Identiteitscrisis: Rijstijlen? Klassieke dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:23

Ansie schreef:
Persoonlijk doe ik daar dan nog een schepje bovenop in het cognitieve, namelijk ruimte geven aan onderzoeken (kijken, ruiken, voelen aan voorwerpen) zodat het paard meer bewust wordt van de omgeving. Het resultaat daarvan kan zijn dat je een betere samenwerking krijgt met je paard en het paard onverwachte gebeurtenissen en de interactie met mensen met rust en nieuwsgierigheid benadert. Een paard dat in de omgang met mensen vooral afgekapt is en heeft geleerd zich op een bepaalde manier te gedragen in een bekende omgeving, zal wellicht bij een onbekende gebeurtenis snel in reactief gedrag schieten (stress, vluchten). Het ene paard heeft daar meer neiging toe dan het andere natuurlijk.
Wat ik bedoel met cognitief uitdagen/stimuleren (sorry als dat raar overkomt), is: ruimte geven voor onderzoeken en doorbreken van patronen (die reactief gedrag in stand houden).
Als je daar verder niets in ziet is het wat mij betreft helemaal ok, maar ik persoonlijk denk dat hier een kern van waarheid in zit en je er dus meer mee kan. Ik wil hier ook niet star in denken, en kan me heel goed voorstellen dat iemand hier totaal geen beeld bij kan vormen. Het enige waar ik wel wat star in werd is overbrengen dat een paard meer kan dan puur instinctief reageren, wat men verder met mijn uitleg doet moet ieder voor zich weten.
Hopelijk kunnen we het nu afsluiten want ik wil verder niemand overtuigen, alleen een handvat geven voor degenen die dit interessant vinden.

En hierin vind ik je weer doorslaan, maar ik hou er voor nu over op want het is een gebed zonder einde :)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:25

Ik vind het allemaal best hoor thembi ;)

Iemand nog iets te melden over de dressuur van vanmiddag? Om maar weer meer ontopic te gaan :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:29

thembi schreef:
Wat wil je nu bereiken Ansie dat wij toch allemaal gaan vinden dat je een paard cognitief kan uitdagen.

Ik snap dat constant in herhaling vallen ook niet....

Ansie schreef:
Ik vind alles prima, je hoeft er natuurlijk helemaal niks mee te doen, maar ik kan niet tegen onbegrip en belachelijkmakerij.

Tsja..... Je kunt nu eenmaal geen begrip of erkenning afdwingen. Als mensen het niet met je eens zijn, zul je dat op een bepaald punt ook moeten accepteren. Iedereen is heel geduldig constant inhoudelijk op jouw posts ingegaan, terwijl je steeds in herhaling valt. Dus dat belachelijk maken valt mi wel mee... Vrijwel niemand kan zich hier vinden in de term 'cognitief uitdagen' waar jij mee aan komt zetten.

Je blijft maar in hetzelfde kringetje draaien. Wat is je ervaring eigenlijk? Hoeveel paarden heb jij met van hun specifieke angst afgeholpen? Hoeveel paarden heb jij zadelmak gemaakt? Opgeleid?

Anoeska schreef:
Ik ben altijd wel benieuwd of die verschillende kijken op hoe je omgaat met een paard te maken hebben met hoe we zelf zijn opgevoed in de paarden. Ik heb zelf bij voorbeeld van kinds af aan tussen de paarden rondgelopen, en dan met name 'opgevoed' door van die oudewetse paardenboeren.

Ik ook... Niet alles van vroeger was goed hoor. Maar vroeger (zeg zo'n 20/25 jaar geleden) hoorde je veel minder over zogenaamde 'gedragsproblemen' of problemen met trailerladen etc. Paard werd veel meer gezien als een paard, er werd minder 'getrut' met paarden.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:09

Jasmijn ik snap niet dat jij nu ook weer door blijft gaan..En ik ga al helemaal geen antwoord geven op je vragen, wat heeft dat voor nut? Zou je het dan wel ineens met me eens kunnen worden? Is mijn tekst dan ineens van waarde? Als je oprecht geïnteresseerd was geweest in mijn ervaring, had je dat direct kunnen vragen.
Ik accepteer dat iemand het niet met me eens is maar zo lang ik het gevoel heb dat ik verkeerd begrepen word, probeer ik duidelijk te maken wat ik bedoel.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:13

Ansie schreef:
Ik accepteer dat iemand het niet met me eens is maar zo lang ik het gevoel heb dat ik verkeerd begrepen word, probeer ik duidelijk te maken wat ik bedoel.

