[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:01

Tja engeltje, dit is een "aan de teugel" topic en dus niet voor het beoordelen van foto's waar je paard los loopt. Dus ik zou zeggen. Ga erop zitten en maak een paar nieuwe foto's die je hier kunt plaatsen. Dan vervolgens wel eerst zelf commentaar geven.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:37

Even het topic na gelezen :) bij deze mijn reactie's:

blz.1:
Anne_mieke88 ) ik denk, als je paard van achter meer ondertreed, dat jouw houding automatisch mee veranderd.
Dan word je paard minder steun-zoekend in je handen en ook beter aan je been.

blz.2:
- geen foto's -

blz.3:
VisibreTeam ) Op de eerste foto lijk je wel scheef te zitten. Je rechterschouder staat meer naar voren dan je linker schouder.
Je hebt je paard in een jaar wel beter voor elkaar als ik de 2e foto zie.
Bent Branderup heeft een hele fijne rijkunst vind ik zelf. Leuk om hem hier tegen te komen.

Palousa88 ) Heb je wel vaker gereden op vreemd/ander terrein? Door dit te trainen, kan een paard relaxter worden waardoor de proef/ wedstrijd ook beter verloopt.
Ik zie veel spanning (je paard voelde aan als een bommetje denk ik?) maar wel een braaf paard, dat op de foto momenten luisterde.
Hoe reageert je paard als je op deze momenten, van voren meer lengte aanbiedt?
(jammer dat je zo voorover zit)

blz.4:
_Marinke_ ) dit is een jong paard vermoed ik? Ik denk dat je het paard met behulp van overgangen sterker in de achterkant kan maken en losser aan de voorkant. Volgens mij is dit paard veel "vlak" gereden? Op de voorhand :)

LoveUggs ) als ik naar je foto kijk, zie ik wel een "hangend" paard. Wellicht zocht ie op dit moment contact op?

blz.7:
cp112 ) je paard loopt lekker zo te zien. Als je zelf iets meer op je houding let, zal het rijden nog nét iets lekkerder voelen :)
(heb je je spoor werkelijk nodig tijdens het rijden?)
De eerste foto vind ik mooier en prettiger ogen dan de tweede.

blz.9:
cp112 ) Dit ziet er al beter uit! Wat een passen maakt ie zeg.
de tweede foto ziet er keurig uit. Hier is hij wat verzamelder dan blz.7?

Marlis ) je haflinger loopt braafjes. Als je een volte inzet, wat doe je dan met je benen? Ik denk zelf dat je haflinger nog net iets netter loopt, als je je buitenbeen er iets aan blijft houden. (sturen met je zit/benen)
De tweede foto vind ik lang lijken, best wel op de voorhand lopend.
De derde foto laat wel een mooi achterbeen zien!

Goldenarrow ) keurige houding van je paard hoor. (wat je op deze afstand kan zien)
Je eigen houding is alleen wat "in elkaar getrokken". Je been ligt naar achteren en je schouders gaan naar voren toe. Jammer, anders had het plaatje er nog netter uit gezien.

blz. 11:
VMWis ) moeilijke foto om te beoordelen... (travers)

Heleennn ) Probeer je been lang te houden tijdens het aandrijven. Ook denk ik dat dit een verkeerd foto moment is om te beoordelen.

Welmoed__ ) Je paard oogt nog jong en "stijfjes". Rijd je ook met stelling je oefeningen? Ik denk dat jullie meer een combinatie vormen als jullie meer KM maken en ook meer gaan "rijden". Denk aan nette oefeningen, paard goed aan je been zetten en alert maken voor jouw. Probeer komende tijd aan je eigen houding ook te werken :) been lang maken en drijven met je kuit.
(jullie tonen wel leuk samen!)

blz.12:
DoxLover ) Wat leuk dat je hier mee praat :) Probeer zelf trots te gaan zitten. Nu val je voor over, waardoor het voor je pony aan de voorkant ook zwaarder wordt. Met het gevolg dat je pony van voren gaat "duiken" of zakken, wat ze nu doet.

blz.13:
Flooredking ) Wat me als eerst opvalt: is je zadel voor jouw niet te klein?
Op de tweede foto geef je het zelf al aan: meer gaan ontspannen op je paard! Ik denk dat je paard gevoelig is, en enorm heftig reageerd op jouw houding. Dit is een mooi moment om te leren ontspannen, want volgens mij heb je zo een wereld paard onder je kont!

