Achter de verticale lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:31

jannico schreef:
Nee de Cession de machoire heeft niet direct te maken met de hogere houding. Wel is mijn ervaring dat paarden het bij het aanleren makkelijker oppakken met hoofd iets hoger. De Cession de machoire wordt uitgevoerd met zachte druk omhoog (in de mondhoeken, dus niet op de tong of de kaak zelf) Waarna het paard een kauwende reactie geeft. Deze reactie zorgt ervoor dat alle spanning uit de tong en de kaak los gelaten kunnen worden. De cession de machoire moet altijd gevraagd kunnen worden.

http://philippe-karl.com/news/28/3/0/pu ... e-bit-quot Hier staat nog wat meer achterliggende informatie.

Wat je ziet gebeuren is de descente de main:

Citaat:
is when the rider stops using his hands when the frame, the balance, and the contact are correct. The horse continues the exercise without the support or direction of the rider’s hands and remains soft and light. You should feel only the weight of the reins in your hands. By allowing the aids to rest, the rider verifies and rewards the correctness of the frame and balance.

Is een degelijke "laymans" uitleg. Excuses dat ik het niet allemaal in eigen bewoording uit typ, maar ik zit niet bijster ruim in mijn tijd. En het concept van de "release" past uitermate goed binnen wijze waarop paarden omgaan met prikkels.

Dank je Jannico voor je interessante uitleg. Cession de machoire gebruik ik ook en als paard mond opent maak ik me zacht en gaat ahnd dat kleine stukje weer naar beneden. Ik kende de term ervoorniet. Weet eerlijk gezegd ook niet de NL of Duitse term hiervoor maar ken de hulp goed.

Je schrijft: "Waarna het paard een kauwende reactie geeft. Deze reactie zorgt ervoor dat alle spanning uit de tong en de kaak los gelaten kunnen worden". Gisteravond met mijn instructrice aan de telefoon gesproken. We hadden het over de (keert) wending om de voorhand (dus niet keert wending om de achterhand!). Die oefening daarmee bereik je ook die zelfde ontspanning als die jij beschrijft.
Ken je die oefening?
Ik heb mijn instructrice gevraagd of ze ook in dit topic wil gaan posten, want als leerling vind ik niet dat ik methodiek van b.v hoe de (keert) wending om de voorhand te rijden moet gaan posten bang dat ik ben dat ik daarmee de mist inga als het gaat om de juiste uitleg. Het luistert vaak zo nauw.
Ik weet hoe ik de oefening moet rijden en ik vind het echt super werking vanuit gaan. Deze oefening is vrijwel geheel "uit het straatbeeld" in NL verdwenen en dat is jammer. Want deze oefening kun je gebruiken bij jonge paarden, ruiters die net begonnen zijn en bij paarden die gecorrigeerd moeten worden. Mijn instructrice heeft teveel lessen op dit moment om nog tijd voor BOKT te hebben. Veel mensen blijken op zoek te zijn naar andere instructie en komen uit bij Klassiek, dus ook bij haar.

Mooie beschrijving van "descente de main". Het lastige vind ik zelf om precies aan te voelen wanneer dan de volgende ophouding gegeven moet worden. Het is belangrijk om niet te kort en niet te lang te wachten. Wacht je te lang dan is het risico aanwezig dat paard "uit elkaar valt" als het ware. Dat wachten heeft natuurlijk ook alles te maken met de graad van opleiding van het paard.
Mocht uit mijn respons blijken dat ik je niet goed begrepen heb dan krijg ik graag van je uitgelegd waar mijn denkfout zit.

Ik ken Frans Klassiek niet goed. Ik heb nu 6 jaar Duits Klassiek les. Ik zie de vooruitgang van rijden bij me zelf en wat het met mijn paarden doet. Helaas kan ik niet heel erg goed rijden :o . Ik doe wel mijn best om zo vriendelijk mogelijk te rijden.

Jasmijn jouw verhaal van teugeldruk meting vind ik heel interessant. Ik zal daar hier "in the middle of nowere" alleen niets mee kunnen. Hier in de buurt kan ik dat zeker niet gaan meten. Vandaar dat ik je post met interesse lees (lijkt me een geweldige ervaring om dat van jezelf te weten) maar verder het dus laat. Ik heb de indruk dat ik een gevoelvolle ruiter ben en licht en gevoelvol rijd. Mijn paard is erg sensibel en laat het me echt weten als ik ietwat te hard inkom met kuithulp of handhulp. Maar je hebt gelijk meten is weten en dus zeker weten doe ik niet.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:22

Wat betreft teugeldruk zal zo'n teugeldrukmeter zeker interessant zijn. Maar ik denk dat het gewicht van de teugel een goed streven is.
Heb je structureel veel meer druk, dan klopt er iets niet, dan neem je zelf te veel druk, of het paard is ofwel niet nageeflijk ofwel achter te weinig actief.

