Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:10

damian23 schreef:
Ik kan iedereen die een paard heeft die verkeerd gereden is, een houding aanneemt en achter de ll kruipt een chambon aanraden. Ik longeer er nu een weekje mee en heb net les gehad. Paard liep echt super fijn. Hij liet hele mooie stukken van complete losgelatenheid zien, wat hij ook nog redelijk lang vol kon houden. Dat voelde eigenlijk heel erg vreemd aan. Ik had het idee dat we heel langzaam gingen maar onder me voelde ik een paard wat enorm veerde (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven). Mijn juf zei nog, je zou zijn afdruk achter nu eens moeten zien. Me happy..

Kan je die zelf maken?

Edit, hmm wordt lastig denk ik, ik schaf er een aan :)

Welke maat hebben jullie? Want ik lees dat ze soms groot vallen? Mijn paard is 1.60.

Doen jullie er vooral mee longeren of gebruik je hem met het rijden ook?

Wel snel hoor, binnen een week!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:34

Simpelman schreef:
Een mooie oefening voor iedereen?

Knoop een lintje of een elastiekje in de manenkam op precies één handbreedte voor het zadel.
Gewoon als je er naast staat.

Ga nu rijden en kijk hoever je dat lintje naar voren kunt laten komen.
Voel wat er gebeurt.

K snap 'm nie ... :? Mijn handen komen zowiezo al voor dat lintje...
Ben blond... :x

*Gaat ook even opzoeken hoe een chambon in z'n werk gaat.... dubbel blond dus :+ *

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:36

Je handen moeten niet naar voren. Het lintje. Dus de hals van het paard van ;) uit de schoft naar voren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:41

:)* Ben duidelijk niet gewend aan lintjes :+

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:42

Ik heb het haar op de schoft afgeschoren :')
Hopeloos ouderwets ja... Ik weet het :))

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 18:43

Plakbandje

Het gaat hier om de doornige uitsteekseld van de schoft, die moeten uitwaaieren, dat zie je gebeuren aan het lintje/plakbandje...
Dat is naar het bit reiken, de rug los laten, de mogelijkeheid geven het bekken onder te kantelen.

Voel wat er gebeurt als het lintje/plakbandje/elastiekje naar voren gaat.
Vooral eerst in stap en op de volte.
Naar voren is goed.
Hoe meer hoe mooier (om te beginnen).
Voel de achterhand.
Als je paard achter wat begint te waggelen begint hij het bekken wat te kantelen en in de knieën te buigen.
Wanneer hij door de knieën zakt, soms fors, dan is dat goed, dat verast hemzelf, meer is dat niet, hij moet nu iets doen achter.

Voel wat er gebeurt in je handen, je moet de deur wel openhouden en vragen erdoor te komen anders valt het lintje weer naar achteren.
Het voelt of je "het weg geeft", daar zit aanleuning. :)
Maar geef je het weg valt alles in duigen.
Dat is losgooien. :(
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 13-06-15 18:58, in het totaal 8 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:47

Starbreeze schreef:
Ik heb het haar op de schoft afgeschoren :')
Hopeloos ouderwets ja... Ik weet het :))

Bij mij is dat haar op de schoft al 20cm korter dan de rest door het vliegendeken ... hoef ik al niet meer te scheren :+

Ik plak er morgen een knalrood plakbandje in :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 19:01

Even algemeen.....
Zonder een vingertje te willen opheffen...., goed bedoeld. :) :)
Wees voorzichtig en terughoudend met hulpteugels.
Stukmaken is snel gebeurd, het geeft veel macht over het bewegen van het paard, maar een goede opbouw gaat langzaam en gestaag, duurt jaren.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:07

Simpelman schreef:
Even algemeen.....
Zonder een vingertje te willen opheffen...., goed bedoeld. :) :)
Wees voorzichtig en terughoudend met hulpteugels.
Stukmaken is snel gebeurd, het geeft veel macht over het bewegen van het paard, maar een goede opbouw gaat langzaam en gestaag, duurt jaren.

Helemaal mee eens. De enige hulpteugel die ik gebruik is de chambon. Die dwingt het hoofd niet naar achteren. Kan je weinig kwaad mee doen tenzij je hem enorm strak doet natuurlijk.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:50

Simpelman schreef:
ChocooPrins schreef:
Simpelman ik ben het wel niet helemaal eens met jouw oplossing.
Losgooien en drijven heeft geen zin.
Ik hou nu gewoon licht contact en probeer met dezelfde druk vanvoor hem te laten zakken.
Van achter naar voor.
Naar mijn hand toerijden, meer niet.

