Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:16

Lante schreef:
Ik hou echter mijn been er wakend aan. Ik steek het niet af.

Contact houden met je been is wat anders dan been geven in de overgang terug. Jij geeft aan dat je paarden ook al terug komen op je been. Dus geef jij een beenhulp om het tempo te kunnen verlagen? Begrijp ik dat nu goed?

Lante schreef:
Ik houd verbinding aan de voorkant, en probeer dus van achter naar voor te rijden, waardoor het paard de rug ontspant, de hals laat vallen en gaat ontspannen.

Ja maar ik probeer het even terug te brengen naar de essentie; wat versta jij onder van achteren naar voren rijden? In mijn beleving moet een paard niet onder je vandaan lopen, maar moet het ook niet plakken aan je been. Dus ik heb niet zoveel met de term 'van achteren naar voren rijden'. Maar misschien heb jij daar een andere interpretatie van?

Lante schreef:
Daarnaast; als het schieterige paard voelt dat de mogelijkheid tot vluchten er is, dan geeft dat meestal een stuk vertrouwen en zal het de ruiter eerder als leider accepteren

Je moet een paard altijd een uitweg geven. Maar waarin staat dit alles haaks op wat Anky in haar artikel zegt? Zij is juist voor eenduidige hulpen. Dus voorwaarts op been (en geen hand zodat het paard ook echt naar voren kan en dus een uitweg heeft of terug op hand/zit en dus zonder been waardoor het paard ook een beloning krijgt als het terug komt in tempo)

Lante schreef:
Een paard is een vluchtdier, dat blijft zo. Het paard is echter ook een kuddedier en heeft graag een leider. Dat leiderschap zal je echter moeten verdienen. Dat kost tijd.

Ik begrijp best wat je bedoelt, maar ik vind dit wel holle frasen. Want HOE verdien je leiderschap? Hoe zou jij dat uitleggen aan een beginner om dat praktisch te kunnen bewerkstelligen? Op welke actie van het paard kom jij met welke reactie? Het gaat mij nu even om het HOE en niet om het WAAROM.

sanne83 schreef:
Ik geef persoonlijk nooit een ophouding met twee teugels als het paard nog niet ontspannen is. Dat werkt over het algemeen erg averechts. Het paard kan dan makkelijk sterk worden en wordt daar vaak nog meer gespannen van omdat het zich opgesloten voelt.

Wat doe je dan als je paard met mach 10 door de bak scheurt? Dan is hij niet ontspannen. Volgens mij gaat een paard zich alleen maar opgesloten voelen als je been en hand tegelijk geeft. Dus gas en remmen tegelijk.

sanne83 schreef:
Ik zal eerder actief doorrijden (als de spanning mild is) totdat het paard zelf graag langzamer wil.

Maar een paard is een vluchtdier. Dus het zal pas langzamer willen als het moe wordt. Vind jij het wenselijk om een jong paard moe te maken?

sanne83 schreef:
Als het heftiger is de volte kleiner maken, naar binnen spiralen, druk op binnenbeen en binnenteugel. Achterhand licht laten uitzwaaien.

Dus jij gaat bij een paard wat gespannen is de druk opvoeren met je binnenbeen en buiten teugel en je laat het bewust uitzwaaien? Hoe komt hij dan in balans? Ga jij dan bewust de balans verstoren om invloed te kunnen uitoefenen op het tempo? Dan staat mij het principe van terug laten komen op hand en zit mij toch veel meer aan.

sanne83 schreef:
Daar moet je eerst een hele stabiele basis van ontspanning voor hebben.
Hoe krijg jij dan een stabiele basis voor ontspanning zonder het tempo van je paard te beinvloeden?

Fransje_70 schreef:
De ontspanning ontstaat in eerste instantie niet onder het zadel maar op de grond.

Maar je kan een paard niet aan ruitergewicht laten wennen en been en zit hulpen aanleren vanaf de grond. Dat moet je toch echt vanuit het zadel doen.

Lante schreef:
Klopt ook; je gaat niet eerder op een paard voor het ontspannen is op de grond.

Mee eens. Maar daarmee voorkom je niet dat je paard toch onder het zadel gespannen kan raken. En hij moet toch leren opnieuw zijn balans te vinden met ruitergewicht.

Fransje_70 schreef:
Maar hoeveel mensen zie je daar ook daadwerkelijk hun tijd in steken? Het doel is altijd maar: hup hup hup zo snel mogelijk in dat zadel.

