Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:cherie78 schreef:Nageven; loslaten van nek en kaak = de definitie van nageven.
Dat er verder in het paardenlijf spanning/vasthouden is, doet aan de definitie niets af.
Het is een belangrijk onderwerp dus ik haak er nog even op in.
Wanneer we recht door redeneren vanuit "loslaten van nek en kaak = de definitie van nageven", dan is een paard dat achter de teugel gaat met de mond open, nageeflijk.
Om nageeflijk te kunnen zijn hebben we losgelatenheid en voorwaartse drang (tact) nodig én aanleuning.
Nageeflijkheid wordt namelijk opgewekt vanuit de halve of hele ophouding, die op zich voort komt vanuit de opgewekte voorwaartse drang.
Op zijn mooist maar om te begrijpen: het aanspannen van de buikspieren van de ruiter naar zijn aangesloten knieën (kruis aantrekken) (en daarom zijn die aangesloten knieën zo belangrijk voor alle meisjes die ik daar op gewezen heb.....) leiden bij het paard tot het zich licht oprichten en het naar voren omhoog willen brengen van hoofd/neus en voorwaarts willen gaan, al dit komt aan in de hand, deze biedt weerstand en hier op geeft het paard na.
Dit is dus een zich door het hele lichaam voortplantende beweging met als één van de symptomen het los laten van nek en kaak.
In wezen is alles losgelaten, dat was de bedoeling.
cherie78 schreef:Dus als ik jouw uitleg goed begrijp, kan ik met de halve of hele ophouding het paard nageeflijk maken, als aan de losgelatenheid en voorwaartse drang voldaan wordt.
Bar veel tegenstrijdigheden in dit verhaal van je.
Dus nu is voorwaartse drang en tact hetzelfde??
Bovendien komt dan blijkbaar de aanleuning nog voor nageeflijk zijn??
Dat zou ik wel eens nader uitgelegd zien
XavierB schreef:Zonder geluid, ik zie nog altijd de 'descente de main', zeer vakkundig uitgevoerd met feel naar het paard (er zijn natuurlijk heel wat druksignalen bij dit paard nodig, laat dat duidelijk zijn).
Maar wat wil je nu zeggen? Dat Philippe Karl rijdt volgens het Duitse concept van aanleuning, maar dat hij niet zelf niet beseft wat hij aan het doen is of dat hij zo een zaken verkeerd neerschrijft in zijn artikels? Ik denk dat er veel ruiters zijn die iets claimen en het anders doen op hun paard, maar ik denk niet dat Philippe Karl daaronder valt. Hij is zeer bewust van wat hij doet en substantieert zijn mening in artikels van beduidende lengte zonder daarbij citaten van 'oude meesters' of wetenschappelijke argumentering te schuwen (het zal je niet verwonderen dat ik zijn werk graag lees).
Wat hier gebeurt komt letterlijk overeen met wat hij neerschrijft en illustreert in zijn figuren. Ik zie echt niet in hoe je dit anders kunt interpreteren. Lees het artikel!!! Karl heeft niets te maken met een aanleuning die ook maar in de buurt komt van de FN Richtlinien (ik denk dat hij zelfs huivert bij het horen van het woord, hij zal steeds spreken van mise-en-main een concept dat niet bestaat zonder descente de main). Hij is net degene die zich zeer publiekelijk uitspreekt tegen de FN Richtlinien in het algemeen en onder meer het concept van aanleuning in het bijzonder. Wanneer de handen laag zijn, behoren die immers geen druk uit te oefenen volgens hem. Je kan met zijn teugelvoering eens of oneens zijn (persoonlijk ben ik ermee eens, dit is wat ik ook bedoel met het teugel en bitwerk in de vroege en eerste midden fase van de paardentraining), maar als je met dit eens bent dan hang je een beduidend ander concept van aanleuning aan dan de FN Richtlinien (tenzij dat alle mensen bij de FN zich druk maken in Philippe Karl omdat ze hun eigen methode niet snappen). Ik begin echt het gevoel te krijgen van in één of ander parallel universum te zijn beland.