Bij begrenzen geef je een kort moment wat meer druk. Maar begrenzen zoals je dat inzet voor een halve ophouding, mag m.i. nooit terugtrekken worden, dus een duidelijke achterwaartse inwerking met gebruik van spierkracht. Dat doe je hooguit een keer in geval van nood als het paard MOET stoppen.

Wat betreft een losvast teugelcontact, de ruiter moet in staat zijn met een zo gelijkmatig en licht mogelijk verend teugelcontact te rijden, zodat het paard zich in dat contact kan settelen. Een losvast contact als ruiterfout, dus voortkomend uit spanning, gebrek aan gevoel of gebrek aan balans, is uiteraard onwenselijk.

Zoals het descente des mains (is dat overigens niet vergelijkbaar met het Duitse überstreichen?) wordt omschreven, daar kan ik me juist wel in vinden en ik pas het zelf ook regelmatig toe in de tölt, de paarden worden hier veel vrijer in hun bewegingen van, losser, lichter. En dat zijn nou niet echt de meest rijtypische paarden over het algemeen.

Daarom snap ik niet zo goed dat je in de hogere dressuur best veel super rijtypisch gebouwde paarden gereden ziet worden met stang, trens, aansnoerneusriem en een dusdanig strakke teugel dat van rijden op het gewicht van de teugel nooit sprake kan zijn. Maar dat zal wel aan mij liggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:53

Askja schreef:
.

Zoals het descente des mains (is dat overigens niet vergelijkbaar met het Duitse überstreichen?) wordt omschreven, daar kan ik me juist wel in vinden en ik pas het zelf ook regelmatig toe in de tölt, de paarden worden hier veel vrijer in hun bewegingen van, losser, lichter.

Zoals ik het heb begrepen is überstreichen als je bijvoorbeeld op de volte galoppeert en je dan even je handen een stuk(je) naar voren doet waarbij je test of je paard gewoon door galoppeert. Dat kan uiteraard ook op de hoefslag en ook in draf.

Descente des mains, zoals ik het begreep, dan heb je wel teugelcontact maar geef je een wat langere tijd géén halve ophouding, waarbij je paard gewoon doorgaat zonder uit elkaar te vallen.

Correct me if I am wrong!! Maar zo begreep ik het.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:03

jasmijn78 schreef:
Met hoeveel gewicht rijden jullie dan eigenlijk? En dan bedoel ik in kilo's/cm2. Gewoon even uit jullie eigen praktijk en niet hoe het volgens een boek of een term zou moeten zijn. :) Ben ik wel benieuwd naar.

Geen idee, ik zou graag is met een druk meter rijden.

pien_2010 schreef:
Dank je Jannico voor je interessante uitleg. Cession de machoire gebruik ik ook en als paard mond opent maak ik me zacht en gaat ahnd dat kleine stukje weer naar beneden. Ik kende de term ervoorniet. Weet eerlijk gezegd ook niet de NL of Duitse term hiervoor maar ken de hulp goed.

Je schrijft: "Waarna het paard een kauwende reactie geeft. Deze reactie zorgt ervoor dat alle spanning uit de tong en de kaak los gelaten kunnen worden". Gisteravond met mijn instructrice aan de telefoon gesproken. We hadden het over de (keert) wending om de voorhand (dus niet keert wending om de achterhand!). Die oefening daarmee bereik je ook die zelfde ontspanning als die jij beschrijft.
Ken je die oefening?

Ja, controlle van de achterhand is de meest basale oefening die ik ieder paard als 1 van de eerste dingen aanleer :).

pien_2010

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:56

Begrepen heb ik van mijn instructrice dat ik wel een hoge hand gebruik, maar dat is dan alléén de hoge binnenhand en die gebruik ik dus niet zoals P. Karl daarin.