Dat weet jij niet hoeveel mensen dat wel en niet doen. Ik voel mij iig niet aangesproken. Het doet er toch ook niet toe wat 'ze' en 'hun' doen? In deze discussie kunnen we toch enkel vanuit onze eigen ervaring praten? iedereen heeft hier ervaring met het beleren van jonge paarden zo te lezen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:17

Lante schreef:
Klopt, ik hoef sowieso niet zo nodig op een drie jarige. Maar goed, we dwalen af. ;)

Ha nee, het hoeft hier zeker niet te gaan over wel of niet een 3 jarige inrijden hoor , maar het gaat toch wel over je paard iets leren, en hoe, en daarvoor vind ik het wel relevant na te denken over de tegenwoordige 'haast' en de bijbehorende prestatiedrang. Door die haast worden er trainingsmethodes veranderd en aangepast voor bepaalde snelle resultaten.

Lante

Re: Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:19

Ik ga morgen je post beantwoorden Jasmijn! Nu eerst lekker slapen. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 06:28

Ik plak hierbij een aantal, niet aangepaste en al eerder geplaatste stukjes in deze belangrijke discussie.

Wanneer er een ruiter op de rug van het paard gaat zitten dan zal dit voor het paard tot gevolg hebben dat het zijn motoriek, de afdruk van zijn benen om zich in de verschillende gangen voort te bewegen, hier aan moet aanpassen. Het paard moet hier dan aan wennen, zijn bespiering aanpassen, en niet in de laatste plaats ook mentaal mee leren omgaan.
Dit heet in de africhting de gewenningsfase, de Campagneschool, deze duurt tenminste anderhalf jaar.
De Campagneschool bestaat voornamelijk uit het zich natuurlijk verplaatsen in alle verschillende soorten van terrein en omstandigheden in alle gangen, inclusief gemakkelijk sprongetjes, afgewisseld met korte sessies (15/20 minuten, 3 keer per week) in de rijbaan.
In de rijbaan: in draf grote volte, slangenvolte 3 bogen, gebroken lijn. Kort, simpel, rustig, alles is goed.
Een "les" van een uur met een jong paard in de rijbaan is het begin van het einde, het begin van de vernietiging.

Het paard blijft in de Campagneschool net zo natuurlijk scheef als dat het was en kan hier na verloop van tijd net zo natuurlijk mee omgaan als daarvoor zonder ruiter gewicht, het wordt er gezond oud mee, wint er de Olympische spelen military mee of de Derby en het maakt met plezier spectaculaire ritten door moeilijk terrein.
Het leert mits goed begeleid zijn ruiter te volgen en op deze te letten, met gevaren en angsten om te gaan en door toenemend vertrouwen zich te ontspannen.
De losgelatenheid, de eerste fase van de dressuurtraining.
Het resultaat van de Campagneschool is een paard dat goed in zijn lijf zit en met gemak en ontspannen zichzelf en zijn ruiter onder verschillende omstandigheden en in verschillende gangen te dragen en zijn leiderschap als vanzelfsprekend te ervaren.

De fase Campagneschool slaat men tegenwoordig bijna consequent over, bijna iedereen begint direct pogingen te doen in de rijbaan met het beïnvloeden van de horizontale verplaatsing van het zwaartepunt van het paard door zijn hoofd in een zekere positie te brengen.
Men noemt dit dan het "in evenwicht brengen", kennelijk in de veronderstelling beter dan het paard te weten hoe het zijn lijf het beste kan gebruiken.
Helaas weet 99,9% van de ruiters dit niet, zij proberen met allerlei vormen van druk een zich verzettend paard in een houding te wringen.
Het resultaat is de vermaarde Nederlandse krul.
Een paard dat gedwongen wordt zich te bewegen in een volstrekt onlogische en oneconomische houding waarbij het zwaartepunt naar de voorhand verplaatst wordt en verdere verzameling door het zich vastzetten van de in rug onmogelijk gemaakt.
Verzameling heeft nl maar weinig te maken met het hoofd van het paard, verzameling komt voort uit een zich versterkende achterhand en het oplichten van de voorhand.

Het zich consequent vastzetten van een paard is een reactie van het paard op de inwerking van de ruiter, het blokkeert de effectiviteit van de hulp.
Deze blokkade wordt opgeworpen omdat het paard angstig is, onzeker, pijn heeft of ongenoegen beleeft.
Bij angst en onzekerheid wil het zijn vrijheid om te vluchten niet belemmerd hebben.
Bij pijn beschermt het zijn lijf.
Ongenoegen is o.m. wanneer het door de ruiter in zijn natuurlijke efficiënte manier van bewegen gehinderd wordt.

