Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:37

Heeft iemand een link van Totilas zijn laatste proef?
Waarin hij volgens enkele bokkers dus niet zuiver loopt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:42

MarjanB schreef:
Mooie discussie :)

Dit is dus wat het allemaal zo moeilijk maakt, 1 vind kreupel ander ziet niks. En vind dat best interessant!

Persoonlijk denk ik dat als een paard te weinig balans heeft, te slap is of gewoon zo krom als een banaan is, niet thuishoort op een landenwedstrijd. Wie weet over een jaar wel maar denk dat iedereen te snel en te veel wil. Daarom zijn ze snel stuk, in het lijf of in het hoofd. En ik vind dat jammer, beter langzaam en goed en lang genieten dan ff snel knopjes d’r op, geld vangen en volgende.

Schrijf het wat ongenuanceerd misschien maar heb zelf de laatste tijd teveel ellende langs zien komen met ongelooflijk getalenteerde en vooral lieve paarden.

Toevoeging: dit filmpje staat openbaar gedeeld en ik en anderen zeggen niks over degene die het paard rijd.

Helemaal eens hoor! :)

Dit filmpje is openbaar gedeeld door degenen die gefilmd hebben, niet door de ruiter zelf. Tuurlijk ga je min of meer akkoord dat beeldmateriaal waar jij op staat gedeeld kan worden op Facebook door de filmende organisatie door te starten. Echter is de vraag of die keuze er daadwerkelijk is. Op iedere groter evenement wordt immers gefilmd. Je hebt dus weinig keuze en zult wel akkoord moeten gaan.

Daarom vind ik het niet netjes zo openbaar haar proef te gaan (be)oordelen. Zeker niet zonder diegene ervan op de hoogte te stellen. Ze kan zich immers niet “verdedigen”.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:47

996981 schreef:
Heleennn schreef:
Akkoord, maar dat de jurering vaak onlogisch is of er teveel/te weinig punten toegekend worden is toch iets wat de laatste jaren steeds vaker voorkomt. Dus dan is het niet zo gek dat er bij sommige combinaties veel punten worden gegeven ondanks zaken zoals die takt fouten.

Ik zou iedereen adviseren een cursus jureren te doen. Vanuit mijn opleiding heb ik deze gehad en heb daardoor enorm veel bewondering gekregen voor juryleden.

Dit filmpje bijvoorbeeld is natuurlijk heel mooi vanaf de zijlijn gemaakt. Als jury zit je echter op de AC-lijn. Vanaf daar zien dingen er al heel anders uit. Daarnaast gebeurd er onwijs veel in die paar minuten dat een combinatie in de ring is. Ten slotte ben en blijf je mens, maar wordt er wel van je verwacht in die paar seconden dat een oefening duurt het hele skala en alle onderdelen waaruit een oefening bestaat te beoordelen en vanuit daar een cijfer te bepalen. Echt niet zo makkelijk als het lijkt :)

Ik zeg ook niet dat het makkelijk is om te jureren, je leest mijn bericht als een wijzende vinger naar juryleden maar zo is het niet bedoeld (maar snap dat je dit erin leest als ik het nu zelf opnieuw lees). Ik bedoel het op de manier dat uitdrukkingen als “ruiter x rijdt veel te hoge punten gewoon omdat hij de lieveling is” of “ruiter Y rijdt veel te weinig punten omdat het paard niet spectaculair genoeg beweegt terwijl de oefeningen gewoon super correct gereden zijn” etc... dagelijkse kost zijn geworden, je hoeft me dus ook echt niet uit te leggen hoe jureren in mekaar zit, ik heb vaak genoeg geschreven bij jury’s en weet dat alles meer voeten in de aarde heeft dan de mensen op de tribune denken. Maar er wordt enorm discussie gevoerd over de puntenverdeling en jury’s liggen onder vuur. Dat is mijn punt :)

En als ik dan echt heel subjectief mag zijn, vind ik inderdaad dat sommige ruiters nog in de top scoren compleet absurd. Los van dat het moeilijk of makkelijk is om te jureren, denk ik soms echt “heeft die jury stront in de ogen??” Maar goed dat is mijn eigen platvloerse mening en dus erg subjectief. Naar sommige top dressuurruiters kan ik gewoon echt niet kijken. Als die dan in de top 3 rijden vind ik dat bizar. Dus toch ben ik soms ook zo’n roepert die het niet eens is met jurering op hoog niveau. En dan gat een cursus jureren me niet helpen, want smaak is smaak en daar valt niet over te twisten... en dressuur blijft een jurysport met dus juryverschillen! Zo zal het altijd zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:56