Vwb het Überstreichen: dit is een oefening die checkt of je paard zichzelf dáádwerkelijk draagt. Daarvoor brengt men beide handen vanuit de verzamelde galop, bijv. op X, naar voren waardoor het teugelcontact verbreekt. Het paard dient in dezelfde takt, ritme, losgelatenheid, aanleuning, Schwung en verzameling door te galopperen voor iig zo’n 3 galopsprongen, zónder te veranderen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:02

Dat is eigenlijk wel gek zoals je het uitlegt Pien. Ik heb daar een vraag bij:
Jij verandert iets in het contact met je paard en je paard zou dan niet mogen veranderen en door moeten gaan met dat wat hij deed. Terwijl je op andere momenten op zo'n kleine aanwijzing direct een reactie verwacht. Lijkt me verwarrend, wat toont dat dan aan eigenlijk als hij wel door galoppeerd?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:30

josien_m_ schreef:
Dat is eigenlijk wel gek zoals je het uitlegt Pien. Ik heb daar een vraag bij:
Jij verandert iets in het contact met je paard en je paard zou dan niet mogen veranderen en door moeten gaan met dat wat hij deed. Terwijl je op andere momenten op zo'n kleine aanwijzing direct een reactie verwacht. Lijkt me verwarrend, wat toont dat dan aan eigenlijk als hij wel door galoppeerd?

Voorbeeld Josien, met Polie. Als ik galoppeer en ze voelt goed, dan überstreich ik eventjes (is niet heel erg lang, hooguit drie galopsprongen). Als ze mooi op eigen beentjes door galoppeert dan is het goed. Polie kent die oefening goed.
Het is een andere oefening als dat je wilt dat ze de hals strekt en Polie kent dat verschil heel erg goed. Volgens mij heeft dat te maken met de halve ophouding die ik bij de laatste oefening dan rijd.

Ik voel hierin met uitleggen mijn beperking Josien, dat ik maar leerling ben en sommige dingen gewoon rijdt omdat ik ze indertijd olv heb geleerd. Het precies verwoorden vind ik veel moeilijker. Dat is ook de reden dat ik me weer iets meer in de lees module wil terug trekken omdat ik het niet goed vind om mijn instructrice maar te blijven bestoken met vragen van hoe het een en ander ook al weer precies geformuleerd moet worden.
Er zijn hier genoeg mensen binnen dit topic die net zoveel weten als mijn instructrice en dit ook goed kunnen verwoorden. :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:04

Haha! nee dat snap ik Pien. Ik vraag dan alleen of het bij jou ook datzelfde als bij mij oproept, wat jouw mening is daarover?
Ik zou dat bij mijn Solo dus niet goed vinden want ik veranderde toch iets, laat hem in de steek, als het ware. Natuurlijk is dat afhankelijk van hoe je samen werkt en welke hulpen je samen overeen komt waarop je wilt dat hij of zij reageert.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:28

Überstrechen was en is voor Polie heel erg belangrijke oefening.Vroeger had ze de neiging om te boren, te hangen dus als het ware en vol op de voorhand te gaan met name in de galop. Dat is nu totaal verleden tijd. Deed ik vroeger het überstreichen dan voelde je hoe ze naar voren kiepte en wisten we beiden: "OK gaat dus nog niet goed genoeg".
Als ik nu die oefening doe, heel kort, galoppeert ze gewoon op eigen benen door. Knappe pony!!
Ik vind niet dat ik Polie in de steek laat ook al mag je dat van mij wel zo noemen, want ik begrijp waarom je dat schrijft. Het is eventjes testen zo van "en paardje ga je nog steeds op eigen beentjes?" Als ik überstreich zijn mijn benen wel heel zachtjes aan het paardje, maar wel stil zonder druk. Als ik klaar ben, beloon ik en geef daarna weer de halve ophouding en rijden we verder in ons systeem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:37

Wát doe je precies tijdens een halve ophouding? Wanneer voer je die uit en waarom? Wat verwacht je van het paard tijdens een halve ophouding?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:15

[***] schreef:
Wát doe je precies tijdens een halve ophouding? Wanneer voer je die uit en waarom? Wat verwacht je van het paard tijdens een halve ophouding?

Lijkt me een mooie vraag voor Simpelman :D

Persoonlijk is een ophouding voor mij niet anders als elke andere hulp. Die gebruik je om iets te veranderen, en daarna ga je weer terug naar "niets doen". Attentie hulp of iets dergelijks doe ik niet aan. Ik wil zo stil mogelijk contact.