Simpelman schreef:XavierB schreef:Zonder geluid, ik zie nog altijd de 'descente de main', zeer vakkundig uitgevoerd met feel naar het paard (er zijn natuurlijk heel wat druksignalen bij dit paard nodig, laat dat duidelijk zijn).
Maar wat wil je nu zeggen? Dat Philippe Karl rijdt volgens het Duitse concept van aanleuning, maar dat hij niet zelf niet beseft wat hij aan het doen is of dat hij zo een zaken verkeerd neerschrijft in zijn artikels? Ik denk dat er veel ruiters zijn die iets claimen en het anders doen op hun paard, maar ik denk niet dat Philippe Karl daaronder valt. Hij is zeer bewust van wat hij doet en substantieert zijn mening in artikels van beduidende lengte zonder daarbij citaten van 'oude meesters' of wetenschappelijke argumentering te schuwen (het zal je niet verwonderen dat ik zijn werk graag lees).
Wat hier gebeurt komt letterlijk overeen met wat hij neerschrijft en illustreert in zijn figuren. Ik zie echt niet in hoe je dit anders kunt interpreteren. Lees het artikel!!! Karl heeft niets te maken met een aanleuning die ook maar in de buurt komt van de FN Richtlinien (ik denk dat hij zelfs huivert bij het horen van het woord, hij zal steeds spreken van mise-en-main een concept dat niet bestaat zonder descente de main). Hij is net degene die zich zeer publiekelijk uitspreekt tegen de FN Richtlinien in het algemeen en onder meer het concept van aanleuning in het bijzonder. Wanneer de handen laag zijn, behoren die immers geen druk uit te oefenen volgens hem. Je kan met zijn teugelvoering eens of oneens zijn (persoonlijk ben ik ermee eens, dit is wat ik ook bedoel met het teugel en bitwerk in de vroege en eerste midden fase van de paardentraining), maar als je met dit eens bent dan hang je een beduidend ander concept van aanleuning aan dan de FN Richtlinien (tenzij dat alle mensen bij de FN zich druk maken in Philippe Karl omdat ze hun eigen methode niet snappen). Ik begin echt het gevoel te krijgen van in één of ander parallel universum te zijn beland.
Je blijft alles door elkaar gooien.
De FN Richtlinien zijn reglementen voor de wedstrijdsport.
Wedstrijdsport en rijkunst zijn niet hetzelfde, ze staan elkaar in de weg.
DE HANDEN OEFENEN GEEN DRUK UIT.
Dat is wat jij maar blijft herhalen en waarvan ik al een keer of 20 het tegendeel heb beweerd.
Het is het paard dat aanleuning neemt.
Het is de hand die begrenst.
Wanneer een paard uit de gevraagde houding wil gaan en tegen de begrenzing in gaat geven we een halve ophouding, bieden de handen rustig en zacht weerstand waarbij het paard na geeft en terug komt in de gewenste houding.
Paard geeft na, ruiter ontspant. Basics.
Je mag dat nu descente de main noemen maar daarmee pomp je je hoofd vol met onnodige spinnen, je maakt jezelf wijs dat je meer aan het doen bent dan basics. Je zou zelfs de indruk kunnen krijgen dat je nu een aankomend meester bent omdat je er een oude term op losgelaten hebt.
Dat is wat je bij PK ziet, meer niet, basics.
Daar hoef je geen terminologie op los te laten, het is geen hogere rijkunst, het heeft weinig met de oude meesters te maken, we hebben er ook helemaal geen wetenschap voor nodig.
Simpleman schreef:Je blijft alles door elkaar gooien.
De FN Richtlinien zijn reglementen voor de wedstrijdsport.
Wedstrijdsport en rijkunst zijn niet hetzelfde, ze staan elkaar in de weg.
DE HANDEN OEFENEN GEEN DRUK UIT.
Dat is wat jij maar blijft herhalen en waarvan ik al een keer of 20 het tegendeel heb beweerd.