Het juiste antwoord hier op is niet het uitoefenen van druk om het paard te dwingen "los" te laten maar om het paard te leren om te gaan met en zich aan te passen aan, zodat het zich kan ontspannen en kan volgen en zich tenslotte loslaat.
De Campagneschool.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 06:31

En nog een:

Bij paarden is er meestal een verschil in soeplesse en kracht tussen de linker en de rechterzijde.
Zoals we kunnen lezen op Bokt weet iedereen daar heel veel van.
In de dressuur africhting is het de bedoeling dit verschil te verkleinen, dat duurt mits goed gedaan een paar jaar.

Waar, zo lijkt het, de meeste kenners op Bokt echter niet veel erg in hebben is het volgende:
Wanneer het verschil tussen de twee zijden groot is, het paard "zich vastzet", heeft dat niets te maken met het natuurlijke verschil tussen de twee zijden.
Het paard zet zich hier vast, dat wil zeggen het beschermt zich tegen de "macht" van het bit.
Het heeft dit nodig omdat de naïeve ruiter, vaak onder leiding van zijn nitswits instructeur, bezig is om met zijn handen de hoofd en halshouding van het paard te veranderen en hiermee het natuurlijke evenwicht van het paard te verstoren.

In de eerste anderhalf jaar hoort een onervaren paard aan een contact teugel gereden te worden en in de gelegenheid gesteld worden om zijn eigen evenwicht onder verschillende omstandigheden onder het ruitergewicht te hervinden en de daarvoor noodzakelijke basis bespiering op te bouwen.
Het heeft tijd nodig om te wennen aan de leiding/macht die zijn ruiter over hem heeft genomen.
In deze tijd werkt de ruiter aan ontspanning, ontspanning, ontspanning en vertrouwen.
Het paard dient zich los te laten, te ontspannen, de leiding van zijn ruiter in vertrouwen te accepteren.
Het moet leren voorwaarts te gaan op drijvende hulpen en halt te houden op stem en lichte teugel aanwijzingen.

Dit is de eerste fase van de africhting die gewoonlijk overgeslagen wordt.
Mogelijk omdat hij niet direct voldoende punten oplevert om binnen 4 maaanden door te gaan naar de L?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 06:32

.....

De algemene manier om een paard te beleren wanneer het weerstand biedt is het na te laten geven op onze druk.
Dit is een schijnbaar snelle manier, eenmaal gewonnen heb je direct het gevraagde resultaat.
Het werkt, maar echter tot het paard een opnieuw weerstand opbouwt en uitprobeert hoeveel druk de ruiter kan opbouwen.
Het is een voortdurende strijd om de macht.

Wat over het hoofd gezien wordt is dat paard redenen heeft weerstand te bieden, het beschermt zich ergens tegen.
Waar het zich tegen beschermt is doorgaans dat: het overvraagd wordt, er dingen gevraagd worden die het niet begrijpt of dingen die niet "goed" aanvoelen voor het paard (heel belangrijk), denk hier aan schrijven met je linkerhand als je rechts bent.

Ook, als een paard zich niet veilig voelt zal het weerstand bieden tegen alle hulpen die inwerken in het lichaam van het paard.
Het beschermt zijn integriteit. Het geeft zich niet edelmoedig over.
De edelmoedige overgave zoals in het FEI art 401 "het doel van de dressuur" beschreven wordt kan niet bereikt worden met dwang, het is dan nl geen edelmoedige overgave meer maar overgave.

De prettigste paarden om mee te werken zijn die die uit zichzelf doen wat we van ze vragen, die positief zoeken naar een oplossing.
Een paard is een kuddedier dat van nature afkijkt, imiteert en zonder afwegen zijn kudde volgt.
Met dit principe werken levert naar mijn mening de fijnste resultaten op.

Het gevraagde opdelen in kleine stukjes en die één voor één rustig en geduldig uitleggen tot dat ze begrepen zijn en vooral ruimhartig te belonen bouwt vertrouwen, communicatie, wederzijds respect en gaat volledig voorbij aan dwang.
Eenmaal begrepen binnen dit kader gingen de vele paarden waar ik mee gewerkt heb actief zoeken, en dit is telkens weer vertederend, naar de bedoelde oplossing van het hun gevraagde.
Hun algemene basis angst verdwijnt hierbij en ze leren zich zelf steeds beter te beheersen.