Edit: Halve ophouding is voor mij primair "beetje terug komen in tempo" en kan dus ook meer verzameling betekenen, maar dat is meer een combinatie van hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:15

ART_UMA schreef:
[***] schreef:

Lijkt me een mooie vraag voor Simpelman :D

Persoonlijk is een ophouding voor mij niet anders als elke andere hulp. Die gebruik je om iets te veranderen, en daarna ga je weer terug naar "niets doen". Attentie hulp of iets dergelijks doe ik niet aan. Ik wil zo stil mogelijk contact.

Edit: Halve ophouding is voor mij primair "beetje terug komen in tempo" en kan dus ook meer verzameling betekenen, maar dat is meer een combinatie van hulpen.

Maar aan jou dan toch ook de vraag wát je doet tijdens een ophouding? Wat doe je met je zit, handen, benen enz???

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 13:19

[***] schreef:

Dit is een interessante vraag die alles te maken heeft met het al dan niet achter de loodlijn gaan. :)
Op een korrekte halve ophouding te kunnen geven hebben we een paard nodig dat:
zijn geestelijk en lichamelijk evenwicht heeft hervonden onder de ruiter,
dat gehoorzaam en kalm voorwaarts gaat op aandrijvende hulpen <tact>
zich veilig voelt, kalm is, zich op twee handen laat stellen en buigen, <losgelatenheid>
dat zacht en in vertrouwen aanleuning heeft genomen aan het bit <aanleuning>
dat in aanleuning geleerd heeft zonder weerstand te bieden na te geven aan een weerstandbiedende hand <nageeflijkheid>

Zo een paard is al heerlijk te rijden.
We gaan nu de Schwung en het recht richten binnen.

Tijdens een halve ophouding vragen we
met de kuit, of door het aanleggen van de spoor, aan het paard de buikspieren aan te spannen, waarmee deze tegelijkertijd het bekken iets onderkantelt en de achterbenen verder onder laat treden
dit wordt direkt en vloeiend gevolgd door het aanspannen van onze buikspieren, aangezien onze knieën aangesloten liggen is het gevolg hiervan dat onze zitbeenknobbels iets naar voren gedrukt worden en de druk in het zadel zich iets naar voren verlegt, dit sluit aan bij het opbollen van de rug veroorzaakt door het aantrekken van de buikspieren van het paard
de schoft en de hals zullen nu iets omhoog komen, de neus van het paard naar iets voren
de hand biedt nu licht weerstand, het paard geeft na, de hand ook en deze begeleidt vervolgens het paard naar een langere pas of naar een meer verheven

Alles speelt zich voorwaarts af, aan het eind van een halve ophouding onderhoudt het paard een licht kontakt met de zachte nagevende hand.

De halve ophouding is verzamelend, het is de inzet naar een verandering, het dient tot het opwekken van de Schwung, het is een permanente kontrole op de aanleuning, de nageeflijkheid en de Dürchlassigheid.
Hij kan alleen goed doorwerken wanneer het paard de vrijheid over zijn lichaam heeft, het door het achter de loodlijn plaatsen niet geblokkeert wordt in het opbollen van de rug en het voorwaarts uitwaaieren van de schoft.

Er is een grote subtiliteit nodig om een halve ophouding goed af te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:52

Bedankt!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:10

Bedankt simpleman! hier hebben mensen wat aan! :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:14

Bedankt Simpelman voor je duidelijke en fijne uitleg :j +:)+

Vrijwel hetzelfde, wellicht iets uitgebreider heeft mijn instructrice ooit geschreven over de halve ophouding.

Ik zal het uitleggen aan de hand van het antwoord dat mijn instructrice ooit op BOKT op diezelfde vraag heeft opgeschreven. Voor mij werkt het fijn om verschillende verwoorde antwoorden te lezen op een zelfde vraag om het me beter eigen te maken.

Ze schreef indertijd het volgende:

“míjn leerlingen begrijpen heel goed wat de Halve Ophouding (H.O.) doet, dat voelen ze in de praktijk en geeft hen zichtbare verbeteringen aan hun paarden”.

Binnen de Klassieke dressuur werken wij aan de hand van:

1. Overeenstemmende hulpen. Hulpen die dus in overeenstemming met elkaar worden gegeven en nooít tegenstrijdig zijn met elkaar.
Voorbeeld: op een voorwaarts drijvende hulp zal een hand dit toestaan, meegaan met de beweging van de mond van het paard. Dus nooit terugwerken!

