hebben dan door het niet toepassen van LDR (zie als voorbeeld mijn verklaringen).

Spruit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:52

Ik denk dat LDR zoals Anky het toepast niet schadelijk is, anders wordt je echt geen olympisch kampioen. Ik rijd mijn paard zelf niet zo diep, omdat ik denk dat ik daar simpelweg de rijkunst niet voor heb. Ik denk ook dat mensen die het na willen doen vaak teveel gaan trekken en sjorren, en dat deze methode daarom vaak verkeerd gebruikt wordt. Mijn paard loopt fijn zoals ik nu train. Eerst laag en rond maar niet heel diep (neusje net op of net achter de loodlijn) en dan netjes oprichten met neusje net voor de loodlijn. Ik denk dat mensen die deze methode GOED toepassen heus wel weten wat ze doen, maar dat er te veel mensen zijn die dit na willen doen en dan gaan sjorren.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:45

Ik denk dat er ee aantal mensen LDR rijden, omdat ze gehoord hebben dat het goed is! Op zich niks mis mee zou je zeggen, maar de meesten missen het juiste gevoel in de vingers...

Dus wat gebeurt er dan? Juistem, ruk en plukwerk om dat paard maar LDR te krijgen. Dan is natuurlijk de hele achterliggende gedachte naar de knoppe!

Ik heb het al meerdere malen op deze manier zien gebeuren

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:47

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:54

Ben laatst al vol verwachting naar "Handen ineen" geweest en vond dat nogal tegenvallen qua inbreng van A&S. Heb er nog wel uitgebreide mening over,maar nu geen zin in om op te typen.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:55

Adil18 schreef:
En even over jouw eigen ervaring....ik kan me niet voorstellen dat een paardje dat 'keurig' op de loodlijn wordt gereden stijf wordt. Ik denk dat het ook zo verklaard kan worden:
-een slechte warm-up/cooling-down
-te weining afwisseling, heb jij je paard toen jij hem nog 'klassiek' trainde ook voldoende gelegenheid gegeven tot bijvoorbeeld halsstrekken tussen de oefeningen door?

Om maar even aan te geven, jouw verklaring van waarom je LDR moet gebruiken vind ik niet volstaan, omdat je het probleem dat jij noemt anders kan oplossen dan m.b.v. LDR en bovendien kan het een hele andere oorzaak hebben dan door het niet toepassen van LDR (zie als voorbeeld mijn verklaringen).

Naar mijn mening lopen heel veel paarden onder hun kunnen. Hier bedoel ik mee dat ze niet zo ruim lopen als ze zouden kunnen. Door middel van LDR zorg je dat een paard op elke hoogte nageeflijk loopt. Je zou het eens moeten proberen op een paard wat goed LDR getraint wordt, je weet niet wat je meemaakt! Die zijn als elastiek en zullen altijd je hand volgen. Een paard wat constant in dezelfde houding loopt, is moeilijker te buigen en te stellen, maar door afwisseling van de hoofd/nek-houding wordt de rug losser en gaat buigen en stellen veel gemakkelijker. En de beweging wordt veel ruimer.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:03

EvaSuzanne, als je je paard altijd in dezelfde houding rijdt, ben je gewoon dom bezig. Maar afwisseling kan ook zonder diep te rijden.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:21

Hoe dan? Als je laag en rond rijdt ipv LDR loopt je paard gewoon uit elkaar, dat zal ook de bedoeling niet zijn. En hoog en rond lijkt me ook geen goede combi. Als je af wilt wisselen kom je al gauw bij dieprijden terecht volgens mij, of bedoel jij gewoon de teugels losgooien als afwisseling?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:57

QQQQ schreef:
Daar heb ik al veel vaker antwoord op gegeven hoor !
Er zijn nog geen harde bewijzen voor, maar wel op verschillende fronten onderbouwde vermoedens. Die gaan over verschillende fysieke en psychische effecten. Aangezien de paarden ons niet kunnen vertellen wat ze er van vinden en ze van ons afhankelijk zijn, vind ik het normaal om ze het voordeel van de twijfel te geven

laat ik dit een diplomatiek antwoordt noemen.

Ik weet dus nog steeds niet waarom je het slecht vind.

Er is trouwens nog nooit een paard geweest dat heeft kunnen vertellen wat hij van dressuur vind, geen ldr paard en ook geen klassiek paard.

Al dat gezever van veel mensen over wat neerkomt op het goede voorbeeld geven vind ik zowieso onzin.