Het is aan de ruiter om na te denken, te experimenteren, te voelen en écht te communiceren, dat wil zeggen in dialoog en niet in commando-uitvoeren.
Een paard is een levend wezen met zij eigen belangen, het is de kunst om van zijn belangen de jouwe te maken en van de jouwe de zijne.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 06:53

Hand en beenhulp tegelijk.

Het geven van een rustige kuit/kruis hulp (die horen bij elkaar) naar een zacht weerstand biedende hand (en dus absoluut niet een trekkende, die komen in de KD niet voor) maken o.m. dat het paard zijn buikspieren aanspant, zich opbolt in de rug en enigszins opricht in de schoft en de hals.
Dit is de halve ophouding.

Het is de basis van de (echte) verzameling.

In de KD wordt alles vanuit de halve ophouding gereden.
Het vraagt een goed ontwikkeld ruitergevoel en een uitgesproken respect voor het paard.
Met een halve ophouding moet een ruiter namelijk ten alle tijden zorgen geen weerstand bij het paard op te wekken, dan zet het de communicatie op slot.
Het is een fijnzinnige, tedere, intieme en wederzijdse communicatie met het paard, het paard antwoord hier namelijk ook in.

Met een doorgezette halve ophouding vragen we het paard te stoppen, we dwingen het niet.
Een jong onbevangen paard dat vertrouwen heeft in "het gebeuren" reageert hier instinctief juist op.
Dit alles kan in het begin gewoon aan een contactteugel, zonder bevestigde aanleuning of nageeflijkheid.
De "krul" kunnen we weglaten, aanleuning en nageeflijkheid krijgen we er op den duur gratis bij geleverd, het paard gaat ook vanzelf een voor ons en hemzelf prettige werkhouding aannemen.
Alle KD hulpen zijn biomechanisch.
Wanneer een jong paard hier op reageert met weerstand en weglopen dan is de eerste fase, die van rustig en geduldig uitleggen niet goed bevestigd.

Zo gauw je een jong paard gaat dwingen zal het zich gaan afschermen en willen vluchten.
De grote kunst is het om in te schatten wanneer we even ons leiderschap moeten (her)bevestigen.
Dat is maar een gering aantal keren nodig in de africhting, het vraagt een goed gevoel van timing, het moet duidelijk zijn.
Het is een kwestie van ervaring, je kunt het niet aangereikt krijgen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 07:43

Dat jullie een blinde waas krijgen bij de naam Anky is één ding, (hoe intelligent moest men ook weer zijn? Gevoeligheid is trouwens iets anders dan overgevoeligheid) maar dat jullie direct tempocontrolo, balans en stuur zien als vloeken in de kerk is gewoon erg jammer en niet correct.

Het skala vertelt je nl niet hoe je een taktmatig losgelassen en in aanleuning gaand paard krijgt.
Dat doet je instructeur en is paardafhankelijk. Een ieder die op een paard gaat zitten en zegt zonder balans, stuur en tempocontrole het skala voor elkaar te krijgen, die praat gewoon poep.

Simpelman, je zegt het zelf, volte, slangenvolte, gebroken lijn, dat zijn stuur, balans en tempocontrole oefeningen....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 07:46

kamsel schreef:
Simpelman, je zegt het zelf, volte, slangenvolte, gebroken lijn, dat zijn stuur, balans en tempocontrole oefeningen....

En daar begin je dus aan NA de gewenningsfase.

De balans zoekt een paard in eerste instantie zelf wel uit, dat kan het aanzienlijk beter dan zijn ruiter.
Lopen, stoppen, links en rechts leggen we uit voor we er op gaan zodat je daar gewoon op verder kunt bouwen.
Tempocontrole (dat wil dan in de praktijk zeggen dat hij er niet van door moet gaan...) hebben we helemaal niet nodig wanneer een paard niet aan het vluchten is, alleen gehoorzaamheid aan voortdrijvende hulpen moet goed bevestigd zijn en dat doen we al aan de longe.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 08:00

kamsel schreef:
Het skala vertelt je nl niet hoe je een taktmatig losgelassen en in aanleuning gaand paard krijgt.
Dat doet je instructeur en is paardafhankelijk.
Een ieder die op een paard gaat zitten en zegt zonder balans, stuur en tempocontrole het skala voor elkaar te krijgen, die praat gewoon poep.

Nee het Scala is geen cursus rijtechniek maar een aanbevolen kader voor de africhting.