Nu is het mijn beurt:

Athos is een ( in mei) 6 jarige haflinger, is een laatbloeier en heeft zijn tijd nodig gehad.
Momenteel zijn we dressuurmatig lekker bezig. Na de enorme kou zijn we nu bezig met mijn houding en hem laten lopen op mijn zit/benen in plaats van handen. Voor ons beide is dit een enorme wending van onze rijkunst. Wel vind ik hem fijner gaan lopen met de maand en begint hij meer kracht te krijgen en mee te denken.

Op de foto's is hij 5 jaar, en op de derde foto zie ik een echte jonge (slungelige) haflinger.
Ik ben benieuwd naar jullie mening:

Let op: Wel oude foto's O:)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(een foto van drie maanden voor de andere 2 foto's)

Mijn commentaar:
Op de eerste foto zie ik dat ik meer recht op moet gaan zitten. Mezelf wat lang maken en naar voren kijken (i.p.v. naar voren kiepen :P ) Uit eigen ervaring weet ik dan dat ik zachter ga rijden voor m'n pony, waardoor we echt heerlijk door de baan kunnen gaan.
Waarom m'n been naar achteren ligt, is omdat ik de volte net iets groter wou gaan rijden zonder aan de voorkant te plukken.

De tweede foto: Hier is héél duidelijk te zien dat ik voor over val. Hier help in mijn pony niet mee tijdens het rijden.
Ik vind wel, dat hij hier een fijn ruggebruik heeft :)

De derde foto: Pony loopt erg op de voorhand maar hangt niet in m'n handen.
Het commentaar wat ik heb, is weer op mezelf: Recht op zitten, been lang en meer met zit gaan rijden in plaats van met m'n handen 8)7

Ik ben enorm benieuwd wat jullie er van vinden!
(en ik zal even kijken wanneer er iemand kan gaan fotograferen als ik weer rijd. Om een update te hebben)
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 05-04-13 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 09:48

EngeltjeS schreef:

blz.1:
Anne_mieke88 ) ik denk, als je paard van achter meer ondertreed, dat jouw houding automatisch mee veranderd.

blz.2:
- geen foto's -

blz.3:
VisibreTeam ) Op de eerste foto lijk je wel scheef te zitten. Je rechterschouder staat meer naar voren dan je linker schouder.
Bent Branderup heeft een hele fijne rijkunst vind ik zelf. Leuk om hem hier tegen te komen.

Palousa88 ) Heb je wel vaker gereden op vreemd/ander terrein? Door dit te trainen, kan een paard relaxter worden waardoor de proef/ wedstrijd ook beter verloopt.
Ik zie veel spanning (je paard voelde aan als een bommetje denk ik?) maar wel een braaf paard, dat op de foto momenten luisterde.

blz.4:
_Marinke_ ) dit is een jong paard vermoed ik? Ik denk dat je het paard met behulp van overgangen sterker in de achterkant kan maken en losser aan de voorkant. Volgens mij is dit paard veel "vlak" gereden? Op de voorhand :)

LoveUggs ) als ik naar je foto kijk, zie ik wel een "hangend" paard. Wellicht zocht ie op dit moment contact op?

blz.7:
cp112 ) je paard loopt lekker zo te zien. Als je zelf iets meer op je houding let, zal het rijden nog nét iets lekkerder voelen :)

blz.9:

Marlis ) je haflinger loopt braafjes. Als je een volte inzet, wat doe je dan met je benen? Ik denk zelf dat je haflinger nog net iets netter loopt, als je je buitenbeen er iets aan blijft houden. (sturen met je zit/benen)

Goldenarrow ) keurige houding van je paard hoor. (wat je op deze afstand kan zien)
Je eigen houding is alleen wat "in elkaar getrokken". Je been ligt naar achteren en je schouders gaan naar voren toe. Jammer, anders had het plaatje er nog netter uit gezien.

blz. 11:

Heleennn ) Probeer je been lang te houden tijdens het aandrijven. Ook denk ik dat dit een verkeerd foto moment is om te beoordelen.