Heleennn schreef:
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is om te jureren, je leest mijn bericht als een wijzende vinger naar juryleden maar dat is het niet. Ik bedoel het op de manier dat uitdrukkingen als “ruiter x rijdt veel te hoge punten gewoon omdat hij de lieveling is” of “ruiter Y rijdt veel te weinig punten omdat het paard niet spectaculair genoeg beweegt terwijl de oefeningen gewoon super correct gereden zijn” etc... dagelijkse kost zijn geworden, je hoeft me dus ook echt niet uit te leggen hoe jureren in mekaar zit, ik heb vaak genoeg geschreven bij jury’s en weet dat alles meer voeten in de aarde heeft dan de mensen op de tribune denken. Maar er wordt enorm discussie gevoerd over de puntenverdeling en jury’s liggen onder vuur. Dat is mijn punt :)

Die discussie zal altijd blijven bestaan. Want wie kan bepalen of een ruiter daadwerkelijk teveel of te weinig punten heeft gekregen? Zolang jurering door mensen plaatsvindt blijft het subjectief. Het automatiseren/robotiseren van de jurering zou hier verandering in kunnen brengen. Echter is de vraag in hoeverre dit wenselijk is. Dat is volgens mij overigens wel een interessante discussie :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:00

Ik ben er inderdaad ook van overtuigd dat automatisering van jurering een ramp zou zijn voor de dressuur. Er is toch niks mooier dan jaren trainen en dan een top proef rijden waar je naar behoren voor beloond wordt met mooie punten. Punten gegeven door een jury die zelf jaren lange ervaring heeft en je harde werk kan waarderen. Het is een soort charme wat de dressuursport heeft en dat zou toch zonde zijn om dat weg te gooien. Aan de andere kant sluit het de eindeloze discussies uit (of gaan mensen dan weer de discussie aan over het systeem achter de automatisering? Waarschijnlijk wel) over de punten die toegekend werden in een proef. Het is toch een sport waarbij context zo belangrijk is dat het eigenlijk niet te automatiseren valt, denk ik...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:05

Heleennn schreef:
Ik ben er inderdaad ook van overtuigd dat automatisering van jurering een ramp zou zijn voor de dressuur. Er is toch niks mooier dan jaren trainen en dan een top proef rijden waar je naar behoren voor beloond wordt met mooie punten. Punten gegeven door een jury die zelf jaren lange ervaring heeft en je harde werk kan waarderen. Het is een soort charme wat de dressuursport heeft en dat zou toch zonde zijn om dat weg te gooien. Aan de andere kant sluit het de eindeloze discussies uit (of gaan mensen dan weer de discussie aan over het systeem achter de automatisering? Waarschijnlijk wel) over de punten die toegekend werden in een proef. Het is toch een sport waarbij context zo belangrijk is dat het eigenlijk niet te automatiseren valt, denk ik...

Volkomen met je eens :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 00:09

Nasst de hele technische kant is dressuur nog steeds show en kijkplezier. Dat kan je ook niet automatiseren.

En Totilas vond ik enorm veel show en kijkplezier. En onder Edward technisch ook zeer goed. Met name kijkend naar de takt en regelmaat in de oefeningen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 09:28

Los van het feit of dit paard nu "kapot gereden is " door training en steeds maar overvragen.......mijn punt sluit helemaal aan aan de reactie van Kelly-ann, die Totilas enorm veel show en kijkplezier vond hebben.
Ik vind dit soort dingen dus absoluut in één lijn liggen met circusdieren en hun voorstelling.
En inmiddels zijn gelukkig en ook heel terecht circusdieren "verboden "........in elk geval zeker wilde dieren.