Het is zeker paard afhankelijk, ieder paard vraagt een aan hem aangepaste opvoeding.
Voor mensen die dit niet al een flink aantal keren hebben gedaan is het sterk aanbevolen om dit onder leiding van een goede instructeur te doen. (maar hoe vind je die, die beginnen heden te dage voor een groot deel direct in het midden van de africhting?)

De eerste fase van de africhting is de gewenningsfase, die wordt heel erg veel overgeslagen met alle gevolgen van dien.
Deze wordt overigens nog vooraf gegaan met de periode van longeren/grondwerk en zadelmak maken.

Overigens, helemaal trouw aan alles dat ik in verschillende topics schrijf ben ik nu in maand 4 van de africhting van mijn hopelijk laatste paard.
Hot Chilly Ppper gekocht voor een klein prijsje omdat het (professioneel) zadelmak maken niet gelukt was....(totale paniek, levensgevaarlijk)
O Bokken, en ik heb nu behoefte aan een dressuurzweepje om de "tempocontrole" te handhaven, dat wil zeggen het paard is "lui" aan het worden.
Aanleuning is vanzelf gekomen, rond 60% van de tijd, nageven, geen zorgen.
Het paard draaft ontspannen en tactmatig.
Het paard heeft nog nooit een rijbaan gezien bij mij, alles in de natuur en in menselijke omgeving.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 08:11

Het Skala is geen boek, Kamsel. Het kadert slechts wat men in de KD vraagt.
Simpelman heeft precíes verteld hoé de opbouw daarin dient te zijn. Dat is die tijd die we het paard tegenwoordig niet meer gunnen, maar wat wel zijn fundament vormt.
Het woordje Skala wil niet meer zeggen dan dat het een scala is aan handelingen waarin het paard het tempo bepaald van zijn eigen opleiding. Het woordje Skala is maar een woordje, het gaat om de inhoud, die Simpelman hierboven heeft uitgelegd.
Maar omdat dat nog al erg veel woorden zijn is het gebundeld in één woordje: Skala.

En natuurlijk heb je gelijk, Kamsel, als je zegt dat je instructeur dat jou verteld. Hij vertáált voor jou wat er onder jou gebeurt, waar het vandaan komt en hoé je daar mee om moet gaan en vooral zal hij jou vaak af moeten remmen, zeker bij die hedendaags gefokte paarden die ogenschijnlijk al alles in huis schijnen te hebben en waar de ruiter zo "hebberig" van wordt.
Dát is de valkuil en dat vergt discipline om daar van af te blijven opdat die "schat" zuiver en natuurlijk blijft.
Dát is de kunst en dat vinden we in rijkunst, in de klassieke dressuur. Wachten met die wedstrijd tot het paard er klaar voor is valt dan niet mee.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 08:26

Ik zie nu, Simpelman, dat we elkaar "overlappen".

Op het woordje LOSGELATENHEID leggen we daarom ook zoveel nadruk. Het wordt hier echter veelal gezien als "gewone" ontspanning, ten onrechte. Een paard aan een lange teugel loopt ook ontspannen, maar dat is dus heel wat anders.
Er zijn duidelijke kenmerken van een losgelaten paard:
- een losse swingende rug
- een kauwende mond agv het nageven in nek- en kaakgewricht waardoor de onderkaak zich opent; dat hoor je en dat voel je.
- daardoor laat je het paard uit de hand "kauwen" waardoor het paard de hals zal laten vallen.
- tevredenheid en daarmee een MENTALE ontspanning.
- het paard zal briesen
- en we zien een pendelende staart.

De losgelatenheid is ahw een gemoedstoestand waarin het paard zich edelmoedig overgeeft, omdat het prettig is voor het paard. Dit is wat Simpelman en de FEI bedoelen met edelmoedig. Geen onderwerping, negatieve overgave agv dwang.
Die losgelatenheid missen we tegenwoordig en zoals ook Sanne en Lante en anderen al aangeven: dan kún je eenvoudig niet verder.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 08:38

Goedemorgen Simpelman. Je was al actief zo vroeg op de morgen. Duidelijk verhaal en herkenbaar. Bedankt :) .

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 08:57

jasmijn78 schreef:
Lante schreef:
Ik hou echter mijn been er wakend aan. Ik steek het niet af.

Contact houden met je been is wat anders dan been geven in de overgang terug. Jij geeft aan dat je paarden ook al terug komen op je been. Dus geef jij een beenhulp om het tempo te kunnen verlagen? Begrijp ik dat nu goed?