Welmoed__ ) Je paard oogt nog jong en "stijfjes". Rijd je ook met stelling je oefeningen? Ik denk dat jullie meer een combinatie vormen als jullie meer KM maken en ook meer gaan "rijden". Denk aan nette oefeningen, paard goed aan je been zetten en alert maken voor jouw. Probeer komende tijd aan je eigen houding ook te werken :) been lang maken en drijven met je kuit.

blz.12:
DoxLover ) Wat leuk dat je hier mee praat :) Probeer zelf trots te gaan zitten. Nu val je voor over, waardoor het voor je pony aan de voorkant ook zwaarder wordt. Met het gevolg dat je pony van voren gaat "duiken" of zakken, wat ze nu doet.

blz.13:
Op de tweede foto geef je het zelf al aan: meer gaan ontspannen op je paard! Ik denk dat je paard gevoelig is, en enorm heftig reageerd op jouw houding. Dit is een mooi moment om te leren ontspannen, want volgens mij heb je zo een wereld paard onder je kont!

Als eerste; Jij hebt je best gedaan. :j :p
Ik ga wel met babootje mee over jouw foto. Je foto is lastig te beoordelen, omdat je paard hier simpel weg niet gereden word.
Dan je reactie over mij.
Hij zocht op die foto idd, mijn hand op, maar was absoluut niet zwaar in mijn hand.. In tegendeel juist. We zijn veel aan het oefenen en afwisselen, wat ook op de vorige bladzijde te lezen is. :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 09:55

@EngeltjeS Ahh, dat is gemeen! Je hebt hem aangepast! haha :=
Je eerste foto: Die vind ik eigenlijk erg fijn ogen. :j Ookal valt je paard op de voorhand. Ik zie een achterbeen dat er onder komt, maar dit mag nog iets meer. :j Zodra jij rechterop gaat zitten, en de achterhand meer mee krijgt, zou je paard ook niet zo meer op de voorhand vallen!

Foto 2: Idd, GA OP JE BILLEN ZITTEN!! :j Je paard valt hier ook HEEL erg op de voorhand, en het hele beeld vind ik eerlijk gezegd niet fijn. :n Misschien komt het doordat je paard zo op de voorkant valt, maar als ik zo moet beoordelen zie ik een paard dat achter de LL loopt. Probeer daar wat aan te werken, door het achterbeen te activeren.

Foto 3: Die vind ik qua beenwerk al VEEEEL beter. Durf wel los te laten aan de voorkant. Dat vind ik allemaal veel te gespannen ogen. Zo'n haffie heeft zo'n lekker kort halsje, en als ie dan wat opgekropt gaat lopen.... :n Geef wat meer lengte, en speel daarmee.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:02

Bedankt Uggs :)

Ik ben momenteel gewisseld van een type ruiter van: "IkWilDatHijDaarLoopt" in plaats van "IkGaNetjesZittenEnWeZienWel"

Om beter te verwoorden:
Eerder vond ik het moeilijk om los te laten van voren en meer met gevoel te gaan rijden.
Inmiddels is mijn vertrouwen in Athos zo gegroeid, dat ik hem meer los durf te laten en nu echt durf te gaan rijden. Ook los ik onze problemen anders op dan voorheen.
Maar deze "switch" was wel een grote knop die ik moest omschakelen.
Aan m'n topper ligt het niet ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 10:06

EngeltjeS schreef:

Ik ben momenteel gewisseld van een type ruiter van: "IkWilDatHijDaarLoopt" in plaats van "IkGaNetjesZittenEnWeZienWel"

Om beter te verwoorden:
Eerder vond ik het moeilijk om los te laten van voren en meer met gevoel te gaan rijden.
Inmiddels is mijn vertrouwen in Athos zo gegroeid, dat ik hem meer los durf te laten en nu echt durf te gaan rijden. Ook los ik onze problemen anders op dan voorheen.