2. Regelende hulpen. Hier betreft het 't doseren:
Een te grote, te zware hulp zal gecorrigeerd moeten worden met de hand (en evt. zit), steeds afhankelijk van de mate waarin de hulp gegeven is en afhankelijk van de graad van africhting v.h. paard.

3. Samenwerkende hulpen:
Deze ondersteunen elkaar: zo ondersteunt het been de zit (kruis aantrekken) en vervolgens wordt deze "ondersteund", opgevangen door de hand, waar immers alles SAMEN KOMT(!).

De hand geeft vervolgens DIRÉCT na = Halve Ophouding. Wat zijn de gevolgen hiervan?

Die gevolgen kunnen velerlei zijn:
- stuwkracht wordt omgezet in draagkracht, veerkracht; er ontstaat Schwung: paard maakt verhevener passen.
- deze kan "herstellend" zijn, bijv. de aanleuning
- deze kan "attenderend" zijn
- en deze kan een verandering, een verkorting van de gang, verzameling zijn!
Allemaal afhankelijk van de graad van africhting v.e. paard.
Het gaat om de harmonie tussen drijvende en op- (aan-)houdende hulpen.

Dit, zijn geen 3 afzonderlijke hulpen die achter elkaar worden gegeven, maar dit zijn samenwerkende hulpen, dus in SAMENSPEL met elkaar.
Voorwaarde is een gevoelvolle záchte ruiterhand van een ruiter met een goed ontwikkeld rijkunstig gevoel.
Dít ruitergevoel leer je alleen te ontwikkelen door vele, vele paarden te rijden onder begeleiding op een eerlijke manier, dus van achteren naar voren, niet andersom.
Dit leer je m.i. níet door krachttrainingen te doen in een sportschool of op een flexbal, daar leren we vooral spierballen kweken.
Rijkunstig gevoel en een onafhankelijke zit leer je te ontwikkelen door te rijden, te rijden, te rijden. En regelmatig zonder beugels, ongeacht je niveau.

Even over de H.O. (Halve Ophouding).
De H. O. is níet de helft van een hele ophouding. Dat onderscheid is enorm!
De hele ophouding wordt gebruikt vanuit elke gang naar het Halthouden, alleen dán.
Indien nodig kan deze herhaald worden, denk aan galop-halt.
Het betreft hier dus 2 totaal verschillende hulpgevingen, zelfs oefeningen kun je zeggen met een totaal ander doel.
De H.O. wordt wel vooraf gegaan aan de hele ophouding.
Ook de hele ophouding wordt niet alleen met de hand gegeven, dan zou de hand werken als een handrem.
Bovendien zou een paard zich dan geheel op de voorhand storten.
Een paard wordt er niet beter van, van een rem in de mond, zijn overgangen niet en het gehele paard wordt zo niet verbeterd, nog los van het feit wat het voor een paard betekent in die gevoelige mond!

De Halve Ophouding: (worden ook vaak herhaald gegeven)
Alleen paarden die in de hand gesteld zijn en dus geheel ontspannen (losgemaakt door de losmakende oefeningen), die in aanleuning gaan, gehoorzaam aan alle hulpen (zit, been en hand) en dus al in een bepaald evenwicht gaan (dus ruggangers), ... laten de H.O. door!
Het zijn de inwerkende zit en been met de direct daarop volgende nagevende hand die de verzameling verhoogt, verbetert. De energie wordt nl. terug getransporteerd, als gevolg van deze Halve Ophouding, naar het achterbeen.
Een ruiter met rijkunstig gevoel zal de hand openen op het moment dat het achterbeen afzet om van de grond te komen.
Dát is het moment van versterkte draagkracht (verder onder het lichaam dragend) en veerkracht, tijdens het zweefmoment dus, waardoor de achterhand zal dalen. Om die reden is m.n. de schouderbinnenwaarts een zeer belangrijke oefening.

Dus nogmaals, de Halve Ophouding dient ter:
1. attentie, om alert te maken
2. ter verbetering van de aanleuning
3. ter verkorting van de gangen
4. ter verbetering van de verzameling (zónder H.O. geen correcte verzameling).

Jonge ruiters, maar ook beginnende ruiters zouden op deze wijze weer moeten leren rijden”.