Daarom vraag ik het je te onderbouwen vanuit je eigen ervaring. Het feit dat je daar zo ontwijkend en geprikkelt op antwoord geeft te denken.....

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:15

jasmijn78 schreef:
Anoeska schreef:
Ik ben altijd wel benieuwd of die verschillende kijken op hoe je omgaat met een paard te maken hebben met hoe we zelf zijn opgevoed in de paarden. Ik heb zelf bij voorbeeld van kinds af aan tussen de paarden rondgelopen, en dan met name 'opgevoed' door van die oudewetse paardenboeren.

Ik ook... Niet alles van vroeger was goed hoor. Maar vroeger (zeg zo'n 20/25 jaar geleden) hoorde je veel minder over zogenaamde 'gedragsproblemen' of problemen met trailerladen etc. Paard werd veel meer gezien als een paard, er werd minder 'getrut' met paarden.

Voor mij geldt hetzelfde, er was toen veel minder geneuzel, paardrijden was paardrijden. Je had inderdaad ook wel eens een boer die zei pak maar een stuk hout en sla hem maar tussen z'n oren, maar meeste mensen gingen op een normale respectvolle manier met hun paarden om. Trailerladen... Wij gingen 30 jaar geleden meestal onder de man naar wedstrijden, de commandant op de fiets samen met een paar ouders, het was een gezellig dagje uit :) .

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:23

jasmijn78 schreef:
Ansie schreef:

Daarom vraag ik het je te onderbouwen vanuit je eigen ervaring. Het feit dat je daar zo ontwijkend en geprikkelt op antwoord geeft te denken.....

Dat lijkt me niet gek.. lees de posts eens terug en ik heb volgens mij totaal geen reden om me aan jou te verantwoorden. Eerst alles in twijfel trekken, dan door anderen tot de conclusie komen dat een paard misschien wel wat meer kan dan puur instinctief reageren, dan vind je het heel normaal dat een paard kan leren en ondertussen zit je alles wat ik schrijf uit z'n verband te trekken en verkeerd te benoemen. Nah.. dan heb ik er geen trek meer in om nu ineens wel op 'oprechte' vragen antwoord te geven. Daarbij geef ik op de vorige pagina aan dat ik er klaar mee ben en iedereen hier verder denk ik wel.. en kom je nu pas aan met dit soort vragen die je tig pagina's geleden ook had kunnen stellen maar toen was het blijkbaar leuker om te reageren zoals je hebt gedaan. Je mag verder denken van me wat je wil.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:29

Voorspelbaar antwoord.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:36

Als het zo voorspelbaar is dan had ik voor gezorgd als ik Jasmijn was, of wie dan ook, om zulke vragen dan direct te stellen voordat je allerlei foute aannames doet enz. enz. en iemand die behoefte zeker niet meer heeft om zichzelf te verantwoorden ;) Lesje voor de volgende keer haha.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:19

