Ik denk dat jij daar best uniek in bent.
Maar wel leuk.
Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
xyzutu2 schreef:@ Collie: Nee, want het gaat om de belastbaarheid van het paard. Elke kilo die een paard aan spek teveel heeft kan hij niet in de vorm van een ruiter dragen.
En voor elke kilo die hij aan spiermassa te weinig heeft, kan hij een kilo minder ruiter kwijt.
Het gaat hier niet om de ruiter, het gaat puur om wat wetenschappelijk gezien als de grens van het gezond belastbare wordt gezien. Het gaat om koude kilo's maakt niet uit waar die vandaan komen. Paard te zwaar? Dan moet de ruiter dus net zoveel lichter. Paard te licht? Dan moet de ruiter net zoveel lichter.
Het lastigste aan deze discussie is niet eens het onderwerp, maar dat er zoveel emotionele (off-topic) zaken bij gehaald worden: maar het staat toch nog wel als ik op mijn paard zit? En ik ben gewoon erg lang dus vanzelf wat zwaarder, dat telt dan toch niet? En ik beweeg heel goed mee met mijn 100 kilo, dan voelt een paard toch niet dat hij 40 kilo meer meedraagt dan zijn bovengrens is?
Dat is allemaal vanuit de mens bekeken (en daarin dus vrij egocentrisch gedacht). De wetenschap kijkt puur naar het paard, en kijkt puur naar de kilo's; jij mag zelf weten waar je die laat, maar dat getal is de grens van het gezond belastbare.
Dus als je zwaarder bent en je hebt het beste met paarden voor moet je of een ras met stevigere botten kopen en dat héél erg goed op gewicht houden, of je moet afvallen, of stoppen met rijden. Of je moet je geweten gewoon sussen met 'maar ik beweeg heel goed mee, en mijn kilo's zitten vooral in de lengte, en mijn paard is ook heel gespierd en zolang mijn beste vrienden niet durven te zetten dat ik te zwaar ben voor mijn paard kan mijn paard dit ook niet voelen, want anders had hij ook echt wel geprotesteerd, dus ik volg hierin gewoon meer mijn gevoel...'
2a54z6e45r6r schreef:xyzutu2 schreef:@ Collie: Nee, want het gaat om de belastbaarheid van het paard. Elke kilo die een paard aan spek teveel heeft kan hij niet in de vorm van een ruiter dragen.
En voor elke kilo die hij aan spiermassa te weinig heeft, kan hij een kilo minder ruiter kwijt.
Het gaat hier niet om de ruiter, het gaat puur om wat wetenschappelijk gezien als de grens van het gezond belastbare wordt gezien. Het gaat om koude kilo's maakt niet uit waar die vandaan komen. Paard te zwaar? Dan moet de ruiter dus net zoveel lichter. Paard te licht? Dan moet de ruiter net zoveel lichter.
Het lastigste aan deze discussie is niet eens het onderwerp, maar dat er zoveel emotionele (off-topic) zaken bij gehaald worden: maar het staat toch nog wel als ik op mijn paard zit? En ik ben gewoon erg lang dus vanzelf wat zwaarder, dat telt dan toch niet? En ik beweeg heel goed mee met mijn 100 kilo, dan voelt een paard toch niet dat hij 40 kilo meer meedraagt dan zijn bovengrens is?
Dat is allemaal vanuit de mens bekeken (en daarin dus vrij egocentrisch gedacht). De wetenschap kijkt puur naar het paard, en kijkt puur naar de kilo's; jij mag zelf weten waar je die laat, maar dat getal is de grens van het gezond belastbare.
Dus als je zwaarder bent en je hebt het beste met paarden voor moet je of een ras met stevigere botten kopen en dat héél erg goed op gewicht houden, of je moet afvallen, of stoppen met rijden. Of je moet je geweten gewoon sussen met 'maar ik beweeg heel goed mee, en mijn kilo's zitten vooral in de lengte, en mijn paard is ook heel gespierd en zolang mijn beste vrienden niet durven te zetten dat ik te zwaar ben voor mijn paard kan mijn paard dit ook niet voelen, want anders had hij ook echt wel geprotesteerd, dus ik volg hierin gewoon meer mijn gevoel...'
Helemaal mee eens! Mooier had ik het niet kunnen verwoorden!
mie123gie schreef:waxmeltsenzo schreef:Elke ruiter zou op lange termijn zijn paard beschadigen, elk paard krijgt rug klachten of andere problemen veroorzaakt door rijden of werken. Of je nou 90 kilo of 40 bent maakt dan niet heel veel uit.
Nou zeg je toch hele gekke dingen hoor![]()
Iemand die echt te zwaar is maakt wel veel meer stuk aan een paardje dan iemand die gewoon een normaal postuur heeft. Je doet nu net of dat het niets uit maakt. Maar dat is dus wel zo.
Maar iemand met een normaal postuur kan door, verkeerd rijden, ook veel stuk maken.
bruintje123 schreef:Maar dat is nu net de vraag kim.
Wat is te zwaar?
10/ 15/ 20%
Of/ en bouw van het paard?
Hoe hij gereden wordt?
2a54z6e45r6r schreef:Ik zou uitgaan van wetenschappelijke studies, niet een artikel in een paardenmagazine.
bruintje123 schreef:Maar dat is nu net de vraag kim.
Wat is te zwaar?
10/ 15/ 20%
Of/ en bouw van het paard?
Hoe hij gereden wordt?
Gillbo schreef:En een super gespierde man van 95kg, die heeft geen vetrol die meebeweegt mag dat dan wel?
Ik vind dit topic meer een topic geworden om mensen met overgewicht te beledigen ipv dat er duidelijke antwoorden komen.
JudArthos schreef:Ik vind wel dat de conditie van het paard en rijvaardigheid van de ruiter ook al veel meespelen! Liever een ruiter van 90 kilo met een onafhankelijke zit en een correct lopend en voldoende gespierd paard dan iemand van 55 kilo die bonkt op een paard die zijn rug compleet vast zet/vast getrokken word.