Dit antwoord van mijn instructrice vond ik zo verhelderend en duidelijk dat ik het, zoals ik met alle fijne verhelderende opmerkingen en uitleg doe, het heb opgeslagen op mijn computer in mijn "dressuurmap aanwijzingen.
Als extra uitleg, dus niet in plaats van het antwoord van Simpelman, geef ik het nu aan jullie. Het is precies zoals Simpelman schrijft op vraag van [***]
Citaat:
Dit is een interessante vraag die alles te maken heeft met het al dan niet achter de loodlijn gaan. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 16:09

Dank je wel Pien!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:33

@Simpelman & pien_2010 mbt tot ophoudingen

Ik heb moeite met de omschrijving waar het attentie dan wel verzameling betreft. Ik hecht erg grote waarde aan het voorkomen van tegenstrijdige hulpen. Ik lees dat jullie dat wel doen!

Voor mij:
2 handen sluiten is terug (in tempo), dit voorafgegaan door een zithulp, niet met klemmende knieen maar door kantelen van bekken (hier helpt de flexchair enorm bij). Als de zithulp werkt "hoera", geen handen nodig, zo niet: ondersteunen met handen. Geen been!!

Openen van handen is GEEN uitnodiging van harder gaan of tempo veranderen, WEL frame verlengen (als je handen verder naar voren) of als beloning (druk weg).

Verzamelen is het subtiel afstemmen (met name in tijd) van vooruit en terug, je kunt hier ook een andere been hulp voor gebruiken (zie P Karl). Het frame (oprichting) is hierbij ook belangrijk en in den beginne kun je gebruik maken van het met de hand "in de houding zetten" van je paard. Dit is om het makkelijker te maken om aan te leren wat wordt gevraagd. Dit kan (volgens Karl) met handen wat hoger houden. Het is duidelijk dat hier een valkuil zit van (te vroeg of te veel) oprichten waar dit niet gedragen kan worden, subtiel! Verzamelen uit zich door meer actie / afdruk in de beweging zonder verhoging van het tempo, en eigenlijk kun je ook geen verruiming doen zonder eerst wat te verzamelen (en dat vindt ik fout in de B / L proeven).

Verbeteren aanleuning is het gevolg van een verbeterde balans en zelfhouding, dus NIET een hele herhaling aan kneepjes of weet ik wat in de teugels (wat in de volksmond ook ophoudingen wordt genoemd).

Attentie is niet het gevolg van een ophouding, maar de mindset van je paard, gevoeliger afstemmen op hulpen, veel afwisseling in oefeningen, zeg maar concentratie oefeningen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 18:29

@ART_UMA

Het lijkt er op dat je een mix maakt tussen aspecten uit de methode van Ph Karl en de AvG leer.
Ik kan je zeggen dat deze twee elkaar niet zo erg liggen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:13

Simpelman schreef:
@ART_UMA

Het lijkt er op dat je een mix maakt tussen aspecten uit de methode van Ph Karl en de AvG leer.
Ik kan je zeggen dat deze twee elkaar niet zo erg liggen.

Kun je dat toelichten? Afgezien van hoog of laag instellen zie ik niet zoveel verschil.

Ik vindt inderdaad beiden goede dingen aangeven, maar zou het zeker niet tot hen beperken. Qua hoe paarden leren ben ik ook een grote fan van Andrew McLean en wat ik van video's zie van lessen van Carl Hester, dan kan ik daar ook veel van leren, en zo zijn er nog wel meer.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 19:59

Zie het paardenlichaam even als een lineaal.
Aan de onderkant van de lineaal hangt een gewicht dat hem licht hol trekt.
Aan één uiteinde zit een stuwmotortje.
In het midden onder de lineaal een gespannen rubberen koord dat de holling door het gewicht opheft, het trekt de lineaal recht.
Een goed gaand Klassiek gereden paard maakt de rug heel licht bol. (2cm?)
Het recht zijn is al heel fragiel, het minste geringste dat er van boven bij komt maakt de lineaal hol, tussen de schouderbladen.
Boven de lineaal/paardenrug liggen rug spieren, deze spannen zich bij het minste geringste ongenoegen (permanent) aan, ze moeten zich permanent aanspannen wanneer een paard achter de loodlijn gezet wordt, anders kan hij niet in die onnatuurlijke houding komen.

Wanneer we nu bij die iets aangetrokken rugspieren ook nog de motor aanzetten wordt de rug definitief hol.
Wanneer we aan de andere kant een ophouding met de hand maken wordt de rug hol.