Hier ook iemand die de omgang met paarden heeft geleerd van een boer die met paard en wagen heeft gewerkt. En inderdaad zonder zadel op het paard en aan een touw een ander paard meenemen naar de wei.
In die tijd heb ik geleerd dat je een paard dat angstig is voor een voorwerp er aan moet laten ruiken EN aan moet laten voelen. Als ie dan echt helemaal ontspant, dan is het leerproces met betrekking tot dat voorwerp afgelopen. Bij een echte bangerik, misschien op een later moment nog eens zo'n sessie, maar dan is het ook wel een keer klaar. Zonder ruiken EN voelen duurt het leerprocesveel langer of blijft het paard altijd wat kijkerig. Als je laten ruiken en voelen, krijg je in de loop van de tijd een paard dat jou vertrouwd in de zin van dat ie "weet" dat als de baas zegt dat het niet eng is, lees een hulp geeft zodat ie gewoon erlangs loopt, hij er inderdaad dus gewoon langsloopt. Hij erkent leiderschap/vertrouwen.
Als een paard wat kijkerig is, maar niet helemaal vast slaat in zijn spieren, dus nog wel ontvankelijk is voor been of tikje van de zweep, dan kies ik er meestal voor om mijn leidersrol meteen op te nemen en hem er dus met enige dwang langs te krijgen. Slaat ie helemaal op slot, dan heeft dat dus geen zin. Als ik dan drijf, drijf ik tegen een knoerharde buik en schiet zo'n paard juist helemaal in de stress. Hij vindt iets doodeng en krijgt dan ook nog eens een por in zijn harde buik. Dus tweemaal een negatieve reactie. En dus een bevestiging voor het paard dat het voorwerp inderdaad te associeren is met iets negatiefs.
Volgens mij heeft dit dus alles met het instinct van het paard te maken en het kunnen combineren van positieve ervaringen (bekrachtiging zo je wil) of negatieve ervaringen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:30

Eens met Vur; al moet ik wel zeggen dat het voelen wat lastiger is als je van die 'oerkoeien' tegenkomt in het bos, ruiken doe je ze gelukkig al van een afstandje :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:33

Ja da's waar. Dat is wel een probleem. :D

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:52

Ik zou daar nog bij aan willen vullen dat als een paard ruimte krijgt om te onderzoeken je een paard 'creeert' dat onverwachte situaties met meer rust benadert. Dit hoeft dus niet gezien te worden als een trainingssessie (ook niet belonen in dit stadium maar het als vanzelfsprekend beschouwen dat hij iets onderzoekt) het is gewoon een stukje wat je in de omgang mee kan pakken. Wat veelal gebeurt in de omgang is dat we ingesleten paden bewandelen, van A naar B op het terrein, daarin wordt het paard vaak afgekapt als het iets wil bekijken; kom, meelopen. Hoe meer je dit afkapt en hoe meer vaste patronen je aanbrengt in de omgang (vaste rituelen, de wei uit, poetsplaats op, poetsen, opzadelen), hoe minder het paard bewust is van de omgeving en sneller in de stress schiet/wil vluchten bij onverwachte gebeurtenissen. Ik denk dat we het zelf snel in de hand werken om van een paard een 'autist' te maken (ik wil het woord liever niet gebuiken maar dan snapt iedereen denk ik wel wat ik bedoel). Misschien kan je wel zeggen; hoe opener je het paard houdt in de omgeving hoe rustiger het zal reageren. Iets nieuws hoeft helemaal niet spannend te zijn. Dus in de zin van het paard, paard laten: ja door de natuurlijke drang om te onderzoeken en nieuwsgierigheid toe te laten. Maar als je daadwerkelijk wil gaan trainen is het ook, concentratie eisen en aan het werk. Overigens vind ik ook dat je het vooral nuttig moet houden, dus een bekende omgeving moet na een tijdje ook gewoon vanzelfsprekend zijn. Je hoeft het ook niet te gaan benadrukken en te gaan betuttelen. Dus nogmaals het is geen training (je bekrachtigt niets, de focus ligt op informatie verwerking, vanzelfsprekendheid) en het is geen methode (het is meer een stukje inzicht in paardengedrag waar je wat nuttigs mee kan in mijn ogen).
Overigens hoop ik dat niemand zich aangesproken voelt, wellicht doet iedereen dingen anders. Ik zeg ook niet dat iedereen vaste rituelen heeft of dat dat per se verkeerd is. Sommige paarden zullen nergens 'last' van hebben, maar de meer gespannen paarden kunnen er denk ik baat bij hebben door ze vooral open te houden in hun omgeving en jij bent degene die daarin begeleid, degene die hij vertrouwt, dat vertrouwen groeit mee in dit proces.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:58

'Even' bijgelezen. Pfoe wat een discussie ... Wel interessant hoor!