Haha, maar durf die gedachte ook los te laten. Vergeet niet het plezier te hebben in het paardrijden, en vergeet niet om ook eens wat leuks te doen, ipv IkWilDatHijDaarLoopt. Denk ook eens IkGaZittenEnWeZienWel. Afwisseling is goed. Hou niet in je hoofd gestampt; IK WIL DIT, IK WIL DAT, maar durf dit ook los te laten. Hoe meer jij namelijk gaat denken, ik wil dat hij daar netjes aan de teugel loopt, hoe meer spanning jij opbouwt, en hoe minder goed het zou gaan.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:10

LoveUggs schreef:
EngeltjeS schreef:

Om beter te verwoorden:

Haha, maar durf die gedachte ook los te laten. Vergeet niet het plezier te hebben in het paardrijden, en vergeet niet om ook eens wat leuks te doen, ipv IkWilDatHijDaarLoopt. Denk ook eens IkGaZittenEnWeZienWel. Afwisseling is goed. Hou niet in je hoofd gestampt; IK WIL DIT, IK WIL DAT, maar durf dit ook los te laten. Hoe meer jij namelijk gaat denken, ik wil dat hij daar netjes aan de teugel loopt, hoe meer spanning jij opbouwt, en hoe minder goed het zou gaan.

Terwijl ik dit las, dacht ik:

Ik moet meer gaan samen werken. Geen "Ik" maar "Wij".
Samenwerken, dat moet ik gaan leren :) door alleen maar voor mezelf te gaan "rijden" kan ik nooit het beste uit ons samen halen.
(wat een eye-opener!)

Afwisseling doen we heel veel :) We rijden 1x in de week buiten, 3x in de bak dressuur (waarvan dag 1, los werken. dag 2, meer oppakken en dag 3 losrijden) en ik longeer hem ook minstens 1x in de week (afwisselend van dubbele longe, naar los, touwtje).
Een vrije dag vind ik heel belangrijk voor hem, omdat ik merk dat hij daarna graag weer wat wil gaan doen :)

Leuk topic!
(minder eng dan ik dacht :P )

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 10:16

We bijten niet!
En je hebt gelijk, je moet idd gaan samen werken, en niet denken ik wil dit, en je paard die zich afvraagt wat je bedoeld :+
Hier ook hoor, ik vind het ook belangrijk dat mijn vzpaard een dagje vrij heeft. Lekker grazen in het zonnetje bijvoorbeeld. Hier ook afwisseling. Ik doe hem 3 dagen in de week. Zondag -> rijden, Dinsdag -> Longeren of vrij, Woensdag -> rijden. En nu zijn maatje weggaat, hebben we op maandag ochtend een uurtje poetsen en wandelen/grazen. (voordat ik naar school moet :+)
Ik wissel ook veel af tijdens het rijden. Tempowisselingen werd hij heel heet van. Werd hier in het topic op mijn vingers getikt dat hij scheef is, en we dus meer met stelling moeten gaan rijden. Ook oefenen we nu met lopen op eigen benen. Eerst oppakken, en vervolgens stukje bij beetje teugels langer laten worden zodat hij in mijn handen zakt.
Slangenvoltes gaan we ook wat meer oppakken in stap. (draf trekt hij niet meer met zijn 24 jaar en artrose) En zo zijn we dalijk weer een maand verder :+

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:43

EngeltjeS schreef:

blz.1:

blz.2:
- geen foto's -

blz.3:

blz.4:

blz.7:

blz.9:

blz. 11:

blz.12:

blz.13:

Nu is het mijn beurt:

Athos is een ( in mei) 6 jarige haflinger, is een laatbloeier en heeft zijn tijd nodig gehad.
Momenteel zijn we dressuurmatig lekker bezig. Na de enorme kou zijn we nu bezig met mijn houding en hem laten lopen op mijn zit/benen in plaats van handen. Voor ons beide is dit een enorme wending van onze rijkunst. Wel vind ik hem fijner gaan lopen met de maand en begint hij meer kracht te krijgen en mee te denken.