Als anky van een viaduct springt hoef jij het toch niet te doen?
Als een formule-1 coureur met 280 km over circuit raced doe je dit toch ook niet na.

LETS schreef:
Ik denk ook dat mensen die het na willen doen vaak teveel gaan trekken en sjorren, en dat deze methode daarom vaak verkeerd gebruikt wordt.

Er wordt net zo goed gesjort om een paard op de 'klassieke' manier nagefelijk te krijgen. Gesjort, gerukt, geplukt en geschopt beurt overal in welk systeem dan ook, het heeft dan alleen niets meer met het systeem of paardrijden op zich te maken.
Dat dat schadelijk is voor een paard zijn lichamelijke en psychische welzijn, daar hebben we toch hopenlijk geen van allen onderbouwd en wetenschappelijk onderzoek voor nodig he?

misschien kunnen we onze tijd dan ook beter besteden aan het kritiek leveren op dit soort ruiter(tjes) dan aan mensen die waarschijnlijk toch best wel weten waar ze mee bezig zijn.
(en dan hebben we het niet over maar steeds 1 persoon)

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:45

Als Anky van het viaduct af springt hoef je dit inderdaad niet na te doen

Maar zij heeft nou eenmaal twee keer goud gehaald op de Olympische Spelen en daardoor is ze bijna heilig in de ogen van sommige ruiters/amazones.

En heeft ze dus ook de voorbeeldrol te pakken! Naast die gouden plak Op zich best logisch, ze heeft toch behoorlijk bewezen dat ze weet waar ze mee bezig is en dat haar methode werkt!

Het lijkt mij daarom ook logischer kritiek te geven op mensen die trekken en sjorren dan op iemand die bewezen heeft dat haar of zijn methode werkt ja!

De LDR methode spreekt mij best aan. Heb een tijdje op een pensionstal gestaan met me (vorige) paard, waar ze deze methode ook uitoefenden. Heb altijd genietend zitten kijken naar combinaties die vol lossigheid door de baan heen reden

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:07

EvaSuzanne schreef:
Sommigen hier zeggen dat het onnatuurlijk is om je paard zo laag te rijden, maar het is ook onnatuurlijk om je paard constant in dezelfde houding te rijden. Dat kan ook genoeg problemen veroorzaken, zoals stijve spieren etc. Het doel van LDR is in mijn ogen gymnastiseren en soepel maken.

Klassieke dressuur is NIET je paard altijd in dezelfde houding rijden. Met "neus vóór (dus niet OP) de loodlijn" kan je heel wat varieren!

EvaSuzanne schreef:
QQQQ schreef:
zie een paard dat aan de voorkant de grond in loopt. Waaruit maak jij op dat ie "happy" is op dat moment? Iig niet uit z'n vrolijke oogopslag, want die is niet te zien...
Hier ben ik het niet mee eens, jij let alleen op de voorkant, maar het achterbeen treedt imo goed onder en hij loopt goed over de rug, laat zijn lichaam mooi los. Zo kun je uiteraard geen proef rijden, maar als je hem opricht loopt hij iig niet in een valse krul.
Ik let niet alleen op de voorkant en zie het paard van achter naar voren een neerwaartse lijn hebben, en de voorbenen ruimer stappen dan de achterbenen. Paard loopt volledig op de voorhand.
horseyfries schreef:
Oortjes Q, oortjes!!

Die had ie al vóór LDR hoor
horseyfries schreef:
Ik heb nog nooit een paard in de vrije natuur constant aan de loodlijn zien lopen, het lijkt me dus een stuk natuurlijker om een paard in verschillende houdingen te rijden dan hem de hele tijd op de door mensen bedachte loodlijn te willen houden...

Een paard in vrije natuur loopt praktisch 100% van de tijd met de neus vóór de loodlijn (niet OP). Als een paard al eens ver achter de loodlijn komt, is dit voor zéér korte tijd (seconden), bij jeuk op de borst, of als imponeergedrag. Een hele minuut achter elkaar zie je al NOOIT.
horseyfries schreef:
Ik heb eerst "
klassiek getraind
" en op een dressuurstal gewerkt waar dat werd toegepast. De paarden werden eerst met een lange hals losgereden maar vervolgens een uur lang gewerkt (en als het niet goed ging soms nog véél langer...) in dezelfde opgerichte houding en vervolgens uitgestapt aan een lange teugel.
Gelukkig zet je het tussen aanhalingstekens, want dat is dus geen klassieke training. Een uur lang of langer in dezelfde houding, ja daar krijg je een stijf paard van hoor . Dat is gewoon slechte training en getuigt van weinig begrip van klassieke training.
LETS schreef:
Ik denk dat LDR zoals Anky het toepast niet schadelijk is, anders wordt je echt geen olympisch kampioen.
Wat is dat nou voor kromme redenatie? Hoeveel menselijke olympisch kampioenen hebben wel niet de een of andere fysieke schade? Olympisch kampioenen zijn niet per definitie hyper gezond hoor .