Naar mijn idee geeft deze discussie heel duidelijk aan hoezeer paarden tegenwoordig fungeren als een soort projectiescherm. Ze kunnen niet praten dus je kunt er allerlei theorieën, ideeën en idealen op loslaten. Ik kan me nooit helemaal aan de indruk onttrekken dat bepaalde ideeën over het paard als een soort hoger wezen met een onbegrepen intelligentie/sensitiviteit voortkomen uit menselijk schuldgevoel over het voor het eigen plezier gebruiken van het paard. Ik denk dat daar ook het idee vandaan komt dat je een paard niet mag begrenzen-corrigeren-belasten etc. en dat je moet streven naar volledige harmonie, puurheid en zuivere communicatie in de omgang met paarden.
Dan denk ik: weleens het groepsgedrag van paarden goed geobserveerd? Paarden kunnen elkaar op niet mis te verstane wijze terechtwijzen. Dat gebeurt in een stabiele groep uiteraard niet om de haverklap, alleen als er een duidelijke aanleiding is. Dan zijn er wat schermutselingen, waarna de betrokken paarden weer overgaan tot de orde van de dag en de rust zich herstelt. Een goede leider zal met subtiele signalen aangeven dat een ander paard even aan de kant moet gaan, maar stelt dat paard zich te brutaal op, dan krijgt hij direct lik op stuk. Bij zulk duidelijk leiderschap voelt de groep zich veilig.
Wil je als ruiter in alle omstandigheden veilig om kunnen gaan met je paard, een vluchtdier dat vele malen sterker is dan jij, dan zul je zijn respect en vertrouwen moeten winnen door je als leider op te stellen. Hoe consequenter je daarbij bent, des te kleiner je signalen daarbij kunnen zijn. Zo gaat je paard zich goed bij je voelen en heb je een basis voor samenwerking, dus ook voor het rijden. Verder heb ik mijn vraagtekens bij het zo min mogelijk vragen van een paard, dus alles in de comfort zone en zonder ooit een grens op te zoeken. Een paard is een bewegingsdier en floreert bij regelmatige inspanning. Zeker omdat onze rijpaarden geen natuurlijk leven met de bijbehorende (lichamelijke en mentale) uitdagingen meer kennen. Zo zie ik het.

Verder komt, in het verlengde van de vraag van de ts, de discussie steeds weer terug op het punt: wat is goed paardrijden?
Voor mij gelden de volgende criteria om vast te stellen of een ruiter goed rijdt/traint. Om dit vast te stellen, moet je wel wat langer naar het beeld kijken, niet naar een momentopname (om die reden vind ik rijtechnische besprekingen op basis van foto's ook compleet nutteloos):
-Het paard wordt mooier onder de ruiter doordat hij zijn lijf goed gebruikt (eventuele exterieurmatige tekortkomingen worden minder zichtbaar)
-Het paard heeft een evenredig bespierde boven- en onderlijn
-Het paard voelt zich duidelijk goed onder de ruiter
-Er is sprake van een eerlijk teugelcontact waarbij het paard duidelijk vertrouwen heeft in de ruiterhand
-De ruiter zit zodanig dat hij het paard helpt in plaats van hindert: in balans en losgelaten. Het geheel oogt harmonieus, ruiter en paard zijn (dans)partners
-De ruiter beloont het paard regelmatig
-Correcties zijn kort en duidelijk
-De ruiter laat het paard tussendoor regelmatig de teugels uit de hand kauwen als ontspanning
-De ruiter overvraagt het paard niet
-Een goede ruiter/trainer kan een paard met bepaalde rijtechnische problemen (nou ja, dat wil zeggen: met de nodige ballast van rijtechnische problemen van de ruiter ;) )binnen korte tijd enorm verbeteren. Mijn instructrice krijgt het voor elkaar om een paard (bijv. van een lesklant) dat loopt als een krant binnen enkele minuten losgelaten en in balans te laten lopen, waardoor het beeld spectaculair verbetert.
- Nog een laatste punt: een goede ruiter kan elk paard op een simpel trensje rijden. Correctiebitten zijn voor mij echt een teken van onkunde.