Op de foto's is hij 5 jaar, en op de derde foto zie ik een echte jonge (slungelige) haflinger.
Ik ben benieuwd naar jullie mening:

Let op: Wel oude foto's O:)

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
(een foto van drie maanden voor de andere 2 foto's)

Mijn commentaar:
Op de eerste foto zie ik dat ik meer recht op moet gaan zitten. Mezelf wat lang maken en naar voren kijken (i.p.v. naar voren kiepen :P ) Uit eigen ervaring weet ik dan dat ik zachter ga rijden voor m'n pony, waardoor we echt heerlijk door de baan kunnen gaan.
Waarom m'n been naar achteren ligt, is omdat ik de volte net iets groter wou gaan rijden zonder aan de voorkant te plukken.

De tweede foto: Hier is héél duidelijk te zien dat ik voor over val. Hier help in mijn pony niet mee tijdens het rijden.
Ik vind wel, dat hij hier een fijn ruggebruik heeft :)

De derde foto: Pony loopt erg op de voorhand maar hangt niet in m'n handen.
Het commentaar wat ik heb, is weer op mezelf: Recht op zitten, been lang en meer met zit gaan rijden in plaats van met m'n handen 8)7

Ik ben enorm benieuwd wat jullie er van vinden!
(en ik zal even kijken wanneer er iemand kan gaan fotograferen als ik weer rijd. Om een update te hebben)

Er staan nog meer foto's bij ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:51

@Engeltje: ook voor jou geldt, je teugels wat korter en handen meer naar voren, zodat je ze niet zo sterk kunt maken. Dan kun je ook fijner schakelen tussen opvangen en weer loslaten.
Eerste foto ziet er netjes uit (wat rechter op zitten zeg je zelf ook al).
Op de tweede foto vind ik het rug gebruik juist niet zo fijn. Je houdt teveel aan de voorkant vast, waardoor je pony aan de voorkant niet wegkomt en achter omhoog komt. Dat is dus een kwestie van eerst voorwaarts rijden en dan pas begrenzen in plaats van andersom. Ook hier geldt weer: teugels korter, handen naar voren en rechtop zitten (niet zo klemmen met je benen). Ben benieuwd naar recente foto's

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:34

Dit klinkt misschien erg suf, maar op rijtechnisch gebied ben ik niet zo sterk. Wat word er nou eigenlijk precies bedoeld met 'achter de teugel'? Zou iemand mij dat kunnen uitleggen? :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:54

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 15:56

mcjv schreef:
Dit klinkt misschien erg suf, maar op rijtechnisch gebied ben ik niet zo sterk. Wat word er nou eigenlijk precies bedoeld met 'achter de teugel'? Zou iemand mij dat kunnen uitleggen? :j

Is niet suf hoor.
Wat wij bedoelen met achter de teugel lopen...
Ik gebruik even een van EngeltjeS haar foto's.
Op de 2e foto, zie je een paard dat achter de loodlijn loopt.
Het paarden hoofd moet recht in een verticale lijn zijn met zijn neus.
Loopt het paard achter de loodlijn, dus achter de teugel, loopt het paard meer met zijn neus op zijn borst.
Hier even een voorbeeldje, geleend van google. :+

Je ziet het rode lijntje. Dit is de loodlijn. Het paard loopt hier wat achter de loodlijn, ofwel hij kruipt achter de teugel.
Afbeelding

Een geschikte afbeelding van een paard dat fijn op de loodlijn loopt kan ik niet echt vinden.. Helaas.
Maar de loodlijn is een rechte verticale lijn, vanaf de oren tot de neus. Dan loopt je paard goed.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:59

@ LoveUggs

Dus als als ik het goed begrijp: als de positie van het hoofd niet in een loodrechte lijn staat (oren tot neus) dan kruipt het paard achter de teugel?
Doet het paard dat wel, loopt het aan de teugel?

Edit; hoe noem je het dan als het paard over die loodlijn heen gaat, aan de andere kant? Gewoon niet aan de teugel zegmaar?
:)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 16:06

Je paard kan ook aan de teugel lopen met het hoofd voor de LL. Vind ik er alleen persoonlijk minder mooi uitzien, ookal ziet het er wel ontspannen uit. Het verschilt ook een beetje per paard.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:09

LoveUggs schreef:
Je paard kan ook aan de teugel lopen met het hoofd voor de LL. Vind ik er alleen persoonlijk minder mooi uitzien, ookal ziet het er wel ontspannen uit. Het verschilt ook een beetje per paard.

