Te bol voor je knol?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:19

:D

Ik denk dat jij daar best uniek in bent.
Maar wel leuk.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:24

Gillbo schreef:
geerke schreef:

:') dan zie je allemaal ruiters met opengeknapte broeken

Dat weet je ook dat je kont te dik is om op een paard te stappen

Ik heb een keer een wedstrijd gereden met een opengeknapte knoop, was te naïef om te denken dat ik nog in een maatje 34 zou passen :))

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:25

bruintje123 schreef:
Misschien willen mensen dat wel aan om de stal te mesten?

Of tijdens de aangespannen paardensport.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:29

xyzutu2 schreef:
@ Collie: Nee, want het gaat om de belastbaarheid van het paard. Elke kilo die een paard aan spek teveel heeft kan hij niet in de vorm van een ruiter dragen.
En voor elke kilo die hij aan spiermassa te weinig heeft, kan hij een kilo minder ruiter kwijt.
Het gaat hier niet om de ruiter, het gaat puur om wat wetenschappelijk gezien als de grens van het gezond belastbare wordt gezien. Het gaat om koude kilo's maakt niet uit waar die vandaan komen. Paard te zwaar? Dan moet de ruiter dus net zoveel lichter. Paard te licht? Dan moet de ruiter net zoveel lichter.

Het lastigste aan deze discussie is niet eens het onderwerp, maar dat er zoveel emotionele (off-topic) zaken bij gehaald worden: maar het staat toch nog wel als ik op mijn paard zit? En ik ben gewoon erg lang dus vanzelf wat zwaarder, dat telt dan toch niet? En ik beweeg heel goed mee met mijn 100 kilo, dan voelt een paard toch niet dat hij 40 kilo meer meedraagt dan zijn bovengrens is?

Dat is allemaal vanuit de mens bekeken (en daarin dus vrij egocentrisch gedacht). De wetenschap kijkt puur naar het paard, en kijkt puur naar de kilo's; jij mag zelf weten waar je die laat, maar dat getal is de grens van het gezond belastbare.
Dus als je zwaarder bent en je hebt het beste met paarden voor moet je of een ras met stevigere botten kopen en dat héél erg goed op gewicht houden, of je moet afvallen, of stoppen met rijden. Of je moet je geweten gewoon sussen met 'maar ik beweeg heel goed mee, en mijn kilo's zitten vooral in de lengte, en mijn paard is ook heel gespierd en zolang mijn beste vrienden niet durven te zetten dat ik te zwaar ben voor mijn paard kan mijn paard dit ook niet voelen, want anders had hij ook echt wel geprotesteerd, dus ik volg hierin gewoon meer mijn gevoel...'

Helemaal mee eens! Mooier had ik het niet kunnen verwoorden!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:32

2a54z6e45r6r schreef:
xyzutu2 schreef:
@ Collie: Nee, want het gaat om de belastbaarheid van het paard. Elke kilo die een paard aan spek teveel heeft kan hij niet in de vorm van een ruiter dragen.
En voor elke kilo die hij aan spiermassa te weinig heeft, kan hij een kilo minder ruiter kwijt.
Het gaat hier niet om de ruiter, het gaat puur om wat wetenschappelijk gezien als de grens van het gezond belastbare wordt gezien. Het gaat om koude kilo's maakt niet uit waar die vandaan komen. Paard te zwaar? Dan moet de ruiter dus net zoveel lichter. Paard te licht? Dan moet de ruiter net zoveel lichter.

Het lastigste aan deze discussie is niet eens het onderwerp, maar dat er zoveel emotionele (off-topic) zaken bij gehaald worden: maar het staat toch nog wel als ik op mijn paard zit? En ik ben gewoon erg lang dus vanzelf wat zwaarder, dat telt dan toch niet? En ik beweeg heel goed mee met mijn 100 kilo, dan voelt een paard toch niet dat hij 40 kilo meer meedraagt dan zijn bovengrens is?