Waar staat losgooien en drijven?
Er staat probeer hem langer te maken.
Langer worden is laten reiken naar het bit.
Dat bit is er wel degelijk, het is de begrenzing, maar die begrenzing ligt nét voor waar hij zich zelf in wil stellen.
Je brengt hem naar die begrenzing door hem te laten strekken en dan te drijven.
Dat is de hele kunst van het correct rijden.
Altijd voor de loodlijn.

Dan denken we ongeveer hetzelfde, zei toch dat het kon dat ik je niet begreep.
Maar hij zal niet strekken als ik niet drijf. Ik lees nu strekken en dan drijven.
Nuja misschien komt dat nog, en is hij daar nog niet helemaal.
Goede tip van dat lintje.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 20:07

Mag ik hier even een vraagje stellen :o ? Misschien is dit wel herkenbaar voor sommigen ... kan helaas geen filmpje plaatsen, want heb niemand om te filmen ...dus dan maar zo proberen uit te leggen...
We beginnen de training met 10 à 15min stap aan de lange teugel. Beestje kijkt ondertussen heel erg graag rond, houdt ook "zijn" merries goed in de gaten ( het is een ruin hoor :+ ), vindt het leuk om naar de loslopende kipjes te kijken enz....
Vanaf het moment dat ik mijn teugels ook maar iets aanneem, gaat hij lekker voorwaarts neerwaarts de teugels uit mijn handen proberen trekken...beetje baldadig af en toe }> . Ik begin gewoon met rijden en negeer dat gedrag. Na 10min houdt ie er dan ook vanzelf mee op en is het ook gewoon goed.
Heb verschillende bitjes geprobeerd van dubbel gebroken, tot enkel gebroken watertrens, D-trens, Ultra Dynamic van Sprenger en zelfs een ongebroken trens, maar deze laatste was een fiasco :+
Klein detail...op vreemd terrein doet hij het niet.
Herkenbaar voor iemand ? Waar ga ik de fout in ?

Evelijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 20:21

Zou je niet hem iets begrenzen bij het instappen... zodat hij toch iets meer aandacht heeft voor jou ipv dat je na een kwartier pas zijn aandacht opeist en dat je dan in discussie moest omdat hij dat slenteren en beetje koekeloeren wel prima vond.
Merk dat dat bij mijn paard beter effect heeft... toen ik mijn bijrijdster aangaf dat ze hem meteen beetje mocht begrenzen (wel lang en laag) maar wel meteen aangeven dat er gewerkt gaat worden... wel gewoon instapppen en niet echt oppakken ofzo... maar wel meteen aandacht bij de ruiter.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 21:51

Zojuist een Chambon op Marktplaats gekocht :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:12

Evelijn schreef:
Zou je niet hem iets begrenzen bij het instappen... zodat hij toch iets meer aandacht heeft voor jou ipv dat je na een kwartier pas zijn aandacht opeist en dat je dan in discussie moest omdat hij dat slenteren en beetje koekeloeren wel prima vond.
Merk dat dat bij mijn paard beter effect heeft... toen ik mijn bijrijdster aangaf dat ze hem meteen beetje mocht begrenzen (wel lang en laag) maar wel meteen aangeven dat er gewerkt gaat worden... wel gewoon instapppen en niet echt oppakken ofzo... maar wel meteen aandacht bij de ruiter.

Ga we morgen zo aan de slag... resultaat wordt meegedeeld :P

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:23

Ik ga aan de slag met je tip simpleman. Een zeer goeie tip die je daadwerkelijk kan checken. Laatst stond er ook zo een stukje geschreven in de bit colum over strechten zonder losgooien. Langer maken en korter maken zonder dat hij gaat duwen of trekken.
Ik vond hem zo duidelijk uitgelegd.

http://www.bitmagazine.nl/artikelen/tra ... ard/37215/

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 01:40

Ik heb zojuist een filmpje gemaakt die ik naar Will Faerber ga mailen voor zijn video critique. Ik ben heel benieuwd!
Afgezien van het feit dat ik erop zit als een krant (mijn hemel, ik schrok me rot :oo dat wordt dus mijn hoogste prioriteit om dat te verbeteren), hoe vinden jullie het paard lopen? Vanaf ongeveer minuut 3 begint het longeren en vanaf minuut 13 het rijden.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 08:05

Duidelijk artikel van bit magazine. Zoals ik dus probeerde uit te leggen. ''Let op dat je het contact met het bit niet verliest. Verleng de teugel alleen als het paard contact blijft houden met het bit. ''
Zonder contact mag je paard stofzuigen over de vloer, maar verbinding van achter naar voor is er dan niet...
Ik zit denk ik nog in het stadium waar ik heel tevreden let zijn met enkele cm.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 08:36