Daar geef ik je gelijk in, vind ik er ook minder mooi uit zien maar verschilt idd per paard. Super bedankt dat je even de tijd nam om het uit te leggen, ik snap het nu redelijk goed. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:12

Ik hoop dat het niet erg is dat ik andere geen tips geef, maar ik rijd nog niet zo lang en denk dat ik dan verkeerd commentaar geef.

Ik ben wel erg benieuwd naar tips voor mij.
Laatst bijgewerkt door Apple op 07-04-13 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's verwijderd op verzoek poster

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:20

mcjv schreef:
@ LoveUggs

Dus als als ik het goed begrijp: als de positie van het hoofd niet in een loodrechte lijn staat (oren tot neus) dan kruipt het paard achter de teugel?
Doet het paard dat wel, loopt het aan de teugel?

Edit; hoe noem je het dan als het paard over die loodlijn heen gaat, aan de andere kant? Gewoon niet aan de teugel zegmaar?
:)

LoveUggs schreef:

Ik quote nu alleen wel deze post, maar ik antwoord eigenlijk op jullie conversatie.
Het gaat er niet om het 'mooi' eruit zien het gaat erom om het paard op een optimale manier zijn lichaam te laten gebruiken met zo min mogelijk slijtage.....

Het aan de teugel lopen in de juiste aanleuning is een gevolg van goed lichaam gebruik, niet om het mooie plaatje....
Dat juiste lichaamsgebruik is o.a. de rug wat 'opbollen' (min of meer). De buikspier aanspannen, het bekken kantelen, zodat het paard tot dragen komt en ons ook goed kan dragen. Ik kan hier heel lang over door gaan en heel uitgebreid, zou dit graag doen, maar heb daar nu de tijd even niet voor. Sorry.

Als een paard voor de teugel loopt komt dit algemeen voort uit een fijne aanleuning, maar is het paard nog niet sterk genoeg om volledig mooi 'rond' te worden in zijn hele bovenlijn zeg maar. Als een paard sterk genoeg word, goed tot dragen komt, dan zie je ook dat het opgerichter gaat lopen én het hoofd kaasrecht op de loodlijn terecht komt. :j

Ik vind het juist een fijner beeld geven als het paard wat voor de loodlijn loopt.

Sorry wil er veel meer over typen, maar nu echt geen tijd, kon het toch niet laten om hier direct even op in te haken.
Het draait namelijk niet om dat mooie plaatje, het draait om een goed lichaamsgebruik om slijtage zo veel mogelijk te beperken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:30

Even iets anders he. LoveUggs, ik zag van jou een advertentie op markt over het 'helpen/lesgeven'. Ik wil niet banketstaaf doen, maar ga niet verwachten dat nu je hier er veel van opsteekt dat je dan meteen les kan geven etc. Ga het eerst zelf eens toepassen. Ga eerst eens bepaalde oefeningen toepassen en voelen wat er gebeurd. Ga ervaring opdoen. Ga dan eens kijken of je iemand in je omgeving kunt helpen en als dat goed bevalt kun je altijd nog denken aan lesgeven, maar wees voorzichtig, ga niet te snel. :)

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:31

De ruiter is veel te groot voor de pony, loopt in de houding getrokken, niet ontspannen, wordt niet van achter naar voren gereden, achterhand treed niet onder.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:31

Lees nog maar af en toe mee, maar wil op het aan/achter de teugel verhaal toch even reageren.

Achter de loodlijn is absoluut NIET hetzelfde als achter de teugel! Een paard kan op de loodlijn zijn, maar toch achter de teugel lopen. Een paard kan ook achter de loodlijn zijn, maar wel aan de teugel en zelfs naar de hand zijn.
Ik ben vrij zeker dat dit onderwerp al vaker ter sprake is gekomen, dus zal er nu even niet verder op ingaan.

