Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:55

Dressuur kan ik niet zien, CH heeft daar geen medaillekansen dus zelfs geen lifestream.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:44

Ik heb alle onderdelen van Klimke gezien en vond het een verademing!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:53

Ik zou mijn video van YouTube hier wel willen plaatsen, maar ben een beetje bang voor de reacties vanwege mijn houding. :+
Het is een video die voor mijn kijkers bedoelt is, dus ik geef zelf commentaar en er staat muziek onder, haha.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:38

Dit topic is juist bedoelt om filmpjes in te zetten zodat anderen mensen dingen zien die jij misschien niet ziet.
Dat kan heel leerzaam zijn.
Je kunt er ook bijzetten dat je weet dat je houding niet super is, dan hoeven we daar ook niet meer op in te gaan :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:47

Dan zal ik hem plaatsen!

Aan mijn houding wordt gewerkt, het is gelukkig al erg verbeterd, ga aan mijn bungelbenen en mijn rug werken.
Ray lijkt niet helemaal goed te lopen, dat voel je er vooral op, maar misschien zien jullie wat?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:38

Eventing heb ik zoveel mogelijk gevolgd. Wat een gave en uitdagende cross zeg!!!! Wat klimke betreft, ik vond haar dressuur top, springparcours was superstrak en stijlvol, maar haar cross vond ik minder dan ik van haar gewend ben. Net of het ritme niet helemaal fijn was en hard werken. Daardoor zat ze ook minder in balans had ik het idee en ik zat eerlijk gezegd te wachten op een stop. Ben strakker van haar gewend.
Michael Jung viel me de dressuur wat tegen, Sam was wat strak em daardoor krabbelend had ik het idee en daardoor ook een fout in de galop. Maar wat een puike cross weer *\o/* Alsof er niets stond, 1 ritme en zoveel balans. Wat een team!!! Je kon wel zien dat ze op het laatste stuk wat vermoeid raakten maar het was volgens mij ook loeizwaar.
Springparcours was ook weer helemaal top.

Ook dikke pet af voor Alice trouwens. Die heeft toch echt maximaal gereden met een paard dat in capaciteit gewoon niet kan tippen aan de toppers. Die had haar paard in optmale topvorm en heeft er echt alles uitgehaald wat er in zat. _/-\o_

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:41

Leuk dat er weer een filmpje wordt geplaatst! Of hij goed loopt.. dat vind ik heel moeilijk om te zeggen. Het filmpje hapert bij mij een beetje, waardoor ik een vertekend beeld krijg.
Ik vind je houding helemaal niet zo slecht!!
Maar, mag ik je toch een paar tips geven? Als je begint met rijden, hou even halt, doe je beugels uit. Maak dan je rug helemaal bol, zak helemaal in elkaar. Maak dan je rug helemaal hol. En herhaal dat een aantal keer. Doe dan je beugels weer in, en je zult zien, je zit als een huis. Als je merkt dat je weer met een holle rug rijdt, ga je weet halthouden en doe je deze oefening weer. Ik reed altijd met een holle rug, dit heeft me onwijs geholpen!

Het lijkt alsof je zelf veel moeite doet om te lichtrijden. Klopt dat? Het is de bedoeling dat hij aan het werk gaat om jou op te gooien. Dus ga maar eens lekker wachten tot hij jou op gooit ;)

Wat ik je nog als tip zou kunnen geven om hem wat losser te maken (hij oogt wat stijfjes), is om de hoeflag te volgen en hem op de lange zijdes stelling te vragen naar buiten en in de hoeken weer omstellen. Ook voltes vergroten en verkleinen, en slangenvoltes rijden helpen om hem goed los te krijgen.