Het is het paard dat aanleuning neemt.
Het is de hand die begrenst.
Wanneer een paard uit de gevraagde houding wil gaan en tegen de begrenzing in gaat geven we een halve ophouding, bieden de handen rustig en zacht weerstand waarbij het paard na geeft en terug komt in de gewenste houding.
Paard geeft na, ruiter ontspant. Basics.
Je mag dat nu descente de main noemen maar daarmee pomp je je hoofd vol met onnodige spinnen, je maakt jezelf wijs dat je meer aan het doen bent dan basics. Je zou zelfs de indruk kunnen krijgen dat je nu een aankomend meester bent omdat je er een oude term op losgelaten hebt.
Dat is wat je bij PK ziet, meer niet, basics.
Daar hoef je geen terminologie op los te laten, het is geen hogere rijkunst, het heeft weinig met de oude meesters te maken, we hebben er ook helemaal geen wetenschap voor nodig.
.Citaat:Echte deskundigheid zit in de praktijk, daar leert men. Hier discusieert men! Ook goed en soms verhelderend. Maar heel vaak verwarrend en zelfs onjuist. Wil men leren rijden en het begrijpen klim op 200 verschillende paarden, les bij 100 instructeurs en neem 30 jaar tijd.... Tegen die tijd kun je bescheiden concluderen dat je wel IETS weet maar lang niet ALLES
Citaat:"Mijn aanleuning" is de aanleuning van het paard.
Dat paard leunt aan aan mijn zachte, soepele, tedere, waakzame, begrenzende hand.
Zet ik mijn hand 10cm naar voren, dan volgt het paard die hand en neemt weer aanleuning, zet ik dan mijn hand weer 10 verder naar voren, dan volgt het paard en neemt aanleuning.
Met andere woorden ik kan niet aan zijn aanleuning ontkomen .
piepenfiets schreef:Citaat:"Mijn aanleuning" is de aanleuning van het paard.
Dat paard leunt aan aan mijn zachte, soepele, tedere, waakzame, begrenzende hand.
Zet ik mijn hand 10cm naar voren, dan volgt het paard die hand en neemt weer aanleuning, zet ik dan mijn hand weer 10 verder naar voren, dan volgt het paard en neemt aanleuning.
Met andere woorden ik kan niet aan zijn aanleuning ontkomen .
dat dus
Starbreeze schreef:Geinig, dat riep ik pagina's geleden al
Precies, ga eens óp een paard zitten en pas al die boekjeskennis eens toe. Vóel wat er gebeurd ipv in theorie te blijven hangen. Het heet trouwens ook niet voor niets 'training', bij ons gaat dat ook niet meteen perfect en foutloos.
Simpelman schreef:Xavier,
Karl leert middels conditionering zijn paard om de hand te volgen maar om de hals niet neerwaarts te strekken.
Hij heeft daar zijn theorieën over.
Hij zelf laat op excellente wijze zien wat het resultaat in de praktijk is.
Chapeau!
Maar een kleine markering: Ik heb nog geen enkele leerling van hem gezien die dit zelfs maar benaderd, dat wil zeggen ik heb ze nog niet gevonden.
Simpelman schreef:jannico schreef:Ik wordt er ook niet heel blij van, maar Willie Schultheis heeft toch een vrij respectabele staat van dienst en is van oer Duitse school en zal hoogstwaarschijnlijk stellen de FN richtlijnen voor te staan. Iets waar het in deze discussie om ging.
Het filmpje van anja beran laat vooral verzamelde bewegingen zien maar is mijn inziens toch niet buiten de capaciteit van de natuurlijke beweging gereden, misschien er zelfs iets onder. Echter ging het om het duidelijke verschil in teugelvoering.
Simpelman schreef:We hebben twee leerlingen van Ph K gevonden.
Ziet er goed uit! Ik mis wel bewegende beelden.
(Het lijkt net alsof ze met aanleuning rijden.)
http://www.sabine-mosen-legerete.de/modules/myalbum/index.php?location_id=366
http://bertrandravoux-legerete.com