In de KD willen we dat het paard leert de rug recht naar bol te maken.
Dit is voornamelijk een kwestie van welke spieren er in de beweging ontspannen en welke aanspannen.
Dat bolle willen we omdat we geleerd hebben dat het paard zich zo "op kan richten", iets dat onmogelijk is met een holle rug.
Die "oprichting" maakt dat het paard gaat veren in al zijn gewrichten, dat het vederlicht te rijden wordt en dat het niet onnodig slijt in gewrichten en banden.
Het is de natuurlijke houding van een paard dat zijn kracht en goede konditie showt, een spelend paard.

Het leren oprichten is een uiterst subtiel samenspel van het aanspannen van de buikspieren, het omhoog brengen van hals en schoft en het naar voren "uitschuiven" van de hals.
Het is dus het omhoog brengen van de schoft, het uitschuiven van de hals, reiken naar het bit, échte aanleuning, dat het paard ertoe brengt de voorhand te verlichten.
Dit is nogmaals heel subtiel werk, waarbij het paard volkomen in vertrouwen moet zijn.

In de Moderne Dressuur laat men het paard zich niet mer oprichten, duurt lang, en daar worden heel ander vormen van africhting toegepast, ik noem het de AvG leer.
Deze is recht tegenovergesteld aan de uiterst respectueuse ethische en subtiele methode van Ph Karl, het andere uiteinde van de wereld.
Ze laten zich niet verenigen.

Kijk ook nog even naar de uiterst subtiele wijzen van rijden van Bert Rutte, KD op zijn mooist.
Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:04

pien_2010 schreef:
Dit leer je m.i. níet door krachttrainingen te doen in een sportschool of op een flexbal, daar leren we vooral spierballen kweken.
Rijkunstig gevoel en een onafhankelijke zit leer je te ontwikkelen door te rijden, te rijden, te rijden. En regelmatig zonder beugels, ongeacht je niveau.

Het is anders algemeen bekend dat hoe beter je core-stability spieren (houdingsspieren, niet zozeer de bewegingsspieren)ontwikkeld zijn, hoe makkelijker je een onafhankelijke zit kan bereiken. Oefeningen met de Flexbal zijn ideaal voor het ontwikkelen van de houdingsspieren. Als je die alleen op een paardenrug mag ontwikkelen, zal er eerst heel wat onnodig op een paardenrug afgebutst worden voor je die onafhankelijke zit bereikt. Tuurlijk, echt onafhankelijk zitten leer je alleen op een paard, maar je kan op een flex bal heel erg goed je eigen lichaam optimaal prepareren om dat onafhankelijk zitten zo snel mogelijk te bereiken. Alleen maar fijn voor paard en ruiter lijkt mij, dus deze opmerking van je instructrice snap ik echt niet.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:01

Simpelman schreef:
Zie het paardenlichaam even als een lineaal.
Aan de onderkant van de lineaal hangt een gewicht dat hem licht hol trekt.
Aan één uiteinde zit een stuwmotortje.
In het midden onder de lineaal een gespannen rubberen koord dat de holling door het gewicht opheft, het trekt de lineaal recht.
Een goed gaand Klassiek gereden paard maakt de rug heel licht bol. (2cm?)
Het recht zijn is al heel fragiel, het minste geringste dat er van boven bij komt maakt de lineaal hol, tussen de schouderbladen.
Boven de lineaal/paardenrug liggen rug spieren, deze spannen zich bij het minste geringste ongenoegen (permanent) aan, ze moeten zich permanent aanspannen wanneer een paard achter de loodlijn gezet wordt, anders kan hij niet in die onnatuurlijke houding komen.

Wanneer we nu bij die iets aangetrokken rugspieren ook nog de motor aanzetten wordt de rug definitief hol.
Wanneer we aan de andere kant een ophouding met de hand maken wordt de rug hol.

In de KD willen we dat het paard leert de rug recht naar bol te maken.
Dit is voornamelijk een kwestie van welke spieren er in de beweging ontspannen en welke aanspannen.
Dat bolle willen we omdat we geleerd hebben dat het paard zich zo "op kan richten", iets dat onmogelijk is met een holle rug.
Die "oprichting" maakt dat het paard gaat veren in al zijn gewrichten, dat het vederlicht te rijden wordt en dat het niet onnodig slijt in gewrichten en banden.
Het is de natuurlijke houding van een paard dat zijn kracht en goede konditie showt, een spelend paard.