Dat is allemaal vanuit de mens bekeken (en daarin dus vrij egocentrisch gedacht). De wetenschap kijkt puur naar het paard, en kijkt puur naar de kilo's; jij mag zelf weten waar je die laat, maar dat getal is de grens van het gezond belastbare.
Dus als je zwaarder bent en je hebt het beste met paarden voor moet je of een ras met stevigere botten kopen en dat héél erg goed op gewicht houden, of je moet afvallen, of stoppen met rijden. Of je moet je geweten gewoon sussen met 'maar ik beweeg heel goed mee, en mijn kilo's zitten vooral in de lengte, en mijn paard is ook heel gespierd en zolang mijn beste vrienden niet durven te zetten dat ik te zwaar ben voor mijn paard kan mijn paard dit ook niet voelen, want anders had hij ook echt wel geprotesteerd, dus ik volg hierin gewoon meer mijn gevoel...'

Helemaal mee eens! Mooier had ik het niet kunnen verwoorden!

Hier ben ik het helemaal mee eens!

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:48

mie123gie schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Elke ruiter zou op lange termijn zijn paard beschadigen, elk paard krijgt rug klachten of andere problemen veroorzaakt door rijden of werken. Of je nou 90 kilo of 40 bent maakt dan niet heel veel uit.

Nou zeg je toch hele gekke dingen hoor ;)
Iemand die echt te zwaar is maakt wel veel meer stuk aan een paardje dan iemand die gewoon een normaal postuur heeft. Je doet nu net of dat het niets uit maakt. Maar dat is dus wel zo.

Maar iemand met een normaal postuur kan door, verkeerd rijden, ook veel stuk maken.

Tuurlijk maakt het uit, ik ben zelf gestopt met rijden toen ik te zwaar was. Maar ik zei dat om aan te geven dat paarden niet gemaakt zijn om te rijden en dat je zwaar of niet toch je paard beschadigd. En daarom vind ik dat je niet kan zeggen dat te 'zwaar' zijn (en dan bedoel ik boven de 10% en onder de 20%) heel veel schade aan richt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:04

Ik schrik van sommige reacties hier, heb vandaag meegelezen maar wat een gezever hier. Man o man o man...

Als je teveel vet hebt om te rijden, moet je niet opstappen. Die keuze moet iedereen die (te) dik is kunnen zelf kunnen maken en inzien, maar daarom moeten die mensen wel eerst vrede kunnen sluiten met hun eigen postuur en daar al geen smoesjes voor verzinnen als ze in de spiegel kijken of kleren kopen.

Mensen die (veel) te dik zijn om op een paard te zitten zijn in mijn ogen dierenmishandelaars, het is niet verantwoord en gewoon zielig. Je kunt best wat zwaarder zijn dan de gemiddelde mens en paardrijden, zoals eerder aangegeven heb je ook nog verschil tussen arm bespierde paarden en fatsoenlijk bespierde paarden die uiteraard meer kunnen dragen. Zit je een paard niet in de weg en merk je dat hij er verder geen last van is het geen probleem.

Heeft het paard er last van moet je gewoon niet meer opstappen. Of dat paard nou 250 of 1250 kg weegt, of de ruiter nou 35 of 135 kg weegt. Alleen de ruiter kan aan het paard voelen of het paard dit aankan of niet.

Maar ik ben van mening dat je boven een bepaald aantal kilo's niet meer op het paard moet stappen, dat is gewoon zielig. Daar is geen ander benaming voor dan zielig.

Mensen die duidelijk te zwaar zijn voor op hun paard en wel rijden vertel ik dit dan ook eerlijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:24

Maar dat is nu net de vraag kim.
Wat is te zwaar?
10/ 15/ 20%
Of/ en bouw van het paard?
Hoe hij gereden wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:44

bruintje123 schreef:
Wat is te zwaar?
10/ 15/ 20%
Hoe hij gereden wordt?