Pandora2 schreef:
Mag ik hier even een vraagje stellen :o ? Misschien is dit wel herkenbaar voor sommigen ... kan helaas geen filmpje plaatsen, want heb niemand om te filmen ...dus dan maar zo proberen uit te leggen...
We beginnen de training met 10 à 15min stap aan de lange teugel. Beestje kijkt ondertussen heel erg graag rond, houdt ook "zijn" merries goed in de gaten ( het is een ruin hoor :+ ), vindt het leuk om naar de loslopende kipjes te kijken enz....
Vanaf het moment dat ik mijn teugels ook maar iets aanneem, gaat hij lekker voorwaarts neerwaarts de teugels uit mijn handen proberen trekken...beetje baldadig af en toe }> . Ik begin gewoon met rijden en negeer dat gedrag. Na 10min houdt ie er dan ook vanzelf mee op en is het ook gewoon goed.
Heb verschillende bitjes geprobeerd van dubbel gebroken, tot enkel gebroken watertrens, D-trens, Ultra Dynamic van Sprenger en zelfs een ongebroken trens, maar deze laatste was een fiasco :+

Je hebt hem waarschijnlijk zelf geleerd dat wanneer hij de teugel uit je handen trekt dat je dan even machteloos bent.
Nu moet je hem dat weer afleren.

Probeer de verkeerde reakties om te buigen naar goede door te stoppen op het goede moment.
Pak je teugels pas op als je wilt gaan stoppen, wees alert om keihard weerstand te bieden wanneer hij pult, begeleidt dat met een NEE.
Bij de minste "afbuiging" naar correct gedrag stop je en stap je af.

Leer verder je paard dat iets met jou samen doen leuk is.
Realiseer je dat je paard geen automatisme is maar een wezen met verlangens, angsten en gevoelens.
Denk daar over na, neem je conclusies ernstig en speel er mee.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:56

Simpelman schreef:
Pandora2 schreef:

Je hebt hem waarschijnlijk zelf geleerd dat wanneer hij de teugel uit je handen trekt dat je dan even machteloos bent.
Nu moet je hem dat weer afleren.

Probeer de verkeerde reakties om te buigen naar goede door te stoppen op het goede moment.
Pak je teugels pas op als je wilt gaan stoppen, wees alert om keihard weerstand te bieden wanneer hij pult, begeleidt dat met een NEE.
Bij de minste "afbuiging" naar correct gedrag stop je en stap je af.

Leer verder je paard dat iets met jou samen doen leuk is.
Realiseer je dat je paard geen automatisme is maar een wezen met verlangens, angsten en gevoelens.
Denk daar over na, neem je conclusies ernstig en speel er mee.

Oei, die laatste alinea klinkt nie goed nie, Simpelman :\
Hij geeft mij ook in geen geval de indruk dat hij het werk niet leuk vindt, integendeel... enkel het eerste stukje na het instappen is een soort van compromis sluiten, waar ik misschien wel al te lang ben in meegegaan :o
Er is ook absoluut geen prestatiedrang mee gemoeid...hij geeft wel zelf aan wat wanneer aan bod kan komen...zoveel gevoel heb ik nog wel in mijn donder ;)

Ik begrijp niet goed het afstappen na correct gedrag in dit geval...dan zouden de training wel erg kort worden...zo'n 20min, waarvan 10min stap :?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 12:24

Neem bovenstaande niet als kritiek, het is alleen maar bedoeld om het nadenken er over te stimuleren.
Mijn doel is mensen te stimuleren na te denken, anders na te denken, niet klakkeloos te volgen, zélf te beslissen, de dingen vanuit een andere gezichtshoek te benaderen.
"See what stands before the eyes".

Een poging tot verduidelijking.
Dat wat wij denken dat paarden leuk vinden is misschien niet wat paarden daar zelf van vinden.
Ze volgen ons in ons doen, dat is hun natuur als kuddedier.

Een ding weten we zeker door ervaring, wanneer we stoppen met "leuke dingen" doen dan vinden ze dat leuk. :)
Er is niets "leuker" dan stoppen met werk en dit is dan ook onze allersterkste beloning voor hun goede gedrag.
Het lijkt er ook op dat ons gebaar van het volledig stoppen op het goede moment het voor hen overduidelijk maakt dat het precies dat is wat we vroegen.
Dat geeft ze een gevoel van zekerheid en veiligheid.
Paarden hebben veiligheid nodig, ze zijn extreem gevoelig voor onzekerheid/-veligheid, daar willen ze van weg gaan.

Slim is het om ons leerproces/correcties hier op te bouwen.
Een paard leert in drie fijn afgestemde ultra korte lessen definitief wat er gevraagd wordt, voor zijn leven.
Hij leert het begrepene weer af door de les onnodig te herhalen.