Deze criteria zijn niet aan een bepaalde methode gekoppeld. In elke discipline kom je echt goede ruiters tegen.
Waar je voorkeur naar uitgaat, is verder (het is al eerder gezegd) een kwestie van smaak.
Benieuwd wat anderen voor criteria hanteren voor goed rijden!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:11

Askja schreef:
wat is goed paardrijden?
Voor mij gelden de volgende criteria om vast te stellen of een ruiter goed rijdt/traint. Om dit vast te stellen, moet je wel wat langer naar het beeld kijken, niet naar een momentopname (om die reden vind ik rijtechnische besprekingen op basis van foto's ook compleet nutteloos):
-Het paard wordt mooier onder de ruiter doordat hij zijn lijf goed gebruikt (eventuele exterieurmatige tekortkomingen worden minder zichtbaar)
-Er is sprake van een eerlijk teugelcontact waarbij het paard duidelijk vertrouwen heeft in de ruiterhand
-De ruiter zit zodanig dat hij het paard helpt in plaats van hindert: in balans en losgelaten. Het geheel oogt harmonieus, ruiter en paard zijn (dans)partners
-De ruiter laat het paard tussendoor regelmatig de teugels uit de hand kauwen als ontspanning
-Een goede ruiter/trainer kan een paard met bepaalde rijtechnische problemen (nou ja, dat wil zeggen: met de nodige ballast van rijtechnische problemen van de ruiter ;) )binnen korte tijd enorm verbeteren. Mijn instructrice krijgt het voor elkaar om een paard (bijv. van een lesklant) dat loopt als een krant binnen enkele minuten losgelaten en in balans te laten lopen, waardoor het beeld spectaculair verbetert.
- Nog een laatste punt: een goede ruiter kan elk paard op een simpel trensje rijden. Correctiebitten zijn voor mij echt een teken van onkunde.

Eens. Vooral het verbeteren van een paard in houding, bespiering, lossigheid en gehoorzaamheid vind ik een belangrijk meetpunt.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:25

Askja schreef:
wat is goed paardrijden?

Heb je een filmpje waarvan je zegt; dit is wat ik graag zie en hier komen deze punten in terug?

Een paar pagina's geleden heb ik een filmpje van Ingrid Klimke geplaatst met mijn uitleg daarbij. Maar is helaas ondergesneeuwd door discussie over een ander onderwerp :')
Dus misschien kan daar ook nog wat over gezegd worden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:29

Ik vind Ingrid een voorbeeld van goed paardrijden. Ik mag graag naar haar kijken en luisteren. Een bron van inspiratie als het even niet zo wil vlotten met mijn eigen paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:38

Anoeska schreef:
Eens met Vur; al moet ik wel zeggen dat het voelen wat lastiger is als je van die 'oerkoeien' tegenkomt in het bos, ruiken doe je ze gelukkig al van een afstandje :D

Aan voorbijrijdende vrachtwagens laten voelen is ook wat lastig :D :D .
Mijn ervaring is dat het laten wennen van paarden aan een voorwerp maar dat als een paard weer langere tijd niet wordt blootgesteld aan dat voorwerp het dus weer even eng is. (Mijn voorbeeld van het paard laten wennen aan het verkeer, gaat 6 weken de wei op waar hij datzelfde verkeer niet tegenkomt, komt terug en je kunt weer opnieuw beginnen.) Het leren (het cognitieve vermogen) van het paard is imo heel beperkt (en beperkt houdbaar). Scherpe kantjes gaan er na verloop van tijd wel af, dat is waar, maar dat heeft volgens mij dus meer te maken met de vertrouwensband tussen paard en ruiter/begeleider. Dat neemt niet weg dat het best leuk is om met je paard gewenningstraining of anderszins te doen. Maar het is niet de "heilige graal".

