Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:59

Heb mijn merrie gekocht toen ze 3,5 jaar was. Ze had toen zo'n beetje haar hele leven in de kudde gestaan. Daar was ik heel blij mee, want ze heeft gewoon lekker paard kunnen zijn. Het eerste half jaar hebben we voornamelijk geborsteld en getut en wat in de bak gespeeld. Alle wat ze leerde ging spelenderwijs. Net voordat ze 4 werd, hebben we haar rustig aan ingereden. Pas met 4,5 zijn we haar gericht gaan trainen, daarvoor voornamelijk bosritten en een beetje dressuurwerk in de bak. Nu wordt ze in april 6, ze mag inmiddels in de M starten met springen en sinds kort rijden we L1 dressuur. Na periode van hard werken staat ze regelmatig weekje op rust in de wei/ paddock.

salami_worst

Re: Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:05

ik vind dat je pas moet beginnen met 3,5/4 en dan lekker rustig aanbeginnen.
ik zag vandeweek iemand die al 3 maanden bezig was met inrijden op haar '3' jarige pony, die tevens te koop staat.
in de advertentie stond:27-03-2011. volgensmij is dit nog geen 3 en is zij dus al begonnen op 2,5 jarige leeftijd. ze rijd hem al 'netjes'aan de teugel, en springt er al mee :n
voor degene die willen kan ik de advertentie mailen, mocht iemand het beestje willen redden :+ :=

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:05

Mijn tinker was 6 toen ik hem kocht. En ze waren net begonnen met inrijden. Heb hem zelf verder doorgereden. Ik vind een 4 à 5 jaar een redelijke leeftijd om te beginnen.

marissy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:06

En waarom vind jij 4 a 5 jaar een redelijke leeftijd?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:12

Ik vind 4 jaar een mooie leeftijd, maar een jaartje later ook geen probleem :)
3jaar vind ik nog te puppy en dan nog buitengesloten op welke leeftijden de groeischijven in de rug/hals sluiten.
Ik zal volgend jaar (4jaar) op zn vroegst licht aan t werk gaan onder t zadel.
Tot die tijd en ook de rest van zn leven, zal er genoeg te werken zijn op de grond :j
Lekker rustig aan, fijn groeien etc :)

marissy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:16

Mijn paard is met 3 ruiter mak gemaakt... nu is hij 3.5 en word doorgereden door mij en alles loopt vlekkeloos en zeker geen stress en wat ik belangrijk vind is naar mijn paard kijken of hij het wel aan kan en 1x in de week kan geen kwaad

Kimmotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:21

Ik heb nog nooit een paard ingereden, maar ik zou zeggen dat het er maar net aan ligt wat je er zelf op dat moment van denkt. Zo kan je als je paard drie is al denken dat hij of zij er klaar voor is, maar dit kan je ook pas op vijf jarige leeftijd denken. Ik denk dat drie en half a vierjarige leeftijd een mooie leeftijd om een paard in te rijden, maar pas echt volop te gaan rijden op een jaar of vier en half of vijf.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:23

Geen stress is sowieso heel belangrijk :j
Maar mijn arab is net 3 en kent nog helemaal niets.
Daar ga ik dan echt nog niet mee aan het werk onder t zadel, genoeg te leren qua grondwerk, en nog veel meer ;)

astridvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:15

Ik zou zeggen. . Kijk naar de bouw en kijk per paard. Standaard zou ik zeggen vandaag 3, 3,5 beginnen met rijden als ze al een redelijke bouw hebben. Wij rijden de arabjes wel pas vanaf een jaar of 4 - 5 in.

wildebras72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:37

Verschilt per paard & de opbouw rules !

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:30

wildebras..welke leeftijd zou jij aanhouden voor welk paard/ras dan?
(aangezien het wetenschappelijk is bewezen dat de leeftijden waarop de groeischijven sluiten niet ras afhankelijk is, maar wel deels hoogte afhankelijk).

