Lante schreef:Ik hou echter mijn been er wakend aan. Ik steek het niet af.
Contact houden met je been is wat anders dan been geven in de overgang terug. Jij geeft aan dat je paarden ook al terug komen op je been. Dus geef jij een beenhulp om het tempo te kunnen verlagen? Begrijp ik dat nu goed?
Lante schreef:Ik houd verbinding aan de voorkant, en probeer dus van achter naar voor te rijden, waardoor het paard de rug ontspant, de hals laat vallen en gaat ontspannen.
Ja maar ik probeer het even terug te brengen naar de essentie; wat versta jij onder van achteren naar voren rijden? In mijn beleving moet een paard niet onder je vandaan lopen, maar moet het ook niet plakken aan je been. Dus ik heb niet zoveel met de term 'van achteren naar voren rijden'. Maar misschien heb jij daar een andere interpretatie van?
Lante schreef:Daarnaast; als het schieterige paard voelt dat de mogelijkheid tot vluchten er is, dan geeft dat meestal een stuk vertrouwen en zal het de ruiter eerder als leider accepteren
Je moet een paard altijd een uitweg geven. Maar waarin staat dit alles haaks op wat Anky in haar artikel zegt? Zij is juist voor eenduidige hulpen. Dus voorwaarts op been (en geen hand zodat het paard ook echt naar voren kan en dus een uitweg heeft of terug op hand/zit en dus zonder been waardoor het paard ook een beloning krijgt als het terug komt in tempo)
Lante schreef:Een paard is een vluchtdier, dat blijft zo. Het paard is echter ook een kuddedier en heeft graag een leider. Dat leiderschap zal je echter moeten verdienen. Dat kost tijd.
Ik begrijp best wat je bedoelt, maar ik vind dit wel holle frasen. Want HOE verdien je leiderschap? Hoe zou jij dat uitleggen aan een beginner om dat praktisch te kunnen bewerkstelligen? Op welke actie van het paard kom jij met welke reactie? Het gaat mij nu even om het HOE en niet om het WAAROM.
sanne83 schreef:Ik geef persoonlijk nooit een ophouding met twee teugels als het paard nog niet ontspannen is. Dat werkt over het algemeen erg averechts. Het paard kan dan makkelijk sterk worden en wordt daar vaak nog meer gespannen van omdat het zich opgesloten voelt.
Wat doe je dan als je paard met mach 10 door de bak scheurt? Dan is hij niet ontspannen. Volgens mij gaat een paard zich alleen maar opgesloten voelen als je been en hand tegelijk geeft. Dus gas en remmen tegelijk.
sanne83 schreef:Ik zal eerder actief doorrijden (als de spanning mild is) totdat het paard zelf graag langzamer wil.
Maar een paard is een vluchtdier. Dus het zal pas langzamer willen als het moe wordt. Vind jij het wenselijk om een jong paard moe te maken?
sanne83 schreef:Als het heftiger is de volte kleiner maken, naar binnen spiralen, druk op binnenbeen en binnenteugel. Achterhand licht laten uitzwaaien.
Dus jij gaat bij een paard wat gespannen is de druk opvoeren met je binnenbeen en buiten teugel en je laat het bewust uitzwaaien? Hoe komt hij dan in balans? Ga jij dan bewust de balans verstoren om invloed te kunnen uitoefenen op het tempo? Dan staat mij het principe van terug laten komen op hand en zit mij toch veel meer aan.
sanne83 schreef:Hoe krijg jij dan een stabiele basis voor ontspanning zonder het tempo van je paard te beinvloeden?Daar moet je eerst een hele stabiele basis van ontspanning voor hebben.
Fransje_70 schreef:De ontspanning ontstaat in eerste instantie niet onder het zadel maar op de grond.
Maar je kan een paard niet aan ruitergewicht laten wennen en been en zit hulpen aanleren vanaf de grond. Dat moet je toch echt vanuit het zadel doen.
Lante schreef:Klopt ook; je gaat niet eerder op een paard voor het ontspannen is op de grond.
Mee eens. Maar daarmee voorkom je niet dat je paard toch onder het zadel gespannen kan raken. En hij moet toch leren opnieuw zijn balans te vinden met ruitergewicht.
Fransje_70 schreef:Maar hoeveel mensen zie je daar ook daadwerkelijk hun tijd in steken? Het doel is altijd maar: hup hup hup zo snel mogelijk in dat zadel.
Dat weet jij niet hoeveel mensen dat wel en niet doen. Ik voel mij iig niet aangesproken. Het doet er toch ook niet toe wat 'ze' en 'hun' doen? In deze discussie kunnen we toch enkel vanuit onze eigen ervaring praten? iedereen heeft hier ervaring met het beleren van jonge paarden zo te lezen.

Maar daar werk ik dan vervolgens wel aan, want ik weet wel hoe het zou moeten; het voelt echter niet altijd zoals het eruit ziet en andersom.