Hopelijk heb je wat aan mijn tips ^__^

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:44

Dat te actief lichtrijden valt mij ook op, ook hou je heel weinig contact terwijl hij dat eigenlijk hard nodig heeft.
Geen makkelijk paard.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:34

@Sizzle, ben ik met je eens, normaal let ik ook altijd op contact met beide teugels, geen boogjes in de teugels, etc omdat Raymond dat inderdaad heel erg nodig heeft. Maar hij wilde alleen het bit vast pakken op de linkerhand, dus hij was erg sterk en ik kreeg daardoor geen strakkere buitenteugel zonder dat hij dat als sturing zag. Ik heb echt een kwartier zitten klooien, maar het was ontzettend vervelend voor ons allebei, dus toen heb ik hem maar laten zakken!
Edit; jullie zien misschien wel dat ik rechts ook meer contact houd dan links, met de teugels.

!Milkberry, eigenlijk doe ik vrij weinig met omhoog komen, hij slingert me werkelijk zo hoog. Ik kreeg het al als tip vanmiddag om daar aan te werken, dus dat ga ik zeker doen. Wel rijd ik altijd heel veel figuren, behalve dan voor deze video. Achten, slangenvoltes, gebroken lijn, voltes 10 meter groter maken naar 20, enz enz.
Mijn holle rug is echt mijn zwakke punt, het erge is nog dat ik het gevoel heb dat ik veel naar achter leun en bol zit, maar dan kijk ik de beelden terug en denk ik; 'hè, getver, ik zit nog steeds hol...'

Hij was ook inderdaad wat stijfjes, maar ik weet niet of dat nu door die schouder/voorhand komt of doordat ik hem vier weken niet heb gereden:')

Bedankt voor jullie tips, heb ik zeker wat aan!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 07:34

Juist als hij niet aanneemt dan toch aannemen, desnoods loopt hij dan even met buitenstelling.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:01

Het ging er meer om dat hij het bit cast greep, wat hij normaal gesproken niet doet, dat baarde me dus zorgen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:24

Het bit vastpakken kan ook een uiting zijn van die stijfheid.. hij wil dan voorkomen dat je verder doorvraagt... wat ik ook niet helemaal onterecht vind als hij 4 weken bijna niks gedaan heeft.
Zou dan juist wat rustiger op de makkelijkere hand bezig gaan en niet teveel prutsen op de kant waar hij vasthoudt. Beetje rustig weer oppakken.
Het vastpakken van het bit is lastig te zien op het filmpje dat is echt meer een gevoel... maar zag wel een hikje in de beweging... vooral op de kant waar jij hem lastig vond.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:34

Evelijn schreef:
Het bit vastpakken kan ook een uiting zijn van die stijfheid.. hij wil dan voorkomen dat je verder doorvraagt... wat ik ook niet helemaal onterecht vind als hij 4 weken bijna niks gedaan heeft.
Zou dan juist wat rustiger op de makkelijkere hand bezig gaan en niet teveel prutsen op de kant waar hij vasthoudt. Beetje rustig weer oppakken.
Het vastpakken van het bit is lastig te zien op het filmpje dat is echt meer een gevoel... maar zag wel een hikje in de beweging... vooral op de kant waar jij hem lastig vond.

Hij is in de vier weken gewoon door andere gereden, maar ik ben de enige die hem een beetje laat werken, ipv alleen energie er uit, haha.
Bedankt voor je reactie, ik ga hem ook rustig oppakken, ik heb beiden kanten even lang ongeveer gereden maar mijn vader liep weg om te helpen met de nieuwe stallen, en hij heeft voor me gefilmd.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:45

Schiet me net even wat te binnen. Doe je wel eens oefeningen vanaf de grond met hem, AlwaysH?
Ik heb zelf zo'n ontzettend stijf paard gehad, en herken me erg in jullie problemen (jouw houding en zijn stijfheid), dus ik probeer zo goed mogelijk met jullie mee te denken.

Wat voor ons goed heeft gewerkt, is voordat we begonnen met rijden, een paar oefeningen aan de hand de toen. Schouder binnen, schouder buiten, paar pasjes wijken, enz. Dit zorgt er ook voor dat hij al wat losser is en wat minder loperig en sterk voordat je er op gaat zitten. Ik pak het nu elke keer mee voordat ik ga rijden, en het verschil is heel duidelijk merkbaar.