Het is helemaal niet erg om de training héél kort te maken, het gaat om het resultaat, niet om de tijd.
Wanneer je je paard zijn noodzakelijke beweging wilt geven ga dan wandelen, een crossje doen, cavaletti's lopen, galoppeer 5 km door het bos.
Als het slecht weer is gewoon lopen in de manege.
Dat zijn voor een paard natuurlijke dingen, je verplaatsen door het land.

Een les is iets anders.
Denk na wat je wilt, bereid de omstandigheden voor, manipuleer het "goede antwoord" en voer uit.
Klaar>stop, morgen les 2.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 14:13

@ Horseware ik vind dat je paard heel fijn loopt (heb alleen het rijden gekeken), heel mooi losgelaten. Ik ben benieuwd wat Will Faerber ervan vindt!
Wat ik als enige tip zou kunnen meegeven is misschien iets constanter de verbinding proberen te houden bij het halsstrekken. Nu zie je soms dat je vrij 'groot' moet bewegen met je handen. Als je constant een lichte verbinding houdt, kan je denk ik je hulpen iets kleiner geven. Verder vind ik het er top uitzien eigenlijk!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:26

@Simpelman was ook niet als kritiek opgevat :D
Het gaat mij niet zozeer om het peerdje de noodzakelijke beweging te geven ( ze kunnen zich hier heel de dag vrij bewegen door een aanzienlijk stuk land / bos ) , maar eerder om het opbouwen van spieren en kracht. Daarbij komt nog dat ik mijn paarden altijd gereden heb (en nog steeds rijd) met heel veel belonen tussendoor, maar dan wel in de vorm van '' oefening goed gedaan - lange teugel en ontspannen ''
Korte reprises dus, maar wel in een logische volgorde van opbouw om het paard sterker te maken. Dus dat stukje van afstappen was mij voorheen niet bekend en dus brand new :o
Moet je tekstje nog een paar keer herlezen denk ik vooraleer het helemaal doordringt :P

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:52

Ik herken die opmerking van Simpelman heel erg :) mijn paard lijkt graag te willen werken met mij, maar gaat erna ook heel graag naar de stal, wat super is: je kan zowel aandacht gebruiken als beloning, maar ook het weghalen van aandacht; het gaat gewoon om timing... Mijn paard gaat 's morgens heel graag op de wei en komt er 's namiddags heel graag weer af. Lijkt voor ons wat tegenstrijdig, maar iedereen doet leuke dingen liefst met mate, dan blijven ze immers het leuke behouden.

De kunst is hiermee te spelen, dat vind ik zelf nogal moeilijk. Afwisselen bv is mijn zwakke punt. Ik moet meer uit mijn eigen comfort zone komen en gaan wandelen, springen, spelen... mijn paard heeft hier geen problemen mee, want die komt ergens elke dag uit zijn comfort zone door mensen te volgen in dingen die hij uit zichzelf niet zou doen :) hij vindt afwisseling ook prima, dus waarom niet? Ik moet dringend beginnen experimenteren voor de sleur erin kruipt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:40

Anne_Sproet schreef:
@ Horseware ik vind dat je paard heel fijn loopt (heb alleen het rijden gekeken), heel mooi losgelaten. Ik ben benieuwd wat Will Faerber ervan vindt!
Wat ik als enige tip zou kunnen meegeven is misschien iets constanter de verbinding proberen te houden bij het halsstrekken. Nu zie je soms dat je vrij 'groot' moet bewegen met je handen. Als je constant een lichte verbinding houdt, kan je denk ik je hulpen iets kleiner geven. Verder vind ik het er top uitzien eigenlijk!

Dank je :)

Sowieso is mijn hele houding een groot punt van aandacht. Zeker in de stretch ga ik erg naar voren zitten. Dat moet ik afleren. Ik denk dat kleinere hulpen geven dan ook al makkelijker wordt.

Wat het hele beeld soms nog wat onrustig maakt is het feit dat ik regelmatig met m'n zweep zijn rechterschouder voorzichtig erbij moet tikken en dan gaat mijn rechterhand omhoog. Hou ik deze schouder er niet bij dan is hij net niet recht, geeft hij zich net niet helemaal en wordt hij wat rennerig. Gelukkig wordt het langzaamaan steeds minder nodig en is nu het aanleggen van de zweep vaak al genoeg, dus als dat verder verbetert verbetert het hele plaatje ook weer meer.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:53

Ik kreeg net een berichtje dat Will mijn video in minder dan een week tijd klaar zal hebben *\o/*

Iemand anders die misschien nog wat te zeggen heeft over m'n video? Alle commentaar is van harte welkom :)