PussInBoots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:42

QQQQ je moet wel LEZEn voor je commentaar geeft! Ik zei toch duidelijk dat ik vind dat er meer leed wordt veroorzaakt door onkunde, dan door ERVAREN mensen die wat extremere trainingsmethoden gebruiken!! Dan kan het laatste dus geen oorzaak van het tweede zijn!!!!! (ik ga er dan van uit dat ervaren mensen OOK kundig zijn, want mensen kunnen wel 50 jaar met paarden omgaan, ervaren hoeven ze dan nog lang niet zijn!!!!) Nogmaals, mijn standpunt is niet perse VOOR of TEGEN het LDR rijden, maar kijk naar ervaring, bouw van het paard, KUNDE van de ruiter en trainings niveau, (en ook gesteldheid van de ondergrond!!!) voordat je iets over één kam scheert, want ik vind dat dat in deze (en veel meer op Bokt trouwens!) discussie veel te veel gebeurt!

Bloompje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:38

[quote]iepsel

Als iemand hier indeze goed onderbouwend beargumenteerd dan is het QQQQ wel, wie zou hier dan beter moeten lezen??
?????

PussInBoots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:19

Jij misschien Bloompje?? Ik zeg helemaal niet dat QQQQ geen gelijk heeft, dat ze haar argumenten niet goed onderbouwd, maar wel dat ze GOED moet lezen wat een ander schrijft en er geen andere draai aan geven!!!(ik denk niet eens dat jij het stukje wat ik bedoel überhaupt HEBT gelezen!!)

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:37

iepsel schreef:
QQQQ je moet wel LEZEn voor je commentaar geeft! Ik zei toch duidelijk dat ik vind dat er meer leed wordt veroorzaakt door onkunde, dan door ERVAREN mensen die wat extremere trainingsmethoden gebruiken!! Dan kan het laatste dus geen oorzaak van het tweede zijn!!!!! (ik ga er dan van uit dat ervaren mensen OOK kundig zijn, want mensen kunnen wel 50 jaar met paarden omgaan, ervaren hoeven ze dan nog lang niet zijn!!!!) Nogmaals, mijn standpunt is niet perse VOOR of TEGEN het LDR rijden, maar kijk naar ervaring, bouw van het paard, KUNDE van de ruiter en trainings niveau, (en ook gesteldheid van de ondergrond!!!) voordat je iets over één kam scheert, want ik vind dat dat in deze (en veel meer op Bokt trouwens!) discussie veel te veel gebeurt!

Ik lees wel hoor iepsel (is trouwens handig om quotes te gebruiken als je refereert naar een opmerking van mij van pagina's terug ).
Ik ben van mening dat "ervaren" mensen die voor "extremere methoden" kiezen, niet kundig zijn, maar zich laten drijven door andere motieven dan een paard kundig te willen opleiden.
De economische druk bijvoorbeeld. Toevallig in de nieuwe Bit onderstreept in een verhaal over de Spaanse Rijschool:
Bit schreef:
het klassiek opleiden en africhten van paard EN ruiter is
economisch gezien niet haalbaar
omdat het zoveel tijd kost. De Rijschool maakt jaar in jaar uit verlies.
(de Spaanse Rijschool krijgt geen steun meer van de staat en moet het eigen inkomen verdienen).
Als het dáár al niet gaat, dan zal het in de wedstrijd(top)sport wel helemaal onmogelijk zijn.
Een dilemma...
iepsel schreef:
Jij misschien Bloompje?? Ik zeg helemaal niet dat QQQQ geen gelijk heeft, dat ze haar argumenten niet goed onderbouwd, maar wel dat ze GOED moet lezen wat een ander schrijft en er geen andere draai aan geven!!!(ik denk niet eens dat jij het stukje wat ik bedoel überhaupt HEBT gelezen!!)

"ze".....
Iets beter opletten Iep

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:44

QQQQ: ben jij een "hij"?