Lees nogmaals: http://www.bitmagazine.nl/algemeen/te-z ... den/22366/ :+

Als het paard 20% extra gewicht mee moest dragen (ruiter+zadel+hoofdstel+eigen overgewicht) dan begonnen alle paarden tekenen van pijn en stress te vertonen tijdens het rijden. Stevigere bouw van het paard zorgt voor betere belastbaarheid, bespiering of rijstijl heeft er niets mee te maken want in de tests wordt al uitgegaan van een normale, goede bespiering en een goed zittende ruiter die het paard normaal rijdt.
Aan jou nu de keuze of je in jouw geval tot over over die 20% gaat. :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:45

Ik zou uitgaan van wetenschappelijke studies, niet een artikel in een paardenmagazine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:59

2a54z6e45r6r schreef:
Ik zou uitgaan van wetenschappelijke studies, niet een artikel in een paardenmagazine.

En als je het artikel in het paardenmagazine leest, dan vind je daar onder andere de link naar een van de onderzoeken die er in samengevat wordt: http://www.j-evs.com/article/S0737-0806 ... tract?cc=y :)*

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:04

Euuh.
Heb zelf die link geplaats omdat ik hem goed vind. Dus ja ook gelezen.

Maar ik reageer hier op de reacties.
Sommige steigeren al bij 10 of meer.

Andere kijken niet naar bouw.

Ikzelf heb de mening dat er meer speelt dan even wat procenten uitspugen.

Nee boven die 20% vind ik ook niet acceptabel. Maar 10% en paard niet over de rug rijden is naar mijn idee net zo schadelijk. Dus heeft wel degelijk te maken met de paard kapot rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:28

Behalve dan dat bij die percentages er uit wordt gegaan van een goed bespierd paard van een correct gewicht met een ruiter die het paard correct rijdt (zie militaire voorschriften).
Dus met dat over de rug rijden heb je een paard dat met dat maximale percentage (die 10 of in jouw geval 20%) belast kan worden.
Die akelig lage percentages gelden alleen voor het best case scenario. Goed meebewegen, paard netjes rijden, paard op perfecte gewicht houden en goed bespierd maken zijn allemaal voorwaardes om uberhaupt aan die 10% (of 20%) te komen.
Trek je je paard in de krul en maak je hem minder belastbaar, dan kan hij nog minder belast worden. En verder heb je helemaal gelijk dat 10% en niet over de rug rijden ook schadelijk is, net als 12% en niet goed in- en uitstappen, of 3% en alleen maar in een mulle bak rijden, of 1% op een slecht passend zadel, of 0,5% op.......
Het gaat hier om het maximale gewicht dat een goed getraind, gezond paard kan dragen: Kilo's, of ze nou menselijk zijn of paardenspek of zadelleer. Echt harde kilo's, niets meer, niets minder. De enige manier waarop je die percentages naar boven kunt verruimen, is door een paard te nemen met bredere botten en massievere gewrichten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 00:48

bruintje123 schreef:
Wat is te zwaar?
10/ 15/ 20%
Hoe hij gereden wordt?

Te zwaar is als je spekrollen kunt bewegen en minimaal maat 46 in je broek hebt als niet meer.

We kunnen er wel studies op los laten, maar zoals KBK al zei, dat slaat op de kat haar k*t.

Iedereen weet wanneer iemand te zwaar is voor op een paard. Het probleem zit ook bij het daadwerkelijke toegeven ervan. Dikke mensen houden het liever bij smoesjes dan bij daadwerkelijk de waarheid erkennen. Zoals gezegd, ze zullen eerst van die smoesjes afmoeten voordat ze daadwerkelijk toegeven dat ze teveel vet hebben voor op het paard te stappen.

Ik heb geen studies, wetenschappelijke onderzoeken en berekeningen nodig om te zien of iemand te dik is ja of nee. Daar heb ik een paar ogen voor gekregen.

Als je 120 kg weegt maar top kunt rijden moet je alsnog niet opstappen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 00:51

En een super gespierde man van 95kg, die heeft geen vetrol die meebeweegt mag dat dan wel?

