Ansie schreef:Persoonlijk doe ik daar dan nog een schepje bovenop in het cognitieve, namelijk ruimte geven aan onderzoeken (kijken, ruiken, voelen aan voorwerpen) zodat het paard meer bewust wordt van de omgeving. Het resultaat daarvan kan zijn dat je een betere samenwerking krijgt met je paard en het paard onverwachte gebeurtenissen en de interactie met mensen met rust en nieuwsgierigheid benadert. Een paard dat in de omgang met mensen vooral afgekapt is en heeft geleerd zich op een bepaalde manier te gedragen in een bekende omgeving, zal wellicht bij een onbekende gebeurtenis snel in reactief gedrag schieten (stress, vluchten). Het ene paard heeft daar meer neiging toe dan het andere natuurlijk.
Wat ik bedoel met cognitief uitdagen/stimuleren (sorry als dat raar overkomt), is: ruimte geven voor onderzoeken en doorbreken van patronen (die reactief gedrag in stand houden).
Als je daar verder niets in ziet is het wat mij betreft helemaal ok, maar ik persoonlijk denk dat hier een kern van waarheid in zit en je er dus meer mee kan. Ik wil hier ook niet star in denken, en kan me heel goed voorstellen dat iemand hier totaal geen beeld bij kan vormen. Het enige waar ik wel wat star in werd is overbrengen dat een paard meer kan dan puur instinctief reageren, wat men verder met mijn uitleg doet moet ieder voor zich weten.
Hopelijk kunnen we het nu afsluiten want ik wil verder niemand overtuigen, alleen een handvat geven voor degenen die dit interessant vinden.
En hierin vind ik je weer doorslaan, maar ik hou er voor nu over op want het is een gebed zonder einde

). De grootste problemen ontstaan juist bij het niet stellen van grenzen en kaders waarbinnen ze zich mogen/kunnen bewegen.