LoveUggs, hoewel ik je hartstikke leuk en enthousiast vind en het natuurlijk super is dat je de moeite neemt om steeds zo uitgebreid te antwoorden, lijkt het me wel handig dat je daar af en toe iets meer terughoudend in bent. Misschien kan je er duidelijker bij zetten waar je je mening geeft en waar je enkel een constatering doet bijvoorbeeld. Ik lees een aantal dingen die ik vrij dubieus vind hier en daar (of laat ik zeggen, waar ik in ieder geval duidelijk anders over denk). Dit topic is juist fijn omdat er veel werd gereageerd door mensen met veel ervaring zoals Bertie en S_en_Z. Met alle respect voor je inzet en goede instelling, maar ik denk dat jij nog niet helemaal zover bent om dat stokje over te nemen. Er lezen en posten hier veel jonge en onervaren mensen, ik ontkom de laatste tijd niet helemaal aan het gevoel dat die niet altijd de goede richting in worden gestuurd.
Excuses voor het inbreken, maar dit moest me toch wel even van het hart.

Edit: Jolien vind ik trouwens ook iemand die duidelijk vanuit ruimere ervaring spreekt.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:32

_Esther_87_ schreef:
LoveUggs, hoewel ik je hartstikke leuk en enthousiast vind en het natuurlijk super is dat je de moeite neemt om steeds zo uitgebreid te antwoorden, lijkt het me wel handig dat je daar af en toe iets meer terughoudend in bent. Misschien kan je er duidelijker bij zetten waar je je mening geeft en waar je enkel een constatering doet bijvoorbeeld. Ik lees een aantal dingen die ik vrij dubieus vind hier en daar (of laat ik zeggen, waar ik in ieder geval duidelijk anders over denk). Dit topic is juist fijn omdat er veel werd gereageerd door mensen met veel ervaring zoals Bertie en S_en_Z. Met alle respect voor je inzet en goede instelling, maar ik denk dat jij nog niet helemaal zover bent om dat stokje over te nemen. Er lezen en posten hier veel jonge en onervaren mensen, ik ontkom de laatste tijd niet helemaal aan het gevoel dat die niet altijd de goede richting in worden gestuurd.

x2 :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:35

Ympi schreef:
_Esther_87_ schreef:

x2 :(:)

Had deze opmerking over het hoofd gezien, maar daar sluit ik me ook bij aan. En dat bedoel ik echt niet banketstaaf hoor, maar is meer even een handrem :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:52

Sandyislief schreef:
De ruiter is veel te groot voor de pony, loopt in de houding getrokken, niet ontspannen, wordt niet van achter naar voren gereden, achterhand treed niet onder.

De foto vertekent heel erg, maar in het echt valt dat te groot wel mee.
Niet ontspannen kan kloppen, die twee laatste zinnen weet ik niet wat dat betekent :p
De houding getrokken... mww, ik geef toe dat dat erg lijkt op deze fotos, maar in het echt had ik mijn teugels losjes vast, kan je met teugels waar een boogje inzit ook een paard in die houding trekken? Want dan kan het best zijn dat ik dat heb gedaan. Ik zal er dan op letten,maar ik heb het niet expres gedaan. Ik wil Sjim namelijk echt geen pijn doen.

Overigens niet op mijn houding letten, het was de tweede keer dat ik hem reed en moet erg wennen aan shetlander-pasjes.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:05

Paardengek0, ik zal jezelf eens goed afvragen of je er nog op WIL zitten.. Je oogt niet alleen te groot, maar zo te zien ben je ook al wat verder ontwikkelt dan dunne sprietjes van jou leeftijd, er is dus een grote kans dat je, voor shetlanders, ook al te zwaar bent.
En op het moment dat dat zo is, kan een paard niet fijn ontspannen in de rug omdat er teveel belasting is.
Het zadel oogt, al vanonder de zweetdeken, ook te lang.

Dan kunnen er heel veel tips gegeven worden, maar dat heeft dan helaas geen zin, omdat het niet werkt.

Het goede nieuws is dat er genoeg ander leuke manieren zijn om met shetlanders om te gaan en dat er genoeg paarden groter zijn dan shetlanders waar je dus nog wel makkelijk op kan rijden :)