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:44

vur schreef:
Hier ook iemand die de omgang met paarden heeft geleerd van een boer die met paard en wagen heeft gewerkt. En inderdaad zonder zadel op het paard en aan een touw een ander paard meenemen naar de wei.
In die tijd heb ik geleerd dat je een paard dat angstig is voor een voorwerp er aan moet laten ruiken EN aan moet laten voelen. Als ie dan echt helemaal ontspant, dan is het leerproces met betrekking tot dat voorwerp afgelopen. Bij een echte bangerik, misschien op een later moment nog eens zo'n sessie, maar dan is het ook wel een keer klaar. Zonder ruiken EN voelen duurt het leerprocesveel langer of blijft het paard altijd wat kijkerig. Als je laten ruiken en voelen, krijg je in de loop van de tijd een paard dat jou vertrouwd in de zin van dat ie "weet" dat als de baas zegt dat het niet eng is, lees een hulp geeft zodat ie gewoon erlangs loopt, hij er inderdaad dus gewoon langsloopt. Hij erkent leiderschap/vertrouwen.
Als een paard wat kijkerig is, maar niet helemaal vast slaat in zijn spieren, dus nog wel ontvankelijk is voor been of tikje van de zweep, dan kies ik er meestal voor om mijn leidersrol meteen op te nemen en hem er dus met enige dwang langs te krijgen. Slaat ie helemaal op slot, dan heeft dat dus geen zin. Als ik dan drijf, drijf ik tegen een knoerharde buik en schiet zo'n paard juist helemaal in de stress. Hij vindt iets doodeng en krijgt dan ook nog eens een por in zijn harde buik. Dus tweemaal een negatieve reactie. En dus een bevestiging voor het paard dat het voorwerp inderdaad te associeren is met iets negatiefs.
Volgens mij heeft dit dus alles met het instinct van het paard te maken en het kunnen combineren van positieve ervaringen (bekrachtiging zo je wil) of negatieve ervaringen.

Hier kan ik me helemaal in vinden. Ben wel benieuwd hoe je dat zou oplossen met zo'n paard dat wat op "slot" slaat
Ansie schreef:
Ik zou daar nog bij aan willen vullen dat als een paard ruimte krijgt om te onderzoeken je een paard 'creeert' dat onverwachte situaties met meer rust benadert. Dit hoeft dus niet gezien te worden als een trainingssessie (ook niet belonen in dit stadium maar het als vanzelfsprekend beschouwen dat hij iets onderzoekt) het is gewoon een stukje wat je in de omgang mee kan pakken. Wat veelal gebeurt in de omgang is dat we ingesleten paden bewandelen, van A naar B op het terrein, daarin wordt het paard vaak afgekapt als het iets wil bekijken; kom, meelopen. Hoe meer je dit afkapt en hoe meer vaste patronen je aanbrengt in de omgang (vaste rituelen, de wei uit, poetsplaats op, poetsen, opzadelen), hoe minder het paard bewust is van de omgeving en sneller in de stress schiet/wil vluchten bij onverwachte gebeurtenissen. Ik denk dat we het zelf snel in de hand werken om van een paard een 'autist' te maken (ik wil het woord liever niet gebuiken maar dan snapt iedereen denk ik wel wat ik bedoel). Misschien kan je wel zeggen; hoe opener je het paard houdt in de omgeving hoe rustiger het zal reageren. Iets nieuws hoeft helemaal niet spannend te zijn. Dus in de zin van het paard, paard laten: ja door de natuurlijke drang om te onderzoeken en nieuwsgierigheid toe te laten. Maar als je daadwerkelijk wil gaan trainen is het ook, concentratie eisen en aan het werk. Overigens vind ik ook dat je het vooral nuttig moet houden, dus een bekende omgeving moet na een tijdje ook gewoon vanzelfsprekend zijn. Je hoeft het ook niet te gaan benadrukken en te gaan betuttelen. Dus nogmaals het is geen training (je bekrachtigt niets, de focus ligt op informatie verwerking, vanzelfsprekendheid) en het is geen methode (het is meer een stukje inzicht in paardengedrag waar je wat nuttigs mee kan in mijn ogen).
Overigens hoop ik dat niemand zich aangesproken voelt, wellicht doet iedereen dingen anders. Ik zeg ook niet dat iedereen vaste rituelen heeft of dat dat per se verkeerd is. Sommige paarden zullen nergens 'last' van hebben, maar de meer gespannen paarden kunnen er denk ik baat bij hebben door ze vooral open te houden in hun omgeving en jij bent degene die daarin begeleid, degene die hij vertrouwt, dat vertrouwen groeit mee in dit proces.