Ik ben er absoluut voor om rijtechnische problemen ook OP het paard op te lossen, maar in dit geval denk ik dat jullie uit grondwerk heel wat winst kunnen behalen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:51

Nou, wijken heeft Raymond nooit geleerd hiervoor en mij lukt dat ook niet echt te paard, maar misschien kan ik hem dat wel op de grond aanleren met de zweep!
Ik doe wel eens van die oefeningen dat hij zijn borst aan moet raken, zijn schouder, dat ik zijn been oprek, maar dit doe ik niet vaak nee (vooral op koude dagen, hoor, moet ik eerlijk zijn).
Ik zal het wel kunnen toepassen, maar als ik er niet ben rijden er anderen af en toe op en die gaan daar geen rekening mee houden, weet ik nu al te zeggen.

Heel erg bedankt, dit is inderdaad wel heel handig om weer te gaan doen!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:46

Ik heb ook weinig gezien van OS zowel dressuur als springen. Ik bekijk later wel eens wat ik wil zien.
Ik ben helemaal met je eens Oji. Volgens mij wil iedereen een soepel paard. Al denk ik wel wat voor de 1 soepel is, dat dat niet altijd opgaat voor een ander.
Voor mij bijvoorbeeld die AR paarden. Hoge school oefeningetjes aan het doen, maar die paarden zien er zo stijf uit...

AlwaysH. Je houding valt echt heel goed mee. Zeker omdat je nog op een redelijk onstabiel uitziend paard zit. Is niet makkelijk. Maar je houding is zeker niet storend, ook niet voor het paard.
Verder ga ik mee met wat er al is gezegd. Contact houden, ook al neemt hij vast. Dat is de kunst, contact hebben zonder vast te houden. Soepele armen en polsen.
Hem aan de hand aanleren om te wijken zou ik ook doen. Maar onder het zadel in stap zou ik ook meenemen. Hoe stapt hij? Ook wat groot en uit elkaar? Dan zou ik veel oefeningen rijden halt stap halt, bijna halt, stap ect. Zodat hij iets meer in je hand kan gaan duwen.

Mijn paard gaat op en af. Vind mijn draai niet helemaal hoe ik hem moet rijden. Ook vind ik mijn weg niet welke lesgever. Heb nog niemand gevonden waar ik echt in vertrouw en vind dat ze mijn paard goed doorhebben... :o. De 1 zegt dat hij gewoon drama maakt om niets en dominant is (ballen af), de ander zegt dat hij gewoon heel onzeker is en veel bevestiging nodig heb. Ik zeg dat mijn paard schizofreen is :Y). Heb de ene keer het gevoel dat hij beetje zielig is. En de andere keer denk ik van potverdkk jij kleine sluwe vos. :o
Eerst was hij braaf had ik de indruk dat hij sterker werd. Dan had ik tijdens een les het gevoel had dat het net iets teveel was. Ook al gaf hij de indruk het aan te kunnen. Maar wel weer beetje hupsen en blokkeren.
Dit heb ik dan nog een aantal dagen zo gehad. Niet goed wetende wat ik ermee aan moest. Maar dan terug op mijn gevoel gereden, iets meer laten opwarmen in het begin. Langer en lager. En dan ging dan weer goed.
Maar dan nu gisteren terug hetzelfde. Maar dan begint hij daar ook moeilijk te doen. Heel scheef zetten. Wil ik hem rechter maken: bit vastnemen.
Het blijft op hetzelfde neerkomen steeds, niet van achter naar voor willen lopen. Waar hij vroeger opkrulde, duwt hij zich nu uit in het extreme.
Vroeger kon hij niet lang en laag, en nu is dat het enige waar hij enigszins normaal aanvoelt.
Dus ik weet het even niet meer.
Ik wil hem wel lang en laag, maar dan wel actief blijven achteraan. En heb niet de indruk dat hij dat al aankan. Hij wil lang en laag omdat hij dan weer van het achterbeen af kan duwen. Lesgevers gaan hierin mee. Maar is gewoon niet aangenaam rijden als ik hem zo moet doorduwen. Zeker niet omdat hij dan blokkeert en alles uit de kast haalt om het niet te doen. :(
Dusja wat is waarheid. Ik ben altijd van de instelling als het niet goed aanvoelt, of paard is lastig dat het teveel is. Maar aan de andere kant heb ik de indruk dat hij zo steeds minder gaat doen. Dat is ook de bedoeling niet.
Hij is hengst en loopt er wel graag de kantjes van af haha.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:18