Mensen hebben door de eeuwen heen genoten van dieren die al on-natuurlijke kunstjes moesten uitvoeren.
En hoe gevaarlijk het was om met een leeuw of tijger in een kooi te durven staan.......handen werden stuk geklapt en het publiek stond op de banken.
Wat een geweldenaar om dat te durven en die dieren dat "te leren "

Ik vind alle takken van dierensport daar min of meer mee te vergelijken.
We leren het dier met min of ( veel ) meer dwang een kunstje en showen dat vol trots aan het publiek.
Kijk eens wat IK kan.

Het is het dier worst of het de polka kan dansen..........sterker nog, hij danst het liever niet.
Dieren in de sport/ show is puur een keuze van de mens.
Hebzucht van de mens, en ik durf bijna te zeggen de frustratie van de mens.
"Ik blink nergens in uit.......maar dát kan IK "
En natuurlijk is dat raar om te zeggen/ bekennen dus we komen met verhaaltjes over de band met het dier, het spiegelen, het bloed-zweet en tranen die het gekost heeft om zo ver te komen.
We pochen over de goede verzorging en de dure dierenartsrekeningen.......want ja.........we houden zo veel van het dier, niks is ons te gek.
En waarom???
Omdat wij snakken naar dat publiek op de banken.
Het geld dat er mee verdiend kan worden en de eeuwige roem.

En sterft het dier, dan onthullen we met rollende tranen over de wangen een standbeeld voor het beest, laten boeken en films maken en prijzen het de hemel in, over hoe mooi en bijzonder het wel niet was.
Mijn vraag is dan........Voor wie?!
En ik denk dat ik het antwoord wel weet.
Niet voor het dier .
Die heeft zijn kunstje gedaan.......onder dwang of om de mens tevreden te houden.

Dat topsporters zichzelf kapot maken is triest........maar wel een eigen keuze.
Topsport/ shows met dieren is zéker niet de keuze van het dier.
Het is de keuze van de mens die willens en wetens het dier met zich meetrekt.......gehuld onder de mantel der liefde.
Arm beest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 09:40

7ofhearts, dank je wel voor je zeer interessante kijk op de zaak. Je zet me aan het nadenken. Wat Totillas betreft vind ik deze vergelijking zeker op gaan. Over andere dressuur combinaties, en dressuur op het lagere niveau moet ik nog eens nadenken.
Feit is wel als het om ons paard ging Hercule, die in de lagere dressuur regione reed (met M2 startgerechtigd is mijn dochter gestopt want hij vond er niets aan) dat hij er niets aan vond. Dat was de reden dat altijd als hij wedstrijd gereden had mijn dochter hem uitreed in het bos en dan mocht hij lekker spetteren en ik hem de dag erna inspande en dan gingen we mennen→ zijn lust en zijn leven. Dit werd heel bewust gedaan als een soort gentlemen agreement→ zo van als jij dit doet voor ons dan doen wij alle andere dingen voor jouw plezier.
Ik ga nadenken of dat voor alle paarden geldt want bv show rijden vond hij machtig (hoe meer volk hoe geweldiger hij het vond want dan kon hij zich tonen). Zo zullen er ook paarden zijn die zijn geboren om te springen, te dressuren cq hoog niveau te mennen, want ze vinden dat machtig. Maar ik denk dat je gelijk hebt dat het voor de meeste paarden circus is die voor hen gestolen kan worden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 09:43

Dat laatste is wel heel zwartgallig en negatief. Het paard heeft er in zekere zin als soort ook voor gekozen om een band te leggen met de mens. Zoals de hond dat ook heeft gedaan. Een overlevingsstrategie en fokkerij deed de rest.

Wij mensen proberen inderdaad te trainen en trucen tot we uitblinken.
Voorheen was dat praktisch nut, je verdiende je brood met je paard, of won er een oorlog mee. Nu is het paard voor velen een huisdier, voor sommigen een sport attribuut.
Hoe kwalijk je dat vind is discutabel.
En hoeveel dwang en ellende er bij de training is komen kijken dus ook.