Als er zich een onverwachte situatie zich voor doet zal een paard altijd instinctief reageren en proberen te vluchten. Het is niet voor niets een onverwachte situatie, het zijn nu eenmaal vluchtdieren en dan kan je nog zoveel onderzoeken. In de mate hoe een paard reageert ligt denk ik meer aan het karakter van het paard en het vertrouwen wat hij heeft in de ruiter. Imo kun je alleen anticiperen op situaties waarvan jij als ruiter van te voren kan zien dat het stress gaat op leveren. Heb toevallig een onverwachte situatie meegemaakt vh weekend met een paard dat overal komt en alles ziet, en hij is toch geschrokken en was daarna onder het rijden nog steeds van slag en het duurde een tijd voordat de spanning afvloeide. Paarden zijn gewoontedieren en vinden het dus fijn om ritme en regelmaat in hun leven te hebben, net zoals de meeste mensen trouwens. Dat je je wandelingetje een keer anders maakt is niks mee hoor dat bedoel ik dan ook niet, maar dat je bepaalde dingen doet in een bepaalde volgorde heeft mss ook te maken met efficiëntie, Als je s'ochtends wakker wordt volg je toch ook de zelfde rituelen om op tijd te komen? Ik noem maar een voorbeeld. Om er van uit te gaan dat paarden dan afgestompt worden en "autistisch" worden, vind ik nogal een bewering
Laatst bijgewerkt door thembi op 13-05-13 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:45

Over het algemeen wennen ze dan wel sneller. :) Mijn merrie heeft een jaar stil gestaan en toen ik haar op pakte kende ze gewoon alle hulpen en oefeningen nog. Het ontbrak haar nog aan kracht om ze correct uit te voeren maar de reacties waren nog steeds juist.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:49

Askja schreef:
'
Wil je als ruiter in alle omstandigheden veilig om kunnen gaan met je paard, een vluchtdier dat vele malen sterker is dan jij, dan zul je zijn respect en vertrouwen moeten winnen door je als leider op te stellen. Hoe consequenter je daarbij bent, des te kleiner je signalen daarbij kunnen zijn. Zo gaat je paard zich goed bij je voelen en heb je een basis voor samenwerking, dus ook voor het rijden.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Sluit aan met de wetenschap dat een paard van nature een reactief dier is en dus beter in volgen.

Askja schreef:
'
Verder heb ik mijn vraagtekens bij het zo min mogelijk vragen van een paard, dus alles in de comfort zone en zonder ooit een grens op te zoeken. Een paard is een bewegingsdier en floreert bij regelmatige inspanning. Zeker omdat onze rijpaarden geen natuurlijk leven met de bijbehorende (lichamelijke en mentale) uitdagingen meer kennen. Zo zie ik het.

Daar wil ik nog aan toevoegen, dat als je een paard wil gebruiken als rijdier, je wat zult moeten doen aan de natuurlijke scheefheid die nog wordt verergerd door het ruitergewicht, wil je je paard gezond houden. En dat gaat niet zonder het opzoeken van grenzen.

Askja schreef:
'
Verder komt, in het verlengde van de vraag van de ts, de discussie steeds weer terug op het punt: wat is goed paardrijden?

Deze criteria zijn niet aan een bepaalde methode gekoppeld. In elke discipline kom je echt goede ruiters tegen.
Waar je voorkeur naar uitgaat, is verder (het is al eerder gezegd) een kwestie van smaak.
Benieuwd wat anderen voor criteria hanteren voor goed rijden!

Bovenstaande kan ik alleen maar onderschrijven. Aan het gebruik van correctiebitten kan ik nog toevoegen dat er niet alleen sprake kan zijn van onkunde, maar ook van ongezondheid van een paard. Als alle voorwaarden goed zijn is een correctiebit echt niet nodig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:12

Ansie schreef:

thembi schreef:
Als er zich een onverwachte situatie zich voor doet zal een paard altijd instinctief reageren en proberen te vluchten. Het is niet voor niets een onverwachte situatie, het zijn nu eenmaal vluchtdieren en dan kan je nog zoveel onderzoeken. In de mate hoe een paard reageert ligt denk ik meer aan het karakter van het paard en het vertrouwen wat hij heeft in de ruiter. Imo kun je alleen anticiperen op situaties waarvan jij als ruiter van te voren kan zien dat het stress gaat op leveren. Heb toevallig een onverwachte situatie meegemaakt vh weekend met een paard dat overal komt en alles ziet, en hij is toch geschrokken en was daarna onder het rijden nog steeds van slag en het duurde een tijd voordat de spanning afvloeide. Paarden zijn gewoontedieren en vinden het dus fijn om ritme en regelmaat in hun leven te hebben, net zoals de meeste mensen trouwens. Dat je je wandelingetje een keer anders maakt is niks mee hoor dat bedoel ik dan ook niet, maar dat je bepaalde dingen doet in een bepaalde volgorde heeft mss ook te maken met efficiëntie, Als je s'ochtends wakker wordt volg je toch ook de zelfde rituelen om op tijd te komen? Ik noem maar een voorbeeld. Om er van uit te gaan dat paarden dan afgestompt worden en "autistisch" worden, vind ik nogal een bewering