Ja en nee, ik neem de galop over door het been er rustig aan te houden en verbinding met de mond te houden. Als ik zo direct de leiding (over)neem en hierin rustig ben/blijf, dan geeft dit een paard vertrouwen en zal het daardoor stoppen met vluchten. En dan ook belonen wanneer het terug komt natuurlijk. Het is een natuurlijke, instinctieve reactie van een vluchtdier wat je alleen op kunt lossen met begrip en vertrouwen.

Lante schreef:
Ik houd verbinding aan de voorkant, en probeer dus van achter naar voor te rijden, waardoor het paard de rug ontspant, de hals laat vallen en gaat ontspannen.

Ja maar ik probeer het even terug te brengen naar de essentie; wat versta jij onder van achteren naar voren rijden? In mijn beleving moet een paard niet onder je vandaan lopen, maar moet het ook niet plakken aan je been. Dus ik heb niet zoveel met de term 'van achteren naar voren rijden'. Maar misschien heb jij daar een andere interpretatie van?

Ik wil dat mijn paard in de eerste instantie mijn been goed accepteert en dus ook vooruit wil op mijn beenhulp (zonder voor het been te willen vluchten) zodat het over de rug aanleuning gaat zoeken in mijn hand (het gaat aan twee teugels). Hiervoor is ontspanning nodig. Bij een jong paard zal die aanleuning nog los-vast zijn i.v.m. balans, maar op een gegeven moment vindt het zelf zijn balans (op eigen benen laten lopen dus) en zal het losgelassen worden en de aanleuning stabiel(er) worden.

Lante schreef:
Daarnaast; als het schieterige paard voelt dat de mogelijkheid tot vluchten er is, dan geeft dat meestal een stuk vertrouwen en zal het de ruiter eerder als leider accepteren

Je moet een paard altijd een uitweg geven. Maar waarin staat dit alles haaks op wat Anky in haar artikel zegt? Zij is juist voor eenduidige hulpen. Dus voorwaarts op been (en geen hand zodat het paard ook echt naar voren kan en dus een uitweg heeft of terug op hand/zit en dus zonder been waardoor het paard ook een beloning krijgt als het terug komt in tempo)

In een halve ophouding bijvoorbeeld gebruik je hand en been (en zit) praktisch tegelijk, en die heb je MI nodig om het paard oor te bereiden op een oefening als het verder in africhting is. Het is een hulp die maakt dat het achterbeen verder door treedt, waardoor de oefening uitgevoerd kan worden met een meer dragend achterbeen. Daarom vind ik de omschrijving niet volledig. Het suggereert MI dat een halve ophouding onzin is, terwijl het naar mijn mening juist een belangrijke voorbereiding is voor bijna elke oefening.

Lante schreef:
Een paard is een vluchtdier, dat blijft zo. Het paard is echter ook een kuddedier en heeft graag een leider. Dat leiderschap zal je echter moeten verdienen. Dat kost tijd.

Ik begrijp best wat je bedoelt, maar ik vind dit wel holle frasen. Want HOE verdien je leiderschap? Hoe zou jij dat uitleggen aan een beginner om dat praktisch te kunnen bewerkstelligen? Op welke actie van het paard kom jij met welke reactie? Het gaat mij nu even om het HOE en niet om het WAAROM.

Je verdient het leiderschap door begrip te hebben voord psyche van je paard, door het vertrouwen te geven.
Concreet voorbeeld: Als het schrikt en weg schiet zie ik bijvoorbeeld vaak dat ruiters aan de voorkant gaan trekken of zelfs boos worden, het paard grof belemmeren in zijn vlucht. Dat geeft geen vertrouwen, want het paard zag gevaar en reageert hier instinctief op. Hij doet het niet om de ruiter te pesten. Het paard leert dat de ruiter gevaarlijker is dan het gevaar waar het in de eerste instantie voor gevlucht is (onderwerping).
Je zou het paard vertrouwen geven door het in zijn vlucht te begeleiden. Het ervaart (natuurlijk) op een gegeven moment dat het gevaar hem niet heeft opgegeten of gedood en omdat de ruiter de leiding had zal dit (als je het vaak zo doet) ervoor zorgen dat het paard steeds minder vluchtgedrag zal vertonen, omdat het vertrouwen heeft gekregen in de leiders kwaliteiten van de ruiter. Als de ruiter rustig blijft, zal het paard bij de ruiter blijven op een gegeven moment. Het is echter een proces wat niet in 1 week klaar is; bij sommige paarden kan het lang duren voor ze de ruiter zover vertrouwen, maar het is het waard en MI noodzakelijk als je fijn met je paarden wat dan ook wil doen.