Misschien mag een paard anno 2050 alleen nog bekeken worden in weilanden. Misschien winnen China en de Emiraten dan wel de Olympische spelen. Who knows?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 09:45

Inderdaad, door de extreme commerciële belangen en veranderde motieven is vandaag de dag de dressuur gebaseerd op andere waarden

Edit; en show kan er nog steeds zijn icm gezond, verantwoord, fair lichaamsgebruik

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 09:50

En wanneer is het nog gezond en fair? Bokt staat er vol van :Y)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 09:55

Kelly_ann schreef:
Misschien mag een paard anno 2050 alleen nog bekeken worden in weilanden. Misschien winnen China en de Emiraten dan wel de Olympische spelen. Who knows?
Mijn jongste staat nu in een kudde, onder toezicht van mensen maar toch behoorlijk semi wild.
Ik zie hoe ze geniet, ik zie hoe haar lijf veranderd (gespierde body builder van berg op en berg af gaan in alle gangen), ik zie hoe pittig ze is geworden en haar vrouwtje staat. Gelukkig komt ze altijd gelijk naar mij toe als ik kom, en dan moet iedereen uit de buurt blijven, maar er zit zeker een kern van waarheid in jouw laatste conclusie van 2050 dat dit waarschijnlijk niet eens zo slecht voor de paarden zou zijn. Polie is toen ze met Hercule was en hier aan huis stond, ook heel erg gelukkig geweest (en ze was zwaar depressief toen hij overleden was gillen dag en nacht wel 3 dagen en nachten lang en 1 week totaal van de kaart→ zo vreselijk zielig, ik moest haar het eten en drinken aanbieden en ik was de enige die nog bij haar in de buurt kon komen→ een groot drama) |( .

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 10:04

Kelly_ann schreef:
En wanneer is het nog gezond en fair? Bokt staat er vol van :Y)

Denk dat we al een heel eind zouden komen als het scala eens werkelijk als leidraad word gehanteerd

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:09

Jolliegirl schreef:
Heeft iemand een link van Totilas zijn laatste proef?
Waarin hij volgens enkele bokkers dus niet zuiver loopt.

Ik denk deze:
https://youtu.be/kk3SXy7c0bg
Ik heb toen de proef op tv gezien en vond het toen duidelijk zichtbaar. Ik vroeg mij ook af waarom de jury de proef niet beëindigd had.

Nu ik het terug zie op mijn kleine telefoon scherm vind ik minder zichtbaar.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:14

Clasical schreef:
Inderdaad, door de extreme commerciële belangen en veranderde motieven is vandaag de dag de dressuur gebaseerd op andere waarden

Edit; en show kan er nog steeds zijn icm gezond, verantwoord, fair lichaamsgebruik

Hier ben ik het niet met je eens.
De show van dieren is in zekere zin net zo on natuurlijk en op winst en roem gericht.
Bovendien is het de bakermat van wat “ de norm “ van vandaag de dag moet zijn wil een dier hoog worden geplaatst worden.
En dat komt het dier en het ras niet ten goede.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:22

Kelly_ann schreef:
Dat laatste is wel heel zwartgallig en negatief. Het paard heeft er in zekere zin als soort ook voor gekozen om een band te leggen met de mens. Zoals de hond dat ook heeft gedaan. Een overlevingsstrategie en fokkerij deed de rest.

Wij mensen proberen inderdaad te trainen en trucen tot we uitblinken.
Voorheen was dat praktisch nut, je verdiende je brood met je paard, of won er een oorlog mee. Nu is het paard voor velen een huisdier, voor sommigen een sport attribuut.
Hoe kwalijk je dat vind is discutabel.
En hoeveel dwang en ellende er bij de training is komen kijken dus ook.

Ik bedoel het niet zwart gallig en negatief.
Maar het is wel hoe het inmiddels voor mij voelt.
En geloof me, ik heb er midden in gezeten en aan mee gedaan.
Ben dus heel blij dat ik nu denk zoals ik denk.
En hou me ver af van dit soort activiteiten.
Maar ik kan ook alleen maar voor mezelf denken, maar denk wel dat het goed is als mijn mening gelezen wordt en tot nadenken komt.
Ben al lang blij dat er netjes op gereageerd wordt.
In menig ander topic zou men al over elkaar heen buitelen. Dus top!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:24

Citaat:
Want wie kan bepalen of een ruiter daadwerkelijk teveel of te weinig punten heeft gekregen? Zolang jurering door mensen plaatsvindt blijft het subjectief. Het automatiseren/robotiseren van de jurering zou hier verandering in kunnen brengen. Echter is de vraag in hoeverre dit wenselijk is. Dat is volgens mij overigens wel een interessante discussie :)

Er is een 'stukje oplossing' op internationaal niveau : de automatisering laat direct het gemiddelde cijfer van de zojuist gereden oefening zien.