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:15

astridvdh schreef:
Ik zou zeggen. . Kijk naar de bouw en kijk per paard. Standaard zou ik zeggen vandaag 3, 3,5 beginnen met rijden als ze al een redelijke bouw hebben.

ik ga hier in mee. sommige paarden zijn er op 3 jarige leeftijd nog niet klaar voor. dan zou ik ze nog wel een jaar (of 2) laten staan. maar als ze een goede bouw hebben dan zou ik zeggen 3-3,5

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:35

Mijn pony is afgelopen maandag 3 geworden.
Ik weet nog goed dat ik hem kocht met een half jaar. Dat ik dacht phoee dat duurt nog wel lang voor hij 3 is en ik erop kan. Nu is hij dan eindelijk 3 geworden. Heeft flink wat achterstand opgelopen en hij lijkt nu nog wel een 2-jarige. Ik heb nu dan ook besloten nog maar te wachten tot hij er wat meer volwassener uit gaat zien. En het gekke is dat ik nu helemaal niet ongeduldig ben om er op te gaan.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:28

Vind het heel interessant om de meningen van mensen te lezen, grappig hoe iedereen soms anders over bepaalde dingen denkt.
@Felicity: Goed en slim van je dat je nog lekker wacht, je kan hem maar beter even nog goed laten aansterken. Je kan natuurlijk wel al langzaam beginnen aan de longe dat hij je stem wel al leert kennen, het stap en draf.. Galop zou ik nog mee wachten omdat dit vaak aan de longe erg zwaar voor ze kan zijn aangezien jonge dieren totaal nog geen balans hebben.

Ik ben wel benieuwd naar wat jullie zouden doen met het dier waar ik nu over ga vertellen:

Een bijna 3 jarige haf x welsh cob ruin (word in Mei 3 jaar), staat nu overdag buiten en 's nachts binnen, gaat begin Mei 24/7 op de wei met zijn moeder en zusje, tot ongeveer November. Hij is afgelopen kerst ziek geweest doordat hij droes heeft gehad. Ik kende het dier toen nog niet maar heb foto's gezien en hij is flink afgevallen toen, het heeft hem flink te pakken gehad. Hij is nu weer goed op gewicht maar is nog niet zoals de eigenaresse hem voor de droes kende kwa bouw. Hij is nog heel erg puber in zijn gedrag, kan een echte clown zijn. Staat goed op zijn hoeven en heeft een mooie stevige rug/bouw.

Wat zouden jullie doen? Het dier al gaan beleren deze zomer of nog lekker een jaartje laten staan?
De eigenaresse weet al wat ze wil en hier ben ik het 100% mee eens, wat heel fijn is, maar nu ben ik toch benieuwd wat jullie bokkers zouden doen ;)
Dus brand los! :):)

fourseasonsO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:31

Veel mensen rijden ze in op ongeveer driejarige leeftijd en laten ze dan een jaartje op de wei staan. Dat vind ik al meer acceptabel dan bijvoorbeeld sommige renpaarden die al op tweejarige leeftijd worden ingereden. Beste leeftijd vind ik zes en half omdat ze dan helemaal uit zijn gegroeid, meestal. Geen enkel paard is in ieder geval voor zijn zesde uitgegroeid.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:16

@primadonna Ik persoonlijk zou nog even wachten.
Die van mij heeft op zijn tweede 10 dagen op de kliniek gestaan vanwege een flinke wormbesmetting. Die ook zijn lever had aangetast. Daar voor liep ik al te modderen om hem dik te houden dus groeien wilde hij ook niet echt. Hij is nu volop aan het groeien en merk ook dat hij veeel meer eet. Ik geef hem dus nog lekker de tijd.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:13

PrimaDonna, ik zou ook nog lekker even wachten met het beleren :)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:26

@Yamasaki: En waarom dan? Daar ben ik wel benieuwd naar?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:56

Omdat ik denk nu het weer beter gaat, hij nog wel ff gaat bijkomen en groeien.
(merk ik bij een kwpn van een vriendin van me op het moment ook, ong even oud als die van jou en last gehad van een flinke wormenbesmetting).
Daarnaast vind ik 3 jaar gewoon nog erg jong :P
Zeker voor eentje die een tegenslag heeft gehad.

Ik zou zelf lekker gaan relaxed grondwerken en dan volgend jaar lekker verder kijken :)

Myssteria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:02

Als ik een pony inrijd is het meestal al op 3 jaar, maar dat is gewoon nog lekker rustig aan.
Mijn eigen pony ga ik eerst lekker veel grondwerk mee doen :)