Ik vind dit topic meer een topic geworden om mensen met overgewicht te beledigen ipv dat er duidelijke antwoorden komen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 00:58

Gillbo schreef:
En een super gespierde man van 95kg, die heeft geen vetrol die meebeweegt mag dat dan wel?

Ik vind dit topic meer een topic geworden om mensen met overgewicht te beledigen ipv dat er duidelijke antwoorden komen.

Nee, ik vind van niet. Zijn nog genoeg andere dingen die hij kan doen met paarden dan erop zitten.

95 KG vind ik te zwaar voor op een paard. Al zijn het spieren. Of hij moet al een gigantische knol hebben. :Y)

Dan verander je teveel vet maar in teveel spieren. Of nog beter in teveel kilo's. Als hij overigens zoveel spieren heeft is hij eerder te vinden in de sportschool dan op 't paard.

Dat die mensen zich niet de ogen uit hun kop schamen is ook alles mee gezegd.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 02:33

Ik vind wel dat de conditie van het paard en rijvaardigheid van de ruiter ook al veel meespelen! Liever een ruiter van 90 kilo met een onafhankelijke zit en een correct lopend en voldoende gespierd paard dan iemand van 55 kilo die bonkt op een paard die zijn rug compleet vast zet/vast getrokken word.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 07:09

JudArthos schreef:
Ik vind wel dat de conditie van het paard en rijvaardigheid van de ruiter ook al veel meespelen! Liever een ruiter van 90 kilo met een onafhankelijke zit en een correct lopend en voldoende gespierd paard dan iemand van 55 kilo die bonkt op een paard die zijn rug compleet vast zet/vast getrokken word.

Op hoeveel kilo paard?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 07:24

Ik ga voor 55 kilo èn rijvaardig

Niet of of

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 07:44

55 kilo. ...dan waai ik weg :')

Toen ik 62 woog begonnen vrienden en familie zich al zorgen te maken...of ik aub wilde stoppen met lijnen want er bleef niets van mij over :=

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:04

Ik ben normaal van het kijken en voelen, maar 20% lijkt mij in elk geval te zwaar! Laat staan erboven. :wow:

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:51

Collie2008 schreef:
Ik ga voor 55 kilo èn rijvaardig

Niet of of

Dat is leuk maar niemand is direct een goede ruiter.Dat moet je oefenen.
Dus misschien moet er op elke manege eerst een simulator staan en pas als je daarop goed kan zitten mag je op een paard.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:52

Ik bedoel niet letterlijk de 55 maar ik word moe altijd vab die domme vergelijkingen

90 kilo en rijvaardig of 55 kg en bonkend in t zadel. Allebei niet goed voor t beest. Dus dan liever normaal gewicht en rijvaardig.

Aangezien boven mij 55 genoemd werd pakte ik die

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:53

Gillbo dat lijkt me niet eens verkeerd hoor. Plus dat er veel meer aan conditie, kracht en soeplesse training gegeven mag worden zonder paard.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:56

Xyz

Ook dat had ik gelezen.
Maar ik reageer niet enkel op dat bericht uit bit maar vooral op wat mensen hier schrijven.

Maat van een broek is geen aanwijzing van gewicht.
Ik heb een vriendin met dikke kont.
Zou niet in de 18" zadel passen. ( ze rijd geen paard)
Maar heeft wel maat 40 want vanuit haar kont lijkt het wel of ze een aangesnoerd corset aanheeft.
Bij mij is het andersom.
Pas met gemak in een 17,5" zadel.
Heb ook broek over bij de benen. Maar heb helaas wel een dikke buik en heb in gewone kleren maat 42/44. In rijbroeken 46.

Hoeveel kilo paard vind ik ook geen graadmeter.

Dun sjiek dressuur paard.
Lange rug en dunne benen van 180 groot zal vlug 650 wegen.

Stevig gebouwde koudbloed. Dikke pijpbenen. Korte benen.
Borstkas breed kortere rug. Maar. 145 groot zal rond de 550 wegen.
Maar door zijn stevige bouw zou ik daar zonder problemen er ruiter van 90 op zetten.
Maar niet bij dat dressuur paard.