Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarjanB schreef:Mooie discussie![]()
Dit is dus wat het allemaal zo moeilijk maakt, 1 vind kreupel ander ziet niks. En vind dat best interessant!
Persoonlijk denk ik dat als een paard te weinig balans heeft, te slap is of gewoon zo krom als een banaan is, niet thuishoort op een landenwedstrijd. Wie weet over een jaar wel maar denk dat iedereen te snel en te veel wil. Daarom zijn ze snel stuk, in het lijf of in het hoofd. En ik vind dat jammer, beter langzaam en goed en lang genieten dan ff snel knopjes d’r op, geld vangen en volgende.
Schrijf het wat ongenuanceerd misschien maar heb zelf de laatste tijd teveel ellende langs zien komen met ongelooflijk getalenteerde en vooral lieve paarden.
Toevoeging: dit filmpje staat openbaar gedeeld en ik en anderen zeggen niks over degene die het paard rijd.
996981 schreef:Heleennn schreef:Akkoord, maar dat de jurering vaak onlogisch is of er teveel/te weinig punten toegekend worden is toch iets wat de laatste jaren steeds vaker voorkomt. Dus dan is het niet zo gek dat er bij sommige combinaties veel punten worden gegeven ondanks zaken zoals die takt fouten.
Ik zou iedereen adviseren een cursus jureren te doen. Vanuit mijn opleiding heb ik deze gehad en heb daardoor enorm veel bewondering gekregen voor juryleden.
Dit filmpje bijvoorbeeld is natuurlijk heel mooi vanaf de zijlijn gemaakt. Als jury zit je echter op de AC-lijn. Vanaf daar zien dingen er al heel anders uit. Daarnaast gebeurd er onwijs veel in die paar minuten dat een combinatie in de ring is. Ten slotte ben en blijf je mens, maar wordt er wel van je verwacht in die paar seconden dat een oefening duurt het hele skala en alle onderdelen waaruit een oefening bestaat te beoordelen en vanuit daar een cijfer te bepalen. Echt niet zo makkelijk als het lijkt
Heleennn schreef:Ik zeg ook niet dat het makkelijk is om te jureren, je leest mijn bericht als een wijzende vinger naar juryleden maar dat is het niet. Ik bedoel het op de manier dat uitdrukkingen als “ruiter x rijdt veel te hoge punten gewoon omdat hij de lieveling is” of “ruiter Y rijdt veel te weinig punten omdat het paard niet spectaculair genoeg beweegt terwijl de oefeningen gewoon super correct gereden zijn” etc... dagelijkse kost zijn geworden, je hoeft me dus ook echt niet uit te leggen hoe jureren in mekaar zit, ik heb vaak genoeg geschreven bij jury’s en weet dat alles meer voeten in de aarde heeft dan de mensen op de tribune denken. Maar er wordt enorm discussie gevoerd over de puntenverdeling en jury’s liggen onder vuur. Dat is mijn punt
Heleennn schreef:Ik ben er inderdaad ook van overtuigd dat automatisering van jurering een ramp zou zijn voor de dressuur. Er is toch niks mooier dan jaren trainen en dan een top proef rijden waar je naar behoren voor beloond wordt met mooie punten. Punten gegeven door een jury die zelf jaren lange ervaring heeft en je harde werk kan waarderen. Het is een soort charme wat de dressuursport heeft en dat zou toch zonde zijn om dat weg te gooien. Aan de andere kant sluit het de eindeloze discussies uit (of gaan mensen dan weer de discussie aan over het systeem achter de automatisering? Waarschijnlijk wel) over de punten die toegekend werden in een proef. Het is toch een sport waarbij context zo belangrijk is dat het eigenlijk niet te automatiseren valt, denk ik...
Kelly_ann schreef:Mijn jongste staat nu in een kudde, onder toezicht van mensen maar toch behoorlijk semi wild.Misschien mag een paard anno 2050 alleen nog bekeken worden in weilanden. Misschien winnen China en de Emiraten dan wel de Olympische spelen. Who knows?
Jolliegirl schreef:Heeft iemand een link van Totilas zijn laatste proef?
Waarin hij volgens enkele bokkers dus niet zuiver loopt.
Clasical schreef:Inderdaad, door de extreme commerciële belangen en veranderde motieven is vandaag de dag de dressuur gebaseerd op andere waarden
Edit; en show kan er nog steeds zijn icm gezond, verantwoord, fair lichaamsgebruik
Kelly_ann schreef:Dat laatste is wel heel zwartgallig en negatief. Het paard heeft er in zekere zin als soort ook voor gekozen om een band te leggen met de mens. Zoals de hond dat ook heeft gedaan. Een overlevingsstrategie en fokkerij deed de rest.
Wij mensen proberen inderdaad te trainen en trucen tot we uitblinken.
Voorheen was dat praktisch nut, je verdiende je brood met je paard, of won er een oorlog mee. Nu is het paard voor velen een huisdier, voor sommigen een sport attribuut.
Hoe kwalijk je dat vind is discutabel.
En hoeveel dwang en ellende er bij de training is komen kijken dus ook.
Misschien mag een paard anno 2050 alleen nog bekeken worden in weilanden. Misschien winnen China en de Emiraten dan wel de Olympische spelen. Who knows?
Citaat:Want wie kan bepalen of een ruiter daadwerkelijk teveel of te weinig punten heeft gekregen? Zolang jurering door mensen plaatsvindt blijft het subjectief. Het automatiseren/robotiseren van de jurering zou hier verandering in kunnen brengen. Echter is de vraag in hoeverre dit wenselijk is. Dat is volgens mij overigens wel een interessante discussie
7ofhearts schreef:Clasical schreef:Inderdaad, door de extreme commerciële belangen en veranderde motieven is vandaag de dag de dressuur gebaseerd op andere waarden
Edit; en show kan er nog steeds zijn icm gezond, verantwoord, fair lichaamsgebruik
Hier ben ik het niet met je eens.
De show van dieren is in zekere zin net zo on natuurlijk en op winst en roem gericht.
Bovendien is het de bakermat van wat “ de norm “ van vandaag de dag moet zijn wil een dier hoog worden geplaatst worden.
En dat komt het dier en het ras niet ten goede.
Elisa2 schreef:Dressuur is een jurysport en jurysporten zijn altijd discutabel.
Daarnaast zou dressuur er voor het paard moeten zijn en het paard er niet voor de dressuur. Het zou de basis moeten zijn voor ieder paard, ook ieder recreatiepaard om een mens te kunnen dragen op een gezonde manier voor het paard.
Zodra het "ego' van de mens het paard gaat gebruiken wil bovenstaande nog weleens in het gedrang komen.
Soms is het een dunne scheidslijn...