Lante schreef:
Klopt ook; je gaat niet eerder op een paard voor het ontspannen is op de grond.

Mee eens. Maar daarmee voorkom je niet dat je paard toch onder het zadel gespannen kan raken. En hij moet toch leren opnieuw zijn balans te vinden met ruitergewicht.

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik zelf alles perfect doe; mijn theoretische kennis en observatie/analytisch vermogen vanaf de grond is echt beter dan mijn praktische vaardigheden; weten is namelijk heel wat anders dan doen. Daarom respecteer ik goeie ruiters ook zeker!
Ook raak ik best wel eens wat gefrustreerd als mijn paard steeds weg schiet in een bepaalde hoek en ik lig er ook el eens naast als ik te laat ben of het niet aan heb voelen komen. Tsjah... Niet echt fijn en met name dat gefrustreerde past niet in mijn theoretische visie; emoties moet je uit kunnen zetten als je op het paard zit. Moeilijk moeilijk moeilijk. :)
Als ik mezelf op film zie, dan doe ik soms ook dingen..?! |o Maar daar werk ik dan vervolgens wel aan, want ik weet wel hoe het zou moeten; het voelt echter niet altijd zoals het eruit ziet en andersom.
Een paard lokt je graag uit om verkeerde dingen te doen, omdat je het gymnasticeert, je traint de spieren; dat voelt niet altijd fijn en het paard wil zich onttrekken aan dat onplezierige gevoel; zet de ruiter daardoor graag letterlijk op het verkeerde been als het zich bijvoorbeeld onttrekt aan de lengtebuiging (je zou op je binnenzitbeenknobbel moeten zitten, maar het paard zet je op je buitenzitbeenknobbel, door niet om je binnenbeen te komen), je paard verleid je tot het aan nemen van de binnen teugel en het los laten van de buitenteugel, terwijl dat op dat moment juist niet moet, omdat het zijn binnenachterbeen verder door moet laten treden en dat niet kan als je de binnenteugel vast pakt. Afgaan op gevoel kan daarom ook heel verkeerd zijn, ruitergevoel moet zich namelijk ook ontwikkelen.
Goed paardrijden is naar mijn mening gewoon heel erg moeilijk en daarom hou ik er niet zo van als mensen het afdoen als iets simpels. Het skala is een goeie leidraad om steeds voor mezelf te bedenken welke stap ik op dat moment in training aan moet werken om e.a. beter voor elkaar te krijgen. Het zorgt ervoor dat de basis goed wordt en blijft. Het één kan niet zonder het ander.

Maar om terug te komen op een paard dat vlucht: ik val op hete, schieterige paarden en heb geleerd dat bovenstaande wel erg goed werkt. Geduld, zelfdiscipline en vooral steeds nadenken is wel erg belangrijk, maar soms dus ook erg moeilijk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:06

Eigenlijk zouden ruiters eerst zelf het skale moeten kunnen voordat ze dat hun paard vragen.
Volgens mij zit daar eigenlijk het allergrootste probleem tegenwoordig.

Als een ruiter zelf al geen ontspannen houding kan aannemen (onafhankelijk wat het paard onder je doet), geen controle heeft over zijn bekken, benen en bovenlichaam, hoe moet een paard dan goed en ontspannen gaan lopen?
Als je zelf al geen innerlijke rust hebt, hoe moet het paard dan ontspannen gaan lopen?

Ik zie zoveel ruiters zo tegengesteld zitten op dat wat ze van een paard vragen.
Hoe kan een paard netjes vierkant halthouden als je zelf met je bekken naar achteren gekanteld zit?
Het paard voert in principe uit wat jij met je lichaam aangeeft en doet het paard het niet goed, klopt jou lichaamshouding niet.
Kun je het paard wel trainen om toch het juiste uit te voeren maar het paard zal nooit optimaal kunnen presteren omdat de echte hulpen niet correct zijn.

En dan komen we weer terug bij dat stukje theorie achtergrond die je toch zal moeten vergaren want als je niet weet welke beweging, welke spiergroepen een paard moet gebruiken bij een bepaalde oefening kun je zelf nooit de juiste spieren aanspannen, tenzij je een natuurtalent bent in aanvoelen.