Ik persoonlijk ben van mening dat je het nog steeds veel ingewikkelder maakt dan het is Ansie. Een paard zal een nieuwe situatie altijd spannend vinden (daarom is het ook een nieuwe situatie) en het is aan de ruiter / begeleider die spanning minder te maken of weg te nemen. Net zoals het vaak ook de ruiter / begeleider is die spanning op het paard overbrengt (door te denken o jee, dat zal ie wel eng vinden). Verder vraag ik me nog af hoeveel "natuurlijke drang tot onderzoeken" het paard heeft. Het paard is van nature reactief, een volger, en voelt zich daar juist prettig en veilig bij.
Geldt trouwens ook voor honden (en kinderen :+ ). De grootste problemen ontstaan juist bij het niet stellen van grenzen en kaders waarbinnen ze zich mogen/kunnen bewegen.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:30

Babootje schreef:
Ik persoonlijk ben van mening dat je het nog steeds veel ingewikkelder maakt dan het is Ansie. Een paard zal een nieuwe situatie altijd spannend vinden (daarom is het ook een nieuwe situatie) en het is aan de ruiter / begeleider die spanning minder te maken of weg te nemen. Net zoals het vaak ook de ruiter / begeleider is die spanning op het paard overbrengt (door te denken o jee, dat zal ie wel eng vinden). Verder vraag ik me nog af hoeveel "natuurlijke drang tot onderzoeken" het paard heeft. Het paard is van nature reactief, een volger, en voelt zich daar juist prettig en veilig bij.
Geldt trouwens ook voor honden (en kinderen :+ ). De grootste problemen ontstaan juist bij het niet stellen van grenzen en kaders waarbinnen ze zich mogen/kunnen bewegen.

Hier ben ik het dan ook volledig mee eens *\o/* _/-\o_

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:01

Daar kan ik me ook in vinden hoor. Maar hoe spannend die nieuwe situatie is en of er dan ook daadwerkelijk vluchtgedrag moet plaatsvinden kan je naar mijn mening beinvloeden door het paard in de omgang zo open mogelijk te houden en vertrouwen te geven als persoon (dus daaraan werken). Afhankelijk van het paard kan je daar meer of minder aandacht aan besteden. Met open bedoel ik dan, bewust zijn van de omgeving, ruimte voor ontwikkeling, niet het paard vrij laten in waar ie zin in heeft met jou op zijn rug :+ en ik ben zoals ik eerder heb aangegeven ook pro consequent zijn en werken is werken. Laat daar geen misverstand over zijn.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:07

Mijn ervaring is niet dat je altijd weer opnieuw het paard moet confronteren met het voorwerp of de situatie die hij eng vindt. Als het leerproces goed is gegaan, hoef ik het niet te herhalen en nog sterker, bij nieuwe voorwerpen die hij mogelijk eng zou kunnen vinden, is de reactie over het algemeen zeer gematigd of zelfs gewoon goed. Dus het gaat er mij meer om, om het paard te leren te vertrouwen en dus niet bij alles wat ongewoon is, te schrikken oid.

Bij een paard dat op slot schiet, wacht ik gewoonweg af, tot het wat meer ontspant. Ik blijf gewoon rustig zitten, ga niet drijven oid en vraag ook niet om dichterbij te gaan. Wel voorkom ik ten alle tijden dat ie naar links of rechts uitwijkt of achteruit gaat. Op het moment dat ie wat ontspant, ga ik dus wel weer een stapje dichterbij vragen etc. Werkt perfect!