@ChocooPrins, dankjewel :o
Hij heeft de laatste tijd sowieso iets tegen halt houden, dus het is inderdaad wel een goeie om dit ook weer te gaan trainen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:00

ik spam even met mijn linkje
[RT-HAW] 7 Jarig trekpaard aan het werk tijdens de SIM clinic

het zijn wat teveel foto's om hier te plaatsen, en ik zelf vind het nog moeilijk om vanaf een foto te beoordelen wat ok is en wat niet. Bij bepaalde foto's heb ik zelf commentaar geplaatst, dus ik leer graag bij. er mag ook gewoon hier gereageerd worden hoor (er staan foto nummertjes bij :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:05

Wat zijn jullie een mooie combinatie, Duhelo! Je hebt haar fijn aan het lopen en weet volgens mij heel goed waar je mee bezig bent :j Kanteling van (jouw) bekken is inderdaad iets om mee aan de slag te gaan, ik kan me voorstellen dat dat lastig is met zo'n joekel.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:00

Duhelo: Ziet er inderdaad netjes uit! Met zo'n breed paard zou ik ook immens moeite hebben met het kantelen van mijn bekken (zelfs met een smaller paard). Ik voel je pijn :D.

Op de voorlaatste foto valt me wel op dat je paard door je binnenbeen door dendert. Je paard was waarschijnlijk wel los, maar duwde gewoon net iets door. Waardoor jij manoeuvres maakt met je voet.
Verder geef je zelf al aan waar je mee bezig bent, nog net niet helemaal door die rug. Maar dat komt vast wel goed.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:38

FCSA schreef:
Wat zijn jullie een mooie combinatie, Duhelo! Je hebt haar fijn aan het lopen en weet volgens mij heel goed waar je mee bezig bent :j Kanteling van (jouw) bekken is inderdaad iets om mee aan de slag te gaan, ik kan me voorstellen dat dat lastig is met zo'n joekel.

Dankjewel :D Ik denk idd dat ik wel behoorlijk weet waarmee ik bezig ben / wat het doel is / beperkingen van paard en mezelf. Nu nog de correcte uitvoering :D

ChocooPrins schreef:
Duhelo: Ziet er inderdaad netjes uit! Met zo'n breed paard zou ik ook immens moeite hebben met het kantelen van mijn bekken (zelfs met een smaller paard). Ik voel je pijn :D.

Op de voorlaatste foto valt me wel op dat je paard door je binnenbeen door dendert. Je paard was waarschijnlijk wel los, maar duwde gewoon net iets door. Waardoor jij manoeuvres maakt met je voet.
Verder geef je zelf al aan waar je mee bezig bent, nog net niet helemaal door die rug. Maar dat komt vast wel goed.

ze is inderdaad heel erg breed. we zijn ook al bezig aan zadel nummer 8 (nu een ghost, die bevalt nog het beste ondanks de brede zit)

Over de voorlaatste heb je helemaal gelijk. Ik ben superblij met de foto omdat het gewoon zo'n onwijs gave foto is :D. Maar rijtechnisch gezien kwam ze daar inderdaad naar binnen. (met als gevolg dat ik vage dingen ga doen met been en binnenhand).
Over het algemeen is ze erg licht op bit én been, maar als 1000 kilo omvalt moet ze ook maar de kracht hebben om licht te kunnen blijven op datzelfde been. Vandaar dat ik wel heel erg blij ben ermee, want ondanks dat ze naar binnen viel en mijn been negeerde, bleef ze wel netjes en in frame galopperen en liet ze me zitten. Ze kon ook gaan rennen of terugvallen in draf.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:45