Maar als ik lees dat ruiters zich afvragen wat ze moeten doen als een paard gaat wegvluchten, geeft dat aan dat ze al tig stappen voorbij het punt zijn waar ze de africhting zijn kwijtgeraakt.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:18

Maar Spatter, hoe kan een ruiter het door jou omschreven leren als deze niet in het zadel gaat zitten maar op de bank met diens neus in een boek?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:29

Euh, is dit nu een serieuse vraag :?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:33

Volgens mij bedoeld Spatter juist dat ruiters het eerst zelf goed moeten leren voor ze het aan een paard gaan leren. En dat zie je vaak de mist in gaan, onervaren ruiters op onervaren paarden.

Er zijn nog maar weinig ruiters die eerst op een echt goed leerpaard hebben leren rijden, de meesten hebben het moeten leren op afgestompte manegepaarden. Die laten een ruiter niet meer de kleinste dingen voelen....

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:36

Ik snap spatter wel. Hoeveel mensen zie je los van de paarden houderij niet scheef, gespannen en onbewust van hun lichaam? Loop een middag in de stad en je ziet een hoop scheve mensen. Als je als ruiter al niet bewust bent van je eigen lichaam, hoe kan je dat dan van een paard vragen. Sterker nog je zit hem waarschijnlijk alleen maar in de weg. Ik kom het veel tegen dat mensen zeggen dat hun paard niet voorwaarts is, tot ze beter in balans gaan zitten, dan is de voorwaartse drang weer terug, of liever gezegd: hij was er al die tijd, maar werd geremd door de ruiter.

Daarbij is het ruiter gevoel in combinatie met kennis/ervaring, voor mij leidend voor het omgaan met het paard en dus de training.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:39

Ruiters moeten eerst hun eigen lichaam en geest onder controle hebben voordat ze wat aan een paard gaan vragen.
Geest door bijvoorbeeld yoga oefeningen maar er zijn vast ook andere manieren.
Je moet je eigen ademhaling onder controle kunnen houden, vaak stoppen ruiters met ademhalen als het moeilijk wordt bijvoorbeeld.
Maar je zult ook bewust je bekken moeten kunnen kantelen, beenspieren moeten kunnen aanspannen en ontspannen, schouders laten zakken, je lang maken.

Als ik naar Edward Gal kijk is dat volgens mij een ruiter die daar heel goed in is en daarom ook zulke druktemakers kan rijden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:41

spatter schreef:
Euh, is dit nu een serieuse vraag :?

euh ja!

Hoe ga je leren correct op een paard te zitten als je al zittend op de bank boeken aan het lezen bent?

Of stap je met je boek op het paard en blader naar de juiste bladzijde om te lezen wat je nu moet doen?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:43

_Marinke_ schreef:
Volgens mij bedoeld Spatter juist dat ruiters het eerst zelf goed moeten leren voor ze het aan een paard gaan leren. En dat zie je vaak de mist in gaan, onervaren ruiters op onervaren paarden.

Er zijn nog maar weinig ruiters die eerst op een echt goed leerpaard hebben leren rijden, de meesten hebben het moeten leren op afgestompte manegepaarden. Die laten een ruiter niet meer de kleinste dingen voelen....

Daar ben ik het helemaal mee eens. Neemt niet weg dat die ervaring in de praktijk opgedaan moet worden en niet vanaf papier.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:49

Het gaat natuurlijk samen, paardrijden is niet op de bank zitten met een boek over paardrijden, maar paardrijden is ook niet op een paard gaan zitten zonder te weten wat je moet doen en maar hopen dat het juiste gebeurd.

Jij bent misschien het natuurtalent dat je lichaam en geest onder controle heeft en precies voelt wat het paard onder je doet, ik helaas met velen niet.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:52

spatter schreef:
Het gaat natuurlijk samen, paardrijden is niet op de bank zitten met een boek over paardrijden, maar paardrijden is ook niet op een paard gaan zitten zonder te weten wat je moet doen en maar hopen dat het juiste gebeurd.

Jij bent misschien het natuurtalent dat je lichaam en geest onder controle heeft en precies voelt wat het paard onder je doet, ik helaas met velen niet.

OF je hebt gewoon een goede instructeur.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:04

Kan, maar dan nog ben ik niet in staat om alle theorie die in de les vertelt wordt goed in mij op te slaan als ik ook nog bezig ben met paardrijden.
Dat moet ik thuis op mijn gemakje op de bank nog eens nalezen en me daar in verdiepen.

Verder is mijn ervaring in vele jaren dat er maar heeeeel weinig goede instructeurs zijn.
Fijn dat jij er zo één hebt!