jannico schreef:Nee de Cession de machoire heeft niet direct te maken met de hogere houding. Wel is mijn ervaring dat paarden het bij het aanleren makkelijker oppakken met hoofd iets hoger. De Cession de machoire wordt uitgevoerd met zachte druk omhoog (in de mondhoeken, dus niet op de tong of de kaak zelf) Waarna het paard een kauwende reactie geeft. Deze reactie zorgt ervoor dat alle spanning uit de tong en de kaak los gelaten kunnen worden. De cession de machoire moet altijd gevraagd kunnen worden.
http://philippe-karl.com/news/28/3/0/pu ... e-bit-quot Hier staat nog wat meer achterliggende informatie.
Wat je ziet gebeuren is de descente de main:Citaat:is when the rider stops using his hands when the frame, the balance, and the contact are correct. The horse continues the exercise without the support or direction of the rider’s hands and remains soft and light. You should feel only the weight of the reins in your hands. By allowing the aids to rest, the rider verifies and rewards the correctness of the frame and balance.
Is een degelijke "laymans" uitleg. Excuses dat ik het niet allemaal in eigen bewoording uit typ, maar ik zit niet bijster ruim in mijn tijd. En het concept van de "release" past uitermate goed binnen wijze waarop paarden omgaan met prikkels.
Dank je Jannico voor je interessante uitleg. Cession de machoire gebruik ik ook en als paard mond opent maak ik me zacht en gaat ahnd dat kleine stukje weer naar beneden. Ik kende de term ervoorniet. Weet eerlijk gezegd ook niet de NL of Duitse term hiervoor maar ken de hulp goed.
Je schrijft: "Waarna het paard een kauwende reactie geeft. Deze reactie zorgt ervoor dat alle spanning uit de tong en de kaak los gelaten kunnen worden". Gisteravond met mijn instructrice aan de telefoon gesproken. We hadden het over de (keert) wending om de voorhand (dus niet keert wending om de achterhand!). Die oefening daarmee bereik je ook die zelfde ontspanning als die jij beschrijft.
Ken je die oefening?
Ik heb mijn instructrice gevraagd of ze ook in dit topic wil gaan posten, want als leerling vind ik niet dat ik methodiek van b.v hoe de (keert) wending om de voorhand te rijden moet gaan posten bang dat ik ben dat ik daarmee de mist inga als het gaat om de juiste uitleg. Het luistert vaak zo nauw.
Ik weet hoe ik de oefening moet rijden en ik vind het echt super werking vanuit gaan. Deze oefening is vrijwel geheel "uit het straatbeeld" in NL verdwenen en dat is jammer. Want deze oefening kun je gebruiken bij jonge paarden, ruiters die net begonnen zijn en bij paarden die gecorrigeerd moeten worden. Mijn instructrice heeft teveel lessen op dit moment om nog tijd voor BOKT te hebben. Veel mensen blijken op zoek te zijn naar andere instructie en komen uit bij Klassiek, dus ook bij haar.
Mooie beschrijving van "descente de main". Het lastige vind ik zelf om precies aan te voelen wanneer dan de volgende ophouding gegeven moet worden. Het is belangrijk om niet te kort en niet te lang te wachten. Wacht je te lang dan is het risico aanwezig dat paard "uit elkaar valt" als het ware. Dat wachten heeft natuurlijk ook alles te maken met de graad van opleiding van het paard.
Mocht uit mijn respons blijken dat ik je niet goed begrepen heb dan krijg ik graag van je uitgelegd waar mijn denkfout zit.
Ik ken Frans Klassiek niet goed. Ik heb nu 6 jaar Duits Klassiek les. Ik zie de vooruitgang van rijden bij me zelf en wat het met mijn paarden doet. Helaas kan ik niet heel erg goed rijden

Jasmijn jouw verhaal van teugeldruk meting vind ik heel interessant. Ik zal daar hier "in the middle of nowere" alleen niets mee kunnen. Hier in de buurt kan ik dat zeker niet gaan meten. Vandaar dat ik je post met interesse lees (lijkt me een geweldige ervaring om dat van jezelf te weten) maar verder het dus laat. Ik heb de indruk dat ik een gevoelvolle ruiter ben en licht en gevoelvol rijd. Mijn paard is erg sensibel en laat het me echt weten als ik ietwat te hard inkom met kuithulp of handhulp. Maar je hebt gelijk meten is weten en dus zeker weten doe ik niet.