Mooi om te zien duhelo, wat een gigantisch paard is het toch!
Idd je zit is hetgene waar je werk inzit, ik snap het breed versus bekken verhaal erg goed... Ergens zit je aan de max ik vermoed zomaar dat je dit meer uit je zadel moet halen dan uit je eigen lijf, ik kan het niet heeel goed zien maar als de zitting van je ghost wat lager-platter zou kunnen denk ik dat je al een eind komt om met je bovenlijf meer naar achter te kunnen blijven zonder hol te worden, ook bij jou vind ik t zadel erg voorop het paard liggen en dat helpt mede mee met die houding voorin/voorover

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:01

Esther gaf ook die opmerking over het zadel platter te houden/maken. Je bedoelt dan vooral het gedeelte dat achter mijn kont oploopt?
Door de vorm van de cantle is het wat vals plat, het ziet er plat uit maar loopt al op naar boven. In het boomloze topic werd aangeraden om een frontriser te gebruiken die de voorkant van de zitting iets optilt waardoor de achterkant wat horizontaler komt. Esther gaf aan om achteraan een deel padding uit de kussens te halen (wat ik eng vind want dan moet ik in mijn kussens gaan snijden :D)
Dus ik moet nog even denken hoe ik dat ga aanpakken.

Kwa zadels:
gestart op barefoot western, daarna terug dressuurmatig gaan rijden
tussendoor even barefoot london, schoof enorm.
specialized saddle (zit als een huis op mijn oudste, op haar zit ik compleet in stoelzit en op mijn doos)
Massimo dressuur 2 (te gedwongen benen naar achter, zit ook op mijn doos (eerste foto in het topic). Lag ook niet helemaal fijn op haar)
Hidalgo mallorca: zat behoorlijk fijn, maar daar zit geen vaste pommel in en tijdens het lichtrijden zakte de voorkant tot tegen haar schoft.
Flexee: schoof véél te ver naar voor
barefoot rwc dressage, lag prima, kon ik niet op zitten :D
en nu de ghost, die ligt iets meer naar voor dan gewenst, maar blijft wel liggen, en ik kan er totnutoe het fijnste in zitten van al deze dat ik al gehad heb :D

Afbeelding
zo ligt het zadel

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:06

Ja dat is precies wat ik bedoel en ook zie op de foto die je er hierbij post. Ook zie ik dat t zadel meer naar achteren mag en dat dat niet lukt met je singelplaats, en dat je al een banaanvormige singel hebt, en je opties dus een soort van op zijn...
Het enige wat mijne binnen schiet is idd met behulp van een goed zadelmens je kussens aanpassen en ergens proberen een h singel uit te proberen ( maar welke maat heeft jouw reus nodig?? := om je zadel verder terug te leggen.
En moet die hele dikke bontjas eronder? Je zit haast 2 hoog, dat geeft ook al minder "feel" met je paard, als dat dunner kan helpt t ook al een heel stuk vermoed ik

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:14

Helaas is het geen banaansingel, maar een FRA (de banaan vind je maximaal in 75 cm, deze fra is 100 cm... De enige banaan dat ik vond die lang genoeg is is met bont, maar dat gaat opzij gaan glijden ...)
Dit is niet de pad waar ik normaal mee rij, (want die glijdt). nu (en in het topic) ligt er een burioni sympanova pad onder voor boomloze zadels, (omdat je met ghost een speciale pad nodig hebt, dus heb ik dat braaf gedaan). Esther gaf echter ook al aan dat er veel te veel inlages en kussens onder zitten voor dit paard (heb ik nu net die dure pads gekocht :D) dus nu even denken of ik opteer voor een dunnere pad en de kussens laat, of kijk om de kussens aan te passen (want ik ben eigenlijk wel tevreden over die pad, die laat nl geen zweet door). Ik kan uiteraard wel uittesten met gewone dekjes en kijken wat/welk verschil dat geeft.