Dat helpt niet tegen 'juries vinden collectief dat de achterbenen achter de loodlijn uit de heup van het paard mogen zijn' etc. maar het 'publiek zijn' van cijfers helpt.
(Oma heeft nog meegemaakt dat de cijfers een soort van geheim waren, alleen de einduitslag werd gepubliceerd, 'een soort van geheim van de raadkamer voor het juryhokje'.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:31

Dressuur is een jurysport en jurysporten zijn altijd discutabel.

Daarnaast zou dressuur er voor het paard moeten zijn en het paard er niet voor de dressuur. Het zou de basis moeten zijn voor ieder paard, ook ieder recreatiepaard om een mens te kunnen dragen op een gezonde manier voor het paard.
Zodra het "ego' van de mens het paard gaat gebruiken wil bovenstaande nog weleens in het gedrang komen.
Soms is het een dunne scheidslijn...

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 10:32

7ofhearts schreef:
Clasical schreef:

Hier ben ik het niet met je eens.
De show van dieren is in zekere zin net zo on natuurlijk en op winst en roem gericht.
Bovendien is het de bakermat van wat “ de norm “ van vandaag de dag moet zijn wil een dier hoog worden geplaatst worden.
En dat komt het dier en het ras niet ten goede.

Ik doelde meer op het publiek en de show rondom de fei wedstrijden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:52

Elisa2 schreef:
Dressuur is een jurysport en jurysporten zijn altijd discutabel.

Daarnaast zou dressuur er voor het paard moeten zijn en het paard er niet voor de dressuur. Het zou de basis moeten zijn voor ieder paard, ook ieder recreatiepaard om een mens te kunnen dragen op een gezonde manier voor het paard.
Zodra het "ego' van de mens het paard gaat gebruiken wil bovenstaande nog weleens in het gedrang komen.
Soms is het een dunne scheidslijn...

Goed gezegd. Dit is samengevat waar het m.i. op neerkomt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:57

Totilas loopt in dat laatste filmpje duidelijk korter links achter. Vooral opvallend op de rechte lijnen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 11:03

Inderdaad, maar blijkbaar was dat geen reden voor de jury destijds om in te grijpen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 11:19

Ik moet eerlijk zeggen dat het bericht van 7ofhearts me wel aangrijpt en me ook wel aanspreekt. Ik had nooit gedacht het te zeggen maar er zit wel een kern van waarheid in die ik vroeger niet zag.
Ik heb jaren en jaren gereden, ook op hoger niveau en ben jaren jury geweest tm Z2. Met de jaren ben ik er anders tegenaan gaan kijken en ben ik gestopt als jury omdat ik me niet meer kon vinden in de strategie en reglementen van de KNHS. Inmiddels ben ik ook anders gaan kijken naar het paardrijden an sich en kijk ik nu soms met een naar gevoel terug op vroeger. Als ik het over kon doen had ik het anders gedaan. Maar dat kan helaas niet. Maar een aantal punten van 7ofhearts zijn pijnlijk waar en die voel ik zeker ook persoonlijk. Al had ik nooit gedacht er zo in te staan.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 11:37

Dankjewel Suzanne F. En het is absoluut niet de bedoeling om mensen persoonlijk aan te vallen.
Tenslotte heb ik zelf ook meegedaan.
Heel gering en minimaal, maar ik heb zeker een poging gedaan.

Denk ook wel dat dat onbewust toen nog waarom ik nooit ver gekomen ben in de sport.
Ik hield er nooit van om mijn paard in de Krul te rijden.
Ik kon lezen en schrijven met mijn honden maar nooit volgens de hondenschool.
En rassen en shows....... ik reisde wat af tot ik tot het besef kwam dat de dieren er niet gezonder van werden, en niet mooier maar lelijker.
Kennissen van mij halen in Hongarije hun honden want die coupeerd ze nog......
Ik werd serieus misselijk.
En ja, ze had er een heel verhaal bij wat allemaal ernstiger en pijnlijker was voor de hond en het ras, maar ze kon me niet meer overtuigen.