Het leren oprichten is een uiterst subtiel samenspel van het aanspannen van de buikspieren, het omhoog brengen van hals en schoft en het naar voren "uitschuiven" van de hals.
Het is dus het omhoog brengen van de schoft, het uitschuiven van de hals, reiken naar het bit, échte aanleuning, dat het paard ertoe brengt de voorhand te verlichten.
Dit is nogmaals heel subtiel werk, waarbij het paard volkomen in vertrouwen moet zijn.

In de Moderne Dressuur laat men het paard zich niet mer oprichten, duurt lang, en daar worden heel ander vormen van africhting toegepast, ik noem het de AvG leer.
Deze is recht tegenovergesteld aan de uiterst respectueuse ethische en subtiele methode van Ph Karl, het andere uiteinde van de wereld.
Ze laten zich niet verenigen.

Kijk ook nog even naar de uiterst subtiele wijzen van rijden van Bert Rutte, KD op zijn mooist.knip

In mijn visie is je voorbeeld ontoereikend, maar dat zijn versimpelingen vaak, wie heeft niet gehoord van de rolfluit analogie of zweep verbuigen; Het geeft gevoel van veerkracht en dat is verzameling en gesuggereerd wordt vasthouden en ertegenaan drijven.
Het probleem met je voorbeeld vindt ik de versimpeling in relatie tot aanspannen / stretchen, verkrampen, corestabiliteit en het bewegingsapparaat. We weten hoe het paard anatomisch inelkaar zit, maar de conclusies over hoe het geheel samenwerkt en hoe dit te trainen is nog niet eenduidig.

Maar laat ik beginnen met de overeenkomsten tussen AvG en Karl (en wat in mijn visie goed hulpen geven is, passend bij Andrew McLean):
- Een hulp betekend doe meer
- Als (het begin) van de reactie daar is, neem druk weg
- Werk niet met hulpen tegenelkaar in (hand en been)
- Gebruik een hulp voor 1 reactie (je kunt meerdere hulpen hebben voor dezelfde reactie, bv gewichtshulp en teugel, maar niet dezelfde hulp voor verschillende reacties).
- Doe zelf zo min mogelijk (hinder je paard zo min mogelijk)
- herhaal oefeningen in een reeks, stop niet met een fout
- Wissel houdingen af (inspanning en ontspanning)
- Activiteit is niet gelijk aan tempo (snelheid) maar het gevolg van reactie
- etc
Je zou ook kunnen zeggen dat dit wel erg op Baucher lijkt.

Er zijn natuurlijk ook verschillen en die zijn misschien voor een groot deel filosofisch van aard; hoe komen we bij dat doel wat beschreven wordt in het FEI reglement.

En ik denk dan dat er meerdere wegen naar Rome leiden en moet daarbij gelijk zeggen dat ik nog niet in Rome ben aangekomen, soms heb ik het gevoel van bijna en soms ook weer niet :D

Mijn constatering (om on topic te blijven) is dat vrijwel alle top wedstrijd ruiters de loodlijn in hun rijden niet als dogma gebruiken, zowel toppers van toen als nu hebben zeker in de ontspannende halshouding waar ook contact is de neus van hun paard vaak iets achter de loodlijn. Het extreme LDR zie ik wat minder en ik denk dat dat voor een deel komt omdat Carl Hester en andere toppers het nauwelijks tot niet doen en toch hoog eindigen, maar ik sta niet zo vaak bij de losrij bak, dus ik kan me vergissen.

Ik zal eens kijken wat ik kan vinden over Bert of Jo Rutten, die ken ik eigenlijk nauwelijks qua trainen oid. Ik heb Bert alleen een keer op een KWPN HK zien rijden op Tchaikovski of Paganini (ik weet ff niet meer welke), en dat relatief jonge paard kon eigenlijk al (on KD) veel GP werk :+ Ik begreep dat hetzelfde wel eens over Jo werd gezegd; klaarstomen voor OS (doet niets af aan kunde natuurlijk)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:55

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 15:12

Deze "leer"

Afbeelding

heeft heel weinig overeenstemming met deze africhtingsmethode

Afbeelding

Het lijkt mij verstandig ze niet met elkaar te vermengen, dat kan geen goed huwelijk worden.
Ik zou eerder zeggen, denk over de ene en de andre nog eens na en kies.

En het was Jo Rutten..... :o
"Together with Henk van Bergen, Rutten was Dutch team trainer in the late 1980s but resigned from his position in 1989 because he did not agree with the judging at the 1989 Dutch Dressage Championships.
Jo Rutten was proclaimed "Horseman of the Year" in 1986 and he was "Rider of the Year" in 1976 and 1984."